vrijdag 4 april 2025

Spanje verlengd programma om verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren met subsidies tot 7.000 euro

De afgelopen vier maanden is de staatssteun voor de aankoop van elektrische voertuigen in Spanje verlamd nadat het omnibusdecreet in het congres werd afgewezen.

Het nationale ministerie van ecologische transitie had aangekondigd dat het het Moves-plan zou terugbrengen, maar pas deze dinsdag lanceerde de bevoegde minister de derde oproep voor aanvragen onder dit plan.

Het budget voor dit plan maakt 400 miljoen euro aan steun beschikbaar voor de aankoop van elektrische voertuigen en het plan loopt tot 31 december 2025.

Het steunplan is ook met terugwerkende van kracht tot 1 januari, dus alle elektrische voertuigen (EV's) die in deze eerste vier maanden van 2025 zijn gekocht, kunnen er ook van genieten als de eigenaren er een aanvraag voor indienen.

Dit was de belangrijkste klacht van de industrie die, gezien de onzekerheid over wanneer en onder welke voorwaarden deze subsidies zouden worden goedgekeurd, de verkoop in het eerste kwartaal van het jaar had zien dalen. De minister maakte bekend dat Moves III ook een "vereenvoudiging in de verwerking" van deze hulp omvat, wat volgens haar een "verzoek van de sector en de consumenten" was. Zij kunnen de subsidie nu sneller ontvangen.

Dit programma voorziet in steun voor personenauto's van maximaal 4.500 euro per voertuig, wat toch nog kan oplopen tot 7.000 euro in gevallen waarin het gaat om het slopen van een andere, niet-elektrische auto. In december vorig jaar had de Spaanse regering besloten het Moves III-plan te verlengen tot 30 juni 2025, maar nu geeft de minister consumenten "zekerheid" en kondigt zij de verlenging van het plan aan tot 31 december 2025.

Samenvattend heeft het Moves-plan tot nu toe voertuigeigenaren in gans Spanje geholpen bij de aankoop van 140.000 elektrische voertuigen en heeft het "meer dan 113.000 oplaadpunten" geïnstalleerd. In dezelfde geest meldde de minister de oprichting van een werkgroep die zich specifiek richt op de ontwikkeling van een verbeterde EV-oplaadinfrastructuur.

Automobielindustrie vraagt ​​om meer

De automobielsector vraagt ​​al maanden om hulp om de vraag naar elektrische voertuigen te stimuleren, die vorig jaar in Spanje afsloot met een marktaandeel van 8%, aldus Anfac (de Spaanse vereniging van voertuigfabrikanten).

De verkoop van elektrische voertuigen is in het eerste kwartaal aanzienlijk gestegen, bijna 40.000 verkochte eenheden, 47% meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar.

De communicatie- en marketingdirecteur van Anfac, Félix García, legde echter uit dat deze groei "te danken is aan de komst op de markt van meer betaalbare modellen samen met de levering van voertuigen die eind 2024 zijn verkocht."

García wees erop dat er veel modellen zijn die niet ter plekke worden geleverd, maar dat er eerder een "tijdsverschil is tussen het plaatsen van een bestelling, de productie en de levering." De woordvoerder van Anfac is ervan overtuigd dat deze aankondiging van het Moves III-plan de verkoop van geëlektrificeerde modellen zal stimuleren en "we dichter bij de doelstelling van 100.000 verkochte elektrische voertuigen in 2025 zullen komen."

De vereniging van voertuigverkopers (Ganvam) beschouwt de heractivering van Moves met terugwerkende kracht tot 1 januari als een "positieve" stap, omdat het "onmiddellijk vertrouwen wekt bij kopers", hoewel de president van Gancam, Gerardo Cabañas, de regeringsleiders aanspoort om de aanpak van de hulpprogramma's te blijven herzien om hun effectiviteit te waarborgen.

dinsdag 1 april 2025

Bij de aanwezigheid van krakers mogen de nutsvoorzieningen in de woning afgesloten worden

Rechters steunen het recht van verhuurders om nutsvoorzieningen in hun woningen af ​​te sluiten

Een baanbrekende uitspraak in Spanje heeft verhuurders een krachtig nieuw wapen gegeven in hun strijd tegen krakers: het wettelijk recht om de stekker uit elektriciteit, water en gasaansluiting te trekken in bewoonde huizen zonder strafrechtelijke vervolging.

In een unaniem besluit van 7 maart 2025 oordeelden rechters van de strafkamers van het Provinciaal Hof van Barcelona dat het afsluiten van nutsvoorzieningen in gekraakte panden geen dwang is, een stap die door velen wordt geprezen als een langverwachte overwinning voor de getroffen huiseigenaren.

De uitspraak betekent dat huiseigenaren die door zogenaamde okupas (een term die in Spanje wordt gebruikt voor illegale bewoners of kortom, krakers) worden overvallen, niet langer wettelijk verplicht zijn om de rekening voor water, gas of elektriciteit te betalen, terwijl krakers gratis in hun panden wonen.

Voorheen kon een poging om diensten af ​​te sluiten een verhuurder in de problemen brengen, mogelijk beschuldigd van dwang, intimidatie en zelfs mensenrechtenschendingen. Maar deze laatste juridische verschuiving verandert het spel, het maakt het makkelijker (en goedkoper) voor huiseigenaren om ongewenste huurders aan te moedigen om te vertrekken.

Krakerspiek: een groeiende hoofdpijn voor Spanje

Volgens officiële cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken werden er alleen al in 2024 maar liefst 16.426 inbraken gemeld in gans Spanje en dat is 7,4% meer dan in 2023, toen er 15.289 gevallen werden geregistreerd.

Catalonië staat met afstand bovenaan de lijst van gekraakte woningen, met 7.009 meldingen en dat is meer dan 40% van alle gevallen in Spanje. Schokkend genoeg is dat meer dan de volgende drie regio's bij elkaar: Andalusië had er 2.207, Valencia zag er 1.767 en Madrid registreerde er 1.451.

Verhuurders juichen, activisten vrezen

Hoewel de beslissing werd verwelkomd door verenigingen van huiseigenaren, hebben deze veranderingen ook tot zorgen geleid bij activisten voor huisvestingsrechten, die beweren dat het afsluiten van nutsvoorzieningen de gezondheid en veiligheid van kwetsbare personen in gevaar kan brengen, vooral in gevallen waarin gezinnen of kinderen betrokken zijn.

Maar de rechtbanken waren duidelijk, dit gaat niet om dwang, het gaat om het terugvorderen van wat wettelijk van jou is.

De kern van de zaak

Deze uitspraak betekent niet dat verhuurders volledig ongestraft kunnen handelen, een gekraakt huis betreden zonder huiszoekingsbevel of geweld gebruiken blijft een strafbaar feit. Maar het afsluiten van de kranen en het omzetten van de schakelaar is nu stevig wettelijk vastgelegd in Catalonië.

Catalonië geeft een duidelijk signaal af: verwacht geen gratis water en elektriciteit als je in het huis van iemand anders kraakt. Maar hoe zit het met de rest van Spanje?

De lange wachttijden om krakers in Spanje te ontruimen, zijn mogelijk binnenkort voorbij

Volgens vastgoedbeheerder Alquiler Seguro is de gemiddelde wachttijd om een ​​gekraakt huis in Spanje terug te krijgen acht en een halve maand. Maar in bepaalde regio's zoals Castilla y León en Murcia kan die tijd oplopen tot een oogverblindende twaalf maanden.

In Aragón en Navarra, waar de gemiddelde hersteltijd ongeveer vier maanden bedraagt, zou de mogelijkheid om nutsvoorzieningen legaal te onderbreken de zaken nog verder kunnen versnellen, waardoor deze uitspraak een totale verandering wordt voor verhuurders in het ganse land.

Nieuwe wet op "expresuitzettingen"

Spanje gaat deze week de duimschroeven aandraaien voor krakers, aangezien een nieuwe juridische hervorming belooft om uitzettingen te versnellen en om huiseigenaren meer grip te geven in de strijd om hun eigendommen terug te krijgen.

Vanaf woensdag 3 april treedt een hervorming van de Spaanse Ley de Enjuiciamiento Criminal in werking - een hervorming die volgens juridische experts "het paradigma" zou kunnen veranderen van hoe krakers, of okupas, worden aangepakt.

De schijnwerpers staan ​​op artikel 795.1 van de Wet op de Strafvordering, dat nu is aangepast zodat twee belangrijke misdaden, inbeslagname van eigendom (artikel 245 van het Wetboek van Strafrecht) en onrechtmatige binnendringing in een woning (artikel 202) worden afgehandeld via de Spaanse juicio rápido, of “snelrechtszaken”.

Dit zal uitzettingen versnellen in gevallen waarin krakers inbreken in huizen of illegaal eigendommen overnemen, en het is een verschuiving van een langzaam, bureaucratisch proces naar een sneller proces dat in theorie uitzettingen in slechts 15 dagen toestaat.

Maar we weten allemaal dat het rechtssysteem traag en problematisch is, dus het zal niet onmiddellijk gebeuren. Maar het zal veel sneller gaan dan voorheen.

Wil je meer weten over het probleem met het kraken, kijk dan op Verblijven in Spanje.

dinsdag 25 maart 2025

Spanje is voor het Europees Hof van Justitie gedaagd vanwege discriminerende behandeling van niet-ingezeten belastingbetalers

De Europese Commissie heeft besloten om Spanje voor het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) te dagen vanwege de discriminerende fiscale behandeling van niet-ingezeten belastingbetalers. Het besluit werd genomen nadat Spanje een inbreuk op het vrije verkeer van kapitaal, dat in december 2021 werd geopend, niet had hersteld. De EU is tussenbeide gekomen op grond van het feit dat de inspanningen van de staatsautoriteiten "onvoldoende zijn geweest".

De Spaanse belastingwetgeving staat ingezeten belastingbetalers toe om de vermogenswinstbelasting uit te stellen wanneer de betaling voor de overdracht van activa langer dan een jaar wordt uitgesteld of in termijnen wordt betaald over een periode van meer dan een jaar, wat "een cashflowvoordeel" oplevert, aldus de Commissie. Voor niet-ingezeten belastingbetalers is de situatie echter anders: vermogenswinst wordt belast op basis van toerekening, wat betekent dat de belasting volledig wordt geïnd op het moment van de overdracht van activa.

Dit betekent dat niet-ingezeten belastingbetalers geen gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om de betaling van de belasting uit te stellen, zelfs niet als ze de betaling in termijnen ontvangen, wat een aanzienlijk cashflownadeel is in vergelijking met ingezeten burgers. De EU heeft verklaard dat dit verschil in behandeling tussen ingezetenen en niet-ingezetenen "inbreuk maakt op het beginsel van vrij verkeer van kapitaal", omdat het "een zwaardere belastingstructuur oplegt aan niet-ingezetenen", wat "een ongerechtvaardigde belemmering vormt voor grensoverschrijdende transacties".

Eerder stuurde de Commissie een formele kennisgeving aan Spanje, met het verzoek om de aftrek van rechtstreeks gerelateerde kosten toe te staan ​​bij de berekening van de bronbelasting op grensoverschrijdende royaltybetalingen.

Het Europees Hof van Justitie staat een lidstaat toe om een ​​bronbelasting te heffen op grensoverschrijdende royaltybetalingen, maar stelt dat het de aftrek van rechtstreeks gerelateerde kosten moet toestaan ​​bij het bepalen van de toepasselijke belasting. Brussel heeft daarom besloten om een ​​met redenen omkleed advies te sturen naar de Spaanse autoriteiten, die nu twee maanden de tijd hebben om te reageren en de nodige maatregelen te nemen. Indien zij dit niet doen, kan de Commissie de zaak voorleggen aan Europees Hof van Justitie.

Autobeperkingen worden sneller ingevoerd: auto’s met een ‘B’-sticker worden sneller verboden in Spaanse stadscentra

Foto: B sticker van de DGT
Bestuurders in gans Spanje worden geconfronteerd met een harde realiteit: auto's met een 'B'-milieusticker, ooit beschouwd als een redelijke keuze, worden langzaam uit grote steden verdreven. Lage-emissiezones (ZBE) worden steeds strenger en als u in een voertuig rijdt met een gele 'B'-sticker, zijn uw dagen van onbeperkte toegang geteld.

Wat gebeurt er met 'B'-auto's?

De strenge maatregelen zijn onderdeel van de Spaanse klimaatwet (Ley 7/2021 del Cambio Climático y Transición Energética), die 149 steden met meer dan 50.000 inwoners heeft gedwongen om de lage-emissiezones in te voeren. Deze zones zijn bedoeld om vervuiling terug te dringen door de toegang voor oudere, meer vervuilende voertuigen te beperken. Maar nu zijn auto's met een 'B'-sticker de volgende die worden geschrapt.

Een ‘B’-sticker, uitgegeven door de Spaanse verkeersautoriteit, de Dirección General de Tráfico (DGT), wordt gekleefd op benzineauto’s die vanaf 2001 zijn geregistreerd en dieselauto’s vanaf 2006. Hoewel deze auto’s niet de grootste overtreders zijn, zijn ze zeker niet de properste en stadsbestuurders hebben ze stevig in het vizier.

Waar worden de verboden het eerst ingevoerd?

Als u een auto met een 'B'-sticker bent, kunt u het beste de ZBE-regels van uw stad controleren, omdat de beperkingen snel worden ingevoerd. Sommige plaatsen hebben al beperkingen, terwijl andere van plan zijn om 'B'-auto's volledig uit te faseren tegen 2028.

In Madrid mogen auto's met een 'B'-sticker vanaf 2024 nog steeds rijden in de Low Emission Zone (ZBE) van de stad. In het ZBEDEP Distrito Centro mogen ze echter alleen binnenkomen als ze parkeren op een openbare parkeerplaats, met vergelijkbare regels die gelden voor auto's met een 'C'-sticker.

Vanaf 15 juni 2025 zal Bilbao beperkingen opleggen aan voertuigen met een 'B'-sticker, en deze verbieden tijdens de ZBE-uren. Geregistreerde inwoners van de stad hebben echter een respijtperiode tot eind 2029.

In Catalonië mogen 'B'-auto's vanaf 2026 niet meer rijden als de vervuilingsniveaus bepaalde drempels overschrijden. Vanaf januari 2028 treedt een volledig verbod in werking, waardoor deze voertuigen geen enkele ZBE in de regio meer mogen betreden.

Mallorca zal vanaf januari 2027 beperkingen invoeren, waardoor auto's met een 'B'-sticker de toegang tot de ZBE wordt ontzegd. Málaga zal vanaf hetzelfde jaar ook een verbod op 'B'-voertuigen in ZBE's opleggen.

Tot slot zal San Sebastian naar verwachting vanaf 2028 auto's met een 'B'-sticker beperken, met enkele beperkte uitzonderingen.

En dit is nog maar het begin.

Naar verwachting zullen veel andere steden de regels in 2025 aanscherpen, waardoor 'B'-voertuigen mogelijk in nog meer gebieden worden verboden. De boodschap is duidelijk: het ‘B’-logo wordt een rode letter voor vervuiling.

Meer dan 20.000 te koop staande huizen worden bezet door krakers

Spanje is een land met een grote bevolking, een verzadigde huizenmarkt en veel illegale bewoners van panden. Volgens een analyse van het vastgoedportaal Idealista, zijn 2,6% van de verkochte huizen in Spanje (20.464) krakers. Het fenomeen wordt een steeds vaker voorkomend probleem.

Woordvoerder Francisco Iñareta van Idealista zei: "De gegevens benadrukken de relevantie van dit fenomeen, dat een last is voor het herstel van het aanbod." Hij stelde dat er een tendens is om de realiteit van kraken te minimaliseren, wat resulteert in een gevoel van gebrek aan bescherming voor eigenaren en het bevorderen van het verdwijnen van meer huizen van de huurmarkt.

In Gerona bijvoorbeeld, wordt 8,8% van de huizen op de markt bewoond door krakers, gevolgd door Murcia (5,5%), Sevilla (4,7%), Almeria (3,9%) en Málaga (3,8%).

Daarna komen Barcelona en Santa Cruz de Tenerife met 3,5%, terwijl het cijfer in Lérida en Valencia 3,4% is. Ook boven het nationale gemiddelde liggen Huelva (3,3%), Palma (2,9%), Tarragona (2,8%), Las Palmas en Gran Canaria (2,7%).

Onder het nationale gemiddelde liggen Madrid (2,3%), Alicante (2,1%), San Sebastian (1,3%) en Bilbao (1%).

Onder de regionale hoofdsteden met het laagste percentage krakers in te koop staande huizen is Logroño (0,2%), gevolgd door Salamanca, Ourense, Guadalajara, Cáceres, Palencia en Ciudad Real, die 0,4% delen.

Per provincie is Barcelona de stad die de leiding neemt, met 6.778 te koop staande huizen die lijden onder het kraakfenomeen, 7,6% van het totaal. Het wordt gevolgd door de provincies Toledo (4,1%), Murcia (4%), Gerona (3,8%) en Sevilla (3,7%). Ook met een percentage boven het nationale gemiddelde liggen de provincies Tarragona (3,4%), Lleida (3,1%), Las Palmas (2,8%), Almeria (2,7%) en Huelva (2,7%). Madrid zit op hetzelfde nationale gemiddelde (2,6%).

Soria is daarentegen de provincie met de laagste incidentie, met slechts 0,1%, gevolgd door Ourense (0,3%), La Rioja en Palencia (beide 0,4%).

Absolute aantallen te koop staande kraakwoningen in elke markt

Als we kijken naar absolute aantallen, staat Barcelona bovenaan de ranglijst met 723 te koop staande kraakwoningen in het vierde kwartaal van 2024, gevolgd door Madrid met 644 woningen in dezelfde periode. Murcia (390) staat op de derde plaats, gevolgd door Málaga (286 woningen), Sevilla (272 woningen), Valencia (243 woningen), Palma (213 woningen) en Alicante (176 woningen). Deze acht regionale hoofdsteden zijn alleen al goed voor 71% van alle te koop staande kraakwoningen.

Van de grote markten vallen slechts twee steden buiten deze ranglijst: Bilbao, waar in het laatste kwartaal van 2024 slechts 36 te koop staande kraakwoningen stonden, en San Sebastian, waar dit cijfer op 22 kraakwoningen staat.

dinsdag 18 maart 2025

Expressboetes van de DGT: wat zijn ze en hoe kan u ze binnen 48 uur ontvangen

De Algemene Directie Verkeer (DGT) heeft een stap voorwaarts gezet in de modernisering van haar sanctiesysteem met de introductie van de zogenaamde ‘multas exprés’, een nieuwe procedure die tot doel heeft de melding van verkeersovertredingen te versnellen, waardoor de tijd tussen het moment waarop de overtreding wordt begaan en het moment waarop de bestuurder de sanctie ontvangt aanzienlijk wordt verkort.

Het hoofddoel van dit initiatief is niets anders dan het vergroten van de risicoperceptie bij automobilisten en het aanmoedigen van verantwoord rijgedrag, naast het vermijden van problemen voor gebruikers, die vaak buitensporig laat op de hoogte worden gesteld en niet kunnen profiteren van kortingen voor tijdige betaling.

Hoe werken deze multas exprés (expressboetes)?

Dankzij dit systeem kunnen de sancties de overtreders in een veel kortere periode bereiken. Van de gebruikelijke 52 dagen tot in de meeste gevallen slechts 7 dagen. Voor degenen die zijn geregistreerd bij het Dirección Electrónica Vial (DEV) is het proces nog gestroomlijnder, waardoor de verkeersboete binnen slechts 48 uur kan worden ontvangen.

Snelheid bij het melden biedt ook economische voordelen voor chauffeurs. Als de betaling binnen de eerste 20 dagen na de kennisgeving wordt gedaan, wordt net als bij het traditionele systeem een ​​korting van 50% toegepast op het bedrag van de boete. Met dit systeem zijn ze gegarandeerd aangekomen. Bovendien wil de DGT met deze strategie het educatieve karakter van boetes versterken, waardoor bestuurders onmiddellijk op de hoogte zijn van hun fout en hun gedrag sneller kunnen corrigeren.

Voordelen voor chauffeurs

De invoering van deze snelle boetes biedt diverse voordelen voor zowel de administratie als voor de bestuurders. De belangrijkste voordelen zijn:

  • Minder onzekerheid: door vrijwel onmiddellijk een melding te ontvangen, kent de overtreder snel zijn sanctie en kan hij deze gemakkelijker beheren.

  • 50% korting: door de boete in een kortere periode te ontvangen, wordt ook de mogelijkheid om te profiteren van de betalingsvermindering versneld.

  • Grotere efficiëntie: vertragingen in de verwerking worden geëlimineerd en de middelen van het sanctiesysteem worden geoptimaliseerd.

Voor de bestuurders die hun verkeersboete binnen de 48 uur willen ontvangen is het raadzaam om zich te registreren op het eerder genoemde Dirección Electrónica Vial, een gratis dienst waarmee u sancties en andere meldingen van de DGT digitaal kunt ontvangen.

De meest voorkomende overtredingen in Spanje

Te hoge snelheid blijft de belangrijkste oorzaak van boetes op de Spaanse wegen. In 2023 registreerde de DGT 5.202.185 klachten, waarvan ruim 64% betrekking had op door radars gedetecteerde snelheidsovertredingen.

Volgens gegevens van de DGT waren vaste radars op portalen verantwoordelijk voor het merendeel van deze sancties. Onder de apparaten die in Spanje de meeste boetes opleveren, vallen die gelegen aan de A-381 in Cádiz, evenals verschillende aan de Middellandse Zeesnelweg (A-7) op.

Andere veel voorkomende overtredingen zijn onder meer:

  • Rijden zonder ITV up-to-date (637.520 boetes, 12,3%).

  • Rijden met verlopen rijbewijs of zonder rijbewijs (134.547 boetes, 2,6%).

  • Het niet dragen van een veiligheidsgordel (100.739 sancties, 1,9%).

  • Oneigenlijk gebruik van mobiele telefoon tijdens het rijden (92.912 boetes, 1,8%).

Andalusië loopt voorop met het grootste gratis openbare WiFi-netwerk

Andalucía heeft een digitale revolutie ontketend met ‘Andalucía Vuela’, het grootste gratis openbare wifi-netwerk van Europa.

Het ambitieuze plan, aangestuurd door de Junta de Andalucía en mogelijk gemaakt door een deal met Vodafone, zal meer dan 10.500 openbare gebouwen verbinden, waaronder ziekenhuizen, scholen, bibliotheken en centra voor ouderen in 700 steden, van de kust van Málaga tot Granada.

Met 53.700 toegangspunten en een investering van € 64 miljoen hoopt men de hele regio tegen 2030 aangesloten en volledig online te hebben.

De digitale kloof is al een tijdje een knagend probleem in het landelijke Andalusië, vooral gezien het terrein. In het landelijke Alpujarra, waar breedband ooit achterbleef, streamen studenten nu online lessen vanaf hun dorpsschool.

Vodafone's 'Plan Vuela', gelanceerd op het Mobile World Congress op 4 maart in Barcelona, ​​integreert drie netwerken: een openbaar Vuela Wi-Fi voor het publiek, een bedrijfsnetwerk voor 10.500 overheidskantoren en een systeem voor slimme apparaten.

Met 27.000 toegangspunten en 800 kilometer aan bekabeling is het een logistieke triomf, waarbij encryptie met hoge beveiliging wordt gecombineerd met hybride cloudtechnologie. Regionaal minister Antonio Sanz noemt het 'een mijlpaal in efficiëntie en inclusie.'

De toezegging van € 1 miljard van Andalusië die in 2027 moet zijn voltooid, belooft meer: ​​centra voor digitale vaardigheden, duizenden mensen opleiden in achtergestelde gebieden.

President Juanma Moreno verdedigt het als bewijs dat 'geen enkele samenleving vooruitgaat zonder digitalisering.'

Op deze site over dit project staat een landkaart met de Wifi punten.

Ondanks aanhoudende geruchten op sociale media komt er geen 1.400 euro hondenbelasting in Spanje

Onlangs is er op sociale media veel ophef ontstaan over een vermeende nieuwe belasting voor hondeneigenaren. Daarin werd gezegd Ook dat de Spaanse overheid van plan zou zijn om een landelijke belasting op honden in te voeren. Zoals te begrijpen is veroorzaakte dit nieuws onrust en bezorgdheid bij veel baasjes. Maar uit onderzoek blijkt dat dit bericht helemaal niet klopt en er geen sprake is van een dergelijke belasting in Spanje.

Het gerucht verspreidde zich vooral via platforms zoals WhatsApp en Facebook, waar berichten rondgingen waarin stond dat elke hondeneigenaar jaarlijks tot 1.400 euro zou moeten betalen. Deze zogenaamde “impuesto por tener perro” (belasting voor het hebben van een hond) werd toegeschreven aan plannen van deSpaanse regering om de kosten van dierenwelzijn en gemeentelijke schoonmaak te dekken.

De Spaanse organisatie, gespecialiseerd in nepnieuws, Newtral heeft dit bericht onderzocht en ontkracht. Zij bevestigen dat er geen nationale belasting voor honden in voorbereiding is en dat er ook geen wetsvoorstel in die richting bestaat. 

Wel is het zo dat sommige Spaanse gemeenten al jaren een lokale hondenbelasting hanteren. Gemeenten hebben namelijk de bevoegdheid om eigen belastingen in te voeren. 

Deze lokale belastingen bestaan al in onder andere steden zoals Zaragoza of Santiago de Compostela, waar hondeneigenaren jaarlijks een klein bedrag moeten betalen.

donderdag 6 maart 2025

Pas op voor valse AEMET-waarschuwingen: nieuwe sms-oplichting overspoelt Spanje

Als u onlangs een sms-bericht heeft ontvangen over een waarschuwing voor zwaar weer van AEMET, het Spaanse nationale meteorologische agentschap, kan dit oplichterij zijn.

De Guardia Civil zegt dat cybercriminelen valse sms-berichten sturen die u naar een nep-AEMET-website leiden, waar ze zullen proberen persoonlijke gegevens te stelen of u te misleiden tot het doen van ongeautoriseerde betalingen. Nu delen van Spanje zwaar worden getroffen door hevige regen, rekenen deze fraudeurs erop dat mensen in paniek raken en zonder nadenken op verdachte links klikken.

Smishing-oplichting begrijpen: hoe cybercriminelen sms misbruiken

Dit plan is een klassiek geval van ‘smishing’: zie het als phishing, maar dan via sms-berichten. Criminelen doen zich voor als vertrouwde organisaties en sturen dringende sms-berichten, in de hoop dat u op de kwaadaardige link tikt. Zodra u dat doet, kunnen ze malware op uw telefoon installeren of ervoor zorgen dat u gevoelige informatie deelt, zoals wachtwoorden en bankgegevens. Sommige slachtoffers abonneren zich zelfs onbewust op dure diensten of vinden onverwachte kosten op hun rekeningen.

Blijf een stap voor: tips van experts om sms-oplichting te slim af te zijn

Veilig blijven heeft alles te maken met voorzichtig zijn. Klik nooit op links in teksten die u niet verwachtte, en controleer altijd eventuele weerwaarschuwingen op de officiële website van AEMET of andere vertrouwde bronnen.

Als u een van deze onbetrouwbare berichten ontvangt, verwijder deze dan onmiddellijk en blokkeer de afzender. En onthoud: AEMET verzendt geen weerwaarschuwingen per sms, dus elk sms-bericht dat beweert van hen afkomstig te zijn, zou onmiddellijk een waarschuwingssignaal moeten geven.

Als u vermoedt dat u al voor de zwendel bent gevallen, wijzig dan uw wachtwoorden, neem contact op met uw bank en houd uw mobiele software up-to-date.



Werknemers van Renfe en Adif protesteren tegen de overdracht van Rodalies en roepen een zevendaagse staking uit

Het is geen geheim dat de spanningen momenteel hoog zijn bij Renfe en Adif. De komende weken plannen de werknemers zeven stakingsdagen op 17, 19, 24, 26 en 28 maart, plus 1 en 3 april.

De reden hiervoor is volgens de vakbonden dat de afgesproken beloftes over de transfer van Rodalies niet worden nagekomen. Ze vrezen dat veranderingen in het beheer van het Catalaanse forensennetwerk kunnen leiden tot banenverlies en minder stabiliteit voor het personeel dat de treinen laat rijden.

Rodalies joint venture: de inzet voor werknemers en spoorwegdiensten

Eerder in januari kondigden minister van Transport Óscar Puente en de Catalaanse minister Ester Capella een plan aan om een ​​joint venture voor Rodalies op te richten, een joint venture waarbij de controle gedeeld zou worden tussen de Spaanse regering en de Generalitat. Ze hebben een deadline van zes maanden gesteld om de details uit te werken, van de manier waarop middelen worden gedeeld tot het beschermen van de rechten van de werknemers. Hoewel het idee van een gemengd bestuur veelbelovend klinkt, maken de vakbonden zich zorgen. Ze beweren dat deze nieuwe opzet zonder duidelijke garanties de levens van veel werknemers zou kunnen ontwrichten.

Rodalies-transitie: hoe werkgroepen omgaan met onzekerheid

In de toekomst zullen verschillende technische commissies verschillende aspecten van de overdracht aanpakken, van spoorwegdiensten en infrastructuur tot financiële en juridische zaken. Ondanks deze plannen blijven de vakbondsleiders voorzichtig en benadrukken ze dat de toekomst nog steeds erg onzeker is. Ze roepen het ministerie van Transport op om zich aan zijn verplichtingen te houden en ervoor te zorgen dat nieuwe regelingen zowel de werkgelegenheid als de kwaliteit van de dienstverlening beschermen. Naarmate de gesprekken voortduren, is de echte vraag waar iedereen aan denkt of dit proces een eerlijke deal zal opleveren voor degenen die zich in de frontlinie van het Spaanse spoorwegsysteem bevinden.

Vaarwel bankpassen, Spaanse geldautomaten hebben nu uw telefoon nodig

Geldautomaten in Spanje veranderen in alle stilte. De afgelopen jaren hebben veel bankautomaten een contactloze optie toegevoegd, zodat je j...