dinsdag 18 maart 2025

Expressboetes van de DGT: wat zijn ze en hoe kan u ze binnen 48 uur ontvangen

De Algemene Directie Verkeer (DGT) heeft een stap voorwaarts gezet in de modernisering van haar sanctiesysteem met de introductie van de zogenaamde ‘multas exprés’, een nieuwe procedure die tot doel heeft de melding van verkeersovertredingen te versnellen, waardoor de tijd tussen het moment waarop de overtreding wordt begaan en het moment waarop de bestuurder de sanctie ontvangt aanzienlijk wordt verkort.

Het hoofddoel van dit initiatief is niets anders dan het vergroten van de risicoperceptie bij automobilisten en het aanmoedigen van verantwoord rijgedrag, naast het vermijden van problemen voor gebruikers, die vaak buitensporig laat op de hoogte worden gesteld en niet kunnen profiteren van kortingen voor tijdige betaling.

Hoe werken deze multas exprés (expressboetes)?

Dankzij dit systeem kunnen de sancties de overtreders in een veel kortere periode bereiken. Van de gebruikelijke 52 dagen tot in de meeste gevallen slechts 7 dagen. Voor degenen die zijn geregistreerd bij het Dirección Electrónica Vial (DEV) is het proces nog gestroomlijnder, waardoor de verkeersboete binnen slechts 48 uur kan worden ontvangen.

Snelheid bij het melden biedt ook economische voordelen voor chauffeurs. Als de betaling binnen de eerste 20 dagen na de kennisgeving wordt gedaan, wordt net als bij het traditionele systeem een ​​korting van 50% toegepast op het bedrag van de boete. Met dit systeem zijn ze gegarandeerd aangekomen. Bovendien wil de DGT met deze strategie het educatieve karakter van boetes versterken, waardoor bestuurders onmiddellijk op de hoogte zijn van hun fout en hun gedrag sneller kunnen corrigeren.

Voordelen voor chauffeurs

De invoering van deze snelle boetes biedt diverse voordelen voor zowel de administratie als voor de bestuurders. De belangrijkste voordelen zijn:

  • Minder onzekerheid: door vrijwel onmiddellijk een melding te ontvangen, kent de overtreder snel zijn sanctie en kan hij deze gemakkelijker beheren.

  • 50% korting: door de boete in een kortere periode te ontvangen, wordt ook de mogelijkheid om te profiteren van de betalingsvermindering versneld.

  • Grotere efficiëntie: vertragingen in de verwerking worden geëlimineerd en de middelen van het sanctiesysteem worden geoptimaliseerd.

Voor de bestuurders die hun verkeersboete binnen de 48 uur willen ontvangen is het raadzaam om zich te registreren op het eerder genoemde Dirección Electrónica Vial, een gratis dienst waarmee u sancties en andere meldingen van de DGT digitaal kunt ontvangen.

De meest voorkomende overtredingen in Spanje

Te hoge snelheid blijft de belangrijkste oorzaak van boetes op de Spaanse wegen. In 2023 registreerde de DGT 5.202.185 klachten, waarvan ruim 64% betrekking had op door radars gedetecteerde snelheidsovertredingen.

Volgens gegevens van de DGT waren vaste radars op portalen verantwoordelijk voor het merendeel van deze sancties. Onder de apparaten die in Spanje de meeste boetes opleveren, vallen die gelegen aan de A-381 in Cádiz, evenals verschillende aan de Middellandse Zeesnelweg (A-7) op.

Andere veel voorkomende overtredingen zijn onder meer:

  • Rijden zonder ITV up-to-date (637.520 boetes, 12,3%).

  • Rijden met verlopen rijbewijs of zonder rijbewijs (134.547 boetes, 2,6%).

  • Het niet dragen van een veiligheidsgordel (100.739 sancties, 1,9%).

  • Oneigenlijk gebruik van mobiele telefoon tijdens het rijden (92.912 boetes, 1,8%).

Andalusië loopt voorop met het grootste gratis openbare WiFi-netwerk

Andalucía heeft een digitale revolutie ontketend met ‘Andalucía Vuela’, het grootste gratis openbare wifi-netwerk van Europa.

Het ambitieuze plan, aangestuurd door de Junta de Andalucía en mogelijk gemaakt door een deal met Vodafone, zal meer dan 10.500 openbare gebouwen verbinden, waaronder ziekenhuizen, scholen, bibliotheken en centra voor ouderen in 700 steden, van de kust van Málaga tot Granada.

Met 53.700 toegangspunten en een investering van € 64 miljoen hoopt men de hele regio tegen 2030 aangesloten en volledig online te hebben.

De digitale kloof is al een tijdje een knagend probleem in het landelijke Andalusië, vooral gezien het terrein. In het landelijke Alpujarra, waar breedband ooit achterbleef, streamen studenten nu online lessen vanaf hun dorpsschool.

Vodafone's 'Plan Vuela', gelanceerd op het Mobile World Congress op 4 maart in Barcelona, ​​integreert drie netwerken: een openbaar Vuela Wi-Fi voor het publiek, een bedrijfsnetwerk voor 10.500 overheidskantoren en een systeem voor slimme apparaten.

Met 27.000 toegangspunten en 800 kilometer aan bekabeling is het een logistieke triomf, waarbij encryptie met hoge beveiliging wordt gecombineerd met hybride cloudtechnologie. Regionaal minister Antonio Sanz noemt het 'een mijlpaal in efficiëntie en inclusie.'

De toezegging van € 1 miljard van Andalusië die in 2027 moet zijn voltooid, belooft meer: ​​centra voor digitale vaardigheden, duizenden mensen opleiden in achtergestelde gebieden.

President Juanma Moreno verdedigt het als bewijs dat 'geen enkele samenleving vooruitgaat zonder digitalisering.'

Op deze site over dit project staat een landkaart met de Wifi punten.

Ondanks aanhoudende geruchten op sociale media komt er geen 1.400 euro hondenbelasting in Spanje

Onlangs is er op sociale media veel ophef ontstaan over een vermeende nieuwe belasting voor hondeneigenaren. Daarin werd gezegd Ook dat de Spaanse overheid van plan zou zijn om een landelijke belasting op honden in te voeren. Zoals te begrijpen is veroorzaakte dit nieuws onrust en bezorgdheid bij veel baasjes. Maar uit onderzoek blijkt dat dit bericht helemaal niet klopt en er geen sprake is van een dergelijke belasting in Spanje.

Het gerucht verspreidde zich vooral via platforms zoals WhatsApp en Facebook, waar berichten rondgingen waarin stond dat elke hondeneigenaar jaarlijks tot 1.400 euro zou moeten betalen. Deze zogenaamde “impuesto por tener perro” (belasting voor het hebben van een hond) werd toegeschreven aan plannen van deSpaanse regering om de kosten van dierenwelzijn en gemeentelijke schoonmaak te dekken.

De Spaanse organisatie, gespecialiseerd in nepnieuws, Newtral heeft dit bericht onderzocht en ontkracht. Zij bevestigen dat er geen nationale belasting voor honden in voorbereiding is en dat er ook geen wetsvoorstel in die richting bestaat. 

Wel is het zo dat sommige Spaanse gemeenten al jaren een lokale hondenbelasting hanteren. Gemeenten hebben namelijk de bevoegdheid om eigen belastingen in te voeren. 

Deze lokale belastingen bestaan al in onder andere steden zoals Zaragoza of Santiago de Compostela, waar hondeneigenaren jaarlijks een klein bedrag moeten betalen.

donderdag 6 maart 2025

Pas op voor valse AEMET-waarschuwingen: nieuwe sms-oplichting overspoelt Spanje

Als u onlangs een sms-bericht heeft ontvangen over een waarschuwing voor zwaar weer van AEMET, het Spaanse nationale meteorologische agentschap, kan dit oplichterij zijn.

De Guardia Civil zegt dat cybercriminelen valse sms-berichten sturen die u naar een nep-AEMET-website leiden, waar ze zullen proberen persoonlijke gegevens te stelen of u te misleiden tot het doen van ongeautoriseerde betalingen. Nu delen van Spanje zwaar worden getroffen door hevige regen, rekenen deze fraudeurs erop dat mensen in paniek raken en zonder nadenken op verdachte links klikken.

Smishing-oplichting begrijpen: hoe cybercriminelen sms misbruiken

Dit plan is een klassiek geval van ‘smishing’: zie het als phishing, maar dan via sms-berichten. Criminelen doen zich voor als vertrouwde organisaties en sturen dringende sms-berichten, in de hoop dat u op de kwaadaardige link tikt. Zodra u dat doet, kunnen ze malware op uw telefoon installeren of ervoor zorgen dat u gevoelige informatie deelt, zoals wachtwoorden en bankgegevens. Sommige slachtoffers abonneren zich zelfs onbewust op dure diensten of vinden onverwachte kosten op hun rekeningen.

Blijf een stap voor: tips van experts om sms-oplichting te slim af te zijn

Veilig blijven heeft alles te maken met voorzichtig zijn. Klik nooit op links in teksten die u niet verwachtte, en controleer altijd eventuele weerwaarschuwingen op de officiële website van AEMET of andere vertrouwde bronnen.

Als u een van deze onbetrouwbare berichten ontvangt, verwijder deze dan onmiddellijk en blokkeer de afzender. En onthoud: AEMET verzendt geen weerwaarschuwingen per sms, dus elk sms-bericht dat beweert van hen afkomstig te zijn, zou onmiddellijk een waarschuwingssignaal moeten geven.

Als u vermoedt dat u al voor de zwendel bent gevallen, wijzig dan uw wachtwoorden, neem contact op met uw bank en houd uw mobiele software up-to-date.



Werknemers van Renfe en Adif protesteren tegen de overdracht van Rodalies en roepen een zevendaagse staking uit

Het is geen geheim dat de spanningen momenteel hoog zijn bij Renfe en Adif. De komende weken plannen de werknemers zeven stakingsdagen op 17, 19, 24, 26 en 28 maart, plus 1 en 3 april.

De reden hiervoor is volgens de vakbonden dat de afgesproken beloftes over de transfer van Rodalies niet worden nagekomen. Ze vrezen dat veranderingen in het beheer van het Catalaanse forensennetwerk kunnen leiden tot banenverlies en minder stabiliteit voor het personeel dat de treinen laat rijden.

Rodalies joint venture: de inzet voor werknemers en spoorwegdiensten

Eerder in januari kondigden minister van Transport Óscar Puente en de Catalaanse minister Ester Capella een plan aan om een ​​joint venture voor Rodalies op te richten, een joint venture waarbij de controle gedeeld zou worden tussen de Spaanse regering en de Generalitat. Ze hebben een deadline van zes maanden gesteld om de details uit te werken, van de manier waarop middelen worden gedeeld tot het beschermen van de rechten van de werknemers. Hoewel het idee van een gemengd bestuur veelbelovend klinkt, maken de vakbonden zich zorgen. Ze beweren dat deze nieuwe opzet zonder duidelijke garanties de levens van veel werknemers zou kunnen ontwrichten.

Rodalies-transitie: hoe werkgroepen omgaan met onzekerheid

In de toekomst zullen verschillende technische commissies verschillende aspecten van de overdracht aanpakken, van spoorwegdiensten en infrastructuur tot financiële en juridische zaken. Ondanks deze plannen blijven de vakbondsleiders voorzichtig en benadrukken ze dat de toekomst nog steeds erg onzeker is. Ze roepen het ministerie van Transport op om zich aan zijn verplichtingen te houden en ervoor te zorgen dat nieuwe regelingen zowel de werkgelegenheid als de kwaliteit van de dienstverlening beschermen. Naarmate de gesprekken voortduren, is de echte vraag waar iedereen aan denkt of dit proces een eerlijke deal zal opleveren voor degenen die zich in de frontlinie van het Spaanse spoorwegsysteem bevinden.

Goed nieuws voor het MKB en zelfstandigen: gratis cursus om op de hoogte te blijven van de digitale technologie

Het is moeilijk om een ​​aspect van het dagelijks leven voor te stellen waarin technologie en digitalisering niet aanwezig zijn: van alledaagse taken tot grote industriële processen die complexe programmeer- en automatiseringssystemen vereisen. Ondanks het wijdverbreide gebruik en de integratie ervan zijn er nog steeds bedrijven, vooral kleinere, die obstakels tegenkomen op de weg naar het digitale tijdperk en niet weten hoe ze dit soort technologie moeten gebruiken of er het beste uit kunnen halen. En in de zakenwereld kan het erg duur zijn om niet up-to-date te zijn.

Om deze reden heeft de Spaanse regering het programma 'Generación Digital Pymes III'' gelanceerd, dat tot doel heeft professionals de kennis en vaardigheden te bieden die nodig zijn om de digitale transformatie van hun bedrijven te bevorderen en daardoor hun concurrentievermogen, productiviteit en hun groeimogelijkheden te verbeteren. Via een training van 150 uur (waarvan 50 online en 100 autonoom leren) kan de deelnemer de klant centraal stellen om oplossingen voor zijn behoeften te bieden, leren gegevens te genereren en te exploiteren en de besluitvorming te optimaliseren.

De cursus wordt gegeven door Grupo San Valero, een entiteit met meer dan 70 jaar ervaring op onderwijsgebied, is volledig gratis en kan op afstand worden gevolgd vanaf elk punt in het land. Het wordt gefinancierd door Next Generation EU-fondsen en heeft ook de goedkeuring van de Escuela de Organización Industrial (EOI) en de San Jorge University. De enige vereiste om deel te nemen is dat je een actieve werknemer bent in het MKB, micro-MKB of als zelfstandige, en elke editie telt maximaal 50 studenten. De eerste cursus begon op 20 januari en er worden elke maand nieuwe edities gepland totdat de oproep eindigt.

Programma en hoe in te schrijven

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via het formulier dat op deze website beschikbaar is. Na registratie neemt het adviesteam van de entiteit contact op met de zelfstandige om de registratie te voltooien, zodat deze zo snel mogelijk toegang krijgt tot het programma.

De cursus is verdeeld in vier blokken: het bedrijf in de digitale economie (9 uur); klantenaantrekking en -loyaliteit (16 uur); technologie voor digitale transformatie (16 uur) en verandermanagement (9 uur); in totaal dus 50 les- en evalueerbare uren. De resterende 100 uur zijn praktijkgericht en begeleid leren, in een asynchroon formaat en gepersonaliseerd voor elk bedrijf, wat de implementatie van een digitaal transformatieplan vergemakkelijkt.

Deze verrijkende cursus is afkomstig van de San Valero Groep uit Zaragoza, geselecteerd door de regering van Spanje gaat op het hele nationale grondgebied training verzorgen voor de derde publieke oproep voor het programma 'Digital Generation MKB'.

Concreet behaalden de allianties van Centro San Valero, Universidad San Jorge en SEAS Estudios Superiores Abiertos de hoogste score in een openbaar proces waaraan maar liefst 64 groepen uit het hele land deelnamen.

Centro San Valero heeft zichzelf gepresenteerd samen met de Galicische entiteiten Cesuga en EFBS, terwijl SEAS Estudios Superiores Abiertos en Universidad San Jorge het samen met het in Madrid gevestigde Bejob Employability hebben gepresenteerd.

maandag 3 maart 2025

Spaanse banken ‘stellen zich terughoudend op’ op de limieten voor onmiddellijke overboekingen

Wat bedoeld was als een game-changer voor bancaire klanten in gansl Europa, is in Spanje een relatief sombere situatie geworden, omdat veel grote banken geweigerd hebben om de overboekingslimieten voor directe overboekingen te verhogen, waardoor velen zich afvragen waarom.

Het Europees Parlement had grootse plannen toen het op 9 januari 2024 nieuwe regels voor onmiddellijke overdracht van gelden introduceerde. Het idee? Voer razendsnel bankoverboekingen uit, verwerkt in slechts 10 seconden, op elk moment van de dag en zonder extra kosten vergeleken met standaardoverboekingen.

Deze stap moest de soms oogverblindende vergoeding van € 12 die sommige banken in rekening brachten voor directe transacties, ondermijnen. In theorie heeft dit tot nu toe gewerkt, maar veel banken zijn terughoudend in het verhogen van de maximale overdrachtslimiet, wat gedeeltelijk is gebeurd door de European Payments Council toen zij de wijziging introduceerden.

Om de zaken nog een stap verder te brengen, had de European Payments Council in juli 2020 de maximale overdrachtslimiet al verhoogd van € 15.000 naar € 100.000, wat de weg vrijmaakte voor vlottere transacties van hoge waarde.

Maar in de echte bankwereld hebben veel banken het heft in eigen handen genomen en hun eigen (veel lagere) limieten gesteld, sommige zelfs lager dan wat is toegestaan ​​via Bizum, de Spaanse mobiele betalingsapp.

Er is een goed nieuws: de banken zijn krachtens de EU-regelgeving verplicht directe overboekingen gratis of tegen dezelfde kosten aan te bieden als standaardoverboekingen.

Maar er is echter een klein probleempje: sommige banken beperken gratis directe overboekingen naar klanten met specifieke rekeningen of die aan bepaalde voorwaarden voldoen.

De kleine lettertjes: hoeveel kunt u daadwerkelijk verzenden onder de nieuwe overdrachtslimieten?

Volgens de financiële vergelijkingssite HelpMyCash.com is de realiteit verre van een probleemloos, onbeperkt systeem waar klanten op hadden gehoopt. Terwijl sommige banken € 15.000 per directe overboeking toestaan ​​– zoals Abanca, Banco Sabadell, Banco Santander en B100 – hebben anderen de limiet dramatisch beperkt. Cetelem beperkt bijvoorbeeld elke overboeking tot € 10.000, met een dagelijkse limiet van € 30.000.

Dan zijn er deze banken:

Openbank: Maximaal € 6.000 per overboeking, met een daglimiet van hetzelfde bedrag.

Deutsche Bank: € 6.000 per overboeking, maar een royalere dagelijkse limiet van € 25.000.

Evo Banco: Een dagelijkse limiet van slechts € 3.000, die om ‘veiligheidsredenen’ verder kan worden verlaagd.

Bankinter & BBVA: Deze twee lopen voorop wat betreft beperkingen, waarbij elke directe overboeking wordt beperkt tot slechts € 1.000, met een dagelijkse limiet van € 5.000. Ondertussen is de limiet van BBVA zelfs nog strenger: slechts € 900 per transactie.

Ibercaja: de laagste, waardoor klanten slechts € 500,- per dag aan directe overboekingen kunnen overmaken.

Aan de andere kant van de schaal bevindt zich Pibank, die overboekingen tot maar liefst € 50.000 per dag mogelijk maakt, een zeldzame uitzondering.

Kun jij het ‘onmiddellijke overdrachtslimiet’-systeem verslaan?

Wilt u wanhopig meer geld in één keer sturen? Sommige klanten hebben een oplossing gevonden: meerdere directe overboekingen achter elkaar versturen. Maar er zit een addertje onder het gras: veel banken hebben ook daglimieten ingevoerd, wat betekent dat je uiteindelijk tegen een muur aanloopt.

Volgens critici is wat beloofd werd als een bankenrevolutie halfbakken gebleven. Door de strenge beperkingen zijn deze overboekingen vrijwel nutteloos voor iedereen die snel grote hoeveelheden geld probeert over te maken.

Wat is het oordeel over directe overboekingen in Spanje?

Als u hoopt op directe overschrijvingen met een hoge geldelijke waarde in Spanje, houd dan niet uw adem in.

Hoewel de regelgeving van de EU op papier geweldig klonk, hebben de Spaanse banken deze afgezwakt tot het punt waarop ze nauwelijks nog bruikbaar zijn. Tenzij u bij Pibank werkt, kunt u net zo goed vasthouden aan ouderwetse standaardoverboekingen omdat voor velen directe overboekingen gewoon de moeite niet waard zijn.

Als u echter dagelijkse overboekingen doet binnen de door de banken vastgestelde limieten, is deze wijziging erg handig, omdat u hierdoor kunt doen wat u voorheen alleen met Wise, Revolut of Bizum kon doen.

De inflatie is licht gestegen in februari door belasting op elektriciteit

De prijzen in Spanje zijn nog steeds niet volledig onder controle. Volgens de consumentenprijsindex (CPI) die donderdag werd gepubliceerd door het INE (het Spaanse nationale statistische instituut)In februari steeg de inflatie opnieuw licht tot 3%, vergeleken met de 2,9% die in januari werd opgetekend als gevolg van de belastingverhoging op onze elektriciteitsrekeningen.

Ondanks de stijging van de elektriciteitsprijzen blijft de inflatie vrijwel stabiel omdat de brandstofprijzen lager zijn dan een jaar geleden als gevolg van de matiging van de kosten van een vat olie op de internationale markten.

Het is belangrijk om te onthouden dat de BTW-omzetbelasting op elektriciteit vanaf 1 januari van dit jaar is teruggekeerd naar 21%, vergeleken met het tarief van 10% dat van toepassing was tot 31 december 2024, waardoor de kosten voor elektriciteit zijn gestegen.

Deze 3% is de hoogste CPI-waarde sinds juni 2024 en de inflatie stijgt nu al vijf maanden op rij.

De kerninflatie van haar kant, waarbij geen rekening wordt gehouden met de meest volatiele producten en nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en vers voedsel, daalde met drie tienden tot 2,1%, “binnen de prijsmarges die zijn vastgesteld door de Europese Centrale Bank (ECB)”, zegt het Spaanse Ministerie van Economische Zaken.

Dit is het laagste onderliggende inflatiecijfer sinds december 2021, voordat de prijzencrisis uitbrak als gevolg van de invasie van Oekraïne.

woensdag 26 februari 2025

Historisch schip keert na 3 jaar in de VS terug naar Spanje: stap aan boord van de legendarische Nao Trinidad!

Estepona staat op het punt een stukje maritieme geschiedenis te verwelkomen! De verbluffende replica van de Nao Trinidad, het vlaggenschip van de legendarische expeditie van Magellan en Elcano, zal van 27 februari tot 2 maart aanmeren in Puerto Deportivo. Na drie jaar lang de menigte in de Verenigde Staten te hebben versteld doen staan, is dit drijvende museum eindelijk terug in Spanje en je zult het niet willen missen!

Allemaal aan boord! Een voorproefje van de Gouden Eeuw van Ontdekkingen

Voor geschiedenisliefhebbers en liefhebbers van avontuur is de Nao Trinidad een must-see. Deze replica, gebouwd naar het model van het originele 16e-eeuwse schip, combineert traditionele materialen met moderne technieken om bezoekers een authentiek kijkje te geven in het leven van de zeilers die voor het eerst de wereld rondvoeren.

Wanneer, waar en hoe te bezoeken

  • Data: 27 februari – 2 maart
  • Locatie: Puerto Deportivo de Estepona (Muelle de Espera)
  • Openingstijden: 10.00 – 19.00 uur (non-stop)

Kaartjes:

  • Volwassenen: € 6
  • Kinderen (5-10 jaar): €3
  • Familiepas (2 volwassenen + maximaal 3 kinderen): € 15
  • Kinderen jonger dan 5 jaar gaan GRATIS (moet vergezeld worden door een volwassene)
  • Scholen en verenigingen kunnen ook rondleidingen boeken: € 3 per kind onder de 10 jaar (1 leerkracht gratis per 20 kinderen) en € 6 voor oudere leerlingen. Boekingen via ecampos@velacuadra.es.

Tickets kunnen aan boord of online worden gekocht op de volgende site Nao Trinidad voor meer informatie over de epische reis van het schip. Deze site is beschikbaar in het Engels en Frans.

De echte snelheid die de 30 km/u-flitsers in Spanje activeert

Automobilisten opgelet! De beruchte snelheidscamera's in Spanje betrappen duizenden automobilisten in 30 km/uur-zones – maar hoe snel moet je rijden vooraleer de flitser afgaat? We hebben een voorproefje van de ‘officiële’ speelruimte en de boetes die u geld kunnen kosten.

De Spaanse snelheidscontrolestraten

Spanje heeft de snelheidsovertredingen in de stad hard aangepakt, waarbij op alle enkelbaanswegen een snelheidslimiet van 30 km/uur geldt – en lokale besturen bepalen waar er flitspalen op de loer liggen. De Verkeers- en Verkeersveiligheidswet uit 2016 gaf de macht aan de gemeentehuizen, wat betekent dat die stiekeme camera's overal kunnen staan, klaar om je te pakken te krijgen.

Nu er een limiet van 30 km/uur geldt, vragen veel automobilisten zich af: wat is de werkelijke snelheid waarvoor een boete wordt opgelegd? Is er enige speelruimte?

Wanneer flitst de radar?

Niet alle flitsers zijn gelijk. De Spaanse metrologische regels bepalen de foutmarges voor verschillende soorten camera’s, en dit is wat je moet weten:

  • Vaste flitsers (jonger dan een jaar oud): Flitsen met 33 km/u (foutmarge van ±3 km/u).
  • Vaste flitsers (meer dan een jaar oud): Flitsen op 35 km/u (foutmarge van ±5 km/u).
  • Mobiele en luchtflitsers: de marges variëren, maar verwacht dat ze net zo meedogenloos zullen zijn.

Met andere woorden: als u met slechts een paar klikken voorbij de 30 km/u kruipt, kunt u een boete krijgen!

Hoe snel kan je rijden voordat ze je rijbewijs innemen?

De straffen worden wreed zodra je 51 km/u rijdt in een 30 km/u-zone. Dat is het moment waarop de Spaanse verkeerspolitie begint met het koppelen van punten vanaf uw rijbewijs en daar stopt het niet:

  • 51 km/u en hoger: € 300 boete en 2 punten korting op uw rijbewijs
  • 61 km/u en hoger: € 400 boete en 4 punten
  • 71 km/u en hoger: € 500 boete en 6 punten
  • Boven 91 km/u: boete van € 600, 6 punten en mogelijke juridische problemen

90 km/uur rijden? Je bevindt je op crimineel terrein!

Chauffeurs die te hard op het pedaal trappen, riskeren niet alleen een boete, maar riskeren ook een strafbaar feit volgens het Spaanse Wetboek van Strafrecht. Als u 91 km/u of meer rijdt in een 30 km/u-gebied, kunt u ernstige gevolgen verwachten. Mogelijkheden zijn onder meer:

  • Een gevangenisstraf van 3 tot 6 maanden

  • Een boete van 6 tot 12 maanden salaris

  • Tot 90 dagen taakstraf

  • Een rijverbod van 1 tot 4 jaar

Is het verplicht om de milieusticker op de auto te plaatsen?

In 2016 heeft de Algemene Directie Verkeer (DGT) vier milieustickers gecreëerd om voertuigen te classificeren op basis van hun impact op het...