dinsdag 3 juni 2025

In Spanje is de 5 en de 7 procent regel afgeschaft: de boetes voor te hard rijden zijn strenger geworden

Spaanse automobilisten hanteren al jaren een onuitgesproken motto: rijd een beetje harder, dan is het prima. Of het nu 5 km/u in de stad was of 7% op de snelweg, deze speling stond bekend als de "regla del 5 y 7" en werd een landelijk vangnet.

Maar nu is die regel verdwenen.

De DGT heeft officieel de rem gezet op deze onofficiële regel. Nu krijgen snelheidscamera's een update, en pas op, ze registreren de juiste snelheid.

Wat was deze bewuste regel?

Hij stond niet in de wet, maar was wel algemeen bekend. Op wegen met een snelheidslimiet van 100 km/u werden radarboetes vaak opgelegd bij een snelheid van rond de 107 km/u, een marge van 7%. Op snelwegen met een snelheidslimiet van 120 km/u werd het 128 km/u, en binnenstedelijke wegen hadden een vergelijkbare marge maar dan van van 5 km/u.

Automobilisten behandelden deze cijfers als de waarheid, in de veronderstelling dat de radar ingebouwde foutmarges had. Eerlijk is eerlijk, de oude radartechnologie was niet perfect, dus die marge werd op de een of andere manier in rekening gebracht. Maar dat was in het verleden.

Nieuw Radars laten geen ruimte voor excuses.

De Dirección General de Tráfico installeert nu meer dan 1300 nieuwe generatie snelheidscamera's in heel Spanje. Deze apparaten zijn veel nauwkeuriger en meedogenlozer. Je kunt nu een boete krijgen voor slechts 1 of 2 km/u boven de toegestane snelheid.

Het vage grijze gebied is voorbij. Er is nu de nieuwe lasernauwkeurigheid. De nieuwste claim van de DGT is dus volledige handhaving, minimale discussie en geen vertrouwen in onofficiële veilige marges.

Wat is er veranderd?

  • Oude radars hadden meettoleranties, wat kleine buffers rechtvaardigde.

  • Nieuwe radars gebruiken sensoren met een hoge resolutie die margefouten elimineren.

  • Digitale tracking en datadeling zorgen voor directe registraties of overtredingen.

Dit maakt deel uit van een bredere DGT-strategie die de handhaving wil moderniseren, de verkeersveiligheid wil verbeteren en een boete wil opleggen als je 1 of 2 km te hard rijdt. De uitrol is al begonnen, dus de verwachting is dat het in Spanje eind 2025 wordt geïmplementeerd.

Waarom is dit belangrijk voor u?

Dit is meer dan alleen strengere handhaving; het is een mentaliteitsverandering, en dit betekent het voor u:

  • Geen snelheidsbuffers meer: ​​Rijdt u 121 km/u op een snelweg met een snelheid van 120 km/u? Dan krijgt u voortaan een boete.

  • Stadswegen: Die kleine extra 5 km in stedelijke gebieden glippen niet langer door onder de radar en ook hier krijg je een boete om 1 km/u te snel te rijden.

  • Meer boetes: sneller, zelfs met de nieuwe, verbeterde camera's en directe transmissie, kunt u die boete krijgen voordat u parkeert.

De DGT stelt dat dit geen strengere aanpak is; het is een technologische upgrade. Wat dat in werkelijkheid betekent, is dat als u 1 of 2 km boven de maximumsnelheid rijdt, de boetes non-stop zullen dalen.

Ze hopen het aantal ongelukken te verminderen en de snelheidsnaleving te standaardiseren. En dit zal ongetwijfeld veel mensen tegen de haren instrijken, want de boodschap is duidelijk: in 2025 bestaat er niet meer zoiets als iets meer dan de maximumsnelheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het Spaanse Hooggerechtshof heeft zojuist de regels van het huren en verhuren hertekend

Eindelijk is de kogel door de kerk. Als u een woning in Spanje bezit, kent u waarschijnlijk iemand die een nachtmerrie-huurder heeft gehad. ...