zaterdag 12 april 2025

Een ​​bankgarantie voor het huren van een woning in Spanje?

Als u een woning in Spanje wilt huren, is de kans groot dat uw verhuurder u om een ​​bankgarantie heeft gevraagd. Net als de waarborgsom of borg worden beide instrumenten genoemd in de Spaanse wet op stedelijke huurovereenkomsten en zijn ze bedoeld om de verhuurder een garantie te bieden dat de huurders hun betalingen zullen nakomen.

De borg is verplicht, zoals bepaald in artikel 36.1 van de wet, "ten bedrage van één maand huur in het geval van huur van woningen en twee maanden huur in het geval van huur voor ander gebruik dan als woning, zoals een bedrijfspand of kantoor." Deze borg wordt aan het einde van het huurcontract terugbetaald, mits er geen sprake is geweest van een contractuele breuk en de huurder de woning op gepaste wijze heeft gebruikt.

Wat gebeurt er dan als de verhuurder ook om een ​​bankgarantie vraagt ​​om de huurovereenkomst te formaliseren?

Volgens de Bank van Spanje is een bankgarantie een schriftelijk document uitgegeven door een financiële instelling waarin de bank garant staat voor een vooraf overeengekomen bedrag als de huurder niet voldoet aan zijn verplichting om de huur te betalen aan een derde partij (de verhuurder).

Voordat een garantie wordt verleend, beoordeelt de bank in eerste instantie de capaciteit van de klant om de vereiste huurbetalingen te voldoen. Vervolgens houdt de bank rekening met eventuele andere persoonlijke, hypotheek- of andere financiële verplichtingen van de klant, evenals welke andere gelden beschikbaar zouden kunnen zijn, zodat de klant, indien nodig, de bank kan terugbetalen voor het geld dat de bank eerder als garantie aan de klant heeft verstrekt.

Het document specificeert het maximale gegarandeerde bedrag, de geldigheidsduur van de garantie en de voorwaarden waaronder deze kan worden geclaimd. Daarnaast is de huurder doorgaans verplicht om een ​​notariële bankgarantie te laten bekrachtigen.

De huurder bewaart het originele garantiebewijs, zodat hij/zij het kan annuleren wanneer alle betalingen zonder problemen zijn gedekt. ​​De verhuurder ontvangt een kopie als aanvullende garantie op het huurcontract. Ten slotte dient de huurder ervoor te zorgen dat het huurcontract het bestaan ​​van deze garantie erkent (ter bescherming van de huurder).

Als de huurder de huur niet betaalt of schade aan de woning veroorzaakt, kan de verhuurder het in dit document gegarandeerde bedrag claimen. In dat geval betaalt de bank het als zekerheid gestelde bedrag aan de verhuurder en vordert dit bedrag vervolgens terug van de huurder.

Om risico's te vermijden en betere garanties te hebben, kunnen sommige banken de klant vragen het overeengekomen bedrag op een rekening te laten staan. Deze gelden blijven dan onbeschikbaar tot de garantie afloopt. Dit staat bekend als een financiële garantie.

Om deze reden wijst de Bank van Spanje erop dat het belangrijk is om de kosten, voorwaarden en financiële gevolgen van een bankgarantie voor verhuur te evalueren, "aangezien de entiteit een financiële dienst verleent met bijbehorende verwerkingskosten en commissies". De bank adviseert huurders daarom alternatieven te overwegen, zoals het afsluiten van een huurverzekering, het betalen van een borgsom of het stellen van een persoonlijke garantie.

Gratis Renfe-reispassen beschikbaar voor mei en juni

Het Spaanse Ministerie van Transport heeft aangekondigd dat de gratis reispassen van Renfe voor mei en juni 2025 nu beschikbaar zijn, een voortdurende inspanning om duurzame mobiliteit te bevorderen en regelmatige treinreizigers te ondersteunen.

Deze tweemaandelijkse passen zijn geldig voor de treinen van Cercanías, Rodalies en Media Distancia en kunnen vanaf dinsdag 8 april worden aangevraagd. Reizigers kunnen zich aanmelden via de gebruikelijke Renfe-platforms: de Renfe Cercanías-app, stationsautomaten, loketten of via de officiële website.

Wie komt in aanmerking voor de gratis Renfe-passen en hoe werkt de borg?

Het goede nieuws is dat de reis zelf gratis is. Passagiers moeten echter wel een kleine borg betalen om de pas te activeren. Voor Cercanías en Rodalies is dat € 10, terwijl voor Media Distancia-passen een borg van € 20 geldt. Als u binnen de geldigheidsperiode minimaal acht ritten maakt, wordt die borg terugbetaald.

Dit is een aanzienlijke verbetering: tot nu toe was de minimale vereiste 16 ritten om de borg terug te krijgen.

In Asturië en Cantabrië heeft de pas een verlengde geldigheidsduur van vier maanden, tot en met 31 augustus. Om de borg in deze regio's terug te krijgen, moeten reizigers echter nog steeds 16 ritten maken.

Aanvragen voor Renfe-treinpassen zijn geopend op 8 april en gelden voor onbeperkt reizen van 1 mei tot en met 30 juni. In Cantabrië en Asturië blijft de geldigheidsduur van vier maanden van kracht, waardoor reguliere gebruikers een langere dekking hebben.

Wat de langeafstandsbuspassen van de staat betreft, wordt verwacht dat deze ook in april worden uitgerold, hoewel een exacte releasedatum nog niet is bevestigd.

Vereiste documenten om uw Renfe-borg terug te vorderen

Om uw borg terug te vorderen, moet u zowel uw reispas (een QR-code of een fysieke kaart) als de originele aankoopbon bewaren. Zonder deze documenten komt u niet in aanmerking voor de terugbetaling.

Met de zomer in aantocht is deze regeling een slimme manier om transportkosten te besparen, vooral voor forenzen en regelmatige reizigers. Dus als u van plan bent om Spanje per trein te doorkruisen, is dit hét moment om uw pas te reserveren.

Afvalbelasting in de regio Murcia gaat vanaf april fors omhoog

Wat verandert er met de afvalbelasting?

Vanaf april stijgt de afvalbelasting in de regio Murcia met 10 tot 80 procent, omdat gemeenten de kosten voor afvalinzameling, -transport en -verwerking volledig moeten doorrekenen aan de inwoners. Deze verandering gaat gepaard met een nieuwe wet op afvalbeheer die vanaf april 2025 van kracht wordt.

De verhoging zal per gemeente verschillen. Veel lokale overheden hebben hun regelgeving tussen 2023 en 2024 al aangepast om rekening te houden met deze verhoging. De stad Murcia verhoogde bijvoorbeeld haar belasting in 2024 met 38 procent, wat leidde tot politieke conflicten.

Nieuwe stortkosten en milieudoelstellingen

De nieuwe wet introduceert ook een heffing van € 30 per ton afval dat naar stortplaatsen wordt gebracht. Dit is bedoeld om recycling te stimuleren en afval te verminderen.

Omdat de regio nog geen nieuwe bakken voor voedsel- en organisch afval heeft ingevoerd, moeten gemeenten belasting betalen over elke 1000 kilo afval die ze produceren. Volgens schattingen zou dit de jaarlijkse afvalrekening voor gezinnen met € 178 kunnen verhogen.

Gemeenteraden onder druk om aan de nieuwe eisen te voldoen

Ondanks pogingen van lokale ambtenaren om de wet te vertragen of aan te passen, is de nationale overheid streng gebleven, waardoor gemeenten geen andere keuze hebben dan te voldoen aan de nieuwe regels. Vanaf april moeten alle gemeenten deze kosten doorberekenen aan hun inwoners.

Waarom gebeurt dit nu?

De verandering maakt deel uit van een nationale inspanning om de milieudoelstellingen van de Europese Unie te halen. Spanje moet, net als andere EU-landen, de hoeveelheid afval die op stortplaatsen terechtkomt verminderen en de recyclingpercentages verbeteren. Door gemeenten meer te laten betalen voor ongesorteerd afval, wil men lokale overheden en inwoners ertoe aanzetten hun afval zorgvuldiger te scheiden.

De gevolgen voor huishoudens in Murcia

Voor veel gezinnen komt de verhoging van de afvalheffing als een onaangename verrassing. Nu de inflatie en de kosten van levensonderhoud al druk uitoefenen op huishoudens, kunnen deze extra kosten sommige mensen dwingen bewuster om te gaan met hun afval. Lokale overheden zullen naar verwachting meer informatie verstrekken over wat wel en niet gerecycled kan worden en wanneer er nieuwe bakken voor gft-afval worden geplaatst.

Meer bakken, meer sorteren

Naarmate gemeenten zich aanpassen aan de nieuwe wet, kunnen inwoners meer recyclingbakken in hun omgeving verwachten, waaronder bakken speciaal voor gft-afval en voedsel. Deze veranderingen zullen naar verwachting in 2025 ingaan, waardoor gemeenten de hogere stortkosten kunnen vermijden en hopelijk de rekeningen in de toekomst opnieuw kunnen verlagen.

De Spaanse politie waarschuwt hondenbezitters voor een jaarlijkse plaag

Foto: processierupsen door Kleuske
Nu de zon tevoorschijn komt en we allemaal wat vaker naar het park gaan, is er één minder schattige lentegast waar huisdiereigenaren op moeten letten: de dennen processierupsen.

Ze zien er misschien uit als onschuldige pluizenbolletjes die langzaam in een keurig rijtje over het pad kruipen. Maar laat je niet misleiden: ze kunnen extreem gevaarlijk zijn, vooral voor honden die graag aan alles snuffelen wat ze tegenkomen. De Spaanse PolicíaNacional heeft een nieuwe waarschuwing afgegeven over hoe ernstig het kan worden als je huisdier te dichtbij komt.

Deze rupsen duiken elk jaar op, vooral in gebieden met pijnbomen (vandaar de naam). En hoewel ze gewoon hun ding doen, uit de bomen klimmen om zich in te graven en hun levenscyclus voort te zetten, zijn hun lichamen bedekt met giftige haren die flinke schade kunnen aanrichten.

De verborgen gevaren van de dennen processierups

En nu komt het enge: die haartjes bevatten een gifstof die ernstige ontstekingen kan veroorzaken, niet alleen uitslag, maar ook zwellingen, brandwonden en zelfs weefselsterfte als uw huisdier eraan likt of eraan ruikt. Een spoedbezoek aan de dierenarts moet dan gebeuren.

Volgens de politie: als uw hond ermee in aanraking komt, wacht dan niet. Breng hem direct naar de dierenarts. Tijd is belangrijk, de reacties bij uw hond kunnen snel gaan, vooral op gevoelige plekken zoals de bek, tong, neus of ogen.

En nee, het zijn niet alleen honden. Ook katten, en zelfs nieuwsgierige peuters, lopen risico.

Hoe bescherm je je huisdier tegen de risico's van dennen processierupsen?

Allereerst: vermijd gebieden met veel dennen in de lente als dat mogelijk is. Zo niet, houd je hond dan kort aangelijnd en houd in de gaten waar hij aan snuffelt – vooral in de buurt van boomstammen, zandpaden of gevallen dennennaalden.

Mocht het ergste gebeuren en is er contact, bel dan onmiddellijk je dierenarts. Spoel de plek terwijl je wacht voorzichtig af met warm water – maar wrijf niet. Wrijven kan het erger maken doordat de gifstof zich verspreidt of dieper in de huid of slijmvliezen wordt geduwd.

Veel gemeenten plaatsen borden in de getroffen gebieden of behandelen de bomen vóór het seizoen, dus het is ook de moeite waard om contact met hen op te nemen als je niet zeker weet waar het veilig is om te wandelen.

Lentewandelingen moeten leuk zijn en geen dolle rit naar de dierenarts opleveren. Dus als je met je viervoeter op pad gaat, houd dan je ogen open. Een beetje oplettendheid is een groot voordeel als het gaat om deze gevaarlijke kleine wezentjes.

Meer informatie over de processierups kan je vinden op Verblijven in Spanje.

woensdag 9 april 2025

Wijzigingen aan het Spaanse pensioenstelsel vanaf 1 april 2025

Algemeen

Vanaf 1 april 2025 zal het Spaanse socialezekerheidsstelsel belangrijke wijzigingen doorvoeren die betrekking hebben op het gedeeltelijk, actief en uitgesteld pensioen.

Deze wijzigingen, naast de wijzigingen die in december 2024 zijn gemeld, zijn bedoeld om de compatibiliteit tussen pensioenen en werkgelegenheid te verbeteren, zodat meer mensen kunnen werken, als ze dat willen, terwijl ze nog steeds hun pensioen ontvangen.

Een van de meest opvallende hervormingen is die van het gedeeltelijk pensioen, zowel met als zonder vervangingscontract. De belangrijkste updates zijn:

  • Vervroegd gedeeltelijk pensioen is beschikbaar tot drie jaar voor de officiële pensioenleeftijd.

  • Werknemers die meer dan twee jaar vooruit werken, kunnen hun werkuren in het eerste jaar met 20-33 procent verminderen.

  • Tijdelijke werknemers kunnen nu worden ingehuurd als invalkrachten voor mensen die gedeeltelijk met pensioen zijn.

  • Het vervangende contract moet nu fulltime en vast zijn, en de vervangende werknemer moet ten minste twee jaar in de functie blijven nadat de gedeeltelijk gepensioneerde is afgetreden.

  • Werknemers die de standaardpensioenleeftijd bereiken, kunnen nu kiezen voor gedeeltelijk pensioen zonder vervangend contract, met werkurenverminderingen tussen 25 procent en 75 procent (voorheen vastgesteld op maximum 50 procent).

Actief pensioen in Spanje

Actief pensioen, waarmee gepensioneerden kunnen werken terwijl ze hun pensioen ontvangen, zal grote veranderingen ondergaan. Vanaf april 2025:

  • Gepensioneerden hoeven niet langer hun hele bijdragecarrière te hebben voltooid om in aanmerking te komen.

  • Actief pensioen kan nu worden gecombineerd met uitgestelde pensioenincentives, wat meer flexibiliteit biedt.

Het percentage pensioen dat is toegestaan ​​tijdens het werken zal in de loop van de tijd geleidelijk toenemen:

1 jaar actief pensioen: 45 procent van het pensioen kan worden ontvangen.

2 jaar: 55 procent van het pensioen kan worden ontvangen.

3 jaar: 65 procent van het pensioen kan worden ontvangen.

Na 5 jaar: 100 procent van het pensioen kan worden ontvangen.

Deze hervorming is bedoeld om oudere werknemers aan te moedigen om op de arbeidsmarkt te blijven zonder financiële sancties, terwijl de overgang naar het volledig pensioen soepeler verloopt.

Uitgestelde pensionering in Spanje

De Spaanse overheid wijzigt ook de regels voor uitgestelde pensionering, waardoor werknemers hun pensionering kunnen uitstellen in ruil voor een hoger pensioen.

  • Vanaf april 2025 hoeven werknemers slechts zes maanden in het tweede jaar van hun uitstel bij te dragen om in aanmerking te komen voor financiële prikkels van de sociale zekerheid.

  • Voorheen was een volledig jaar bijdragen vereist om toegang te krijgen tot deze voordelen.

  • Deze aanpassing is bedoeld om meer werknemers aan te moedigen om hun pensionering uit te stellen, waardoor ze eerder toegang krijgen tot deze prikkels.

Meer informatie over het Spaans pensioen kan men vinden op Verblijven in Spanje.

vrijdag 4 april 2025

Spanje verlengd programma om verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren met subsidies tot 7.000 euro

De afgelopen vier maanden is de staatssteun voor de aankoop van elektrische voertuigen in Spanje verlamd nadat het omnibusdecreet in het congres werd afgewezen.

Het nationale ministerie van ecologische transitie had aangekondigd dat het het Moves-plan zou terugbrengen, maar pas deze dinsdag lanceerde de bevoegde minister de derde oproep voor aanvragen onder dit plan.

Het budget voor dit plan maakt 400 miljoen euro aan steun beschikbaar voor de aankoop van elektrische voertuigen en het plan loopt tot 31 december 2025.

Het steunplan is ook met terugwerkende van kracht tot 1 januari, dus alle elektrische voertuigen (EV's) die in deze eerste vier maanden van 2025 zijn gekocht, kunnen er ook van genieten als de eigenaren er een aanvraag voor indienen.

Dit was de belangrijkste klacht van de industrie die, gezien de onzekerheid over wanneer en onder welke voorwaarden deze subsidies zouden worden goedgekeurd, de verkoop in het eerste kwartaal van het jaar had zien dalen. De minister maakte bekend dat Moves III ook een "vereenvoudiging in de verwerking" van deze hulp omvat, wat volgens haar een "verzoek van de sector en de consumenten" was. Zij kunnen de subsidie nu sneller ontvangen.

Dit programma voorziet in steun voor personenauto's van maximaal 4.500 euro per voertuig, wat toch nog kan oplopen tot 7.000 euro in gevallen waarin het gaat om het slopen van een andere, niet-elektrische auto. In december vorig jaar had de Spaanse regering besloten het Moves III-plan te verlengen tot 30 juni 2025, maar nu geeft de minister consumenten "zekerheid" en kondigt zij de verlenging van het plan aan tot 31 december 2025.

Samenvattend heeft het Moves-plan tot nu toe voertuigeigenaren in gans Spanje geholpen bij de aankoop van 140.000 elektrische voertuigen en heeft het "meer dan 113.000 oplaadpunten" geïnstalleerd. In dezelfde geest meldde de minister de oprichting van een werkgroep die zich specifiek richt op de ontwikkeling van een verbeterde EV-oplaadinfrastructuur.

Automobielindustrie vraagt ​​om meer

De automobielsector vraagt ​​al maanden om hulp om de vraag naar elektrische voertuigen te stimuleren, die vorig jaar in Spanje afsloot met een marktaandeel van 8%, aldus Anfac (de Spaanse vereniging van voertuigfabrikanten).

De verkoop van elektrische voertuigen is in het eerste kwartaal aanzienlijk gestegen, bijna 40.000 verkochte eenheden, 47% meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar.

De communicatie- en marketingdirecteur van Anfac, Félix García, legde echter uit dat deze groei "te danken is aan de komst op de markt van meer betaalbare modellen samen met de levering van voertuigen die eind 2024 zijn verkocht."

García wees erop dat er veel modellen zijn die niet ter plekke worden geleverd, maar dat er eerder een "tijdsverschil is tussen het plaatsen van een bestelling, de productie en de levering." De woordvoerder van Anfac is ervan overtuigd dat deze aankondiging van het Moves III-plan de verkoop van geëlektrificeerde modellen zal stimuleren en "we dichter bij de doelstelling van 100.000 verkochte elektrische voertuigen in 2025 zullen komen."

De vereniging van voertuigverkopers (Ganvam) beschouwt de heractivering van Moves met terugwerkende kracht tot 1 januari als een "positieve" stap, omdat het "onmiddellijk vertrouwen wekt bij kopers", hoewel de president van Gancam, Gerardo Cabañas, de regeringsleiders aanspoort om de aanpak van de hulpprogramma's te blijven herzien om hun effectiviteit te waarborgen.

dinsdag 1 april 2025

Bij de aanwezigheid van krakers mogen de nutsvoorzieningen in de woning afgesloten worden

Rechters steunen het recht van verhuurders om nutsvoorzieningen in hun woningen af ​​te sluiten

Een baanbrekende uitspraak in Spanje heeft verhuurders een krachtig nieuw wapen gegeven in hun strijd tegen krakers: het wettelijk recht om de stekker uit elektriciteit, water en gasaansluiting te trekken in bewoonde huizen zonder strafrechtelijke vervolging.

In een unaniem besluit van 7 maart 2025 oordeelden rechters van de strafkamers van het Provinciaal Hof van Barcelona dat het afsluiten van nutsvoorzieningen in gekraakte panden geen dwang is, een stap die door velen wordt geprezen als een langverwachte overwinning voor de getroffen huiseigenaren.

De uitspraak betekent dat huiseigenaren die door zogenaamde okupas (een term die in Spanje wordt gebruikt voor illegale bewoners of kortom, krakers) worden overvallen, niet langer wettelijk verplicht zijn om de rekening voor water, gas of elektriciteit te betalen, terwijl krakers gratis in hun panden wonen.

Voorheen kon een poging om diensten af ​​te sluiten een verhuurder in de problemen brengen, mogelijk beschuldigd van dwang, intimidatie en zelfs mensenrechtenschendingen. Maar deze laatste juridische verschuiving verandert het spel, het maakt het makkelijker (en goedkoper) voor huiseigenaren om ongewenste huurders aan te moedigen om te vertrekken.

Krakerspiek: een groeiende hoofdpijn voor Spanje

Volgens officiële cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken werden er alleen al in 2024 maar liefst 16.426 inbraken gemeld in gans Spanje en dat is 7,4% meer dan in 2023, toen er 15.289 gevallen werden geregistreerd.

Catalonië staat met afstand bovenaan de lijst van gekraakte woningen, met 7.009 meldingen en dat is meer dan 40% van alle gevallen in Spanje. Schokkend genoeg is dat meer dan de volgende drie regio's bij elkaar: Andalusië had er 2.207, Valencia zag er 1.767 en Madrid registreerde er 1.451.

Verhuurders juichen, activisten vrezen

Hoewel de beslissing werd verwelkomd door verenigingen van huiseigenaren, hebben deze veranderingen ook tot zorgen geleid bij activisten voor huisvestingsrechten, die beweren dat het afsluiten van nutsvoorzieningen de gezondheid en veiligheid van kwetsbare personen in gevaar kan brengen, vooral in gevallen waarin gezinnen of kinderen betrokken zijn.

Maar de rechtbanken waren duidelijk, dit gaat niet om dwang, het gaat om het terugvorderen van wat wettelijk van jou is.

De kern van de zaak

Deze uitspraak betekent niet dat verhuurders volledig ongestraft kunnen handelen, een gekraakt huis betreden zonder huiszoekingsbevel of geweld gebruiken blijft een strafbaar feit. Maar het afsluiten van de kranen en het omzetten van de schakelaar is nu stevig wettelijk vastgelegd in Catalonië.

Catalonië geeft een duidelijk signaal af: verwacht geen gratis water en elektriciteit als je in het huis van iemand anders kraakt. Maar hoe zit het met de rest van Spanje?

De lange wachttijden om krakers in Spanje te ontruimen, zijn mogelijk binnenkort voorbij

Volgens vastgoedbeheerder Alquiler Seguro is de gemiddelde wachttijd om een ​​gekraakt huis in Spanje terug te krijgen acht en een halve maand. Maar in bepaalde regio's zoals Castilla y León en Murcia kan die tijd oplopen tot een oogverblindende twaalf maanden.

In Aragón en Navarra, waar de gemiddelde hersteltijd ongeveer vier maanden bedraagt, zou de mogelijkheid om nutsvoorzieningen legaal te onderbreken de zaken nog verder kunnen versnellen, waardoor deze uitspraak een totale verandering wordt voor verhuurders in het ganse land.

Nieuwe wet op "expresuitzettingen"

Spanje gaat deze week de duimschroeven aandraaien voor krakers, aangezien een nieuwe juridische hervorming belooft om uitzettingen te versnellen en om huiseigenaren meer grip te geven in de strijd om hun eigendommen terug te krijgen.

Vanaf woensdag 3 april treedt een hervorming van de Spaanse Ley de Enjuiciamiento Criminal in werking - een hervorming die volgens juridische experts "het paradigma" zou kunnen veranderen van hoe krakers, of okupas, worden aangepakt.

De schijnwerpers staan ​​op artikel 795.1 van de Wet op de Strafvordering, dat nu is aangepast zodat twee belangrijke misdaden, inbeslagname van eigendom (artikel 245 van het Wetboek van Strafrecht) en onrechtmatige binnendringing in een woning (artikel 202) worden afgehandeld via de Spaanse juicio rápido, of “snelrechtszaken”.

Dit zal uitzettingen versnellen in gevallen waarin krakers inbreken in huizen of illegaal eigendommen overnemen, en het is een verschuiving van een langzaam, bureaucratisch proces naar een sneller proces dat in theorie uitzettingen in slechts 15 dagen toestaat.

Maar we weten allemaal dat het rechtssysteem traag en problematisch is, dus het zal niet onmiddellijk gebeuren. Maar het zal veel sneller gaan dan voorheen.

Wil je meer weten over het probleem met het kraken, kijk dan op Verblijven in Spanje.

dinsdag 25 maart 2025

Spanje is voor het Europees Hof van Justitie gedaagd vanwege discriminerende behandeling van niet-ingezeten belastingbetalers

De Europese Commissie heeft besloten om Spanje voor het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) te dagen vanwege de discriminerende fiscale behandeling van niet-ingezeten belastingbetalers. Het besluit werd genomen nadat Spanje een inbreuk op het vrije verkeer van kapitaal, dat in december 2021 werd geopend, niet had hersteld. De EU is tussenbeide gekomen op grond van het feit dat de inspanningen van de staatsautoriteiten "onvoldoende zijn geweest".

De Spaanse belastingwetgeving staat ingezeten belastingbetalers toe om de vermogenswinstbelasting uit te stellen wanneer de betaling voor de overdracht van activa langer dan een jaar wordt uitgesteld of in termijnen wordt betaald over een periode van meer dan een jaar, wat "een cashflowvoordeel" oplevert, aldus de Commissie. Voor niet-ingezeten belastingbetalers is de situatie echter anders: vermogenswinst wordt belast op basis van toerekening, wat betekent dat de belasting volledig wordt geïnd op het moment van de overdracht van activa.

Dit betekent dat niet-ingezeten belastingbetalers geen gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om de betaling van de belasting uit te stellen, zelfs niet als ze de betaling in termijnen ontvangen, wat een aanzienlijk cashflownadeel is in vergelijking met ingezeten burgers. De EU heeft verklaard dat dit verschil in behandeling tussen ingezetenen en niet-ingezetenen "inbreuk maakt op het beginsel van vrij verkeer van kapitaal", omdat het "een zwaardere belastingstructuur oplegt aan niet-ingezetenen", wat "een ongerechtvaardigde belemmering vormt voor grensoverschrijdende transacties".

Eerder stuurde de Commissie een formele kennisgeving aan Spanje, met het verzoek om de aftrek van rechtstreeks gerelateerde kosten toe te staan ​​bij de berekening van de bronbelasting op grensoverschrijdende royaltybetalingen.

Het Europees Hof van Justitie staat een lidstaat toe om een ​​bronbelasting te heffen op grensoverschrijdende royaltybetalingen, maar stelt dat het de aftrek van rechtstreeks gerelateerde kosten moet toestaan ​​bij het bepalen van de toepasselijke belasting. Brussel heeft daarom besloten om een ​​met redenen omkleed advies te sturen naar de Spaanse autoriteiten, die nu twee maanden de tijd hebben om te reageren en de nodige maatregelen te nemen. Indien zij dit niet doen, kan de Commissie de zaak voorleggen aan Europees Hof van Justitie.

Autobeperkingen worden sneller ingevoerd: auto’s met een ‘B’-sticker worden sneller verboden in Spaanse stadscentra

Foto: B sticker van de DGT
Bestuurders in gans Spanje worden geconfronteerd met een harde realiteit: auto's met een 'B'-milieusticker, ooit beschouwd als een redelijke keuze, worden langzaam uit grote steden verdreven. Lage-emissiezones (ZBE) worden steeds strenger en als u in een voertuig rijdt met een gele 'B'-sticker, zijn uw dagen van onbeperkte toegang geteld.

Wat gebeurt er met 'B'-auto's?

De strenge maatregelen zijn onderdeel van de Spaanse klimaatwet (Ley 7/2021 del Cambio Climático y Transición Energética), die 149 steden met meer dan 50.000 inwoners heeft gedwongen om de lage-emissiezones in te voeren. Deze zones zijn bedoeld om vervuiling terug te dringen door de toegang voor oudere, meer vervuilende voertuigen te beperken. Maar nu zijn auto's met een 'B'-sticker de volgende die worden geschrapt.

Een ‘B’-sticker, uitgegeven door de Spaanse verkeersautoriteit, de Dirección General de Tráfico (DGT), wordt gekleefd op benzineauto’s die vanaf 2001 zijn geregistreerd en dieselauto’s vanaf 2006. Hoewel deze auto’s niet de grootste overtreders zijn, zijn ze zeker niet de properste en stadsbestuurders hebben ze stevig in het vizier.

Waar worden de verboden het eerst ingevoerd?

Als u een auto met een 'B'-sticker bent, kunt u het beste de ZBE-regels van uw stad controleren, omdat de beperkingen snel worden ingevoerd. Sommige plaatsen hebben al beperkingen, terwijl andere van plan zijn om 'B'-auto's volledig uit te faseren tegen 2028.

In Madrid mogen auto's met een 'B'-sticker vanaf 2024 nog steeds rijden in de Low Emission Zone (ZBE) van de stad. In het ZBEDEP Distrito Centro mogen ze echter alleen binnenkomen als ze parkeren op een openbare parkeerplaats, met vergelijkbare regels die gelden voor auto's met een 'C'-sticker.

Vanaf 15 juni 2025 zal Bilbao beperkingen opleggen aan voertuigen met een 'B'-sticker, en deze verbieden tijdens de ZBE-uren. Geregistreerde inwoners van de stad hebben echter een respijtperiode tot eind 2029.

In Catalonië mogen 'B'-auto's vanaf 2026 niet meer rijden als de vervuilingsniveaus bepaalde drempels overschrijden. Vanaf januari 2028 treedt een volledig verbod in werking, waardoor deze voertuigen geen enkele ZBE in de regio meer mogen betreden.

Mallorca zal vanaf januari 2027 beperkingen invoeren, waardoor auto's met een 'B'-sticker de toegang tot de ZBE wordt ontzegd. Málaga zal vanaf hetzelfde jaar ook een verbod op 'B'-voertuigen in ZBE's opleggen.

Tot slot zal San Sebastian naar verwachting vanaf 2028 auto's met een 'B'-sticker beperken, met enkele beperkte uitzonderingen.

En dit is nog maar het begin.

Naar verwachting zullen veel andere steden de regels in 2025 aanscherpen, waardoor 'B'-voertuigen mogelijk in nog meer gebieden worden verboden. De boodschap is duidelijk: het ‘B’-logo wordt een rode letter voor vervuiling.

Meer dan 20.000 te koop staande huizen worden bezet door krakers

Spanje is een land met een grote bevolking, een verzadigde huizenmarkt en veel illegale bewoners van panden. Volgens een analyse van het vastgoedportaal Idealista, zijn 2,6% van de verkochte huizen in Spanje (20.464) krakers. Het fenomeen wordt een steeds vaker voorkomend probleem.

Woordvoerder Francisco Iñareta van Idealista zei: "De gegevens benadrukken de relevantie van dit fenomeen, dat een last is voor het herstel van het aanbod." Hij stelde dat er een tendens is om de realiteit van kraken te minimaliseren, wat resulteert in een gevoel van gebrek aan bescherming voor eigenaren en het bevorderen van het verdwijnen van meer huizen van de huurmarkt.

In Gerona bijvoorbeeld, wordt 8,8% van de huizen op de markt bewoond door krakers, gevolgd door Murcia (5,5%), Sevilla (4,7%), Almeria (3,9%) en Málaga (3,8%).

Daarna komen Barcelona en Santa Cruz de Tenerife met 3,5%, terwijl het cijfer in Lérida en Valencia 3,4% is. Ook boven het nationale gemiddelde liggen Huelva (3,3%), Palma (2,9%), Tarragona (2,8%), Las Palmas en Gran Canaria (2,7%).

Onder het nationale gemiddelde liggen Madrid (2,3%), Alicante (2,1%), San Sebastian (1,3%) en Bilbao (1%).

Onder de regionale hoofdsteden met het laagste percentage krakers in te koop staande huizen is Logroño (0,2%), gevolgd door Salamanca, Ourense, Guadalajara, Cáceres, Palencia en Ciudad Real, die 0,4% delen.

Per provincie is Barcelona de stad die de leiding neemt, met 6.778 te koop staande huizen die lijden onder het kraakfenomeen, 7,6% van het totaal. Het wordt gevolgd door de provincies Toledo (4,1%), Murcia (4%), Gerona (3,8%) en Sevilla (3,7%). Ook met een percentage boven het nationale gemiddelde liggen de provincies Tarragona (3,4%), Lleida (3,1%), Las Palmas (2,8%), Almeria (2,7%) en Huelva (2,7%). Madrid zit op hetzelfde nationale gemiddelde (2,6%).

Soria is daarentegen de provincie met de laagste incidentie, met slechts 0,1%, gevolgd door Ourense (0,3%), La Rioja en Palencia (beide 0,4%).

Absolute aantallen te koop staande kraakwoningen in elke markt

Als we kijken naar absolute aantallen, staat Barcelona bovenaan de ranglijst met 723 te koop staande kraakwoningen in het vierde kwartaal van 2024, gevolgd door Madrid met 644 woningen in dezelfde periode. Murcia (390) staat op de derde plaats, gevolgd door Málaga (286 woningen), Sevilla (272 woningen), Valencia (243 woningen), Palma (213 woningen) en Alicante (176 woningen). Deze acht regionale hoofdsteden zijn alleen al goed voor 71% van alle te koop staande kraakwoningen.

Van de grote markten vallen slechts twee steden buiten deze ranglijst: Bilbao, waar in het laatste kwartaal van 2024 slechts 36 te koop staande kraakwoningen stonden, en San Sebastian, waar dit cijfer op 22 kraakwoningen staat.

Is het verplicht om de milieusticker op de auto te plaatsen?

In 2016 heeft de Algemene Directie Verkeer (DGT) vier milieustickers gecreëerd om voertuigen te classificeren op basis van hun impact op het...