vrijdag 8 december 2023

Zo kun je deze kerst verlaten dieren in Málaga en aan de Costa del Sol helpen

 


Dit weekend gaat de Grote Voedsel Ophaling (Gran Recogida) ten behoeve van dierenasielen en dierenbeschermingscentra in de provincie Málaga, inclusief de Costa del Sol, van start.

Het initiatief wordt op zaterdag 9 december ingehuldigd in de straat Calle Tomás Heredia, in de wijk Soho in Málaga.

Daar zijn er van elf uur 's ochtends tot acht uur 's avonds informatiestands, een dierencatwalk, lezingen, verhalen vertellen, een optreden van het Málaga Gospel Experience Choir, een grote ruimte voor het inzamelen van donaties en de deelname van Málaga Como Te Quiero omdat het het zegel heeft van "duurzaam evenement".

Het evenement, georganiseerd door de Soho-winkeliersvereniging in de stad Málaga, het bedrijf Comimagine en de Aman-vereniging, heeft tot doel de meer dan 5.000 dieren in de 17 verenigingen die deelnemen aan deze eerste editie van het initiatief te helpen met hun basisbehoeften.

Dat zijn dus alle soorten van diervoeders, blikjes, dekens, lakens, handdoeken en medicijnen (zoutoplossing, betadine, oogdruppels, allopurinol, rodogyl, etc) worden ingezameld.

Alle ingezamelde spullen en voedsel zullen worden verdeeld onder deze verenigingen, schuilplaatsen en schuilplaatsen: Vereniging voor de Bescherming van Dieren en Fauna van Málaga, Perros de Málaga, ASFELINA La Casa del Gato, AMAN, Todos los Caballos del Mundo, Asociación Protectora de Animales APARIV (Rincón de la Victoria), City Cat Málaga Foundation, Ciriana, Almas de 4 patas, SOS piggies, La Casa de Tony, Huella Felinas Mijas Association, APA la Sonrisa Peluda en de Fidelio Association.

Ophaalpunten van 9 t/m 29 december

  • Madame Suzanne: C/ Casas de Campos 31 (Soho) - maandag tot vrijdag van 9.00 tot 14.00 uur. Zaterdag en zondag van 13.00 tot 16.00 uur.
  • Óptica Málaga Visión: C/ Arenal, 1 (La Malagueta) - maandag tot vrijdag van 10.00 tot 13.30 uur en van 17.00 tot 20.00 uur. Zaterdag van 10.00 tot 13.30 uur.
  • Centro Apariv, naast het postkantoor in Rincón de la Victoria - maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur.
  • Apotheek Tomás Díaz: C/ San Jorge 16 (El Molinillo) - maandag tot vrijdag van 9.00 tot 14.30 uur en van 16.00 tot 21.00 uur. Zaterdag van 9.00 tot 14.30 uur. Voor donaties van medicijnen.

Voor vragen over donaties kunt u bellen met 617 02 02 87 of 625 01 21 21 02.

De overheid heeft een verbod ingesteld op de toegang met motorvoertuigen tot het Hondares-ravijn in Moratalla

 

Foto: steenarend van Jarkko Järvinen
 Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

De Regio Murcia heeft een verbod ingesteld op de toegang met motorvoertuigen tot het Hondares-ravijn in Moratalla om de reproductie van de steenarend te ondersteunen.

Met ingang van december blijft het besluit van kracht tot 15 juli 2024, samenvallend met het broedseizoen. Het regionale ministerie van Milieu, Universiteiten, Onderzoek en Mar Menor hebben de richtlijn uitgevaardigd die gericht is op het beschermen van de broedparen van deze beschermde soort.

Regionale inspanningen voor de bescherming van wilde dieren

Soortgelijke acties zijn uitgevoerd in andere natuurgebieden zoals Sierra Espuña voor de dwergarend, waar specifieke routes beperkt zijn tijdens broedperiodes en Calblanque voor de Euraziatische oehoe, met gecontroleerde klimactiviteiten.

Ook in beschermde gebieden als Monte Arabí en Cabo Tiñoso worden maatregelen genomen voor het behoud van belangrijke roofvogelsoorten.

Behoud van de biodiversiteit in het Hondares-ravijn van Moratalla

Het reservaatgebied van Hondares Ravijn valt binnen de speciale beschermingszone voor vogels (SPA) Sierra de Moratalla, onderdeel van het Natura 2000-netwerk.

Deze zone voldoet aan de criteria voor aanwijzing als SBZ vanwege de slechtvalk (Falco peregrinus), de Euraziatische oehoe (Bubo bubo) en de algenkauw (Pyrrhocorax pyrrhocorax).

Terwijl de steenarend (Aquila chrysaetos), de focus van deze beperking, hier ook van cruciaal belang is vanwege zijn beschermde status en bevolkingsrisico in dit gebergte.

woensdag 6 december 2023

Gemeentebesturen falen bij de inrichting van Lage Emissie Zones

De Ombudsman heeft een procedure gestart tegen 33 steden in Spanje vanwege de vertraging bij de implementatie van lage-emissiezones (LEZ). Tot de gemeenten waarop de instelling haar zinnen heeft gezet behoren Mijas en Málaga.

De eerste hiervan, Mijas, staat op de lijst van de 18 die nog niet eens zijn begonnen met de verwerking van de LEZ, samen met andere Andalusische gemeenten zoals Motril in de provincie Granada, Puerto de Santa María en San Lúcar de Barrameda in de provincie Cádiz.

In het geval van de stad Málaga merkt de Ombudsman op dat, hoewel de gemeenteraad de procedures is begonnen, zij achterloopt bij de uitvoering ervan.

De verordening stelde deadlines vast voor overheidsdiensten om de verbetering van de luchtkwaliteit te bevorderen door de emissies in de atmosfeer te verminderen. Gemeenten met meer dan 50.000 inwoners moesten vóór 1 januari LEZ’s instellen.

Er is een plan om water aan te voeren per boot in Andalusië


Watertekort door Basotxerri  Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

De Junta de Andalucía zal vóór volgende zomer water per boot naar de kust van Málaga brengen en om dit mogelijk te maken zijn de havens van Málaga en Algeciras al voorbereid.

Dit werd verklaard door de minister van Landbouw, Visserij, Water en Plattelandsontwikkeling, Carmen Crespo, na de wekelijkse bijeenkomst van de Raad van Bestuur. Zij benadrukte dat de provincie Málaga en de Campo de Gibraltar worden beschouwd als de prioritaire gebieden van het 'Sequía Plus'-programma, aangezien dit de gebieden in de regio zijn die het zwaarst getroffen worden door het gebrek aan water.

De nieuwe maatregelen van de Andalusische regering om de droogte te bestrijden omvatten ook draagbare ontziltingsinstallaties aan de Costa del Sol en Axarquia, evenals boorgaten in verschillende delen van Málaga.

Wat betreft het voornemen om water per boot aan te voeren, erkende Crespo dat het een voorstel is dat sterk lijkt op dat van Catalonië en benadrukte dat het alleen zou worden toegepast in het “uitzonderlijke” geval dat er tussen nu en volgende zomer nauwelijks regen valt”.

De minister legde uit dat bij het plan schepen van 40.000 kubieke meter drinkwater of 100.000 kubieke meter ruw water betrokken zouden zijn.

De havens van Málaga en Algeciras zijn klaar om deze schepen te ontvangen zodra de nodige stappen zijn gezet met het Havenbedrijf.

Ze maakte echter duidelijk dat dit een zeer kostbare maatregel zou zijn, die zoveel mogelijk vermeden moet worden: “Een schip met deze kenmerken zou €10 miljoen per maand kunnen kosten”, schatte de minister.

Luchthaven aan de Costa del Sol behoort tot de beste ter wereld

 

luchthaven van Málaga van Terry Wha  Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

De luchthaven van Málaga is volgens AirHelp opgenomen op de lijst van de 200 beste luchthavens ter wereld.

Deze ranglijst wordt sinds 2015 samengesteld en beoordeelt de uitmuntendheid van de dienstverlening, de stiptheid, de klachtenafhandeling en de kwaliteit van de horeca- en winkelgebieden op de luchthavens.

De beste luchthaven ter wereld in de ranglijst van AirHelp is de internationale luchthaven van Muscat in Oman.

Er staan acht Spaanse luchthavens op de wereldranglijst van AirHelp van de 200 beste luchthavens, waarbij de luchthaven van Bilbao als best gepositioneerd is op de 21e plaats, gevolgd door Madrid-Barajas en Valencia, respectievelijk op de 48e en 84e plaats. De luchthaven Málaga-Costa del Sol staat dit jaar op de 134e plaats op de prestigieuze lijst, met een gemiddelde score van 7,27.

De luchthaven van Bilbao, 21e positie op de wereldranglijst, staat ook aan de top van alle Europese luchthavens. De top 3 wordt gevolgd door de luchthavens van Barcelona, Ibiza, Alicante en Palma de Mallorca.

In 2022 had Spanje zeven luchthavens van de 132 luchthavens in de AirHelp Score.


dinsdag 5 december 2023

De Guardia Civil roept op tot verantwoordelijkheid ten opzichte van uw huisdier

 

Foto: X/Twitter van Guardia Civil

De Guardia Civil heeft nog eens een tweet geplaatst waarin zij oproepen tot een verantwoordelijkheid ten opzichte van uw huisdier.

Ze zijn een grote verantwoordelijkheid

Ze zijn GEEN 'coole' accessoire om een meer chique outfit te hebben...

▶️Ze worden ziek en jij moet werken

▶️Als je 's avonds gaat feesten, blaft hij dan?

▶️Ze staan hen niet toe in uw hotel

Maar als je verantwoordelijk bent en weet hoe je je moet aanpassen, dan is er geen betere relatie.

Verwacht om te moeten gaan betalen om uw elektrische voertuigen op te laden op Mallorca

 De promotie van elektrische voertuigen gaat door, hoewel we nu al vragen zien rijzen over de veiligheid van de batterijen, nu elektrische steps verboden zijn op het openbaar vervoer op Mallorca.

Veel oplaadpunten zijn momenteel gratis op de Balearen en er zijn ongeveer 880 oplaadpunten die momenteel gratis worden aangeboden, waarbij de elektriciteitskosten de verantwoordelijkheid zijn van de verschillende gemeenten.

Nu de nationale overheid meer geld vrijmaakt voor de oprichting van extra dockingstations, lijkt het erop dat degenen die naar Mallorca komen niet langer vrij te gebruiken zullen zijn en volgens een rapport in de Diario de Mallorca zullen de gemeentes die tot op heden wel een gratis dienst aanbieden, een aanvraag gaan indienen voor een toestemming om de kosten in rekening te brengen!

Naar verluidt kost elk station de betrokken gemeente tot € 1.000 per maand om deze gratis dienst aan te bieden, en de meerderheid vindt het alleen maar eerlijk dat zij het voorbeeld van de deelstaatregering kunnen volgen.

Afval! Een stijging met 77% van de kostprijs voor de behandeling van afval

De Algemene Vergadering van de steden aan de westelijke Costa del Sol Occidental heeft een verhoging met 77 procent goedgekeurd van de vergoeding die aan de gemeenten in de regio in rekening wordt gebracht voor de behandeling van hun vast afval in het Milieucomplex, gelegen in Casares. De belasting is gestegen van € 48 per ton afval naar € 86. De gemeenten moeten nu beslissen of ze de verhoogde last zelf op zich nemen of doorberekenen aan hun inwoners.

De Assemblee heeft er vertrouwen in dat de verhoging de inwoners van de Costa del Sol bewuster zal maken van het belang van het scheiden van afval aan de bron, omdat gemeenten meer zullen betalen naarmate ze meer afval naar de stortplaats sturen, een plek waar alleen afval terechtkomt dat niet kan worden gerecycled.

Als burgers hun afval dus correct in de daarvoor bestemde bakken scheiden, verpakkingen in geel, papier en karton in blauw, glas in groen en organisch afval in bruin, zal alleen de inhoud van wat er in de grijze bakken overblijft op het stort belanden en kosten met zich meebrengen.

De introductie van een vijfde, bruine bak, die zal worden gebruikt voor organisch afval, zal helpen de hoeveelheid afval die naar de stortplaats gaat te verminderen. Van het in de woning gegenereerde organische afval dat in de bruine bakken wordt gedeponeerd, wordt compost gemaakt die kan worden gebruikt als compost, meststof of als bron voor energieopwekking.

zondag 3 december 2023

Wat is het verschil tussen ‘jubilados’ en ‘pensionistas’ in Spanje?

In het Spaans zijn ‘jubilado’ en ‘pensionista’ twee woorden die vaak door elkaar worden gebruikt, maar er is een klein verschil tussen de twee. Hier leg ik het verschil uit, zodat daar geen verwarring meer over kan bestaan.

Jubilado’ is de Spaanse term voor iemand die vanwege zijn leeftijd gestopt is met werken en die een pensioen ontvangt. De pensioenleeftijd in Spanje is (in 2023) 66 jaar en 4 maanden en wordt in 2024 66 jaar en 6 maanden.

Pensionista’ is een algemenere term voor iemand die een pensioen ontvangt, ongeacht de reden. Dit kan zijn omdat iemand is gestopt met werken vanwege zijn pensioenleeftijd (pensión de jubilación), maar het kan ook zijn omdat iemand een arbeidsongeschiktheidspensioen, een invaliditeitspensioen (incapacidad permanente), nabestaandenpensioen (viudedad en orfandad) of een andere vorm van sociale uitkering ontvangt.

Met andere woorden, alle ‘jubilados’ zijn ‘pensionistas’, maar niet alle ‘pensionistas’ zijn ‘jubilados’.

vrijdag 1 december 2023

Nieuw reglement voor historische voertuigen in de maak in Spanje

Foto: Seat 127 op Wikipedia /  public domain.

De Spaanse Verkeersdienst DGT verwacht dat het aantal geregistreerde historische voertuigen zal stijgen van 48.000 naar 200.000 door het nieuwe Reglement voor Historische Voertuigen.

Het nieuwe ‘reglamento de vehículos históricos’ wijzigt niet ingrijpend, maar vereenvoudigt de procedures om het Spaanse erfgoed van auto’s die als populaire klassiekers worden beschouwd, te beschermen.

In Spanje zijn op dit moment ongeveer 48.000 historische voertuigen, tegenover 400.000 in Frankrijk, 600.000 in Duitsland of 1,5 miljoen in het Verenigd Koninkrijk. De DGT verwacht dat met het nieuwe reglement het aantal historische voertuigen kan oplopen tot 200.000.

Historische en klassieke auto’s zouden in twee groepen worden verdeeld. De eerste groep zou bestaan uit voertuigen met een Spaanse nummerplaat, die meer dan 30 jaar oud zijn en een geldige APK hebben. In de tweede groep zouden alle voertuigen vallen die niet aan deze criteria voldoen.

Eigenaren van voertuigen in de eerste groep zouden het certificaat van historisch voertuig alleen kunnen krijgen met een verklaring van aansprakelijkheid en zonder de test te hoeven passeren om het bijbehorende document te krijgen dat de historiciteit van het voertuig certificeert. De eigenaren van de rest van de voertuigen zouden dit proces echter wel moeten doorlopen.

De kwalificatie van een historisch voertuig heeft belangrijke voordelen voor een auto. Enerzijds geeft het recht op een verlaagde verkeersbelasting, evenals op veel goedkopere verzekeringen. Maar het echte voordeel van historische voertuigen is dat ze in de stad mogen rijden, ongeacht de lage-emissiezones, zoals in het Wetboek van Verkeer is vastgelegd.

Dit is de reden waarom de vraag naar dit soort voertuigen en daarmee de prijs ervan zijn gestegen. In veel gevallen hebben we het over auto’s die zeer comfortabel en zelfs zeer aantrekkelijk zijn en die hun eigenaren in staat stellen de beperkingen van de lage-emissiezones in steden als Madrid of Barcelona te omzeilen, denk aan de Seat 600, Seat 127, Renault R5 of Citroën 2CV om er maar een paar te noemen.




Het Spaanse Hooggerechtshof heeft zojuist de regels van het huren en verhuren hertekend

Eindelijk is de kogel door de kerk. Als u een woning in Spanje bezit, kent u waarschijnlijk iemand die een nachtmerrie-huurder heeft gehad. ...