dinsdag 13 mei 2025

Locaties waar de Spaanse politie zich met mobiele radars opstelt

Verkeersveiligheid wordt in Spanje serieus genomen, vooral gezien het feit dat er volgens het Directoraat-Generaal voor Verkeer (DGT) in 2024 1.154 verkeersdoden op Spaanse snelwegen zijn gemeld.

Het DGT, de hoogste vervoersautoriteit van het land, heeft besloten dat er veel radars in heel Spanje moeten worden geplaatst, aangezien de meeste ongevallen te wijten zijn aan voertuigen die de maximumsnelheid overschrijden.

De bewakings- en snelheidscontroleapparatuur omvat de traditionele vaste radars, trajectradars, sleepradars en Pegasus-helikopters. Elk systeem beschikt over een unieke technologie en software om bestuurders te detecteren die de veiligheidsregels overtreden.

Er is een toename in het aantal mobiele radars in het hele land gemeld. Ze zijn gebruiksvriendelijk en binnen enkele seconden te installeren.

Bovendien heeft de DGT de afgelopen jaren een grote hoeveelheid van de nieuwe, lichtgewicht Velolaser-radar gekocht, een systeem dat moeilijk te detecteren is.

Dus, waar bevinden ze zich?

We hebben het natuurlijk over de velolaserradars, die hypermodern zijn en worden aangestuurd door zeer nauwkeurige laserlijnen die het monitoren van verkeerswegen kinderspel maken.

De laser werkt door licht te richten op passerende voertuigen. De laserstraal kaatst terug naar het apparaat, waardoor het de verstreken tijd en de afgelegde afstand kan berekenen vanaf het moment dat het licht de auto raakte en terugkeerde.

Deze apparaten kunnen op verschillende manieren worden ontdekt. ​​Door hun compacte afmetingen kan de politie ze op zuignappen of statieven in de buurt van de weg onder controle bevestigen.

Zo onthult een motorrijder via sociale media een van de locaties van deze radars die de afgelopen maanden zijn verschenen. In de video is een van deze radars te zien die aan een verticaal bord op de weg is bevestigd. Hij kan ook achter een voorrangsbord worden geplaatst om te controleren wie zich wel of niet aan de wet houdt.

Veel automobilisten vinden deze plekken gewoonweg onverwacht. Ze zouden er gewoon niet aan denken om naar een klein statief te kijken, laat staan ​​achter voorrangsborden of andere verkeersborden.

De enige aanwijzing is echter een motor of voertuig met iemand aan boord of in de buurt. Kom op! Dat is verdacht. Dus als je iets ziet dat niet klopt, rem dan af voordat ze je “flitsen”.

Soorten radars die in Spanje bestaan

Vaste radars: Dit zijn de traditionele radars die gemakkelijk te vinden zijn omdat ze je vooraf waarschuwen voor hun locatie, zodat je tijd hebt om je snelheid aan te passen aan de limiet.

Sectieradars: Er zijn er meestal twee, en ze meten de gemiddelde snelheid van de ingaande en uitgaande snelheid. Handig, want als je er per ongeluk tussen komt, kun je snel rekenen en je snelheid aanpassen om aan de snelheidslimiet te voldoen.

Mobiele radars: Mogelijk de makkelijkste. Waar je een politieauto ziet, is er waarschijnlijk ook een radar in de hand van een agent of op een statief langs de weg.

Velo-laserradars: Dit is de nieuwste technologie op het gebied van snelheidsbewaking, en we hebben je tips gegeven om ze te herkennen. Houd ze echter goed in de gaten, want je ziet ze misschien niet.

Pegasus-helikopter: De DGT heeft er 13, maar slechts 10 hebben een camera die vanuit de lucht snelheidsboetes kan uitschrijven.

Verkeerslichtradar: Gemeenten gebruiken dit type radar, ook wel fotoradar genoemd, om verkeerslichtovertreders in de gaten te houden. Het bestaat uit een camera die bij een verkeerslicht wordt geplaatst en een foto maakt van de kentekenplaat en de locatie van het voertuig.

Cascaderadar: Zoals we al eerder uitlegden, zijn dit mobiele radars die bovenop een vaste radar zijn geplaatst, maar de andere kant op gericht zijn. Zo weet de radar of u gas geeft, denkend dat er geen radar meer is die uw snelheid bijhoudt.

Gordelradar: Dit zijn eigenlijk geen radars, maar camera's die detecteren of de inzittenden van een voertuig hun veiligheidsgordel dragen. Ze kunnen tot 50 foto's per seconde maken en er zijn meer dan 200 camera's op palen en platformen in Spanje.

Plannen DGT 2025

De DGT heeft 122 nieuwe snelheidscontrolepunten aangewezen waar een stijging van 21 procent in het aantal dodelijke ongevallen is gemeld. Deze locaties bevinden zich in Andalusië, Almería, Málaga, Granada, Valencia en Alicante.

De digitale Euro in 2025: wat u echt moet weten

Het is een nieuw soort euro en speciaal ontworpen voor het digitale tijdperk...

Hoewel de recente stroomstoring in Spanje, Portugal en delen van andere Europese landen velen eraan heeft herinnerd hoe essentieel cash geld kan zijn in tijden van crisis, heeft dat Europa er niet van weerhouden om door te gaan met zijn plannen voor digitale valuta.

Contant geld verdwijnt langzaam uit ons dagelijks leven en de Europese Centrale Bank (ECB) bereidt zich voor om de manier waarop we vandaag de dag geld uitgeven, te veranderen. Daar komt de digitale euro om de hoek kijken: een door de staat gesteunde virtuele valuta die met slechts een tik op je telefoon te gebruiken is. Het is nog geen realiteit, maar 2025 wordt het jaar waarin alles op zijn plek begint te vallen.

Dus wat is het precies? En waarom dringt de EU aan op een digitale euro

Eerst het belangrijkste: het gaat er niet over om munten en bankbiljetten van de ene op de andere dag te vervangen. Volgens ECB-president Christine Lagarde is het idee om een ​​'digitale versie van contant geld' te creëren die je online of in winkels kunt gebruiken, net als met je pinpas, maar dan zonder dat je een bankpas nodig hebt. Het is bedoeld om gratis te gebruiken, veilig te zijn en je privacy te respecteren.

Dus, waarom nu? Kijk eens hoeveel er de afgelopen tien jaar is veranderd. We winkelen meer online, gebruiken minder contant geld en zijn sterk afhankelijk van private techgiganten voor ons geldbeheer. Platforms zoals PayPal en Apple Pay zijn overal. Bovendien groeien cryptovaluta en stablecoins (zoals die gekoppeld zijn aan de dollar) snel.

De EU wil niet achterblijven, of erger nog, de controle over haar monetaire systeem verliezen aan private bedrijven of buitenlandse mogendheden. De digitale euro is Europa's manier om haar financiële onafhankelijkheid te behouden en zich tegelijkertijd aan te passen aan de nieuwe technologie.

Hoe de digitale euro werkt en hoe deze zich verhoudt tot crypto

In tegenstelling tot de Bitcoin of de Ethereum zou de digitale euro geen wildewest-digitale activa zijn met enorme prijsschommelingen. Het is geen beleggingsinstrument. Het zou een digitale valuta van de centrale bank (CBDC) zijn, wat betekent dat deze volledig wordt gedekt en uitgegeven door de ECB.

Je zou er geen rente over verdienen. Je zou het gewoon gebruiken zoals je met gewone euro's doet, maar dan digitaal. En je zou het op je smartphone of in een app kunnen opslaan, zelfs zonder een traditionele bankrekening.

Wat betreft de privacy van de gebruiker? De ECB belooft pseudoniemen te gebruiken, wat betekent dat je naam niet aan elke betaling die je doet wordt gekoppeld. Maar sommige critici zijn sceptisch. EU-wetgevers hebben recentelijk aangedrongen op wetten die online anonimiteit verminderen, en privacywaakhonden waarschuwen al voor problemen.

Toch zegt de ECB dat ze geen aankopen zal volgen of de overheid zal toestaan ​​je transacties te bespioneren. Of mensen dat geloven, is een ander verhaal.

Tijdlijn van de digitale euro: wat is er te verwachten

We bevinden ons momenteel in de voorbereidingsfase. Dat betekent dat de ECB:

  • Samenwerkt met techbedrijven om een ​​veilige infrastructuur te bouwen

  • Praten met het publiek

  • Plant hoe alles aan EU-burgers zal worden uitgelegd

De ECB hoopt tegen oktober 2025 alle systemen gereed te hebben. Maar hier schuilt er een addertje onder het gras: voordat de digitale euro van start kan gaan, heeft deze juridisch groen licht nodig van de Europese Commissie en het Europees Parlement.

Verwacht dus niet dat je volgende week met de digitale euro kunt betalen, maar het komt zeker dichterbij.

Zal de digitale euro contant geld in Europa vervangen?

Lagarde en de ECB zijn duidelijk geweest: contant geld blijft. De digitale euro is bedoeld om mensen een andere optie te bieden, niet om hen te dwingen tot een toekomst zonder contant geld. Dat gezegd hebbende, zodra een digitale valuta gemeengoed wordt, zou dit de afname van contant geld kunnen versnellen.

Veel winkels en diensten geven nu al de voorkeur aan contactloos betalen. Dus zelfs als de overheid contant geld niet verbiedt, zouden marktkrachten op den duur de klus kunnen klaren.

Hoe zit het met andere digitale valuta?

Zie de digitale euro als een concurrent van:

  • Bitcoin (gedecentraliseerd en onvoorspelbaar)

  • Stablecoins (gekoppeld aan bedrijven zoals Facebook of Tether)

  • Privébetaalapps (zoals Revolut of Apple Pay)

De logica van de ECB is simpel: als mensen toch digitaal gaan, zouden ze op zijn minst toegang moeten hebben tot een openbaar, veilig en Europees alternatief.

Maar dat roept de vraag op: zullen mensen de ECB meer vertrouwen dan Big Tech? Dat zullen de komende jaren uitwijzen.

Risico's van de digitale euro: Wat kan er misgaan?

Sommige critici beweren dat de ECB op het punt staat een gigantische koper van technologie te worden en private leveranciers kiest om een ​​mogelijk enorm gecentraliseerd systeem te bouwen. En dat brengt het risico van cyberbeveiligingsfouten, datamisbruik en te veel controle in te weinig handen met zich mee.

Anderen maken zich zorgen dat het opgeven van contant geld betekent dat je je financiële vrijheid opgeeft. Je kunt een digitale euro niet onder je matras verstoppen.

Dus, moet je enthousiast of bezorgd zijn? Het hangt er echt van af. Als je graag met je telefoon betaalt en een door de staat gesteund alternatief zoekt voor apps en cryptovaluta, dan zou de digitale euro een geweldige optie kunnen zijn.

Als je waarde hecht aan anonimiteit, controle over je geld, of gewoon geen vertrouwen hebt in de technologische systemen van de overheid, voelt het misschien als een stap te ver.

Hoe dan ook, het is iets wat je vroeg of laat moet begrijpen. Tegen eind 2025 zal dit debat overal zijn, van nieuwskoppen tot je lokale bankkantoor.

Dus of je nu klaar bent om de toekomst te omarmen of je munten en bankbiljetten stevig vasthoudt, één ding is zeker: geld in Europa verandert, en snel.

Overzicht digitale euro: Belangrijke feiten die je moet weten

  • De digitale euro is een voorgestelde virtuele valuta die wordt uitgegeven door de Europese Centrale Bank.

  • Hij is nog niet beschikbaar, maar een volledige routekaart wordt verwacht in oktober 2025.

  • Het is bedoeld als een gratis, privé en veilige betaaloptie.

  • Het is anders dan crypto en zal contant geld niet vervangen.

  • Privacyproblemen blijven bestaan ​​en het vertrouwen van het publiek zal cruciaal zijn.

Blijf op de hoogte, blijf nieuwsgierig en neem misschien een kijkje op je telefoon. Je toekomstige portefeuille heb je misschien al in handen.

Ben je als passagier veilig voor verkeersboetes in een voertuig?

Het antwoord is nee, ook passagiers kunnen boetes krijgen en dat kan oplopen tot € 500.

Het feit is dat passagier zijn in Spanje niet zo zorgeloos is als je misschien denkt. De DGT (de Spaanse verkeersautoriteit) en de Guardia Civil treden streng op, niet alleen tegen bestuurders, maar ook tegen de mensen die naast hen zitten. En nu krijgen sommige passagiers boetes tot wel € 500 voor dingen die misschien onschuldig lijken.

Je zou denken dat alleen bestuurders een boete kunnen krijgen, maar de waarheid is helemaal anders. Passagiers die zich misdragen, kunnen ook een hoge prijs betalen. Of je nu geen veiligheidsgordel draagt, je arm uit het raam steekt of een kind zonder goede veiligheidsgordel laat zitten, je kunt ter plekke een boete krijgen.

Boetes voor passagiers in Spanje: gedrag dat je een boete oplevert

Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom passagiers een boete krijgen, en hoeveel dat je kan kosten:

  • Geen veiligheidsgordel? Dat kost € 200. En als je de bestuurder bent en het jouw schuld is, verlies je ook 4 strafpunten.

  • Uit het raam hangen, zelfs met je arm of hoofd, kan je een boete opleveren van € 80 tot € 100.

  • Spullen uit het autoraam gooien? Dat kan je een enorme boete van € 500 opleveren.

  • Voeten op het dashboard? Dat kleine momentje comfort kan je tot € 100 kosten.

  • Kinderen kleiner dan 135 cm zonder een goed kinderzitje? Dat kost € 200 en 4 strafpunten voor de bestuurder, zelfs als iemand anders het kind erin heeft gezet.

Veel van deze dingen lijken vanzelfsprekend, maar de waarheid is dat veel mensen ze nog steeds negeren. En met de nieuwe focus op handhaving redt "Ik wist het niet" je niet meer.

Verantwoordelijkheden van passagiers in de Spaanse verkeerswetgeving

Bestuurders zijn nog steeds verantwoordelijk voor de auto en de passagiers, maar passagiers gaan niet vrijuit. Als je de bestuurder afleidt of iets doet wat de veiligheid in gevaar brengt, kun je ook daarvoor een boete krijgen.

In sommige situaties draait de verantwoordelijkheid zelfs om. Als een kind niet goed vastzit, gaat de boete rechtstreeks naar de bestuurder, zonder uitzondering.

Dus ja, zelfs als je niet rijdt, moet je scherp blijven. Verkeersveiligheid is teamwork, en de autoriteiten maken het duidelijk: iedereen in de auto moet zich aan de regels houden.

De volgende keer dat je instapt, onthoud dan: gordel om, geen voeten op het dashboard en zeker geen afval uit het voertuig gooien. Het is veiliger en het kan je honderden euro's besparen.

zondag 11 mei 2025

De beperkingen op de watervoorziening in Málaga en de westelijke Costa del Sol zijn opgeheven

Een verdere versoepeling van de watervoorzieningsbeperkingen in de provincie Málaga werd op vrijdag 9 mei, van kracht na de publicatie van de laatste update over de droogtecrisis in de officiële regionale krant (BOJA) van de Junta de Andalucía.

De westelijke Costa del Sol is verzekerd van een volledig aanbod, gevolgd door Málaga, hoewel de waterconsumptie van de stad technisch gezien nog steeds beperkt is. Grote gebieden in het binnenland waar het water niet door de reservoirs van de provincie wordt geleverd, bereiken ook een normaal niveau, terwijl de Axarquia een sprong voorwaarts maakt en 90% van zijn vraag dekt met het nieuwe regelgevingskader.

Westelijke Costa del Sol

In het gebied van de westelijke Costa del Sol, dat voornamelijk afhankelijk is van het stuwmeer La Concepción bij Marbella, is een situatie van normaliteit afgekondigd. De verbruikstoewijzing werd vastgesteld op 250 liter per inwoner per dag. Waterleidingbedrijf Acosol is gevraagd om het gebruik van de bronnen van Fuengirola en Guadalmansa te maximaliseren, evenals van de ontziltingsinstallatie van Marbella, die vanaf juni 20 miljoen kubieke meter per jaar zal produceren.

Guadalhorce-Limonero

In het Guadalhorce-Limonero-systeem, in de stad Málaga, is er een matig tekort aan water. De cijfers komen steeds dichter bij het normale. Er is een maximale toewijzing van maximaal 225 liter per inwoner per dag vastgesteld voor watervoorzieningsbedrijf Emasa, dat wordt aangespoord om uit de Aljaima- en Fahala-bronnen en uit de Guadalhorce-stroom te putten (minimaal 1 miljoen kubieke meter per maand, wat een kwart van het verbruik is).

De commissie heeft de limiet voor landbouwirrigatie vastgesteld op 30 miljoen kubieke meter. Vorig jaar was dat nog maar 9 miljoen kubieke meter.

De Axarquia

In het Viñuela-Axarquía-systeem is de situatie teruggebracht van zeer ernstig naar ernstig, met 225 liter per inwoner per dag en 12,8 miljoen kubieke meter voor irrigatie. Dit laatste wordt toegevoegd aan het geregenereerde watervolume. Vorig jaar kwam er amper 3 miljoen kubieke meter beschikbaar.

Er zijn geen transfers vanuit Málaga nodig en het leveringsbedrijf van Axaragua zal een stroom van minstens 60 liter per seconde ontvangen uit de ondergrondse bronnen van de rivier de Chíllar. De rest komt uit het La Viñuela-reservoir.

Niet-gereguleerde gebieden

De gebieden zonder regelgeving, dus zonder reservoirs, zullen ook een kwalitatieve verandering ondergaan. De stroomgebieden tussen de rivieren Guadiaro en Guadalhorce en aan de bovenloop van de Guadalhorce zijn verschoven van een toestand van gematigde schaarste naar normaliteit. Ze zijn dus uit de restrictiefase.

Het lagere stroomgebied van de Guadalhorce verschuift ook van ernstige naar matige droogte, met 225 liter per inwoner per dag.

Reservoirniveaus

De afvoer blijft de reservoirniveaus verhogen nadat de reeks stormen en 'dana's' in maart en delen van april grote hoeveelheden water hebben geloosd. In totaal bedraagt ​​het reservoir van de provincie Málaga 378 miljoen kubieke meter, met de laatste toevoeging van 3 miljoen kubieke meter sinds vorige week.

Het reservoir met het meeste water is La Viñuela, met 82 miljoen kubieke meter. Het wordt gevolgd door de Guadalteba, met 81. De Conde de Guadalhorce heeft 65 en de Guadalhorce, 60 kubieke meter.

De bijna volledige La Concepción staat op 57, terwijl Casasola en Limonero respectievelijk 16 en 14 kubieke meter hebben. Dat betekent dat het totale volume ongeveer 62% van de volledige capciteit bedraagt. Dit is 208 miljoen kubieke meter meer dan vorig jaar rond deze tijd. Het lijdt geen twijfel dat de situatie substantieel is veranderd, ook al is er geen ruimte voor buitensporige en roekeloze versoepeling.

donderdag 8 mei 2025

Waarschuwing: Spaanse oplichting met compensatie voor stroomuitval

De Andalusische Federatie van Gebruikers- en Consumentenverenigingen (FACUA) waarschuwt voor de toename van oplichtingspraktijken die misbruik maken van de stroomuitval, die miljoenen mensen in Spanje, Portugal en delen van Frankrijk trof.

In de verklaring van FACUA die woensdag werd vrijgegeven, staat dat de vereniging over informatie beschikt waaruit blijkt dat oplichters willekeurig mensen bellen en zich voordoen als klantenservicemedewerkers van lokale energieleveranciers.

De telefoonoplichters bieden valse compensatie aan voor het ongemak dat de landelijke stroomstoring met zich meebracht, waardoor mensen meer dan 12 uur zonder internet en mobiele telefonie zaten. De dieven vragen bankgegevens om een ​​compensatie te storten die kan oplopen tot 20 procent van hun rekening, wat, afhankelijk van de hoogte van de elektriciteitsrekening, best aantrekkelijk kan lijken.

“We adviseren consumenten die een dergelijk telefoontje hebben ontvangen om hun bankrekening continu in de gaten te houden op ongebruikelijke of verdachte afschrijvingen", schreef FACUA. "En omdat het een bankrekening is en geen betaalpas of creditcard, kunnen deze afschrijvingen direct online of via de app van de bank worden geannuleerd."

FACUA adviseert ook om uw betaalpas of creditcard onmiddellijk te blokkeren als u wordt gevraagd om uw betaalpas of creditcardgegevens door te geven. Neem bij verdachte afschrijvingen zo snel mogelijk contact op met de klantenservice van uw bank.

Als laatste advies gaf FACUA aan dat geen enkel energiebedrijf zijn klanten om welke reden dan ook belt, laat staan ​​om kortingen, restituties of compensaties van welke aard dan ook aan te bieden.

Verstuur uw identiteitsbewijs nooit op deze manier in Spanje, waarschuwt de Guardia Civil

Cyberfraude neemt toe en zo deel je je identiteitsbewijs online zonder het risico op identiteitsdiefstal.

De Guardia Civil heeft een nieuwe waarschuwing afgegeven aan het publiek: denk twee keer na voordat je een foto van je identiteitsbewijs online verstuurt. Het lijkt misschien een onschuldige routine, een hotel boeken, solliciteren of snel een formulier invullen, maar het delen van je DNI (Documento Nacional de Identidad) zonder de juiste voorzorgsmaatregelen kan je in ernstige problemen brengen.

In een recente video die werd gedeeld op hun officiële TikTok-kanaal, drong de Spaanse Guardia Civil er bij mensen op aan om strikte veiligheidsmaatregelen te volgen bij het versturen van identiteitsfoto's, om te voorkomen dat criminelen deze gebruiken voor fraude, zoals het openen van valse bankrekeningen, het afsluiten van leningen of het plegen van identiteitsdiefstal.

Waarom het online versturen van je identiteitsbewijs (DNI) riskant kan zijn

Als onderdeel van het dagelijks leven in Spanje is het DNI essentieel voor alles, van stemmen tot toegang tot allerlei diensten. En met de recente lancering van MiDNI, de nieuwe mobiele app ontwikkeld door de Spaanse nationale politie, kunnen burgers hun identiteitsbewijs nu digitaal meenemen, hoewel het voorlopig alleen geldig is voor persoonlijk gebruik.

Intussen vragen veel plaatsen nog steeds om een ​​foto of scan van je fysieke identiteitskaart. Het probleem? Criminelen verfijnen voortdurend hun tactieken. Wat eruitziet als een legitiem verzoek, bijvoorbeeld voor een appartement of een baan, kan in werkelijkheid oplichterij zijn. En zodra ze je identiteitsbewijs hebben, kunnen fraudeurs veel meer schade aanrichten dan je zou verwachten.

De Guardia Civil legt in de video uit: "Het kan worden gebruikt om een ​​bankrekening te openen, een lening aan te vragen of fraude te plegen met je identiteit." Kortom: wat aanvoelt als een administratieve taak, kan een nachtmerrie worden.

De veilige manier om je identiteitsbewijs online te versturen in Spanje

Dus hoe bescherm je jezelf als je ooit wordt gevraagd je identiteitsbewijs te versturen?

De Guardia Civil adviseert twee belangrijke voorzorgsmaatregelen:

  • Stuur de kopie in zwart-wit, niet in kleur. Zo is het duidelijk dat het een kopie is, niet het origineel.

  • Pixel of vervaag ten minste één belangrijk element van de kaart: uw gezicht, handtekening of de vervaldatum.

Waarom? Zonder alle drie de gegevens is het document onbruikbaar voor officiële fraudegerelateerde handelingen, zoals het openen van een rekening of het ondertekenen van contracten. Het is een eenvoudige maar effectieve manier om te voorkomen dat uw gegevens in verkeerde handen vallen.

Het Nationaal Cybersecurity Instituut van Spanje (INCIBE) onderschrijft dit advies. Zij signaleerden onlangs een phishingcampagne waarbij oplichters zich voordeden als medewerkers van de DGT (de Spaanse verkeersautoriteit) en slachtoffers waarschuwden voor valse verkeersboetes. Door op de neplink te klikken, kwamen gebruikers op een namaakwebsite van de DGT terecht, die vervolgens om bankgegevens en een foto van de DNI vroeg, een klassieke oplichtingstruc.

Wat te doen als u uw identiteitsbewijs al online heeft gedeeld

Als u uw DNI al heeft verzonden en vermoedt dat het onderdeel is van een oplichting, raak dan niet in paniek, maar handel snel.

Volgens INCIBE moet u het volgende doen:

  • Neem direct contact op met uw bank om uw rekening te beveiligen.

  • Maak screenshots en bewaar alle gerelateerde berichten of e-mails als bewijs.

  • Doe aangifte bij de politie en vernieuw uw identiteitsbewijs om het gecompromitteerde document ongeldig te maken.

  • Gebruik egosurfing, zoek op uw eigen naam, om te controleren of uw gegevens online zijn gelekt of misbruikt.

  • Bel de Cybersecurity Helpline van INCIBE voor advies: zij kunnen u door de volgende stappen leiden.

Controleer ook altijd of officiële instanties – zoals de DGT – contact met u opnemen via legitieme kanalen. Verkeersboetes worden bijvoorbeeld alleen per post,of via het officiële Dirección Electrónica Vial (DEV)-platform gecommuniceerd.

Bescherm je identiteit online: belangrijke tips voordat je je identiteitsbewijs deelt

Nu cybercriminaliteit elk jaar geavanceerder wordt, is het essentieel om je identiteitsbewijs als goud te behandelen. Vraag je altijd af voordat je het online deelt: Is dit echt nodig? En zo ja, volg dan de veiligheidsmaatregelen. Het is een kleine moeite die je een groot probleem kan besparen.

Deze maand komen er nieuwe butaanprijzen in gans Spanje

De prijs van de 12,5 kilo butaangasfles in Spanje, bekend als de 'bombona', wordt op 20 mei herzien. Hoewel de prijs zou kunnen dalen, verwachten de meeste experts een stijging.

De maatregel, die direct van invloed is op de geldbeugel van miljoenen gezinnen in het hele land, wordt tweemaandelijks genomen, wat volgens het overheidsbeleid in het Staatsbulletin (BOE) het geval is. De prijs werd voor het laatst herzien op 18 maart, toen de prijs ten opzichte van januari met 6,19 procent steeg tot 17,67 euro.

Het staatsbesluit TED/211/2025 stelt dat de prijsvariatie op 20 mei 5 procent zal bedragen, zowel omhoog als omlaag. Dit betekent dat de prijs niet hoger dan 18,55 euro en niet lager dan 16,78 euro zal zijn. De prijsstijging die in de laatste herziening werd geregistreerd, was voornamelijk te wijten aan de stijging van de grondstofprijzen (4,89% omhoog) en hogere marketingkosten (14,27% omhoog). Daarnaast werd een toeslag van 20 cent per verpakking toegevoegd.

Hierna volgen de regels voor het vervoeren van gasflessen, veel mensen weten zelfs niet dat er regels bestaan voor de privévervoer.

De regels voor vervoer in een privévoertuig zijn zeer duidelijk.

Volgens de Spaanse wet mag u:

  • maximaal twee gasflessen in een auto vervoeren, maar deze moeten rechtopstaand worden vervoerd en de chauffeur moet ervoor zorgen dat de flessen in het voertuig worden vastgezet, zodat ze tijdens de rit niet kunnen bewegen.

  • wanneer u gasflessen vervoert, is het verboden om uw voertuig gedurende langere tijd in een ondergrondse parkeergarage te parkeren

  • u mag ook geen ​​gasfles vervoeren op een tweewielig voertuig, zoals een motorfiets.

woensdag 7 mei 2025

De Costa del Sol stelt zichzelf de uitdaging om een groter deel van de waterconsumptiebehoefte te dekken met gezuiverd water

De westelijke Costa del Sol verbruikt jaarlijks tussen de 90 en 100 miljoen kubieke meter water. Ongeveer 60% daarvan komt uit het stuwmeer van La Concepción. Nog eens 20 miljoen kubieke meter water komt vanaf deze zomer uit de gemoderniseerde en uitgebreide ontziltingsinstallatie van Marbella. Nog eens 11 miljoen kubieke meter komt uit putten (Fuengirola en Guadalmansa). Slechts 7 miljoen kubieke meter wordt gezuiverd afvalwater, een aantal dat het belangrijkste waterbedrijf Acosol wil verhogen tot 30 miljoen kubieke meter, wat automatisch zou betekenen dat de druk op de drinkwaterbronnen met een derde zou afnemen.

Dit was het centrale thema tijdens een conferentie die enkele dagen geleden werd gehouden in het Meliá Don Pepe hotel in Marbella, als afsluiting van de evenementen ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van Acosol.

De Costa, een pionier

Enrique Miranda Páez, een gepensioneerd ingenieur die al sinds de oprichting verbonden is aan Acosol, pleitte voor het overwinnen van vooroordelen over gezuiverd water en benadrukte hoe dit soort waterbronnen op andere breedtegraden ook als drinkwater gebruikt kan worden, gezien de uitgebreide zuivering en technologische vooruitgang. Hij onderstreepte de mogelijkheid om conventionele bronnen te behouden in een provincie die cyclisch door droogte wordt gekenmerkt en herinnerde zijn publiek eraan dat de Costa del Sol begin jaren 80 een pionier was in de irrigatie van golfbanen met gezuiverd water, hoewel de kwaliteit destijds zeer slecht was.

47 miljoen kubieke meter geproduceerd

Het hoofd van de integrale sanitaire dienst, Sergio Martín, stelde de uitdaging voor om het aantal op middellange termijn van 7 naar 30 miljoen kubieke meter te verhogen. De Costa is in staat om in zijn zuiveringsinstallaties meer dan 47 miljoen kubieke meter gezuiverd water te produceren.

Het overwinnen van vooroordelen en het vergroten van het publieke bewustzijn zijn enkele van de uitdagingen waarmee Acosol te maken heeft.

Er gelden ook hoge gezondheidseisen en er zijn meer dan twaalf mogelijke toepassingen voor dit water. Deze zijn vastgelegd in een Koninklijk Besluit uit 2007, dat vorig jaar verder is uitgewerkt met een nieuwe regelgeving. Momenteel werkt het waterbedrijf aan de uitbreiding van het gebruik naar de irrigatie van openbare parken en tuinen. In een later stadium zou het zelfs particuliere tuinen kunnen bereiken. De CEO van Acosol, Matilde Mancha, drong aan op dit idee en wees op het belang van investeringen, het doorbreken van barrières en het creëren van maatschappelijk bewustzijn.

Watervoerende lagen

Tijdens de conferentie kwamen andere milieuaspecten van afvalwaterzuivering aan het licht. Het in optimale conditie terugvoeren van water in het milieu na tertiaire zuivering heeft belangrijke implicaties, zoals de mogelijkheid om watervoerende lagen aan te vullen en ecosystemen te verbeteren.

Verschillende sprekers erkenden dat er in sommige gevallen problemen zijn met zoutinfiltratie in de leidingen, waardoor het verkregen afvalwater een hoge geleidbaarheid heeft. Dit zijn problemen die eenvoudig maar kostbaar zijn om op te lossen, met maatregelen zoals de ommanteling en renovaties die in bepaalde delen van de kust worden uitgevoerd.

Gedeeld beheer

De mogelijkheid om via gedeeld beheer bronnen over te dragen tussen gemeenten en stroomgebieden, kwam ook ter sprake tijdens de conferentie. Voorbeelden hiervan zijn de overdracht van geregenereerd water van Málaga naar de Axarquía vanuit de afvalwaterzuiveringsinstallatie Peñón del Cuervo voor irrigatiedoeleinden.

Behoefte aan kritieke grondstoffen stimuleert de mijnbouw in Andalusië met nieuwe projecten

Na decennia van achteruitgang heeft Andalusië de afgelopen jaren een heropleving van zijn mijnbouwactiviteiten doorgemaakt. Deze enorme impuls is grotendeels te danken aan de dringende behoefte aan kritieke grondstoffen in de huidige productiesector. Het gaat over wat Oekraïne 'zeldzame aardmetalen' noemt in de recente overeenkomst met de VS voor de exploitatie van haar ondergrond.

De vraag naar en de behoefte aan deze materialen hebben de EU ertoe aangezet te investeren in de zoektocht naar en exploitatie van deze waardevolle grondstoffen. Dit heeft de unie naar Andalusië gebracht, dat over rijke afzettingen beschikt die nieuwe kansen bieden voor haar mijnbouwsector.

Deze kritieke materialen zijn essentieel voor de productie van technologische producten die nu dagelijks worden gebruikt: van mobiele telefoons, computers, tablets, tv's en huishoudelijke apparaten tot andere componenten die nodig zijn voor bloeiende industrieën zoals de lucht- en ruimtevaart, defensie, hernieuwbare energie en andere productieactiviteiten die verband houden met digitalisering en elektronica.

Brussel heeft een catalogus opgesteld met de 34 meest benodigde grondstoffen. 17 daarvan zijn als strategisch aangemerkt, waaronder lithium, aluminium, silicium, gallium, mangaan, germanium, grafiet, titanium en boor.

Om de inkoop van deze grondstoffen te vergroten, heeft de EU een strategie gelanceerd om haar zelfvoorziening in essentiële materialen, waarvan de vraag in de toekomst aanzienlijk zal toenemen, te waarborgen en de huidige overmatige afhankelijkheid van leveringen uit andere landen, zoals China, de grootste exporteur van deze materialen, te verminderen.

De EU-autoriteiten zijn gefascineerd door de minerale rijkdommen van Andalusië, wat hen ertoe heeft aangezet twee strategische initiatieven in de regio te lanceren. Eén daarvan is het polymetallurgische raffinaderijproject (PMR) Cobre las Cruces in Gerena (Sevilla) voor de winning van koper, zink, lood en zilver uit de ondergrond. Het andere project is de CirCular-recyclingfabriek voor elektronisch afval die Atlantic Copper in zijn raffinaderij in Huelva zal bouwen.

Deze Andalusische projecten maken deel uit van de 47 projecten die als strategisch in heel Europa zijn aangemerkt, waarvan er zeven in Spanje liggen. Deze initiatieven creëren toegevoegde waarde door zich te richten op de verwerking van mineralen en het hergebruik van gerecyclede mineralen, waardoor hun duurzaamheid wordt versterkt.

Volgens een studie van het regionale ministerie van Industrie, Energie en Mijnbouw telt Andalusië bijna 2.000 exploratiepunten met indicaties voor 22 verschillende strategische mineralen die door de EU als fundamenteel worden beschouwd en vatbaar zijn voor exploitatie.

De mineralen zijn: antimoon, barium, beryllium, bismut, boor, kobalt, koper, strontium, veldspaat, fluoriet, fosfor, grafiet, lithium, magnesium, mangaan, nikkel, platina, siliciummetaal, zeldzame aarde elementenn, titanium, vanadium en wolfraam. Ondanks deze lange lijst van Andalusische ondergrondse grondstoffen worden er momenteel slechts vier geëxploiteerd: koper, strontium, fluoriet en veldspaat.

Daarnaast heeft het regionale ministerie het mijnbouwonderzoek hervat in 457 gebieden die overeenkomen met verlopen mijnbouwrechten op meer dan 257.000 hectare in de regio, na bijna tien jaar zonder oproep tot het indienen van aanvragen.

vrijdag 2 mei 2025

De DGT kan u een boete geven als u in uw auto of busje kampeert

Sinds de COVID19 pandemie is er in Spanje een aanzienlijke toename te zien in het aantal individuen en gezinnen die kamperen in busjes en campers.

Deze manier van reizen is populair geworden onder mensen die een directe verbinding met de natuur verkiezen boven drukte op trendy plekken. Verschillende rapporten schatten dat het aantal kampeerders in het hele land in 2024 met maar liefst 40 procent is toegenomen ten opzichte van 2023. Dit heeft de Algemene Directie Verkeer (DGT) ertoe aangezet de normen te verscherpen met betrekking tot waar en hoe slapen in voertuigen is toegestaan.

Een van de grootste twijfels van kampeerliefhebbers betreft het verschil tussen slapen in een voertuig en kamperen in de buitenlucht. Volgens DGT-functionarissen is slapen in geparkeerde auto's legaal, zolang er specifieke regels worden nageleefd, zoals het correct parkeren van het voertuig om te voorkomen dat er meer ruimte in beslag wordt genomen dan toegestaan. Voorbeelden hiervan zijn het open laten staan ​​van de deur of het plaatsen van een voorwerp vlak buiten de auto, zoals een stoel, koelbox of tent.

Kamperen daarentegen betekent dat je meer openbare ruimte inneemt, omdat je tenten of luifels moet opzetten. Ook moet je tafels, stoelen en een geïmproviseerde keuken neerzetten.

Boetes tot 600 euro in niet-aangewezen gebieden

Kamperen op plekken waar het niet is toegestaan ​​of expliciet zijn aangewezen voor deze buitenactiviteit, kan je echter een boete opleveren van maximaal 600 euro.

De maatregel is bedoeld om de natuur te behouden en de orde te handhaven in gebieden die zijn aangewezen voor dit soort reizigers.

De Koninklijke Automobielclub van Spanje (RACE) geeft ook advies. Het niet naleven van deze regels heeft gevolgen. Hoewel veel automobilisten denken dat ze met een geldige verzekering en een geldig keuringssticker mogen parkeren en slapen waar ze maar willen, kan dat in verboden gebieden duur uitpakken.

De Balearen hanteren hogere boetes

Terwijl de boetes op het vasteland tussen de 200 en 600 euro liggen, hanteren de Balearen hogere straffen vanwege het toegenomen toerisme. De boetes voor illegaal kamperen variëren tot 1500 euro.

Er zijn uitzonderingen die het vermelden waard zijn. De politie kan een sanctie afwijzen als iemand in een auto woont omdat hij of zij dakloos is. Uiteraard is hiervoor een geldige verklaring van de sociale dienst vereist.

De regels voor het gebruik van campers, caravans en busjes verschillen per gemeente, provincie of regio. Dus hoewel iets op de ene plek legaal kan zijn, kan het elders illegaal zijn. Kijk daarom goed na voor meer informatie.





Het Spaanse Hooggerechtshof heeft zojuist de regels van het huren en verhuren hertekend

Eindelijk is de kogel door de kerk. Als u een woning in Spanje bezit, kent u waarschijnlijk iemand die een nachtmerrie-huurder heeft gehad. ...