maandag 16 september 2024

Garrucha-gastronomie op het Rode Garnalenfestival 2024

Foto: rode garnalen van Pasqual Broch / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license

De Levante Almeriense zal het epicentrum van de gastronomie in Spanje worden met de 5e editie van het Rode Garnalenfestival in Garrucha.

Dit evenement, dat plaatsvindt van 25 tot 27 oktober en de beroemde rode garnaal van Garrucha viert, zal fijnproevers uit het hele land aantrekken die graag de culinaire hoogstandjes van de regio willen ervaren.

Hoewel de rode garnaal de ster is van de activiteit is, zal het festival ook de rijke verscheidenheid aan lokale producten laten zien.

Vorig jaar werd er op één dag meer dan 300 kilo garnalen geserveerd, met een speciale dag waarop geroosterde garnalen tegen populaire prijzen werden aangeboden, een publiekslieveling.

Het festival van dit jaar zal beschikken over meer dan 30 stands, waaronder restaurants, cafés en lokale producten van het merk Sabores Almeria.

Het gevarieerde evenement biedt workshops, showcooking, dansoptredens, livemuziek en DJ-sets in een prachtige maritieme setting.

Het Rode Garnalenfestival belooft een onvergetelijk evenement te worden, perfect om te genieten van de lokale cultuur en te genieten van de beste zeevruchten van Spanje in een feestelijke sfeer.

zondag 15 september 2024

De regering wil de limiet voor rijden onder invloed voor automobilisten op de Spaanse wegen verlagen

De minister van Binnenlandse Zaken heeft er vertrouwen in dat “de samenleving er klaar voor is” om deze verandering te accepteren en het aantal verkeersongevallen verder terug te dringen

Het hoofd van het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken, Fernando Grande-Marlaska, deed deze week donderdag een oproep om parlementaire procedures in te leiden om de limiet voor het alcoholpromillage voor het besturen van een voertuig te verlagen, omdat hij gelooft dat “de Spaanse samenleving klaar is” om dit te accepteren.

De aankondiging werd gedaan tijdens een van de ontbijtbriefings van Forum Europe. Bronnen bij het ministerie legden uit dat het de bedoeling is dat, in lijn met het voorstel van het Directoraat-Generaal Verkeer (DGT), het algemene tarief wordt verlaagd naar 0,2 gram per liter alcohol in het bloed, vergeleken met de huidige 0,5 voor de meeste bestuurders. .

Volgens dezelfde bronnen bij het ministerie zou de wijziging worden doorgevoerd door middel van artikel 20 van de algemene verkeersregels, waarvoor de goedkeuring van de verschillende parlementaire bevoegdheden nodig is, waardoor Spanje op één lijn zou worden gebracht met andere landen zoals Zweden. In juni werd de maatregel al voorgesteld, maar alleen voor beginnende (leerlingen en pas geslaagden) en beroepschauffeurs.

De minister wees erop dat zijn ministerie voor deze verandering heeft gekozen als reactie op het verzoek van verenigingen die getroffen zijn door “chaos op de wegen”, waardoor afgelopen zomer 241 mensen om het leven zijn gekomen. "Bij meer dan de helft van de ongevallen waren alcohol of drugs de bepalende factor", waarbij dit feit de verandering, volgens hem, rechtvaardigde.

Om deze reden zei hij dat hij er voorstander van was om het debat ‘frontaal aan te pakken’, wat zowel de verlaging van de tarieven voor rijden onder invloed als vrijwillige cursussen omvat om verloren rijbewijspunten terug te winnen.

Grande-Marlaska heeft de balans opgemaakt van de gestage daling van het aantal verkeersdoden sinds de introductie van het puntenrijbewijs, met een huidig niveau van 36 doden per miljoen inwoners, vergeleken met het gemiddelde van 47 doden in de Europese Unie. De uitdaging is nu, zo zei hij, om Spanje op één lijn te brengen met landen als Zweden, Denemarken en Duitsland.

Spaanse regering gaat de aanschaf van elektrische fietsen helpen financieren

Premier Pedro Sánchez heeft voor dit doel 20 miljoen euro steun aangekondigd en nog eens 20 miljoen euro om het gemeentelijke openbaarvervoersysteem uit te breiden en uit te breiden naar andere steden

Meer en goedkopere fietsen in steden en dorpen in gans Spanje.

Dat is wat de regering wil en daarom heeft ze zich verbonden om het openbaar vervoer als het beste alternatief te bekijken om steden te ontlasten en tegelijkertijd zorg te dragen voor het milieu.

De regering zal ook 40 miljoen euro uittrekken om het gebruik van de fiets te bevorderen, een vervoermiddel dat al wijdverspreid is in grote Europese steden, waaronder Amsterdam, Brussel en Londen.

Daarom heeft het kabinet voor het eerst de fiets meegenomen in de subsidies voor het openbaar vervoer die de afgelopen jaren zijn ingevoerd. Het kabinet is van plan om de aankoop van elektrische fietsen door particulieren of bedrijven met 20 miljoen euro te subsidiëren en 20 miljoen euro toe te wijzen om de kosten te verlagen van de huidige openbare fietssystemen die al bestaan in Madrid en Barcelona. Vervolgens is het van plan om het gebruik van deze vorm van transport uit te breiden naar andere Spaanse steden.

De regering gaat 10 miljoen euro uittrekken voor het verlagen van de tarieven van bestaande systemen, zoals BiciMad in Madrid en Bicing in Barcelona, en nog eens 10 miljoen euro zal worden gebruikt om dit vervoermiddel naar andere steden te brengen die dit nog niet hebben.

We gaan ons stevig inzetten voor het gebruik van de fiets in steden”, kondigde Sánchez donderdag 12 september aan tijdens de presentatie van een nieuwe campagne om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen.

Nieuwe wetten

Sánchez riep burgemeesters op om samen met hem deze ‘fantastische’ transportmogelijkheid in sommige steden te promoten, vooral in bepaalde periodes van het jaar, en beloofde dat de regering burgemeesters en gemeenten die zich inzetten voor fietsen ‘met wetten en economische middelen’ zal ondersteunen.

Hij hoopt veranderingen te zien in het vervoer in steden waarin "er meer autodelen zal zijn, meer openbare bussen, meer metro's en trams, meer motorfietsen en fietsen", waardoor steden "gezonder, schoner en gastvrijer zullen worden".

De premier wees erop dat 35 procent van de mensen in Spanje een fiets gebruikt, volgens het laatste rapport van het Cetelem Observatorium, een verzekeringsmaatschappij.

dinsdag 10 september 2024

Een hond adopteren in Spanje: een gids voor expats

Eén op de vier Spaanse huishoudens heeft minimaal één hond. Als u overweegt een hond te adopteren, zijn er verschillende factoren waarmee u rekening moet houden. Hier is een gids voor het adopteren van een hond in Spanje.

Als u overweegt een harige vriend aan uw gezin toe te voegen, is het adopteren van een hond een lonende optie. Je krijgt niet alleen een trouwe metgezel, maar je geeft een dier dat het verdient ook een tweede kans in het leven.

Voordat u een hond adopteert, moet u goed overwegen of dit de juiste beslissing voor u is en of u voor een geschikt thuis kunt zorgen. Vergeet niet dat honden een levenslange verbintenis zijn, dus het is belangrijk om na te denken over uw langetermijnplannen in Spanje. Als u overweegt internationaal te verhuizen, houd dan rekening met de complexiteit van het verhuizen met een huisdier.

Veel verhuurders staan geen huisdieren toe

Als u een huurder bent, controleer dan het huisdierenbeleid van uw verhuurder voordat u een hond adopteert. Houd rekening met uw dagelijkse schema en de trainingsbehoeften van de hond. Als u in een appartement zonder tuin woont, wees dan voorbereid op frequente wandelingen.

Honden hebben tijd, energie en gezelschap nodig

Denk aan uw dagelijkse schema en de hoeveelheid tijd die u thuis doorbrengt. Honden, vooral honden met mogelijke verlatingsproblemen, kunnen niet voor langere tijd alleen gelaten worden. Als u vanuit huis werkt, kan dit een goede oplossing zijn. Anders moet u wellicht iemand regelen die overdag voor uw hond zorgt of hem bezoekt en meeneemt voor wandelingen.

Kosten van het hebben van een hond

Financiële overwegingen zijn cruciaal bij het adopteren van een hond. Dierenartsrekeningen kunnen kostbaar zijn, vooral voor honden met mogelijke gezondheidsproblemen. Overweeg een huisdierenverzekering af te sluiten om deze kosten te compenseren.

Honden hebben mogelijk training nodig

Honden die zijn opgegroeid in een vijandige of traumatische omgeving vertonen vaak gedragsproblemen zoals angst, verlatingsangst en agressie. Houd hier rekening mee als u een hond adopteert. Het kan tijd en geduld vergen om uw nieuwe huisdier te helpen wennen aan een liefdevol huis en eventuele gedragsproblemen te overwinnen.

Hoe een hond te adopteren

Nadat u bovenstaande factoren heeft overwogen, is de volgende stap contact opnemen met een hondenadoptiebureau of liefdadigheidsinstelling. Er zijn talloze dierenreddingsorganisaties in heel Spanje, waardoor het gemakkelijk is om er een bij u in de buurt te vinden.

Als u als geschikte adoptant wordt beschouwd, zal het bureau contact met u opnemen met mogelijke matches op basis van de persoonlijkheid van de hond, compatibiliteit met andere dieren of kinderen, ras en energieniveau. U kunt ook informatie opvragen over een specifieke hond waarin u geïnteresseerd bent.

Zodra u een potentiële match heeft gevonden, betaalt u doorgaans adoptiekosten voor vaccinaties, sterilisatie en dierenartskosten. Nadat de adoptie is afgerond, kunt u uw nieuwe hond mee naar huis nemen.

Een hond is voor het leven

Jaarlijks worden in Spanje een groot aantal honden achtergelaten. Wanneer u besluit er een te adopteren, moet u er zeker van zijn en ervoor zorgen dat het probleem niet blijft voortduren. U moet er zeker van zijn dat u dit probleem helpt oplossen en niet in stand houdt. Houd er rekening mee dat de nieuwe boetes voor het achterlaten van een huisdier in Spanje € 30.000 bedragen.

Meer informatie over huisdieren in Spanje en uitleg over de nieuwe dierenwelzijnswet kan u vinden op Huisdieren in Spanje.

Sagrada Família biedt vier dagen gratis toegang om La Mercè te vieren

Foto: Sagrada Familia van Canaan / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license
Degenen die de basiliek willen bezoeken, kunnen meedoen aan een trekking en vier van de 20.000 beschikbare gratis kaartjes winnen

De Sagrada Família opent later deze maand zijn deuren en biedt 20.000 gratis kaartjes aan voor de viering van het La Mercè-festival, het grootste openbare straatfeest van Barcelona ter ere van zijn beschermheilige.

De basiliek opent elk jaar haar deuren voor het publiek voor het festival om de huidige stand van zaken te laten zien, maar dit jaar wordt het opendeur programma uitgebreid naar vier dagen, van 21 tot 24 september.

Bezoekers krijgen een rondleiding door de basiliek en leren over de werkzaamheden die worden verricht om de toren van Jezus Christus te voltooien, de toren die de hoogste van de reeks centrale torens zal zijn.

Voor het eerst wordt een fragment van het prototype van het kruis dat de toren zal bekronen aan het publiek getoond.

Mensen die geïnteresseerd zijn in het bijwonen van de Open Dagen kunnen zich tot 16 september inschrijven voor de loting via een formulier op de website van de Sagrada Família.

Ga voor meer informatie en om deel te nemen aan de trekking naar: de Sagrada Familia.

De Euribor-rente daalt voor het eerst in bijna twee jaar onder de 3%

De Euribor (Euro interbancaire rente) blijft goed nieuws bieden voor hypotheekklanten, nadat hij op maandag 9 september 2024 voor het eerst in bijna twee jaar de grens van 3% doorbrak. Deze bedraagt momenteel 2,98% en registreert een daling naar een niveau dat sinds november 2022 niet meer gezien is.

De neerwaartse trend in de Euribor komt er terwijl de Europese Centrale Bank zich voorbereidt op een bijeenkomst aanstaande donderdag in Frankfurt.

De organisatie, onder voorzitterschap van Christine Lagarde, is van plan om wat de tweede renteverlaging in de eurozone zou kunnen zijn, na de goedkeuring van een eerste verlaging in juni van 4,5% naar de huidige 4,25%. Volgens analisten zou de rente met nog een kwart punt kunnen dalen.

De Euribor loopt voor op de bewegingen van de Europese Centrale Bank en beweegt zich bij deze gelegenheid naar beneden. De bancaire indicator daalde in augustus al naar 3,16%. Dit is bijna een procentpunt lager dan een jaar eerder, in de zomer van 2023, toen het nog rond de 4% lag. Het neerwaartse pad van de Euribor tot nu toe vertegenwoordigt een gemiddelde besparing van ongeveer 80 euro per maand voor gezinnen met hypotheken met variabele kredieten, een besparing van ongeveer 900 euro per jaar.

De Europese banken hadden al verwacht dat de Euribor dit laatste deel van het jaar tussen de 2,5 en 3% zou kunnen schommelen, een situatie die volgens de gegevens van maandag nog sneller kon worden verwacht dan aanvankelijk werd verwacht.

Duidelijke symptomen van verlichting

In lijn met de verwachtingen van de banken zullen klanten meer opluchting ervaren, vooral voor mensen met hypotheken met variabele rente. Deze huishoudens hebben de afgelopen twee jaar het meest geleden onder de wervelwind van rentetarieven van de Europese Centrale Bank. In de zomer van 2022, te midden van de prijzencrisis en met een inflatie die in sommige gevallen tot boven de 10% steeg, voerde de instelling de grootste renteverhoging in de kortst mogelijke tijd in haar korte geschiedenis door: van 0% naar 4,25% in minder dan 24 maanden.

Dit had een aanzienlijke impact op een groot deel van de gezinsbudgetten. In sommige gevallen stegen de hypotheekaflossingen met wel 200 tot 300 euro per maand. Hierna kwamen de regering en de financiële instellingen tot overeenstemming over de nieuwe code van goede praktijken, die maatregelen omvatte om deze situatie te verlichten, vooral onder de meest kwetsbare gezinnen. De afgelopen maanden hebben echter amper 10.000 huishoudens zich bij deze maatregelen aangesloten.

Dit zijn de acht data in september waarop stakingsacties zijn uitgeroepen bij alle negen ITV-voertuigtestcentra in de provincie Málaga

De ruim driehonderd medewerkers van de technische voertuigkeuring van de ITV in de provincie Málaga zijn opgeroepen tot staking op 19, 20, 21, 23, 26, 27, 28 en 30 september. De maatregel, zoals Rafael Morales, secretaris van de vakbond CCOO-Veiasa, uitlegde, is voornamelijk te wijten aan het gebrek aan overeenstemming met Verificaciones Industriales de Andalucía. Dat is het bedrijf dat door de regionale regering is aangesteld om de dienst uit te voeren, in de onderhandelingen om de overeenkomst voor het personeel te voeren.

De vakbondsleider zei dat de laatste overeenkomst waarin de voorwaarden voor deze werknemers zijn vastgelegd, uit 2008 stamt, en dat er dus al zestien jaar geen update is geweest, zo benadrukte hij. De stakingen, die “de sluiting van alle centra” beogen, vinden plaats in de hele regio Andalusië en zouden gevolgen hebben voor de negen technische voertuiginspectiecentra in de provincie Málaga. Er zijn er zeventig in de ganse regio, verspreid over de acht provincies, met een totaal personeelsbestand van 1.700 mensen.

“De overeenkomst is sinds 2017 opgezegd en ondanks de verschillende bijeenkomsten die we hebben gehouden met het management van Veiasa en zelfs met het regionale ministerie, is er geen vooruitgang geboekt in de richting van de ondertekening van een nieuwe collectieve overeenkomst. De voorstellen die zij ons doen zijn zo dat we hetzelfde of zelfs slechter blijven dan met de overeenkomst die we hebben gesloten. We denken niet dat het acceptabel is om dezelfde omstandigheden te handhaven als in 2008', zei hij.

Dit onbegrip, zo betoogde de vakbondsfunctionaris, heeft directe gevolgen voor de dagelijkse werkzaamheden van het personeel, zoals ‘loonverschillen tot 800 euro tussen collega’s die hetzelfde werk doen’, maar ook andere zaken, zoals als het gebrek aan interne promotie.

Vanuit de UGT- en CCOO-vakbonden nemen we, in navolging van de routekaart die door de werknemers van Veiasa is opgesteld in overleg met de werknemers, de volgende stap: de sluiting van alle bedrijfscentra met als enige doel het bereiken van de ondertekening van een vierde collectieve overeenkomst in overeenstemming met de arbeids- en sociale realiteit van overheidspersoneel in Andalusië. Dat maken de twee vakbondsorganisaties duidelijk in de gezamenlijke verklaring die ze hebben voorbereid om de oproep tot staking aan te kondigen.

De technische voertuigkeuringscentra in de provincie Málaga bevinden zich op het industrieterrein Guadalhorce, El Viso en El Palo (in de stad), Algarrobo, San Pedro Alcántara, Ronda, Estepona, Antequera en Las Lagunas de Mijas.

Waar komt de olijfolie van het huismerk van de Spaanse supermarktgigant Mercadona vandaan?

Ongeveer 95% van de Hacendado (huismerk van Mercadona) olijfolie van de Spaanse winkelketen komt uit slechts één regio in het zuiden van het land.

Olijfolie is een van de meest geconsumeerde producten in Spanje. Dat is zo gebleven ondanks het feit dat de prijs in de supermarkten van het land de afgelopen maanden niet is gestopt met stijgen, tot het punt dat het voor velen praktisch een luxeartikel is geworden.

Deze situatie begint echter te veranderen met de nadering van het nieuwe olijfoogstseizoen, waarin de prijzen naar verwachting naar een zekere normaliteit zullen terugkeren.

Totdat dat echter gebeurt, en om het geld dat wordt uitgegeven aan het kopen van olijfolie te verminderen, hebben veel consumenten hun toevlucht genomen tot witte produkt-versies van dit 'vloeibare goud'. Zoals de nationale OCU-organisatie van consumenten en gebruikers eerder dit jaar in een van haar rapporten heeft bevestigd, zijn sommige van de beste olijf olie’s die je kunt kopen producten met een wit etiket.

Van allemaal is er één die de OCU boven alle andere benadrukt, degene die door Mercadona op de markt wordt gebracht onder de merknaam en het logo Hacendado. De reden hiervoor ligt bij de bedrijven achter de vervaardiging van deze oliën voor de supermarktketen uit Valencia.

Andalusische olijfolie

Ongeveer 95% van de olijfolie van Mercadona komt uit Andalusië. In het geval van de extra vierge olijfolie (EVOO) en Gran Selección is deze afkomstig van de Oleoestepa-coöperatie in de regio. Dit is het product dat in de OCU-analyse om de kwaliteit van de EVOO's die in Spaanse supermarkten worden verkocht respectievelijk 83 en 85 punten op 100 halen.

In het geval van olijfolie van eerste persing en de oliën die in sprayvorm worden geleverd, komen deze van elders. Het virgin product is afkomstig van de coöperatie Olivar del Segura, die behoort tot de Jaéncoop-groep. Aceites Maeva, een bedrijf uit Granada, levert de olijfolie in sprayformaat.

De EU komt terug op een vorige beslissing en legt opnieuw beperkingen op aan het meenemen van vloeistoffen in de handbagage op vluchten

De Europese Commissie heeft besloten dat zelfs op luchthavens waar de nieuwe hightech scanners zijn geïnstalleerd de oude regelgeving weer in werking zal treden

Op luchthavens over de hele wereld en in Europa worden zogenaamde explosieven detectiesystemen voor handbagage (EDSCB) met röntgentechnologie geïnstalleerd die handbagage scannen en afbeeldingen van de objecten in drie dimensies weergeven.

Tot zondag 1 september konden passagiers op luchthavens met dit systeem containers met vloeistoffen groter dan 100 ml in hun handbagage meenemen zonder deze te hoeven verwijderen en in een apart bakje bij de veiligheidscontroles te moeten tonen.

De Europese Commissie heeft dit echter teruggedraaid en aangekondigd dat vanaf 1 september 2024 de vorige 100 ml-verordening weer van kracht zou zijn in Europa.

Waarom? De Commissie heeft erop gewezen dat de EDSCB-technologie moet worden herzien en dat de prestaties ervan moeten worden geanalyseerd. De Commissie zegde dat deze voorzorgsmaatregel te wijten is aan een "tijdelijk technisch probleem".

Dus wat moeten we nu doen?

Ongeacht de luchthaven en het screeningsysteem dat in de boardingzone wordt gebruikt, moeten passagiers die vloeistoffen, gels of spuitbussen in hun handbagage willen vervoeren containers van maximaal 100 ml blijven gebruiken, die samen niet meer dan één liter bevatten. Ze zullen ze ook buiten de koffer moeten presenteren in een doorzichtige, plastic zak.

Moderniseringsprojecten van Aena

De Spaanse consumentenorganisatie (OCU) heeft erop gewezen dat de nationale luchthavenexploitant Aena van plan is de Spaanse luchthavens te moderniseren door drie soorten apparatuur te installeren.

Dit zouden de eerder genoemde speciale scanners of EDSCB-systemen kunnen zijn, bagagebanden die het automatisch scheiden van verdachte en niet-verdachte tassen mogelijk maken, evenals het automatisch plaatsen en retourneren van trays, en inspectiesystemen op afstand om de bagage te kunnen inspecteren, fysiek gescheiden van de verdachte tas.

Volgens de OCU gaat het om een vijfjarenplan, dat begint met de luchthavens van Madrid (Adolfo Suárez-Madrid Barajas), Barcelona (El Prat) en Palma de Mallorca, die het hoogste passagiersverkeer in het land hebben.

Madrid verbiedt e-steps vanwege een teveel aan klachten

De burgemeester van Madrid heeft besloten om actie te ondernemen tegen wat veel lokale bewoners zien als de plaag van verhuurbare elektrische steps.

José Luis Martinez-Almeida heeft zojuist bepaald dat de duizenden elektrische steps die in de straten van het centrum van de hoofdstad achterblijven vanaf oktober 2024 moeten worden verwijderd. Zijn beslissing komt in het licht van tientallen klachten van lokale bewoners over misbruik en gevaarlijk rijgedrag.

Een van de realiteiten en nadelen van de diensten is hun populariteit bij toeristen. Veel inwoners van de hoofdstad van het land bezitten al e-bikes en e-steps en gebruiken deze dagelijks om zich door de stad te verplaatsen. Het probleem met de app-bedrijven voor het delen van scooters is dat de meerderheid van hun klanten toeristen zijn met weinig ervaring in de straten van de stad of met kennis over de statuten die hun gebruik controleren.

E-stepbedrijven voldeden niet aan de regels van de Raad van Madrid

De klachten kwamen na een opeenvolging van mislukkingen bij de drie belangrijkste stepverhuur-apps om het huren in voetgangersgebieden niet te controleren, een wet die van kracht is sinds het begin van de rage voor de dienst, en uitspraken van de Raad die e-steps helemaal verbieden in voetgangers terreinen en op trottoirs. Lime, Dott en Tier Mobility, de drie grootste bedrijven, slaagden er ook niet in om de gemeente Madrid te voorzien van gegevens over huur- en afleverpunten in de stad.

Sinds het begin van de post-pandemische golf van stedentriptoerisme, wemelt het dagelijks van de steps in de meest iconische voetgangersgebieden van Madrid, zoals de boulevard in Paseo del Prado, Plaza Mayor en Puerta del Sol, die rondrijden op hun beperkt maximum van 25 km per uur, ondanks dat duizenden voetgangers de ruimtes met wandelsnelheid bezetten.

Het verbod treedt in oktober 2024 in werking en alle huursteps moeten vóór 31 oktober uit de straten van Madrid zijn verwijderd.

Vaarwel bankpassen, Spaanse geldautomaten hebben nu uw telefoon nodig

Geldautomaten in Spanje veranderen in alle stilte. De afgelopen jaren hebben veel bankautomaten een contactloze optie toegevoegd, zodat je j...