woensdag 28 mei 2025

De Spaanse werkweek van 37,5 uur komt eraan en hoe gaat het nu verder

Algemeen

Spanje verkort de werkweek, een nieuwe arbeidswet is officieel van start gegaan en zal de manier waarop mensen leven en werken veranderen. De Spaanse regering heeft een ambitieus plan goedgekeurd om de wettelijke maximale werkweek te verkorten van 40 naar 37,5 uur en dat gebeurt zonder loonsverlaging. Klinkt dit als een kleine verandering? Nee, niet echt, het is de meest gedurfde stap in het Europese arbeidsbeleid dit jaar. Het heeft wel geleid tot scherpe reacties van werknemers, ondernemers en de politiek.

Wat verandert er?

De nieuwe arbeidswet zal de werkweek geleidelijk verkorten van 40 uur naar 37,5 uur tegen eind 2025. Deze verlaging is een verplichte maatregel en werknemers zullen hun volledige salaris ontvangen. Het gaat hier niet om het verkorten van uren of het werken van langere dagen, maar om minder werken. Deze hervorming brengt:

  • Een verplicht volgsysteem voor werkgevers

  • Betere bescherming van het recht om buiten werktijd offline te gaan

  • Een impuls voor het verbeteren van de balans tussen werk en privé en het verminderen van ziekteverzuim

Dit beleid werd geleid door Yolanda Díaz, de Spaanse minister van Arbeid en leider van Sumar. Zij betoogt dat de kortere werkweek een moderne interpretatie is en een eerlijke aanpassing. "Werk mag geen leven stelen", zei ze bij haar verdediging van het wetsvoorstel.

Vakbonden en veel linksgeoriënteerde coalities zien deze hervorming als een overwinning voor de balans tussen werk en privé. Veel werknemers in Spanje maken lange, onbetaalde uren, met name in de detailhandel, de technologiesector en de horeca. Maar de oppositiepartijen stellen dat deze maatregel de productiviteit kan schaden als deze niet gepaard gaat met digitalisering of efficiëntie. De behoefte aan personeel neemt toe zonder de budgetten te verhogen, en toch geven de peilingen aan dat de publieke steun voor dit wetsvoorstel hoog is, vooral onder werknemers onder de 45.

Heeft dit gevolgen voor iedereen?

Ja, op een paar uitzonderingen na geldt de wet voor alle fulltime werknemers, worden parttime contracten proportioneel aangepast en kunnen sectoren met een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) nog steeds voorwaarden toepassen of erover onderhandelen. Deze invoering verloopt gefaseerd, wat betekent dat bedrijven zich in de tweede helft van 2025 moeten aanpassen. Verwacht dus dat HR-teams in heel Spanje het de komende maanden druk zullen hebben.

Spanje is niet het enige land met een dergelijke wet. Zo hanteert Frankrijk al sinds 2000 een 35-urige werkweek. IJsland heeft een van 's werelds grootste experimenten met een vierdaagse werkweek uitgevoerd en is een succes gebleken. Maar de Spaanse maatregel valt op omdat het de uren met volledig loon verkort en het rooster niet comprimeert.

Dus, is 37,5 uur het nieuwe 40? Misschien wel, maar belangrijker nog: dit is een goed teken om opnieuw na te denken over wat een fulltimebaan in 2025 moet zijn. In een land waar de werkloosheid hoog is, burn-outs veel voorkomen en overwerk veel voorkomt, is deze wet meer dan alleen een hervorming van de arbeidsmarkt en een culturele ommekeer.

zondag 25 mei 2025

Spanje maakt zich op voor de eerste grote temperatuurverandering van 2025

Een regelrechte hittegolf aan het begin van de zomer is in aantocht, met temperaturen die in sommige delen van het land de zinderende 37ºC zullen overschrijden.

Volgens AEMET, komt er na een korte periode van koeler weer en onweersbuien halverwege de week, de temperaturen vanaf zaterdag 24 mei te stijgen en dat zal zo blijven.

De afkoeling voor de hitte

Voorlopig hebben we even rust, want een trog boven de Middellandse Zee zorgt voor lagere temperaturen in het noorden en zuidoosten. Maar tegen het weekend is die frissere lucht een vage herinnering.

Vanaf het weekend wordt het warmer

Tegen zondag zal de temperatuur landelijk boven de 20ºC uitkomen. Landinwaarts zal het op veel plaatsen de 25ºC overschrijden, en de Balearen, de Canarische Eilanden en de Middellandse Zeekust blijven niet ver achter.

In het zuiden is het echter een ander verhaal. In Extremadura, het binnenland van Castilla-La Mancha, Murcia en in heel Andalusië worden temperaturen van 30ºC en hoger verwacht. In de Guadalquivirvallei wordt het dan naar verwachting warmer dan 33-34ºC.

Volgende week zal het heter worden dan in juli

Vanaf maandag zien we een heldere hemel, stralende zonneschijn en aanhoudende temperatuurstijgingen. Het voelt als zomer in mei.

Halverwege de week liggen de temperaturen 8-10ºC boven wat 'normaal' is voor deze tijd van het jaar in de dalen van de Duero, Tajo, Guadiana, Guadalquivir en Ebro. Donderdag kan het verschil oplopen tot +12ºC in het hart van het binnenland.

De verwachting is dat in Sevilla, Cordoba, Ciudad Real, Badajoz en Jaén te maken krijgen met een zinderende 35-37ºC.

's Nachts wordt het niet veel koeler

En verwacht niet veel verlichting wanneer de zon ondergaat. Hoewel het kwik 's nachts niet zo dramatisch zal stijgen, zullen de minimumtemperaturen ook stijgen. In het noorden van het land blijft het mogelijk iets frisser, maar in een groot deel van Midden-, Zuid- en Oost-Spanje, plus de eilanden, worden de nachttemperaturen boven de 12-15ºC gehouden.

Langs de Andalusische Middellandse Zeekust zijn de warme nachten terug met Málaga en Almería die temperaturen blijven halen van 18-20ºC.

Dus wat is het oordeel?

Dit is niet de gebruikelijke warme periode in mei. Het is een vurige waarschuwing dat de zomer vroeg en met volle kracht op de deur klopt.

Dus haal je ventilators tevoorschijn, sla je voorraad ijs in en denk misschien eens na over die middagwandelingen. Het weer in Spanje verandert van mild naar warm in een oogwenk.

vrijdag 23 mei 2025

Spanje beveelt Airbnb om bijna 66.000 illegale advertenties te verwijderen

Een rechter steunt het Spaanse ministerie van Consumentenzaken nu Airbnb te maken krijgt met een vergaande opdracht om illegale toeristische verhuur in het hele land te verwijderen.

Als je onlangs een vakantiehuis in Spanje hebt geboekt, is het verstandig om je bevestiging nog eens te controleren.

De Spaanse regering heeft Airbnb bevolen om bijna 66.000 advertenties te verwijderen die niet voldoen aan de lokale wettelijke vereisten. Na lang heen en weer gepraat heeft een rechtbank in Madrid deze maatregel officieel goedgekeurd.

Waarschuwing: Ben je uitbater van een Airbnb maar heb je u nog niet geregistreerd, doe het dan voor juli 2025. Hoe, wie en wat kan je lezen in het volgende artikel op Verblijven in Spanje.

Deze strenge aanpak maakt deel uit van een bredere campagne van het ministerie van Consumentenzaken om orde te scheppen in de bloeiende en vaak chaotische Spaanse markt voor kortetermijnverhuur. Het gaat er niet om het toerisme te ontmoedigen, zeggen ze, maar om ervoor te zorgen dat verhuur correct geregistreerd, legaal en veilig is voor gasten.

De echte reden achter de strenge Airbnb-maatregelen in Spanje

De kern van het probleem is de vergunningverlening. In veel delen van Spanje heb je een officieel registratienummer nodig als je een accommodatie aan toeristen wilt verhuren. Klinkt simpel, toch? Maar duizenden advertenties op Airbnb bevatten geen vergunning, gebruiken een valse vergunning of vermelden niet duidelijk of de verhuurder een particuliere eigenaar of een bedrijf is en dit alles kan de zaken onduidelijk maken voor gasten.

Dat is een probleem, niet alleen voor de autoriteiten, maar ook voor vakantiegangers die mogelijk niet weten of ze als consument beschermd zijn als er iets misgaat.

De afgelopen maanden heeft het ministerie van Consumentenzaken dit probleem herhaaldelijk bij Airbnb aangekaart. In totaal hebben ze bijna 66.000 dubieuze advertenties geïdentificeerd en het platform formeel verzocht deze te verwijderen. Airbnb verzette zich, maar nu heeft het Hooggerechtshof in Madrid de kant van de regering gekozen en bevolen dat de eerste 5.800 advertenties onmiddellijk worden verwijderd.

En dat is nog maar het begin.

De Spaanse overheid valt niet alleen Airbnb aan

Dit is geen eenmalige aanval op één bedrijf. De overheid intensiveert duidelijk haar inspanningen om de huursector als geheel op te schonen.

Eind vorig jaar startten ze een procedure tegen Airbnb omdat ze geen actie hadden ondernomen naar aanleiding van eerdere waarschuwingen. In februari vielen ze vervolgens verschillende grote vakantieverhuurbedrijven aan omdat ze niet duidelijk aangaven of de verhuurders particulieren of bedrijven waren. Dat lijkt misschien een technische kwestie, maar juridisch gezien is het belangrijk en het gaat om de bescherming van huurders.

Meer recent, in maart, kreeg Alquiler Seguro, een van de grootste verhuurbedrijven van het land, ook een sanctie opgelegd. De beschuldiging? Het in rekening brengen van illegale kosten en het dwingen van huurders om te betalen voor extra diensten die ze niet wilden.

De boodschap van het ministerie is luid en duidelijk: houd je aan de regels, of draag de gevolgen. En het gaat niet alleen om flitsende vakantiehuizen aan de kust, ze kijken naar het hele verhuurecosysteem, van kortetermijnverhuur tot langetermijncontracten.

Wat betekent dit als toerist of als verhuurder in Spanje

Als je deze zomer een reis naar Spanje plant en je hebt geboekt via Airbnb of een vergelijkbare website, is het de moeite waard om de advertentie even snel te bekijken.

  • Is er een geldig registratienummer?

  • Staat er duidelijk vermeld wie de accommodatie verhuurt?

Zo niet, dan bestaat de kans dat de advertentie wordt ingetrokken of erger nog, dat je aankomt en het niet eens legaal is.

Voor verhuurders is het tijd om je papierwerk op orde te krijgen. Of je nu af en toe verhuurt of meerdere accommodaties beheert, de Spaanse lokale overheden letten nu veel beter op. En als je advertentie niet eerlijk is, ben jij misschien wel de volgende.

Dit is een keerpunt. Na jaren van klachten over woningtekort, geluidsoverlast, ongereguleerde verhuur en stijgende prijzen, lijkt het erop dat Spanje eindelijk klaar is om een ​​stap terug te doen.

En voor gasten is dat misschien niet zo erg. Een beetje regelgeving betekent immers minder horrorverhalen – en misschien zelfs een betere vakantie.

Hoe laat je volgens de regels een drone vliegen in de regio Almería

Het gezoem van een drone die over een natuurgebied of een stedelijk gebied vliegt verbaast niemand meer. Deze apparaten zijn al jaren populair bij fotografen, audiovisuele makers, boeren en amateurs die het uitzicht van bovenaf willen vastleggen. Velen zijn echter niet op de hoogte van de regels en beperkingen die gelden voor het gebruik van een van deze apparaten.

Zelfs een recreatief gebruik is onderworpen aan strenge regels die, indien niet nageleefd, kunnen leiden tot aanzienlijke boetes. In de provincie Almería, net als in de rest van het land, is vliegen met een drone geen vrije activiteit en is het kennen van de wettelijke beperkingen essentieel om het veilig en legaal te doen.

Een recent voorbeeld deed zich voor op 7 mei 2025, toen de nationale politie een drone neutraliseerde naast de helihaven van het Universitair Ziekenhuis Torrecárdenas, een bijzonder kritiek gebied.

Sinds eind 2020 geldt er in de hele Europese Unie een gemeenschappelijke regelgeving voor het civiele gebruik van drones. Deze regelgeving deelt operaties in drie niveaus in op basis van hun risico: recreatieve of eenvoudige vluchten, vluchten met bepaalde speciale voorwaarden en complexe operaties waarvoor strengere vergunningen nodig zijn.

Meer uitleg over het gebruik van drones kan men vinden op Verblijven in Spanje.

Gevoelige omgevingen

Vliegen met een drone, zelfs voor het plezier vereist meer dan alleen naar de lucht kijken. Het raadplegen van officiële tools zoals de Enaire Drones Viewer of de AESA-website is essentieel. In gemeenten zoals Almería, Roquetas de Mar, El Ejido, Adra of Berja, die als stedelijke gebieden of gevoelige omgevingen worden beschouwd, moet dit minimaal vijf dagen voor de geplande vlucht vooraf worden gemeld aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Daarnaast is toestemming vereist van de eigenaar of beheerder van de plaats waarover gevlogen moet worden en moet worden voldaan aan bepaalde operationele voorwaarden die zijn vastgesteld door het Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (AESA).

Deze beperkingen gelden ook voor stedelijke stranden en de omgeving van de luchthaven van Almería, waar elke luchtactiviteit, zelfs met drones kleiner dan 250 gram, bijzonder delicaat is.

Luchthavens, vliegvelden en helihavens vormen een extra groep beperkingen. De luchthaven van Almería vereist coördinatie met Aena minimaal 20 dagen voor de vlucht. Als u buiten de gecontroleerde ruimte (CTR) van de luchthaven vliegt en op een hoogte van minder dan 60 meter, wordt dit als een standaardoperatie beschouwd. Wilt u echter boven deze hoogte vliegen of dichterbij gelegen gebieden betreden, dan hebt u toestemming nodig van de luchtruimbeheerder.

Spoorlijnen

Ongecoördineerde vluchten zijn eveneens volledig verboden op punten zoals, in het geval van Almería, de bosbouwbasis van Gérgal, de helihaven van Alhama de Almería of elk ziekenhuis met een helihaven, zoals Poniente (in El Ejido) of La Inmaculada (in Huércal-Overa).

Spoorlijnen die door Adif worden beheerd, zijn eveneens beperkt en zelfs voor recreatieve vluchten kan toestemming vereist zijn om er dichtbij of eroverheen te vliegen. Voor complexere vluchten geldt een minimale veiligheidsafstand van 25 meter horizontaal tot de sporen en hoogtebeperkingen, afhankelijk van de locatie.

Sommige gebieden zijn bijzonder gevoelig vanwege hun militaire of strategische gebruik. Zo kan het luchtruim dat bekendstaat als LED36, waartoe ook de oefenterreinen van het Legion behoren, risico's opleveren voor elk vliegtuig maar ook voor elke drone. Het is daarom raadzaam om het AIP (Aeronautical Information Bulletin) te raadplegen voordat u een vlucht plant.

Veel gebieden in de provincie hebben een beschermde status en vliegen in deze gebieden vereist specifieke vergunningen. Tot de meest beperkte gebieden behoren het natuurpark Cabo de Gata-Níjar, de Sierra Nevada, Sierra de Gádor en Enix, de Sierra Alhamilla, de Tabernas-woestijn, de wadi's van Gérgal en Tabernas, en andere gebieden zoals het Islote de San Andrés, de Sierra de Cabrera-Bédar, Punta Entinas-Sabinar, de Albufera de Adra of het Barrera de Posidonia-rif in Roquetas.

Veel van deze gebieden zijn ook speciale beschermingszones voor vogels (SPA), wat de wettelijke eisen nog strenger maakt. Om hier te vliegen, is het essentieel om toestemming aan te vragen bij de Junta de Andalucía, die elk geval beoordeelt op basis van de mogelijke milieueffecten.

Almería

Wees ook voorzichtig als u foto's of video's vanuit de lucht wilt maken. In sommige gebieden gelden beperkingen voor het maken van foto's, zelfs als de vlucht is toegestaan. Dit is bijvoorbeeld het geval in een specifiek gebied van Roquetas de Mar (volgens kaart 1058-3 van het Nationaal Geografisch Instituut), waar toestemming moet worden aangevraagd bij het Cartografisch en Fotografisch Centrum van de Luchtmacht (CECAF). Bovendien moeten de beelden na het maken van de opname ter beoordeling worden ingediend. Deze toestemming is meestal enkele maanden geldig.

Er gelden een aantal beperkingen voor de stad Almería.

Ten eerste is het een stedelijk centrum, wat betekent dat de vlucht minstens vijf dagen van tevoren moet worden gemeld bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en dat toestemming moet worden verkregen van de eigenaar of verantwoordelijke persoon voor de te overvliegen plaats.

Daarnaast moeten de operationele voorwaarden van AESA worden nageleefd, zoals het niet overvliegen van mensen, het altijd in het zicht houden van de drone en het niet overschrijden van bepaalde hoogtelimieten.

Daarnaast zijn er nog andere geografische en veiligheidsbeperkingen. Het luchtruim rond de luchthaven van Almería beslaat een deel van de gemeente, waardoor het in bepaalde gebieden noodzakelijk is om elke vlucht, zelfs recreatieve, vooraf met Aena af te stemmen. Zo moet bijvoorbeeld voor vluchten binnen het gecontroleerde gebied (CTR) specifieke toestemming worden aangevraagd, en voor vluchten buiten het gecontroleerde gebied, maar boven een hoogte van 60 meter, is ook een toestemming vereist.

Een ander bijzonder gevoelig punt is de nabijheid van het Universitair Ziekenhuis Torrecárdenas, dat over een operationele helihaven beschikt. Dit maakt het een cruciaal gebied, waar elke dronevlucht vooraf moet worden goedgekeurd en gecoördineerd om medische helikoptertransporten niet te hinderen.

Bovendien gelden voor sommige natuurgebieden van de gemeente, zoals stadsstranden, ook beperkingen, vooral in het hoogseizoen, en is er toestemming vereist als u voor uw plezier wilt vliegen of foto's wilt maken.

Spanje treedt strenger op tegen het beschuldigen van de grootouders van te hard rijden

Ze noemen het "la trampa de los abuelos", de truc van de grootouders. En het is hard op weg om de meest brutale manier Spanje te worden om een ​​snelheidsboete te ontlopen.

De Spaanse verkeersautoriteit, DGT, heeft alleen al vorig jaar meer dan € 500 miljoen aan boetes binnengeharkt en meer dan 5,2 miljoen boetes uitgedeeld op de wegen in het ganse land. Maar nu wordt de autoriteit geconfronteerd met een nieuwe sluwe 'oplichterij' en die komt van automobilisten die de schuld geven aan … oma en opa.

Zo werkt dit systeem: Wanneer een auto wordt betrapt door een snelheidscamera en de bestuurder niet duidelijk zichtbaar is, gaat de boete naar de autobezitter. Ze zijn wettelijk verplicht om aan te geven wie er achter het stuur zat. Maar in plaats van de rekening te betalen, wijzen sommige automobilisten oudere familieleden aan als dader van de snelheidsovertreding en dat zijn vaak hun eigen nietsvermoedende grootouders. De overtreder zal de boete betalen maar hij verliest geen punten op hun rijbewijs.

Waarom doen ze dit?

Het antwoord op deze vraag is simpel. De meeste senioren maakt het niet uit of ze een paar punten op hun rijbewijs verliezen, sommigen rijden zelfs helemaal niet meer. En de echte bestuurder ontloopt het bijhorende puntenverlies. Iedereen wint... totdat ze gepakt worden.

En gepakt zullen ze worden. De DGT treedt nu hard op en noemt de oplichterij "documentfraude", een ernstig vergrijp dat kan leiden tot strafrechtelijke vervolging en zelfs gevangenisstraf.

Een boete van 600 euro kan oplopen tot €1.800, alleen al voor het weigeren om de naam van de bestuurder te noemen en dat is nog zonder de juridische rompslomp van het vervalsen van informatie.

Het probleem momenteel?

Onscherpe beelden van flitspalen geven vaak niet duidelijk aan wie er rijdt, vooral niet bij een voertuig dat richting de zon rijdt of 's nachts. Dat geeft opportunistische automobilisten net genoeg speelruimte om met deze louche tactiek voorlopig weg te komen.

Maar niet lang meer. De DGT vecht terug met high-definition camera's, gezichtsherkenningstechnologie en strengere onderzoeken naar verdachte bestuurderswissels.

Juridische experts dringen er bij oudere Spanjaarden op aan om twee keer na te denken voordat ze de schuld op zich nemen voor iets wat ze niet hebben gedaan, hoe veel ze ook van hun kinderen en kleinkinderen houden.

De prijs van flessen butaangas is opnieuw gestegen

Deze keer trof een andere stille tegenslag de Spaanse huishoudens. Voor miljoenen mensen zijn butaangasflessen, "bombonas", geen nostalgische overblijfselen van het platteland. Ze zijn een dagelijkse noodzaak, en nu worden ze wéér duurder.

Een prijsstijging die niemand kan negeren

Op dinsdag 20 mei 2025 steeg de prijs van flessengas opnieuw. De prijs van de standaard butaangasfles steeg met 1,87%, waardoor de officiële prijs op € 18 kwam, aldus de Spaanse overheid.

Dit is een nieuwe klap voor huishoudens die al te kampen hebben met hogere huren, duurdere boodschappen en energie-instabiliteit. Dit is geen glamoureuze krantenkop. Er waren geen protesten, geen felle debatten in het parlement, alleen een stille druk op mensen die afhankelijk zijn van een oude, essentiële brandstofbron. Hoewel veel stadsbewoners misschien denken: "Wie gebruikt er nog gasflessen?", is het antwoord: "meer mensen dan je zou denken".

Wie vertrouwt er nog op flessengas? Op het Spaanse platteland is butaan in flessen een levensader. Veel huizen in dorpen en oudere huizen zijn niet aangesloten op aardgas. Anderen geven de voorkeur aan flessengas voor het verwarmen van water of koken, omdat het vertrouwd, draagbaar en, tot voor kort, betaalbaar is.

Gezinnen die in oudere appartementen wonen, gepensioneerden met een vast inkomen of huishoudens die seizoenswerk combineren, kunnen vaak rekenen op die oranje flessen om de boel draaiende te houden. Ja, een paar euro extra is voor hen geen klein ongemak, het is het verschil tussen warm en koud, tussen een warme maaltijd en bezuinigen. In het huidige Spanje zijn die marges klein.

Waarom stijgen de prijzen?

De gebruikelijke verdachten: wereldwijde energiemarkten, inflatie en beperkingen in de toeleveringsketen. Maar hoewel prijsstijgingen voor elektriciteit vaak in het nieuws verschijnen en aanleiding geven tot beleidsdebatten, komt flessengas niet snel in het nieuws, maar de prijs ervan blijft constant stijgen. En omdat de markt gedeeltelijk geliberaliseerd is, kunnen de prijzen fluctueren met minder transparantie of publiek debat dan de kosten van de belangrijkste nutsvoorzieningen. Veel van deze kosten sluipen er zonder waarschuwing in, en zeker zonder steun.

Spanje kampt met een tekort aan woningen, stijgende inflatie en een van de hoogste energiearmoedecijfers van West-Europa. Flessengas is slechts één draadje in dat bredere web. Sommige regio's hebben subsidies of sociale tarieven ingevoerd, maar het bewustzijn en de toegang tot deze tarieven blijven fragmentarisch. Zonder gerichte hulp zal deze recente prijsstijging degenen treffen die zich het minst kunnen aanpassen.

dinsdag 20 mei 2025

Wanneer mag uw verhuurder uw borg inhouden? De Spaanse wet maakt het eindelijk duidelijk

Verhuizen uit een huurwoning brengt altijd één grote vraag met zich mee: wanneer krijg ik mijn borg terug? Als je ooit in Spanje hebt gehuurd, weet je dat dit een spannend moment kan zijn, vooral als je huisbaas geen haast lijkt te hebben om terug te geven wat rechtmatig van jou is.

Het goede nieuws? De Spaanse huurwet beschrijft dit duidelijk. Het slechte nieuws? Niet iedereen kent zijn rechten, en sommige verhuurders maken daar misbruik van.

Spaans huurrecht: wat huurders moeten weten over borgsommen

Laten we beginnen met de basis. Op grond van artikel 36.4 van de Spaanse wet op stedelijke huurovereenkomsten (LAU) hebben verhuurders vanaf de dag dat u de sleutels overhandigt een maand de tijd om uw borg terug te betalen. Als ze dat niet doen, zijn ze wettelijk verplicht om u rente te betalen over het verschuldigde bedrag. Dat klopt: na 30 dagen begint de klok te tikken en begint de storting rente in uw voordeel op te leveren.

Maar er zijn uiteraard enkele voorwaarden.

Wanneer mag een verhuurder wettelijk een deel van uw borgsom inhouden?

Dit mag, maar alleen in zeer specifieke situaties. Als er bijvoorbeeld schade aan de woning is die verder gaat dan normale slijtage, of als u onbetaalde rekeningen of gemiste huur heeft achtergelaten, kan de verhuurder deze kosten inhouden.

Ze moeten het echter bewijzen. De Spaanse wet vereist dat de verhuurder eventuele schade of onbetaalde verplichtingen aantoont voordat hij uw geld inhoudt. Ze kunnen niet zomaar zeggen ‘de bank zag er ouder uit’ of ‘ik moest opnieuw schilderen’ en het geld in eigen zak steken. En als ze dat wel doen, kun je actie ondernemen.

Wat moet u doen als uw verhuurder uw borg niet terugbetaalt?

Als er een maand verstrijkt en u uw waarborg nog steeds niet heeft ontvangen, is het tijd om actie te ondernemen. Begin met het sturen van een burofax (een wettelijk erkende formele brief) naar uw verhuurder, waarin u aangeeft dat de wettelijke termijn is verstreken en dat u om onmiddellijke terugbetaling vraagt.

Als dat niet werkt, kunt u ze voor de rechter dagen, en de rente blijft oplopen terwijl u wacht.

Wat gebeurt er als u uw huurwoning verlaat voordat het contract afloopt?

Hier wordt het een beetje duister. Als u besluit de flat te verlaten voordat er zes maanden zijn verstreken, wordt dit beschouwd als contractbreuk en niet alleen als het huurcontract voortijdig wordt beëindigd. In dit geval kan de verhuurder een schadevergoeding vorderen.

Mogelijk wordt u gevraagd huur te betalen voor de resterende maanden tot de zesde maand, of totdat er een nieuwe huurder is gevonden, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. En ja, daar kunnen ze jouw waarborg voor gebruiken. Als u na zes maanden besluit te vertrekken en dit was onderdeel van de overeenkomst, bent u mogelijk nog een maand huur verschuldigd als ‘opzegvergoeding’.

Belangrijke dingen die huurders moeten onthouden over huurwaarborgen

Als u goed voor de woning heeft gezorgd, uw huur en nutsvoorzieningen op tijd heeft betaald en de voorwaarden van het huurcontract heeft nageleefd, heeft uw huisbaas 30 dagen de tijd om uw borg terug te geven. Als dat niet het geval is, heeft u recht op rente en beschikt u over juridische instrumenten om ervoor te zorgen dat u eerlijk wordt behandeld.

Op de huidige huurmarkt, waar de concurrentie hevig is en eigendommen binnen enkele uren worden verkocht, is het kennen van uw rechten niet alleen nuttig, maar ook essentieel.

En als u op het punt staat te verhuizen, houd dan alles gedocumenteerd, maak foto's voor en na, en houd een papieren spoor bij. Op die manier beschikt u, wanneer het tijd is om uw geld terug te krijgen, over alle bewijzen die u nodig heeft.

Dit is wat u moet weten voordat u een huishoudster in Spanje in dienst neemt

Bent u van plan om in de nabije toekomst een huishoudster in Spanje aan te nemen en in te schrijven? De Spaanse sociale zekerheidsautoriteit heeft op haar website belangrijke informatie gepubliceerd, waaronder deadlines en de vereiste documentatie om iemand legaal te contracteren.

Wat is er precies nodig? Allereerst is het, naast de gegevens van de werkgever en de werknemer, belangrijk om een ​​arbeidsovereenkomst te hebben waarin de afgesproken werktijden en het salaris zijn vastgelegd.

De volgende documenten zijn nodig:

  • Werkgever- en werknemersgegevens (DNI of NIE en burgerservicenummer).

  • Gegevens met betrekking tot tussen partijen overeengekomen werktijden en lonen. Het is belangrijk om een ​​arbeidsovereenkomst te hebben die de afgesproken werktijden en salaris weerspiegelt. Er kan gebruik worden gemaakt van contractmodellen (onbepaalde tijd of deeltijds) aangeboden door de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (SEPE).

  • Een bankrekeningnummer voor automatische incasso (IBAN). Let op: Indien de persoon die zich gaat registreren niet de accounthouder is, dient hij/zij toestemming te hebben van de accounthouder.

  • De juiste werkvergunning bij het in dienst nemen van niet-EU-werknemers.

Deadlines

Op de website van de Sociale Zekerheid staat dat registratie kan worden aangevraagd vanaf 60 dagen vóór de startdatum van de baan en tot dezelfde dag.

Als de werknemer al aan het werk is, kan hij zich tot 30 dagen na de start van het contract inschrijven als huishoudhulp. "In dit geval wordt ervan uitgegaan dat de registratie na de deadline is meegedeeld en wordt de te betalen bijdrage berekend vanaf de datum die is aangegeven als startdatum van het contract. Als er meer dan 30 dagen zijn verstreken sinds de start van het contract, moet u de registratie indienen door een verzoek te sturen.

Spaanse politie beboet het gebruik van snelheidsradarverklikkers

Stel je voor dat je over een zonnige Spaanse snelweg rijdt, terwijl Waze net om de bocht tjilpt over een aankomende snelheidscontrole. Handig toch? Niet als de Spaanse Algemene Directie Verkeer (DGT) zijn zin krijgt. De DGT is al jaren op jacht naar apps als Waze en Google Maps, met de wens om hun vermogen om bestuurders te waarschuwen voor snelheidsradars en politiecontroleposten te blokkeren.

De DGT overweegt al boetes tussen de 3.000 euro en 20.000 euro voor degenen die betrapt worden op het gebruik van Telegram- of WhatsApp-chatgroepen om anderen op de hoogte te stellen of zichzelf te informeren over waar de snelheidsradars van de politie zich bevinden. Volgens recente nieuwsberichten hebben veel gebruikers deze groepen in de steek gelaten uit angst voor boetes.

Spanje wil waarschuwingsapps voor snelheidsradar blokkeren

In tegenstelling tot de rest van Europa is Spanje het enige land dat deze stap serieus overweegt, en het veroorzaakt een storm. Deze apps zijn de hulpjes van bestuurders sinds 2014, toen Waze en SocialDrive explodeerden met realtime waarschuwingen over vaste en mobiele radars. Google Maps sprong snel daarna aan boord en gebruikte crowdsourced-pings om alles te markeren, van flitspalen tot wegversperringen.

De DGT ziet echter problemen. ‘Je weet niet wie je waarschuwt’, beweren ze, en wijzen erop dat deze waarschuwingen dronken bestuurders of voortvluchtigen kunnen waarschuwen die drugsvangsten ontwijken.

In 2020 legde DGT-baas Pere Navarro het bloot: hij wil deze apps ‘beperken of hinderen’, met een blik op het Franse draaiboek.

Een wet uit 2012 verbiedt apps om mobiele radars of politiestops te lokaliseren, waardoor Waze wordt gedwongen om vaag ‘gevarenzones’ te markeren in plaats van exacte plekken.

De Spaanse push staat op zichzelf in Europa, waar landen als Duitsland en Italië deze apps gratis laten draaien. Het probleem van de DGT ligt niet bij de vaste radars; die zijn algemeen bekend en staan ​​vermeld op hun eigen website.

Ze willen dat de mobiele exemplaren, door de Guardia Civil voortdurend verplaatst, beschermd worden. Het delen van hun precieze locaties is nu al strafbaar en kost 200 euro.

Maar de DGT wil meer: ​​een volledig verbod op app-waarschuwingen, gemodelleerd naar de strenge Franse code.

De aanpak van WhatsApp-groepen

Ze hebben zelfs hard opgetreden tegen WhatsApp- en Telegram-groepen en tegen beheerders voor het delen van checkpoint-tips, daarbij verwijzend naar een oude antiterrorismewet.

De apps gaan niet zonder slag of stoot ten onder. Waze, sinds 2013 eigendom van Google, gedijt op zijn gemeenschap van stuurprogramma's die updates uitwisselen. Google Maps markeert ondertussen vaste radars in geel en mobiele radars in blauw, gebaseerd op de eigen gegevens en gebruikersrapporten van de DGT.

Beide zijn voorlopig legaal, maar de DGT droomt van een aanpassing van de verkeerswet om deze aan banden te leggen. Ze hebben ook nieuwe trucs in petto, door laser aangedreven mobiele eenheden die kunnen worden weggevoerd voordat apps aanslaan, waardoor waarschuwingen onbruikbaar worden.

Chauffeurs zitten er middenin. Sommigen noemen het plan van de DGT overdreven, omdat ze beweren dat radarwaarschuwingen veiliger rijden bevorderen.

Anderen, zoals Navarro, houden vol dat het om het redden van levens gaat, en niet alleen om het betrappen van snelheidsovertreders. Terwijl Spanje ernaar streeft de uitschieter van Europa te worden, is één ding duidelijk: je vertrouwde Waze-ping zal misschien niet veel langer duren.

Geflitst door een flitspaal? Hier leest u hoe u met de boete omgaat en geld bespaart

Als je in Spanje wordt gepakt door een flitser, kan dit je portemonnee zwaar belasten. Met 2.941 radars langs de weg, 372 alleen al in Andalusië, is de verkeershandhaving in Spanje geen pretje, met dagelijks ruim 217 boetes op hotspots als de A-381 in Cadiz. Of u nu met een huurauto of met uw eigen auto rijdt, hier vindt u de belangrijkste informatie over het omgaan met die boete, het ontwijken van valkuilen en het besparen van misschien een aantal euro.

Maar voordat we daar dieper op ingaan: een belangrijk stukje informatie is dat de radars volgens de wet bepaalde tolerantieniveaus toestaan.

De Guardia Civil heeft bijvoorbeeld de ‘Regel van 7’ bevestigd, die in wezen een overschrijding van 7 km/u toestaat op snelwegen met een snelheidslimiet van minder dan 100 km/u. En als de toegelaten snelheid hoger is dan 100 km/u, is deze 7 procent, dus laten we zeggen dat u op een snelweg van 120 km/u zonder problemen tot 128 km/u kunt rijden. 

Hoe om te gaan met boetes

Stap 1: Begrijp de boete. De boetes voor snelheidsovertredingen beginnen bij 100 euro voor kleine overtredingen tot 20 km/u boven de limiet en kunnen oplopen tot 600 euro voor ernstige overtredingen, zoals 30 km/u boven de limiet.

Extreme gevallen (het overschrijden van de limiet met 60 km/u in steden of 80 km/u op snelwegen) kunnen crimineel bestraft worden en overtreders riskeren gevangenisstraf, taakstraffen of schorsing van het rijbewijs. U ontvangt een aanklacht per post, waarin de overtreding, het boetebedrag en een foto van uw kenteken als bewijs worden vermeld. Niet-ingezetenen worden vaak ter plaatse geconfronteerd met betalingsverzoeken, en als u dit weigert, kan dit ertoe leiden dat uw auto in beslag wordt genomen.

Stap 2: Controleer de tijdlijn. Boetes moeten binnen 60 dagen worden betaald, maar hier zit een geldbesparing: betaal binnen de 20 kalenderdagen en u krijgt 50% korting. Een boete van 100 euro zakt bijvoorbeeld naar 50 euro. Als de boete meer dan 60 werkdagen na de overtreding binnenkomt, is deze ongeldig, dus controleer de data. Voor huurauto's kunt u een vertraging verwachten, aangezien het verhuurbedrijf uw gegevens doorstuurt naar de autoriteiten, vaak met een administratiekost van 30-40 euro.

Stap 3: De boete betalen. Je hebt verscheidene opties om te betalen:

Online: bezoek de website van de Dirección General de Tráfico (DGT), voornamelijk in het Spaans. U heeft het referentienummer van de boete en uw paspoort of identiteitsbewijs nodig. De betaling gebeurt met een creditcard of bankkaart en is veilig, maar kan lastig te navigeren zijn.

Persoonlijk: Ga naar een postkantoor met een acceptgiro, selecteer de bankfilialen van Santander of uw plaatselijke verkeersafdeling. Contant geld is koning bij banken, omdat kaarten mogelijk niet worden geaccepteerd.

Telefonisch: Bel 060 om te betalen. Bewaar altijd de kassabon. Als u in het buitenland bent, betekent de EU-richtlijn 2015/413 dat Spanje u over de grenzen heen kan achtervolgen, dus negeer deze niet.

Stap 4: Moet u in beroep gaan? Heb je redenen om de boete aan te vechten? Je hebt twintig dagen de tijd om schriftelijk in beroep te gaan via de DGT, maar je verliest dan de korting van 50 procent. Geldige redenen zijn bijvoorbeeld onjuiste voertuiggegevens of een te laat uitgeschreven boete. Beroep aantekenen is een gok, omdat het proces traag is en meestal in het Spaans.

Stap 5: Vermijd toekomstige boetes. De Spaanse flitsers, vaste, mobiele en zelfs op helikopters gemonteerde Pegasus-eenheden, staan ​​een kleine buffer toe: 5-7 km/u of 5-7% boven de limiet, afhankelijk van het cameratype.

Houd u aan de limieten (50 km/u in de stad, 90 km/u op landwegen, 120 km/u op snelwegen) en let op variabele borden. Het gebruik van radardetectoren is illegaal en er staan ​​hoge boetes op. Schakel daarom GPS-camerawaarschuwingen uit.

Als u huurt, controleer dan de borden met snelheidslimieten, aangezien plotselinge dalingen (90 km/u tot 60 km/u op de A-384) toeristen overvallen.


Is het verplicht om de milieusticker op de auto te plaatsen?

In 2016 heeft de Algemene Directie Verkeer (DGT) vier milieustickers gecreëerd om voertuigen te classificeren op basis van hun impact op het...