Vanaf
juli zal een nieuwe DGT-regelgeving gevolgen hebben voor alle nieuw
geregistreerde voertuigen in Spanje.
In
een gedurfde stap om de verkeersveiligheid te vergroten, heeft de
Spaanse verkeersautoriteit aangekondigd dat vanaf juli 2024 alle in
Spanje geregistreerde voertuigen moeten zijn uitgerust met een
EDR-apparaat (Event Data Recorder), ook wel bekend als een zwarte
doos.
Dit
initiatief heeft tot doel het aantal verkeersongevallen drastisch
terug te dringen, met als ambitieuze doelstelling om tegen 2050 nul
dodelijke slachtoffers te bereiken.
De
primaire functie van de EDR is het verzamelen van gedetailleerde
informatie over het voertuig en de inzittenden. Het registreert
gegevens 30 seconden vóór een ongeval en vijf seconden erna,
waarbij 15 kritische variabelen worden vastgelegd, waaronder
snelheid, airbagprestaties en de intensiteit van de botsingen.
Dit
apparaat neemt echter geen audio of beelden op en richt zich
uitsluitend op technische gegevens om de dynamiek van ongevallen
beter te begrijpen.
Toenemende
spanning over radardetectie
Het
publieke sentiment raakt steeds meer gefrustreerd door de tactieken
van het Directoraat-Generaal Verkeer (DGT) bij het verbergen van
radars, die meer worden gezien als inkomstengenererende instrumenten
dan als veiligheidsmaatregelen.
Ondanks
deze zorgen blijft de DGT experimenteren met verschillende
strategieën om de snelheidsovertredingen te verminderen, vooral in
risicozones.
Ondertussen
introduceert Waze, een populaire navigatie-app, functies om
bestuurders te waarschuwen voor de aanwezigheid van DGT-flitsers.
Deze
ontwikkeling weerspiegelt een bredere trend van door de gemeenschap
aangestuurde verkeersveiligheidsinitiatieven, waarbij traditionele
handhavingsmethoden ter discussie worden gesteld.
Uitbreiding
van radarbewaking
De
DGT start niet alleen met de EDR, men is van plan de
snelheidshandhaving te versterken door de komende drie jaar 150
nieuwe radars te installeren, waarbij de nadruk zal liggen op
conventionele wegen met hoge sterftecijfers.
Zestig
procent hiervan zullen sectieradars zijn, die erkend worden om hun
effectiviteit. Bovendien zal de Guardia Civil 325 mobiele radars
blijven exploiteren in gebieden met veel ongevallen, aangevuld met
luchttoezicht vanuit helikopters uitgerust met Pegasus-radars, die
alleen al in 2022 bijna 20.000 snelheidsboetes hebben voorgesteld.
Deze
veelzijdige aanpak van de DGT, die zowel technologisch als
traditioneel toezicht omvat, heeft tot doel de Spaanse wegen voor
iedereen veiliger te maken.
Het
wordt echter nog steeds kritisch bekeken door een publiek dat op zijn
hoede is voor die methodes en motivaties.