woensdag 20 december 2023

Volgens de DGT waren dieren betrokken bij meer dan 35.000 verkeersongevallen

Foto: website van de DGT

Uit cijfers die de Spaanse verkeersautoriteit heeft vrijgegeven, blijkt dat er in 2022 35.661 verkeersongevallen plaatsvonden waarbij dieren betrokken waren.

Op dinsdag 19 december publiceerde de DGT een rapport waarin gedetailleerd werd beschreven dat wilde zwijnen met 40 procent betrokken waren bij het hoogste aantal ongelukken met slachtoffers, vóór honden en reeën.

De statistieken

In Spanje waren er in 2022 35.661 ongevallen waarbij dieren betrokken waren. Van dat aantal waren daarbij 505 menselijke slachtoffers betrokken, waarbij 2 mensen om het leven kwamen. Nog eens 35 mensen liepen verwondingen op waarvoor ziekenhuisopname nodig was, naast 637 niet-ziekenhuisverwondingen met verschillende graden van ernst.

Volgens Jose Miguel Tolosa, provinciaal verkeershoofd van Cantabrië van de DGT, zijn ongevallen met dieren een probleem dat de hen zorgen baart, aangezien in sommige provincies 60 procent van het totale aantal verkeersongevallen met dieren gepaard gaat.

Volgens het rapport zijn Andalusië en Castilië en León de autonome gemeenschappen die het hoogste aantal ongelukken met slachtoffers waarbij dieren betrokken zijn registreren.

Voorzorgsmaatregelen

Kunnen innovatieve maatregelen verkeersongevallen waarbij dieren betrokken zijn, terugdringen? Autoriteiten en wegbeheerorganisaties implementeren actief verschillende strategieën om ongevallen veroorzaakt door overstekende dieren terug te dringen.

De afgelopen jaren is een reeks technieken toegepast om de bewegingen van dieren te begeleiden en de veiligheid van de bestuurder te verbeteren.

Effectief beheer van dierbewegingen

Het gebruik van harsen en verbindingen trekt wilde dieren aan of stoot ze af, waardoor ze naar veilige doorgangen en weg van de wegen worden geleid. Deze aanpak helpt bij het effectief sturen van dierenbewegingen en zorgt ervoor dat ze zich niet op verkeersroutes begeven.

Technieken voor zichtbaarheidsverbetering

Regelmatige onderhoudswerkzaamheden zoals maaien, schoonmaken en sloten opruimen zijn cruciaal. Ze vergroten niet alleen het gezichtsveld van de bestuurder, maar voorkomen ook dat kleine dieren deze gebieden bewonen, wat grotere roofdieren zou kunnen aantrekken en een risico voor automobilisten zou kunnen vormen.

Innovatieve barrièreoplossingen

Fysieke barrières en moderne ‘virtuele’ hekken, die gebruik maken van licht, geluid of echografie, voorkomen effectief dat dieren toegang krijgen tot wegen. Deze geavanceerde oplossingen creëren een veilige grens tussen wilde dieren en rijwegen.

Verbeteringen in de voertuigveiligheid

De installatie van schrikfluiten in voertuigen is een andere maatregel die wordt aangenomen. Deze apparaten zenden geluiden uit die dieren waarschuwen en afschrikken om de weg te naderen.

Verbeterde bewegwijzering

Verbeterde verticale verkeersborden, met name de P-24-borden die vrije oversteekplaatsen voor dieren aangeven, bevatten nu knipperende rode lichten. Deze toevoeging vergroot hun zichtbaarheid aanzienlijk en waarschuwt automobilisten voor mogelijke oversteekplaatsen.

Ondanks deze maatregelen moeten automobilisten waakzaam blijven in gebieden die bekend staan ​​om de oversteekplaatsen voor dieren. Sommige technieken omvatten het vasthouden aan de aangegeven snelheidslimiet, die in dergelijke gebieden vaak wordt verlaagd voor extra veiligheid.

In het ongelukkige geval van een onvermijdelijke botsing, vermijd uitwijken. Rem in plaats daarvan krachtig, maar laat de rem op het laatste moment los. Deze actie vermindert het risico dat het dier tegen de voorruit wordt gedreven, waardoor de inzittenden van het voertuig worden beschermd.

Het implementeren van deze strategieën en het volgen van de aanbevolen rijpraktijken kan het risico op ongelukken waarbij wilde dieren betrokken zijn aanzienlijk verminderen, waardoor veiligere wegen voor iedereen worden gegarandeerd.

dinsdag 19 december 2023

Spanje wordt geconfronteerd met strenge begrotingshervormingen van de EU

De Europese Unie staat op het punt nieuwe begrotingsregels in te voeren en eist strengere aanpassingen van Spanje, Italië, België en Frankrijk vanwege hun hoge tekorten en staatsschulden.

Volgens een rapport zullen de nieuwe EU-regels ‘in de komende dagen’ worden goedgekeurd. Deze regels zullen de bestaande drempels van drie procent voor het begrotingstekort en 60 procent voor de staatsschuld behouden. Spanje, met een tekort van 4,1 procent en een staatsschuldquote van 107,5 procent, wordt getroffen.

Het jaar 2024 zal een belangrijke verschuiving markeren ten opzichte van het tijdperk van grote overheidsuitgaven, waarbij Brussel volgend voorjaar een sanctiedossier zal initiëren tegen Spanje wegens buitensporige tekorten.

Verhoogde financiële discipline

Voor landen die de tekortlimiet overschrijden, is een jaarlijkse structurele aanpassing van 0,5 procent van het bbp vereist, wat zich voor Spanje vertaalt in € 6,6 miljard.

Pogingen van Nadia Calviño, president van Ecofin, om deze maatregelen te versoepelen, werden afgewezen door Duitsland en andere bezuinigende landen

Ondanks pogingen van de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire om een flexibiliteitsmarge in te voeren, is de standvastige houding van Duitsland onveranderd gebleven.

Overgangsperiode en schuldvermindering

Er is een overgangsperiode van drie jaar (2025-2027) overeengekomen, die enige soepelheid bij aanpassingen mogelijk maakt, rekening houdend met de wisselende gevolgen van rentestijgingen.

De Spaanse keizerarend keert terug van de rand van uitsterven

Foto: keizerarend op Wikipedia van Sumeet Moghe

Een van de meest iconische vogels van Spanje, de Iberische keizerarend, die ooit op de rand van uitsterven stond, heeft een opmerkelijke comeback gemaakt.

In 2022 bereikte deze majestueuze vogel, uniek voor het Iberisch schiereiland, een mijlpaal. Dankzij toegewijde natuurbehoudsinspanningen is de populatie sinds 2019 met ongeveer 30 procent gegroeid, waarbij er nu 130 paren aanwezig zijn, zoals gerapporteerd door de Junta de Castilla y L♠éon.

Instandhoudingsinspanningen werpen vruchten af

De heropleving van de Iberische keizerarend begon met de implementatie van het herstelplan in 2003. Van een precaire telling van 16 paren tussen 1997 en 1999 is de populatie gestaag toegenomen, tot meer dan 100 paren in 2019.

Deze groei wordt rechtstreeks toegeschreven aan natuurbehoudsacties. Maatregelen zoals het aanpassen van elektriciteitsleidingen en het bevorderen van duurzame bosbouw hebben een cruciale rol gespeeld in deze groei.

Uitdagingen en kenmerken

Ondanks dit succes wordt de soort nog steeds geconfronteerd met aanzienlijke bedreigingen. Tussen 2000 en 2022 werden 197 incidenten geregistreerd, waarbij elektrocutie in elektriciteitsleidingen de belangrijkste doodsoorzaak was, goed voor 55,4 procent van de bekende ongevallen.

Habitat en gedrag

Hun leefgebieden zijn net zo gevarieerd als hun verenkleed, variërend van bergachtige dennenbossen tot moerassen aan de kust. Deze adelaars geven de voorkeur aan gebieden met de overvloedige aanwezigheid van konijnen, hun belangrijkste voedselbron, en hebben zich aangepast aan verschillende landschappen.

Ze migreren niet en verdedigen een jacht- en broedgebied van ongeveer 2.000 hectare. De Iberische keizerarend vertoont tijdens het broedseizoen van maart tot juli monogaam gedrag en nestelt in bomen zoals kurkeiken en dennen.

De reis van de Iberische keizerarend van de rand van uitsterven naar een groeiende, bloeiende bevolking benadrukt de impact van gezamenlijke inspanningen voor natuurbehoud. Zijn majestueuze vogel, een symbool van het natuurlijke erfgoed van Spanje, zal echter veel aandacht en zorg nodig blijven hebben om zijn toekomstige welvaart te garanderen.

Blijf veilig tegen de cyberzwendel van El Gordo

Op 22 december zal Spanje in de ban raken van de machtige El Gordo loterijtrekking. Criminelen zijn echter altijd op zoek naar mogelijkheden om het publiek te bedriegen, en de beroemde kerstloterij is daarop geen uitzondering.

In de aanloop naar de Kerstloterij gebruiken cybercriminelen vaak sluwe plannen. Josep Albors, directeur onderzoek en bewustwording bij ESET Spanje, merkt op dat deze oplichting doorgaans begint met een e-mail die de authenticiteit nabootst, compleet met officiële logo's en een overtuigend taalgebruik.

Het cruciale risicomoment doet zich voor wanneer nietsvermoedende gebruikers, gelokt door deze e-mails, worden omgeleid naar valse websites waar om hun persoonlijke en financiële informatie wordt gevraagd.

De inzichten van Albors benadrukken de cruciale behoefte aan waakzaamheid en verificatie in alle loterijgerelateerde communicatie.

Online beveiliging tijdens de feestdagen

Nu de Kerstloterij nadert, is het erg belangrijk om robuuste online beveiligingsmaatregelen te nemen. Het waarborgen van de legitimiteit van links voordat er verbinding wordt gemaakt, het handhaven van een gezonde dosis scepsis ten aanzien van ongevraagde verzoeken om persoonlijke gegevens en het gebruik van computerbeveiligingsoplossingen zijn sleutelstrategieën.

maandag 18 december 2023

De Guardia Civil vestigt de aandacht op een belangrijk punt in een verkoopcontract

 De Guardia Civil heeft nog eens een tweet uitgegeven over het koop- en verkoopcontract van een wagen. Het is een vaak vergeten punt maar het kan zeer belangrijk zijn dat het in het contract vermeld is.

In het koop- en verkoopcontract van uw voertuig moet u altijd de dag en het uur van de overdracht vermelden.

Als de koper de overdracht niet uitvoert, ga dan naar de site van de DGT.es en doe daar zelf de verkoopmelding.

Het zal u vrijstellen van eventuele boetes.

Beter laat dan nooit, de DGT's nieuwe kerstcampagne

Foto: DGT


De Spaanse verkeersautoriteit lanceerde vandaag een nieuwe kerstcampagne met de slogan ‘Beter laat dan nooit.’ 

Nu de feestdagen dichterbij komen, heeft de Algemene Directie Verkeer (DGT) haar jaarlijkse campagne nieuw leven ingeblazen, waarbij het grote belang van veilig rijden wordt benadrukt. 

De campagne van dit jaar, gelanceerd op zaterdag 15 december, benadrukt een cruciale boodschap met behulp van de iconische figuur van de Kerstman. Vanuit zijn huis in Lapland wordt de reis van de Kerstman naar de huizen van reikhalzend wachtende kinderen een symbool van zorgvuldig reizen.

Historische vertraging ‘Santa Claus’ 

De campagne van de DGT richt zich op een ongekende gang van zaken, waarbij de komst van de Kerstman aanzienlijk wordt vertraagd en zijn traditionele bezoek op kerstavond mist. 

Deze verrassende gebeurtenis haalt de krantenkoppen op mediaplatforms en laat velen zonder antwoorden achter. Toch arriveert de Kerstman te zijner tijd, ook al is hij uren te laat, en leert hij ons de essentiële les:‘Te laat komen is beter dan helemaal niet komen.’ 

De tekst op de krant titelt dan ook “historische vertraging van de Kerstman”. 

De DGT spoort ons door dit verhaal zachtjes aan om de ernst van het naleven van de verkeersregels te herinneren. Afleidingen zoals het beantwoorden van oproepen, het checken van WhatsApp-berichten, drinken of te hard rijden kunnen gezinsherenigingen op tragische wijze verstoren. 

Campagnebereik en impact 

De campagne wordt tot leven gebracht via verschillende media van 30, 20 en 10 seconden. De boodschap zal worden uitgezonden op televisie, bioscopen en sociale netwerken. Er zijn ook radiospots te zien, met twee kinderen, Alexandra en Pepe, die de Kerstman adviseren om niet te haasten. Outdoor-, digitale en gedrukte media versterken de boodschap nog meer. 

De innovatieve aanpak van de DGT dit jaar, waarbij de magie van de Kerstman wordt gecombineerd met een serieuze boodschap, dient als een aangrijpende herinnering aan het belang van verkeersveiligheid, vooral in een periode die wordt gekenmerkt door talloze reizen om zich te herenigen met dierbaren.

Een beroemd schip komt naar Almeria en is klaar voor bezoekers

Nao Victoria door Gnsin

Het beroemde schip, de Nao Victoria, zal tijdens de feestdagen aangemeerd blijven in het Riberadok, naast het kerstpark Almeripark, en zal open zijn voor bezoekers.

Degenen die dat willen, kunnen aan boord klimmen en de dekken verkennen, een buitengewone activiteit waar het hele gezin van kan genieten tijdens de vakantie.

De Nao Victoria is eigenlijk een exacte replica van het schip dat ruim 500 jaar geleden de allereerste boottocht rond de hele wereld maakte, die begon en eindigde in de haven van Sevilla (1519-1522).

Tegenwoordig doet het dienst als drijvend museum, een ode aan de maritieme geschiedenis en een culturele plek waar bezoekers uit de eerste hand kunnen ervaren hoe die reis gevoeld moet hebben. Dit jaar is de Noa Victoria niet alleen aangemeerd in verschillende havens in Spanje, maar ook in Frankrijk, Engeland, Nederland en Italië.

Het publiek kan van 18 december tot 7 januari aan boord van het schip gaan. Bezoekers kunnen de dekken bezichtigen, meer te weten komen over de navigatie, het zware dagelijkse leven dat aan boord werd doorstaan en het verbazingwekkende avontuur dat vijf eeuwen geleden plaatsvond.

Het zal op weekdagen geopend zijn van 11.00 tot 19.00 uur, op zaterdag van 11.00 tot 20.00 uur en op zondag van 11.00 tot 14.00 uur. Tickets kosten tussen de €3 en €6 en zijn te koop via de website.

LEZ-borden worden in Marbella geplaatst


Nu we het einde van het jaar naderen, is het stadsbestuur van Marbella begonnen met het plaatsen van de borden die de lage-emissiezones (LEZ) afbakenen en die, althans voorlopig, de historische centra van zowel Marbella als San Pedro Alcántara zullen beïnvloeden. Het gaat om voorlopige maatregelen in afwachting van een definitief onderzoek.

De borden markeren de straten in de centrale gebieden van Marbella en San Pedro Alcántara, zoals in oktober besloten werd. Het bovenste deel van de bewegwijzering bevat een verwijzing naar de naleving van de regelgeving inzake gegevensbescherming bij mogelijk videocameratoezicht. In het onderste gedeelte, in het geval van het toegangsbord, worden de soorten voertuigen aangegeven die toegang hebben.

Momenteel zijn er nog geen boetes voorzien

Het LEZ-gebied is afhankelijk van een onderzoek naar de luchtkwaliteit dat in 2024 moet worden uitgevoerd. Als gevolg hiervan zullen er tijdens deze initiële periode (waarvan de duur niet is vastgelegd) geen sancties worden opgelegd en zullen bestuurders die zich niet aan de regels houden, worden gewaarschuwd.

De Europese Unie heeft de oprichting van lage-emissiezones goedgekeurd om de verontreinigende deeltjes te verminderen en zo de volksgezondheid te verbeteren. De deadline voor aanpassing aan de verordening was 31 december, dus de gemeenteraad van Marbella is net op tijd.

Het overheidsteam geeft schoorvoetend gehoor, omdat zij vinden dat de luchtkwaliteit in de gemeente goed is en zij vinden dat het niet nodig is om deze zones te creëren.

zondag 17 december 2023

Andalusië beperkt vanaf begin januari de toeristische accommodatie

De Andalusische regionale regering legt de laatste hand aan de verwerking van het decreet dat de toeristische accommodatie (viviendas de uso turistico of VUT) zal regelen en dat waarschijnlijk in januari zal worden goedgekeurd. Dat zegt althans het regionale ministerie van Cultuur, Toerisme en Sport.

Het decreet is bedoeld om orde te scheppen in de chaotische situatie van kortetermijnverhuur die de huizenmarkt in gebieden langs de hele Costa del Sol onder druk zet. Zowel hoteliers als inwoners van stadscentra wachten al jaren op deze regeling na tal van mislukte pogingen van de administraties om dit complexe probleem aan te pakken.

Ongebreideld en ongecontroleerd

Volgens het laatste rapport van het bedrijf Exceltur is de toename van de toeristische druk waarmee Spaanse dorpen en steden de afgelopen tien jaar te kampen hebben, grotendeels het gevolg van de ‘ongebreidelde en ongecontroleerde’ groei van woningen voor toeristisch gebruik.

Waren er in de 20 grootste Spaanse steden in 2010 in totaal 346.921 toeristenbedden in alle soorten accommodatie (hotels, pensions, hostels en aparthotels), in 2019 was dit gestegen naar 788.136 bedden. 82 procent van deze stijging houdt verband met de uitbreiding van particuliere accommodaties die aan toeristen worden verhuurd.

De steden Sevilla en Cádiz hebben al stappen gezet om de activiteit van de VUT's te reguleren. Beide steden keurden wijzigingen in hun stadsontwikkelingsplannen goed om bepaalde delen van de stad verzadigd te verklaren en om nieuwe toeristenvergunningen te beperken, maar het Agentschap voor Concurrentie en Economische Regulatie van de regionale overheid ging in beroep tegen deze hervormingen.

Bij gebrek aan specifieke regelgeving hebben sommige bewonersverenigingen bestaande juridische instrumenten gebruikt om de explosie van particuliere toeristenverhuur in urbanisaties een halt toe te roepen, wat in sommige gevallen tot ernstige burengeschillen heeft geleid en problemen bij het samenleven heeft veroorzaakt.

Recentelijk heeft het Hooggerechtshof in een uitspraak de verhuur aan toeristen aangemerkt als een economische activiteit en stelt daarom vast dat gemeenschappen kunnen weigeren om appartementen op korte termijn te verhuren.

Gemeenschappen van eigenaren roepen echter op tot een wet die deze activiteit reguleert, omdat dit de enige manier is om de problemen veroorzaakt door toeristische accommodatie met rechtszekerheid te voorkomen en op te lossen”, aldus José Feria, voorzitter van CAFINCAS.

Verzadigde gebieden

De verordening die op het punt staat door de Junta te worden goedgekeurd, kijkt naar drie actielijnen: het laat de mogelijkheid om ‘verzadigde gebieden’ te verklaren over aan de lokale besturen wanneer de conventionele huurmarkt wordt getroffen door een tekort aan aanbod.

Bovendien stelt het de leden van een gemeenschap in staat te beslissen over de installatie van toeristische accommodatie in het gebouw (met goedkeuring van drie vijfde van de eigenaren) en worden specifieke verplichte voorwaarden vastgelegd voor alle toeristische accommodatie, zoals het hebben van een minimale oppervlakte , het vaststellen van een maximaal aantal huurders afhankelijk van de oppervlakte, het voorzien van airconditioning of zelfs het plaatsen van een geluidsmeter.

Sommige steden, waaronder Sevilla en Málaga, hebben al gebieden gerapporteerd waar er meer Airbnbs zijn dan er fulltime inwoners wonen. Verderop in Frankrijk hebben eigenaren van onroerend goed gemeld dat sommige verhuurders publiekelijk te schande worden gemaakt, dat anti-toeristische graffiti zich verspreidt en dat zelfs sommige toeristen bij hun gehuurde appartementen zijn aangekomen en de alomtegenwoordige sleutelkluis dichtgelijmd aantreffen.

Hopelijk zal de nieuwe wetgeving deze extremen voorkomen en verdere conflicten tussen vakantiegangers en permanente bewoners voorkomen.

vrijdag 15 december 2023

Hoe iets simpel zoals een barbecue een probleem kan worden, maar welke rechten en plichten heb je in Spanje?

Foto: Wikipedia van Murcotipton

Kan de rook van mijn barbecue de rust van mijn buren verstoren? Heb ik dan niet het recht om dergelijke bijeenkomsten in mijn eigen tuin te organiseren? Laten we eens kijken naar de rechten en plichten, want barbecues in een woongemeenschap kunnen een heikel punt worden.

Barbecues en andere bijeenkomsten in je eigen tuin zijn leuk met heerlijk eten, koele drankjes en lachen met vrienden of familie. Wat kan er fout gaan? Dat hangt er van af. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je buren bezwaar hebben tegen de rook van je barbecue. Kunnen zij uw barbecue laten stilleggen?

Daarom kijken we eens naar de rechten die je hebt met betrekking tot het houden van een dergelijke activiteit. In dit artikel gaat het hoofdzakelijk over aaneengeschakelde woningen in een woongemeenschap, aangezien een barbecue op een balkon van een appartement bijna altijd door de woongemeenschappen verboden wordt.

Mag ik zonder problemen barbecues houden bij mij thuis? Ja, maar je moet altijd de wettelijke regelgeving en natuurlijk de regels van jouw woongemeenschap in acht nemen. Dit houdt in dat je moet bbq’en op een daarvoor geschikte en goed uitgeruste plaats. Op deze manier kun je zowel de rook die bij het bbq’en ontstaat beheersen als eventuele branden voorkomen.

Wat zijn nu de regels rond het houden van barbecues thuis? Volgens de Spaanse Wet op Horizontaal Eigendom (Ley de Propiedad Horizontal) worden barbecues doorgaans beschouwd als een ‘storende, ongezonde of gevaarlijke activiteit’. De regulering van dit soort activiteiten is te vinden in Artikel 7 van deze wet. Daarom kunnen dergelijke activiteiten aangeklaagd worden door de woongemeenschap, kunnen ze in strijd zijn met lokale of regionale wetten en zijn ze zelfs meestal verboden volgens brandbeveiligingsvoorschriften.

Dit komt doordat er voor het houden van barbecues een aantal wettelijke eisen gelden die soms niet worden nageleefd. Dit is voornamelijk het geval bij draagbare barbecues die op gevaarlijke locaties binnen de gemeenschap worden opgesteld. Dit kan aanzienlijke risico’s met zich meebrengen.

De voorzitter van de woongemeenschap zal, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van een eigenaar of bewoner, de persoon die de in dit artikel verboden activiteiten uitvoert, verzoeken om hiermee onmiddellijk te stoppen, waarbij hij of zij waarschuwt dat als dit niet gebeurt, de bijbehorende juridische stappen zullen worden genomen.”

Maar als het nu over vrijstaand huis gaat, welke regels gelden dan in Spanje? De Wet op Horizontaal Eigendom is van toepassing in situaties waarin een woning deel uitmaakt van een woongemeenschap. Dit is dus vooral relevant voor appartementen of aaneengeschakelde huizen die deel uitmaken van een woongemeenschap en waar gedragsregels gelden.

Echter, als jouw huis volledig vrijstaand is, dan bestaat er geen wet of regulering die dit aspect behandelt. Daardoor zullen je rechten om dit soort activiteiten uit te voeren ruimer zijn en zul je in principe minder problemen kunnen verwachten.

Het is dus belangrijk om de wet te kennen en te volgen als je een barbecue wilt geven. Bovendien is dialoog altijd een goede aanpak om problemen te voorkomen. Denk er ook aan dat als je een barbecue wil houden in je tuin, overleg dan eerst met je buren en waarom niet, nodig ze uit. Harmonie is vaak de meest bevredigende oplossing voor iedereen.

Is het verplicht om de milieusticker op de auto te plaatsen?

In 2016 heeft de Algemene Directie Verkeer (DGT) vier milieustickers gecreëerd om voertuigen te classificeren op basis van hun impact op het...