zaterdag 20 januari 2024

Leger gemobiliseerd om 600 chauffeurs te redden die vastzaten in de sneeuw in Spanje

De passage van storm Juan afgelopen vrijdag door Spanje, van west naar oost, heeft voor talloze verkeerscomplicaties gezorgd, waarbij sneeuw en overstromingen de sluiting van verschillende snelwegen en hoofdwegen noodzakelijk maakten.

Het zwaarst getroffen gebied lag in Soria in de regio Castilla y León, aan de nationale weg N-122 tussen de steden Matalebreras en Ontalvilla de Valcorba. Op het traject tussen kilometerpunt 115 en kilometerpunt 148 zaten ongeveer 600 mensen vast in ongeveer 500 voertuigen, waardoor de autoriteiten de hulp van de Spaanse Militaire Noodeenheid (UME) moesten inroepen.

Het vierde Unidad Militar de Emergencias (BIEM IV), gestationeerd in Zaragoza, werd naar het gebied gestuurd om te proberen de weg vrij te maken. Het grootste probleem waarmee de reddingsteams werden geconfronteerd, waren de lage temperaturen. De provincie Soria bevond zich afgelopen vrijdag op rood niveau, dezelfde categorie als aanstaande zaterdag, vanwege lage temperaturen, die konden oplopen tot 14 graden onder nul.

Volgens het staatsweeragentschap (Aemet) zal het de enige provincie in Spanje zijn die dit waarschuwingsniveau voor ernstige risico's bereikt. Een stap lager, het oranje waarschuwingsniveau, liggen Segovia, Lleida en Zaragoza, waar vrijdag zware sneeuwval viel die voor verkeerschaos en de schorsing van de voetbalwedstrijd Zaragoza-Andorra zorgde vanwege de sneeuw en de kou.

Als gevolg van de storm kwam een trein vast te zitten in de stad Grisén, terwijl het directoraat-generaal Binnenlandse Zaken en Noodsituaties van de regering van Aragón de problemen benadrukte die de wegen A-2, A-23 en AP-68 troffen en wezen erop dat het zaterdag in de vroege uren van zaterdag zou blijven sneeuwen op de A-23 richting Teruel.

Ook op de A-1 bij Villarejo (Segovia) en de A-2 bij Salinas de Medinaceli en Somaen (beide in Soria) kwamen voertuigen vast te zitten in de sneeuw. In Salamanca, aan de A-66, moesten vrachtwagens in de vroege namiddag tot stilstand komen vanwege een storm tussen de steden Béjar en Guijuelo.

In Extremadura liet storm Juan op zijn reis door de regio zware regenval achter, die, samen met het water dat eerder deze week door storm Irene vrijkwam, de overstroming veroorzaakte van een twintigtal wegen, waaronder de A-5 bij Mérida, en verschillende stedelijke en landelijke gebieden.

Bovendien moesten acht reservoirs water lozen omdat ze bijna de limiet van hun capaciteit bereikten.

De Spaanse regering plant een nieuwe wet om minderjarigen tegen pornografie te beschermen

Volgens premier Pedro Sánchez is Spanje van plan een nieuwe wet aan te kondigen om minderjarigen tegen pornografie te beschermen.

De Spaanse premier onthulde het plan in een interview met de krant El País, maar legde niet uit wat de nieuwe wetgeving zou inhouden, alleen dat het een "landenakkoord" zou zijn.

Een andere maatregel die zou kunnen worden ingevoerd is "het creëren van apparaten die voorkomen dat minderjarigen toegang krijgen tot pornografische inhoud", zei Sánchez, die erop wees dat er discussies gaande waren tussen het nationale gegevensbeschermingsagentschap en de Spaanse Munt, die digitale verificatiecertificaten uitgeeft.

Meer details over dit mechanisme voor leeftijdsverificatie zullen naar verwachting in de zomer worden aangekondigd en zouden in lijn zijn met wat de Europese Commissie heeft goedgekeurd voor de populairste pornografiewebsites, waarbij het toezicht wordt verscherpt en de toegang wordt geblokkeerd voor minderjarige gebruikers.

De Europese regel zal in februari van kracht worden, maar zal alleen gevolgen hebben voor de drie grote mondiale pornografieplatforms – Pornhub, Stripchat en Xvideos – die maandelijks meer dan 45 miljoen gebruikers hebben in de EU.

Een derde door Sánchez aangekondigde maatregel om een ‘epidemie’ van het gebruik van pornografie door minderjarigen te voorkomen, is opleiding en onderwijs. Er moet een “multidisciplinaire strategie op het gebied van onderwijs, digitale vaardigheden en ook op het gebied van gelijkheid” komen, aldus El País.

Andere Europese regeringen, zoals Frankrijk, hebben ook nieuwe wetten aangekondigd om het gebruik door minderjarigen op pornowebsites te reguleren.

EU-burgers in Spanje hebben tot 30 januari de tijd om zich te registreren om te stemmen bij de Europese verkiezingen



Onderdanen van andere EU-landen die in Spanje wonen, kunnen dit jaar stemmen bij de verkiezingen voor het Europees Parlement, die op 9 juni plaatsvinden.

Om zich te kunnen registreren, moeten kiesgerechtigde kiezers een formulier invullen en de door het gemeentehuis waar ze geregistreerd zijn, gevraagde documentatie overleggen in de padrón (gemeentehuisregister). Op het document moet een vakje worden aangevinkt om hun wens om in Spanje te stemmen kenbaar te maken.

Het is mogelijk om te controleren of een persoon al in Spanje is geregistreerd om te stemmen bij de Europese verkiezingen via de website van het Spaanse Nationale Instituut voor Statistiek (INE) of op het plaatselijke gemeentehuis van de persoon door het formele aangifteformulier (DFA-model) in te vullen. Dit formulier is verkrijgbaar bij alle gemeentehuizen en kunt u ook downloaden via de websitevan INE.

Voorafgaand aan de verkiezingen zal het Spaanse Oficina del Censo Electoral (OCE) een kennisgeving sturen naar EU-burgers die geregistreerd zijn en nog niet eerder de intentie hebben uitgesproken om hun stemrecht uit te oefenen. De OCE verstuurt de brief slechts één keer en als er geen antwoord komt, gaat zij ervan uit dat de persoon niet van plan is om in Spanje te gaan stemmen. Stemmen per post is mogelijk, maar niet per volmacht.

De deadline voor registratie om te stemmen bij de Europese verkiezingen van dit jaar is 30 januari 2024.

Meer informatie in alle officiële EU-talen, evenals links naar de Spaanse INE, zijn beschikbaar op de 'hoe te stemmen'-pagina van de officiële EU-website: ElectionsEurope.

woensdag 17 januari 2024

Nieuwe Spaanse regelgeving voor verhitte tabaksdampen

In Spanje zijn nieuwe regels goedgekeurd die van invloed zijn op verhitte tabaksdampen, die, zoals de naam al doet vermoeden, zowel tabak als nicotine bevatten.

Voor diegenen onder ons die niet weten wat verhitte tabak is volgt hierna de definitie.

Verhitte-tabaksproducten zijn tabaksproducten die gemodificeerde tabak verhitten. Het principe van verhitte-tabaksproducten is dat de tabak niet wordt verbrand, maar verhit. Bij het roken van tabakssigaretten is sprake van verbranding van tabak. Dit gebeurt bij een temperatuur van ongeveer 900°C. Verhitte tabak wordt verhit tot een temperatuur van maximaal 350°C. Hoewel er verschillende manieren bestaan om de tabak te verhitten, is het doel altijd om nicotine af te geven aan de longen van de gebruiker.

Het recente besluit van de Spaanse regering heeft een koninklijk besluit goedgekeurd dat een weerspiegeling is van een Europese richtlijn die verhitte tabaksproducten, zoals het populaire merk IQOS, op dezelfde manier behandelt als conventionele sigaretten.

Nieuwe regels en waarschuwingen

Vanaf drie maanden na de publicatie ervan in het BOE (Boletin Oficial del Estado) zal het koninklijk besluit vereisen dat verwarmde tabaksverpakkingen een waarschuwingsboodschap bevatten: ‘Tabaksrook bevat meer dan 70 kankerverwekkende stoffen.

Bovendien zullen deze verpakkingen grafische afbeeldingen bevatten die de schadelijke gezondheidseffecten van roken illustreren, vergelijkbaar met die op traditionele sigarettenpakjes.

Daar houdt de regelgeving echter niet op. Het verbiedt ook tabaksproducten die smaakstoffen bevatten, zoals filters, papier, capsules of andere componenten die aroma's of additieven bevatten die de geur of smaak van tabaksproducten wijzigen of de rook intensiveren.

Bovendien mogen filters, vloeitjes en capsules ook geen tabak of nicotine bevatten.

Het is belangrijk op te merken dat deze regelgeving uitsluitend gericht is op verhitte tabaksproducten die echte tabak bevatten, en niet op e-sigaretten, die de afgelopen jaren aan populariteit hebben gewonnen.

Hoewel artsen erkennen dat e-sigaretten, die vaak nicotine bevatten, ook schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid, blijven ze onaangetast door deze nieuwe regels.

dinsdag 16 januari 2024

De DGT kondigt einde aan van de ITV-voorruitsticker

Foto: website van de DGT

Het directoraat-generaal Verkeer (DGT) in Spanje heeft zijn nieuwste plannen aangekondigd om digitale ontwikkelingen op het gebied van Spaanse voertuiginspecties te omarmen.

2024 markeert een belangrijke transitie, aangezien de DGT stopt met de traditionele ITV-stickers (Technische Voertuiginspectie) die al meer dan 30 jaar de voorruiten van auto's in Spanje sieren.

Op een nog nader te bepalen datum zal de DGT de fysieke ITV-stickers formeel vervangen door een digitaal alternatief.

Deze stap maakt deel uit van een breder initiatief om administratieve processen te digitaliseren, met als doel het systeem te moderniseren en de efficiëntie van wegbeheerders tijdens voertuiginspecties te vergroten.

Een verschuiving naar efficiëntie en veiligheid

Ter vervanging van de sticker gaat de DGT een nieuwe applicatie of elektronisch systeem promoten waarmee zowel autoriteiten als bestuurders toegang hebben tot de status van de ITV van de voertuigen en alle relevante informatie.

Deze innovatie belooft niet alleen administratief gemak, maar ook milieuvoordelen door de kosten en impact die gepaard gaan met de productie en distributie van fysieke stickers te verminderen.

Beveiligingsproblemen aanpakken

De overgang naar een digitaal platform heeft bij sommige gebruikers echter tot bezorgdheid geleid over de privacy en beveiliging van gegevens. Naar verluidt zijn er sommigen die zich zorgen maken over hun veiligheid, aangezien elke kleine fout in deze applicatie de vertrouwelijke en persoonlijke informatie van chauffeurs publiekelijk zou kunnen onthullen.

Sommigen beweren dat het risico van digitale identiteitsdiefstal en nabootsing van identiteit een serieuze overweging is die de DGT moet aanpakken om de robuustheid van zijn beveiligingssysteem tegen potentiële cyberdreigingen te waarborgen.

De introductie van dit digitale systeem door de DGT markeert een belangrijke stap in de aanpassing aan hedendaagse technologische trends en het verbeteren van de verkeersveiligheid en administratieve efficiëntie. Het is echter van cruciaal belang dat deze verbeteringen de veiligheid en privacy van gebruikers niet in gevaar brengen.

De prijs van butaan gasflessen in Spanje gaat vanaf vandaag omhoog

Foto: Wikipedia in Public Domain  van Hari Seldon 

Vanaf vandaag, 16 januari stijgt de prijs van een standaardfles butaangas in Spanje met 5%. Een gasfles kost nu 15,89 euro, de tweede prijsstijging na zes opeenvolgende tweemaandelijkse dalingen.

De prijs van de butaan gasfles wordt elke twee maanden door de overheid herzien en de stijging of daling ervan hangt af van de kosten van de grondstof (propaan en butaan) op de internationale markten, evenals van de kosten van transport en de evolutie van de wisselkoers tussen de euro en de dollar.

De laatste stijging is voornamelijk te wijten aan de stijging van de vrachtkosten (+4%) en de hoge prijs van grondstoffen, ondanks het feit dat de prijs ervan is gedaald (-3,1%), evenals aan de appreciatie van de euro ten opzichte van de dollar (+2,2%) in de afgelopen twee maanden.

Schommelingen in deze variabelen kunnen er niet toe leiden dat de prijs van de gasfles boven de 19,55 euro stijgt. De limiet is vastgesteld door de Spaanse regering.

Jaarlijks worden er zo’n 64,5 miljoen gasflessen verbruikt. Tussen 2010 en 2021 is het totale verbruik van LPG in flessen met ruim 25% gedaald.

zaterdag 13 januari 2024

Wat zijn de noodstopstroken in de afdaling van Spaanse bergpassen en hoe moeten ze worden gebruikt?



In Spanje komen we op de wegen allerlei soorten rijstroken tegen, zoals invoeg- en uitvoegstroken bij snelwegen. Maar er is nog een ander type rijstrook dat gerelateerd is aan secundaire wegen die door bergpassen lopen: noodstopstroken. Dit zijn extra rijstroken zonder uitweg die we vinden op steile afdalingen van dit soort wegen, hoewel ze soms ook voorkomen op snelwegen of autowegen met een sterke helling.

Noodstopstroken (carriles de frenado de emergencia) worden gebruikt als een auto of vrachtwagen problemen krijgt met de remmen tijdens een lange, steile afdaling. Door de noodstopstrook op te rijden kan het voertuig tot stilstand komen in een grindbak zonder een ernstig ongeluk te veroorzaken.

Het is in deze gevallen sterk aan te raden om de noodstopstrook op te rijden, terwijl het rempedaal stevig wordt ingeduwd om optimaal gebruik te maken van de remmen die nog werken.

Ook is het belangrijk om terwijl de noodstopstrook wordt opgereden de versnelling zo veel mogelijk terug te schakelen en het stuurwiel stevig vast te houden om te voorkomen dat de auto tegen de betonnen wanden aan de zijkant botst. Er zijn twee soorten noodstopstroken:

  • Met grind: Deze hebben een grindbak. Als een auto hierop tot stilstand probeert te komen, zakt het weg in het grind en remt zo af.

  • Zonder grind: Deze hebben een gewoon wegdek. Auto’s moeten hier harder op de remmen trappen om tot stilstand te komen.

Noodstopstroken in Spanje hebben doorgaans een lengte van ongeveer 100 meter en een breedte tussen de 4 en 5 meter. Aan beide zijden van de noodstopstrook bevinden zich betonnen muren.

Noodstopstroken worden in Spanje aangegeven met het waarschuwingsbord S-16. Dit bord waarschuwt automobilisten dat ze een noodstopstrook naderen en deze moeten gebruiken als hun remmen het begeven.

Februari ziet belangrijke veranderingen voor de Spaanse televisie



Spanje staat aan de vooravond van een grote televisietransformatie.

Op 14 februari 2024 zal Spanje een aanzienlijke verandering ondergaan op het gebied van digitale terrestrische televisie (DTT). Deze evolutie zal het einde betekenen van kanalen van standaardkwaliteit (SD) en zal uitsluitend overgaan op uitzendingen in hoge definitie (HD).

Deze stap was aanvankelijk gepland voor 1 januari 2023, maar werd uitgesteld door het Ministerie van Digitale Transformatie vanwege de uitzonderlijke omstandigheden van de Covid-pandemie.

Deze transitie is niet alleen een technologische upgrade, het is een cruciale stap voorwaarts. Het verdwijnen van SD-kanalen zal bandbreedte vrijmaken, waardoor de overdracht van 4K-inhoud wordt vergemakkelijkt.

Dit is een strategische zet om 5G-netwerken door het hele land te bevorderen, volgens de richtlijnen van het Koninklijk Besluit 391/2019 van 21 juni. Alle televisiekanalen, lokaal, regionaal of nationaal, moeten vóór 14 februari naar HD migreren.

Zorgen voor HD-compatibiliteit

Hoe zorg je voor blijvende toegang tot televisie? Dit is wat u moet weten:

  1. HD-compatibele televisies: De meeste moderne tv's zijn al uitgerust om HD-signalen te verwerken. Voor oudere modellen kunt u overwegen een HD-decoder aan te schaffen of uw televisie te upgraden.

  2. HD DTT-decoders of tuners: essentieel voor het aansluiten van oudere tv's zonder HD-mogelijkheden. Deze apparaten verbinden de antennekabel en de tv om HD DTT-signalen te ontvangen.

  3. DTT-antennes: Voor een goede ontvangst van het DTT-signaal is een geschikte antenne in goede staat vereist. In gedeelde wooncomplexen kunnen updates of extra modules nodig zijn.

  4. Kwaliteitsbedrading: Voor het aansluiten van de antenne op de tv of decoder wordt hoogwaardige bedrading aanbevolen, waardoor mogelijke interferentie wordt geminimaliseerd.

  5. Configuratie en zenderzoeken: voer een zenderzoekopdracht uit op uw tv of decoder om af te stemmen op de beschikbare DTT-kanalen om deze dan op te slaan.

Samenvattend is de aanstaande overstap naar HD een cruciaal moment voor de Spaanse televisie. Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat uw apparatuur up-to-date is om ononderbroken televisie te kunnen kijken.

woensdag 10 januari 2024

Enorme boete van €420.000 voor illegale toeristenverhuur in Barcelona

Barcelona heeft een flinke boete van €420.000 opgelegd aan de eigenaar van een gebouw in de wijk Ciutat Vella. Deze boete kreeg hij omdat hij vrijwel alle appartementen op zijn terrein voortdurend als toeristische accommodatie verhuurde.

Deze appartementen bevonden zich grotendeels in één gebouw in het populaire oude stadsgedeelte. De eigenaar verhuurde de accommodaties illegaal aan toeristen.

De eigenaar verhuurde alle appartementen in het gebouw als toeristische accommodatie, op één appartement na. Deze werd bewoond door een huurder met een oude huurovereenkomst, die verantwoordelijk was voor het ontvangen en begroeten van de vakantiegangers en het verzorgen van de sleuteloverdracht.

De gigantische boete van € 420.000 komt na een uitgebreid onderzoek en toezicht, waaruit bleek dat de eigenaar de boetes had ontdoken door te beweren dat hij de appartementen legaal huurde. Bovendien beweerde hij dat zijn huurders hem hadden bedrogen door de appartementen aan toeristen te verhuren.

De eigenaar verhuurde tot 14 appartementen op nummer 24 Calle Ample in Barcelona. Hij adverteerde deze als toeristische accommodatie via platforms als ‘Booking.com’ en ‘Airbnb’. Dit was illegaal omdat de eigenaar niet over de vereiste toeristenvergunning beschikte.

De eigenaar schudde de appartementen op deze platforms regelmatig door elkaar met verschillende namen, foto's en hosts om inspecties te omzeilen. De autoriteiten beschouwden deze illegale toeristenverhuur als een zeer ernstige overtreding, resulterend in een boete van € 420.000. De boete werd berekend op basis van de geschatte winst uit zijn illegale activiteiten.

Naast de boete is de gemeente Barcelona van plan om al hun informatie uit de zaak door te geven aan de belastingdienst, zodat de Hacienda haar eigen onderzoek kan instellen en alle noodzakelijke maatregelen kan nemen om onbetaalde belastingen terug te vorderen.

Het nieuwe Spaanse decreet blijft krakers beschermen

Op woensdag 10 januari zal de Spaanse regering, onder leiding van Pedro Sanchez, een omstreden decreet ratificeren dat aanvankelijk in december vorig jaar werd aangenomen.

Het decreet, geworteld in anticrisismaatregelen, stelt een verlenging van het verbod op het uitzetten van krakers en andere ‘kwetsbare’ groepen voor tot eind 2024.

Deze wetgeving dateert uit het hoogtepunt van de COVID-19-pandemie in 2020 en werd ingevoerd als reactie op de crisis.

Ondanks het afnemen van de pandemie noemt de regering de aanhoudende economische ontberingen en de indirecte gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor gezinnen als rechtvaardiging voor het voortzetten van deze maatregelen.

Het decreet heeft tot doel ‘de sociale en economische realiteit van huishoudens aan te pakken in de context van het proces van beperking van de pandemie, de inflatiedynamiek en de verlenging van de gevolgen van de internationale situatie’.

Cruciaal is dat de verlenging geldt tot 31 december, waardoor de uitzettingsprocedures worden stopgezet voor eigenaren van onroerend goed die meer dan tien eigendommen bezitten.

Deze schorsing geldt niet alleen voor huurders die de huur niet betalen, maar ook voor degenen die ‘daar wonen zonder enige machtiging’.

Uitzonderingen op deze regel zijn onder meer gevallen waarin het onroerend goed de hoofd- of tweede woning van de eigenaar is, of als er bewijs is van criminele activiteiten. Niettemin kan de vreedzame binnenkomst van krakers leiden tot het stopzetten van de uitzettingsprocessen.

Oorspronkelijk bood het decreet van 2020 meer bescherming aan eigenaren van onroerend goed, waardoor uitzettingen alleen werden voorkomen als de toegang het gevolg was van een misdrijf.

Bij daaropvolgende wijzigingen in 2021 werd deze drempel echter verlaagd, waardoor situaties van geweld werden uitgesloten. Deze verschuiving heeft de debatten over de rechten van krakers versus eigenaren van onroerend goed opnieuw aangewakkerd, waarbij de regering haar engagement herhaalde om kinderen en afhankelijke personen in strafzaken te beschermen.

Het decreet breidt ook de bescherming uit voor huurders die vanwege economische tegenslagen de huur niet kunnen betalen. Om een huisuitzetting tegen te houden, moeten huurders hun ‘economische kwetsbaarheid’ aantonen.

Het is intrigerend dat eigenaren van onroerend goed nu ook hun economische kwetsbaarheid moeten bewijzen om hun huizen terug te krijgen. De advocaat van de Rechtspleging zal de eigenaren informeren over de situatie van de huurder en hen tien dagen de tijd geven om hun zaak voor te leggen.

Is het verplicht om de milieusticker op de auto te plaatsen?

In 2016 heeft de Algemene Directie Verkeer (DGT) vier milieustickers gecreëerd om voertuigen te classificeren op basis van hun impact op het...