dinsdag 18 maart 2025

Andalusië loopt voorop met het grootste gratis openbare WiFi-netwerk

Andalucía heeft een digitale revolutie ontketend met ‘Andalucía Vuela’, het grootste gratis openbare wifi-netwerk van Europa.

Het ambitieuze plan, aangestuurd door de Junta de Andalucía en mogelijk gemaakt door een deal met Vodafone, zal meer dan 10.500 openbare gebouwen verbinden, waaronder ziekenhuizen, scholen, bibliotheken en centra voor ouderen in 700 steden, van de kust van Málaga tot Granada.

Met 53.700 toegangspunten en een investering van € 64 miljoen hoopt men de hele regio tegen 2030 aangesloten en volledig online te hebben.

De digitale kloof is al een tijdje een knagend probleem in het landelijke Andalusië, vooral gezien het terrein. In het landelijke Alpujarra, waar breedband ooit achterbleef, streamen studenten nu online lessen vanaf hun dorpsschool.

Vodafone's 'Plan Vuela', gelanceerd op het Mobile World Congress op 4 maart in Barcelona, ​​integreert drie netwerken: een openbaar Vuela Wi-Fi voor het publiek, een bedrijfsnetwerk voor 10.500 overheidskantoren en een systeem voor slimme apparaten.

Met 27.000 toegangspunten en 800 kilometer aan bekabeling is het een logistieke triomf, waarbij encryptie met hoge beveiliging wordt gecombineerd met hybride cloudtechnologie. Regionaal minister Antonio Sanz noemt het 'een mijlpaal in efficiëntie en inclusie.'

De toezegging van € 1 miljard van Andalusië die in 2027 moet zijn voltooid, belooft meer: ​​centra voor digitale vaardigheden, duizenden mensen opleiden in achtergestelde gebieden.

President Juanma Moreno verdedigt het als bewijs dat 'geen enkele samenleving vooruitgaat zonder digitalisering.'

Op deze site over dit project staat een landkaart met de Wifi punten.

Ondanks aanhoudende geruchten op sociale media komt er geen 1.400 euro hondenbelasting in Spanje

Onlangs is er op sociale media veel ophef ontstaan over een vermeende nieuwe belasting voor hondeneigenaren. Daarin werd gezegd Ook dat de Spaanse overheid van plan zou zijn om een landelijke belasting op honden in te voeren. Zoals te begrijpen is veroorzaakte dit nieuws onrust en bezorgdheid bij veel baasjes. Maar uit onderzoek blijkt dat dit bericht helemaal niet klopt en er geen sprake is van een dergelijke belasting in Spanje.

Het gerucht verspreidde zich vooral via platforms zoals WhatsApp en Facebook, waar berichten rondgingen waarin stond dat elke hondeneigenaar jaarlijks tot 1.400 euro zou moeten betalen. Deze zogenaamde “impuesto por tener perro” (belasting voor het hebben van een hond) werd toegeschreven aan plannen van deSpaanse regering om de kosten van dierenwelzijn en gemeentelijke schoonmaak te dekken.

De Spaanse organisatie, gespecialiseerd in nepnieuws, Newtral heeft dit bericht onderzocht en ontkracht. Zij bevestigen dat er geen nationale belasting voor honden in voorbereiding is en dat er ook geen wetsvoorstel in die richting bestaat. 

Wel is het zo dat sommige Spaanse gemeenten al jaren een lokale hondenbelasting hanteren. Gemeenten hebben namelijk de bevoegdheid om eigen belastingen in te voeren. 

Deze lokale belastingen bestaan al in onder andere steden zoals Zaragoza of Santiago de Compostela, waar hondeneigenaren jaarlijks een klein bedrag moeten betalen.

donderdag 6 maart 2025

Pas op voor valse AEMET-waarschuwingen: nieuwe sms-oplichting overspoelt Spanje

Als u onlangs een sms-bericht heeft ontvangen over een waarschuwing voor zwaar weer van AEMET, het Spaanse nationale meteorologische agentschap, kan dit oplichterij zijn.

De Guardia Civil zegt dat cybercriminelen valse sms-berichten sturen die u naar een nep-AEMET-website leiden, waar ze zullen proberen persoonlijke gegevens te stelen of u te misleiden tot het doen van ongeautoriseerde betalingen. Nu delen van Spanje zwaar worden getroffen door hevige regen, rekenen deze fraudeurs erop dat mensen in paniek raken en zonder nadenken op verdachte links klikken.

Smishing-oplichting begrijpen: hoe cybercriminelen sms misbruiken

Dit plan is een klassiek geval van ‘smishing’: zie het als phishing, maar dan via sms-berichten. Criminelen doen zich voor als vertrouwde organisaties en sturen dringende sms-berichten, in de hoop dat u op de kwaadaardige link tikt. Zodra u dat doet, kunnen ze malware op uw telefoon installeren of ervoor zorgen dat u gevoelige informatie deelt, zoals wachtwoorden en bankgegevens. Sommige slachtoffers abonneren zich zelfs onbewust op dure diensten of vinden onverwachte kosten op hun rekeningen.

Blijf een stap voor: tips van experts om sms-oplichting te slim af te zijn

Veilig blijven heeft alles te maken met voorzichtig zijn. Klik nooit op links in teksten die u niet verwachtte, en controleer altijd eventuele weerwaarschuwingen op de officiële website van AEMET of andere vertrouwde bronnen.

Als u een van deze onbetrouwbare berichten ontvangt, verwijder deze dan onmiddellijk en blokkeer de afzender. En onthoud: AEMET verzendt geen weerwaarschuwingen per sms, dus elk sms-bericht dat beweert van hen afkomstig te zijn, zou onmiddellijk een waarschuwingssignaal moeten geven.

Als u vermoedt dat u al voor de zwendel bent gevallen, wijzig dan uw wachtwoorden, neem contact op met uw bank en houd uw mobiele software up-to-date.



Werknemers van Renfe en Adif protesteren tegen de overdracht van Rodalies en roepen een zevendaagse staking uit

Het is geen geheim dat de spanningen momenteel hoog zijn bij Renfe en Adif. De komende weken plannen de werknemers zeven stakingsdagen op 17, 19, 24, 26 en 28 maart, plus 1 en 3 april.

De reden hiervoor is volgens de vakbonden dat de afgesproken beloftes over de transfer van Rodalies niet worden nagekomen. Ze vrezen dat veranderingen in het beheer van het Catalaanse forensennetwerk kunnen leiden tot banenverlies en minder stabiliteit voor het personeel dat de treinen laat rijden.

Rodalies joint venture: de inzet voor werknemers en spoorwegdiensten

Eerder in januari kondigden minister van Transport Óscar Puente en de Catalaanse minister Ester Capella een plan aan om een ​​joint venture voor Rodalies op te richten, een joint venture waarbij de controle gedeeld zou worden tussen de Spaanse regering en de Generalitat. Ze hebben een deadline van zes maanden gesteld om de details uit te werken, van de manier waarop middelen worden gedeeld tot het beschermen van de rechten van de werknemers. Hoewel het idee van een gemengd bestuur veelbelovend klinkt, maken de vakbonden zich zorgen. Ze beweren dat deze nieuwe opzet zonder duidelijke garanties de levens van veel werknemers zou kunnen ontwrichten.

Rodalies-transitie: hoe werkgroepen omgaan met onzekerheid

In de toekomst zullen verschillende technische commissies verschillende aspecten van de overdracht aanpakken, van spoorwegdiensten en infrastructuur tot financiële en juridische zaken. Ondanks deze plannen blijven de vakbondsleiders voorzichtig en benadrukken ze dat de toekomst nog steeds erg onzeker is. Ze roepen het ministerie van Transport op om zich aan zijn verplichtingen te houden en ervoor te zorgen dat nieuwe regelingen zowel de werkgelegenheid als de kwaliteit van de dienstverlening beschermen. Naarmate de gesprekken voortduren, is de echte vraag waar iedereen aan denkt of dit proces een eerlijke deal zal opleveren voor degenen die zich in de frontlinie van het Spaanse spoorwegsysteem bevinden.

Goed nieuws voor het MKB en zelfstandigen: gratis cursus om op de hoogte te blijven van de digitale technologie

Het is moeilijk om een ​​aspect van het dagelijks leven voor te stellen waarin technologie en digitalisering niet aanwezig zijn: van alledaagse taken tot grote industriële processen die complexe programmeer- en automatiseringssystemen vereisen. Ondanks het wijdverbreide gebruik en de integratie ervan zijn er nog steeds bedrijven, vooral kleinere, die obstakels tegenkomen op de weg naar het digitale tijdperk en niet weten hoe ze dit soort technologie moeten gebruiken of er het beste uit kunnen halen. En in de zakenwereld kan het erg duur zijn om niet up-to-date te zijn.

Om deze reden heeft de Spaanse regering het programma 'Generación Digital Pymes III'' gelanceerd, dat tot doel heeft professionals de kennis en vaardigheden te bieden die nodig zijn om de digitale transformatie van hun bedrijven te bevorderen en daardoor hun concurrentievermogen, productiviteit en hun groeimogelijkheden te verbeteren. Via een training van 150 uur (waarvan 50 online en 100 autonoom leren) kan de deelnemer de klant centraal stellen om oplossingen voor zijn behoeften te bieden, leren gegevens te genereren en te exploiteren en de besluitvorming te optimaliseren.

De cursus wordt gegeven door Grupo San Valero, een entiteit met meer dan 70 jaar ervaring op onderwijsgebied, is volledig gratis en kan op afstand worden gevolgd vanaf elk punt in het land. Het wordt gefinancierd door Next Generation EU-fondsen en heeft ook de goedkeuring van de Escuela de Organización Industrial (EOI) en de San Jorge University. De enige vereiste om deel te nemen is dat je een actieve werknemer bent in het MKB, micro-MKB of als zelfstandige, en elke editie telt maximaal 50 studenten. De eerste cursus begon op 20 januari en er worden elke maand nieuwe edities gepland totdat de oproep eindigt.

Programma en hoe in te schrijven

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via het formulier dat op deze website beschikbaar is. Na registratie neemt het adviesteam van de entiteit contact op met de zelfstandige om de registratie te voltooien, zodat deze zo snel mogelijk toegang krijgt tot het programma.

De cursus is verdeeld in vier blokken: het bedrijf in de digitale economie (9 uur); klantenaantrekking en -loyaliteit (16 uur); technologie voor digitale transformatie (16 uur) en verandermanagement (9 uur); in totaal dus 50 les- en evalueerbare uren. De resterende 100 uur zijn praktijkgericht en begeleid leren, in een asynchroon formaat en gepersonaliseerd voor elk bedrijf, wat de implementatie van een digitaal transformatieplan vergemakkelijkt.

Deze verrijkende cursus is afkomstig van de San Valero Groep uit Zaragoza, geselecteerd door de regering van Spanje gaat op het hele nationale grondgebied training verzorgen voor de derde publieke oproep voor het programma 'Digital Generation MKB'.

Concreet behaalden de allianties van Centro San Valero, Universidad San Jorge en SEAS Estudios Superiores Abiertos de hoogste score in een openbaar proces waaraan maar liefst 64 groepen uit het hele land deelnamen.

Centro San Valero heeft zichzelf gepresenteerd samen met de Galicische entiteiten Cesuga en EFBS, terwijl SEAS Estudios Superiores Abiertos en Universidad San Jorge het samen met het in Madrid gevestigde Bejob Employability hebben gepresenteerd.

maandag 3 maart 2025

Spaanse banken ‘stellen zich terughoudend op’ op de limieten voor onmiddellijke overboekingen

Wat bedoeld was als een game-changer voor bancaire klanten in gansl Europa, is in Spanje een relatief sombere situatie geworden, omdat veel grote banken geweigerd hebben om de overboekingslimieten voor directe overboekingen te verhogen, waardoor velen zich afvragen waarom.

Het Europees Parlement had grootse plannen toen het op 9 januari 2024 nieuwe regels voor onmiddellijke overdracht van gelden introduceerde. Het idee? Voer razendsnel bankoverboekingen uit, verwerkt in slechts 10 seconden, op elk moment van de dag en zonder extra kosten vergeleken met standaardoverboekingen.

Deze stap moest de soms oogverblindende vergoeding van € 12 die sommige banken in rekening brachten voor directe transacties, ondermijnen. In theorie heeft dit tot nu toe gewerkt, maar veel banken zijn terughoudend in het verhogen van de maximale overdrachtslimiet, wat gedeeltelijk is gebeurd door de European Payments Council toen zij de wijziging introduceerden.

Om de zaken nog een stap verder te brengen, had de European Payments Council in juli 2020 de maximale overdrachtslimiet al verhoogd van € 15.000 naar € 100.000, wat de weg vrijmaakte voor vlottere transacties van hoge waarde.

Maar in de echte bankwereld hebben veel banken het heft in eigen handen genomen en hun eigen (veel lagere) limieten gesteld, sommige zelfs lager dan wat is toegestaan ​​via Bizum, de Spaanse mobiele betalingsapp.

Er is een goed nieuws: de banken zijn krachtens de EU-regelgeving verplicht directe overboekingen gratis of tegen dezelfde kosten aan te bieden als standaardoverboekingen.

Maar er is echter een klein probleempje: sommige banken beperken gratis directe overboekingen naar klanten met specifieke rekeningen of die aan bepaalde voorwaarden voldoen.

De kleine lettertjes: hoeveel kunt u daadwerkelijk verzenden onder de nieuwe overdrachtslimieten?

Volgens de financiële vergelijkingssite HelpMyCash.com is de realiteit verre van een probleemloos, onbeperkt systeem waar klanten op hadden gehoopt. Terwijl sommige banken € 15.000 per directe overboeking toestaan ​​– zoals Abanca, Banco Sabadell, Banco Santander en B100 – hebben anderen de limiet dramatisch beperkt. Cetelem beperkt bijvoorbeeld elke overboeking tot € 10.000, met een dagelijkse limiet van € 30.000.

Dan zijn er deze banken:

Openbank: Maximaal € 6.000 per overboeking, met een daglimiet van hetzelfde bedrag.

Deutsche Bank: € 6.000 per overboeking, maar een royalere dagelijkse limiet van € 25.000.

Evo Banco: Een dagelijkse limiet van slechts € 3.000, die om ‘veiligheidsredenen’ verder kan worden verlaagd.

Bankinter & BBVA: Deze twee lopen voorop wat betreft beperkingen, waarbij elke directe overboeking wordt beperkt tot slechts € 1.000, met een dagelijkse limiet van € 5.000. Ondertussen is de limiet van BBVA zelfs nog strenger: slechts € 900 per transactie.

Ibercaja: de laagste, waardoor klanten slechts € 500,- per dag aan directe overboekingen kunnen overmaken.

Aan de andere kant van de schaal bevindt zich Pibank, die overboekingen tot maar liefst € 50.000 per dag mogelijk maakt, een zeldzame uitzondering.

Kun jij het ‘onmiddellijke overdrachtslimiet’-systeem verslaan?

Wilt u wanhopig meer geld in één keer sturen? Sommige klanten hebben een oplossing gevonden: meerdere directe overboekingen achter elkaar versturen. Maar er zit een addertje onder het gras: veel banken hebben ook daglimieten ingevoerd, wat betekent dat je uiteindelijk tegen een muur aanloopt.

Volgens critici is wat beloofd werd als een bankenrevolutie halfbakken gebleven. Door de strenge beperkingen zijn deze overboekingen vrijwel nutteloos voor iedereen die snel grote hoeveelheden geld probeert over te maken.

Wat is het oordeel over directe overboekingen in Spanje?

Als u hoopt op directe overschrijvingen met een hoge geldelijke waarde in Spanje, houd dan niet uw adem in.

Hoewel de regelgeving van de EU op papier geweldig klonk, hebben de Spaanse banken deze afgezwakt tot het punt waarop ze nauwelijks nog bruikbaar zijn. Tenzij u bij Pibank werkt, kunt u net zo goed vasthouden aan ouderwetse standaardoverboekingen omdat voor velen directe overboekingen gewoon de moeite niet waard zijn.

Als u echter dagelijkse overboekingen doet binnen de door de banken vastgestelde limieten, is deze wijziging erg handig, omdat u hierdoor kunt doen wat u voorheen alleen met Wise, Revolut of Bizum kon doen.

De inflatie is licht gestegen in februari door belasting op elektriciteit

De prijzen in Spanje zijn nog steeds niet volledig onder controle. Volgens de consumentenprijsindex (CPI) die donderdag werd gepubliceerd door het INE (het Spaanse nationale statistische instituut)In februari steeg de inflatie opnieuw licht tot 3%, vergeleken met de 2,9% die in januari werd opgetekend als gevolg van de belastingverhoging op onze elektriciteitsrekeningen.

Ondanks de stijging van de elektriciteitsprijzen blijft de inflatie vrijwel stabiel omdat de brandstofprijzen lager zijn dan een jaar geleden als gevolg van de matiging van de kosten van een vat olie op de internationale markten.

Het is belangrijk om te onthouden dat de BTW-omzetbelasting op elektriciteit vanaf 1 januari van dit jaar is teruggekeerd naar 21%, vergeleken met het tarief van 10% dat van toepassing was tot 31 december 2024, waardoor de kosten voor elektriciteit zijn gestegen.

Deze 3% is de hoogste CPI-waarde sinds juni 2024 en de inflatie stijgt nu al vijf maanden op rij.

De kerninflatie van haar kant, waarbij geen rekening wordt gehouden met de meest volatiele producten en nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en vers voedsel, daalde met drie tienden tot 2,1%, “binnen de prijsmarges die zijn vastgesteld door de Europese Centrale Bank (ECB)”, zegt het Spaanse Ministerie van Economische Zaken.

Dit is het laagste onderliggende inflatiecijfer sinds december 2021, voordat de prijzencrisis uitbrak als gevolg van de invasie van Oekraïne.

woensdag 26 februari 2025

Historisch schip keert na 3 jaar in de VS terug naar Spanje: stap aan boord van de legendarische Nao Trinidad!

Estepona staat op het punt een stukje maritieme geschiedenis te verwelkomen! De verbluffende replica van de Nao Trinidad, het vlaggenschip van de legendarische expeditie van Magellan en Elcano, zal van 27 februari tot 2 maart aanmeren in Puerto Deportivo. Na drie jaar lang de menigte in de Verenigde Staten te hebben versteld doen staan, is dit drijvende museum eindelijk terug in Spanje en je zult het niet willen missen!

Allemaal aan boord! Een voorproefje van de Gouden Eeuw van Ontdekkingen

Voor geschiedenisliefhebbers en liefhebbers van avontuur is de Nao Trinidad een must-see. Deze replica, gebouwd naar het model van het originele 16e-eeuwse schip, combineert traditionele materialen met moderne technieken om bezoekers een authentiek kijkje te geven in het leven van de zeilers die voor het eerst de wereld rondvoeren.

Wanneer, waar en hoe te bezoeken

  • Data: 27 februari – 2 maart
  • Locatie: Puerto Deportivo de Estepona (Muelle de Espera)
  • Openingstijden: 10.00 – 19.00 uur (non-stop)

Kaartjes:

  • Volwassenen: € 6
  • Kinderen (5-10 jaar): €3
  • Familiepas (2 volwassenen + maximaal 3 kinderen): € 15
  • Kinderen jonger dan 5 jaar gaan GRATIS (moet vergezeld worden door een volwassene)
  • Scholen en verenigingen kunnen ook rondleidingen boeken: € 3 per kind onder de 10 jaar (1 leerkracht gratis per 20 kinderen) en € 6 voor oudere leerlingen. Boekingen via ecampos@velacuadra.es.

Tickets kunnen aan boord of online worden gekocht op de volgende site Nao Trinidad voor meer informatie over de epische reis van het schip. Deze site is beschikbaar in het Engels en Frans.

De echte snelheid die de 30 km/u-flitsers in Spanje activeert

Automobilisten opgelet! De beruchte snelheidscamera's in Spanje betrappen duizenden automobilisten in 30 km/uur-zones – maar hoe snel moet je rijden vooraleer de flitser afgaat? We hebben een voorproefje van de ‘officiële’ speelruimte en de boetes die u geld kunnen kosten.

De Spaanse snelheidscontrolestraten

Spanje heeft de snelheidsovertredingen in de stad hard aangepakt, waarbij op alle enkelbaanswegen een snelheidslimiet van 30 km/uur geldt – en lokale besturen bepalen waar er flitspalen op de loer liggen. De Verkeers- en Verkeersveiligheidswet uit 2016 gaf de macht aan de gemeentehuizen, wat betekent dat die stiekeme camera's overal kunnen staan, klaar om je te pakken te krijgen.

Nu er een limiet van 30 km/uur geldt, vragen veel automobilisten zich af: wat is de werkelijke snelheid waarvoor een boete wordt opgelegd? Is er enige speelruimte?

Wanneer flitst de radar?

Niet alle flitsers zijn gelijk. De Spaanse metrologische regels bepalen de foutmarges voor verschillende soorten camera’s, en dit is wat je moet weten:

  • Vaste flitsers (jonger dan een jaar oud): Flitsen met 33 km/u (foutmarge van ±3 km/u).
  • Vaste flitsers (meer dan een jaar oud): Flitsen op 35 km/u (foutmarge van ±5 km/u).
  • Mobiele en luchtflitsers: de marges variëren, maar verwacht dat ze net zo meedogenloos zullen zijn.

Met andere woorden: als u met slechts een paar klikken voorbij de 30 km/u kruipt, kunt u een boete krijgen!

Hoe snel kan je rijden voordat ze je rijbewijs innemen?

De straffen worden wreed zodra je 51 km/u rijdt in een 30 km/u-zone. Dat is het moment waarop de Spaanse verkeerspolitie begint met het koppelen van punten vanaf uw rijbewijs en daar stopt het niet:

  • 51 km/u en hoger: € 300 boete en 2 punten korting op uw rijbewijs
  • 61 km/u en hoger: € 400 boete en 4 punten
  • 71 km/u en hoger: € 500 boete en 6 punten
  • Boven 91 km/u: boete van € 600, 6 punten en mogelijke juridische problemen

90 km/uur rijden? Je bevindt je op crimineel terrein!

Chauffeurs die te hard op het pedaal trappen, riskeren niet alleen een boete, maar riskeren ook een strafbaar feit volgens het Spaanse Wetboek van Strafrecht. Als u 91 km/u of meer rijdt in een 30 km/u-gebied, kunt u ernstige gevolgen verwachten. Mogelijkheden zijn onder meer:

  • Een gevangenisstraf van 3 tot 6 maanden

  • Een boete van 6 tot 12 maanden salaris

  • Tot 90 dagen taakstraf

  • Een rijverbod van 1 tot 4 jaar

dinsdag 18 februari 2025

De intrekking van het Spaans staatsburgerschap dreigt voor degenen die hun verplichtingen niet nakomen

Een belangrijke stap in deze materie is dat Spanje in maart 2025 zal beginnen met het intrekken van het Spaanse staatsburgerschap van Spanjaarden die het door naturalisatie hebben verkregen, maar niet aan strikte wettelijke verplichtingen voldoen.

Dit nieuwe beleid, dat gedetailleerd wordt beschreven op de website van het Ministerie van Presidentschap, Justitie en Betrekkingen met de Cortes, is gericht op niet-autochtone burgers die drie verplichte voorwaarden schenden.

Wie verliest zijn Spaanse staatsburgerschap?

Volgens de nieuwe regelgeving kunnen personen die het Spaanse staatsburgerschap hebben verkregen door verblijf of op een andere manier (niet door geboorte) hun staatsburgerschap verliezen als ze niet volledig aan bepaalde vereisten voldoen.

  • Ten eerste lopen ze het risico dat hun Spaanse staatsburgerschap wordt ontnomen als ze langer dan drie jaar na de naturalisatie gebruik blijven maken van het staatsburgerschap waarvan ze afstand moesten doen.
  • Ten tweede zal elke vrijwillige indiensttreding bij de strijdkrachten of het aanvaarden van een politieke rol in het buitenland, in weerwil van een uitdrukkelijk verbod van de Spaanse regering, leiden tot intrekking.
  • Als ten slotte uit een rechterlijke uitspraak blijkt dat iemand het Spaanse staatsburgerschap heeft verkregen door fraude, verzwijging of vervalsing, wordt zijn staatsburgerschap ingetrokken.

Hoewel er geen vaste lijst van verboden landen bestaat, zal elk geval zorgvuldig worden onderzocht, vooral als de nationale veiligheid of de Spaanse belangen in gevaar kunnen komen.

Hoe kan het Spaanse staatsburgerschap worden teruggevorderd?

Voor degenen die onder deze regels hun Spaanse staatsburgerschap verliezen, is er een weg naar herstel, maar daaraan zijn strikte voorwaarden verbonden.

Aanvragers moeten over het algemeen legaal in Spanje verblijven, hoewel er uitzonderingen worden gemaakt voor emigranten en hun kinderen, en de minister van Justitie kan onder uitzonderlijke omstandigheden van deze vereiste afzien.

Het individu moet vervolgens formeel de wens kenbaar maken om zijn staatsburgerschap terug te krijgen bij de Burgerlijke Stand en het registratieproces voltooien.

In gevallen waarin het staatsburgerschap verloren is gegaan als gevolg van het gebruik van een ander staatsburgerschap gedurende meer dan drie jaar, het deelnemen aan verboden militaire of politieke activiteiten in het buitenland, of frauduleuze verwerving, is goedkeuring van de overheid vereist voordat het staatsburgerschap kan worden hersteld.

Een nieuw hoofdstuk in het Spaanse staatsburgerschapsrecht

Deze ingrijpende beleidswijziging weerspiegelt de inspanningen van Spanje om ervoor te zorgen dat degenen die het staatsburgerschap bezitten, zich volledig blijven inzetten voor de wetten en waarden van het land.

Door het afdwingen van deze verplichtingen wil de overheid de nationale veiligheid beschermen en de integriteit van haar staatsburgerschap hooghouden. Terwijl Spanje in maart 2025 vooruitgang boekt met deze maatregelen, zullen alle ogen gericht zijn op de wijze waarop deze nieuwe aanpak de niet-inheemse burgers zal beïnvloeden en het demografische landschap van het land verder zal hervormen.

Vaarwel bankpassen, Spaanse geldautomaten hebben nu uw telefoon nodig

Geldautomaten in Spanje veranderen in alle stilte. De afgelopen jaren hebben veel bankautomaten een contactloze optie toegevoegd, zodat je j...