Algemeen
Nu ken je alle verkeersregels uit je hoofd en je kan ze in je slaap opzeggen. Maar dan komt het volgende punt waaraan je moet voldoen om je rijbewijs te halen en dat is het Spaanse praktijkexamen.
Een overgroot deel van de kandidaten zakt voor het praktijkexamen, en voor velen is dit een dure en uitputtende cyclus. Maar wat als je het moeilijkste deel, juridisch gezien, zou kunnen omzeilen? Dankzij een weinig bekend feit uit de DGT-regelgeving is er een manier om het examen sneller, goedkoper en met veel minder stress te halen. Het begint met het loslaten van de koppeling.
Waarom is het Spaanse rijexamen zo moeilijk
De cijfers spreken voor zich: jaarlijks worden er in Spanje meer dan 1,5 miljoen rijexamens afgenomen. Daarvan zakt de helft voor het theorie-examen en ongeveer zeven op de tien slagen niet voor het praktijkexamen. Het Spaanse systeem gaat ervan uit dat je in een handgeschakelde auto rijdt; de meeste rijscholen geven standaard les in handgeschakelde auto's, en van leerlingen wordt verwacht dat ze de koppeling, het schakelen en andere vaardigheden onder de druk van het examen beheersen.
Dit is geen ouderwetse traditie en dat betekent voor de kandidaat bestuurder:
Meer uren oefenen, vaak voordat je het examen aflegt.
Hogere kosten, met lessen die doorgaans tussen de € 25 en € 35 per les kosten.
Grotere kans op fouten, van afslaan bij een stoplicht tot schokkerig schakelen.
Voor veel kandidaten, vooral ervaren bestuurders, nerveuze bestuurders of mensen die nog nooit hebben gereden, voelt het examen hierdoor meer als een valstrik dan als een test van rijvaardigheid. Dus waarom zou je het moeilijkste deel niet weglaten?
De koppelingsvrije maas in de wet
Wat de meeste automobilisten niet weten is dat je het examen in een automaat kunt afleggen, en dat verandert alles. Zonder koppeling en zonder schakelen kunnen leerlingen zich concentreren op wat er echt toe doet: op de weg letten en veilig rijden.
Het is letterlijk dezelfde weg, dezelfde examinator, maar een compleet andere ervaring. De instructeurs bevestigen dat de slagingspercentages relatief hoger liggen voor studenten die voor de automaat kiezen. Waarom? Omdat de auto de helft van het werk doet, en dat betekent minder punten voor afslaan, overschakelen of slechte koppelingscontrole.
Er is ook een kostenvoordeel. Er zijn meestal minder lessen nodig en daardoor bespaar je honderden euro's bespaart. Dit is meer dan alleen gemak; het gaat ook om betaalbaarheid. Dus waarom doet nog niet iedereen het? Er zit echter een addertje onder het gras, namelijk code 78.
Het addertje onder het gras: wat is code 78?
Als je slaagt voor het praktijkexamen in een automaat, is je rijbewijs niet helemaal hetzelfde. De DGT geeft je een beperking die bekendstaat als code 78, wat aangeeft dat je alleen wettelijk bevoegd bent om voertuigen met een automaat te besturen.
Jaren geleden zou dit een aanzienlijk nadeel zijn geweest. Spanje was een land van schakelauto's, en rijden met iets anders beperkte je mogelijkheden, vooral in tweedehands auto's of op het platteland waar automaten zeldzaam waren.
Maar in 2025 is alles veranderd.
Meer dan 60% van de nieuwe auto's die in Spanje worden verkocht, is nu uitgerust met een automatische transmissie, dankzij de opkomst van hybride en elektrische voertuigen.
Stadsbestuurders zijn voorstander van automatische transmissies, vooral jongere generaties en stadsbewoners.
Elektrische auto's zijn van nature allemaal automatisch, en de overstap naar groene elektrificatie in Spanje betekent dat er jaarlijks minder handgeschakelde auto's op de weg zijn.
Met andere woorden, code 78 is helemaal niet beperkt tot nieuwe bestuurders. De echte vraag is dus: waarom leer ik nog steeds autorijden met een handgeschakelde versnellingsbak?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten