zondag 29 december 2024

Sinds de opening van de eerste openbare dierenbegraafplaats in juni namen eigenaars afscheid van 82 huisdieren

De eerste openbare dierenbegraafplaats in Spanje ging afgelopen juni van start in de Parcemasa-faciliteit van de gemeenteraad van Málaga en heeft in deze zes maanden geholpen bij het laatste afscheid van 82 dieren (61 honden, 18 katten en 3 konijnen).

Deze cijfers komen van de milieuwethouder Penélope Gómez, samen met de manager van Parcemasa, Federico Souvirón.

De wethouder maakte de balans op van de eerste zes maanden van de exploitatie, die volgens haar ‘bescheiden’ waren, maar legde uit dat er interesse is en dat eigenaren van dieren uit andere delen van de provincie zijn gekomen, evenals uit de provincies Cordoba, Granada en Jaén.

24-uurs psychologiedienst

Van de 82 uitgevoerde diensten zijn er 62 gecremeerd (32 individueel en 30 collectief) en 20 huisdieren zijn begraven (17 in het bos op de dierenbegraafplaats en drie in het dierenherdenkingspark, vlak voor het hoofdgebouw van deze faciliteit ).

De wethouder wees erop dat de 24-uurs psychologiedienst, in ten minste vijf gevallen, op het begraafplaatspark de eigenaren van gezelschapsdieren ook had geholpen om met hun verdriet om te gaan.

“De relatie met de dieren is voor velen heel sterk en zij lijden onder de echte pijn van hun verlies”, aldus de beheerder van de begraafplaats.

"De dienst is gratis en universeel", legt de beheerder uit, eraan toevoegend dat wanneer ze zien dat emoties bijzonder overweldigend worden, ze deze aanbieden aan gezinnen die afscheid gaan nemen van hun huisdieren. Hij wees erop dat de psychologiedienst op de algemene begraafplaats momenteel jaarlijks 2.000 rouwende families bezoekt.

De kostprijs

De vergoedingen van Parcemasa voor huisdieren, die volgend jaar zullen worden verhoogd met de stijging van de CPI-consumptieprijsindex, naar schatting ongeveer 2,8 procent, zijn momenteel als volgt:

  • crematie van dieren die minder dan 30 kg wegen kost 170 euro, en voor dieren die meer wegen dan 30 kg is het 190 euro.

  • Voor collectieve crematie bedragen de kosten respectievelijk 40 en 60 euro.

  • Ook huisdieren kunnen in het herdenkingspark begraven worden: huisdieren onder de 30 kilogram gedurende tien jaar, met onderhoudskosten, 250 euro, die jaarlijks kan worden betaald (25 euro). In dit geval hebben huisdieren die meer dan 30 kilogram wegen ook dezelfde prijs.

  • Als het aantal jaren op de begraafplaats wordt verhoogd tot twintig jaar, bedragen de kosten 350 euro, en bij 30 jaar stijgen de kosten tot 425 euro.

Contactgegevens

Cementerio de animales de Málaga
Adres
Camino Estación de Campanillas, 5, Campanillas, 29590 Málaga, Spanje
Telefoon: +34 952 62 41 04


vrijdag 27 december 2024

Consumentenvereniging belicht de valkuilen van huren in Spanje

Omdat huurwoningen schaarser zijn geworden, zijn de huurprijzen omhooggeschoten. Maar zijn de meeste huizen waarvoor op internetsites worden geadverteerd, wat ze lijken te zijn?

OCU (Organización de Consumidores y Usuarios) heeft onlangs meer dan 20.000 online advertenties bestudeerd en 50 huizen bezocht om informatie te verzamelen over de vraag of de prijs de moeite waard is.

De huizenmarkt in Spanje maakt een moeilijke periode door, omdat de behoefte aan woningen elk jaar sneller groeit en een gebrek aan nieuwe, betaalbare woningen steeds vaker een probleem wordt.

Vreemd genoeg lijkt de Wet op het Recht op Huisvesting uit 2023 een averechts effect te hebben gehad, aangezien het aantal beschikbare woningen om te huren sindsdien met 14 procent is afgenomen.

In het onderzoek van OCU, gebaseerd op informatie van de top 3 verhuurportals online, werd gekeken naar advertenties voor Barcelona, Madrid, Málaga, Valencia en Zaragoza. Wat ze in het algemeen ontdekten, was dat de huurprijzen inderdaad monsterlijk zijn.

Enkele valkuilen van huren zijn waar, andere zijn een stadslegende

Enkele woningen waarvoor reclame werd gemaakt, waren in feite illegaal omdat ze te klein waren of omdat ze in feite niet meer waren dan een illegaal krot. In de stad Valencia voldeed één op de negen geadverteerde kleine appartementen aan de geruchten over het overtreden van de wettelijke minimumgrootteregels.

Sommige eigendommen in het hele land werden verhuurd, ook al stonden ze niet geregistreerd als woonhuis.

Kantoren, opslagruimten en winkels bleken als woonruimte te worden verhuurd. Dit kan voor de huurder problemen met zich meebrengen, niet alleen bij het contracteren van diensten, zoals internet, maar ook als het gaat om belastingaangiften.

Velen bleken ook over een onjuiste of ondoorzichtige energiecertificering te beschikken, een element dat volgens de Spaanse wet altijd beschikbaar moet worden gesteld aan huurders. OCU ontdekte dat meer dan 50 procent van de huuradvertenties geen informatie gaf over energie-efficiëntie. Degenen met een A- of B-certificering werden bijna altijd vermeld in de advertenties, terwijl het bij een lagere certificering zelden een precies antwoord vond.

Huurders werden aangespoord om niet overhaast een overeenkomst te ondertekenen

Het advies van de consumentenorganisatie is om tijdens de huizenjacht kalm te blijven. Onderteken niet overhaast een huurcontract en overhandig de aanbetaling niet zonder eerst de minimale controles uit te voeren.

Bezoek het huis persoonlijk en zonder haast. Bereken de werkelijke kosten anders dan de oppervlakkige huurprijs.

Houd er rekening mee dat de verhuurder verplicht is de eventuele bemiddelingskosten te betalen, en niet de woningzoekende.

Vraag toegang tot alle informatie, zoals het energie-efficiëntiecertificaat, en wees zeer achterdochtig als de eigenaar deze niet verstrekt. En denk na voordat je je engageert. Als u dat niet doet, kan huren in Spanje duurder worden dan u had verwacht.

Waarom er nog nooit een betere tijd is geweest om in Spanje te wonen

Ondanks hoge rentetarieven, oorlogen in Europa en het Midden-Oosten en de uitslag van verkiezingen in de VS en India presteerde de wereldeconomie in 2024 sterk.

Maar de economie die bovenaan de ranglijst staat van de 37 onderzochte economieën van de OESO is Spanje, dat zich, op basis van de indicatoren, dit jaar als de ‘beste’ van allemaal heeft gepositioneerd.

Dit is wat het invloedrijke financiële tijdschrift The Economist onthult in zijn jaarlijkse ranglijst ‘Welke economie heeft het het beste gedaan in 2024?’. Daarin rechtvaardigt het met specifieke redenen waarom Spanje is gekozen voor de eerste plaats, waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op de bbp-gegevens en een vermindering van de werkloosheid.

Door vijf economische en financiële indicatoren (bbp, aandelenmarktprestaties, inflatie, werkgelegenheid en tekort) van de 37 rijkste landen van de OESO te analyseren, wordt de ranglijst van de landen die de beste resultaten hebben behaald, aangevoerd door Spanje.

Spanje, Italië en Griekenland staan bovenaan de lijst van beste economieën 2024

Naast andere mediterrane landen zoals Griekenland en Italië, die ooit uitstekende voorbeelden waren van de onhandigheid van het concept van de eurozone, bouwen zij ook voort op hun reputatie als de sterkste economieën, terwijl traditionele grootmachten zoals Frankrijk en Duitsland wegglijden in de mondiale economie. Spanje, Italië, Griekenland vormen samen met Ierland en Denemarken de top 5 van de ranglijst van dit jaar.

Duitsland is gezakt naar de 23e plaats, Groot-Brittannië naar de 31e, Frankrijk is gedaald naar de 26e en de VS naar de 20e.

Een andere indicator waar The Economist zich op richt is de manier waarop Spanje zijn werkloosheid met 0,7 procent heeft teruggedrongen, waarmee dit jaar een historisch record in de afgelopen tien jaar is bereikt, net als Italië en Griekenland.

De Spaanse regering verlengt de kortingen op het openbaar vervoer tot medio 2025

De Spaanse nationale overheid heeft een verlenging van de kortingen op het openbaar vervoer aangekondigd tot 30 juni 2025.

Deze beslissing betekent dat miljoenen mensen nog eens zes maanden kunnen blijven genieten van verlaagde tarieven, een welkome opluchting voor huishoudens die de druk voelen van de stijgende kosten.

Wat houdt de OV-kortingverlenging in?

Voorlopig blijven de kortingen ongewijzigd en bieden ze:

  • Gratis reizen met pendel- en middellange afstandstreinen.

  • 50% korting op kaartjes voor Avant-treinen, ideaal voor frequente reizigers.

  • Metro- en stadsbustarieven aan halve prijs, waarbij gemeenten en de overheid de subsidies voor hun rekening nemen.

De regeling is in 2022 ingevoerd om het openbaar vervoer betaalbaarder te maken en mensen te stimuleren hun auto te laten staan. En hoewel het de last voor veel portemonnees heeft helpen verlichten, zijn de resultaten op het gebied van het terugdringen van het autogebruik minder indrukwekkend.

Waarom de kwaliteit van het openbaar vervoer net zo belangrijk is als de prijs

Minister van Transport Óscar Puente is van mening dat hoewel betaalbaarheid belangrijk is, het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening mensen er echt van zal overtuigen om het openbaar vervoer te verkiezen boven hun auto.

Comfort en betrouwbaarheid zijn belangrijk: “Als iemand die € 0,36 voor een busrit betaalt, een snellere, comfortabelere service krijgt aangeboden voor € 0,70, denk ik dat hij voor de betere optie zou kiezen”, zei Puente in een recente verklaring.

Investeren in de toekomst: Hij benadrukte dat een betere stiptheid, frequentie en comfort essentieel zijn om meer passagiers aan te trekken.

De huidige kortingen kunnen de financiële druk verlichten, maar Puente is duidelijk: verbeteringen in de dienstverlening op de lange termijn essentieel.

De toekomst van kortingen op het openbaar vervoer na juni 2025

De regering is van plan om vanaf juli 2025 een nieuw subsidiemodel te introduceren. Hoewel de details nog worden afgerond, zal de focus naar verwachting verschuiven naar frequente gebruikers en groepen die het meest in nood zijn, waardoor het systeem toegankelijk blijft voor een breed publiek.

Voorlopig is de uitbreiding een aanwinst voor pendelaars, omdat ze wat meer ademruimte biedt in moeilijke economische tijden. Maar de vraag hoe betaalbaarheid in evenwicht kan worden gebracht met verbeteringen in de dienstverlening zal voorop staan nu Spanje zijn openbaarvervoersysteem opnieuw gaat herdenken voor de toekomst.

zondag 22 december 2024

Kaartjes voor topplaatsen in de Drie Koningen-parade van Málaga zijn in de verkoop

De organisatoren hebben de route van het spectaculaire evenement van 5 januari in het stadscentrum aangekondigd en er is ook een online boekingsplatform onthuld.

De voorbereidingen voor de langverwachte Drie Koningen parade in het centrum van Málaga in 2025 zijn in volle gang. Op zondag 5 januari zullen de praalwagens die Hunne Majesteiten uit het Oosten vergezellen (in andere landen ook wel de Drie Wijzen of Magiërs genoemd) en de straten van het stadscentrum van Málaga opnieuw vullen met illusie en kleur in een processie die jong en oud belooft te verrukken.

De plaatselijke broederschapsvereniging (Agrupación de Cofradías) heeft aangekondigd dat kaartjes voor zitplaatsen in de belangrijkste kijkruimtes van de spectaculaire parade op donderdag 19 december in de verkoop zijn gegaan.

Hoe kunnen kaartjes worden gekocht, hoeveel kosten ze en waar zijn ze te vinden?

De gebieden waar de stoelen zullen worden geplaatst om de parade te bekijken (en waarlangs de majestueuze processie zal passeren) zijn: Paseo del Parque, Plaza de la Marina en Alameda Principal.

Prijzen van de zitplaatsen: van 8 tot 15 euro

De Agrupación de Cofradías zal maximaal vier rijen stoelen plaatsen zodat het publiek van de traditionele parade kan genieten. De kostprijs van de stoelen is hetzelfde als vorig jaar, variërend van 8 tot 15 euro (inclusief BTW) en zijn afhankelijk van de door de gebruikers gekozen rij. Volgens de Agrupación kan elke koper maximaal 10 stoelen kopen:

  • Eerste rij: 15 euro

  • 2e rij: 13 euro

  • 3e rij: 11 euro

  • 4e rij: 8 euro

Net als voorgaande jaren kunnen zitplaatsen online worden geboekt op de website van Agrupación de Cofradías op het volgende webadres.

Officiële paraderoute

De parade begint zijn route bij het stadhuis van Málaga en gaat verder langs de Avenida de Cervantes, Plaza del General Torrijos, Paseo del Parque, Plaza de la Marina, Alameda Principal, Puente de Tetuán, Nazareno del Paso, Hilera, Puente de la Esperanza, Prim, Atarazanas, Puerta del Mar, Alameda Principal, Plaza de la Marina en Cortina del Muelle.

Aan het einde van de processie in Calle Cortina del Muelle zullen de Drie Wijzen en hun respectieve entourages te voet paraderen langs Calle Molina Lario tot ze het plein Plaza del Obispo bereiken en dan, op de trappen van de hoofdingang van de kathedraal, zullen zij de traditionele offers brengen aan het kindje Jezus.

Meer informatie kan men vinden: telefoon 676 759 587 of e-mail usuarios@agrupaciondecofradias.com

De DGT kondigt vakantieverkeersplan aan om kerstreizen veilig te houden

Nu de feestdagen van start gaan, heeft het Spaanse directoraat-generaal Verkeer (DGT) zijn jaarlijkse kerstverkeersactie gelanceerd.

Met naar verwachting 20,1 miljoen autoritten tussen nu en 6 januari 2025 is het plan bedoeld om voor iedereen veiliger en soepeler te reizen.

Belangrijke data voor zwaar kerstverkeer in Spanje

Het plan van de DGT verdeelt de vakantieperiode in drie belangrijke fasen, die elk samenvallen met belangrijke feestelijke data:

Kerstfase (20-25 december): Er worden ongeveer 6,7 miljoen reizen verwacht terwijl gezinnen samenkomen om het te vieren.

Nieuwjaarsfase (27 december–1 januari): Dit is wanneer het verkeer piekt en mensen van en naar feesten en vieringen gaan.

Driekoningenfase (3–6 januari): De laatste verplaatsing, terwijl gezinnen Drie Koningen vieren, een gekoesterde Spaanse traditie.

Topbestemmingen die waarschijnlijk veel kerstverkeer zullen zien in Spanje

Verwacht drukke wegen richting:

  • Tweede huizen in landelijke of kustgebieden.

  • Bergresorts, vooral voor skiën en wintersport.

  • Kerstattracties zoals feestelijke markten en lichtshows.

  • Winkelcentra, gevuld met last-minute shoppers.

Welke maatregelen zijn er?

Om de vakantiedrukte het hoofd te bieden, heeft de DGT verschillende maatregelen ingevoerd om reizen gemakkelijker en veiliger te maken:

  • Extra en omkeerbare rijstroken in gebieden met veel verkeer.

  • Tijdens de spitsuren zijn er geen wegwerkzaamheden.

  • Beperkingen voor vrachtwagens in belangrijke gebieden om knelpunten te voorkomen.

  • Weergereedheid, met teams die stand-by staan om sneeuw, ijs en regen op belangrijke routes aan te pakken.

Toptips om deze kerst veilig op de Spaanse wegen te blijven

De campagne van dit jaar, getiteld ‘Conduce siempre como si llevaras el plato principal de la comida’, moedigt automobilisten aan om langzamer te rijden, alert te blijven en extra voorzichtig te zijn. Belangrijke herinneringen zijn onder meer:

  • Drink niet en rijd: Plan vooruit als je iets gaat vieren.

  • Wees voorzichtig tijdens korte ritten: deze worden vaak onderschat, maar kunnen riskant zijn.

  • Controleer het weer: De omstandigheden kunnen snel veranderen en de verkeersveiligheid beïnvloeden.

Om dit te ondersteunen zal de DGT tijdens de vakantieperiode de snelheids- en alcoholcontroles opvoeren.

De DGT zet al haar middelen in om chauffeurs geïnformeerd en veilig te houden:

  • Verkeersagenten en helikopters zullen de belangrijkste routes in de gaten houden.

  • Drones en camera's zullen de verkeersopstoppingen in kaart brengen en de regelgeving handhaven.

  • Chauffeurs kunnen toegang krijgen tot live updates op de DGT-website, sociale media (@DGTes) en door de 011-hulplijn te bellen.

Om stress en vertragingen te voorkomen, raadt de DGT aan om uw reis zorgvuldig te plannen:

  • Controleer verkeersvoorspellingen en vermijd piektijden indien mogelijk.

  • Gebruik de website van de DGT voor alternatieve routes en veiligheidstips.

  • Geef uzelf voldoende tijd om uw bestemming te bereiken.

Hoewel de wegen druk zullen zijn, kan een beetje planning en extra zorg het verschil maken. Of je nu op bezoek gaat bij familie, geniet van een vakantie of gewoon even naar de winkel gaat: de focus ligt deze kerst op veilig en zonder stress te reizen.

Bevolkingsaangroei in Málaga: 97% van de nieuwe inwoners is in het buitenland geboren

De demografie van de provincie Málaga verandert snel. Recente gegevens van het Spaanse Nationale Instituut voor de Statistiek (INE) wijzen op een opvallende trend: vrijwel alle nieuwe inwoners van de provincie zijn buiten Spanje geboren.

Op 1 januari 2024 telde de provincie Málaga bijna 22.000 nieuwe inwoners vergeleken met het jaar ervoor. Hiervan zijn er maar liefst 21.370 in het buitenland geboren, wat neerkomt op 97,2% van de totale toename. Dit staat in schril contrast met de rest van Spanje, waar het aandeel in het buitenland geboren nieuwe inwoners aanzienlijk lager ligt.

De totale geregistreerde bevolking van Málaga bedraagt nu 1.774.701, een stijging van 21.973 ten opzichte van 2023. Hiervan zijn er 1.360.385 in Spanje geboren, terwijl 414.316 in het buitenland geboren zijn.

Een perspectief op langere termijn

Tussen 2021 en 2024 groeide de bevolking van Málaga met 77.746 inwoners. Hiervan waren er 71.952 of 92,5%, in het buitenland geboren. In dezelfde periode waren er slechts 5.794 nieuwe inwoners van Spaanse afkomst bijgekomen.

Steden voelen de impact

In de stad Málaga neemt het aantal van in Spanje geboren inwoners af. Op 1 januari 2024 telde de stad 592.346 inwoners, waarvan er 499.029 in Spanje geboren waren, ongeveer 5.000 minder dan in 2021. Het aantal in het buitenland geboren inwoners groeide echter met 19.352 tot 93.317.

In Marbella is de verschuiving minder uitgesproken, maar nog steeds opmerkelijk. De bevolking van de stad steeg tot 159.054 in 2024. Hiervan waren er 98.261 in Spanje geboren, 704 minder dan in 2021, terwijl het aantal in het buitenland geboren inwoners met 10.726 toenam tot 60.793.

Projecties voor het komende decennium

Deze trend vertoont geen tekenen van vertraging. Volgens INE-projecties zal tussen 2024 en 2034 92% van de nieuwe inwoners van de provincie Malaga in het buitenland geboren zijn. In deze periode zal de provincie naar verwachting 303.844 nieuwe inwoners krijgen, waarvan er 280.600 van buiten Spanje komen.

Een veranderend Málaga

Terwijl buitenlandse inwoners de bevolkingsgroei van Málaga blijven stimuleren, verandert het demografische landschap van de provincie. Steden als Málaga en Marbella zien al aanzienlijke veranderingen, die waarschijnlijk de toekomst van de regio zullen bepalen.

Dit evoluerende demografische profiel biedt zowel kansen als uitdagingen voor de provincie terwijl deze zich aanpast aan de steeds internationalere bevolking.

zondag 15 december 2024

Dit is de datum waarop de nieuwe universele regelgeving voor mobiele telefoons van kracht wordt

De deadline is 28 december 2024, maar wat is de betekenis van die datum? Vanaf nu zullen alle mobiele telefoons en andere apparaten die in de EU worden verkocht een USB Type-C-oplaadpoort moeten hebben. Die zal een universele oplader worden, zoals uiteengezet in het Spaans Koninklijk Besluit 187/2016 van 6 mei als reactie op een Europese richtlijn die tot doel heeft elektronisch afval te verminderen en daarmee consumenten te helpen om geld te besparen.

In Spanje zijn de gadgets waarop dit amendement van toepassing zal zijn smartphones (inclusief iPhones), tablets, digitale camera's, headsets, draagbare videogameconsoles, draadloze luidsprekers, eReaders en accessoires zoals toetsenborden, muizen en draagbare navigatieapparatuur.

In het geval van laptops is de deadline voor aanpassing aan deze nieuwe regelgeving verschoven naar 28 april 2026, terwijl smartwatches en fitnesspolsbandjes vanwege hun formaat en gebruiksomstandigheden zijn vrijgesteld van deze verplichting.

Hierdoor kunnen consumenten één enkele oplader gebruiken voor een verscheidenheid aan nieuw aangeschafte kleine en middelgrote draagbare elektronische apparaten.

Bovendien zullen consumenten bij de aanschaf van een nieuw toestel zelf kunnen beslissen of ze überhaupt een oplader willen toevoegen. Daartoe vereist de nieuwe regelgeving dat informatie over het laadsysteem en het al dan niet aanwezig zijn van een oplader in de productverpakking zal moeten worden aangegeven door een etiket of een pictogram, zowel op de verpakking als in de instructies en, in geval van verkoop op afstand, dicht bij de prijsdetails.

Bovendien zullen alle apparaten die snel opladen ondersteunen dezelfde laadsnelheid hebben, waardoor gebruikers met elke compatibele oplader met dezelfde snelheid kunnen opladen.

De EU schat dat consumenten tot 250 miljoen euro per jaar zullen besparen op onnodige aankopen van deze apparaten. Het andere voordeel dat wordt gegeven is de positieve impact op het milieu, aangezien opladers die in de vuilnisbak of in openbare afvalbakken belanden, in Europa goed zijn voor ongeveer 11.000 ton elektronisch afval per jaar.

De prijsstijgingen voor tolwegen in Spanje zullen volgend jaar gekoppeld worden aan de inflatie, net als vóór de coronacrisis

De investeringen in de transportinfrastructuur die in Spanje nodig zijn om een oplossing te bieden voor de stijgende vraag naar mobiliteit en de modernisering van netwerken bedragen volgens berekeningen van Seopan, de vereniging van bouwbedrijven en concessiehouders, ruim 150 miljard euro.

Alleen al voor het wegennet bedragen de noodzakelijke investeringen 24 miljard euro. Aangezien deze infrastructuur geen eigen financiering heeft, zoals dat het geval is bij andere infrastructuur zoals luchthavens (met de vergoedingen die Aena aan luchtvaartmaatschappijen in rekening brengt) of in de spoorwegsector (met de vergoedingen van infrastructuurbedrijf Adif).

Bij verschillende gelegenheden heeft de minister van Transport, Óscar Puente, de noodzaak op tafel gelegd om wegen te financieren met een pay-per-use-systeem, zoals het geval is in vrijwel heel Europa. De regering heeft dit voorstel zelfs opgenomen in haar hervormingsplan voor de Europese Commissie, hoewel het later werd ingetrokken. Het wegennet is een transportmiddel dat 86 procent van de mobiliteit van mensen en 93 procent van de goederen in het land ondersteunt.

Maar voorlopig zal er geen veralgemeend pay-per-use-systeem zijn en zullen de geldende tolwegen hun tarieven in 2025 opnieuw verhogen in lijn met de inflatie, zonder subsidies van de staat en doorgaan met het model van vóór de inflatiecrisis.

Dit werd uitgelegd door de president van Seopan, Julian Núñez, tijdens de presentatie van het rapport 'Análisis de la Inversión Prioritaria en Infraestructuras en España' (analyse van prioritaire infrastructuurinvesteringen in Spanje). "De stijging gaat automatisch in lijn met de inflatie. De regering wilde de stijging in andere jaren afzwakken vanwege de hoge consumentenprijsindex (CPI), maar we denken niet dat dit deze keer zal gebeuren omdat de inflatie al zeer onder controle is."

In 2023 werd de tolheffing op wegen met vier procent verhoogd in plaats van de bijna 8,4 procent die in lijn zou zijn geweest met de CPI van 2022, om de impact op gezinnen te verzachten. De regering heeft zich ertoe verbonden de tolexploitanten de komende jaren te compenseren. De exploitanten van het 1.500 kilometer lange netwerk van rijkstolwegen (waarvan de belangrijkste Abertis, Itínere, Glovalbía en Ausol zijn), die jaarlijks ongeveer 1,5 miljard euro aan inkomsten genereren, waren niet bereid de helft te verliezen van wat ze in 2023 zouden hebben verdiend, als de CPI-gerelateerde verhoging was toegepast.

Als gevolg hiervan stelde het ministerie van Transport, na intensieve onderhandelingen, een compensatie voor hen vast, hoewel deze veel minder was dan wat ze hadden gevraagd. In 2024 kwam deze compensatie al tot uiting in de toltarieven, die tussen de 5 en 6,65 procent stegen, bovenop de CPI.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat weten te onderzoeken wat de exacte verhoging per 1 januari zal zijn en dat er "nog niets besloten is". Als rekening wordt gehouden met het gemiddelde inflatiecijfer dat organisaties als Funcas voor 2024 hebben berekend, zal de tol op 1 januari met ongeveer 2,7 procent stijgen.

Wie is dit jaar de Kerst ‘kakker’?

vooraanzicht van een cagaber van Mtiedemann  

achteraanzicht van een caganer van Mtiedemann 


De figuur van de caganer (kakker/poeper) is de klassieke figuur van de Spaanse kerststal uit de 18e eeuw die onmogelijk te verbergen is.

De caganer was vroeger de kakkende herder, het personage van de onenigheid in de kerststal, de onbeschofte, het zwarte schaap waarvan we nooit weten waar we het moeten plaatsen. Maar de herder heeft een plaats op de achtergrond ingenomen en is de afgelopen jaren vervangen door de ster van de meme, Donald Trump zelf.

En Trump is niet de enige; er zijn caganers van Macron, Messi, Maduro, Zelensky… Geen enkele publieke figuur die hier aan ontsnapt.

Deze passie voor de figuur met fysiologische behoeften, aangezien er mensen zijn die ze verzamelen alsof het postzegels of uilen zijn, wordt gedreven door de Catalaanse winkel Caganer.com. De site is ook beschikbaar in het Engels, Frans, Duits en Catalaans. Op deze website kunnen verzamelaars allerlei soorten caganers kopen, van bekende sporters tot Fidel Castro of de Beatles.

Spanje heeft een van de hoogste immigratiecijfers in de EU

Spanje heeft een van de hoogste aantallen buitenlandse immigranten en die cijfers liggen aanzienlijk hoger dan in andere Europese landen, wa...