donderdag 11 april 2024

Het DGT-verkeersbord waarmee 150 km/u kan worden gereden

 


Dit is een vergunning die alleen door bepaalde voertuigen kan worden gebruikt, zolang deze vooraf zijn geautoriseerd.

Het V12-bord, bekend als de "testplaat", is een vergunning die door de Algemene Directie Verkeer (DGT) wordt verleend aan voertuigen die speciale tests of onderzoeksproeven uitvoeren op de Spaanse wegen. Volgens artikel 47 van het Algemeen Voertuigreglement maakt deze uitzondering het mogelijk de toegestane maximumsnelheid met 30 km/u te overschrijden, dus tot 150 km/u, en boetes en om puntenverlies op het rijbewijs te vermijden.

Hoewel de DGT-voorschriften duidelijk zijn over de maximale snelheid waarmee auto's en motorfietsen kunnen circuleren (120 km/u op snelwegen; 90 km/u op secundaire wegen; 30 km/u op stadswegen met één rijstrook) en 50 km /uur op wegen met twee of meer rijstroken in elke richting), zijn er enkele uitzonderingen. Dit is het geval met het V-12-signaal, dat het mogelijk maakt om sneller dan 120 km/u te rijden, dus op snelwegen mag men tot 150 km/u rijden.

Maar waar dient het V12-signaal precies voor en welke voertuigen kunnen het gebruiken om deze snelheidslimieten te overschrijden?

Tot 150 km/u op snelwegen 

Zoals uitgelegd door de DGT is het V12-sein een vergunning die wordt afgegeven aan voertuigen die een ‘buitengewone onderzoekstest of proef moeten uitvoeren op wegen voor openbaar gebruik, open voor algemeen gebruikersverkeer. Het is elke activiteit voor wetenschappelijke doeleinden, waarbij gebruik wordt gemaakt van een voertuig om het technische gedrag ervan of de onderdelen ervan in het verkeer te onderzoeken of om studies uit te voeren met betrekking tot de veiligheid, mobiliteit en vlotheid van het wegverkeer of structurele elementen daarvan. Dankzij deze accreditatie kunnen ze op de openbare weg snelheden tot 150 km/u halen zonder een boete te krijgen.

Om de test uit te kunnen voeren, moet het gebruikte voertuig vooraf toestemming hebben voor buitengewone tests of proeven. Volgens artikel 44 van het Algemeen Voertuigreglement kunnen de volgende personen hierom verzoeken:

- Voertuigfabrikanten of hun wettelijke vertegenwoordigers.

- Carrosseriebouwers.

- Importeurs, verkopers of distributeurs van motorvoertuigen, bromfietsen, aanhangwagens of opleggers, met een vestiging geopend in Spanje voor een van deze activiteiten.

- Officiële laboratoria of onderzoekscentra op het gebied van voertuigen of wegeninfrastructuur.

In uitzonderlijke gevallen kunnen entiteiten die niet tot een van deze categorieën behoren echter ook om deze toestemming verzoeken, “maar wel deelnemen of meewerken aan een buitengewone onderzoekstest of proef die wordt uitgevoerd door een entiteit die wel voldoet aan de vereisten voor toestemming.” voor autorisatie”, voegen ze eraan toe.

Voorwaarden voor circulatie

Voertuigen die over de bovengenoemde toestemming beschikken, moeten het V12-bord tweemaal installeren op de auto's die bedoeld zijn om deze tests uit te voeren en het gebruik ervan zal vooraf moeten worden goedgekeurd door de DGT. Bovendien mag niet zomaar iedereen achter het stuur van dit voertuig kruipen: alle bestuurders van voertuigen die dit bord voeren, zullen door het Verkeersbureau geaccrediteerd moeten zijn.

Op dezelfde manier heeft dit signaal een reeks beperkingen. Zoals beschreven in de regelgeving mag een voertuig met deze kenmerken de toegestane snelheid tot 30 km/u overschrijden, op voorwaarde dat het voertuig minimaal 72 uur is goedgekeurd. Bovendien kunt u dit alleen doen als de weg eerder is afgesloten voor algemeen verkeer. Het is belangrijk om te benadrukken dat deze tests in geen geval mogen worden uitgevoerd op stedelijke wegen, kruispunten of op trajecten met specifieke bewegwijzering die de snelheid beperkt.

woensdag 10 april 2024

Wat is het nieuwe maximale bedrag dat je bij een geldautomaat kunt opnemen in Spanje?

In de wereld van vandaag, met zijn digitale transacties, waar betaalapps, betaalpassen of mobiele telefoon, steeds vaker voorkomen, blijft contant geld toch nog een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven. Het opnemen van contant geld bij een geldautomaat is nog steeds een veelvoorkomende praktijk. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van het maximale bedrag dat je in Spanje kunt opnemen, iets wat onlangs is veranderd.

In Spanje vormen geldautomaten een cruciale schakel tussen gebruikers en hun geld. Spanje behoort tot de landen met de meeste geldautomaten per inwoner en daardoor blijven ze een belangrijk onderdeel voor hun dagelijkse uitgaven. Maar elke bank hanteert verschillende limieten voor geldopnames bij geldautomaten, wat kan variëren afhankelijk van de bank en het type rekening dat je hebt.

Banken zijn sinds kort verplicht om elke opname van contant geld boven de 3.000 euro op één dag door te geven aan de belastingdienst. Aan het loket is er geen wettelijke limiet, maar de bank beslist zelf of er al dan niet een limiet wordt ingesteld en hoe hoog of laag die limiet is. In het algemeen zijn de limieten aan het loket hoger dan die bij geldautomaten. Bovendien kan de bank je, ondanks dat het om jouw geld gaat, vragen om een contante opname te rechtvaardigen.

Elke bank in Spanje heeft de bevoegdheid om binnen een algemeen wettelijk kader zijn eigen opnamelimieten vast te stellen. Dit betekent dat de maximale contante opname die je per dag kunt doen, kan variëren afhankelijk van de bank. Deze verschillen zijn te wijten aan de interne risico- en veiligheidsprotocollen van elke bank.

Een van de redenen waarom banken limieten stellen aan geldopnames bij geldautomaten is veiligheid. Door limieten in te stellen, beperken banken het risico dat bij een eventuele diefstal of verlies van een betaalpas grote bedragen contant geld kunnen worden opgenomen. Op deze manier proberen banken zowel henzelf als hun klanten te beschermen tegen mogelijke financiële verliezen.

maandag 8 april 2024

De DGT blijft hameren op een veilig gebruik van steps

 


De DGT blijft hameren op een veilig gebruik van steps en op X,het vroegere Twitter, geven ze nog enkele raadgevingen mee.

Elektrische steps zijn voertuigen voor legale doeleinden. Dat betekent:

Dezelfde alcohol en drugslimieten als andere voertuigen.

Koptelefoons verboden.

Het is verboden op trottoirs te rijden.

Max.snelheid: 25 km/u.

Maar er is meer en deze uitleg kan men vinden op Verblijvenin Spanje. Dit artikel bevat het, belangrijk, wetsartikel waarin staat dat de huidige steps, vanaf 2027, niet meer in het verkeer mogen komen tenzij ze door de DGT goedgekeurd zijn.

Geode van Pulpi

Foto: geode van Fernando Gázquez
 Creative Commons Attribution 4.0 International

 
En nu eens iets toeristisch. Het artikel is een bedankje aan de gemeente Pulpi, de plek die wij 17 jaar onze thuis mochten noemen.

Deze geode van Pulpí, ook wel de geode van Pilar de Jaravía genoemd is een gigantische geode bekleed met enorme seleniet kristallen, een transparante of doorschijnende gipsvariëteit. De geode bevindt zich tussen het derde en vierde exploitatieniveau van de mijn Rica, gelegen op de oostelijke helling van de Sierra del Aguilón, in het gehucht Pilar de Jaravía, gemeente Pulpí(Almería.

De grot werd ontdekt door Ángel Romero in december 1999 en is de tweede grootste geode ter wereld (na de geode van Naica) en de grootste in Europa. Vanwege de omgevingscondities in Naica is de geode van Pulpí de enige ter wereld die zonder speciale apparatuur kan worden bezocht.

Er is geen precieze datering van de gipskristallen van de geode, maar er wordt geschat dat de kristallen zijn ontstaan in en leeftijdscategorie tussen de 2 miljoen en de 60.000 jaar.

De geode heeft een volume van 10,7 m³ (8 m lang, 1,8 m breed, 1,7 m hoog) en bevindt zich 60 m diep in de mijn Rica. Een voormalige ijzer, lood en zilvermijn uit Pilar de Jaravía, in de Sierra del Aguilón en op 3 km van de kust. Het heeft een trechtervorm, met het smalste deel in de vorm van L. De gipskristallen hebben een zeer hoge transparantie, want als je je hand achter een ervan steekt, kun je er doorheen kijken.

In 2010 zijn de onderzoeken voor het herstel van de mijn afgerond. De geode opende op 5 augustus 2019 zijn deuren voor het publiek. Daarnaast kwam er, na een investering van ongeveer 500.000 euro. een bezoekerscentrum.

Wil je de geode bezoeken dan is het noodzakelijk dat je uw bezoek reserveert op de officiële site en die kan je vinden op La Geoda de Pulpi. De site is in het Spaans en het Engels.

Om uw rondleiding te regelen, kunt u uw tickets reserveren op de website. Prijzen variëren van € 10 voor kinderen van 8 tot 16 jaar en € 22 voor volwassenen.

Hou er wel rekening mee dat kinderen jonger dan 8 jaar niet zijn toegestaan ​​en dat het maken van foto's ten strengste verboden is. Hoewel uw gids uw foto kan maken.

Tel: +34 950 96 27 27 e-mail: informacion@geodapulpi.es

Het bezoek duurt 90 minuten en er zijn heel wat trappen te doen.

donderdag 4 april 2024

‘Bloedregen’ zal naar verwachting Europa overspoelen

Voor Spanje is er een waarschuwing afgegeven, waarbij 'bloedregens' en oranje waas mogelijk zijn, wat bij langdurige blootstelling een risico voor de gezondheid kan vormen.

Deze week, die eindigt op vrijdag 5 april, wezen de weersvoorspellingen op de komst van een mogelijke stofwolk uit de Sahara, die zich naar verwachting over gans Spanje en groot deel van Europa zou verspreiden.

Het stof begint zijn reis in Spanje en zal naar verwachting door Europa reizen, mogelijk tot in het noorden van Noorwegen en Zweden.

Stofreis door Europa

Er wordt voorspeld dat de unieke positionering van deze storm en de omringende weerfronten het stof uit de Sahara richting Spanje zullen transporteren. Het stof zal naar verwachting donderdag Marokko verlaten en eerst de Canarische Eilanden treffen voordat het op vrijdag 5 april het Iberisch schiereiland bereikt.

Andalusië zal naar verwachting de dupe worden van deze stofwolk. Met de voorspelde komst van extra weerfronten op zaterdag 6 april zijn de omstandigheden rijp voor ‘bloedregen’, een fenomeen waarbij regen een roodachtige tint aanneemt vanwege de vermenging met stofdeeltjes.

Naarmate het weekend vordert, wordt verwacht dat de warme luchtmassa die het stof meevoert verder door Europa zal trekken, wat mogelijk gevolgen zal hebben voor landen als Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Nederland, België en Duitsland, en mogelijk zelfs Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland zal bereiken.

Impact op landschap en luchtkwaliteit

Hoewel deze episode in de getroffen landen unieke visuele verschijnselen kan vertonen, zoals een oranjekleurige waas, zijn zorgen over de luchtkwaliteit gebruikelijk. De huidige voorspellingen suggereren dat de stofniveaus binnen de luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie zullen blijven.



Bijgewerkte kosten voor een fles butaangas in april

 

Foto: op Wikipedia in Public Domain door Hari Seldon

Omdat er nog enkele koude dagen op komst zijn, is begin april de prijs van butaangasflessen gestegen.

Iedereen die zijn voorraad butaangas moet aanvullen, zal in april meer betalen, zoals bevestigd door het Staatsblad (BOE).

Impact van prijsstijging

Vanaf medio maart kende de prijs voor butaan een stijging, maar hij blijft nog steeds gereguleerd door overheidsbeperkingen. Deze ontwikkeling doet zich voor tegen de achtergrond van de Spaanse wetgeving, met name Koninklijk Wetsbesluit 11/2022, van kracht op 25 juni, die de prijs van butaanflessen met een gewicht tussen acht en twintig kilogram beperkt tot € 19,55.

Dit plafond werd gehandhaafd tot eind 2023, overeenkomstig Koninklijk Wetsbesluit 5/2023 van afgelopen juni. Momenteel staat de prijs op € 16,67, wat een stijging aangeeft ten opzichte van de vorige tarieven.

Ondanks de stijging heeft de limiet op de butaanprijzen de klap voor de consument enigszins verzacht, vooral in vergelijking met de sterk stijgende elektriciteitskosten.

woensdag 3 april 2024

Belastingverhogingen maken de gas- en elektriciteitsprijzen in Spanje vanaf vandaag, 1 april, duurder

De elektriciteits- en gasrekeningen in Spanje worden vanaf vandaag, 1 april, duurder als gevolg van hogere belastingen. Het verlaagde IVA-tarief (de Spaanse BTW) van 10% voor gasleveringen zal terugkeren naar 21%. Daarnaast zullen zowel de Elektriciteitsbelasting (IEE) als de Elektriciteitsproductiebelasting (IVPEE) stijgen. De IVA op elektriciteit blijft 21% op de factuur die deze maand betaald moet worden.

De Spaanse regering heeft aangekondigd dat de IVA op gas vanaf 1 april zou stijgen van 10% naar 21%, het niveau van vóór de anticrisismaatregelen van kracht werden (tot 31 december bedroeg het 5%). Voor houtpellets, briketten en brandhout, ecologische vervangers van aardgas uit biomassa en bedoeld voor verwarmingssystemen, blijft de IVA tot en met 30 juni van dit jaar op 10% staan.

De IVA op elektriciteit steeg in maart al naar 21%, nadat de regering in de anticrisisdecreten had aangekondigd dat deze slechts op 10% zou blijven als de elektriciteitsprijs op de groothandelsmarkt onder de 45 euro per megawatt/uur zou liggen. In februari bedroeg het gemiddeld ongeveer 42 euro per megawatt/uur, dus de bestaande subsidies werden automatisch afgeschaft, en in maart omvatte de rekening 21% IVA.

In maart hebben regen, wind en zon opnieuw een neerwaartse druk uitgeoefend op de prijs van de elektriciteitsproductie: elektriciteit kostte gemiddeld 20 euro/MWh, de helft van die van februari en 77% minder dan een jaar geleden, dus de IVA blijft op 21% . Wanneer de gemiddelde groothandelsprijs de ene maand hoger is dan 45 euro per megawatt/uur, daalt de IVA de volgende maand naar 10%.


zaterdag 30 maart 2024

Voertuigpassagiers riskeren een flinke boete als ze deze dingen op de Spaanse wegen doen

 Het is gemakkelijk om te denken dat als het gaat om het ontvangen van verkeersboetes van het Spaanse directoraat-generaal Verkeer (DGT), deze allemaal te maken hebben met slecht gedrag van automobilisten op de weg. Het niet respecteren van de veiligheidslimieten, het negeren van verkeersborden, het niet op orde hebben van de ITV-keuring zijn enkele voorbeelden waarvoor men een verkeersboete kan krijgen.

We houden er echter zelden rekening mee dat ook passagiers een fout kunnen begaan en een boete kunnen krijgen. Degenen die in een voertuig reizen, zelfs als zij niet degenen zijn die het besturen, hebben nog steeds een rol te spelen om iedereen veilig te houden.

Volgens de DGT kan een passagier ook iets doen dat de rijveiligheid in gevaar kan brengen. Daardoor kan de persoon achter het stuur plotseling afgeleid worden en een verkeersovertreding begaan. Als gevolg hiervan waarschuwt de DGT passagiers om hun verantwoordelijkheden te begrijpen en waarschuwt ze mensen voor de volgende situaties die mogelijks kunnen resulteren in boetes tot 500 euro.

Wat zijn nu de feiten die aanleiding tot een een boete kunnen zijn:

  • De bestuurder afleiden: De concentratie van de bestuurder is een van de belangrijkste zaken voor de verkeersveiligheid. Daarom kan elke handeling die ertoe bijdraagt dat de bestuurder wordt afgeleid, voor beiden fataal zijn. Daarom deelt de DGT aanzienlijke straffen uit.
  • Zoenen of ruzie maken met de bestuurder: In lijn met het bovenstaande moet de bestuurder in rustige omstandigheden kunnen rijden. Daarom kunnen acties waarbij de bestuurder zijn of haar ogen van de weg haalt of zijn of haar aandacht op een verhit gesprek vestigt, u in de problemen brengen. Ook andere handelingen, zoals het ongepast aanraken van de bestuurder, worden bestraft met boetes van tussen de 100 en 500 euro.
  • Gebruik van de veiligheidsgordel: Het gebruik van deze veiligheidsvoorziening staat voor alle inzittenden van de auto buiten kijf. Het maakt niet uit of het een voorpassagier of een achterpassagier is, iedereen moet zijn veiligheidsgordel dragen en deze gedurende de hele reis vast laten zitten. Het niet naleven van deze regel kan leiden tot boetes tot 200 euro en puntenaftrek van het rijbewijs.
  • Een goede houding in de auto: Het lijkt misschien klein, maar een verkeerde houding, zoals het plaatsen van de voeten op het dashboard of het niet goed zitten, brengt risico's met zich mee. Bij botsingen of hard remmen kan een slechte houding leiden tot ernstige verwondingen die onder normale omstandigheden niet zouden voorkomen. In deze gevallen kan de DGT boetes opleggen variërend van 80 tot 100 euro.
  • Voorwerpen uit de auto gooien: Het uit de auto gooien van een voorwerp terwijl de auto rijdt, vormt een ernstig risico voor andere weggebruikers. Bovendien kan het botsingen en ongelukken veroorzaken, omdat de snelheid van het voertuig voldoende variabel is om een ernstige botsing tussen het weggegooide voorwerp en andere voorwerpen te veroorzaken. De DGT kan u een boete opleggen van maximaal 500 euro en punten aftrekken van het rijbewijs.

De DGT waarschuwt dat ongemarkeerde politiemotoren deze zomer op de wegen in Spanje zullen patrouilleren in een poging om bestuurders die blijvend op het linker rijvak rijden te beboeten

 

Foto: X van de Guardia Civil

Het harde optreden komt er omdat het Directoraat-Generaal Verkeer ook van plan is om in het hele land nog eens 88 extra snelheidscamera's te installeren en speciale operaties uit te voeren gericht op de drukke vakantieperiodes.

“De motorrijder naast u is mogelijk een Guardia Civil agent”, zegden de verkeersautoriteiten. De waarschuwing komt in een interview met de Spaanse krant El País op woensdag 27 maart met DGT-chef Pere Navarro. 

Hij vervolgde met te zeggen dat een deel van het nieuwe optreden deze zomer bestaat uit het beboeten van automobilisten die zich op de middelste en linkerrijstrook op belangrijke rijbanen bevinden, die alleen mogen worden gebruikt om in te halen, in geval van hevige sneeuwval, of om de doorgang van voertuigen van de hulpdiensten te vergemakkelijken.

Gevraagd naar het te hard rijden achter het stuur, zei Navarro tegen de krant dat de DGT van plan is dit jaar "88 extra snelheidscamera's" te installeren. Op de Spaanse wegen "hebben ze geleid tot een enorme verlaging van de gemiddelde snelheid".

Gratis testen op baarmoederhalskanker

Na een pilootstudie in geselecteerde gezondheidscentra tijdens de komende maanden lanceert het ministerie van Volksgezondheid een campagne voor de vroege detectie van baarmoederhalskanker.

De doelgroep voor dit pilootprogramma zijn vrouwen tussen de 35 en 65 jaar. Als het programma succesvol is, zal het worden uitgebreid naar de ganse vrouwelijke bevolking.

Het doel is om premaligne laesies (niet kwaadaardig maar ook niet helemaal goedaardig) en baarmoederhalskanker in een vroeg stadium op te sporen. Dit type programma is zeer effectief gebleken en heeft in sommige landen de incidentie en mortaliteit met 70 tot 80 procent verminderd.

De screening of vroege detectietest omvat het nemen en analyseren van een monster van de cellen uit de baarmoederhals. Het type analyse en de testfrequentie variëren afhankelijk van de leeftijdsgroep.

Het nieuwe Programa de Detección temprana del Cáncer de Cuello Uterino (PDPCCU) is gericht op ongeveer 360.000 vrouwen op de Balearen, die zullen worden uitgenodigd om twee soorten tests te ondergaan, afhankelijk van hun leeftijdsgroep.

Cytologietesten en zelfafname

In de eerste groep zullen vrouwen van 25 tot 34 jaar elke drie jaar een cytologietest laten uitvoeren door medisch personeel. Als de uitslag een zeer laag risico oplevert, wordt deze test elke drie jaar herhaald.

Vrouwen tussen de 35 en 64 jaar zullen zelf bemonsteren met een dun, tamponachtig apparaatje. Als de uitslag een zeer laag risico oplevert, wordt de test elke vijf jaar herhaald.

Jaarlijks worden op de Balearen ongeveer 60 gevallen van baarmoederhalskanker vastgesteld. Baarmoederhalskanker is het gevolg van een eerdere infectie met het humaan papillomavirus (HPV), dat seksueel overdraagbaar is. Het overgrote deel van de infecties is echter niet persistent en veroorzaakt geen problemen.

Er is aangetoond dat roken een belangrijke risicofactor is, omdat het de immuunafweer tegen het virus verlaagt.

Het kan tientallen jaren duren voordat de ziekte zich na infectie ontwikkelt, dus de meeste diagnoses worden gesteld bij vrouwen tussen de 35 en 50 jaar. Vroege detectie voordat de symptomen beginnen, is essentieel om de ontwikkeling van baarmoederhalskanker te minimaliseren.


Een Spaanse geldautomaat slikt uw bankkaart in, wat nu?

Geldautomaten slikken nog steeds vaker kaarten in dan je zou verwachten, waardoor nietsvermoedende gebruikers in paniek raken. Raak niet in ...