vrijdag 6 juni 2025

De crisis in de Spaanse kosten van levensonderhoud vertraagt en de inflatie daalt onder de 2%

De inflatie in Spanje daalde in mei naar 1,9%, het laagste niveau sinds oktober vorig jaar.

Volgens het Spaanse Nationaal Instituut voor de Statistiek (INE) duidt deze lichte daling op een derde maand op rij van dalende inflatie. Niet alleen de voedselprijzen zouden in theorie een adempauze kunnen krijgen, ook vrije tijd, cultuur, transport en elektriciteitskosten maken allemaal deel uit van de grote vertraging. Maar hoewel de kerncijfers er goed uitzien, suddert de kerninflatie in Spanje, die volatiele posten zoals energie en voedsel buiten beschouwing laat, nog steeds rond de 2,1%.

Dat is net boven de gouden regel van de Europese Centrale Bank van 2% voor prijsstabiliteit.

Olielozingen en Trump-enthousiasme

Ander nieuws dat de gemoederen verhitte: de olieprijzen daalden zienderogen toen er geruchten gingen dat OPEC+ in juli mogelijk 411.000 vaten extra per dag zou produceren. De WTI-olie daalde met meer dan 1,5% tot $ 60,20 (€ 55,30) per vat, terwijl de Brent-olie onder de $ 63 (€ 57,90) zakte.

En net toen je dacht dat de gemoederen bedaard zouden zijn, haalde Donald Trump uit naar China en beschuldigde Peking ervan het handelsverdrag te schenden, wat leidde tot angst voor een nieuwe importheffing.

Wat dit allemaal betekent voor uw portemonnee

De kosten van levensonderhoud in heel Europa vertonen tekenen van verlichting nu de inflatie begint af te nemen. Een daling van de inflatie betekent echter niet altijd dat de kosten van levensonderhoud over de hele linie dalen, sommige basisbehoeften blijven hardnekkig hoog.

Nu de inflatie in de eurozone afneemt en Spanje onder de 2%-optimum zakt, zullen huishoudens mogelijk wat minder pijn ervaren bij de pomp, de kassa en op boekingssites. Maar de hardnekkige kerninflatie en de wereldwijde economische onrust betekenen dat het te vroeg is om de bubbel te laten barsten.

De volgende stap van de ECB zal cruciaal zijn. Als de rente wordt verlaagd, kan lenen goedkoper worden maar te veel te snel kan de prijs weer opwarmen.

Hoewel de inflatie is afgenomen, blijven de totale kosten van levensonderhoud drukken op huishoudens en kleine bedrijven.

Fietsen in Spanje? De politie treedt streng op met boetes tot €1.000 voor overtreders.

In gans Spanje zijn er verkeersregels, zelfs voor tweewielers. En hoewel fietsers vaak vrijuit gaan, kunnen degenen die de wet overtreden boetes krijgen die hun de adem zullen afsnijden en die wel tot € 1.000, om precies te zijn.

De Spaanse verkeersautoriteit, de DGT (Dirección General de Tráfico), heeft het rijseizoen voor overtreders geopend. Van helmen tot koptelefoons, van drank tot fietsverlichting, dit is waarvoor je op de fiets betrapt kunt worden.

Dronken en betrapt: Fietsen onder invloed kan je € 1.000 kosten

Laten we beginnen met de belangrijkste: alcohol. Het zijn niet alleen automobilisten die een blaastest moeten ondergaan. Fietsers in Spanje kunnen en worden ook aangehouden. Als je meer dan 0,25 mg/l blaast, kan de Guardia Civil je een boete van € 500 tot € 1.000 geven, zelfs als je geen rijbewijs hebt.

Je bent dan wel geen punten kwijt maar wel een hoop euro's. Dus, als je van de kroeg naar huis fietst en denkt dat het de "veilige" optie is... dan is het misschien wel het duurste biertje dat je ooit hebt gedronken.

Zonder licht rijden? Dat is €200 weggegooid.

Fiets je in het donker? Vergeet je lichten niet. Als je betrapt wordt zonder goede verlichting wanneer dat vereist is, krijg je een boete van €200. Reflectoren en zichtbaarheid zijn niet alleen voor de sier, ze zijn de wet.

Geen rekening houden met een zebrapad? Denk nog eens na.

Als u op een fiets bent en een zebrapad nadert, moet u afstappen. Doet u dat niet? Dan kost dat u €200. Het is het soort fout dat twee seconden duurt en u tweehonderd euro kost.

Geen helm dragen, geen excuus, tenzij het enorm warm is

Fietsen op de hoofdwegen zonder helm? Dat levert je nog eens € 200 boete op, tenzij je een lange klim maakt, het naar Spaanse maatstaven bloedheet is of je een medische vrijstelling hebt. Anders: zet hem op of betaal.

Baby's mee? Lees de kleine lettertjes

Wil je met je kind mee op de weg fietsen, omringd door auto's? Je hebt geluk, het mag. Maar je mag maar één kind onder de 7 jaar vervoeren, en alleen als die in een goedgekeurd kinderzitje zit. Want; veiligheid gaat boven alles. Maar doe je het verkeerd, dan krijg je € 100 boete.

Leg je telefoon weg en doe je koptelefoon af

Fietsen terwijl je telefoneert of muziek luistert via je koptelefoon is absoluut. Doe een van beide en je riskeert nog eens € 200 boete.

Hoe kan je geld verliezen met een fiets?

Hoewel er geen aparte wet is voor fietsers, heeft de DGT een aantal regels opgesteld die fietsers moeten volgen of anders betalen ze een prijs. Deze omvatten alles van fietsen op trottoirs (niet toegestaan ​​tenzij gemarkeerd), het volgen van de verkeerslichten en het gebruiken van aangewezen fietspaden waar nodig.

De boodschap? Een fiets is misschien klein, maar de boetes zijn hoog.

De hoogste boetes voor fietsers in Spanje in één oogopslag:

  • Fietsen onder invloed (> 0,25 mg/l) € 500–€ 1.000

  • Geen helm op de weg (indien vereist) € 200

  • Geen verlichting indien nodig € 200

  • Niet afstappen bij zebrapaden € 200

  • Gebruik van mobiele telefoon of koptelefoon tijdens het fietsen € 200

  • Een kind op de fiets vervoeren zonder toestemming € 100

Blijf scherp, nuchter en energiek

Fietsen in Spanje kan een droom zijn, zonneschijn, uitzichten, geen benzinekosten. Maar als je de regels behandelt alsof ze niet voor jou gelden, kun je een heel ander soort tocht verwachten: eentje die rechtstreeks je portemonnee raakt.

Dus of je nu een zondagsfietser bent of een dagelijkse forens, de Spaanse verkeersautoriteiten geven een duidelijke boodschap af: respecteer de weg en andere voertuigen, respecteer voetgangers, volg de regels en drink niet als je nog moet rijden.

Want op de Spaanse wegen van vandaag kijken verkeersagenten net zo goed naar het zadel als naar het stuur.

Meer informatie over fietsen in Spanje kan men vinden op Verblijven in Spanje.

De unieke registratiecode voor kortetermijnverhuur die broodnodig is vanaf 1 juli 2025

1. Algemeen

Spanje staat bekend voor het rustig leven en doet je verlangen om hier voorgoed naartoe te verhuizen maar ook op toeristisch vlak scheert het land hoge toppen. Het is geen wonder dat iedereen tegenwoordig een appartement, villa of zelfs een logeerkamer via Airbnb verhuurt. Maar vanaf deze zomer verandert er van alles voor verhuurders, en als je je verhuur legaal wilt houden (en je gasten tevreden wilt houden), zul je je moeten aanpassen aan de nieuwe Spaanse regels voor kortetermijnverhuur.

Vanaf 1 juli 2025 heeft iedereen die zijn woning, of zelfs maar een kamer, voor korte termijn in Spanje verhuurt een gloednieuwe, officiële registratiecode nodig. Deze regel is niet alleen een Spaanse aangelegenheid. Hij komt rechtstreeks uit de Europese Unie, en ja, de overheid neemt hem serieus.

Hierna kan je alles vinden wat u moet weten zodat u uw code kunt krijgen, uw boekingsagenda open kunt houden en weer kunt doen waar u van houdt, gasten van over de hele wereld verwelkomen.

2. Wat is er nieuw voor kortetermijnverhuur?

Ten eerste: dit geldt niet alleen voor grote verhuurders of makelaars. Als je je appartement aan het strand maar één keer per jaar verhuurt of gewoon wat extra geld wilt verdienen tijdens de feestdagen, dan is deze wet ook voor jou. De regel is bedoeld om de markt transparanter te maken en om louche verhuur aan te pakken. De overheid wil dat elke advertentie, op Airbnb, Booking.com, Vrbo, noem maar op, een traceerbare, door de overheid uitgegeven registratiecode heeft.

Geen code? Je advertentie wordt van platforms verwijderd en je kunt hoge boetes krijgen.

3. Stap voor stap: Hoe krijg je de registratiecode?

3.1 Verzamel je documenten

  • Het kadastrale referentienummer van je woning (je vindt dit op je eigendomsakte of zoek het snel online op de website van het kadaster).

  • Je volledige adres van de woning, precies zoals het in officiële registers staat.

  • Het type verhuur (de gehele woning of alleen een kamer).

  • Het maximale aantal gasten dat je volgens de lokale regels mag ontvangen.

  • Eventuele regionale documenten die je al hebt (zoals een lokale toeristenvergunning of energiecertificaat).

Als je je woning al legaal verhuurt, heb je waarschijnlijk al het meeste al ter beschikking.

3.2 Ga online en vraag het registratienummer aan

Spanje heeft dit deel digitaal gemaakt. Ga naar de website van het Colegio de Registradores (het officiële kadaster). Er is ook een Engelse versie beschikbaar.

Je moet het volgende doen:

  • Een account aanmaken.

  • Een eenvoudig formulier invullen met je gegevens.

  • Gescande kopieën of duidelijke foto's van je documenten uploaden.

Het is niet moeilijker dan online een vlucht boeken: controleer gewoon of je alles correct hebt ingevuld, anders kan het systeem je aanvraag weigeren.

3.3 Wacht op groen licht

Nadat je uw aangifte hebt ingediend, ontvang je een bevestigingsmail. Normaal gesproken ontvang je je code binnen een paar dagen. Als er een achterstand is moet je misschien wat langer geduld hebben.

Als er iets ontbreekt, maak je dan geen zorgen: ze sturen je een e-mail met informatie over wat je moet toevoegen.

3.4 Voeg de code OVERAL toe

Zodra je je code hebt, is dit cruciaal, voeg de code toe aan je online advertenties op Airbnb, Booking.com of waar je ook adverteert. Als je hem vergeet, moeten platforms je advertentie verwijderen en is je inkomen weg.

4. Wat gebeurt er als je de nieuwe regels voor kortetermijnverhuur negeert?

Vanaf juli 2025 weten de autoriteiten welke accommodaties geregistreerd zijn en welke niet, dankzij alle platforms die gegevens delen. Als je het zonder code probeert te doen, verdwijnt je advertentie, en als je toch betrapt wordt op verhuren, riskeer je hoge boetes en mogelijke uitsluitingen.

5. Veelgestelde vragen

Wat als ik al een regionale registratie heb?

Je moet je nog steeds landelijk registreren, maar je lokale nummer wordt wel in het systeem gekoppeld. Het doel is om één nationale database te hebben.

Zijn er kosten aan verbonden?

De code zelf zou gratis moeten zijn, maar sommige regio's kunnen extra administratiekosten in rekening brengen.

Moet ik me voor elke woning registreren?

Ja, elke woning of kamer die je verhuurt, krijgt een eigen code.

6. Waarom zou je je houden aan de regels en wat zijn de echte voordelen van registratie?

De aangifte is een gedoe, maar het geeft je ook gemoedsrust. Gasten boeken liever een legale huurwoning, buren klagen niet en je hoeft je inbox niet meer te controleren naar een nare brief van de autoriteiten. Bovendien maakt het de hele markt voor kortetermijnverhuur eerlijker voor iedereen.

Laatste tips

Wacht niet tot het laatste moment. Verzamel je papieren en begin met de aanvraag vóór de zomerdrukte.

Controleer de lokale regels. Sommige regio's (zoals de Balearen of Barcelona) hebben extra hindernissen.

Blijf op de hoogte. Dit is een nieuw systeem, dus houd de officiële updates in de gaten voor het geval er iets verandert.

Als je je huurwoning open wilt houden, registreer je dan. Het is de wet, het is niet zo moeilijk als het klinkt, en met een beetje moeite kun je nu ontspannen en uitkijken naar een nieuw druk seizoen met tevreden gasten.

Voor officiële informatie en de laatste updates kunt u terecht bij het Colegio de Registradores of op de website van uw gemeente.

Grote modernisering in de test voor het behalen van een Spaans rijbewijs

Als je u aan het voorbereiden bent op het behalen van je Spaanse rijbewijs dan kan je het beste alles vergeten wat je hebt gehoord over het uit je hoofd leren van antwoorden. Het theorie-examen voor het autorijden zal compleet veranderen.

Op dit moment is het allemaal een beetje ouderwets. Je zit voor een scherm, tikt je een weg door 30 meerkeuzevragen, duimt en hoopt dat je er niet meer dan drie fout hebt. Maar dat zal niet lang meer duren. Binnenkort krijgt het theorie-examen een moderne make-over en moet je bewijzen dat je problemen kunt herkennen voordat ze zich voordoen.

Spaanse theorie-examen: Nieuwe videoscenario's uitgelegd

In de plaats van de gebruikelijke "Wat betekent dit verkeersbord?" krijg je videoclips te zien van echte verkeerssituaties en denk daarbij aan gevaarlijke inhaalmanoeuvres, drukke oversteekplaatsen en al die kleine dingen die zelfs ervaren bestuurders verrassen. Het gaat niet langer alleen om een ​​goed geheugen. Je moet de gevaren herkennen, de risico's inschatten en laten zien dat je je hoofd koel zou houden als het echt zou gebeuren.

De tijd van alleen maar blokken voor het examen is voorbij. Je moet vanaf het begin denken als een echte bestuurder.

Verkeersveiligheid drijft veranderingen in het Spaanse rijbewijs

Laten we eerlijk zijn, de Spaanse verkeersveiligheid kan wel een oppepper gebruiken. De DGT heeft daarom besloten dat het genoeg is geweest. Het plan is om ervoor te zorgen dat nieuwe rijbewijsbezitters alert en klaar zijn voor de praktijk. Minder ongelukken, minder tragedies en wat meer gemoedsrust voor iedereen.

Zoals het er nu voor staat, is het examen digitaal, snel en eerlijk gezegd een beetje voorspelbaar. Maar met de videoscenario's in aantocht, kun je een flinke opschudding verwachten. Er is nog geen officiële lanceringsdatum, maar als je binnenkort je theorie-examen wilt halen, is het wellicht verstandig om niet alleen de basis te oefenen.

Tips om te slagen voor het vernieuwde Spaanse rijbewijs

Als je je Spaanse rijexamen aflegt, is hier wat advies: studeer niet alleen de regels en verkeersborden. Bekijk echte rijbeelden, vraag ervaren bestuurders naar de dingen die daadwerkelijk misgaan op de weg en raak eraan gewend om gevaar te herkennen terwijl het gebeurt. Want dat is straks precies wat het examen zal controleren.

dinsdag 3 juni 2025

De Spaanse overheid gaat roken verbieden op terrassen, bij openluchtfeesten, op universiteiten en in bedrijfsvoertuigen

Roken op terrassen, in bedrijfsvoertuigen, op universiteitscampussen, tijdens openluchtfeesten en bij feesttenten zal verboden zijn in Spanje. Volgens minister Mónica García in een interview zal de nieuwe antirookwet die het ministerie van Volksgezondheid aan het afronden is, het aantal rookvrije ruimtes uitbreiden. Ze gaf aan dat ze hoopt dat de wet "een keerpunt" zal markeren en Spanje "in de voorhoede van de strijd tegen roken" zal plaatsen.

Roken zal niet meer toegestaan zijn ​​in bedrijfsvoertuigen, noch in onderwijsinstellingen, inclusief buitenruimtes zoals schoolpleinen of universiteitscampussen. Sportfaciliteiten, openbare zwembaden, bushaltes en openluchtnachtclubs zullen ook rookvrij zijn", legde de minister van Volksgezondheid uit, na de noodzaak te hebben verdedigd om "ambitieus te zijn in de strijd tegen roken", dat 30% van de kankergevallen veroorzaakt. Al deze beperkingen gelden voor traditionele tabak, maar ook voor e-sigaretten en verwarmde tabak. Tabak verhitten is een manier om tabak te gebruiken. Hierbij wordt een tabaksstick of losse tabak in een apparaat gedaan en verhit via een verwarmingselement. De gebruiker inhaleert de stoffen die op deze manier vrijkomen.

De wet, die voortkomt uit het anti-tabaksplan dat een jaar geleden werd goedgekeurd, moet nog worden besproken in de Raad van Ministers voor een tweede stemmingsronde voordat het Congres van Afgevaardigden de wet ter goedkeuring aan het parlement kan voorleggen. Een scenario waarvan de minister van Volksgezondheid hoopt dat het "spoedig" zal gebeuren, al noemt ze geen concrete termijn.

Volgens het Ministerie van Volksgezondheid worden de maatregelen in het ontwerp, en met name de rookvrije ruimten die de nieuwe wet zal erkennen, ondersteund door wetenschappelijk bewijs van de Europese Unie en "een grote meerderheid van de burgers, inclusief rokers."

Brussel stelde al in september 2024 een document op om de lidstaten te helpen bij hun antirookwetgeving, waarin zeer vergelijkbare beperkingen werden voorgesteld. In het plan waarop de regering zich baseerde, stelde de Europese Commissie voor om roken, zowel tabak als e-sigaretten, te verbieden op terrassen, in parken, bij haltes van het openbaar vervoer en op recreatiegebieden in de open lucht waar vaak kinderen aanwezig zijn, zoals speeltuinen, pretparken, openbare gebouwen en dienstverlenende bedrijven.

In Spanje is de 5 en de 7 procent regel afgeschaft: de boetes voor te hard rijden zijn strenger geworden

Spaanse automobilisten hanteren al jaren een onuitgesproken motto: rijd een beetje harder, dan is het prima. Of het nu 5 km/u in de stad was of 7% op de snelweg, deze speling stond bekend als de "regla del 5 y 7" en werd een landelijk vangnet.

Maar nu is die regel verdwenen.

De DGT heeft officieel de rem gezet op deze onofficiële regel. Nu krijgen snelheidscamera's een update, en pas op, ze registreren de juiste snelheid.

Wat was deze bewuste regel?

Hij stond niet in de wet, maar was wel algemeen bekend. Op wegen met een snelheidslimiet van 100 km/u werden radarboetes vaak opgelegd bij een snelheid van rond de 107 km/u, een marge van 7%. Op snelwegen met een snelheidslimiet van 120 km/u werd het 128 km/u, en binnenstedelijke wegen hadden een vergelijkbare marge maar dan van van 5 km/u.

Automobilisten behandelden deze cijfers als de waarheid, in de veronderstelling dat de radar ingebouwde foutmarges had. Eerlijk is eerlijk, de oude radartechnologie was niet perfect, dus die marge werd op de een of andere manier in rekening gebracht. Maar dat was in het verleden.

Nieuw Radars laten geen ruimte voor excuses.

De Dirección General de Tráfico installeert nu meer dan 1300 nieuwe generatie snelheidscamera's in heel Spanje. Deze apparaten zijn veel nauwkeuriger en meedogenlozer. Je kunt nu een boete krijgen voor slechts 1 of 2 km/u boven de toegestane snelheid.

Het vage grijze gebied is voorbij. Er is nu de nieuwe lasernauwkeurigheid. De nieuwste claim van de DGT is dus volledige handhaving, minimale discussie en geen vertrouwen in onofficiële veilige marges.

Wat is er veranderd?

  • Oude radars hadden meettoleranties, wat kleine buffers rechtvaardigde.

  • Nieuwe radars gebruiken sensoren met een hoge resolutie die margefouten elimineren.

  • Digitale tracking en datadeling zorgen voor directe registraties of overtredingen.

Dit maakt deel uit van een bredere DGT-strategie die de handhaving wil moderniseren, de verkeersveiligheid wil verbeteren en een boete wil opleggen als je 1 of 2 km te hard rijdt. De uitrol is al begonnen, dus de verwachting is dat het in Spanje eind 2025 wordt geïmplementeerd.

Waarom is dit belangrijk voor u?

Dit is meer dan alleen strengere handhaving; het is een mentaliteitsverandering, en dit betekent het voor u:

  • Geen snelheidsbuffers meer: ​​Rijdt u 121 km/u op een snelweg met een snelheid van 120 km/u? Dan krijgt u voortaan een boete.

  • Stadswegen: Die kleine extra 5 km in stedelijke gebieden glippen niet langer door onder de radar en ook hier krijg je een boete om 1 km/u te snel te rijden.

  • Meer boetes: sneller, zelfs met de nieuwe, verbeterde camera's en directe transmissie, kunt u die boete krijgen voordat u parkeert.

De DGT stelt dat dit geen strengere aanpak is; het is een technologische upgrade. Wat dat in werkelijkheid betekent, is dat als u 1 of 2 km boven de maximumsnelheid rijdt, de boetes non-stop zullen dalen.

Ze hopen het aantal ongelukken te verminderen en de snelheidsnaleving te standaardiseren. En dit zal ongetwijfeld veel mensen tegen de haren instrijken, want de boodschap is duidelijk: in 2025 bestaat er niet meer zoiets als iets meer dan de maximumsnelheid.

Kinderen in Spanje krijgen een tussenkomst van €100 voor een bril of contactlenzen

Goed nieuws voor gezinnen: als u kinderen onder de 16 jaar heeft die een bril of contactlenzen nodig hebben, heeft u binnenkort één zorg minder. De Spaanse overheid heeft zojuist een nieuw plan aangekondigd om de kosten van brillen op sterkte voor kinderen te dekken, precies op tijd voor het volgende schooljaar.

De nationale overheid wil er zo voor zorgen dat alle kinderen, ongeacht de financiële situatie van hun gezin, goed kunnen zien. Het maakt deel uit van een groter initiatief om de volksgezondheid te verbeteren en iedereen een eerlijke kans te geven op essentiële diensten.

Hoe de nieuwe regeling voor kinderen in Spanje werkt

Laten we het simpel houden. De overheid reserveert € 48 miljoen voor het project. Gezinnen hoeven geen eindeloze formulieren in te vullen of te wachten op een vergoeding. In plaats daarvan wordt er bij een bezoek aan een erkende opticien tot € 100 direct van de rekening afgetrokken voor de nieuwe bril of lenzen van uw kind, zonder gedoe of wachttijd.

Wie heeft er baat bij:

  • Elk kind jonger dan 16 jaar met een gediagnosticeerd zichtprobleem

  • Gezinnen die hun bril of contactlenzen kopen bij een opticien die is aangesloten bij de regeling

Om recht te hebben op de vergoeding, moet het kind met een voorschrift van de oogarts naar de opticien gaan, waarin het type zichtprobleem wordt vermeld en of het om de eerste bril gaat. De vergoeding blijft echter gelijk als de bril wordt vervangen. Als de rekening minder dan 100 euro bedraagt, betaalt het gezin niets, en als het meer is, betalen ze het verschil. Voor contactlenzen zijn de vloeistof en de eenheden die nodig zijn voor een jaar inbegrepen in de verzekering.

De hele regeling zou vóór de start van het schooljaar 2025-2026 in werking moeten treden. U heeft alleen een voorschrift nodig en een bezoek aan een deelnemende opticien, zo simpel is het.

Welke stappen moeten ouders nemen om de korting voor de bril voor hun kinderen te krijgen?

Heb je een kind dat een nieuwe bril of contactlenzen nodig heeft? Houd dan de updates van je lokale opticien of gezondheidscentrum in de gaten nu het nieuwe schooljaar nadert. Het doel is om het zo eenvoudig mogelijk te houden, dus zodra het programma van start gaat, hoef je alleen nog maar je brilvoorschrift te halen en naar een erkende winkel te gaan.

Het is goed nieuws voor gezinnen in heel Spanje en een herinnering dat de overheid soms echt met praktische oplossingen voor het dagelijks leven komt.

maandag 2 juni 2025

De Junta de Andalucía verlaagt de leeftijd voor borstkankerscreening voor vrouwen naar tussen de 40 en 45 jaar

Het regionale ministerie van Volksgezondheid in Andalusië gaat de leeftijd voor borstkankerscreening verlagen naar vrouwen tussen de 40 en 45 jaar, en ook naar vrouwen tussen de 71 en 74 jaar.

Daarnaast heeft de Junta het preventie- en diagnoseprogramma uitgebreid met 30 nieuwe mammografieapparaten met tomosynthese om jonge borsten "beter" te kunnen diagnosticeren. "We doen deze zeer belangrijke investering", aldus regionaal minister Rocío Hernández en ze benadrukte dat de investeringen met 400% zijn gestegen ten opzichte van voorgaande jaren, "zowel in procedures als in diagnostische en behandeltechnologieën".

In een interview bevestigde de minister de implementatie van CAR-T-therapie in het Hospital Virgen del Rocío. Tijdens de komende maanden komt er ook een vooruitgang in de protontherapie die een grotere precisie in de stralingsverdeling mogelijk maakt, waardoor schade aan gezond weefsel rond de tumor wordt verminderd. Die therapie komt zowel in Sevilla als in Málaga beschikibaar. "We willen deze behandelingen aanbieden in provincies waar ze voorheen niet beschikbaar waren", zegde ze.

Enkele maanden geleden heeft de Andalusische Dienst voor Volksgezondheid (SAS) de screening uitgebreid naar 49-jarige vrouwen. Tot die tijd was de screening alleen beschikbaar voor vrouwen tussen de 50 en 71 jaar. Daarnaast heeft de SAS 70 professionals opgeleid om te kunnen werken met de specifieke technieken waarmee deze tumoren eerder kunnen worden opgespoord. Geleidelijk aan zal de screening worden aangeboden aan vrouwen van 47 jaar en vervolgens aan vrouwen van 40 tot 45 jaar.

De kankerstrategie in Andalusiê

In 2021 lanceerde het regionale ministerie van Volksgezondheid en Consumentenzaken de Andalusische kankerstrategie, die pleit voor een alomvattende aanpak van de ziekte, met onder andere prioritaire aandacht voor vroege opsporing en het verkorten van wachttijden voor de resultaten van diagnostische procedures.

Er werd ook een communicatiecampagne gelanceerd met beschrijvende video's en getuigenissen over verschillende screeningsprogramma's (borst-, darm- en baarmoederhalskanker) om de risicogroep aan te moedigen deel te nemen aan de kankerscreening.

Tot de genomen maatregelen behoren het bevorderen van preventie en een gezonde levensstijl, een streven naar verbetering van vaccinatie en deelname aan screeningsprogramma's en inspanningen om de coördinatie tussen de eerstelijnszorg en de ziekenhuiszorg bij de behandeling van dit type patiënt te versterken.

Het bevordert ook een actieve opleidingscultuur onder de betrokken professionals, onderzoek naar de strijd tegen de ziekte en de gevolgen ervan, en de integratie van technologieën om de gezondheid van de bevolking te verbeteren. Het doel is om een ​​patiënt die geen waarschuwingssignalen vertoont, de zorg te bieden die hij of zij op elk moment nodig heeft.

Het programma voor vroege opsporing van borstkanker bestaat uit mammografieën en andere screeningsonderzoeken om de twee jaar, met als doel borstkanker te voorkomen en op te sporen, een van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen.

Tumoren die in een eerder stadium worden ontdekt, zijn kleiner en verspreiden zich minder snel naar lymfeklieren of andere organen, wat een effectievere en minder invasieve behandeling mogelijk maakt.

vrijdag 30 mei 2025

Het mysterie van de Diamond Lane: waarom dit EU-verkeersbord uw rijstijl kan veranderen



Als je een automobilist bent die van een Europese rondrit houdt, zie je misschien binnenkort iets nieuws opduiken op de Spaanse snelwegen: een verkeersbord met een witte ruit tegen een donkere achtergrond. Dit verkeersbord is gemakkelijk over het hoofd te zien, maar deze onopvallende vorm zou binnenkort een grote rol kunnen spelen in hoe we ons allemaal op het continent verplaatsen.

Wat zit er achter dit ruitvormige bord? De Europese Unie werkt momenteel aan een ingrijpende herziening van de verkeersregels in haar lidstaten. Het doel? De verkeersveiligheid verbeteren, files verminderen en de overstap naar duurzamer vervoer ondersteunen. Als onderdeel hiervan wil de EU verkeersborden uniform maken, inclusief het symbool voor de carril para vehículos de alta ocupación (VAO)-strook (carpoolstrook) dat al wordt gebruikt in steden zoals Parijs en Nîmes.

Wie mag de ruit gebruiken?

Op het eerste gezicht lijkt de ruit misschien wat mysterieus. Maar in Frankrijk en andere steden worden er speciale rijstroken gemarkeerd voor auto's met minstens twee personen in, wat in Spanje bekendstaat als een 'carril VAO' (Vehículo de Alta Ocupación). Deze VAO-stroken zijn ontworpen om meer mensen samen te laten rijden, wat betekent dat er minder auto's zijn, minder vervuiling en een soepelere reis voor iedereen.

Maar daar blijft het niet bij. In Frankrijk mogen ook elektrische voertuigen met een 'Cero'-sticker, taxi's en bepaalde toegestane voertuigen naar binnen. Hightech camera's en sensoren houden deze rijstroken nauwlettend in de gaten, dus als u in de verleiding komt om alleen naar binnen te glippen, denk dan nog eens goed na! Betrapt worden kan leiden tot een flinke boete.

Waarom Spanje (en de rest van Europa) zich binnenkort zou kunnen aansluiten

De DGT (de Spaanse verkeersautoriteit) heeft serieuze interesse getoond in de invoering van dit ruitsymbool als onderdeel van haar streven naar modernisering van de verkeersregels en harmonisering met Europa. Er wordt zelfs gesproken over de mogelijkheid om de ruit niet alleen op verticale borden te laten verschijnen, maar ook direct op het asfalt te laten schilderen, zodat glashelder is wie deze speciale rijstroken mag gebruiken.

Wat is het nut hiervan?

Het doel is om het voor automobilisten gemakkelijker te maken om zonder verwarring de grens over te steken, en om groene initiatieven en slimme mobiliteit in de hele EU te ondersteunen. Het gaat ook niet alleen om verkeersborden. De EU plant een reeks hervormingen, van het uniformeren van boetesystemen tot de invoering van een digitaal EU-rijbewijs, waardoor het leven op de weg eenvoudiger wordt voor iedereen die zonder stapels papierwerk van Spanje naar Duitsland wil reizen. Dat pilotprogramma start in 2025.

Wat moeten automobilisten doen als ze het bord met de ruitvormige rijstrook zien?

Op dit moment zul je waarschijnlijk niet veel van deze borden op Spaanse wegen zien. Maar het advies van verkeersexperts is simpel: maak je vertrouwd met de ruit. Als je hem ziet, onthoud dan: deze rijstroken zijn gereserveerd. Laat je niet betrappen op alleen rijden, anders riskeer je boetes, vooral nu Spanje, net als Frankrijk, geautomatiseerde controles invoert.

Airbnb weigert de 66.000 huurwoningen in Spanje van zijn site te verwijderen, en gaat in beroep tegen uitspraak van de rechtbank

Airbnb heeft onlangs aangekondigd in beroep te gaan tegen een uitspraak van het Spaanse hooggerechtshof, waarin het platform voor kortetermijnverhuur wordt gelast bijna 66.000 advertenties van zijn website te verwijderen.

De Spaanse overheid heeft opgeroepen tot verwijdering van de advertenties omdat ze in strijd zijn met de regelgeving voor toeristische accommodaties.

De Spaanse minister van Sociale Rechten, Consumentenzaken en Agenda 2030, Pablo Bustinduy, zegde dat de betreffende huurwoningen "verschillende normen inzake huisvesting voor toeristisch gebruik hadden geschonden". Volgens het ministerie hadden de woningen die van het Airbnb-platform verwijderd moesten worden, geen licentienummer, een onjuist nummer of de juridische status van de eigenaar niet gespecificeerd, waaruit bleek of de huurder professioneel of als particulier huurde.

Huisvesting is momenteel een nationale zorg onder Spanjaarden vanwege de sterk stijgende huurprijzen, met name in grotere steden.

Bij het bevestigen van haar hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank, zegde Airbnb dat de overheid geen bewijs had geleverd van overtreding van de regels door verhuurders.

Airbnb verwees ook naar een uitspraak uit 2022 van het Spaanse Hooggerechtshof, waarin werd geoordeeld dat de verantwoordelijkheid voor de informatie over de advertenties bij de verhuurder van elke accommodatie ligt, niet bij het bedrijf, dat een "neutrale tussenpersoon" was en geen aanbieder van onroerend goed.

De Spaanse overheid besloot de bijna 66.000 accommodaties van Airbnb te verwijderen omdat ze de regelgeving voor toeristische accommodaties overtraden.

Strengere regels lossen woningcrisis niet op

De afgelopen jaren heeft Spanje steeds strengere regels ingevoerd voor kortetermijnverhuur om woningtekorten, verstoringen in de gemeenschap en zorgen over verzadiging van het toerisme aan te pakken. De nieuwe maatregelen omvatten:

  • Regionale en gemeentelijke beperkingen: Steden zoals Barcelona en Madrid hebben bestemmingsplannen ingevoerd die het aantal kortetermijnverhuur in specifieke gebieden beperken.

  • Vergunningsvereisten: Verhuurders moeten een vergunning verkrijgen om legaal te kunnen opereren, een proces dat kostbaar en tijdrovend kan zijn.

  • Administratieve boetes: Verhuurders die zich niet aan de regels houden, krijgen te maken met forse boetes, wat een klimaat van onzekerheid creëert voor zowel vastgoedbeheerders als incidentele verhuurders.

Het Spaanse Hooggerechtshof heeft zojuist de regels van het huren en verhuren hertekend

Eindelijk is de kogel door de kerk. Als u een woning in Spanje bezit, kent u waarschijnlijk iemand die een nachtmerrie-huurder heeft gehad. ...