dinsdag 28 november 2023

De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe verbiedt de toegang met elektrische steps tot al zijn treinen na enkele geregistreerde explosies

 


De raad van bestuur van Renfe heeft besloten om de toegang met elektrische steps tot alle treinen te verbieden, zowel de Cercanías en Regionale als Hoge Snelheid en Lange Afstandstreinen (AVE, Avlo, Alvia, Avant, Euromed en Intercity).

De maatregel, die op 12 december van kracht wordt, is genomen naar aanleiding van de gevaarlijke situaties veroorzaakt door batterijbranden die geregistreerd zijn in sommige openbare vervoermiddelen.

De maatregel heeft niet alleen gevolgen voor elektrische steps, maar ook voor andere elektrische of op batterijen werkende persoonlijke mobiliteitshulpmiddelen, met uitzondering van voertuigen voor mensen met beperkte mobiliteit en elektrische fietsen.

Renfe verdedigt deze maatregel die is aangenomen op basis van criteria voor de volksgezondheid en de veiligheid van passagiers en vergelijkbaar is met andere maatregelen die in verschillende steden in Spanje en Europa worden ingevoerd. 

Afgelopen februari verbood Catalonië zowel de toegang tot de voertuigen als tot de infrastructuur (stations en perrons), na de explosie van een step in de spoorweginfrastructuur van de Generalitat van Catalonië (FGC) in november 2022.

Op dezelfde manier is sinds 4 november vorig jaar de toegang van elektrische steps tot openbaarvervoerfaciliteiten en voertuigen in de Gemeenschap van Madrid, waarvan het beheer onder de verantwoordelijkheid valt van het Regionaal Transportconsortium (bijvoorbeeld in de metro of bussen), verboden.

In andere landen hebben sommige spoorwegexploitanten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, evenals de metro van Londen of Hamburg, ook de toegang van elektrische steps tot hun treinen verboden.

Zodra de maatregel van kracht wordt, kan Renfe een reiziger dwingen de trein te verlaten als deze een voorwerp, bagage of voertuig vervoert dat een risico vormt voor de veiligheid en het goed functioneren van het vervoer, of voor de veiligheid van andere reizigers.

Op de door Renfe beheerde Cercanías-stations wordt het verbod gemeld als een reiziger met een elektrische step wordt opgemerkt en er kunnen ook willekeurige inspecties worden uitgevoerd met inspecteurs en veiligheidsagenten.

maandag 27 november 2023

De Spaanse verkeerspolitie is uitgerust met mobiele ITV-apparaten om voertuigen te inspecteren

Autobestuurders in Spanje die proberen om hun voertuig te besturen zonder een geldig ITV-certificaat, worden nu geconfronteerd met een nieuwe maatregel die door de DGT is geïmplementeerd.

In de voortdurende inspanningen om de veiligheid op het Spaanse wegennet te garanderen, heeft het Directoraat-generaal Verkeer (DGT) de verkeersafdeling van de Guardia Civil nu voorzien van mobiele ITV-apparaten die voertuigcontroles langs de weg kunnen uitvoeren.

Hoe werken deze DGT mobiele ITV-apparaten?

Concreet zijn verkeersagenten al enkele maanden bewapend met een instrument dat een voertuig beter kan inspecteren dan ze met het blote oog zouden kunnen doen.

Het is duidelijk dat dit apparaat niet dezelfde uitgebreide inspectiemogelijkheden zal hebben als de machines die in fysieke ITV-stations worden gebruikt.

De mobiele ITV zal zich vooral richten op de koplampen, de besturing, de ophanging, de ramen en de ruitenwissers van een voertuig, plus de banden.

Deze apparaten moeten ook niet worden verward met de apparaten die door sommige ITV-stations in landelijke gebieden van Spanje worden gebruikt. In die gevallen worden de ITV-machines in een busje meegenomen om een volledige inspectie uit te voeren op voertuigen die geen lange afstanden van huis kunnen afleggen.

Het gaat onder meer om bromfietsen, tractoren en landbouwmachines, maar ook om speciale voertuigen bestemd voor zware industriële werkzaamheden en diensten, zoals graafmachines.

Bestuurders die overwegen hun voertuig te gebruiken, zelfs met een verlopen ITV, moeten zich ervan bewust zijn dat de DGT in dit opzicht heel duidelijk is. Ook als er na de vervaldatum een afspraak wordt gemaakt, is het nog steeds een verkeersovertreding om met het voertuig naar het keuringsstation te rijden.

zondag 26 november 2023

Wat mag een fietser wel en wat mag hij niet?

 

Fot: X/Twitter van de Guardia Civil

De Guardia Civil heeft nog eens een tweet geplaatst om de aandacht van fietsers te vestigen op de verkeersreglementen.

Wat mag een fietser wel en wat mag hij niet?

  • Zich verplaatsen op de stoep of het zebrapad zonder van de fiets te stappen.

  • Stap van de fiets en loop naar de overkant.

Fietser! leef mee en respecteer de voetganger

zaterdag 25 november 2023

Wat zijn de maximum waarden aan alcohol in het bloed en tijdens een ademtest?

 

Foto: X/Twitter van de DGT

Ook de DGT is aanwezig op X/Twitter en plaatst regelmatig tweets over de verkeersveiligheid.

Deze tweet gaat over het autorijden en het gebruik van alcohol.

Als u gaat autorijden, is het enige veilige alcoholniveau 0,0.

Zelfs als u denkt uw grenzen te kennen, kunt u heel gemakkelijk voor een onaangename verrassing komen te staan, omdat het alcoholpromillage dat u bereikt na het drinken van alcohol sterk kan variëren.

In Spanje heeft men 2 categorieën, gewone bestuurders en nieuwe of professionele bestuurders.

Gewone bestuurders mogen 0,5 g/l alcohol in hun bloed hebben en 0,25 mg/l tijdens een ademtest.

Nieuwe of professionele bestuurders mogen 0,3 g/l alcohol in hun bloed hebben en 0,15 mg/l tijdens een ademtest.

vrijdag 24 november 2023

Spanje geeft groen licht voor de B1-licentie in 2024

 Vanaf volgend jaar gaat Spanje een nieuw systeem introduceren waarvan gehoopt wordt dat het een revolutie teweeg zal brengen in de mobiliteit van jonge bestuurders.

Staat de toekomst van de mobiliteit van jonge bestuurders op het punt te veranderen? Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft, als onderdeel van zijn ‘Verkeersveiligheidsstrategie 2023’-plan, een nieuw rijbewijs onthuld dat de toegang voor voertuigen voor jongeren opnieuw zou kunnen definiëren.

De regeling, die tijdens de vorige zittingsperiode werd aangekondigd, de B1-licentie blijft een belangrijke agenda en zal naar verwachting in 2024 in werking treden.

B1: Een nieuw tijdperk in rijbewijzen

De introductie van het rijbewijs B1 werd aangekondigd als een belangrijke ontwikkeling op het gebied van verkeersveiligheid en elektrische mobiliteit. Dit initiatief heeft tot doel jongeren vanaf 16 jaar een meer geleidelijke en verantwoorde weg naar het autorijden te bieden.

De B1-licentie, afgeleid van de bestaande type B-licentie, is al met succes geïmplementeerd in landen als het Verenigd Koninkrijk, Italië en Portugal.

De nieuwe licentie erkent de groeiende belangstelling onder jongeren voor elektrische voertuigen en heeft tot doel deze op een veilige en verantwoorde manier in het transportsysteem te integreren.

Belangrijkste kenmerken van de B1-licentie

Het B1-rijbewijs valt op doordat de leeftijd waarop het in aanmerking komt, is vastgesteld op 16 jaar, een opmerkelijke verschuiving ten opzichte van de huidige mogelijkheden die beperkt zijn tot motorfietsen en bromfietsen. Met deze nieuwe categorie kunnen jongeren gemotoriseerde vierwielers, driewielers, quads en lichte vierwielers besturen. Deze voertuigen kunnen tot 400 kilogram wegen (exclusief batterijgewicht voor elektrische modellen) en hebben een maximaal vermogen van 15 kW. De richtlijn is met name van toepassing op voertuigen die zijn geclassificeerd als L7e, overwegend elektrisch, met een vermogen van maximaal 15 kW.

Het opent de weg naar een B-licentie en de geldigheid van het B1-rijbewijs bedraagt maximaal drie jaar, waarna houders bij het bereiken van de volwassenheid kunnen upgraden naar het standaard B-rijbewijs. Om de B1-licentie te verkrijgen, moeten aanvragers zowel theoretische als praktische examens afleggen.

De lancering van deze licentie, aanvankelijk gepland voor dit jaar, werd uitgesteld vanwege politieke vertragingen. Met de herverkiezing van de coalitieregering wordt de invoering ervan echter in 2024 verwacht.

donderdag 23 november 2023

E-autopeds hebben vanaf januari een certificering nodig

 

Foto: website van de DGT

De komende dagen zullen veel mensen, gebruikmakend van de Black Friday-aanbiedingen, overwegen om een e-autoped te kopen als cadeau voor de komende kerstperiode. Als dit het geval is, heeft het Directoraat-Generaal Verkeer (DGT) van de gelegenheid gebruik gemaakt om iedereen eraan te herinneren dat vanaf 22 januari 2024 alleen gecertificeerde ‘persoonlijke mobiliteitsvoertuigen’ mogen worden verkocht.

Er zijn ook berichten dat de DGT ergens in 2024 een verplichte keuring voor e-autopeds zal invoeren, vergelijkbaar met de ITV voor auto's (het Spaanse equivalent van de Autokeuring) om er zeker van te zijn dat de scooter voldoet aan de gecertificeerde normen. Ook zal een e-autoped makkelijker te identificeren moeten zijn, met een soort van kentekenplaat.

De redenen die de DGT ertoe hebben gebracht deze maatregel op te leggen, zijn eenvoudigweg het verbeteren van de verkeersveiligheid door ervoor te zorgen dat de Vehículos de Movilidad Personal (VMP) die in Spanje worden verkocht de minimaal vereiste kwaliteits- en duurzaamheidsgaranties hebben.

De DGT raadt burgers die van plan zijn een VMP (elektrische peds en elektrische fietsen) aan te schaffen aan de websitevan het Agentschap te raadplegen, waar ze de merken en modellen kunnen vinden die al gecertificeerd zijn en die aan alle eisen voldoen. Vanaf 22 januari 2027 mogen alleen VMP's die door de DGT zijn gecertificeerd, op de wegen worden ingezet.

De DGT herhaalt ook dat deze voertuigen niet mogen rijden op oversteekplaatsen voor voetgangers, interstedelijke wegen, snelwegen en vierbaanswegen, noch op trottoirs in dorpen en steden. Omdat ze bovendien als voertuigen voor alle doeleinden worden beschouwd, zijn hun chauffeurs, net als iedereen, verplicht zich aan de verkeersregels te houden.

woensdag 22 november 2023

Spanje blijft populair voor buitenlandse werknemers

 In oktober zag de sociale zekerheid in Spanje een opmerkelijke stijging van de bijdragen van buitenlanders werknemers.

Uit een rapport van de Spaanse regering bleek dat het totale aantal buitenlandse bijdragers aan de sociale zekerheid in oktober op 2.683.504 stond.

Dit cijfer is een stijging van 14.403 ten opzichte van de voorgaande maand, september, wat een aanzienlijke stijging betekent sinds februari 2020, net voordat de wereldwijde pandemie toesloeg. Sindsdien zijn er 494.083 buitenlandse werknemers bijgekomen.

Als je het geheel opsplitst, komen 879.986 werknemers uit EU-landen, goed voor 32,8 procent van het totaal, terwijl een groter deel van 67,2 procent, wat neerkomt op 1.803.951 werknemers, uit niet-EU-landen komt.

De landen met de meeste werknemers zijn Roemenië, Marokko, Italië, Colombia en Venezuela. Interessant genoeg is de verdeling tussen de geslachten tamelijk gelijk: mannen vertegenwoordigen 55,7 procent en vrouwen 44,3 procent.

Het afgelopen jaar is het gemiddelde aantal buitenlandse contribuanten met negen procent gestegen, wat zich vertaalt naar 221.431 extra werkzame personen.

Een belangrijk aspect van deze demografische verandering is de bijdrage van Oekraïense staatsburgers. Hun aantal heeft 66.002 bereikt, een stijging van 40 procent sinds januari 2022, vóór het uitbreken van de oorlog in hun thuisland.

De meerderheid, 87 procent, van de Oekraïense werknemers zijn werknemers in loondienst binnen het algemene stelsel, terwijl de overige 13 procent zelfstandigen zijn.

Uit een sectoranalyse blijkt dat 83,8 procent van de buitenlandse nationale contribuanten deel uitmaakt van het Algemeen Stelsel, wat neerkomt op een totaal van 2.248.483. De sectoren die getuige zijn van de grootste groei zijn onderwijs en bouw, naast het speciale landbouwsysteem.

Omgekeerd is er sprake van een daling in sectoren als het openbaar bestuur en de landbouw, de veehouderij, de jacht, de bosbouw en de visserij.

Het systeem van zelfstandigen in Spanje is goed voor 430.042 buitenlandse bijdragers. Opvallend is dat de grootste groepen onder deze zelfstandigen afkomstig zijn uit China, Roemenië en Italië, met respectievelijk 14,8 procent, 10,9 procent en 9 procent.

Treinstaking: heeft dit gevolgen voor u?

De staking van de spoorwegvakbonden zal het treinverkeer op 24, 30 november en op 1, 4 en 5 december 24 uur lamleggen. Daardoor kunnen de reisplannen voor veel mensen gedurende het lange vakantieweekend worden verstoord. Bij de vijfdaagse staking zijn “ongeveer 500 arbeiders in de provincie Málaga betrokken”, zegt Miguel Montenegro, secretaris-generaal van CGT Andalucía, een van de zes vakbonden die tot de staking hebben opgeroepen.

De Algemene Ondernemingsraden van Adif en Renfe zijn met het Ministerie van Transport en Mobiliteit een minimum dienstverlening overeengekomen. Op de treinen van Cercanías rijdt 75% normaal tijdens de spits (van 6.00 tot 9.00 uur, van 14.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 20.30 uur) en 50% de rest van de dag.

Op de lange- en middellangeafstandstreinen maakte Renfe dinsdag bekend dat het tijdens de vijf stakingsdagen in totaal 565 commerciële lange- en middellangeafstandstreinen zal schrappen, dat is ongeveer 30% van het totale aantal.

Zoals eerder deze maand gemeld, draait de centrale zorg van de vakbonden om de overdracht van het dagelijks bestuur van Rodalies, het belangrijkste forensen- en regionale spoorwegsysteem van Catalonië.

Ondanks gesprekken die zijn gevoerd om de staking te voorkomen, heeft het gebrek aan zekerheid ertoe geleid dat de vakbonden doorgingen met de stakingen in een poging garanties te krijgen over toekomstige werkgelegenheid.

Reizigers met reeds gekochte kaartjes voor de Renfe-treinen wordt, waar mogelijk, aangeboden om met een andere trein te reizen op een tijdstip dat zo dicht mogelijk bij het tijdstip ligt dat zij hadden geboekt. Als ze niet willen reizen, kunnen ze hun ticket kosteloos annuleren of wijzigen voor een andere datum via de verkoopkanalenvan Renfe.

De site is ook beschikbaar in het Engels en het Frans.

dinsdag 21 november 2023

Politie waarschuwt voor Black Friday

Nu Black Friday- en Cyber Monday-verkopen wereldwijd kopers aantrekken, heeft de Nationale Politie een cruciale gids uitgegeven om oplichting te voorkomen.

Op dinsdag 21 november wezen experts van de Cel Cybercriminaliteit van de Nationale Politie op het toenemende risico op fraude tijdens deze drukke koopdagen.

Sociale media, een veelgebruikt platform voor dergelijke oplichting, lokken kopers vaak met niet-bestaande aanbiedingen of leiden hen door naar nepwebsites. De politie heeft een checklist van tien punten opgesteld om ervoor te zorgen dat kopers veilig op zoek kunnen gaan naar koopjes.

10 tips voor een goede ‘Black Friday’

Valkuilen via e-mail en sociale media: Wees voorzichtig met promoties via e-mail of sociale media. Ze kunnen links bevatten naar frauduleuze websites die erop gericht zijn persoonlijke en financiële gegevens te stelen. Klik niet op deze links en zoek in plaats daarvan naar de aanbieding met uw browser.

Pas op voor onwerkelijke kortingen: oplichters lokken het winkelend publiek vaak met flinke kortingen op populaire artikelen, waardoor ze naar nep-e-commercewebsites worden geleid die verdwijnen nadat ze uw geld hebben afgepakt.

Vermijd ‘typosquatting’: dit gebeurt wanneer een gebruiker per ongeluk een frauduleuze website bezoekt met een URL die lijkt op een legitieme URL. Controleer altijd de spelling in de URL.

QRishing’-risico’s: Oplichters kunnen QR-codes manipuleren om uw apparaat met malware te infecteren of u door te sturen naar een oplichtingssite. Wees waakzaam voordat u een QR-code scant.

Valse bezorgberichten: negeer links in sms of e-mails van vermeende bezorgdiensten. Dit kunnen phishing-pogingen zijn.

Controleer de kwaliteit van de website: Let op tekenen van een dubieuze website, zoals slechte afbeeldingen, slechte vertalingen, spelfouten of ontbrekende bedrijfsgegevens zoals een belastingadres.

Kwaliteit boven korting: Zorg ervoor dat de kwaliteit van het door u gekozen product ondanks de korting hetzelfde is.

Indicatoren voor veilige websites: een slotpictogram en ‘https’ in de URL duiden op een beveiligde website.

Wees op uw hoede met betalingsverzoeken: Als een website verdacht lijkt en alleen om uw kaart- of bankgegevens vraagt, is dit een waarschuwingssignaal.

Acties na fraude: Als u het slachtoffer bent geworden van fraude, wijzig dan uw wachtwoorden, annuleer uw kaarten, neem contact op met uw bank en doe aangifte bij de Nationale Politie.

De checklist van de Nationale Politie is een waardevol hulpmiddel en benadrukt het belang van alert blijven tijdens winkeldrukte. Bescherm jezelf en geniet van een veilige winkelervaring deze Black Friday.

zondag 19 november 2023

Je hebt altijd een NIE nodig

Zonder NIE kun je in Spanje niet veel doen.

De afkorting betekent Numero de Identificacion de Extranjero (buitenlands identificatienummer) en ook inwoners uit een andere EU-lidstaat hebben een NIE nodig.

Zonder een NIE is het onder andere onmogelijk om een woning te kopen, verkopen of huren, te werken, een auto of een mobiele simkaart te kopen, energierekeningen te betalen of een bedrijf te openen. Zelfs de Amazon-bezorger zal waarschijnlijk om uw NIE vragen en niet om uw naam voordat hij uw pakket overhandigt.

Hoe gaat u te werk bij het verkrijgen van een NIE?

Maak eerst een afspraak bij uw plaatselijke Oficina de Extranjeros of het dichtstbijzijnde Policia Nacional-station.

Dit kan persoonlijk of online op de officiëlewebsite (alleen in het Spaans) worden gedaan.

Kies de provincie waar u woont, klik op “Certificados UE” voor inwoners van de EU, of op “Expedición de tarjeta de identidad de extranjero” als dat niet het geval is, voordat u het formulier invult.

Download vervolgens het Modelo 790 en ModeloEX 15.

De website van de overheid biedt een Engelse vertaling voor het Modelo EX 15 aan, maar benadrukt dat dit formulier NIET geldig is bij het aanvragen van een NIE.

Breng het ingevulde Modelo 790-formulier naar uw bank, betaal de kosten van € 9,84 en ontvang een gestempeld ontvangstbewijs.

Op uw afspraak bij het Oficina de Extranjeros of Policia Nacional station neem men het origineel van dit formulier en een fotokopie mee, evenals Modelo 790 en het ontvangstbewijs.

U heeft ook uw identiteitskaart nodig samen met een kopie van de identiteitskaart.

Afhankelijk van gemeente of regio waar de aanvraag wordt gedaan, kan het zijn dat uw NIE-nummer direct gereed is of dat u enkele dagen later terug moet komen.

Als dit allemaal te intimiderend is, of als uw Spaans het niet aankan, vraag dan een Gestor om het voorwerk te doen en, hoewel het proces persoonlijk plaatsvindt, kunt u iemand machtigen om uw NIE op te halen.

Vaarwel bankpassen, Spaanse geldautomaten hebben nu uw telefoon nodig

Geldautomaten in Spanje veranderen in alle stilte. De afgelopen jaren hebben veel bankautomaten een contactloze optie toegevoegd, zodat je j...