woensdag 3 januari 2024

EU keurt uitbreiding van belangrijk spoorwegnet in Spanje goed


De Europese Unie heeft onlangs de uitbreiding goedgekeurd van het spoorwegnet tussen Madrid, Murcia en Albacete, inclusief gebieden als Cieza en Hellín. Deze beslissing volgt op een al lang bestaand voorstel om het kerntransportnetwerk te verbeteren. Het doel is om in 2030 het basisnetwerk voltooid te hebben en in 2040 het uitgebreide netwerk, waardoor treinen sneller dan 200 kilometer per uur kunnen rijden.

Verbetering van het Europese transport: Spaanse spoorweguitbreiding goedgekeurd

De belofte van Spanje om zijn infrastructuur tegen 2030 af te ronden staat in schril contrast met de Franse vertraging bij het verbinden van beide landen via hogesnelheidstreinen. Het doel is om ononderbroken connectiviteit in heel Europa te garanderen.

Spanje richt zich vooral op het voltooien van grensoverschrijdende delen van de Atlantische en Mediterrane corridors. Deze corridors lopen risico's als gevolg van de vertragingen van Frankrijk. Bovendien zal het bereik van de Middellandse Zeecorridor zich uitstrekken tot aan de grens van Oekraïne, waardoor het de enige route wordt die Europa van west naar oost doorkruist.

EU-goedkeuring bepaalt de weg naar verbeterde connectiviteit

De overeenkomst benadrukt ook veiligheidsverbeteringen voor het wegvervoer, inclusief beveiligde parkeer- en rustplaatsen. Deze voorlopige overeenkomst zal verdere technische besprekingen ondergaan voordat deze ter goedkeuring naar de lidstaten wordt verzonden, waardoor de Europese transportcoördinatie en ontwikkeling wordt versterkt.

dinsdag 2 januari 2024

Klassieke autoshow in Málaga

Foto: Eventos Motor, de inrichter van de show


De klassieker-, vintage- en verzamelaarsautoshow RetroMálaga wordt gehouden op 26, 27 en 28 januari in het Palacio de Ferias y Congresos de Málaga (FYCMA).

Voor het elfde jaar op rij hebben alle liefhebbers en verzamelaars van klassieke voertuigen in het zuiden van het land en vooral in de Andalusische gemeenschap een niet te missen afspraak en op de retroshow van Málaga, waar je tentoonstellingen, stands met accessoires, reserveonderdelen, geschenken, enz. kunt vinden. Daarnaast is er een verkoop en aankoop van klassieke auto's en motorfietsen, naast vele andere inhoud voorzien.

Wilt u uw klassieker verkopen bij Retro Málaga? Heeft u een bedrijf gerelateerd aan de klassieke autowereld en wilt u deelnemen als exposant? Stuur een e-mail naar info@eventosmotor.com

De klassieke parkeerplaats is ongetwijfeld een van de grote trekpleisters van Retro Málaga. Liefhebbers van klassieke auto's die hun juwelen uit de garage halen en naar het evenement brengen, om met andere liefhebbers de geheimen van hun restauratie of onderhoud te bespreken. Als je een klassieke auto of een oude motor hebt, is dit de perfecte gelegenheid om er een beetje (of veel) te pronken.

De klassieke autoshow Retro Málaga kan worden bijgewoond door iedereen en een ticket voor algemene toegang kost slechts € 10 per persoon per dag kost.

Als uw voertuig minstens 30 jaar oud is en in goede originele staat verkeert, kunt u parkeren op de overdekte parkeerplaats van het paviljoen zelf en, zodra deze vol is, op een afgebakende ruimte op de buitenparkeerplaats van de locatie.

Het enige wat u hoeft te doen is het online ticket “CLASSIC +30” te kopen. Dit ticket is verkrijgbaar voor elk van de 3 dagen van het evenement en kan zowel online als aan de kassa tijdens het evenement worden gekocht. Alleen het ticketkantoor bij de hoofdingang van de locatie zal beschikbaar zijn, dus we raden u aan om online te kopen om de toegang comfortabeler en vlotter te maken voor alle bezoekers in een klassiek voertuig. 

Tickets en verdere informatie zijn hier beschikbaar op: https://eventosmotor.janto.es/

Landelijke droogte onthult ‘Spaans Stonehenge’


Foto: Guadalperal van Pleonr op Wikipedia

N
a 50 jaar verborgen te zijn geweest, is een oud Spaans wonder uit de diepte tevoorschijn gekomen en heeft het de aandacht getrokken van een natie die nauwelijks van zijn bestaan afwist.

Dit prehistorische geheim van de Dolmen van Guadalperal, in Extramadura, vaak het Spaanse Stonehenge genoemd, is nu al iets meer dan vijf decennia onder water verborgen. Net zoals zijn Britse naamgenoot, waarvan hij een paar duizend jaar ouder is, bestaat hij uit een cirkel van megalithische stenen waarvan wordt aangenomen dat ze dateren uit 5000 voor Christus. Als gevolg van de landelijke droogte waar Spanje momenteel mee kampt, is het onlangs weer opgedoken uit het Valdecanas-reservoir, waarvan de capaciteit nog maar voor 28 procent van zijn capaciteit gevuld is.

De Dolmen van Guadalperal werd in 1926 ontdekt door Hugo Obermaier, een Duitse archeoloog. Een massieve steen markeert de ingang van dit eeuwenoude mysterie en daarop zijn twee gravures aangebracht: een menselijke figuur en een ongeïdentificeerd symbool. Dit is slechts een van de 150 megalieten die hoog op de plek staan en waarvan onderzoekers hebben verklaard dat ze mogelijk voor rituele doeleinden werden gebruikt, waaronder als tempel voor zonaanbidding, omdat de oriëntatie van het hunebed waarschijnlijk in lijn was met de zomerzonnewende.

Enrique Cedillo, archeoloog aan de Complutense Universiteit van Madrid, legde uit hoe zeldzaam dit voorval is. “Het is een verrassing, het is een zeldzame kans om er toegang toe te krijgen.” Hij haastte zich, samen met andere experts op dit gebied, om het bouwwerk te onderzoeken voordat het opnieuw onder water wordt gezet als de regen van februari valt.

Nu het regenseizoen in Spanje dichterbij komt, zal het Spaanse Stonehenge binnenkort zeker weer onder water komen te staan, hoewel er enkele lokale groepen zijn die er momenteel voor pleiten om het terrein naar hoger gelegen gebieden te verplaatsen om dit te voorkomen.

Voorlopig wacht dit mysterieuze monument in ieder geval op zijn lot, en nadat het de nieuwsgierigheid over het land heeft gewekt, zal het opnieuw zijn geheimen onder water meenemen.

maandag 1 januari 2024

De toltarieven in Spanje gaan vanaf 1 januari omhoog

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een opmerkelijke verhoging van de tolheffingen op de Spaanse snelwegen aangekondigd en die op 1 januari van kracht zal worden. Dit is de grootste stijging sinds de invoering van het tolsysteem twintig jaar geleden. Vanaf 1 januari zullen de toltarieven op de Spaanse snelwegen met tussen de 5 procent en de 6,6 procent stijgen, zoals bevestigd door het Ministerie van Transport op zaterdag 30 december.

Deze stijging overtreft de consumentenprijsindex (CPI), waaraan de stijgingen traditioneel gekoppeld waren. Het doel is om de vorig jaar opgelegde limiet van 4 procent te compenseren, waardoor een stijging van 8,3 procent wordt voorkomen die het inflatiecijfer weerspiegelt.

Deze beperking was bedoeld om de steilste stijging van de tolheffingen in de geschiedenis te verzachten, een onbeheersbare kostenpost voor gebruikers te midden van een inflatiecrisis. Er werd echter afgesproken om concessiehouders tot 2026 te compenseren voor het tekort. In wezen zal de onbetaalde tol van het voorgaande jaar in de daaropvolgende jaren worden teruggevorderd van de gebruikers. Bovendien werd een financieringslijn van € 23,3 miljoen opgezet.

Concessionarissen, waaronder een 1.500 kilometer lang tolnetwerk dat een jaaromzet van ongeveer € 1,5 miljard genereert, waren er tegen om de helft van hun verwachte omzet in 2023 te verliezen als gevolg van de gelimiteerde stijging die verband houdt met de CPI.

Na intensieve onderhandelingen heeft het ministerie van Transport dan ook genoegen genomen met deze compensatie, hoewel die aanzienlijk lager is dan wat de bedrijven hadden gevraagd.

Identificatie van de elf getroffen snelwegen

De tariefupdate heeft vanaf maandag 1 januari invloed op de elf tolwegen: AP-51, AP-61, AP-6, AP-53, AP-66, AP-7 Alicante-Cartagena, AP-7 Málaga-Guadiaro, AP -68, AP-71, AP-9 en AP-46.

Het ministerie heeft er echter voor gekozen om de tol niet te verhogen op de snelwegen die worden beheerd door het staatsbedrijf Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte (SEITT), de negen tolwegen, inclusief de radiale wegen van Madrid, die onveranderd zijn gebleven sinds 2019, toen ze gemiddeld met 30 procent werden verlaagd.

De Costa del Sol activeert zijn nieuwe lage-emissiezones

Foto: website van de DGT


In theorie zullen vanaf begin dit jaar de meest vervuilende voertuigen de toegang tot de historische centra van Torremolinos, Benalmadena, Fuengirola, Mijas, Marbella en Estepona worden ontzegd.

De instelling van lage-emissiezones in steden met meer dan 50.000 inwoners is een van de pijlers van de nieuwe klimaatveranderingswet. Het had in 2023 in werking moeten treden, al lopen veel van de getroffen gemeenten achter op schema.

Aan de Costa del Sol zijn 6 steden getroffen: Torremolinos, Benalmadena, Fuengirola, Mijas, Marbella en Estepona. Elk gemeentehuis heeft de macht om te beslissen hoe het zijn eigen beperkingen oplegt, en over het algemeen doen de lokale overheden aan de Costa del Sol daar wat rustiger aan.

De meest geavanceerde is Torremolinos. Deze gemeente gaat vanaf 1 januari als eerste het verkeer in een groot deel van haar historische centrum beperken. Op een totaal van 175.000 vierkante meter in het centrum van Torremolinos zullen verkeersbeperkingen gelden om de vervuilende uitstoot te verminderen.

Degenen die niet in de Lage Emissie Zone zullen kunnen circuleren, zijn degenen zonder DGT-label of met een A-label. Het gaat om benzinevoertuigen van vóór 2001 en dieselvoertuigen van vóór 2006, die als zeer vervuilend worden beschouwd.

Nog geen concrete plannen

In de andere vijf steden aan de kust is er nog steeds geen datum voor de inwerkingtreding van hun respectievelijke lage-emissiezones, aangezien de plannen nog steeds worden bestudeerd. Dit is het geval in Estepona, waar de gemeenteraad een gebied van 60 hectare als lage-emissiezone voorstelde en die het grootste deel van het historische centrum bestrijkt, hoewel de implementatie zich nog in de voorbereidende fase bevindt.

In Marbella en San Pedro Alcantara zijn de borden die de lage-emissiezones markeren sinds eind 2023 zichtbaar op straat, hoewel ze nog niet operationeel zijn. De raad heeft gezegd dat de aanvraag “voorlopig en van voorbijgaande aard zal zijn”, aangezien er nog steeds wordt gewacht op een onderzoek naar de luchtkwaliteit.

Een soortgelijke situatie bestaat in Benalmadena, waar de lage-emissiezone ook wordt onderzocht, en het exacte gebied en de zone waar deze zal worden toegepast is nog niet eens bepaald. In Fuengirola werkt de mobiliteitsafdeling momenteel aan een eigen lage-emissiezone, van waaruit het geografische gebied zal worden vastgesteld, al is nog niet bekend wanneer.

Ten slotte was Mijas de enige gemeente aan de Costa del Sol die een klacht van de Ombudsman ontving wegens vertraging in deze zaak. Mijas stond op de lijst van 18 Spaanse gemeenten die nog niet eens begonnen waren met de verwerking van hun LEZ. Het gemeentebestuur legt uit dat het vorige gemeentebestuur op dit vlak niets heeft gedaan, een tekortkoming die ze in 2024 zullen proberen recht te zetten.

Ouigo lanceert update voor de route Madrid-Murcia


Foto: Ouigo trein op weg door Cramos op Wikipedia

De langverwachte goedkope AVE-trein (hogesnelheidstrein) van Ouigo die Murcia en Madrid verbindt, zal na Pasen in gebruik worden genomen met kaartjes tegen lage tarieven vanaf € 9.

De aankondiging werd gedaan door Hélène Valenzuela, de algemeen directeur van de budgetvriendelijke hogesnelheidsspoorwegmaatschappij, tijdens het CEO-congres.

Zij benadrukte het belang van de Murcia-lijn en merkte op dat deze zelfs vóór de geplande lancering in gebruik zou kunnen worden genomen, waarbij de ticketprijzen consequent gehandhaafd zouden blijven. Ze benadrukte het potentieel van de lijn voor substantiële groei en sprak haar vertrouwen uit dat de vraag de verwachtingen zal overtreffen.

De dienst van Ouigo op deze route zal bestaan uit dubbeldekkertreinen, die wekelijks 14.000 zitplaatsen bieden, met twee dagelijkse opties in elke richting (equivalent aan twee retourvluchten). Het lage tarief van € 9 zal beschikbaar zijn, terwijl kinderen onder de 14 jaar voor slechts 5 euro kunnen reizen, waardoor de toegankelijkheid en betaalbaarheid voor reizigers langs deze route wordt gegarandeerd.

Na een gemengde beoordeling van het goedkope aanbod van Renfe zullen velen geïnteresseerd zijn om te zien of Ouigo een echte ‘goedkope’ ervaring zal bieden.

zaterdag 30 december 2023

Verken het historische schip Pascual Flores in Torrevieja

Foto: Pascual Flores door Zarateman

De Pailebote Pascual Flores is teruggevaren naar Marina Salinas in Torrevieja, en je hebt tot 29 januari de tijd om deel uit te maken van deze maritieme ervaring.

Laat deze kans niet voorbijgaan, stap aan boord en verken het historische schip Pascual Flores van woensdag tot en met zondag, van 11.00 tot 14.00 uur.

De toegang bedraagt € 3 voor volwassenen en € 1 voor kinderen.

Het schip heeft een zorgvuldige restauratie ondergaan en is klaar voor een grote rondvaart, nadat het klaar is gemaakt voor navigatie op de scheepswerven van Punta Umbría (Huelva).

Het schip heeft onlangs een rondreis door Europa voltooid, waarbij het verschillende havens in Spanje aandeed en deelnam aan festivals naast andere grote zeilboten en historische schepen over de hele wereld.

Tijdens zijn Europese reis werd de Pascual Flores een tooonbeeld van het maritieme erfgoed van Torrevieja.

Bezoekers uit diverse steden kregen de kans om aan boord te stappen en zich te verdiepen in de rijke geschiedenis van dit schip.

Als rondreizende ‘ambassadeur’ vertegenwoordigt de Pascual Flores de toeristische en culturele erfenis van Torrevieja en symboliseert het de klassieke zeilboten van de Middellandse Zee.

Na de tussenstop in Torrevieja vaart de Pailboat Pascual Flores uit naar meer culturele projecten.

vrijdag 29 december 2023

Volgens de Guardia Civil maak je uw kinderen beter niet bang van hulpverleners

Foto: X/Twitter van de Guardia Civil

 

De Guardia Civil heeft een tweet uitgegeven over ongevallen waarbij kinderen betrokken zijn en ik denk dat de politie hier gelijk heeft.

Als er zich een ernstige noodsituatie voordoet, is het belangrijk dat uw kinderen hen vertrouwen.

Een opmerking als “als je je misdraagt, haalt de politieagent je weg” zal bij een incident niet veel helpen.

Het is noodzakelijk dat kinderen vertrouwen hebben in de hulpverleners in het algemeen.

Denk je niet?

De nieuwe regels in Spanje voor honden die in auto's reizen

Is jouw harige vriend klaar om op weg te gaan? Recente wijzigingen in de Dierenwelzijnswet hebben een revolutie teweeggebracht in het reizen met huisdieren in voertuigen, met hoge boetes tot 10.000 euro voor niet-naleving.

De Dierenwelzijnswet, die een paar maanden geleden van kracht werd, heeft aanzienlijke veranderingen geïntroduceerd in de verzorging van huisdieren, vooral voor honden tijdens autoritten.

De Algemene Directie Verkeer (DGT) benadrukte: ‘Dieren die niet op de juiste manier in het voertuig worden vervoerd, vormen een aanzienlijk risico op letsel voor al hun inzittenden.’ De DGT heeft echter geen gedetailleerde richtlijnen gegeven, waardoor het aan de wet zelf is om duidelijkheid te scheppen.

Veiligheid en comfort voor honden in de wagen

Artikel 18.1 van de Dierenwelzijnswet verplicht bestuurders ervoor te zorgen dat huisdieren comfortabel en veilig in het voertuig worden geplaatst. Dit is van cruciaal belang om elke interferentie met de bestuurder te voorkomen.

Honden moeten voldoende ruimte hebben, met advies over het aanpakken van hun fysiologische behoeften, zoals water, voedsel en regelmatige pauzes. Tijdens de zomer zijn goede airconditioning en ventilatie essentieel voor hun welzijn.

Rust, onderhoud en documentatie

De wet schrijft ook voldoende rustperioden voor honden voor, naast toegang tot water en voedsel, om ervoor te zorgen dat hun gezondheid niet in gevaar komt.

Het bij zich hebben van de documentatie van de hond is een andere belangrijke vereiste. Volgens de DGT ‘gaan honden meestal in een reismand achterin, vastgemaakt aan de stoelen, of met een apparaat dat ze aan de veiligheidsgordels verankert, wat een harnas moet zijn en geen halsband.’

Dit harnas met twee haken voorkomt dat de hond vooruit beweegt, waardoor er geen onnodige druk op de bestuurder wordt uitgeoefend. Om te voorkomen dat het huisdier de voorstoelen raakt, wordt een kort verbindingssysteem geadviseerd.

Deze wetswijziging heeft tot doel de verkeersveiligheid en het dierenwelzijn te verbeteren en ervoor te zorgen dat huisdieren tijdens het reizen met zorg en respect worden behandeld. Het is een stap voorwaarts in het erkennen van de behoeften van onze honden, waardoor we ze veiliger en comfortabeler in onze reizen kunnen integreren.

donderdag 28 december 2023

Hotelprijzen in Spanje stijgen boven het niveau van vóór de pandemie

Uit recente gegevens van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (INE) blijkt dat de hotelkamerprijzen sinds juni 2021 aanzienlijk zijn gestegen, en daarmee de cijfers van vóór de pandemie hebben overtroffen.

In november 2023 bedroeg de gemiddelde hotelkamerprijs (ADR) € 104,9, wat een sterke stijging betekent ten opzichte van de € 83,6 in dezelfde maand van 2019.

Deze stijging vertegenwoordigt een opmerkelijke stijging van 25,4 procent vergeleken met de cijfers van vóór de pandemie. Hotels in heel Spanje, maar vooral in populaire bestemmingen zoals de Canarische Eilanden, Catalonië en Andalusië, hebben deze opleving ervaren.

Wat de bezettingsgraad betreft, was er in november een substantiële 52,5 procent van de beschikbare hotelkamers gevuld, wat neerkomt op een jaarlijkse stijging van 5,1 procent.

Ook de weekendbezettingsgraad verbeterde, met 3,8 procent tot 61 procent. De gemiddelde verblijfsduur daalde echter lichtjes met 0,4 procent vergeleken met het voorgaande jaar en kwam uit op gemiddeld 2,8 nachten per reiziger.

De sterkste prijsstijgingen werden genoteerd in driesterrenhotels, met een stijging van 11,8 procent, gevolgd door hostels met één ster met 10,9 procent en viersterrenhotels met 9 procent.

De gemiddelde prijs voor een kamer, rekening houdend met alle leegstaande kamers, bedroeg in november €67,1, een stijging van 15,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Van de 6,8 miljoen reizigers die in november in Spaanse hotels verbleven, waren ongeveer 3,57 miljoen binnenlandse toeristen, terwijl de overige 3,23 miljoen internationale bezoekers waren.

De meest populaire regio's voor Spaanse inwoners waren Andalusië met 18,5 procent, Madrid met 14,7 procent, en Catalonië, goed voor 11,5 procent van de totale overnachtingen.

Daarentegen kwamen de Canarische Eilanden naar voren als de beste keuze voor buitenlandse toeristen met 45,1 procent van hun totale overnachtingen, gevolgd door Catalonië en Andalusië.

Spanje heeft een van de hoogste immigratiecijfers in de EU

Spanje heeft een van de hoogste aantallen buitenlandse immigranten en die cijfers liggen aanzienlijk hoger dan in andere Europese landen, wa...