De luchthaven van Málaga zet haar gestage en onstuitbare groei verder en overtreft daarmee het gemiddelde van het Spaanse luchthavennetwerk (Aena).
In de eerste vijf maanden van het jaar registreerde de toegangspoort tot de Costa del Sol een passagiersgroei van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bovendien telde mei op zichzelf al 8,7% meer passagiers, wat neerkwam op een recordaantal van 2.584.681 passagiers. Bijna tien miljoen passagiers maakten tussen januari en mei gebruik van deze faciliteiten.
Ook het aantal vluchten is toegenomen: 8,2% (69.389) in januari en 10% in mei. 2024 werd al gekenmerkt door een sterke groei: 17% in het aantal vluchten tussen januari en mei en 10,5% in het aantal passagiers in mei, oftewel 24,2% meer dan vóór de COVID-19-pandemie.
De gegevens van Aena bevestigen dat de groei van de luchthaven van Málaga veel hoger ligt dan het gemiddelde van het Spaanse luchthavennetwerk als geheel.
In mei bedroeg de gemiddelde groei op Aena 3,3% (29.226.368 passagiers) en een toename van 3,9% in het aantal vluchten. In Málaga groeide het aantal passagiers in dezelfde periode met 8,7%, terwijl het aantal landingen en starts met 10% steeg. Deze cijfers bevestigen de vierde plaats na Madrid, dat zijn passagiersaantal met 1% zag toenemen; Barcelona, dat met 3,7% groeide; en Palma de Mallorca, dat in mei 0,5% van zijn gebruikers verloor.
Deze hogere groei is ook te zien als we de eerste vijf maanden van het jaar analyseren, waarin het Aena-netwerk 4,7% meer passagiers heeft ontvangen, terwijl deze toename in Málaga 7,7% bedroeg. De groei in Málaga is ook merkbaarder dan op de voorgaande luchthavens: Barajas (Madrid), met een passagierstoename van 3,6%; El Prat (Barcelona), met een passagierstoename van 4,1%; en Palma de Mallorca, met een passagierstoename van 2,5%.
De statistieken ondersteunen het verzoek van de Andalusische regionale regering aan de centrale overheid in Madrid om "dringende" maatregelen te nemen om door te gaan met de uitbreiding van de luchthaven van Málaga, met een maximale capaciteit van 30 miljoen passagiers. De faciliteit sloot in 2024 af met 25 miljoen passagiers, wat te dicht bij de maximale capaciteit ligt. Niets houdt de toename van het aantal passagiers tegen, zelfs niet in de eerste vijf maanden van het jaar. Normaal gesproken zijn dit de maanden met het laagste passagiersvolume.
Hoewel de Spaanse regering niet heeft gereageerd op het verzoek van de Junta, heeft ze 3,2 miljard euro goedgekeurd voor de uitbreiding van El Prat. Dit gebrek aan aandacht voor Andalusië was voor de regionale minister van Toerisme aanleiding om de situatie op sociale media aan de kaak te stellen.
Ondertussen groeit de luchthaven van Málaga maand na maand boven het landelijk gemiddelde en nadert de maximale capaciteit zonder enige reactie van de centrale overheid, afgezien van de belofte dat de luchthaven zal worden opgenomen in de investeringsplannen voor de periode 2027 en 2031. De minister waarschuwde echter dat de luchthaven van Málaga in 2026 al te klein zal zijn voor dit groeitempo.
Voor het eerst in mei dit jaar passeerde de luchthaven van Málaga de 2,5 miljoen passagiers en 17.977 vluchten. Volgens Aena wordt dit nieuwe record bepaald door een toename van 4,2% van het aantal passagiers op verbindingen met Spaanse luchthavens en 9,5% op verbindingen tussen de Costa del Sol en internationale bestemmingen. De toename bij internationale passagiers is veel groter dan bij binnenlandse vluchten: 9,3% vergeleken met 0,9%.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten