De Algemene Directie Verkeer (DGT) heeft een stap voorwaarts gezet in de modernisering van haar sanctiesysteem met de introductie van de zogenaamde ‘multas exprés’, een nieuwe procedure die tot doel heeft de melding van verkeersovertredingen te versnellen, waardoor de tijd tussen het moment waarop de overtreding wordt begaan en het moment waarop de bestuurder de sanctie ontvangt aanzienlijk wordt verkort.
Het hoofddoel van dit initiatief is niets anders dan het vergroten van de risicoperceptie bij automobilisten en het aanmoedigen van verantwoord rijgedrag, naast het vermijden van problemen voor gebruikers, die vaak buitensporig laat op de hoogte worden gesteld en niet kunnen profiteren van kortingen voor tijdige betaling.
Hoe werken deze multas exprés (expressboetes)?
Dankzij dit systeem kunnen de sancties de overtreders in een veel kortere periode bereiken. Van de gebruikelijke 52 dagen tot in de meeste gevallen slechts 7 dagen. Voor degenen die zijn geregistreerd bij het Dirección Electrónica Vial (DEV) is het proces nog gestroomlijnder, waardoor de verkeersboete binnen slechts 48 uur kan worden ontvangen.
Snelheid bij het melden biedt ook economische voordelen voor chauffeurs. Als de betaling binnen de eerste 20 dagen na de kennisgeving wordt gedaan, wordt net als bij het traditionele systeem een korting van 50% toegepast op het bedrag van de boete. Met dit systeem zijn ze gegarandeerd aangekomen. Bovendien wil de DGT met deze strategie het educatieve karakter van boetes versterken, waardoor bestuurders onmiddellijk op de hoogte zijn van hun fout en hun gedrag sneller kunnen corrigeren.
Voordelen voor chauffeurs
De invoering van deze snelle boetes biedt diverse voordelen voor zowel de administratie als voor de bestuurders. De belangrijkste voordelen zijn:
Minder onzekerheid: door vrijwel onmiddellijk een melding te ontvangen, kent de overtreder snel zijn sanctie en kan hij deze gemakkelijker beheren.
50% korting: door de boete in een kortere periode te ontvangen, wordt ook de mogelijkheid om te profiteren van de betalingsvermindering versneld.
Grotere efficiëntie: vertragingen in de verwerking worden geëlimineerd en de middelen van het sanctiesysteem worden geoptimaliseerd.
Voor de bestuurders die hun verkeersboete binnen de 48 uur willen ontvangen is het raadzaam om zich te registreren op het eerder genoemde Dirección Electrónica Vial, een gratis dienst waarmee u sancties en andere meldingen van de DGT digitaal kunt ontvangen.
De meest voorkomende overtredingen in Spanje
Te hoge snelheid blijft de belangrijkste oorzaak van boetes op de Spaanse wegen. In 2023 registreerde de DGT 5.202.185 klachten, waarvan ruim 64% betrekking had op door radars gedetecteerde snelheidsovertredingen.
Volgens gegevens van de DGT waren vaste radars op portalen verantwoordelijk voor het merendeel van deze sancties. Onder de apparaten die in Spanje de meeste boetes opleveren, vallen die gelegen aan de A-381 in Cádiz, evenals verschillende aan de Middellandse Zeesnelweg (A-7) op.
Andere veel voorkomende overtredingen zijn onder meer:
Rijden zonder ITV up-to-date (637.520 boetes, 12,3%).
Rijden met verlopen rijbewijs of zonder rijbewijs (134.547 boetes, 2,6%).
Het niet dragen van een veiligheidsgordel (100.739 sancties, 1,9%).
Oneigenlijk gebruik van mobiele telefoon tijdens het rijden (92.912 boetes, 1,8%).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten