donderdag 15 mei 2025

Naar het strand in Spanje en opgepast voor de boetes

Spanje beschikt over duizenden kilometers aan stranden en kustlijn, van de Baskische kust tot de Costa Brava, via Andalusië, de Canarische Eilanden en de Balearen.

Deze stranden en baaien zijn de afgelopen weken al druk bezocht door mensen die genieten van zon, zand en water.

De Spaanse stranden zijn dan ook openbare plekken en als zodanig moeten bezoekers zich aan een reeks regels houden die het collectieve welzijn bevorderen en ieders verblijf comfortabel maken.

In Spanje vallen alle stranden onder de Ley de Costas (Kustwet), een wet die regels vastlegt voor de bescherming en het behoud van deze natuurgebieden. Deze wet stelt ook de redenen vast waarom we tijdens onze vakantie een boete kunnen krijgen.

Elke gemeente heeft andere regels.

Elke gemeente vult deze regels echter aan met haar eigen verordeningen, wat kan leiden tot verschillende regels en beperkingen op elk van de Spaanse stranden.

De overtredingen waarvoor iemand aan deze kusten van ons land een boete kan krijgen, zijn dan ook divers en variëren van het achterlaten van een parasol op het zand of roken van tabaksproducten tot het spelen van luide muziek, afhankelijk van je locatie. In Spanje legt elke stad boetes op op de stranden.

De eerder genoemde Kustwet bepaalt eveneens dat stranden die onder gemeentelijke of regionale jurisdictie vallen, jurisdictie moeten uitoefenen over territoriale en kustplanningszaken.

Dit omvat onder andere havens, stadsplanning en lozingen in zee.

Volgens de regelgeving moeten lokale overheden "stranden en openbare badzones in goede staat van netheid, hygiëne en gezondheid houden, en ervoor zorgen dat de regels en instructies van de staatsadministratie met betrekking tot de redding en veiligheid van mensenlevens worden nageleefd."

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van zaken die doorgaans in augustus op de populairste stranden worden gereguleerd.

Wat u niet mag doen op Spaanse stranden

Huisdieren: Huisdieren zijn over het algemeen niet toegestaan ​​op de meeste stranden, met uitzondering van blindengeleidehonden of hulphonden. Sommige stranden zijn alleen toegankelijk tijdens bepaalde uren of buiten het seizoen. Afhankelijk van de gemeente lopen de boetes op tot € 3.000. Wat er kan en mag met huisdieren op stranden kan men meer uitleg vinden op verblijven in Spanje. Hier kan men een volledige lijst vinden van alle stranden waar men wel toegang heeft met zijn huisdier.

Strandfeesten: Strandfeesten worden steeds vaker gereguleerd door gemeenten, die regels vaststellen met betrekking tot geluidsoverlast en de plaatsing van de faciliteiten. Sommige stranden in Spanje verbieden bepaalde activiteiten, zoals muziekapparatuur, terwijl andere deze toestaan ​​zolang ze anderen niet storen. De kustwetgeving voorziet echter wel in een boete van € 22 per vierkante meter als de autoriteiten dit gegrond achten.

Openbare verkoop: Op sommige stranden is straatverkoop toegestaan, terwijl andere dit verbieden of het aantal toegestane kraampjes beperken. Zonder vergunning kan de boete oplopen tot € 1.500.

Tenten opzetten zonder vergunning. Op sommige stranden in Spanje worden boetes opgelegd voor het opzetten van tenten zonder voorafgaande toestemming. De gemeente Valencia beschouwt deze overtreding als "zeer ernstig" en kan een boete van 1.501 tot 3.000 euro opleggen.

Douchen met zeep of shampoo: Douchen met zeep of shampoo is verboden op alle Spaanse stranden. De boete bedraagt ​​750 euro. Het gebruik van chemische producten is niet toegestaan.

Urineren in zee: Als we betrapt worden op urineren in zee, kan de boete in gebieden zoals Vigo oplopen tot 705 euro van je portemonnee of betaalpas. De vraag is wel hoe men dit gaat ontdekken.

Slapen op het strand: Slapen op het strand van Valencia wordt beschouwd als een ernstige overtreding, met een boete van 40 tot 1500 euro.

Het plaatsen van een parasol: Het plaatsen van een parasol of het reserveren van een plek op het strand met handdoeken kan bijvoorbeeld oplopen tot 750 euro in Benidorm of 300 euro in Málaga. Bovendien kunnen eigenaren zonder hun bezittingen achterblijven, omdat de lokale politie verantwoordelijk is voor het verwijderen ervan.

Zwemmen met een rode vlag: Zwemmen wanneer er een rode vlag hangt is erg duur: tot 3000 euro.

Padel spelen: Padel spelen is ook verboden op sommige plaatsen, zoals Benidorm of San Javier, Murcia, en kan worden bestraft met een boete van maximaal 3000 euro.

Harde muziek spelen: Harde muziek spelen op het strand kan in plaatsen zoals Badalona, ​​Sanxenxo, Denia of Chipiona 750 euro kosten.

Het roken op bepaalde stranden: Als onderdeel van het initiatief om de tabaksconsumptie met 30 procent te verminderen ten opzichte van 2010, heeft de overheid een netwerk van rookvrije stranden in Spanje opgezet om "de netheid en duurzaamheid van onze kustlijn te bevorderen". Vrijwel alle kustprovincies hebben dus minstens één rookvrij strand. Een bord op het strand geeft dit aan. Het gooien van een sigarettenpeuk op het zand of in het water, kunnen oplopen tot 450 euro.

Alcoholische dranken: Meestal kom je hier mee weg, en soms kijkt de politie de andere kant op. De wet voorziet echter in boetes tussen de 1.501 en 3.000 euro voor drinken op het strand of de boulevard.

Afval: Vergeet niet je rommel op te ruimen, want als je betrapt wordt op het achterlaten of dumpen van afval op het strand, kan dat je tussen de 751 en 1.500 euro kosten.

Neem dus zonnebrandcrème, een zonnebril en een picknickmand mee, maar denk ook aan de nieuwe en dikwijls onbekende regeltjes. Zo voorkomt u verrassingen waar u later spijt van krijgt.

Ouigo lanceert goedkope tickets vanaf negen euro tussen Málaga, Sevilla, Cordoba en Madrid

Het aftellen is begonnen voor de zomervakantie en de voorbereidingen voor die langverwachte uitstapjes. Ouigo, een particuliere exploitant van betaalbare hogesnelheidstreinen in Spanje, kondigde maandag aan dat er tussen 2 juni en 14 september goedkope tickets te koop zullen zijn. Het bedrijf kondigt routes vanaf negen euro aan tussen Málaga, Sevilla, Córdoba en Madrid, die nu beschikbaar zijn op de website en app van Ouigo.



Volgens de treinmaatschappij biedt het zes dagelijkse diensten aan op de route Madrid-Sevilla, met drie heen- en drie terugreizen, en vier dagelijkse diensten op de route Madrid-Málaga, met twee treinen in elke richting. De meeste van deze diensten stoppen in Córdoba en in totaal biedt het wekelijkse aanbod meer dan 35.000 zitplaatsen aan.

Treinen van Madrid-Puerta de Atocha naar Sevilla vertrekken om 7.40 uur, 15.14 uur en 17.37 uur. In de tegenovergestelde richting vertrekken treinen vanuit Sevilla om 7.38 uur, 11.14 uur en 19.44 uur. Treinen vanuit station Puerta de Atocha in Madrid naar Málaga vertrekken om 7.19 uur en 15.23 uur, terwijl treinen vanuit Málaga in de tegenovergestelde richting om 11.15 uur en 19.50 uur vertrekken.

Kinderen jonger dan drie jaar gratis

Naast reizen vanaf negen euro voor de komende maanden introduceert Ouigo een vast tarief van zeven euro voor kinderen van vier tot en met dertien jaar en gratis kaartjes voor kinderen tot en met drie jaar (zolang ze geen zitplaats bezetten).

De Ouigo-treinen bieden 509 zitplaatsen verdeeld over twee niveaus en bij gebruik van een dubbele treindienst bedraagt ​​deze capaciteit 1.018 zitplaatsen. Sinds de liberalisering van de sector in 2021 heeft Ouigo meer dan 16 miljoen passagiers vervoerd.

Hard optreden tegen vapen in Spanje: wat vapers moeten weten

Algemeen

De Spaanse liefdesaffaire met vapen zit in zwaar weer. De overheid maakt zich op om de controle op e-sigaretten te verscherpen, met nieuwe regels die de manier waarop Spanjaarden vapen zullen veranderen.

Van een openbaar verbod tot forse boetes: de veranderingen leiden tot verhitte debatten onder rokers, gezondheidsfanaten en bareigenaren. Nu 15 procent van de volwassenen regelmatig vapet, een verdubbeling ten opzichte van 2020, staat er veel op het spel. Hier leest u alles over wat er gaat gebeuren, waarom het belangrijk is en hoe u dit probleem kunt doorstaan. Het ministerie van Volksgezondheid, onder leiding van minister Mónica García, dringt aan op een ingrijpend anti-vapeplan, dat naar verwachting eind 2025 wordt uitgerold.

De grote stap?

Het verbieden van vapen op openbare plekken zoals terrassen van restaurants, stranden en zelfs in de rij bij bushaltes. Je mag nog steeds thuis of in je eigen auto vapen, maar als je een druk plein opstapt, riskeer je een boete van 200 euro. Het ministerie overweegt ook om de verpakkingen van vape-producten te neutraliseren en alle opvallende ontwerpen die tieners aantrekken, te schrappen.

Gearomatiseerde vapes, denk aan mango of bubblegum, zouden wel eens kunnen verboden worden, omdat ze ervan worden beschuldigd kinderen verslaafd te maken. Wegwerpvapes, een favoriet vanwege hun prijskaartje van 8 euro, worden volledig verboden om milieuvervuiling te verminderen.

Waarom deze strenge maatregelen?

Gezondheidsfunctionarissen zeggen dat vapen niet de onschuldige damp is die het lijkt. Studies koppelen e-sigaretten aan longschade, hartproblemen en kankerverwekkende chemicaliën, hoewel ze nog steeds minder giftig zijn dan tabak. Het vapen onder tieners is enorm toegenomen: 20 procent van de 14- tot 18-jarigen gebruikt e-sigaretten, een stijging ten opzichte van 5 procent tien jaar geleden.

"We zien een nieuwe generatie verslaafd", waarschuwde García tijdens een persconferentie in Madrid. Het ministerie wijst op gegevens uit 2024 waaruit blijkt dat 1200 ziekenhuisopnames verband houden met vape-gerelateerde ziekten, voornamelijk onder jonge gebruikers. Aan de andere kant beweren rokers dat vapes hen hebben geholpen om van sigaretten af ​​te komen, sigaretten die jaarlijks 50.000 Spanjaarden het leven kosten. "Het is mijn reddingsboei", vertelde een barista uit Málaga aan de lokale media, woedend over het verbod.

Gezondheid en cultuur ook

De regels gaan niet alleen over gezondheid, maar ook over cultuur. De Spaanse levensstijl in de buitenlucht, van tapasbars tot chiringuitos aan het strand, floreert dankzij de sociale sfeer. Vapen is een vast onderdeel van de terrasjes, waar 60 procent van de gebruikers een vape neemt terwijl ze van hun biertje nippen.

Bareigenaren vrezen dat het verbod klanten zal wegjagen, vooral toeristen die vapen. "Het is weer een klap voor de zaken", mopperde een restauranthouder uit Barcelona, ​​die al geprikkeld was door het herstel na COVID.

De horeca, waar 1,7 miljoen mensen werken, lobbyt voor vrijstellingen, maar García houdt voet bij stuk en wijst op de risico's van meeroken.

Hoe reageert de publieke opinie?

Sociale media zijn gemengd. Sommigen juichen de strenge maatregelen toe. Een gebruiker postte: "Terrassen zouden bedoeld moeten zijn om te eten, niet om in de wolken te stikken."

Anderen noemen het te ver gaan en stellen dat volwassenen zelf moeten kiezen. Uit een onderzoek uit 2025 bleek dat 55 procent van de Spanjaarden voorstander is van strengere wetgeving voor vapen, maar slechts 30 procent wil een algeheel verbod.

Rokers maken zich vooral zorgen over de handhaving. De Guardia Civil en de lokale politie zullen patrouilleren op hotspots en boetes van 200 euro uitdelen voor eerste overtredingen, en een verdubbeling voor recidivisten.

"Veel succes met het controleren van elk strand", spotte een vaper online.

Aan de wet houden

Ken eerst de no-vape zones: terrassen, stranden, haltes van het openbaar vervoer en overal waar kinderen samenkomen, zoals speeltuinen. Blijf in privéruimtes of aangewezen rookruimtes, hoewel die steeds kleiner worden.

Als je verslaafd bent aan smaken, sla dan je voorraad in vóór het verbod, maar hamster geen wegwerpartikelen, die zijn als eerste verboden. Vaping shops, die te maken hebben met een omzetdaling van 20%, bieden kortingen, dus check lokale aanbiedingen.

500 euro als je binnen wordt betrapt op openbare locaties

Als je op reis bent, houd er dan rekening mee dat luchthavens zoals Barajas vapen binnenshuis al verbieden en dat de boetes oplopen tot 500 euro voor stiekeme trekjes.

Het grotere plaatje is onduidelijk. De opkomst van vapen heeft het tabaksgebruik verminderd, de verkoop van sigaretten is met 10 procent gedaald sinds 2015, maar de zorgkosten stijgen.

Beslissingen zonder de juiste gegevens

Critici beweren echter dat de overheid te snel ingrijpt zonder voldoende gegevens. "Laat me de langetermijnstudies zien", eiste een arts, die opmerkte dat vapen nog nieuw is vergeleken met de decennialange controle op tabak.

De Spaanse vape-scene verandert momenteel snel. Als je een gebruiker bent, plan dan vooruit, ontwijk de boetes en overweeg die gewoonte misschien eens. De wolken trekken op, maar het debat laait pas nu op.

dinsdag 13 mei 2025

De DGT legt uit hoe u zich veilig kunt blijven verplaatsen op de Spaanse wegen als de verkeerslichten uitvallen

Nu een stroomuitval weer in het nieuws is in gans Spanje, is de Algemene Directie Verkeer (DGT) tussenbeide gekomen met de volgens hen broodnodige richtlijnen.

Als de lichten uitvallen, letterlijk, en de verkeerslichten niet meer werken, is het cruciaal om te weten hoe je je op kruispunten moet gedragen. Een verkeerde beweging kan leiden tot ernstige ongelukken, en bij totale stroomuitval is er geen ruimte voor giswerk.

Wat te doen als de verkeerslichten uitvallen tijdens een stroomstoring in Spanje?

Wanneer er een stroomstoring optreedt en de verkeerslichten niet meer branden, is er geen sprake van een rommeltje. Volgens de DGT is er een duidelijke prioriteitsvolgorde die bestuurders moeten volgen om alles veilig te laten verlopen.

Bovenaan de lijst staan ​​verkeersagenten, politieagenten of burgerwachten ter plaatse. Als zij aanwezig zijn en auto's begeleiden, hebben hun instructies voorrang op alle borden, verkeerslichten of markeringen. Waarom? Omdat ze in realtime reageren en zich aanpassen aan de situatie zoals die zich ontwikkelt. Dus als je een agent op een kruispunt ziet, vergeet dan de regels en volg zijn of haar bevelen of voorbeeld.

Op de tweede plaats staan ​​tijdelijke verkeerslichten, zoals kegels, zwaailichten of omleidingsborden. Deze kunnen geplaatst zijn voor wegwerkzaamheden of openbare evenementen, en ze moeten net zo strikt worden opgevolgd als permanente borden.

Op de derde plaats staan ​​de verkeerslichten zelf maar als ze niet werken vanwege een stroomstoring, sla je ze gewoon over en kijk je naar het volgende niveau: verticale verkeersborden, zoals 'Stop', 'Geef voorrang' of voorrangsborden bij kruispunten.

Als geen van deze borden aanwezig is, moeten automobilisten letten op de wegmarkeringen, geschilderde lijnen, pijlen en zebrapaden. Deze staan ​​misschien onderaan de lijst, maar bij gebrek aan iets anders zijn ze nog steeds bindend en bieden ze belangrijke richtlijnen.

Wat te doen als er geen verkeersborden of wegmarkeringen zijn

Dit kan lastig worden. Als u een kruispunt nadert zonder werkende verlichting, zonder verticale borden en zonder zichtbare markeringen, valt u terug op de algemene voorrangsregel: geef voorrang aan voertuigen die van rechts komen.

Deze basisregel is essentieel bij zogenaamde "gelijkwaardige kruispunten", waar geen verkeersborden of verkeerslichten een duidelijk voordeel geven. Het is simpel, maar niet altijd even duidelijk wanneer iedereen het niet zeker weet. Daarom adviseert DGT ook om vaart te minderen, alert te blijven en alleen over te steken als u er absoluut zeker van bent dat het veilig is.

Er zijn een paar uitzonderingen op deze regel. Als een van de wegen verhard is en de andere niet, heeft het voertuig op de verharde weg voorrang. Ook als een tram of trein het kruispunt oversteekt, heeft deze altijd voorrang, ongeacht de richting of het zicht.

DGT-veiligheidstips voor rijden tijdens een stroomstoring

Rijden tijdens een stroomstoring draait niet alleen om het kennen van de regels, maar ook om kalm blijven en je gezond verstand gebruiken. Hier zijn enkele belangrijke tips van de DGT:

  • Rijd langzamer. Minder zicht en verwarring op de weg betekenen dat je meer tijd nodig hebt om te reageren. Lagere snelheden = minder verrassingen.

  • Houd afstand. Laat extra ruimte tussen jouw auto en de voorligger. Je kunt niet vertrouwen op remlichten of soepele reacties als de stroom uitvalt.

  • Blijf gefocust. Dit is niet het moment om je telefoon te checken of aan je radio te zitten prutsen. Houd je ogen op de weg, je handen aan het stuur, afleiding kan wachten.

  • Blijf kalm. Stroomuitval is stressvol, maar paniek helpt niet. Haal diep adem, rijd defensief en vertrouw erop dat andere bestuurders (hopelijk) hetzelfde doen.

Waarom het kennen van de verkeersregels tijdens een stroomuitval essentieel is voor de veiligheid

Een stroomuitval is zeker vervelend. Maar op de weg kan het ook gevaarlijk zijn vooral wanneer de verkeerslichten uitvallen en er chaos ontstaat. Daarom moedigt de DGT alle automobilisten in Spanje aan om deze prioriteiten te bestuderen en voorbereid te zijn om voorzichtig en zelfverzekerd te handelen als de lichten plotseling uitvallen.

Want de volgende keer dat verkeerslichten het niet meer doen, is het niet alleen een technisch probleem, het kan een moment van leven of dood zijn. En hoe ga je daar het beste mee om? Ken de regels, blijf alert en rijd slim.

Locaties waar de Spaanse politie zich met mobiele radars opstelt

Verkeersveiligheid wordt in Spanje serieus genomen, vooral gezien het feit dat er volgens het Directoraat-Generaal voor Verkeer (DGT) in 2024 1.154 verkeersdoden op Spaanse snelwegen zijn gemeld.

Het DGT, de hoogste vervoersautoriteit van het land, heeft besloten dat er veel radars in heel Spanje moeten worden geplaatst, aangezien de meeste ongevallen te wijten zijn aan voertuigen die de maximumsnelheid overschrijden.

De bewakings- en snelheidscontroleapparatuur omvat de traditionele vaste radars, trajectradars, sleepradars en Pegasus-helikopters. Elk systeem beschikt over een unieke technologie en software om bestuurders te detecteren die de veiligheidsregels overtreden.

Er is een toename in het aantal mobiele radars in het hele land gemeld. Ze zijn gebruiksvriendelijk en binnen enkele seconden te installeren.

Bovendien heeft de DGT de afgelopen jaren een grote hoeveelheid van de nieuwe, lichtgewicht Velolaser-radar gekocht, een systeem dat moeilijk te detecteren is.

Dus, waar bevinden ze zich?

We hebben het natuurlijk over de velolaserradars, die hypermodern zijn en worden aangestuurd door zeer nauwkeurige laserlijnen die het monitoren van verkeerswegen kinderspel maken.

De laser werkt door licht te richten op passerende voertuigen. De laserstraal kaatst terug naar het apparaat, waardoor het de verstreken tijd en de afgelegde afstand kan berekenen vanaf het moment dat het licht de auto raakte en terugkeerde.

Deze apparaten kunnen op verschillende manieren worden ontdekt. ​​Door hun compacte afmetingen kan de politie ze op zuignappen of statieven in de buurt van de weg onder controle bevestigen.

Zo onthult een motorrijder via sociale media een van de locaties van deze radars die de afgelopen maanden zijn verschenen. In de video is een van deze radars te zien die aan een verticaal bord op de weg is bevestigd. Hij kan ook achter een voorrangsbord worden geplaatst om te controleren wie zich wel of niet aan de wet houdt.

Veel automobilisten vinden deze plekken gewoonweg onverwacht. Ze zouden er gewoon niet aan denken om naar een klein statief te kijken, laat staan ​​achter voorrangsborden of andere verkeersborden.

De enige aanwijzing is echter een motor of voertuig met iemand aan boord of in de buurt. Kom op! Dat is verdacht. Dus als je iets ziet dat niet klopt, rem dan af voordat ze je “flitsen”.

Soorten radars die in Spanje bestaan

Vaste radars: Dit zijn de traditionele radars die gemakkelijk te vinden zijn omdat ze je vooraf waarschuwen voor hun locatie, zodat je tijd hebt om je snelheid aan te passen aan de limiet.

Sectieradars: Er zijn er meestal twee, en ze meten de gemiddelde snelheid van de ingaande en uitgaande snelheid. Handig, want als je er per ongeluk tussen komt, kun je snel rekenen en je snelheid aanpassen om aan de snelheidslimiet te voldoen.

Mobiele radars: Mogelijk de makkelijkste. Waar je een politieauto ziet, is er waarschijnlijk ook een radar in de hand van een agent of op een statief langs de weg.

Velo-laserradars: Dit is de nieuwste technologie op het gebied van snelheidsbewaking, en we hebben je tips gegeven om ze te herkennen. Houd ze echter goed in de gaten, want je ziet ze misschien niet.

Pegasus-helikopter: De DGT heeft er 13, maar slechts 10 hebben een camera die vanuit de lucht snelheidsboetes kan uitschrijven.

Verkeerslichtradar: Gemeenten gebruiken dit type radar, ook wel fotoradar genoemd, om verkeerslichtovertreders in de gaten te houden. Het bestaat uit een camera die bij een verkeerslicht wordt geplaatst en een foto maakt van de kentekenplaat en de locatie van het voertuig.

Cascaderadar: Zoals we al eerder uitlegden, zijn dit mobiele radars die bovenop een vaste radar zijn geplaatst, maar de andere kant op gericht zijn. Zo weet de radar of u gas geeft, denkend dat er geen radar meer is die uw snelheid bijhoudt.

Gordelradar: Dit zijn eigenlijk geen radars, maar camera's die detecteren of de inzittenden van een voertuig hun veiligheidsgordel dragen. Ze kunnen tot 50 foto's per seconde maken en er zijn meer dan 200 camera's op palen en platformen in Spanje.

Plannen DGT 2025

De DGT heeft 122 nieuwe snelheidscontrolepunten aangewezen waar een stijging van 21 procent in het aantal dodelijke ongevallen is gemeld. Deze locaties bevinden zich in Andalusië, Almería, Málaga, Granada, Valencia en Alicante.

De digitale Euro in 2025: wat u echt moet weten

Het is een nieuw soort euro en speciaal ontworpen voor het digitale tijdperk...

Hoewel de recente stroomstoring in Spanje, Portugal en delen van andere Europese landen velen eraan heeft herinnerd hoe essentieel cash geld kan zijn in tijden van crisis, heeft dat Europa er niet van weerhouden om door te gaan met zijn plannen voor digitale valuta.

Contant geld verdwijnt langzaam uit ons dagelijks leven en de Europese Centrale Bank (ECB) bereidt zich voor om de manier waarop we vandaag de dag geld uitgeven, te veranderen. Daar komt de digitale euro om de hoek kijken: een door de staat gesteunde virtuele valuta die met slechts een tik op je telefoon te gebruiken is. Het is nog geen realiteit, maar 2025 wordt het jaar waarin alles op zijn plek begint te vallen.

Dus wat is het precies? En waarom dringt de EU aan op een digitale euro

Eerst het belangrijkste: het gaat er niet over om munten en bankbiljetten van de ene op de andere dag te vervangen. Volgens ECB-president Christine Lagarde is het idee om een ​​'digitale versie van contant geld' te creëren die je online of in winkels kunt gebruiken, net als met je pinpas, maar dan zonder dat je een bankpas nodig hebt. Het is bedoeld om gratis te gebruiken, veilig te zijn en je privacy te respecteren.

Dus, waarom nu? Kijk eens hoeveel er de afgelopen tien jaar is veranderd. We winkelen meer online, gebruiken minder contant geld en zijn sterk afhankelijk van private techgiganten voor ons geldbeheer. Platforms zoals PayPal en Apple Pay zijn overal. Bovendien groeien cryptovaluta en stablecoins (zoals die gekoppeld zijn aan de dollar) snel.

De EU wil niet achterblijven, of erger nog, de controle over haar monetaire systeem verliezen aan private bedrijven of buitenlandse mogendheden. De digitale euro is Europa's manier om haar financiële onafhankelijkheid te behouden en zich tegelijkertijd aan te passen aan de nieuwe technologie.

Hoe de digitale euro werkt en hoe deze zich verhoudt tot crypto

In tegenstelling tot de Bitcoin of de Ethereum zou de digitale euro geen wildewest-digitale activa zijn met enorme prijsschommelingen. Het is geen beleggingsinstrument. Het zou een digitale valuta van de centrale bank (CBDC) zijn, wat betekent dat deze volledig wordt gedekt en uitgegeven door de ECB.

Je zou er geen rente over verdienen. Je zou het gewoon gebruiken zoals je met gewone euro's doet, maar dan digitaal. En je zou het op je smartphone of in een app kunnen opslaan, zelfs zonder een traditionele bankrekening.

Wat betreft de privacy van de gebruiker? De ECB belooft pseudoniemen te gebruiken, wat betekent dat je naam niet aan elke betaling die je doet wordt gekoppeld. Maar sommige critici zijn sceptisch. EU-wetgevers hebben recentelijk aangedrongen op wetten die online anonimiteit verminderen, en privacywaakhonden waarschuwen al voor problemen.

Toch zegt de ECB dat ze geen aankopen zal volgen of de overheid zal toestaan ​​je transacties te bespioneren. Of mensen dat geloven, is een ander verhaal.

Tijdlijn van de digitale euro: wat is er te verwachten

We bevinden ons momenteel in de voorbereidingsfase. Dat betekent dat de ECB:

  • Samenwerkt met techbedrijven om een ​​veilige infrastructuur te bouwen

  • Praten met het publiek

  • Plant hoe alles aan EU-burgers zal worden uitgelegd

De ECB hoopt tegen oktober 2025 alle systemen gereed te hebben. Maar hier schuilt er een addertje onder het gras: voordat de digitale euro van start kan gaan, heeft deze juridisch groen licht nodig van de Europese Commissie en het Europees Parlement.

Verwacht dus niet dat je volgende week met de digitale euro kunt betalen, maar het komt zeker dichterbij.

Zal de digitale euro contant geld in Europa vervangen?

Lagarde en de ECB zijn duidelijk geweest: contant geld blijft. De digitale euro is bedoeld om mensen een andere optie te bieden, niet om hen te dwingen tot een toekomst zonder contant geld. Dat gezegd hebbende, zodra een digitale valuta gemeengoed wordt, zou dit de afname van contant geld kunnen versnellen.

Veel winkels en diensten geven nu al de voorkeur aan contactloos betalen. Dus zelfs als de overheid contant geld niet verbiedt, zouden marktkrachten op den duur de klus kunnen klaren.

Hoe zit het met andere digitale valuta?

Zie de digitale euro als een concurrent van:

  • Bitcoin (gedecentraliseerd en onvoorspelbaar)

  • Stablecoins (gekoppeld aan bedrijven zoals Facebook of Tether)

  • Privébetaalapps (zoals Revolut of Apple Pay)

De logica van de ECB is simpel: als mensen toch digitaal gaan, zouden ze op zijn minst toegang moeten hebben tot een openbaar, veilig en Europees alternatief.

Maar dat roept de vraag op: zullen mensen de ECB meer vertrouwen dan Big Tech? Dat zullen de komende jaren uitwijzen.

Risico's van de digitale euro: Wat kan er misgaan?

Sommige critici beweren dat de ECB op het punt staat een gigantische koper van technologie te worden en private leveranciers kiest om een ​​mogelijk enorm gecentraliseerd systeem te bouwen. En dat brengt het risico van cyberbeveiligingsfouten, datamisbruik en te veel controle in te weinig handen met zich mee.

Anderen maken zich zorgen dat het opgeven van contant geld betekent dat je je financiële vrijheid opgeeft. Je kunt een digitale euro niet onder je matras verstoppen.

Dus, moet je enthousiast of bezorgd zijn? Het hangt er echt van af. Als je graag met je telefoon betaalt en een door de staat gesteund alternatief zoekt voor apps en cryptovaluta, dan zou de digitale euro een geweldige optie kunnen zijn.

Als je waarde hecht aan anonimiteit, controle over je geld, of gewoon geen vertrouwen hebt in de technologische systemen van de overheid, voelt het misschien als een stap te ver.

Hoe dan ook, het is iets wat je vroeg of laat moet begrijpen. Tegen eind 2025 zal dit debat overal zijn, van nieuwskoppen tot je lokale bankkantoor.

Dus of je nu klaar bent om de toekomst te omarmen of je munten en bankbiljetten stevig vasthoudt, één ding is zeker: geld in Europa verandert, en snel.

Overzicht digitale euro: Belangrijke feiten die je moet weten

  • De digitale euro is een voorgestelde virtuele valuta die wordt uitgegeven door de Europese Centrale Bank.

  • Hij is nog niet beschikbaar, maar een volledige routekaart wordt verwacht in oktober 2025.

  • Het is bedoeld als een gratis, privé en veilige betaaloptie.

  • Het is anders dan crypto en zal contant geld niet vervangen.

  • Privacyproblemen blijven bestaan ​​en het vertrouwen van het publiek zal cruciaal zijn.

Blijf op de hoogte, blijf nieuwsgierig en neem misschien een kijkje op je telefoon. Je toekomstige portefeuille heb je misschien al in handen.

Ben je als passagier veilig voor verkeersboetes in een voertuig?

Het antwoord is nee, ook passagiers kunnen boetes krijgen en dat kan oplopen tot € 500.

Het feit is dat passagier zijn in Spanje niet zo zorgeloos is als je misschien denkt. De DGT (de Spaanse verkeersautoriteit) en de Guardia Civil treden streng op, niet alleen tegen bestuurders, maar ook tegen de mensen die naast hen zitten. En nu krijgen sommige passagiers boetes tot wel € 500 voor dingen die misschien onschuldig lijken.

Je zou denken dat alleen bestuurders een boete kunnen krijgen, maar de waarheid is helemaal anders. Passagiers die zich misdragen, kunnen ook een hoge prijs betalen. Of je nu geen veiligheidsgordel draagt, je arm uit het raam steekt of een kind zonder goede veiligheidsgordel laat zitten, je kunt ter plekke een boete krijgen.

Boetes voor passagiers in Spanje: gedrag dat je een boete oplevert

Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom passagiers een boete krijgen, en hoeveel dat je kan kosten:

  • Geen veiligheidsgordel? Dat kost € 200. En als je de bestuurder bent en het jouw schuld is, verlies je ook 4 strafpunten.

  • Uit het raam hangen, zelfs met je arm of hoofd, kan je een boete opleveren van € 80 tot € 100.

  • Spullen uit het autoraam gooien? Dat kan je een enorme boete van € 500 opleveren.

  • Voeten op het dashboard? Dat kleine momentje comfort kan je tot € 100 kosten.

  • Kinderen kleiner dan 135 cm zonder een goed kinderzitje? Dat kost € 200 en 4 strafpunten voor de bestuurder, zelfs als iemand anders het kind erin heeft gezet.

Veel van deze dingen lijken vanzelfsprekend, maar de waarheid is dat veel mensen ze nog steeds negeren. En met de nieuwe focus op handhaving redt "Ik wist het niet" je niet meer.

Verantwoordelijkheden van passagiers in de Spaanse verkeerswetgeving

Bestuurders zijn nog steeds verantwoordelijk voor de auto en de passagiers, maar passagiers gaan niet vrijuit. Als je de bestuurder afleidt of iets doet wat de veiligheid in gevaar brengt, kun je ook daarvoor een boete krijgen.

In sommige situaties draait de verantwoordelijkheid zelfs om. Als een kind niet goed vastzit, gaat de boete rechtstreeks naar de bestuurder, zonder uitzondering.

Dus ja, zelfs als je niet rijdt, moet je scherp blijven. Verkeersveiligheid is teamwork, en de autoriteiten maken het duidelijk: iedereen in de auto moet zich aan de regels houden.

De volgende keer dat je instapt, onthoud dan: gordel om, geen voeten op het dashboard en zeker geen afval uit het voertuig gooien. Het is veiliger en het kan je honderden euro's besparen.

zondag 11 mei 2025

De beperkingen op de watervoorziening in Málaga en de westelijke Costa del Sol zijn opgeheven

Een verdere versoepeling van de watervoorzieningsbeperkingen in de provincie Málaga werd op vrijdag 9 mei, van kracht na de publicatie van de laatste update over de droogtecrisis in de officiële regionale krant (BOJA) van de Junta de Andalucía.

De westelijke Costa del Sol is verzekerd van een volledig aanbod, gevolgd door Málaga, hoewel de waterconsumptie van de stad technisch gezien nog steeds beperkt is. Grote gebieden in het binnenland waar het water niet door de reservoirs van de provincie wordt geleverd, bereiken ook een normaal niveau, terwijl de Axarquia een sprong voorwaarts maakt en 90% van zijn vraag dekt met het nieuwe regelgevingskader.

Westelijke Costa del Sol

In het gebied van de westelijke Costa del Sol, dat voornamelijk afhankelijk is van het stuwmeer La Concepción bij Marbella, is een situatie van normaliteit afgekondigd. De verbruikstoewijzing werd vastgesteld op 250 liter per inwoner per dag. Waterleidingbedrijf Acosol is gevraagd om het gebruik van de bronnen van Fuengirola en Guadalmansa te maximaliseren, evenals van de ontziltingsinstallatie van Marbella, die vanaf juni 20 miljoen kubieke meter per jaar zal produceren.

Guadalhorce-Limonero

In het Guadalhorce-Limonero-systeem, in de stad Málaga, is er een matig tekort aan water. De cijfers komen steeds dichter bij het normale. Er is een maximale toewijzing van maximaal 225 liter per inwoner per dag vastgesteld voor watervoorzieningsbedrijf Emasa, dat wordt aangespoord om uit de Aljaima- en Fahala-bronnen en uit de Guadalhorce-stroom te putten (minimaal 1 miljoen kubieke meter per maand, wat een kwart van het verbruik is).

De commissie heeft de limiet voor landbouwirrigatie vastgesteld op 30 miljoen kubieke meter. Vorig jaar was dat nog maar 9 miljoen kubieke meter.

De Axarquia

In het Viñuela-Axarquía-systeem is de situatie teruggebracht van zeer ernstig naar ernstig, met 225 liter per inwoner per dag en 12,8 miljoen kubieke meter voor irrigatie. Dit laatste wordt toegevoegd aan het geregenereerde watervolume. Vorig jaar kwam er amper 3 miljoen kubieke meter beschikbaar.

Er zijn geen transfers vanuit Málaga nodig en het leveringsbedrijf van Axaragua zal een stroom van minstens 60 liter per seconde ontvangen uit de ondergrondse bronnen van de rivier de Chíllar. De rest komt uit het La Viñuela-reservoir.

Niet-gereguleerde gebieden

De gebieden zonder regelgeving, dus zonder reservoirs, zullen ook een kwalitatieve verandering ondergaan. De stroomgebieden tussen de rivieren Guadiaro en Guadalhorce en aan de bovenloop van de Guadalhorce zijn verschoven van een toestand van gematigde schaarste naar normaliteit. Ze zijn dus uit de restrictiefase.

Het lagere stroomgebied van de Guadalhorce verschuift ook van ernstige naar matige droogte, met 225 liter per inwoner per dag.

Reservoirniveaus

De afvoer blijft de reservoirniveaus verhogen nadat de reeks stormen en 'dana's' in maart en delen van april grote hoeveelheden water hebben geloosd. In totaal bedraagt ​​het reservoir van de provincie Málaga 378 miljoen kubieke meter, met de laatste toevoeging van 3 miljoen kubieke meter sinds vorige week.

Het reservoir met het meeste water is La Viñuela, met 82 miljoen kubieke meter. Het wordt gevolgd door de Guadalteba, met 81. De Conde de Guadalhorce heeft 65 en de Guadalhorce, 60 kubieke meter.

De bijna volledige La Concepción staat op 57, terwijl Casasola en Limonero respectievelijk 16 en 14 kubieke meter hebben. Dat betekent dat het totale volume ongeveer 62% van de volledige capciteit bedraagt. Dit is 208 miljoen kubieke meter meer dan vorig jaar rond deze tijd. Het lijdt geen twijfel dat de situatie substantieel is veranderd, ook al is er geen ruimte voor buitensporige en roekeloze versoepeling.

donderdag 8 mei 2025

Waarschuwing: Spaanse oplichting met compensatie voor stroomuitval

De Andalusische Federatie van Gebruikers- en Consumentenverenigingen (FACUA) waarschuwt voor de toename van oplichtingspraktijken die misbruik maken van de stroomuitval, die miljoenen mensen in Spanje, Portugal en delen van Frankrijk trof.

In de verklaring van FACUA die woensdag werd vrijgegeven, staat dat de vereniging over informatie beschikt waaruit blijkt dat oplichters willekeurig mensen bellen en zich voordoen als klantenservicemedewerkers van lokale energieleveranciers.

De telefoonoplichters bieden valse compensatie aan voor het ongemak dat de landelijke stroomstoring met zich meebracht, waardoor mensen meer dan 12 uur zonder internet en mobiele telefonie zaten. De dieven vragen bankgegevens om een ​​compensatie te storten die kan oplopen tot 20 procent van hun rekening, wat, afhankelijk van de hoogte van de elektriciteitsrekening, best aantrekkelijk kan lijken.

“We adviseren consumenten die een dergelijk telefoontje hebben ontvangen om hun bankrekening continu in de gaten te houden op ongebruikelijke of verdachte afschrijvingen", schreef FACUA. "En omdat het een bankrekening is en geen betaalpas of creditcard, kunnen deze afschrijvingen direct online of via de app van de bank worden geannuleerd."

FACUA adviseert ook om uw betaalpas of creditcard onmiddellijk te blokkeren als u wordt gevraagd om uw betaalpas of creditcardgegevens door te geven. Neem bij verdachte afschrijvingen zo snel mogelijk contact op met de klantenservice van uw bank.

Als laatste advies gaf FACUA aan dat geen enkel energiebedrijf zijn klanten om welke reden dan ook belt, laat staan ​​om kortingen, restituties of compensaties van welke aard dan ook aan te bieden.

Verstuur uw identiteitsbewijs nooit op deze manier in Spanje, waarschuwt de Guardia Civil

Cyberfraude neemt toe en zo deel je je identiteitsbewijs online zonder het risico op identiteitsdiefstal.

De Guardia Civil heeft een nieuwe waarschuwing afgegeven aan het publiek: denk twee keer na voordat je een foto van je identiteitsbewijs online verstuurt. Het lijkt misschien een onschuldige routine, een hotel boeken, solliciteren of snel een formulier invullen, maar het delen van je DNI (Documento Nacional de Identidad) zonder de juiste voorzorgsmaatregelen kan je in ernstige problemen brengen.

In een recente video die werd gedeeld op hun officiële TikTok-kanaal, drong de Spaanse Guardia Civil er bij mensen op aan om strikte veiligheidsmaatregelen te volgen bij het versturen van identiteitsfoto's, om te voorkomen dat criminelen deze gebruiken voor fraude, zoals het openen van valse bankrekeningen, het afsluiten van leningen of het plegen van identiteitsdiefstal.

Waarom het online versturen van je identiteitsbewijs (DNI) riskant kan zijn

Als onderdeel van het dagelijks leven in Spanje is het DNI essentieel voor alles, van stemmen tot toegang tot allerlei diensten. En met de recente lancering van MiDNI, de nieuwe mobiele app ontwikkeld door de Spaanse nationale politie, kunnen burgers hun identiteitsbewijs nu digitaal meenemen, hoewel het voorlopig alleen geldig is voor persoonlijk gebruik.

Intussen vragen veel plaatsen nog steeds om een ​​foto of scan van je fysieke identiteitskaart. Het probleem? Criminelen verfijnen voortdurend hun tactieken. Wat eruitziet als een legitiem verzoek, bijvoorbeeld voor een appartement of een baan, kan in werkelijkheid oplichterij zijn. En zodra ze je identiteitsbewijs hebben, kunnen fraudeurs veel meer schade aanrichten dan je zou verwachten.

De Guardia Civil legt in de video uit: "Het kan worden gebruikt om een ​​bankrekening te openen, een lening aan te vragen of fraude te plegen met je identiteit." Kortom: wat aanvoelt als een administratieve taak, kan een nachtmerrie worden.

De veilige manier om je identiteitsbewijs online te versturen in Spanje

Dus hoe bescherm je jezelf als je ooit wordt gevraagd je identiteitsbewijs te versturen?

De Guardia Civil adviseert twee belangrijke voorzorgsmaatregelen:

  • Stuur de kopie in zwart-wit, niet in kleur. Zo is het duidelijk dat het een kopie is, niet het origineel.

  • Pixel of vervaag ten minste één belangrijk element van de kaart: uw gezicht, handtekening of de vervaldatum.

Waarom? Zonder alle drie de gegevens is het document onbruikbaar voor officiële fraudegerelateerde handelingen, zoals het openen van een rekening of het ondertekenen van contracten. Het is een eenvoudige maar effectieve manier om te voorkomen dat uw gegevens in verkeerde handen vallen.

Het Nationaal Cybersecurity Instituut van Spanje (INCIBE) onderschrijft dit advies. Zij signaleerden onlangs een phishingcampagne waarbij oplichters zich voordeden als medewerkers van de DGT (de Spaanse verkeersautoriteit) en slachtoffers waarschuwden voor valse verkeersboetes. Door op de neplink te klikken, kwamen gebruikers op een namaakwebsite van de DGT terecht, die vervolgens om bankgegevens en een foto van de DNI vroeg, een klassieke oplichtingstruc.

Wat te doen als u uw identiteitsbewijs al online heeft gedeeld

Als u uw DNI al heeft verzonden en vermoedt dat het onderdeel is van een oplichting, raak dan niet in paniek, maar handel snel.

Volgens INCIBE moet u het volgende doen:

  • Neem direct contact op met uw bank om uw rekening te beveiligen.

  • Maak screenshots en bewaar alle gerelateerde berichten of e-mails als bewijs.

  • Doe aangifte bij de politie en vernieuw uw identiteitsbewijs om het gecompromitteerde document ongeldig te maken.

  • Gebruik egosurfing, zoek op uw eigen naam, om te controleren of uw gegevens online zijn gelekt of misbruikt.

  • Bel de Cybersecurity Helpline van INCIBE voor advies: zij kunnen u door de volgende stappen leiden.

Controleer ook altijd of officiële instanties – zoals de DGT – contact met u opnemen via legitieme kanalen. Verkeersboetes worden bijvoorbeeld alleen per post,of via het officiële Dirección Electrónica Vial (DEV)-platform gecommuniceerd.

Bescherm je identiteit online: belangrijke tips voordat je je identiteitsbewijs deelt

Nu cybercriminaliteit elk jaar geavanceerder wordt, is het essentieel om je identiteitsbewijs als goud te behandelen. Vraag je altijd af voordat je het online deelt: Is dit echt nodig? En zo ja, volg dan de veiligheidsmaatregelen. Het is een kleine moeite die je een groot probleem kan besparen.

Een onstuitbare groei van de luchthaven van Málaga blijkt uit de laatste passagiersstatistieken

De luchthaven van Málaga zet haar gestage en onstuitbare groei verder en overtreft daarmee het gemiddelde van het Spaanse luchthavennetwerk ...