Dit
is een vergunning die alleen door bepaalde voertuigen kan worden
gebruikt, zolang deze vooraf zijn geautoriseerd.
Het
V12-bord, bekend als de "testplaat", is een vergunning die
door de Algemene Directie Verkeer (DGT) wordt verleend aan voertuigen
die speciale tests of onderzoeksproeven uitvoeren op de Spaanse
wegen. Volgens artikel 47 van het Algemeen Voertuigreglement maakt
deze uitzondering het mogelijk de toegestane maximumsnelheid met 30
km/u te overschrijden, dus tot 150 km/u, en boetes en om
puntenverlies op het rijbewijs te vermijden.
Hoewel
de DGT-voorschriften duidelijk zijn over de maximale snelheid waarmee
auto's en motorfietsen kunnen circuleren (120 km/u op snelwegen; 90
km/u op secundaire wegen; 30 km/u op stadswegen met één rijstrook)
en 50 km /uur op wegen met twee of meer rijstroken in elke richting),
zijn er enkele uitzonderingen. Dit is het geval met het V-12-signaal,
dat het mogelijk maakt om sneller dan 120 km/u te rijden, dus op
snelwegen mag men tot 150 km/u rijden.
Maar
waar dient het V12-signaal precies voor en welke voertuigen kunnen
het gebruiken om deze snelheidslimieten te overschrijden?
Tot
150 km/u op snelwegen
Zoals
uitgelegd door de DGT is het V12-sein een vergunning die wordt
afgegeven aan voertuigen die een ‘buitengewone onderzoekstest of
proef moeten uitvoeren op wegen voor openbaar gebruik, open voor
algemeen gebruikersverkeer. Het is elke activiteit voor
wetenschappelijke doeleinden, waarbij gebruik wordt gemaakt van een
voertuig om het technische gedrag ervan of de onderdelen ervan in het
verkeer te onderzoeken of om studies uit te voeren met betrekking tot
de veiligheid, mobiliteit en vlotheid van het wegverkeer of
structurele elementen daarvan. Dankzij deze accreditatie kunnen ze op
de openbare weg snelheden tot 150 km/u halen zonder een boete te
krijgen.
Om
de test uit te kunnen voeren, moet het gebruikte voertuig vooraf
toestemming hebben voor buitengewone tests of proeven. Volgens
artikel 44 van het Algemeen Voertuigreglement kunnen de volgende
personen hierom verzoeken:
-
Voertuigfabrikanten of hun wettelijke vertegenwoordigers.
-
Carrosseriebouwers.
-
Importeurs, verkopers of distributeurs van motorvoertuigen,
bromfietsen, aanhangwagens of opleggers, met een vestiging geopend in
Spanje voor een van deze activiteiten.
-
Officiële laboratoria of onderzoekscentra op het gebied van
voertuigen of wegeninfrastructuur.
In
uitzonderlijke gevallen kunnen entiteiten die niet tot een van deze
categorieën behoren echter ook om deze toestemming verzoeken, “maar
wel deelnemen of meewerken aan een buitengewone onderzoekstest of
proef die wordt uitgevoerd door een entiteit die wel voldoet aan de
vereisten voor toestemming.” voor autorisatie”, voegen ze eraan
toe.
Voorwaarden
voor circulatie
Voertuigen
die over de bovengenoemde toestemming beschikken, moeten het
V12-bord tweemaal installeren op de auto's die bedoeld zijn om
deze tests uit te voeren en het gebruik ervan zal vooraf moeten
worden goedgekeurd door de DGT. Bovendien mag niet zomaar iedereen
achter het stuur van dit voertuig kruipen: alle bestuurders van
voertuigen die dit bord voeren, zullen door het Verkeersbureau
geaccrediteerd moeten zijn.
Op
dezelfde manier heeft dit signaal een reeks beperkingen. Zoals
beschreven in de regelgeving mag een voertuig met deze kenmerken de
toegestane snelheid tot 30 km/u overschrijden, op voorwaarde dat het
voertuig minimaal 72 uur is goedgekeurd. Bovendien kunt u dit alleen
doen als de weg eerder is afgesloten voor algemeen verkeer. Het is
belangrijk om te benadrukken dat deze tests in geen geval mogen
worden uitgevoerd op stedelijke wegen, kruispunten of op trajecten
met specifieke bewegwijzering die de snelheid beperkt.