dinsdag 22 juli 2025

Antonio Banderas keert met Godspell terug naar het theater in Málaga


Antonio Banderas regisseert vanaf 30 oktober een kleurrijke herneming van de veelgeprezen musical Godspell in het Teatro del Soho CaixaBank in Málaga, na de triomfantelijke, uitverkochte première in 2022 en een succesvolle tournee door Spanje.

Gebaseerd op het boek van John-Michael Tebelak, met muziek en tekst van Stephen Schwartz, belooft deze vernieuwde Broadway-klassieker uit de jaren 70 het publiek te boeien met een kerstvoorstelling, net als Banderas' gevierde productie van Gypsy.

Godspell, geïnspireerd op het Evangelie van Matteüs, volgt een groep jongeren in een bruisende stad. Het toneelstuk speelt zich af in een verlaten theaterloods en ontwikkelt zich tot een transformerende reis.

Door middel van ontmoetingen met Jezus verkennen de personages gelijkenissen uit het Nieuwe Testament, waardoor ze thema's als tolerantie, compassie en gemeenschapszin omarmen, terwijl ze reflecteren op gedeelde waarden zoals duurzame welvaart, vrijheid en collectieve verantwoordelijkheid.

Op het podium zorgen 14 acteurs en een liveband voor een dynamisch spektakel, waarin vaudeville, magie, schaduwen, maskers en poppen worden gecombineerd in 16 iconische musicalnummers, waaronder "Prepare Ye the Way", "Day by Day" en "Beautiful City".

Kaartjes, vanaf € 25, zijn nu te koop. Deze langverwachte Godspell-herhaling, geregisseerd door Antonio Banderas uit Málaga, belooft wederom een uitverkocht succes te worden.

Antequera opent eindelijk spectaculaire Romeinse villa voor het publiek

De Villa Romana de la Estación, een van de best bewaarde vondsten uit die tijd in Spanje, heeft officieel haar deuren geopend in Antequera.

De Romeinse villa, gelegen op een paar meter van het municipium van Antikaria, zou een prachtig en elegant paleis midden op het platteland hebben gestaan. De eigenaren concentreerden en weerspiegelden er alle luxe en pracht van de meest gewaardeerde huizen van de Romeinse wereld en gaven blijk van hun smaak en voorkeuren, met name hun extreem hoge economische en sociale status. Het is een luxe villa en het huis van een rijke familie die 2000 jaar geleden olijfolie naar Rome exporteerde.

De grote oppervlakte, meer dan 20.000 vierkante meter, waarvan slechts 20% is opgegraven, valt op door de complexe en elegante terrasvormige architectuur, de ruime recreatie- en podiumruimtes en de decoratieve en podiumelementen.

Vegetatie, en met name water, neemt een grote esthetische plaats in in deze villa, aanwezig in de meest opvallende ruimtes: de peristyle, de hellende gang, de hoofdgalerij en het nymphaeum.

Architectuur, geometrie, iconografie, natuur en water verenigen zich harmonieus en verweven zich in dit prachtige voorbeeld van een Romeinse villa, waardoor een ware oase ontstaat te midden van het platteland van Antikaria.

De culturele locatie werd onlangs geopend door burgemeester Manuel Barón.

Er is tussen 2019 en 2023 een budget van 976.000 euro geïnvesteerd. Het project heeft enige tijd op zich laten wachten vanwege een wijziging in de contracten.

Het belang van de villa en hoe kan men deze bezoeken

Het raadslid verantwoordelijk voor het Erfgoed,José Medina Galeote, benadrukte het belang van de opening van een klein deel van een grote historische locatie.

Del Pozo zei dat de inspanningen van verschillende instellingen om deze locatie open te stellen voor het publiek niet alleen vanuit archeologisch en architectonisch oogpunt van belang zijn. De villa "voert ons mee naar het tijdperk van de Romeinse aristocratie".

De Villa Romana de la Estación zal opereren onder auspiciën van het Museo de la Ciudad de Antequera.

Rondleidingen voor groepen kunnen worden gereserveerd bij het museumkantoor, telefonisch (952 70 83 00) en via het initiatief 'Luz de Luna'.

maandag 21 juli 2025

Boetes tot € 750 voor onbetamelijk gedrag in Málaga

Foto: van Málaga Turismo


Nu de zomervakantie zijn hoogtepunt bereikt, heeft de stad Málaga een vernieuwde campagne "Disfruta al máximo de Málaga / Geniet van uw verblijf in Málaga" gelanceerd. Deze campagne eist dat toeristen zich houden aan een reeks van 10 gedragsrichtlijnen die bedoeld zijn om storend gedrag tegen te gaan.

Málaga is momenteel een van de meest trendy Europese steden om te bezoeken en treedt streng op tegen onhandelbare bezoekers met boetes tot € 750 voor overtredingen zoals afval op straat gooien, openbare dronkenschap en overmatig lawaai.

De campagne "Geniet van uw verblijf in Málaga", prominent weergegeven op bussen, reclameborden en sociale media, adviseert toeristen om zich "volledig" te kleden, het geluidsniveau laag te houden en dan vooral 's nachts en te vermijden om te roepen of luide muziek te spelen in woonwijken.

Andere regels omvatten het gebruik van aangewezen vuilnisbakken en toiletten en een verbod op scooters en fietsen in voetgangersgebieden.

Het initiatief, dat oorspronkelijk in de zomer van 2022 van start ging, weerspiegelt de groeiende spanningen tussen de lokale bevolking en bezoekers in Málaga, waar veel inwoners zich overweldigd voelen door de massa's toeristen en het onbeschofte gedrag van sommige bezoekers, vooral in het centrum van de stad.

Spanje als geheel worstelt met de impact van massatoerisme in de steden.

In gans Spanje krijgen nieuwe regels vorm. De Balearen hebben strengere controles ingevoerd op alcohol en partyboten, terwijl Barcelona van plan is om appartementen voor de korte termijn voor toeristen tegen 2028 geleidelijk te verbieden ten gunste van lokale huisvesting.

De gemeente Málaga neemt momenteel maatregelen om de gevolgen van te veel toeristen in de stad te beperken.

Een van de maatregelen die wordt aangeprezen, is het beperken van hotels en appartementen van lage kwaliteit om zich te richten op meer kapitaalkrachtige bezoekers die dus ook meer uitgeven.

Burgemeester Francisco de la Torre is van het verzet tegen een moratorium op wetswijzigingen overgestapt op het steunen van een driejarig verbod op nieuwe toeristische appartementen, aangewakkerd door de publieke vraag naar betaalbare woningen.

Prijs butaangas flessen daalt voor het eerst sinds september

Na vijf opeenvolgende prijsverhogingen is de prijs van standaard butaangas flessen voor het eerst sinds september 2024 gedaald. De prijs is met 5% gedaald, van 18 euro naar de huidige 17,11 euro. De prijs was al sinds september, toen deze 15,93 euro bedroeg, aan het stijgen.

Deze daling is te wijten aan de daling van de grondstofprijzen (-14,86%), wat de stijging van de transporttarieven (+30,59%) ruimschoots compenseert.

De maximumverkoopprijs van standaardflessen is niet geliberaliseerd en wordt daarom elke twee maanden door de Spaanse overheid herzien, op de derde dinsdag van de maand. De volgende herziening vindt plaats in september.

Deze tweemaandelijkse herziening wordt berekend op basis van de grondstofkosten op de internationale markten, de vrachtkosten en de ontwikkeling van de euro-dollarkoers. Bovendien is deze prijsherziening, naar boven of naar beneden, beperkt tot 5%, waarbij het prijsverschil of -tekort wordt verrekend bij volgende herzieningen.

Politie en Guardia Civil treden hard op tegen gebruikers van jetski's

De Guardia Civil en de lokale politie van alle gemeenten aan de Costa del Sol zijn de operatie "Dispositivo Litoral" langs de kust gestart om de veiligheid van badgasten, pleziervaartuigen en jetskiërs te waarborgen.

De samenwerking, waarbij ook de fiscale en grenspolitie betrokken is, richt zich op het opsporen van nalatig of ongepast gedrag en het handhaven van de naleving van de regelgeving in badzones, havens en op strandtoegangen.

De operatie begon op zondag 13 juli van 12.00 tot 21.00 uur en bestrijkt de kustlijn van Málaga tot Sotogrande. Een belangrijke prioriteit dit jaar is ervoor te zorgen dat jetski's een minimale afstand van 400 meter tot de kust aanhouden, zoals voorgeschreven is in het besluit van de Maritieme Autoriteit van Málaga van 16 januari 2025, waarin de regels voor het gebruik van vaartuigen, pleziervaartuigen en alle drijvende motorvoertuigen zijn vastgelegd.

Tijdens de eerste dag van de operatie inspecteerden de autoriteiten de meeste vaartuigen die aan de regelgeving voldeden, maar ze deelden negen boetes uit voor diverse overtredingen:

  • Vier boetes aan twee jetski gebruikers voor het varen binnen de 400 meter van de kust en het varen in badzones.

  • Eén boete aan een plezierbootbestuurder voor het ankeren in een badzone.

  • Eén boete aan een jetski gebruiker voor het varen binnen 400 meter van de kust, in strijd met de maritieme resolutie.

  • Twee boetes aan een jetski gebruiker voor het gebruiken van een ongeldig reddingsvest en het varen binnen 400 meter van de kust.

  • Eén boete werd opgelegd aan een jetski gebruiker voor het varen buiten de 2 zeemijl van de kust zonder vergunning.

De operatie wordt ondersteund door een wet uit 2014 die gemeenten de bevoegdheid geeft om toezicht te houden op kustgebieden. Coördinatie met de Maritieme Autoriteit van Málaga en operationele ondersteuning van de Maritieme Dienst van de Guardia Civil en de Fiscale en Grenspatrouille zijn essentieel.

Bij de operatie zijn lokale politie-eenheden in burger en in uniform, de fiscale en grenspatrouille van de Guardia Civil en de patrouilleboot van de Provinciale Maritieme Dienst, die ondersteuning vanaf het water biedt, betrokken.

De autoriteiten richten zich op het verifiëren van scheepsdocumentatie, maritieme registratie, verzekeringen, kwalificaties van de exploitant en naleving van veiligheidsvoorschriften, inclusief het gebruik van goedgekeurde reddingsvesten.

Hoewel er in voorgaande zomers al vergelijkbare samenwerkingsprojecten hebben plaatsgevonden, zal de operatie in 2025 aanzienlijk worden opgevoerd na het overlijden van een 48-jarige Britse vrouw aan de kust van Manilva toen een speedboot in aanvaring kwam met haar jetski.

De regels waaraan men zich dient te houden om met een waterscooter of jetski te varen kan men hier vinden.

Schapen als brandweerlieden: de formule voor het verminderen van bosbranden in Casa de Campo, Madrid

De regio Madrid werd dinsdag gewaarschuwd voor temperaturen die in sommige delen van de regio zouden oplopen tot 40 °C. Ondanks de hitte zijn de branden in Casa de Campo, een van de meest kwetsbare gebieden, de afgelopen 24 jaar met 85% afgenomen.

Dit betekent dat de bosbouwdiensten minder vaak hoeven in te grijpen. Ze staan nog steeds 24 uur per dag paraat om deel te nemen aan de zomercampagne.

Het gebied Casa de Campo bezorgde de bosbouwdiensten enkele jaren geleden nog hoofdpijn, maar de situatie is tegenwoordig beter onder controle. Slechts 1% van het gebied dat in 2001 afbrandde, werd in 2024 door branden getroffen. De preventiewerkzaamheden die door de jaren heen zijn uitgevoerd, hebben aanzienlijk bijgedragen aan deze daling.

De preventietaken omvatten: onderhoud van 128 kilometer aan brandgangen, het opkuisen van 1400 hectare en snoeien. Daarnaast zorgt een kudde van 450 schapen ervoor dat onkruid wordt gewied door middel van het opeten ervan, waardoor de grond minder brandgevoelig wordt.

Hiermede volgt de regio Madrid het voorbeeld van de regio Catalonië waar er al eerder schapen werden ingezet bij de brand voorkoming.

Deze zomer zijn er tot nu toe slechts twee kleine uitbraken geweest, die alle twee verband hielden met onachtzaamheid en brandstichting.

Toename van middelen

De brandbestrijdingscampagne deze zomer is afhankelijk van drie snelle reactieteams. De monitoring duurt zes maanden. De gemeenteraad heeft de "materiële, economische en personele middelen" uitgebreid.

Manuel Hidalgo, hoofd van de brandweerkazerne van Casa de Campo, zegt dat de toename van de totale middelen is opgemerkt door het kleine aantal branden in een gebied dat gevoelig is voor branden vanwege de wind en hoge temperaturen.

De taak van de boswachterij is om het gebied te monitoren en te controleren of er rook is. De teams worden vervolgens ingezet om de eerste hulp te verlenen. Indien nodig wordt de brandweer van Madrid opgeroepen voor ondersteuning.

Tijdens de warmste uren (vanaf 12.00 uur) werken maximaal vier teams aan de uitkijktoren van Casa de Campo, die nu is uitgerust met airconditioning, een verzoek dat jarenlang werd genegeerd.

Spanje versnelt de uitrol van snelle laadpunten voor elektrische voertuigen

De laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in Spanje maakt een solide en, belangrijker nog, kwalitatieve groei door. Volgens de meest recente gegevens van de branchevereniging voor de ontwikkeling en promotie van elektrische mobiliteit (AEDIVE) telde het netwerk van operationele openbare laadpunten eind eerste helft 2025 47.519 eenheden.

Dit cijfer vertegenwoordigt een stijging van 4,71% ten opzichte van eind 2024, waarmee de opwaartse trend in de uitrol van kritieke infrastructuur voor elektrische mobiliteit wordt geconsolideerd.

Het meest significant in deze ontwikkeling is de sterke nadruk op laadpunten met hoog vermogen, een essentieel onderdeel om lange afstandsreizen haalbaar te maken en de "actieradiusangst" van bestuurders te verminderen.

In de eerste zes maanden van het jaar is het aantal laadpunten van 50 tot 250 kW spectaculair gestegen met 64,07%, terwijl dat van meer dan 250 kW met 53,71% is gegroeid. Zelfs snellaad punten (van 22 tot 50 kW) kenden in dezelfde periode een aanzienlijke stijging van 21,34%. Deze trend weerspiegelt een duidelijke inzet van de exploitanten (CPO's) voor een efficiënter netwerk dat kan inspelen op de behoeften van moderne elektrische voertuigen.

De regio's met de hoogste concentratie laadpunten zijn Catalonië, Andalusië en Madrid. Hun leiderschap is niet alleen cruciaal, maar ook te verwachten, aangezien dit de dichtstbevolkte regio's met het hoogste verkeersvolume zijn.

De CEO van AEDIVE verklaarde dat "als dit opmerkelijke tempo van infrastructuurinstallaties aanhoudt", er tegen het einde van het jaar zo'n 55.000 openbare laadpunten in Spanje operationeel zouden kunnen zijn.

dinsdag 15 juli 2025

Aardbevingen en wat moeten en kunnen we dan doen?

Enkele dagen geleden, op 14 juli 2025, was er een aardbeving in het zuiden van Spanje voor de kust van Almeria.

Een nieuwsfeit dat zelfs de pers in het buitenland haalde maar dan stelt zich de vraag, is dit een uitzonderlijk feit of gebeurt dat wel vaker.

Om eerlijk te zijn, het gebeurt wel vaker en wil je op de hoogte blijven van de aardbevingen in Spanje, dan dan kan je het aantal bevingen volgen op de overheidswebsite van het ministerie van Transport, Visualizadores.

Men heeft de mogelijkheid om de laatste 3, 10 en 30 dagen te bekijken en dan is het toch een raar zicht om te zien hoeveel aardbevingen er in Spanje zijn. Het zijn er tientallen op 30 dagen maar de site houdt alles bij, ook bevingen van 1 op de Schaal van Richter. De site is in het Spaans en het Engels.

Op de volgende link, op mijn andere site, staan een aantal raadgevingen over wat men moet of kan doen bij een aardbeving. De tips die ik hier vermeld komen van de Amerikaanse “Federal Emergency Management Association”.

De raadgevingen komen wel zwaar over maar het is wel zo dat wij op 16 jaar tijd slechts een aardbeving hebben gevoeld, dus geen reden voor paniek.

De meeste aardbevingen in Spanje halen minder dan 2 op de Schaal van Richter.

zondag 6 juli 2025

Is het verplicht om de milieusticker op de auto te plaatsen?

In 2016 heeft de Algemene Directie Verkeer (DGT) vier milieustickers gecreëerd om voertuigen te classificeren op basis van hun impact op het milieu. Over het algemeen informeert de DGT op haar website dat het niet verplicht is om de milieusticker op de voorruit te plaatsen. Het laatste woord ligt echter bij de gemeentelijke verordeningen van elke stad, die het verkeer en het parkeren van de meest vervuilende voertuigen regelen.

Hoewel de milieusticker niet verplicht is, is het daarom wel raadzaam om deze te hebben om mogelijke boetes te voorkomen als u een gemeente binnenrijdt waar het hebben ervan verplicht is. Als u de milieusticker niet heeft, moet u de verordening van de gemeente waar u met uw voertuig wilt rijden raadplegen en nagaan of het hebben ervan verplicht is of niet. Doet u dit niet, dan kunt u een boete krijgen van maximaal 200 euro (100 euro bij tijdige betaling).

Wanneer is het hebben van de milieusticker verplicht?

Alles zal afhangen van het gebied waar u doorheen rijdt. De Lage Emissie Zone in Spanje, verplicht voor alle gemeenten met meer dan 50.000 inwoners, beperkt de toegang op basis van milieulabels. Of het hebben ervan verplicht is of niet, hangt echter af van wat de regelgeving van elke gemeente zegt. Laten we eens kijken naar de gevallen van Madrid en Barcelona.

Is het hebben van de milieusticker verplicht in Madrid?

In de ZBE Madrid is het verplicht om de milieusticker in de rechter benedenhoek van de voorruit te plaatsen, tenzij deze er niet is. In dat geval moet deze op een zichtbare plaats worden geplaatst. Dit staat in artikel 6.1 van de Ordenanza de Movilidad Sostenible de Madrid.

Is de milieusticker verplicht in Barcelona?

Het milieulabel is niet verplicht als je door de stad Barcelona rijdt. Het is echter verplicht om de sticker te hebben als u de ZBE Barcelona betreedt. Voertuigen die geen recht hebben op een badge, hebben alleen toegang buiten de beperkte uren, namelijk van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 23.00 uur.

Om te weten te komen of de milieusticker in een andere stad verplicht is, moet u de mobiliteitsverordening raadplegen. Hier vindt u ook de voorwaarden voor toegang en circulatie in de Lage Emissiezone, als die er is.

Mag je in Spanje op blote voeten met de auto rijden?

In Spanje is het niet uitdrukkelijk verboden om op blote voeten te rijden. Een politieagent kan deze praktijk echter als een risico voor de verkeersveiligheid beschouwen, wat dan weer kan resulteren in een boete van tussen de 80 en 200 euro, afhankelijk van of het om een ​​lichte of ernstige overtreding gaat.

Is het legaal om op blote voeten te rijden?

Om te weten of het legaal is om op blote voeten te rijden, is het noodzakelijk om het Algemeen Verkeersreglement te bekijken. Het bevat verschillende artikelen met betrekking tot autorijden en verkeersveiligheid:

Artikel 3.1. Het vereist zorgvuldig en voorzichtig rijden om schade aan uzelf of anderen te voorkomen. Ook nalatig of roekeloos rijden is verboden.

Artikel 17.1. Het vereist dat de bestuurder in voldoende staat verkeert om het voertuig onder controle te houden.

Artikel 18.1. De bestuurder heeft de plicht om tijdens het rijden de eigen bewegingsvrijheid, het noodzakelijke gezichtsveld en constante aandacht te behouden. Daarnaast moet hij ervoor zorgen dat zowel hijzelf als de overige passagiers in het voertuig een adequate houding aanhouden en de te vervoeren voorwerpen en dieren op de juiste manier plaatsen.

Na deze drie artikelen kan het daarom worden geïnterpreteerd dat blootsvoets rijden een reden voor een boete kan zijn, maar wat is de reden? Wat is het risico van blootsvoets rijden?

De risico's van blootsvoets rijden

De Algemene Directie Verkeer raadt aan om te rijden met gesloten schoeisel dat stevig aan de voet is bevestigd, zodat deze de kracht voldoende op de pedalen overbrengt. Als u echter op blote voeten rijdt, kan het gebeuren dat:

  • Uw voet kan gemakkelijk wegglijden als deze in contact komt met het pedaal, vooral als deze bezweet of nat is. Dit maakt de precisie op de pedalen, of het nu gaat om de koppeling, de rem of het gaspedaal, minder.
  • Minder kracht bij het indrukken van het pedaal. Zonder zool kan de druk op het pedaal minder zijn dan wanneer u goede schoenen draagt, vooral tijdens een noodstop. Het kan echter ook andersom voorkomen: dat je op een gegeven moment meer druk uitoefent op het pedaal dan zou moeten, omdat je die aanraking niet gewend bent.
  • U kunt zich verwonden: uw voet kan beschadigd raken als deze in contact komt met enig onderdeel van de pedalen of de vloer. Bovendien is uw voet bij het rijden op blote voeten gevoeliger en kunt u enige vorm van afleiding ervaren als u de aanraking voelt van iets onverwachts (zand, steen of een ander voorwerp dat zich in de buurt van de pedalen bevindt).

Vanwege deze risico's kan het rijden op blote voeten als strafbaar worden beschouwd, evenals het rijden op slippers, schoenen met hoge hakken of laarzen, aangezien geen van deze soorten schoenen geschikt is om te autorijden. Als u een van dit soort schoenen dagelijks gebruikt, kunt u deze daarom het beste vervangen door andere schoenen die geschikt zijn voor autorijden en die u uit gewoonte in de kofferbak van de auto kunt bewaren.

Kortom: blootsvoets rijden is niet illegaal, maar door niet te zorgen voor een goede controle over het voertuig kan een agent interpreteren dat dit een risico voor de verkeersveiligheid oplevert en u er daarom voor waarschuwen. Wanneer u gaat autorijden, draag dan comfortabele, lichte, ademende en gesloten schoenen.

De regionale regering van Andalusië gaat de kosten voor de ITV-testen in de regio herzien

De regionale overheid van Andalusië zal de huidige tarieven voor de technische voertuigkeuring (ITV) herzien om deze "eenvoudiger en be...