dinsdag 20 mei 2025

Spaanse politie beboet het gebruik van snelheidsradarverklikkers

Stel je voor dat je over een zonnige Spaanse snelweg rijdt, terwijl Waze net om de bocht tjilpt over een aankomende snelheidscontrole. Handig toch? Niet als de Spaanse Algemene Directie Verkeer (DGT) zijn zin krijgt. De DGT is al jaren op jacht naar apps als Waze en Google Maps, met de wens om hun vermogen om bestuurders te waarschuwen voor snelheidsradars en politiecontroleposten te blokkeren.

De DGT overweegt al boetes tussen de 3.000 euro en 20.000 euro voor degenen die betrapt worden op het gebruik van Telegram- of WhatsApp-chatgroepen om anderen op de hoogte te stellen of zichzelf te informeren over waar de snelheidsradars van de politie zich bevinden. Volgens recente nieuwsberichten hebben veel gebruikers deze groepen in de steek gelaten uit angst voor boetes.

Spanje wil waarschuwingsapps voor snelheidsradar blokkeren

In tegenstelling tot de rest van Europa is Spanje het enige land dat deze stap serieus overweegt, en het veroorzaakt een storm. Deze apps zijn de hulpjes van bestuurders sinds 2014, toen Waze en SocialDrive explodeerden met realtime waarschuwingen over vaste en mobiele radars. Google Maps sprong snel daarna aan boord en gebruikte crowdsourced-pings om alles te markeren, van flitspalen tot wegversperringen.

De DGT ziet echter problemen. ‘Je weet niet wie je waarschuwt’, beweren ze, en wijzen erop dat deze waarschuwingen dronken bestuurders of voortvluchtigen kunnen waarschuwen die drugsvangsten ontwijken.

In 2020 legde DGT-baas Pere Navarro het bloot: hij wil deze apps ‘beperken of hinderen’, met een blik op het Franse draaiboek.

Een wet uit 2012 verbiedt apps om mobiele radars of politiestops te lokaliseren, waardoor Waze wordt gedwongen om vaag ‘gevarenzones’ te markeren in plaats van exacte plekken.

De Spaanse push staat op zichzelf in Europa, waar landen als Duitsland en Italië deze apps gratis laten draaien. Het probleem van de DGT ligt niet bij de vaste radars; die zijn algemeen bekend en staan ​​vermeld op hun eigen website.

Ze willen dat de mobiele exemplaren, door de Guardia Civil voortdurend verplaatst, beschermd worden. Het delen van hun precieze locaties is nu al strafbaar en kost 200 euro.

Maar de DGT wil meer: ​​een volledig verbod op app-waarschuwingen, gemodelleerd naar de strenge Franse code.

De aanpak van WhatsApp-groepen

Ze hebben zelfs hard opgetreden tegen WhatsApp- en Telegram-groepen en tegen beheerders voor het delen van checkpoint-tips, daarbij verwijzend naar een oude antiterrorismewet.

De apps gaan niet zonder slag of stoot ten onder. Waze, sinds 2013 eigendom van Google, gedijt op zijn gemeenschap van stuurprogramma's die updates uitwisselen. Google Maps markeert ondertussen vaste radars in geel en mobiele radars in blauw, gebaseerd op de eigen gegevens en gebruikersrapporten van de DGT.

Beide zijn voorlopig legaal, maar de DGT droomt van een aanpassing van de verkeerswet om deze aan banden te leggen. Ze hebben ook nieuwe trucs in petto, door laser aangedreven mobiele eenheden die kunnen worden weggevoerd voordat apps aanslaan, waardoor waarschuwingen onbruikbaar worden.

Chauffeurs zitten er middenin. Sommigen noemen het plan van de DGT overdreven, omdat ze beweren dat radarwaarschuwingen veiliger rijden bevorderen.

Anderen, zoals Navarro, houden vol dat het om het redden van levens gaat, en niet alleen om het betrappen van snelheidsovertreders. Terwijl Spanje ernaar streeft de uitschieter van Europa te worden, is één ding duidelijk: je vertrouwde Waze-ping zal misschien niet veel langer duren.

Geflitst door een flitspaal? Hier leest u hoe u met de boete omgaat en geld bespaart

Als je in Spanje wordt gepakt door een flitser, kan dit je portemonnee zwaar belasten. Met 2.941 radars langs de weg, 372 alleen al in Andalusië, is de verkeershandhaving in Spanje geen pretje, met dagelijks ruim 217 boetes op hotspots als de A-381 in Cadiz. Of u nu met een huurauto of met uw eigen auto rijdt, hier vindt u de belangrijkste informatie over het omgaan met die boete, het ontwijken van valkuilen en het besparen van misschien een aantal euro.

Maar voordat we daar dieper op ingaan: een belangrijk stukje informatie is dat de radars volgens de wet bepaalde tolerantieniveaus toestaan.

De Guardia Civil heeft bijvoorbeeld de ‘Regel van 7’ bevestigd, die in wezen een overschrijding van 7 km/u toestaat op snelwegen met een snelheidslimiet van minder dan 100 km/u. En als de toegelaten snelheid hoger is dan 100 km/u, is deze 7 procent, dus laten we zeggen dat u op een snelweg van 120 km/u zonder problemen tot 128 km/u kunt rijden. 

Hoe om te gaan met boetes

Stap 1: Begrijp de boete. De boetes voor snelheidsovertredingen beginnen bij 100 euro voor kleine overtredingen tot 20 km/u boven de limiet en kunnen oplopen tot 600 euro voor ernstige overtredingen, zoals 30 km/u boven de limiet.

Extreme gevallen (het overschrijden van de limiet met 60 km/u in steden of 80 km/u op snelwegen) kunnen crimineel bestraft worden en overtreders riskeren gevangenisstraf, taakstraffen of schorsing van het rijbewijs. U ontvangt een aanklacht per post, waarin de overtreding, het boetebedrag en een foto van uw kenteken als bewijs worden vermeld. Niet-ingezetenen worden vaak ter plaatse geconfronteerd met betalingsverzoeken, en als u dit weigert, kan dit ertoe leiden dat uw auto in beslag wordt genomen.

Stap 2: Controleer de tijdlijn. Boetes moeten binnen 60 dagen worden betaald, maar hier zit een geldbesparing: betaal binnen de 20 kalenderdagen en u krijgt 50% korting. Een boete van 100 euro zakt bijvoorbeeld naar 50 euro. Als de boete meer dan 60 werkdagen na de overtreding binnenkomt, is deze ongeldig, dus controleer de data. Voor huurauto's kunt u een vertraging verwachten, aangezien het verhuurbedrijf uw gegevens doorstuurt naar de autoriteiten, vaak met een administratiekost van 30-40 euro.

Stap 3: De boete betalen. Je hebt verscheidene opties om te betalen:

Online: bezoek de website van de Dirección General de Tráfico (DGT), voornamelijk in het Spaans. U heeft het referentienummer van de boete en uw paspoort of identiteitsbewijs nodig. De betaling gebeurt met een creditcard of bankkaart en is veilig, maar kan lastig te navigeren zijn.

Persoonlijk: Ga naar een postkantoor met een acceptgiro, selecteer de bankfilialen van Santander of uw plaatselijke verkeersafdeling. Contant geld is koning bij banken, omdat kaarten mogelijk niet worden geaccepteerd.

Telefonisch: Bel 060 om te betalen. Bewaar altijd de kassabon. Als u in het buitenland bent, betekent de EU-richtlijn 2015/413 dat Spanje u over de grenzen heen kan achtervolgen, dus negeer deze niet.

Stap 4: Moet u in beroep gaan? Heb je redenen om de boete aan te vechten? Je hebt twintig dagen de tijd om schriftelijk in beroep te gaan via de DGT, maar je verliest dan de korting van 50 procent. Geldige redenen zijn bijvoorbeeld onjuiste voertuiggegevens of een te laat uitgeschreven boete. Beroep aantekenen is een gok, omdat het proces traag is en meestal in het Spaans.

Stap 5: Vermijd toekomstige boetes. De Spaanse flitsers, vaste, mobiele en zelfs op helikopters gemonteerde Pegasus-eenheden, staan ​​een kleine buffer toe: 5-7 km/u of 5-7% boven de limiet, afhankelijk van het cameratype.

Houd u aan de limieten (50 km/u in de stad, 90 km/u op landwegen, 120 km/u op snelwegen) en let op variabele borden. Het gebruik van radardetectoren is illegaal en er staan ​​hoge boetes op. Schakel daarom GPS-camerawaarschuwingen uit.

Als u huurt, controleer dan de borden met snelheidslimieten, aangezien plotselinge dalingen (90 km/u tot 60 km/u op de A-384) toeristen overvallen.


maandag 19 mei 2025

Dit zijn de natuurmonumenten die je echt moet bezoeken in de Spaanse regio Andalusië

De Spaanse regio Andalusië heeft 60 natuurmonumenten, beschermde gebieden of elementen van enorme natuurlijke, geologische of culturele waarde. Deze monumenten variëren van bergen, canyons en kustlijnen tot geologische formaties, habitats en andere locaties van archeologisch of historisch belang.

Hieronder hebben we er een aantal opgesomd, zodat we alle provincies van de regio bestrijken, zodat u ze kunt bezoeken en iets meer te weten kunt komen over de authenticiteit van Andalusië. Het behoud van deze natuurmonumenten vereist dat de samenleving de inspanningen ondersteunt door tijdens een bezoek alle richtlijnen te volgen.

GEODA DE PULPÍ (ALMERIA)

Foto: Geoda van Pulpi van Fernando Gázquez, Ana Monteserín, Christina Obert, Carsten Münker, Ángel Fernández-Cortés, José María Calaforra
Gelegen in Pulpí, in het oostelijke deel van het Baetic-gebergte en aan de voet van het Aguilón-gebergte, is deze gigantische, acht meter lange en twee meter hoge geode bedekt met enorme gipskristallen, waardoor het een uniek geologisch erfgoed ter wereld is. De transparantie en de staat van instandhouding maken het tot een juweel van de natuur. In feite wordt het beschouwd als de tweede grootste ter wereld, na de Cueva de los Cristales in Chihuahua (Mexico) en de eerste die bezocht kan worden.

U bereikt dit natuurmonument via de weg A-1205 van Pulpí naar San Juan de los Terreros, via de rotonde tussen kilometerpunt 9 en 10. Het bezoekersontvangstcentrum is goed zichtbaar en goed aangegeven. Er is ook een parkeerplaats.

De bezoeken worden altijd uitgevoerd met gespecialiseerde gidsen, die uitleg geven over de unieke geologie van de site en de technische aspecten van de mijnbouw. Reserveringen kunnen online worden gemaakt via de officiële website . De site is beschikbaar in het Spaans en het Engels.

DUNA DE BOLONIA (CADIZ)

Foto: Duna de Bolonia van El Pantera
De Duna de Bolonia is een actieve duin, meer dan 30 meter hoog en 200 meter breed, gelegen in de baai van Bolonia, in het Parque Natural del Estrecho. Het is een van de minst getransformeerde gebieden aan de kust van Cadiz, met belangrijke natuurlijke en landschappelijke waarden. Het duin werd in 2001 opgenomen op de lijst van het Monumento Natural.

De toegang wordt bereikt via de N-340. Neem bij kilometerpaal 71 de CA-8202, die u naar Bolonia brengt. Eenmaal daar slaat u rechtsaf, totdat u de Alpariate-stroom oversteekt, waar u het begin van het bewegwijzerde pad Duna de Bolonia vindt.

Dit natuurmonument ligt naast het archeologische complex van Baelo Claudia en is een voorbeeld van integratie tussen het natuurlijke en culturele erfgoed van Andalusië. Het duin heeft zich in de loop van duizenden jaren gevormd als gevolg van de oostenwind en zeestromingen.

MEANDRO DE MONTORO (CORDOBA)

Foto: Meandro de Montoro van DavidDaguerro 
De Meandro de Montoro strekt zich uit langs een 4,7 kilometer lang stuk van de rivier de Guadalquivir, terwijl deze door Montoro stroomt, waar hij de zachte quaternaire en tertiaire bodems van het platteland verlaat om de rotsformaties te doorsnijden en te domineren. Dit fenomeen staat bekend als epigenese.

Om dit natuurmonument te bezoeken, neemt u vanuit Cordoba de snelweg A-4 en neemt u de afslag naar Montoro. Vanuit het stadscentrum kun je vanaf de Doncellasbrug richting Adamuz richting de rechteroever van de rivier gaan. Eenmaal daar ga je verder naar het Berrocal-huis en halverwege de route vind je een uitkijkpunt waar je de meander kunt bewonderen.

PEÑA DE CASTRIL (GRANADA)

Foto: Pena de Castril van Baldomorejon
De Peña de Castril is een site met een opmerkelijke uniciteit en historische, geologische en landschappelijke waarde, en heeft ook een aanzienlijk lokaal belang. Het dorp staat ook bekend als Castril de la Peña en de hele historische plek werd in 2001 uitgeroepen tot cultureel erfgoed.

Het is bij het dorp zelf gevoegd en heeft een geweldig uitkijkpunt vanwaar je een weids panorama kunt zien over het Castril-gebergte en zijn omgeving. Aan de voet van het beschermde gebied heeft het gemeentehuis van Castrile het Cerrada-pad ontworpen, dat over een afstand van iets minder dan 2 kilometer rond het natuurmonument loopt.

Het pad kan worden gestart vanaf de Plaza Hernando de Zafra, waar het stadhuis zich bevindt. Je kunt naar de rivier lopen om een ​​opvallend gedeelte van hangende loopbruggen te beginnen, verankerd aan de rots boven de rivierkloof. De start van de Cerrada-route is ook toegankelijk vanuit het Arboleda Perdida-park, dat met de auto te bereiken is.

ACANTILADO DEL ASPERILLO (HUELVA)

Foto: Acabtilado del Asperillo van José Luis Filpo Cabana
In Almonte, tussen de steden Matalascañas en Mazagón, langs het Cuesta Maneli-pad en op het strand van Matalascañas, ligt Acantilado del Asperillo. Dit is een systeem van fossiele duinen dat zich uitstrekt langs twaalf hectare kustlijn. Het is de hoogste klif in zijn soort in Europa.

Het is bereikbaar vanaf de A-494 of het El Asperillo-fietspad. Het bewegwijzerde pad Cuesta Maneli (A-494, kilometer 39) beschikt over voldoende infrastructuur om de helling te overwinnen en af ​​te dalen naar het strand; terwijl het bewegwijzerde pad Laguna del Jaral (A-494, tussen kilometer 46 en 45) een zanderige ondergrond heeft en op sommige stukken een gematigde helling heeft. Beide paden lopen door het fossiele duincomplex tot ze de klif bereiken.

Het Asperillo ligt in de bevoorrechte omgeving van het natuurpark Doñana. Naar de kliffen gaan om het landschap te aanschouwen of baden op een van de stranden zijn enkele van de mogelijkheden om van dit beschermde natuurgebied te genieten. Door de hoge landschappelijke waarde is het een regelmatig decor voor audiovisuele producties.

CUEVA DEL AGUA DE TÍSCAR (JAÉN)

Foto: Cueva del Agua de Tiscar van Edmundo Sáez
Cueva del Agua de Tíscar is een groot kalkstenen gewelf, met stalactieten en stalagmieten, in een kloof waar de rivier de Tíscar naar beneden stroomt en poelen en watervallen vormt, waaronder een waterval van 20 meter hoog. Er is een legende rond de verschijning van het beeld van de Maagd van Tíscar die dateert uit een strijd in 1319 tussen christenen en moslims.

Om het te bereiken, neemt u de weg A-6206 tussen Quesada en Pozo Alcón, tot kilometer 47,7. Er is parkeergelegenheid in de buurt. Vlak voordat je de grot binnengaat, moeten bezoekers lichtjes hurken om door een kleine tunnel van ongeveer 12 meter lang te gaan. De site beschikt over uitkijkpunten, balustrades en loopbruggen, maar is niet geschikt voor mensen met beperkte mobiliteit.

Het bewegwijzerde pad 'Cueva del Agua de Tíscar' verbindt het heiligdom van Tíscar met de watergrot. U kunt ook een bezoek brengen aan het uitkijkpunt Cueva del Agua de Tíscar, dat toegankelijk is via meer dan honderd treden.

FUENTE DE LOS CIEN CAÑOS (MALAGA)

Foto: Fuente de los Cien Canos van Cayetano
Fuente de los Cien Caños-Nacimiento del Río Guadalhorce in Villanueva del Trabuco ligt op een kalkstenen heuvel met talloze bronnen die de Sierra de San Jorge afvoeren, in het Antequera-gebied van de provincie Malaga. Het water stroomt door twee bijna verticale wanden, vanwaar het wordt gekanaliseerd door een bron met 101 tuiten, bevestigd aan de rots, en in het onderste gedeelte wordt opgevangen door irrigatiekanalen.

Er zijn verschillende door de Andalusische federatie van bergsporten, klimmen en wandelen goedgekeurde routes die door het gebied lopen, zoals de korteafstandsroute PR-A 339 Sendero de los Cien Caños, die begint bij het natuurmonument en een interessante cirkelvormige route volgt waarmee u de natuurlijke omgeving en het etnografisch erfgoed kunt ontdekken, langs unieke boerderijen en oude molens.

Naast de Fuente de los Cien Caños komt het pad uit op een grote boulevard met parkeerplaatsen, waar een recreatieruimte is met houten tafels en banken om uit te rusten en iets te eten.

CASCADAS DEL HUÉZNAR (SEVILLA)

Foto: Cascades del Huéznar van Retratista de paisajes y paisanajes
Cascadas del Huéznar bestaat uit een reeks watervallen die ontstaan ​​wanneer de gelijknamige rivier over een aantal bijzondere kalksteenformaties stroomt, bekend als travertijnen. Het ligt in de gemeente San Nicolás del Puerto. Deze rivieroever, een van de meest emblematische en best bewaarde rivieroevers van het natuurpark Sierra Norte de Sevilla, biedt een idyllisch landschap vol frisheid en rijkdom.

Langs deze opeenvolging van kleine watervallen, genaamd Las Chorreras, stroomt de kristalheldere rivier onder een spectaculair galerijbos vol wilgen en essen. Zwemmen is verboden in de watervallen. Stroomopwaarts van het monument ligt het zogenaamde San Nicolás-strand - de enige plek waar zwemmen is toegestaan.

De Cascadas del Huéznar is te bereiken via de Vía Verde de la Sierra, een oude spoorlijn die is aangepast voor gebruik te voet of met de fiets. De site is beschikbaar in het Spaans, Engels en Duits.

donderdag 15 mei 2025

Verlengingen van het rijbewijs zijn nu gratis in Spanje voor deze chauffeurs

Als u 70 jaar of ouder bent en in Spanje woont, is er goed nieuws: u hoeft niet meer te betalen voor het verlengen van uw rijbewijs.

De DGT (de Spaanse verkeersautoriteit) heeft officieel de verlengingskosten van € 24,58 voor bestuurders van 70 jaar en ouder afgeschaft. Het idee is simpel: het leven een beetje makkelijker maken voor oudere bestuurders, vooral voor degenen die een krap budget hebben of voor het dagelijks leven afhankelijk zijn van hun auto. Het is zeker geen enorm bedrag, maar voor veel mensen is het een kostenpost minder om je zorgen over te maken.

Hoe de gratis licentieverlenging werkt voor 70-plussers in Spanje

De kosten verdwijnen automatisch zodra u 70 wordt. U hoeft geen speciaal formulier in te vullen of een verzoek in te dienen; er worden alleen geen kosten in rekening gebracht.

Dat gezegd hebbende, het proces is niet volledig papierwerkvrij. U moet uw licentie nog steeds verlengen, net als iedereen, wat betekent:

  • Zorg ervoor dat uw documenten up-to-date zijn

  • Het verstrekken van een recente foto

  • En, het allerbelangrijkste, een medische keuring ondergaan om aan te tonen dat u nog steeds rijgeschikt bent

Die medische keuring wordt nog belangrijker als je gezondheidsklachten hebt, of ouder bent dan 65 jaar. De DGT wil er nog steeds voor zorgen dat iedereen veilig de weg op kan, ongeacht hun leeftijd.

U kunt de verlenging online doen of persoonlijk bij uw plaatselijke verkeerskantoor, wat voor u het beste werkt.

Zijn er gevaren?

Een paar. Het meest voor de hand liggende is de gezondheid. Als u niet slaagt voor het medische examen (of vergeet het certificaat in te leveren), kunt u het certificaat niet verlengen, of u nu 70 of 90 bent.

Hetzelfde geldt voor ontbrekende papieren. Als uw foto verouderd is of uw persoonlijke gegevens niet overeenkomen, kan het proces vertraging oplopen. Het is dus de moeite waard om alles nog eens goed te controleren voordat u begint.

De DGT heeft het ook duidelijk gemaakt: het feit dat de verlenging gratis is, betekent niet dat ze hun normen verlagen. Veiligheid staat voorop, en als ze denken dat iemand niet meer in staat is om te rijden, zullen ze het rijbewijs niet verlengen. Gratis of niet.

Waarom Spanje de verlenging van het rijbewijs nu gratis maakt voor senioren

Het maakt deel uit van een breder streven om oudere bestuurders te ondersteunen zonder iemand in gevaar te brengen. Veel mensen boven de 70 rijden nog steeds regelmatig, vooral in kleinere steden of op het platteland, waar bussen en treinen niet altijd een optie zijn.

Deze stap helpt hen mobiel, onafhankelijk en verbonden te blijven, zonder de controles over te slaan die iedereen veilig houden.

Dus als jij of iemand die je kent rond die leeftijd is, kan het de moeite waard zijn om te kijken wanneer de licentie afloopt. Geen kosten, minder stress, en nog steeds volledig legaal onderweg. 

SEPE wijzigt de spelregels: Spanje gaat ziekteverlof aftrekken van de werkloosheidsuitkering

Dit is een moeilijke pil voor werknemers in Spanje: als u tijdens uw ziekteverlof van uw baan wordt ontslagen, telt de tijd die u besteedt aan herstel nu mee voor uw werkloosheidsuitkering.

De SEPE (de Spaanse openbare dienst voor arbeidsvoorziening) heeft een verandering geïntroduceerd die van invloed is op hoe lang u een werkloosheidsuitkering kunt ontvangen, en het is geen goed nieuws als u ziek bent geweest.

Ontslagen worden terwijl je ziek bent, is alleen maar erger geworden

Je baan verliezen is al moeilijk genoeg. Verliest u het terwijl u zich niet lekker voelt? Nog erger. Maar nu is er een nieuwe wending: SEPE gaat de tijd die u na uw ontslag aan ziekteverlof besteedt, aftrekken van uw tijd dat u een werkloosheidsuitkering kan ontvangen. Dat betekent dat als u bijvoorbeeld twintig maanden paro (werkloosheidssteun) zou krijgen, maar na uw ontslag vier maanden met ziekteverlof bent geweest, u nu slechts 16 maanden krijgt.

Het klinkt als een technische aanpassing, maar het kan veel mensen raken waar het pijn doet. Vooral voor degenen die herstellen van een ernstige ziekte voelt deze stap als een straf voor iets waar ze geen controle over hadden.

Om het op te splitsen: als u wordt ontslagen terwijl u met ziekteverlof bent, blijft u uw tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ontvangen, dat deel is niet veranderd. Deze betalingen zijn afkomstig van de INSS (het Spaanse Nationale Instituut voor Sociale Zekerheid) of uw onderlinge verzekeringsmaatschappij, en lopen door totdat uw arts u toestemming geeft om weer aan het werk te gaan.

Zodra u ontslagen bent, heeft u 15 dagen de tijd om een ​​werkloosheidsuitkering aan te vragen. Maar hier zit het addertje onder het gras: SEPE zal die ziekteverlofperiode behandelen alsof u uw werkloosheidsuitkering al ‘opgebruikt’ heeft, ook al heeft u die nog niet gekregen. Die tijd wordt nu als gebruikt beschouwd.

SEPE zelf formuleerde het zo:

"Als u een premievrije uitkering krijgt, wordt de tijd die u met ziekteverlof hebt doorgebracht na het einde van uw arbeidsovereenkomst afgetrokken van uw uitkeringsperiode. We registreren uw bijdragen gedurende die tijd nog steeds, maar de dagen tellen mee als verbruikt."

Dat is een harde boodschap voor mensen die na herstel hun volledige periode van hulp verwachtten. Nu zullen sommigen merken dat hun financiële vangnet korter is dan ze dachten.

Er is slechts één belangrijke uitzondering: als de ziekte werkgerelateerd is

Er is echter één uitzondering die een groot verschil kan maken. Als uw ziekteverlof veroorzaakt is door iets dat op het werk is gebeurd, zoals een arbeidsongeval of een beroepsziekte, dan is deze nieuwe regel niet op u van toepassing.

In die gevallen blijft het proces hetzelfde: u ontvangt uw uitkering voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid totdat u herstelt, en zodra u genezen bent, kunt u een werkloosheidsuitkering aanvragen zonder ook maar één dag te verliezen.

SEPE legt het als volgt uit:

"Als uw arbeidsongeschiktheid het gevolg is van een beroepsonvoorziene gebeurtenis, zoals een beroepsziekte of een arbeidsongeval, en u wordt in die periode ontslagen, dan blijft u uw gezondheidsuitkeringen ontvangen totdat u wordt ontslagen uit de ziekteverzekering. Als u vervolgens aan alle andere voorwaarden voldoet, kunt u aanspraak maken op uw volledige werkloosheidsuitkering.'

Met andere woorden: als uw ziekte de schuld van uw baan is, zal SEPE u die dagen niet ontnemen.

Hoe lang mag u legaal met ziekteverlof blijven in Spanje?

Ziekteverlof in Spanje, bekend als incapacidad temporal, heeft zijn eigen grenzen. Volgens de Algemene Sociale Zekerheidswet is het maximum 365 dagen, met de mogelijkheid van een verlenging van 180 dagen als uw arts denkt dat u binnen die tijd kunt herstellen.

In gevallen waarin u onder observatie bent vanwege een mogelijke beroepsziekte, bedraagt ​​de standaardvergoeding 180 dagen, ook verlengbaar met nog eens 180 dagen indien nodig voor diagnose of behandeling.

Dus als je een langdurig herstel tegemoet gaat, is het goed om te weten dat je wat ademruimte hebt. Maar als u in die periode wordt ontslagen, kan het aftellen naar de werkloosheidsuitkering al beginnen te lopen, tenzij uw aandoening werkgerelateerd is.

Nog meer druk voor mensen die het al moeilijk hebben

Deze beleidswijziging valt niet bij iedereen in goede aarde. Voor velen voelt het als een stap achteruit, vooral voor werknemers die al kwetsbaar zijn vanwege gezondheidsproblemen. Herstellen van een ziekte is al stressvol genoeg zonder dat u zich zorgen hoeft te maken dat u stilletjes een werkloosheidsuitkering doorwerkt die u nog niet eens heeft ontvangen.

Huisdiereigenaren alert op de ziekte van Lyme: het aantal besmettingen kan exploderen

Het is misschien nog steeds zeldzaam, maar de ziekte van Lyme is niet langer een buitenlandse aangelegenheid voor Spanje. Ooit gezien als een zorg in het buitenland, kruipt de door teken overgedragen ziekte nu stilletjes door het land en gezondheidsexperts houden de ziekte nauwlettend in de gaten.

Foto: James Gathany Als werk van de Federale overheid van de Verenigde Staten, bevindt de afbeelding zich in het publiek domein.
Hoewel de totale aantallen laag blijven, slechts 15 gevallen per 100.000 mensen per jaar, begint het noorden van het land de beet te voelen. Regio's als Galicië, Asturië, Cantabrië, Madrid en de Comunidad Valenciana hebben een langzame maar gestage stijging van het aantal infecties gezien, vooral tijdens de afgelopen jaren.

Het gevaar is het grootst in de warmere maanden, waarbij de meeste gevallen zich voordoen tussen mei en september. En het zijn niet alleen boeren en wandelaars die in de vuurlinie staan; zelfs een zonnige wandeling met de hond kan eindigen in een vervelende hap.

Experts zeggen dat het risico groter wordt bij buitenactiviteiten en huisdieren die graag bossen en velden verkennen, waardoor teken (en de problemen die ze met zich meebrengen) regelrecht onze huizen binnenkomen.

Dus hoewel Lyme misschien nog steeds onder de radar is, zijn de waarschuwingssignalen er: de charme van het platteland brengt stijgende kosten met zich mee.

Spanje wordt geconfronteerd met een sluipende crisis, en dat bedoelen we letterlijk. Een grootschalig wetenschappelijk onderzoek heeft alarm geslagen over de toename van het risico op de ziekte van Lyme, een slopende ziekte die wordt overgedragen door tekenbeten, waarbij plattelandsbewoners nu een duizelingwekkend groter risico lopen van 36% dan hun stadsgenoten.

De waarschuwing komt rechtstreeks van Fundación SOS Lyme, een Spaanse non-profitorganisatie die de verspreiding van de ziekte bestrijdt. Na ruim tweehonderd wetenschappelijke onderzoeken te hebben doorgenomen, vond de stichting duidelijk bewijs dat het plattelandsleven in Spanje een verborgen gevaar zou kunnen herbergen.

We hebben honderden onderzoeken bekeken en de cijfers liegen niet, plattelandsbewoners worden aanzienlijk meer blootgesteld aan de ziekte van Lyme”, zegt dr. Mariano Bueno, president van SOS Lyme en directeur van het Biosalud Day Hospital.

Wat zit er achter de piek?

Dus, wat zit er achter de piek? Het zijn niet alleen glooiende heuvels en open luchten; het leven op het platteland brengt teken met zich mee, en teken brengen problemen met zich mee.

Tekenhotspots zijn onder meer:

  • Bossen en grasvelden (vooral in Noord-Spanje)

  • Landbouwgronden en visserijzones

  • Populaire wandel- en kampeerpaden

  • Tuinen met huisdieren die vrij rondlopen

Kortom, als je buiten een goed leven leidt, of het nu gaat om kamperen, boeren of wandelen met de hond, dan loop je mogelijk regelrecht het tekengebied binnen.

De lente is het gevarenseizoen, waarbij de tekenpopulatie explosief toeneemt naarmate het weer warmer wordt. De hoofdschuldige? De ricinusboonteek. Het klinkt als een nieuwe gezonde veganistische snack, maar dat is het niet. Laat je niet misleiden door de naam: het is allesbehalve gezond.

Een reden voor bezorgdheid: huisdieren verhogen uw risico

Je harige vrienden zijn misschien wel je trots, maar ze kunnen ook passagiers vervoeren waar je niet op had gerekend.

Huizen met huisdieren hebben:

  • 1,83 keer meer risico op het vinden van teken in huis

  • 1,49 keer meer risico op menselijke tekenbeten

En de grootste overtreders? Katten. Deze zwervers verhogen het Lyme-risico met maar liefst 11,1%, dankzij hun voorliefde voor rondsnuffelen en het terughalen van ongewenste lifters van hun escapades op knaagdierenjacht.

Wat is de ziekte van Lyme?

Als de ziekte van Lyme vroeg wordt ontdekt, kan deze worden behandeld. Als u deze echter te lang laat liggen, kan dit leiden tot chronische vermoeidheid, gewrichtspijn, geheugenproblemen en zelfs neurologische aandoeningen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi, overgedragen via geïnfecteerde tekenbeten.

Meer informatie over de ziekte van Lyme kan men vinden op Verblijven in Spanje.

Hoe kan men voorkomen dat je de volgende maaltijd van een teek wordt

Deskundigen adviseren om voorzorgsmaatregelen te nemen:

  • Draag lange mouwen en broeken in landelijke gebieden.

  • Gebruik insectenwerende middelen met DEET of permethrin.

  • Controleer huisdieren en kleding na uitstapjes in de buitenlucht.

  • Houd tuinen verzorgd en netjes.

  • Zoek snel medisch advies als u gebeten bent.

Naar het strand in Spanje en opgepast voor de boetes

Spanje beschikt over duizenden kilometers aan stranden en kustlijn, van de Baskische kust tot de Costa Brava, via Andalusië, de Canarische Eilanden en de Balearen.

Deze stranden en baaien zijn de afgelopen weken al druk bezocht door mensen die genieten van zon, zand en water.

De Spaanse stranden zijn dan ook openbare plekken en als zodanig moeten bezoekers zich aan een reeks regels houden die het collectieve welzijn bevorderen en ieders verblijf comfortabel maken.

In Spanje vallen alle stranden onder de Ley de Costas (Kustwet), een wet die regels vastlegt voor de bescherming en het behoud van deze natuurgebieden. Deze wet stelt ook de redenen vast waarom we tijdens onze vakantie een boete kunnen krijgen.

Elke gemeente heeft andere regels.

Elke gemeente vult deze regels echter aan met haar eigen verordeningen, wat kan leiden tot verschillende regels en beperkingen op elk van de Spaanse stranden.

De overtredingen waarvoor iemand aan deze kusten van ons land een boete kan krijgen, zijn dan ook divers en variëren van het achterlaten van een parasol op het zand of roken van tabaksproducten tot het spelen van luide muziek, afhankelijk van je locatie. In Spanje legt elke stad boetes op op de stranden.

De eerder genoemde Kustwet bepaalt eveneens dat stranden die onder gemeentelijke of regionale jurisdictie vallen, jurisdictie moeten uitoefenen over territoriale en kustplanningszaken.

Dit omvat onder andere havens, stadsplanning en lozingen in zee.

Volgens de regelgeving moeten lokale overheden "stranden en openbare badzones in goede staat van netheid, hygiëne en gezondheid houden, en ervoor zorgen dat de regels en instructies van de staatsadministratie met betrekking tot de redding en veiligheid van mensenlevens worden nageleefd."

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van zaken die doorgaans in augustus op de populairste stranden worden gereguleerd.

Wat u niet mag doen op Spaanse stranden

Huisdieren: Huisdieren zijn over het algemeen niet toegestaan ​​op de meeste stranden, met uitzondering van blindengeleidehonden of hulphonden. Sommige stranden zijn alleen toegankelijk tijdens bepaalde uren of buiten het seizoen. Afhankelijk van de gemeente lopen de boetes op tot € 3.000. Wat er kan en mag met huisdieren op stranden kan men meer uitleg vinden op verblijven in Spanje. Hier kan men een volledige lijst vinden van alle stranden waar men wel toegang heeft met zijn huisdier.

Strandfeesten: Strandfeesten worden steeds vaker gereguleerd door gemeenten, die regels vaststellen met betrekking tot geluidsoverlast en de plaatsing van de faciliteiten. Sommige stranden in Spanje verbieden bepaalde activiteiten, zoals muziekapparatuur, terwijl andere deze toestaan ​​zolang ze anderen niet storen. De kustwetgeving voorziet echter wel in een boete van € 22 per vierkante meter als de autoriteiten dit gegrond achten.

Openbare verkoop: Op sommige stranden is straatverkoop toegestaan, terwijl andere dit verbieden of het aantal toegestane kraampjes beperken. Zonder vergunning kan de boete oplopen tot € 1.500.

Tenten opzetten zonder vergunning. Op sommige stranden in Spanje worden boetes opgelegd voor het opzetten van tenten zonder voorafgaande toestemming. De gemeente Valencia beschouwt deze overtreding als "zeer ernstig" en kan een boete van 1.501 tot 3.000 euro opleggen.

Douchen met zeep of shampoo: Douchen met zeep of shampoo is verboden op alle Spaanse stranden. De boete bedraagt ​​750 euro. Het gebruik van chemische producten is niet toegestaan.

Urineren in zee: Als we betrapt worden op urineren in zee, kan de boete in gebieden zoals Vigo oplopen tot 705 euro van je portemonnee of betaalpas. De vraag is wel hoe men dit gaat ontdekken.

Slapen op het strand: Slapen op het strand van Valencia wordt beschouwd als een ernstige overtreding, met een boete van 40 tot 1500 euro.

Het plaatsen van een parasol: Het plaatsen van een parasol of het reserveren van een plek op het strand met handdoeken kan bijvoorbeeld oplopen tot 750 euro in Benidorm of 300 euro in Málaga. Bovendien kunnen eigenaren zonder hun bezittingen achterblijven, omdat de lokale politie verantwoordelijk is voor het verwijderen ervan.

Zwemmen met een rode vlag: Zwemmen wanneer er een rode vlag hangt is erg duur: tot 3000 euro.

Padel spelen: Padel spelen is ook verboden op sommige plaatsen, zoals Benidorm of San Javier, Murcia, en kan worden bestraft met een boete van maximaal 3000 euro.

Harde muziek spelen: Harde muziek spelen op het strand kan in plaatsen zoals Badalona, ​​Sanxenxo, Denia of Chipiona 750 euro kosten.

Het roken op bepaalde stranden: Als onderdeel van het initiatief om de tabaksconsumptie met 30 procent te verminderen ten opzichte van 2010, heeft de overheid een netwerk van rookvrije stranden in Spanje opgezet om "de netheid en duurzaamheid van onze kustlijn te bevorderen". Vrijwel alle kustprovincies hebben dus minstens één rookvrij strand. Een bord op het strand geeft dit aan. Het gooien van een sigarettenpeuk op het zand of in het water, kunnen oplopen tot 450 euro.

Alcoholische dranken: Meestal kom je hier mee weg, en soms kijkt de politie de andere kant op. De wet voorziet echter in boetes tussen de 1.501 en 3.000 euro voor drinken op het strand of de boulevard.

Afval: Vergeet niet je rommel op te ruimen, want als je betrapt wordt op het achterlaten of dumpen van afval op het strand, kan dat je tussen de 751 en 1.500 euro kosten.

Neem dus zonnebrandcrème, een zonnebril en een picknickmand mee, maar denk ook aan de nieuwe en dikwijls onbekende regeltjes. Zo voorkomt u verrassingen waar u later spijt van krijgt.

Ouigo lanceert goedkope tickets vanaf negen euro tussen Málaga, Sevilla, Cordoba en Madrid

Het aftellen is begonnen voor de zomervakantie en de voorbereidingen voor die langverwachte uitstapjes. Ouigo, een particuliere exploitant van betaalbare hogesnelheidstreinen in Spanje, kondigde maandag aan dat er tussen 2 juni en 14 september goedkope tickets te koop zullen zijn. Het bedrijf kondigt routes vanaf negen euro aan tussen Málaga, Sevilla, Córdoba en Madrid, die nu beschikbaar zijn op de website en app van Ouigo.



Volgens de treinmaatschappij biedt het zes dagelijkse diensten aan op de route Madrid-Sevilla, met drie heen- en drie terugreizen, en vier dagelijkse diensten op de route Madrid-Málaga, met twee treinen in elke richting. De meeste van deze diensten stoppen in Córdoba en in totaal biedt het wekelijkse aanbod meer dan 35.000 zitplaatsen aan.

Treinen van Madrid-Puerta de Atocha naar Sevilla vertrekken om 7.40 uur, 15.14 uur en 17.37 uur. In de tegenovergestelde richting vertrekken treinen vanuit Sevilla om 7.38 uur, 11.14 uur en 19.44 uur. Treinen vanuit station Puerta de Atocha in Madrid naar Málaga vertrekken om 7.19 uur en 15.23 uur, terwijl treinen vanuit Málaga in de tegenovergestelde richting om 11.15 uur en 19.50 uur vertrekken.

Kinderen jonger dan drie jaar gratis

Naast reizen vanaf negen euro voor de komende maanden introduceert Ouigo een vast tarief van zeven euro voor kinderen van vier tot en met dertien jaar en gratis kaartjes voor kinderen tot en met drie jaar (zolang ze geen zitplaats bezetten).

De Ouigo-treinen bieden 509 zitplaatsen verdeeld over twee niveaus en bij gebruik van een dubbele treindienst bedraagt ​​deze capaciteit 1.018 zitplaatsen. Sinds de liberalisering van de sector in 2021 heeft Ouigo meer dan 16 miljoen passagiers vervoerd.

Hard optreden tegen vapen in Spanje: wat vapers moeten weten

Algemeen

De Spaanse liefdesaffaire met vapen zit in zwaar weer. De overheid maakt zich op om de controle op e-sigaretten te verscherpen, met nieuwe regels die de manier waarop Spanjaarden vapen zullen veranderen.

Van een openbaar verbod tot forse boetes: de veranderingen leiden tot verhitte debatten onder rokers, gezondheidsfanaten en bareigenaren. Nu 15 procent van de volwassenen regelmatig vapet, een verdubbeling ten opzichte van 2020, staat er veel op het spel. Hier leest u alles over wat er gaat gebeuren, waarom het belangrijk is en hoe u dit probleem kunt doorstaan. Het ministerie van Volksgezondheid, onder leiding van minister Mónica García, dringt aan op een ingrijpend anti-vapeplan, dat naar verwachting eind 2025 wordt uitgerold.

De grote stap?

Het verbieden van vapen op openbare plekken zoals terrassen van restaurants, stranden en zelfs in de rij bij bushaltes. Je mag nog steeds thuis of in je eigen auto vapen, maar als je een druk plein opstapt, riskeer je een boete van 200 euro. Het ministerie overweegt ook om de verpakkingen van vape-producten te neutraliseren en alle opvallende ontwerpen die tieners aantrekken, te schrappen.

Gearomatiseerde vapes, denk aan mango of bubblegum, zouden wel eens kunnen verboden worden, omdat ze ervan worden beschuldigd kinderen verslaafd te maken. Wegwerpvapes, een favoriet vanwege hun prijskaartje van 8 euro, worden volledig verboden om milieuvervuiling te verminderen.

Waarom deze strenge maatregelen?

Gezondheidsfunctionarissen zeggen dat vapen niet de onschuldige damp is die het lijkt. Studies koppelen e-sigaretten aan longschade, hartproblemen en kankerverwekkende chemicaliën, hoewel ze nog steeds minder giftig zijn dan tabak. Het vapen onder tieners is enorm toegenomen: 20 procent van de 14- tot 18-jarigen gebruikt e-sigaretten, een stijging ten opzichte van 5 procent tien jaar geleden.

"We zien een nieuwe generatie verslaafd", waarschuwde García tijdens een persconferentie in Madrid. Het ministerie wijst op gegevens uit 2024 waaruit blijkt dat 1200 ziekenhuisopnames verband houden met vape-gerelateerde ziekten, voornamelijk onder jonge gebruikers. Aan de andere kant beweren rokers dat vapes hen hebben geholpen om van sigaretten af ​​te komen, sigaretten die jaarlijks 50.000 Spanjaarden het leven kosten. "Het is mijn reddingsboei", vertelde een barista uit Málaga aan de lokale media, woedend over het verbod.

Gezondheid en cultuur ook

De regels gaan niet alleen over gezondheid, maar ook over cultuur. De Spaanse levensstijl in de buitenlucht, van tapasbars tot chiringuitos aan het strand, floreert dankzij de sociale sfeer. Vapen is een vast onderdeel van de terrasjes, waar 60 procent van de gebruikers een vape neemt terwijl ze van hun biertje nippen.

Bareigenaren vrezen dat het verbod klanten zal wegjagen, vooral toeristen die vapen. "Het is weer een klap voor de zaken", mopperde een restauranthouder uit Barcelona, ​​die al geprikkeld was door het herstel na COVID.

De horeca, waar 1,7 miljoen mensen werken, lobbyt voor vrijstellingen, maar García houdt voet bij stuk en wijst op de risico's van meeroken.

Hoe reageert de publieke opinie?

Sociale media zijn gemengd. Sommigen juichen de strenge maatregelen toe. Een gebruiker postte: "Terrassen zouden bedoeld moeten zijn om te eten, niet om in de wolken te stikken."

Anderen noemen het te ver gaan en stellen dat volwassenen zelf moeten kiezen. Uit een onderzoek uit 2025 bleek dat 55 procent van de Spanjaarden voorstander is van strengere wetgeving voor vapen, maar slechts 30 procent wil een algeheel verbod.

Rokers maken zich vooral zorgen over de handhaving. De Guardia Civil en de lokale politie zullen patrouilleren op hotspots en boetes van 200 euro uitdelen voor eerste overtredingen, en een verdubbeling voor recidivisten.

"Veel succes met het controleren van elk strand", spotte een vaper online.

Aan de wet houden

Ken eerst de no-vape zones: terrassen, stranden, haltes van het openbaar vervoer en overal waar kinderen samenkomen, zoals speeltuinen. Blijf in privéruimtes of aangewezen rookruimtes, hoewel die steeds kleiner worden.

Als je verslaafd bent aan smaken, sla dan je voorraad in vóór het verbod, maar hamster geen wegwerpartikelen, die zijn als eerste verboden. Vaping shops, die te maken hebben met een omzetdaling van 20%, bieden kortingen, dus check lokale aanbiedingen.

500 euro als je binnen wordt betrapt op openbare locaties

Als je op reis bent, houd er dan rekening mee dat luchthavens zoals Barajas vapen binnenshuis al verbieden en dat de boetes oplopen tot 500 euro voor stiekeme trekjes.

Het grotere plaatje is onduidelijk. De opkomst van vapen heeft het tabaksgebruik verminderd, de verkoop van sigaretten is met 10 procent gedaald sinds 2015, maar de zorgkosten stijgen.

Beslissingen zonder de juiste gegevens

Critici beweren echter dat de overheid te snel ingrijpt zonder voldoende gegevens. "Laat me de langetermijnstudies zien", eiste een arts, die opmerkte dat vapen nog nieuw is vergeleken met de decennialange controle op tabak.

De Spaanse vape-scene verandert momenteel snel. Als je een gebruiker bent, plan dan vooruit, ontwijk de boetes en overweeg die gewoonte misschien eens. De wolken trekken op, maar het debat laait pas nu op.

dinsdag 13 mei 2025

De DGT legt uit hoe u zich veilig kunt blijven verplaatsen op de Spaanse wegen als de verkeerslichten uitvallen

Nu een stroomuitval weer in het nieuws is in gans Spanje, is de Algemene Directie Verkeer (DGT) tussenbeide gekomen met de volgens hen broodnodige richtlijnen.

Als de lichten uitvallen, letterlijk, en de verkeerslichten niet meer werken, is het cruciaal om te weten hoe je je op kruispunten moet gedragen. Een verkeerde beweging kan leiden tot ernstige ongelukken, en bij totale stroomuitval is er geen ruimte voor giswerk.

Wat te doen als de verkeerslichten uitvallen tijdens een stroomstoring in Spanje?

Wanneer er een stroomstoring optreedt en de verkeerslichten niet meer branden, is er geen sprake van een rommeltje. Volgens de DGT is er een duidelijke prioriteitsvolgorde die bestuurders moeten volgen om alles veilig te laten verlopen.

Bovenaan de lijst staan ​​verkeersagenten, politieagenten of burgerwachten ter plaatse. Als zij aanwezig zijn en auto's begeleiden, hebben hun instructies voorrang op alle borden, verkeerslichten of markeringen. Waarom? Omdat ze in realtime reageren en zich aanpassen aan de situatie zoals die zich ontwikkelt. Dus als je een agent op een kruispunt ziet, vergeet dan de regels en volg zijn of haar bevelen of voorbeeld.

Op de tweede plaats staan ​​tijdelijke verkeerslichten, zoals kegels, zwaailichten of omleidingsborden. Deze kunnen geplaatst zijn voor wegwerkzaamheden of openbare evenementen, en ze moeten net zo strikt worden opgevolgd als permanente borden.

Op de derde plaats staan ​​de verkeerslichten zelf maar als ze niet werken vanwege een stroomstoring, sla je ze gewoon over en kijk je naar het volgende niveau: verticale verkeersborden, zoals 'Stop', 'Geef voorrang' of voorrangsborden bij kruispunten.

Als geen van deze borden aanwezig is, moeten automobilisten letten op de wegmarkeringen, geschilderde lijnen, pijlen en zebrapaden. Deze staan ​​misschien onderaan de lijst, maar bij gebrek aan iets anders zijn ze nog steeds bindend en bieden ze belangrijke richtlijnen.

Wat te doen als er geen verkeersborden of wegmarkeringen zijn

Dit kan lastig worden. Als u een kruispunt nadert zonder werkende verlichting, zonder verticale borden en zonder zichtbare markeringen, valt u terug op de algemene voorrangsregel: geef voorrang aan voertuigen die van rechts komen.

Deze basisregel is essentieel bij zogenaamde "gelijkwaardige kruispunten", waar geen verkeersborden of verkeerslichten een duidelijk voordeel geven. Het is simpel, maar niet altijd even duidelijk wanneer iedereen het niet zeker weet. Daarom adviseert DGT ook om vaart te minderen, alert te blijven en alleen over te steken als u er absoluut zeker van bent dat het veilig is.

Er zijn een paar uitzonderingen op deze regel. Als een van de wegen verhard is en de andere niet, heeft het voertuig op de verharde weg voorrang. Ook als een tram of trein het kruispunt oversteekt, heeft deze altijd voorrang, ongeacht de richting of het zicht.

DGT-veiligheidstips voor rijden tijdens een stroomstoring

Rijden tijdens een stroomstoring draait niet alleen om het kennen van de regels, maar ook om kalm blijven en je gezond verstand gebruiken. Hier zijn enkele belangrijke tips van de DGT:

  • Rijd langzamer. Minder zicht en verwarring op de weg betekenen dat je meer tijd nodig hebt om te reageren. Lagere snelheden = minder verrassingen.

  • Houd afstand. Laat extra ruimte tussen jouw auto en de voorligger. Je kunt niet vertrouwen op remlichten of soepele reacties als de stroom uitvalt.

  • Blijf gefocust. Dit is niet het moment om je telefoon te checken of aan je radio te zitten prutsen. Houd je ogen op de weg, je handen aan het stuur, afleiding kan wachten.

  • Blijf kalm. Stroomuitval is stressvol, maar paniek helpt niet. Haal diep adem, rijd defensief en vertrouw erop dat andere bestuurders (hopelijk) hetzelfde doen.

Waarom het kennen van de verkeersregels tijdens een stroomuitval essentieel is voor de veiligheid

Een stroomuitval is zeker vervelend. Maar op de weg kan het ook gevaarlijk zijn vooral wanneer de verkeerslichten uitvallen en er chaos ontstaat. Daarom moedigt de DGT alle automobilisten in Spanje aan om deze prioriteiten te bestuderen en voorbereid te zijn om voorzichtig en zelfverzekerd te handelen als de lichten plotseling uitvallen.

Want de volgende keer dat verkeerslichten het niet meer doen, is het niet alleen een technisch probleem, het kan een moment van leven of dood zijn. En hoe ga je daar het beste mee om? Ken de regels, blijf alert en rijd slim.

Het Spaanse Hooggerechtshof heeft zojuist de regels van het huren en verhuren hertekend

Eindelijk is de kogel door de kerk. Als u een woning in Spanje bezit, kent u waarschijnlijk iemand die een nachtmerrie-huurder heeft gehad. ...