De
Spaanse Verkeersdienst DGT verwacht dat het aantal geregistreerde
historische voertuigen zal stijgen van 48.000 naar 200.000 door het
nieuwe Reglement voor Historische Voertuigen.
Het
nieuwe ‘reglamento de vehículos históricos’ wijzigt niet
ingrijpend, maar vereenvoudigt de procedures om het Spaanse erfgoed
van auto’s die als populaire klassiekers worden beschouwd, te
beschermen.
In
Spanje zijn op dit moment ongeveer 48.000 historische voertuigen,
tegenover 400.000 in Frankrijk, 600.000 in Duitsland of 1,5 miljoen
in het Verenigd Koninkrijk. De DGT verwacht dat met het nieuwe
reglement het aantal historische voertuigen kan oplopen tot 200.000.
Historische
en klassieke auto’s zouden in twee groepen worden verdeeld. De
eerste groep zou bestaan uit voertuigen met een Spaanse nummerplaat,
die meer dan 30 jaar oud zijn en een geldige APK hebben. In de tweede
groep zouden alle voertuigen vallen die niet aan deze criteria
voldoen.
Eigenaren
van voertuigen in de eerste groep zouden het certificaat van
historisch voertuig alleen kunnen krijgen met een verklaring van
aansprakelijkheid en zonder de test te hoeven passeren om
het bijbehorende document te krijgen dat de historiciteit van het
voertuig certificeert. De eigenaren van de rest van de voertuigen
zouden dit proces echter wel moeten doorlopen.
De
kwalificatie van een historisch
voertuig heeft belangrijke voordelen voor een auto.
Enerzijds geeft het recht op een verlaagde verkeersbelasting, evenals
op veel goedkopere verzekeringen. Maar het echte voordeel van
historische voertuigen is dat ze in de stad mogen rijden, ongeacht de
lage-emissiezones, zoals in het Wetboek van Verkeer is vastgelegd.
Dit
is de reden waarom de vraag naar dit soort voertuigen en daarmee de
prijs ervan zijn gestegen. In veel gevallen hebben we het over auto’s
die zeer comfortabel en zelfs zeer aantrekkelijk zijn en die hun
eigenaren in staat stellen de beperkingen van de lage-emissiezones in
steden als Madrid of Barcelona te omzeilen, denk aan de Seat 600,
Seat 127, Renault R5 of Citroën 2CV om er maar een paar te noemen.