zondag 29 september 2024

Spanje is van plan de meest kwetsbaren vrij te stellen van het betalen voor prothesen en rolstoelen

Dit najaar zal de Spaanse regering proberen overeenstemming te bereiken om zo snel mogelijk vooruitgang te boeken met het wetsontwerp dat een reeks hervormingen omvat om de gelijkheid en cohesie in het volksgezondheidssysteem van het land te consolideren.

Als de tekst definitieve goedkeuring krijgt in het parlement, zal een van de punten met de grootste directe impact op het leven van burgers de inhoud van artikel drie van de wet zijn. Deze bepaling zal ruim zes miljoen Spanjaarden vrijstellen van elke eigen bijdrage voor de aanschaf van prothesen en andere producten en instrumenten die nodig zijn om met tijdelijke of permanente handicaps om te gaan, zoals rolstoelen of gehoorapparaten.

De begunstigden van deze wettelijke wijziging die door het ministerie van Volksgezondheid wordt gepromoot, zouden mensen zijn die tot de meest kwetsbare groepen van de Spaanse samenleving behoren, dezelfde mensen die nu al drie en een half jaar, sinds 1 januari 2021, zijn vrijgesteld van een eigen bijdrage in de Spaanse sociale zekerheid voor de aankoop van medicijnen die hen zijn voorgeschreven door artsen in het volksgezondheidssysteem.

Degenen die worden vrijgesteld van de eigen bijdragen, als de wet wordt aangenomen, zijn gepensioneerden wier jaarinkomen in hun jaarlijkse belastingaangifte niet hoger is dan 5.635 euro en degenen die geen personenbelasting hoeven te betalen of belastingaangifte moeten doen omdat ze een inkomen van minder dan 11.200 euro per jaar hebben.

Dezelfde vrijstelling zal van toepassing zijn op gezinnen van minderjarigen die geregistreerd staan als personen met een handicap van 33% of meer, begunstigden van het Minimum Vital Inkomen of een regionaal integratie-inkomen en ontvangers van de niet-premiegebonden uitkering voor een kind of minderjarige ten laste. Op de lijst van vrijgestelde personen staan ook mensen die werkloos zijn zonder subsidie of uitkering, ontvangers van premievrije pensioenen en enkele zeer specifieke profielen van mensen met andere ziekten.

Eigen bijdragen

Andere delen van de Spaanse samenleving zullen geen veranderingen zien in de eigen bijdragen die zij momenteel moeten betalen voor de aanschaf van medicijnen, orthopedische en prothetische producten. Als het gepensioneerden zijn met een inkomen tot 18.000 euro per jaar, betalen ze 10% (met een plafond van 8,23 euro), als hun inkomen tussen 18.000 en 100.000 euro ligt, betalen ze 10%, maar met een plafond van 18,52 euro, en als ze meer dan dit bedrag ontvangen, betalen ze 60%, met een plafond van 60 euro.

Er zijn geen plafonds voor werknemers en hun gezinnen. Degenen die tot 18.000 euro verdienen, betalen 40% van de medicijnen of prothesen, degenen die tussen de 18.000 en 100.000 euro verdienen 50% en degenen met hogere inkomens 60%.

De vrijstelling van de orthoprothese eigen bijdrage voor de meest kwetsbare groepen gaat gelden voor alle soorten uitwendige prothesen, zoals die voor ledematen, gewrichten, gezicht of mond. Op orthesen, correctiestructuren voor de wervelkolom, handen of voeten; op orthopedisch schoeisel; aan rolstoelen, looprekken, krukken of wandelstokken; en aan elementen zoals onder meer compressieverbanden of gehoorapparaten.

Dit wetsvoorstel, dat nog niet daadwerkelijk in behandeling is genomen in het Congreso (het Spaanse lagerhuis), zou twintig dagen na publicatie in het officiële staatsbulletin (BOE) in werking treden als het wordt goedgekeurd.

Met deze juridische hervorming wil de regering een einde maken aan de ontmanteling van de decreten over bezuinigingen en openbare diensten die in 2012 zijn goedgekeurd door de regering van Mariano Rajoy, die onder meer de eigen bijdragen voor medicijnen, gezondheidszorgvervoer en protheseproducten heeft uitgebreid.

In feite maakt dit wetsvoorstel deel uit van een drietal regelgevingen waarover dit jaar in het Spaanse parlement wordt gedebatteerd, dat tot doel heeft een einde te maken aan de meeste bezuinigingen op het recht op universele gezondheidszorg.


.Uw gids voor 2025 in Spanje: maximaliseer uw vakantie

Als u in 2025 in Spanje woont of werkt, staat u een traktatie te wachten als het gaat om het plannen van uw vakantie. Spanje kent tal van feestdagen en lange weekenden, algemeen bekend als puentes, die uitstekende mogelijkheden bieden om uw vrije tijd te verlengen zonder al te veel vakantiedagen te gebruiken.

Nationale feestdagen in Spanje in 2025

In 2025 zijn er 14 feestdagen, waaronder nationale, regionale en lokale feestdagen.

De nationale feestdagen zijn:

  • Nieuwjaarsdag (Año Nuevo): woensdag 1 januari

  • Driekoningen (Día de los Reyes): maandag 6 januari

  • Goede Vrijdag (Viernes Santo): vrijdag 18 april

  • Dag van de Arbeid (Día del Trabajador): donderdag 1 mei

  • Hemelvaart van Maria (Asunción de la Virgen): vrijdag 15 augustus

  • Nationale feestdag (Fiesta Nacional de España): zondag 12 oktober

  • Allerheiligen (Día de Todos los Santos): zaterdag 1 november

  • Eerste Kerstdag (Navidad): donderdag 25 december

Dit zijn slechts de belangrijkste feestdagen, maar regionale feestdagen kunnen variëren, dus controleer de kalender voor uw specifieke regio. Sommige regio's hebben meer vrije dagen dan andere, wat extra kansen biedt voor een lang weekend.

Hoe je uw vakantiedagen in Spanje 2025 kunt maximaliseren

Om het meeste uit uw vakantie in Spanje te halen, is tactische planning essentieel. Hier zijn een paar slimme manieren om uw vakantietoewijzing in 2025 uit te breiden:

Driekoningen (maandag 6 januari)

Driekoningen vallen in 2025 op een maandag, dus je kunt meteen aan het begin van het jaar genieten van een lang weekend zonder vrije dagen te nemen.

Paasweekend (18-21 april)

Goede Vrijdag op 18 april en Paasmaandag op 21 april. In sommige regio's levert dit een vierdaags weekend op. Als uw regio Paasmaandag niet viert, overweeg dan om slechts één vakantiedag voor een lang weekend te nemen.

Dag van de Arbeid (donderdag 1 mei)

Deze feestdag valt op een donderdag. Neem vrijdag 2 mei vrij en je hebt een lang weekend van vier dagen.

Hemelvaart van Maria (vrijdag 15 augustus)

Deze feestdag valt op een vrijdag en biedt wederom een perfect lang weekend zonder vakantiedagen te gebruiken.

Kerstmis (25-26 december)

Met Kerstmis op donderdag kun je de vrijdag gemakkelijk vrij nemen en genieten van een vierdaags weekend. Als jouw regio op 26 december ook Tweede Kerstdag (Día de San Esteban) viert, is de lange pauze nog meer de moeite waard.

Tips voor het boeken van vakanties voor expats

De Spaanse vakantiekalender kan druk zijn, vooral tijdens de zomer- en kerstvakantie. Hier zijn een paar tips voor een vlotte reisplanning:

  • Boek vroeg: Spanjaarden boeken hun vakantieweekends vaak ver van tevoren, vooral voor Pasen en Kerstmis.

  • Controleer uw regio: aangezien sommige regio's verschillende feestdagen hanteren, heeft u mogelijk extra vrije dagen die andere niet hebben. Het loont dus om de lokale kalenders te controleren.

  • Vermijd piekuren: Probeer te vermijden dat je reist op dezelfde tijd als de grote nationale feestdagen zoals Kerstmis, wanneer de prijzen stijgen en bestemmingen overvol raken. Bekijk ook de DGT-updates voor 2025.

vrijdag 27 september 2024

AP-7 Rijstrooksluiting Costa del Sol

De afsluiting van een AP-7-rijstrook kan maandenlange vertragingen veroorzaken voor automobilisten aan de Costa del Sol.

Automobilisten aan de Costa del Sol bereiden zich voor op een maandenlange verkeerschaos, omdat wegwerkzaamheden vanaf maandag 30 september om 08.00 uur één rijstrook van de drukke snelweg AP-7 nabij Torremolinos zullen afsluiten. De sluiting, die tot 5 december zal duren, maakt deel uit van een overheidsproject ter waarde van meerdere miljoenen euro's, gericht op het terugdringen van de geluidsoverlast, maar zal aanzienlijke overlast veroorzaken voor automobilisten in de regio.

Het getroffen traject van de AP-7, tussen kilometerpunt 996.300 en 997.300, ligt op een van de drukste delen van de snelweg en zal de rechterrijstrook afgesloten zien, waardoor mogelijk files voor duizenden automobilisten ontstaan. De wegwerkzaamheden, ontworpen om geluidsisolerende barrières te installeren, maken deel uit van het anti-geluidsplan van de Spaanse overheid voor het gedeelte Málaga-Estepona van de snelweg.

Dure upgrades met een prijs die moet worden betaald voor chauffeurs

Aan de plaatsing van deze geluidsschermen hangt een stevig prijskaartje van 3,28 miljoen euro. De barrières worden geplaatst om bewoners van nabijgelegen woonwijken te beschermen tegen het meedogenloze lawaai van de snelweg, met als doel het geluidsniveau overdag onder de 65 decibel en 's nachts onder de 55 decibel te houden. Het project zal naar verwachting ten goede komen aan 4.800 inwoners die al lange tijd last hebben van overmatig lawaai.

Terwijl de lokale bevolking uiteindelijk van wat rust zal genieten, hebben automobilisten niet zoveel geluk. Nu er één rijstrook is afgesloten, zal de verkeersstroom richting Cádiz tijdens de spits waarschijnlijk vertragen. Voor inwoners van de Costa del Sol, toeristen en dagelijkse pendelaars begint de wegafsluiting een logistieke nachtmerrie te worden, met frustratie, vertragingen en weken van onrust in het verschiet.

De miljoenen van de regering zullen de verkeershel niet stoppen

Dit is niet het enige deel van de weg dat grote hinder zal ondervinden. De AP-7-upgrades maken deel uit van een bredere investering van 302 miljoen euro van de centrale overheid in Madrid om het Spaanse wegennet te verbeteren. Hetzelfde plan omvat de installatie van 28 geluidsschermen in Marbella, een project dat afgelopen december voor 15,8 miljoen euro werd aanbesteed.

Hoewel de regering haar investeringen graag wil uitdragen, is het duidelijk dat lokale chauffeurs de prijs zullen betalen in de vorm van files en reisproblemen. Bewoners maken zich nu al zorgen over de gevolgen van de afsluiting van de rijstroken voor het dagelijks leven, vooral nu het toerisme en de lokale handel zich nog steeds herstellen na de pandemie.

Twee maanden waanzin

Zowel lokale bedrijven als inwoners maken zich zorgen over de timing van de werkzaamheden, die samenvallen met een belangrijke herfstperiode waarin zowel het toerisme als het dagelijkse verkeer hoog blijven. Velen vrezen dat de sluiting van de AP-7 de lokale handel en de plannen van vakantiegangers tijdens deze cruciale maanden zou kunnen verstoren.

Sommige gefrustreerde bewoners hebben hun bezorgdheid geuit over het feit dat de miljoenen aan wegeninvesteringen van de overheid beter getimed hadden kunnen worden, zodat de upgrades mogelijk waren zonder het dagelijkse woon-werkverkeer te verstoren. Het sentiment onder automobilisten lijkt te zijn dat het weliswaar geweldig is dat ze het lawaai verhelpen, maar dat het goed zou zijn als ze eerst het verkeer zouden kunnen repareren.

Chauffeurs opgelet: boetes van meer dan € 70 worden nu over de grenzen heen opgelegd

In een ambitieuze stap heeft de Spaanse DGT in 2022 zijn Verkeersveiligheidsstrategieplan 2030 uitgebracht om het aantal verkeersdoden in de komende acht jaar terug te dringen. Maar Spanje is niet het enige land dat hard optreedt. Brussel is ook vastbesloten om de ongevallencijfers in Europa terug te dringen en dringt aan op zwaardere straffen voor automobilisten over het hele continent. De Europese Unie werkt al jaren aan het Vision Zero-project, een gedurfd plan dat tot doel heeft het aantal verkeersdoden in heel Europa tegen 2050 tot nul terug te brengen.

Maar ondanks deze routekaart gaan de zaken de verkeerde kant op, waarbij het aantal ongevallen de afgelopen maanden zowel in Spanje als in heel Europa gestaag is toegenomen. Tot overmaat van ramp zijn, zoals gerapporteerd door Eurostat, de sterfgevallen door verkeersongevallen in de EU in 2020 voor het eerst in tien jaar begonnen te stijgen en zijn ze sindsdien blijven stijgen.

Daar komt nog bij dat sociale media nog steeds dienen als platform voor sensatiezoekers om gevaarlijke stunts te delen, waarbij wetshandhavers voor steeds grotere uitdagingen komen te staan bij het beteugelen van roekeloos gedrag. De politie onderzoekt een schokkende video waarin te zien is hoe een auto met 300 km/u over de A-7 Costa del Sol rijdt, terwijl roekeloos rijgedrag zich verspreidt op sociale media.

Een belangrijke maatregel vanuit Brussel is de centralisatie en standaardisatie van de Europese rijregelgeving. Dit omvat onder meer de invoering van één Europees rijbewijs, samen met gemeenschappelijke procedures voor het over de grenzen heen opleggen van boetes en het coördineren van rijbewijzen.

Dit betekent dat als een Spaanse bestuurder de snelheidslimiet in Frankrijk overtreedt, de EU een mechanisme zal opzetten om die boete in Spanje af te dwingen, inclusief puntenaftrek en zelfs de schorsing van zijn rijbewijs.

Aanvankelijk werd gesuggereerd dat alleen ernstige overtredingen, zoals te hard rijden, door rood licht rijden of rijden onder invloed, over de grenzen heen zouden worden achtervolgd. Het lijkt er nu echter op dat Brussel een keihard beleid wil voeren om boetes boven de 70 euro op te sporen, ongeacht waar ze zijn uitgeschreven.

Hardhandig optreden tegen grensoverschrijdende boetes: geen ontsnappen aan voor chauffeurs onder de nieuwe EU-regels

Sommige boetes voor overtredingen begaan in Frankrijk worden al aan Spaanse chauffeurs opgelegd. Onder het nieuwe systeem komt er een samenwerkingsprocedure tussen het land waar de overtreding heeft plaatsgevonden en het thuisland van de bestuurder (binnen de EU), dat de gegevens van de bestuurder moet verstrekken en, indien nodig, de boete met juridische middelen moet afdwingen.

Of het nu in Spanje of een ander EU-land is, boetes van meer dan 70 euro volgen de weggebruikers nu naar huis.

donderdag 26 september 2024

De kritiek op de nieuwe regels voor toeristenregistratie in Spanje neemt toe en de startdatum wordt weer uitgesteld

De Spaanse toeristische sector heeft deze week haar kritiek op de nieuwe regelgeving van de regering met betrekking tot de registratie van gasten in toeristische accommodaties in het land aangescherpt. Ondanks dat de regering de implementatie ervan met twee maanden heeft uitgesteld.

De controversiële nieuwe regels, onderdeel van een wijziging van Real Decreto 933/2021, verwijzen naar de informatie over gasten die hotels en andere soorten accommodatie naar de autoriteiten moeten sturen en zouden op 1 oktober in werking treden.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken maakte maandag echter bekend dat de startdatum om technische redenen is uitgesteld tot 2 december, om de industrie meer tijd te geven om het gegevensuitwisselingssysteem op te zetten in regio’s die hun eigen regionale politiekorpsen hebben, aldus het ministerie.

De Spaanse confederatie van hotels en toeristenaccommodaties, Cehat, heeft deze week haar afwijzing van de nieuwe regels herhaald. Volgens de organisatie, die zo’n 16.000 bedrijven in het hele land vertegenwoordigt, ligt het probleem niet in het gebrek aan tijd voor technologische aanpassing, maar in de inhoud van de wet zelf, die zij beschouwt als ‘onverenigbaar met de realiteit van de toerisme.

Cehat zegt dat de verwerping van het decreet zowel in Spanje als in de Europese Unie unaniem is, vanwege de “juridische onzekerheid, het gebrek aan duidelijkheid in de tekst en de extra administratieve lasten”.

De nieuwe regels houden in dat accommodaties via een nieuwe digitale applicatie meer informatie over hun gasten en hun reservering met de autoriteiten moeten delen.

Cehat heeft gezegd dat de regel al voor enorme spanningen heeft gezorgd in alle sectoren van het toerisme, van hotels tot reisbureaus en toeristische verhuurplatforms.

Vertegenwoordigers uit de sector hebben ook hun bezorgdheid geuit dat dit de EU-richtlijnen inzake gegevensbescherming zou kunnen schenden.

De komeet van de eeuw kan de Spaanse hemel verlichten

Foto: Tsuchinshan-ATLAS van C messier / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license

Er komt een leuk vooruitzicht aan voor liefhebbers van kometen: C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) zal perfect zichtbaar zijn in het noordelijk halfrond.

De unieke ‘komeet van de eeuw’ zou de Spaanse hemel kunnen verlichten en het beste van alles is dat wetenschappers nog steeds geloven dat hij met het blote oog zichtbaar zal zijn.

Deskundigen noemen het een van de helderste kometen uit de recente geschiedenis en de ‘komeet van de eeuw’, vergelijkbaar met de komeet van Halley uit 1986 of de recentere Neowise, die sterrenkijkers in 2020 versteld deed staan.

We wisten echter pas vorig jaar van het bestaan van Tsuchinshan-ATLAS af. Toen hebben twee onafhankelijke teams van astronomen op 9 januari 2023 de ijskoude Tsuchinshan-ATLAS ontdekt.

Komeet Tsuchinshan-ATLAS zal op 27 september het dichtst bij de zon komen, op slechts 56 miljoen kilometer afstand. Twee weken later, op 12 oktober, zal hij binnen een afstand van 70 miljoen kilometer van de aarde komen, waarbij de beste uitzichten rond half oktober worden verwacht.

Maar wat zullen we zien?

Deskundigen zijn er niet helemaal zeker van. Ze denken dat we het zonder apparatuur kunnen zien, maar kometen zijn notoir onvoorspelbaar, en deze zou net zo helder kunnen zijn als Venus of nauwelijks zichtbaar zijn zonder een verrekijker.

Wat zijn de beste dagen om de komeet te zien?

De beste dagen om deze gebeurtenis vanuit Spanje waar te nemen zijn 12 en 13 oktober, wanneer de komeet de aarde het dichtst zal naderen en zelfs dichterbij zal komen dan Mercurius.

Wat is de beste tijd om de komeet te zien?

Voor degenen die naar de nachtelijke hemel in Spanje staren: de beste tijden zijn tussen 5.00 uur en 7.00 uur op 12 en 13 oktober, wanneer de komeet laag aan de horizon staat.

Het kan toch een goed idee zijn om voor de zekerheid een verrekijker mee te nemen.


woensdag 25 september 2024

Toeristen kunnen een boete van € 750 krijgen als ze zich in Málaga niet aan deze etiquetteregels houden

De lokale bevolking zegt dat hun geboortestad een themapark voor toeristen is geworden.

Málaga is een van de populairste zomerbestemmingen in Spanje en ontving in 2023 ongeveer 14 miljoen bezoekers.

Maar het overtoerisme is zo ontwrichtend geworden voor de inwoners dat er deze zomer protesten en anti-toerismecampagnes plaatsvonden in de stad aan de Costa del Sol.

Activisten zeggen dat hun geboortestad een themapark voor toeristen is geworden en hebben zich uitgesproken over de grote aantallen zich slecht gedragende bezoekers die naar de Andalusische bestemming komen om er uit te gaan en te feesten.

De post-pandemische hausse in het toerisme heeft de lokale bevolking ook tot het uiterste gedreven door de huurmarkt te verstoren en het stadscentrum te gentrificeren. Dis een proces van opwaardering van een buurt of stadsdeel op sociaal, cultureel en economisch gebied door het aantrekken van kapitaalkrachtige nieuwe bewoners en de daarmee gepaard gaande verdrijving van de lagere klassen uit het stadsdeel.

Als reactie hierop heeft de gemeenteraad van Málaga de toerismeregels bijgewerkt en een postercampagne gelanceerd in zowel het Engels als het Spaans om bezoekers te herinneren aan gepast en ongepast gedrag. Ook zijn er berichten op X verschenen.

De autoriteiten benadrukken dat het volgen van deze regelgeving het leven van de bewoners verbetert en dat toeristen een betere ervaring hebben.

Van straatveiligheid tot kledingverboden: er zijn de nieuwste regels voor bezoekersetiquette in Malaga.

Kleed je volledig aan

De autoriteiten herinneren bezoekers eraan om op straat en op openbare plaatsen altijd een ‘bovenkledingstuk’ te dragen.

Nadat bewoners klaagden over toeristen die vaak in zwemkleding of zonder shirt door het stadscentrum lopen, werd in 2023 een verordening ingevoerd die de praktijk illegaal maakte.

Het is nu verboden om zonder topje of in ondergoed in het openbaar gezien te worden, met boetes tot €750 voor een overtreding.

Wees niet opvallend

Deze regel heeft betrekking op bezoekersgedrag dat in woonwijken als storend of ongepast kan worden beschouwd. De gemeente adviseert toeristen niet luid te schreeuwen, zingen of muziek te maken.

Het vraagt dat bezoekers zich er vooral van bewust zijn de uren van de dag te respecteren waarop de bewoners rusten en rekening houden met ouderen, zieken, kinderen, studenten en essentiële werknemers.

Trottoirs zijn voor voetgangers

De autoriteiten vragen iedereen die fietsen of scooters gebruikt zich te houden aan “ruimtes die wettelijk voor dit doel zijn ontworpen” in plaats van ruimte in te nemen op trottoirs die alleen voor voetgangers zijn bedoeld.

Houd de stad schoon

De online- en billboardcampagne vraagt bezoekers om bij het weggooien van afval gebruik te maken van vuilnisbakken, containers en andere diensten.

Het benadrukt ook dat er bijzondere aandacht moet worden besteed aan het voorkomen van zwerfvuil rond monumenten, historische bezienswaardigheden, parken en tuinen.

dinsdag 24 september 2024

Is het een maatregel om de veiligheid van de bevolking te verbeteren of is het een poging om het massatoerisme in te perken?

Sedert vorige week zijn er in een aantal Vlaamse kranten artikels verschenen over een maatregel die de Spaanse overheid op 1 oktober 2024 wil invoeren.

Vanaf dat moment moeten bedrijven uit de toeristische sector meer informatie over hun klanten doorgeven in een elektronisch bestand. Dat systeem bestond al maar was beperkt tot naam, adres en dergelijke informatie.

Maar nu komen daar nog het bankrekeningnummer, kredietkaartnummer, telefoonnummer, paspoortdetails, kortom er moeten ruim 40 gegevens overgemaakt worden aan de overheid.

Maar er rijzen ook vragen bij deze maatregel, mag deze informatie  gevraagd worden aan Europese burgers, is dit geen te grote aantasting van de privacy van de burgers.

Om de problematiek duidelijk te schetsen zet ik hier de link naar de de artikels in het Het Laatste Nieuws en in het Het Nieuwsblad. Er heeft ook al een artikel gestaan in de Nederlandse krant, De Telegraaf.

Komt de maatregel in gans Spanje in voege? Neen het Baskenland en Catalonië hebben hun eigen platform in bedrijf genomen.

Heeft het gevolgen voor de toerist, op het eerste zicht niet, alleen is men een hoop persoonlijke gegevens kwijt en moet men misschien wat langer aanschuiven omdat het personeel van het hotel bijkomende informatie vraagt aan mensen voor u.

zondag 22 september 2024

Vrouw in Spanje bedreigd met boete van maximaal 200.000 euro omdat ze haar hond vastgebonden achterlaat tijdens het winkelen

Op 29 september viert Spanje de eerste verjaardag van de inwerkingtreding van Wet 7/2023 betreffende de bescherming van de rechten en het welzijn van dieren in het land. Deze wetgeving werd ingevoerd om huisdieren te beschermen tegen situaties die hun welzijn en veiligheid in gevaar zouden kunnen brengen, maar bracht ook controversiële maatregelen met zich mee, zoals het verbod om ze vastgebonden achter te laten bij de ingang van winkels.

Dit is precies de reden waarom een hondenbezitter een fikse boete riskeert. Ze liet haar hond even vastgebonden aan het hekwerk buiten een bekend winkelcentrum op de Canarische Eilanden, terwijl ze zelf binnen ging winkelen. Het incident gebeurde in het Open Mall-winkelcentrum in Arrecife (Lanzarote).

De politie heeft dit voorval op hun Instagram geplaatst met vermelding van de voorziene boetes.

Boetes tot 200.000 euro

Hoewel dit geen geval is van het achterlaten van dieren, beschouwt de nieuwe wet dit als een daad van nalatigheid, die kan worden bestraft met boetes tot 200.000 euro, zoals aangegeven door de lokale politie in Arrecife. De gespecialiseerde eenheid voor dierenbescherming van de strijdkrachten (Upam) activeerde het protocol voor het in beslag nemen van het huisdier in het gemeentelijke dierenbeschermingscentrum in de stad Arrecife.

De politie heeft zelf een waarschuwing op haar sociale mediakanalen geplaatst voor degenen die zich niet aan de laatste regelgeving houden. Volgens hen kan dit leiden tot officiële sancties die variëren afhankelijk van de ernst van het misdrijf.

  • voor lichte misdrijven kan het bedrag variëren van 500 tot 10.000 euro

  • voor ernstige misdrijven van 10.001 tot 50.000 euro

  • voor zeer ernstige misdrijven van 50.001 tot 200.000 euro.

Waar staat Spanje op de kaart van de uurlonen in Europa?

Foto: Voronoi

Heeft u zich ooit afgevraagd hoeveel een werknemer per uur verdient in andere Europese landen? 

De Voronoi-app heeft op basis van gegevens van Eurostat uit 2023 een kaart ontwikkeld waarop te zien is dat Spanje onder het Europese gemiddelde zit wat betreft het uurloon, dat momenteel is vastgesteld op 24 euro per uur. Spanje laat zich heel anders zien dan zijn Europese buren. Dus hoe blauwer het land op de kaart staat, hoe hoger het uurloon. Interessant is dat de resultaten variëren van 47,20 euro per uur tot en met acht.

Terwijl landen dichter bij Spanje, zoals Portugal, onderaan de lijst staan met een gemiddeld uurloon van 13,70 euro, ligt Frankrijk daarentegen bovengemiddeld met 28,70 euro per uur. Ook Italië overtreft dat van Spanje met een gemiddelde van 21,50 euro per uur, waarmee het land op de 14e plaats komt te staan. In het midden van dit beeld staat Spanje, dat in 2023 gemiddeld 18,20 euro per uur aan zijn werknemers betaalde. Daarmee staat het land bijna halverwege de lijst van door Eurostat geanalyseerde landen, om precies te zijn op de 15e plaats.

Bovenaan de lijst staat Luxemburg, met een gemiddeld loon van 47 euro per uur. Dat is eigenlijk niet verrassend, aangezien het een van de hoogste BBP (bruto binnenlands product) per hoofd van de bevolking ter wereld heeft. Op de tweede en derde plaats staan. Denemarken (42 euro per uur) en Noorwegen op 41,70. Wat nogal vreemd is, is dat een ander Scandinavisch land, namelijk Zweden, aanzienlijk minder betaalt: 26 euro per uur.

Aan het andere uiterste ten opzichte van Luxemburg bevinden zich Bulgarije met 8 euro per uur en Roemenië met 10,40 euro per uur. Zij worden gevolgd door Letland met 10,7 euro. Terwijl Denemarken en IJsland ook bovenaan de ranglijst staan wat betreft gemiddelde inkomsten, zijn het bovendien de Zuid-Europese landen die vooral lager op de ranglijst staan. Bijvoorbeeld Griekenland voor 12,60 euro per uur.

Deze kaart ondersteunt nogmaals de bekende overtuiging dat Noord- en West-Europese landen hogere gemiddelde lonen hebben dan die in Zuid- en Oost-Europa. Visual Capitalist, die deze resultaten in kaartformaat heeft geïllustreerd, verduidelijkt op zijn website dat de gemiddelde loonkaart natuurlijk ook een weerspiegeling is van de kosten van levensonderhoud in elk land.

In het licht van deze visualisatie wijst Business Insider (de in New York City gevestigde multinationale, financiële en zakelijke nieuwswebsite) erop dat de loonkloof het concurrentievermogen van de Spaanse arbeidsmarkt zou kunnen beïnvloeden, wat zowel de aantrekkingskracht van talent als de levensstandaard zou kunnen beïnvloeden. voor de beroepsbevolking van het land.

De website voegt eraan toe: “economische experts hebben erop gewezen dat de loonkloof een aantal structurele uitdagingen in de Spaanse economie weerspiegelt, waaronder de noodzaak van arbeidsmarkthervormingen en beleid dat hogere productiviteit en lonen aanmoedigt.” Intussen hebben de vakbonden opgemerkt dat de kaart wederom een oproep vertegenwoordigt om de loonomstandigheden in Spanje te verbeteren.

In het licht dat beloning altijd een complexe economische kwestie is, stellen dit soort visualisaties ons in staat om in één oogopslag een kwestie te begrijpen die, in het hier en nu, nog steeds discussie oproept en tegelijkertijd verdere vragen oproept.

Spanje introduceert een nieuwe afvalbelasting in 2025

Als u in een plaats met meer dan 5000 inwoners woont, kunt u de komende weken een brief van uw lokaal gemeentehuis verwachten. Het gaat om ...