donderdag 12 juni 2025

Er komt een einde aan de gratis treinreizen aan de Costa del Sol

De dagen van gratis door de overheid gesubsidieerde reiskaarten voor het openbaar vervoer in Spanje zijn geteld. In september 2022 heeft het nationale ministerie van Transport een buitengewone maatregel ingevoerd, met als doel mensen aan te moedigen om terug te keren naar het openbaar vervoer na de Covid-19-pandemie; Dat heeft de overheid gedaan door de seizoenskaarten van Renfe's Cercanías (korte afstand) en middel langeafstandstreinen te subsidiëren. De maatregel, die per 1 juli wordt opgeheven, omvat ook de 50% korting op EMT- en Consorcio-bussen, evenals op de metrodiensten.

Zoals gezegd zal dit allemaal binnen een paar weken veranderen. De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe heeft zojuist de nieuwe Cercanías-tarieven aangekondigd, die ook door de staat zullen worden gesubsidieerd, zij het in mindere mate. Vanaf 1 juli moet een deel van de pas door de passagier worden betaald. De maandpas, de meest populaire, zal dan 20 euro kosten. Het kan tot tien dagen vóór het eerste gebruik via de gebruikelijke kanalen worden gekocht en is geldig voor alle zones, in alle gebieden.

Ook komt er een jongerenmaandpas, die gekocht kan worden door jongeren van 15 tot en met 26 jaar. De prijs voor deze kaart bedraagt ​​10 euro. Kinderen jonger dan 15 jaar reizen gratis en hun pas is geldig tot het einde van het jaar.

Voor degenen die slechts af en toe de trein gebruiken, is er een tienrittenkaart beschikbaar. De prijs zal afhangen van de zones binnen het specifieke gebied waar de gebruiker naartoe wil reizen. Het voordeel van deze pas is dat deze niet gepersonaliseerd is en door twee of meer personen kan worden gedeeld. De geldigheidsduur bedraagt ​​één jaar vanaf de datum van aankoop.

Gratis reiskaarten

De gratis reiskaarten hebben hun missie ruimschoots vervuld. Niet alleen is het gebruik van het openbaar vervoer hersteld, na een periode van drastische daling als gevolg van de angst voor de verspreiding van het coronavirus. De twee forensenlijnen in de provincie Málaga (C1 en C2) hebben vorig jaar ook alle passagiersrecords gebroken, met 17.128.000 passagiers (de overgrote meerderheid daarvan op de Costa-lijn, hoewel de diensten in de Guadalhorce-vallei ook sterk zijn gestegen).

Dit is een stijging van 6,6% vergeleken met 2023, dat volgens gegevens van het Ministerie van Transport (16,06 miljoen) al het beste jaar was sinds de inhuldiging ervan.

Gratis tot 14 jaar

Het nieuwe plan van de regering voor speciale subsidies voor het openbaar vervoer zal ook betrekking hebben op de EMT-bussen van Málaga. Vorig jaar bereikte ook het busvervoer in de stad een historische mijlpaal van ruim 50 miljoen passagiers. Volgens de nieuwe regelgeving reizen kinderen tot 14 jaar vanaf 1 juli gratis, met subsidies van het Ministerie van Verkeer. Er wordt geschat dat er 75.000 begunstigden zullen zijn van de maatregel, die dinsdag werd gepresenteerd door de burgemeester van Málaga, Francisco de la Torre, mobiliteitsraadslid Trinidad Hernández en EMT-manager Miguel Ruiz.

Hetzelfde zal gelden voor de metro van Málaga. Volgens de regionale regering van Andalusië zal het metrovervoer ook gratis zijn voor jongeren. De regionale minister van openbare werken, kondigde deze maatregel aan, samen met de voortzetting van aanvullende subsidies voor alle gebruikers van openbaar vervoer in Andalusië.

In dit geval zijn er drie soorten kortingen, waarvan twee voor jongeren. Naast het gratis tarief voor kinderen onder de 14 jaar, geldt er een korting van 50% voor jongeren onder de 30 jaar, op voorwaarde dat ze in het bezit zijn van de jeugdvervoerkaart uitgegeven door de regionale overheid (Junta de Andalucía). Er geldt nog steeds een extra korting voor alle gebruikers van de Andalusische consortiumkaarten, metropassen en intercity-passen voor meerdere reizen. De korting bedraagt ​​vanaf 1 juli 40% (20% bij de betreffende gebruikersafdeling en de overige 20% bij het Ministerie van Verkeer).

Overheid verhoogt AP7 tol met 62%

De lokale overheid van Marbella heeft er bij de centrale overheid op aangedrongen een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar het vrijgeven van de tolweg AP-7 Costa del Sol, terwijl zij een stijging van de tolprijzen met 62 procent voor het zomerseizoen veroordeelt.

Tijdens een persconferentie bestempelde de woordvoerder de AP-7-tolheffing als ‘de duurste van Spanje’, waarbij hij de verhoging ‘beledigend en beschamend’ noemde en de regering ervan beschuldigde inwoners en werknemers in de regio te ‘wurgen’.

Zo zijn de tolprijzen vanaf 1 juni aanzienlijk gestegen. Het Calahonda-traject is gestegen van € 5,50 naar € 8,90, terwijl de tol voor San Pedro nu meer dan € 6 bedraagt. Tijdens deze persconferentie gaf men een treffend voorbeeld: een werknemer die dagelijks van San Pedro naar Málaga pendelt, zou te maken krijgen met maandelijkse tolkosten van meer dan € 500. Met het gemiddelde salaris in Málaga van € 1.436 vertegenwoordigt dit ruim 30 procent van het inkomen van een werknemer, wat een enorm zware financiële last voor gezinnen legt.

Regering wordt ervan beschuldigd te profiteren van de tolweg aan de Costa del Sol

De regeringswoordvoerder bekritiseerde de centrale overheid omdat zij jaarlijks meer dan 30 miljoen euro opstrijkt van de AP-7-tolheffingen zonder te herinvesteren in de infrastructuur van de Costa del Sol, bijvoorbeeld door de treinverbinding vanuit Fuengirola uit te breiden. Hij zei dat de snelweg A-7, een gratis alternatief, steeds meer overbelast raakt waardoor bewoners gedwongen worden de dure AP-7 te gebruiken, wat de overheidsinkomsten verder vergroot.

De woordvoerder wees ook op regionale verschillen en merkte op dat tolwegen in Galicië, Alicante en León aanzienlijke subsidies of liberalisering ontvangen, terwijl de Costa del Sol jaar na jaar wordt verwaarloosd.

In 2024 beloofde het ministerie van Transport een kortingssysteem voor AP-7-tolgelden te onderzoeken en stelde het € 1 miljoen aan subsidies voor na ontmoetingen met burgemeesters van de Costa del Sol.

Maar deze kortingen zouden deze zomer niet van toepassing zijn, waardoor pendelaars geen verlichting zullen hebben.

De gemeenteraad van Marbella eist nu de volledige liberalisering van de AP-7 en, in de tussentijd, een sterker kortingssysteem, vergelijkbaar met dat in Galicië en León.

Men roept nu op tot een eerste studie om de economische haalbaarheid van liberalisering te beoordelen, inclusief de kosten voor het compenseren van de exploitant van de infrastructuur of het ontwikkelen van nieuwe wegen.

zaterdag 7 juni 2025

Spanje heeft een van de hoogste immigratiecijfers in de EU

Spanje heeft een van de hoogste aantallen buitenlandse immigranten en die cijfers liggen aanzienlijk hoger dan in andere Europese landen, waaronder Frankrijk, Italië en Duitsland.

Uit gegevens die de Bank van Spanje in haar laatste economische bulletin heeft verstrekt, blijkt dat alleen in kleinere landen zoals Malta, Cyprus en Luxemburg er hogere percentages nieuwe buitenlanders in hun land arriveren dan in Spanje.

Uit de door de uitgevende instantie opgestelde tabellen blijkt dat Spanje het land van de Europese Unie was met de hoogste relatieve instroom in 2023. Het cijfer bedroeg 24 immigranten per 1.000 inwoners, vergeleken met 5 in Frankrijk en 6 in Italië. In die zin bepalen zowel de geografische nabijheid als de culturele nabijheid, wat het delen van een taal of religie, historische banden uit een koloniaal verleden of bilaterale overeenkomsten met zich meebrengt, de plaatsen van herkomst.

In het geval van Spanje zijn Latijns-Amerikaanse landen de belangrijkste bron van buitenlandse immigranten, hoewel de nabijheid van Spanje en de banden met Marokko ook bijdragen aan een aanzienlijke immigratie uit dat land.

Spanje moet het sterftecijfer tegengaan

Immigratie is een bepalende factor geworden in sommige landen, zoals Spanje, waar het sterftecijfer onder staatsburgers hoger is dan hun geboortecijfer.

De Spaanse bevolking groeit dankzij de regelmatige toestroom van buitenlanders, meestal op basis van arbeidscontracten. In april 2025 bedroeg de totale Spaanse bevolking 49.153.849. Er zijn bijna 430.000 mensen meer dan een jaar geleden.

Uit gegevens van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (INE) blijkt dat er de afgelopen twaalf maanden bijna vijf buitenlanders waren voor elke Spanjaard die in de bevolkingsstatistieken was geregistreerd.

In andere Europese landen zullen de bevolkingskrimp en de vergrijzing veel drastischer maatregelen vergen, zoals bezuinigingen op de verzorgingsstaat of een exponentiële stijging van de schulden.

Ook om het hoge aantal nieuw gepensioneerden tegen te gaan

Zelfs in Spanje zal een aanzienlijke toename van de immigratie nodig zijn om de massale pensionering van de babyboomgeneratie, de grootste en dichtstbevolkte generatie met een lange carrière als bijdrager, tegen te gaan.

Ondanks plannen om de status van 900.000 buitenlanders die illegaal in het land verblijven te regulariseren, zal Spanje volgens Eurostat tegen 2050 naar verwachting bijna 280.000 inwoners verliezen.

Het geboortecijfer van de buitenlandse bevolking, die aanzienlijk jonger is dan dat van de Spaanse bevolking, compenseert de daling van de vruchtbaarheid. De assimilatie van gewoonten en verschillende levensstijlen en omstandigheden zal het totale geboortecijfer echter geleidelijk verlagen. Dit zal het aantrekken van meer buitenlandse inwoners noodzakelijk maken om het huidige welzijnsniveau te behouden en de pensioenen van degenen die de pensioengerechtigde leeftijd bereiken te garanderen.

Spanje bevestigt de data voor de uitbetaling van de pensioenbonus in 2025

Goed nieuws voor miljoenen gepensioneerden in heel Spanje: de eerste extra pensioenbetaling van 2025 is nu officieel bevestigd en komt net op tijd om de spanning in de aanloop naar de zomer te verlichten.

Of het nu gaat om een ​​vakantie, het afbetalen van rekeningen of gewoon financieel op adem komen, dit extra geld is voor velen een welkome opsteker.

Wanneer is de pensioenbonus voor 2025 verschuldigd in Spanje?

Het Spaanse sociale zekerheidskantoor heeft de officiële data vastgesteld voor de eerste pensioenbonus van het jaar. De extra betaling, die gelijk staat aan een extra maand pensioen, zal plaatsvinden tussen 21 en 25 juni 2025. Maar als je bij een bank zit die doorgaans eerder uitbetaalt, zou het zelfs eerder op je rekening kunnen verschijnen.

Veel banken in Spanje hebben de neiging om pensioenbetalingen vervroegd vrij te geven, vooral als het om deze bonusmaanden gaat. In sommige gevallen ontvangen gepensioneerden hun geld enkele dagen vóór de officiële periode. Het is dus de moeite waard om bij uw bank of spaarapp na te gaan wanneer uw overboeking wordt verwacht.

Deze halfjaarlijkse bonus, die ook in december wordt uitbetaald, maakt deel uit van een al lang bestaand systeem in Spanje, waarbij gepensioneerden veertien betalingen per jaar ontvangen in plaats van twaalf. Het is niet bepaald een ‘geschenk’, meer een gesplitst systeem dat pensioenrechten in extra termijnen verdeelt. Maar voor velen voelt het als een goed getimede reddingslijn.

Hoeveel bedraagt ​​de pensioenbonus voor 2025 in Spanje?

Dat hangt af van uw persoonlijke situatie. Niet elke gepensioneerde krijgt hetzelfde bedrag, maar hier is een ruwe indicatie van wat u in 2025 kunt verwachten:

  • Als u 65 jaar of ouder bent en een echtgenoot ten laste heeft, wordt uw totale jaarlijkse pensioen vastgesteld op € 15.786,40, wat betekent dat elke maandelijkse betaling, inclusief de bonus, ongeveer € 1.127,60 bedraagt.

  • Als u geen gezinsleden heeft, bedraagt ​​uw jaartotaal € 12.241,60, of ongeveer € 874,40 per maand.

  • Gepensioneerden jonger dan 65 jaar kunnen afhankelijk van hun individuele omstandigheden tussen de € 10.824,80 en € 15.786,40 per jaar ontvangen.

Dus wanneer de bonus van juni aankomt, dan ontvangt u feitelijk een tweede volledig maandelijks pensioen, waardoor uw inkomen voor die maand wordt verdubbeld. Voor veel gepensioneerden gaat dit extra geld rechtstreeks naar essentiële zaken: huur, boodschappen, medische rekeningen of misschien gewoon iets leuks voor een keer.

Wie komt in Spanje niet in aanmerking voor de pensioenbonus 2025?

Er is een addertje onder het gras en het verrast mensen vaak. Als u een pensioen ontvangt vanwege een arbeidsongeval of een beroepsziekte, wordt uw betaling iets anders afgehandeld. In plaats van een eenmalige bonus in juni en december, wordt uw pensioen gelijkmatig verdeeld over twaalf maanden. Dat betekent dat u deze zomer geen “extra” uitkering ziet, maar maakt u zich geen zorgen: uw totale jaarinkomen is nog steeds hetzelfde.

Dit is allemaal vastgelegd in het systeem, maar het is gemakkelijk om te vergeten of te missen. Elk jaar vragen sommige mensen zich af waarom hun buurman een dubbele betaling kreeg en zij niet. Als uw pensioen gekoppeld is aan een arbeidsongeval, is dat waarschijnlijk de reden.

Waarom de pensioenbonus voor 2025 cruciaal is voor gepensioneerden in Spanje

Nu de kosten van levensonderhoud nog steeds stijgen en de energierekeningen de vaste inkomens onder druk zetten, kon deze bonus niet op een beter moment komen. Voor veel gepensioneerden is het niet alleen nuttig, het is absoluut essentieel. Zelfs met de recente aanpassingen van de pensioenen om de inflatie aan te passen, besteden veel huishoudens nog steeds elke euro aan geld.

De bevestiging van de sociale zekerheid geeft mensen de tijd om wat gemakkelijker te plannen, te budgetteren en te ademen. Of dat nu betekent dat ze achterstallige uitgaven moeten inhalen of gewoon genoeg moeten hebben om van de zomer te genieten.

Dus als je op bevestiging hebt gewacht, het is officieel: je eerste bonus voor 2025 is onderweg. En afhankelijk van uw bank kunt u het zelfs een paar dagen eerder ontvangen.


Een eenvoudige Spaanse methode om muggen binnenshuis te elimineren

De zomer staat voor de deur en in Spanje betekent dit open ramen en deuren, lange avonden en helaas veel muggen. Muggen zijn een punt van zorg, aangezien chemische sprays en plug-ins de huidige markt domineren, vooral in de schappen van supermarkten. Een groot aantal mensen heeft zich tot een eenvoudigere en veiligere oplossing gewend, namelijk een zelfgemaakte muggenval die van nature goedkoop en verrassend effectief is.

De natuurlijke oplossing

Deze zelfgemaakte oplossing is in heel Spanje populair geworden dankzij de veiligheid en eenvoud. In tegenstelling tot chemische insectenwerende middelen maakt deze oplossing gebruik van basisingrediënten uit de keuken, waardoor het ideaal is voor zowel gezinnen als kinderen.

Wat heb je nodig:

  • Eén kopje water

  • Twee eetlepels suiker

  • Drie eetlepels appelazijn

  • Eén eetlepel afwasmiddel

Om het klaar te maken is dit de eenvoudigste manier:

  • Meng alle ingrediënten in een pot of kleine kom

  • Roer tot de suiker volledig is opgelost.

Muggen worden over het algemeen aangetrokken door de geur van suiker en azijn. Ze worden dus aangetrokken door de kom, en zodra ze landen, zal de zeep dat vloeibare oppervlak breken, waardoor ze zullen zinken en verdrinken, waardoor het een effectieve valstrik wordt die stilletjes op de achtergrond werkt terwijl jij je klusjes doet.

De beste plekken om de pot te plaatsen

Om het beste uit deze zelfgemaakte methode te halen, plaatst u de oplossing strategisch rond uw huis, met name:

  • In de buurt van ramen of balkondeuren

  • Slaapkamers voordat u gaat slapen

  • Schaduwrijke hoeken

  • Plaats het potje niet te dicht bij ventilatoren of open vuur

Binnen een paar uur zul je merken dat insecten naar die kom worden getrokken. Het oppervlak kan meerdere muggen bevatten, wat een duidelijke indicatie is dat het werkt. Vervang het mengsel dus elke twee tot drie dagen voor blijvende effectiviteit.

Een oplossing zonder chemicaliën

In een seizoen waarin insecticiden vaak de lucht vullen, is deze doe-het-zelf-methode verfrissend anders. Het middel is eenvoudig, betaalbaar en gebaseerd op het natuurlijke principe en geeft het een gemakkelijke overwinning voor zomercomfort voor iedereen.

Ontmoetingen met everzwijnen, wat je wel en niet moet doen

Recente incidenten in de provincie Málaga, waaronder vier mensen die gewond raakten bij een verkeersongeval nadat ze een wild zwijn hadden aangereden op de A-7 in Rincón de la Victoria, een zwijn dat door het stadscentrum van Málaga dwaalde, een ander incident waarbij een hond werd verscheurd aan de rand van de stad Málaga, en een kudde die de evacuatie van een kinderpark veroorzaakte, benadrukken een groeiend probleem. Wilde zwijnen raken eraan gewend om stedelijke gebieden binnen te komen vanwege de schaarste aan voedsel in hun natuurlijke habitat.

Het Don Animal Protection Centre in Rincón de la Victoria biedt kritisch advies voor het veilig omgaan met deze ontmoetingen.

Bovenal benadrukken de experts dat mensen niet moeten vluchten. Kalm blijven en langzaam achteruit gaan is de sleutel tot het vermijden van een mogelijke aanval. Als je een zwijn nadert of probeert te aaien, riskeer je fysieke schade, omdat deze dieren onvoorspelbaar kunnen zijn. Er bestaat ook de mogelijkheid dat ze ziekten bij zich dragen die mogelijk overdraagbaar zijn op mensen. Bewaar in plaats daarvan een veilige afstand, vermijd oogcontact en neem voor hulp contact op met de lokale politie, Guardia Civil (Seprona) op 062, of het Centro de Coordinación de Emergencias 112

Ga weg van everzwijnen, vermijd elk contact, ren niet

Seprona, de dierenbeschermingsafdeling van de Guardía Civil, hanteert een veilig protocol om de zwijnen terug te leiden naar hun natuurlijke habitat, waarbij gebruik wordt gemaakt van dierenwelzijnstechnieken om de dieren aan te moedigen vrijwillig stedelijke gebieden te verlaten. Methoden zijn onder meer geurwerende middelen, infraroodapparaten of gecontroleerde geluidsafschrikmiddelen zoals ontploffingen. Als dit niet lukt, wordt er gebruik gemaakt van verdoving en gevangenneming, conform de afspraken met de gemeentes van Axarquía.

Everzwijnen vallen zelden aan, tenzij ze gewond raken of hun jongen beschermen, dus provocatie moet worden vermeden. Het voeren of gooien met voorwerpen zoals stokken of stenen kan agressie veroorzaken.

Deskundigen benadrukken het respect voor wilde dieren en dringen er bij het publiek op aan kalm te blijven en een veilige afstand te bewaren om te voorkomen dat de dieren schrikken, en om zowel de menselijke veiligheid als die van de zwijnen te garanderen.

vrijdag 6 juni 2025

De crisis in de Spaanse kosten van levensonderhoud vertraagt en de inflatie daalt onder de 2%

De inflatie in Spanje daalde in mei naar 1,9%, het laagste niveau sinds oktober vorig jaar.

Volgens het Spaanse Nationaal Instituut voor de Statistiek (INE) duidt deze lichte daling op een derde maand op rij van dalende inflatie. Niet alleen de voedselprijzen zouden in theorie een adempauze kunnen krijgen, ook vrije tijd, cultuur, transport en elektriciteitskosten maken allemaal deel uit van de grote vertraging. Maar hoewel de kerncijfers er goed uitzien, suddert de kerninflatie in Spanje, die volatiele posten zoals energie en voedsel buiten beschouwing laat, nog steeds rond de 2,1%.

Dat is net boven de gouden regel van de Europese Centrale Bank van 2% voor prijsstabiliteit.

Olielozingen en Trump-enthousiasme

Ander nieuws dat de gemoederen verhitte: de olieprijzen daalden zienderogen toen er geruchten gingen dat OPEC+ in juli mogelijk 411.000 vaten extra per dag zou produceren. De WTI-olie daalde met meer dan 1,5% tot $ 60,20 (€ 55,30) per vat, terwijl de Brent-olie onder de $ 63 (€ 57,90) zakte.

En net toen je dacht dat de gemoederen bedaard zouden zijn, haalde Donald Trump uit naar China en beschuldigde Peking ervan het handelsverdrag te schenden, wat leidde tot angst voor een nieuwe importheffing.

Wat dit allemaal betekent voor uw portemonnee

De kosten van levensonderhoud in heel Europa vertonen tekenen van verlichting nu de inflatie begint af te nemen. Een daling van de inflatie betekent echter niet altijd dat de kosten van levensonderhoud over de hele linie dalen, sommige basisbehoeften blijven hardnekkig hoog.

Nu de inflatie in de eurozone afneemt en Spanje onder de 2%-optimum zakt, zullen huishoudens mogelijk wat minder pijn ervaren bij de pomp, de kassa en op boekingssites. Maar de hardnekkige kerninflatie en de wereldwijde economische onrust betekenen dat het te vroeg is om de bubbel te laten barsten.

De volgende stap van de ECB zal cruciaal zijn. Als de rente wordt verlaagd, kan lenen goedkoper worden maar te veel te snel kan de prijs weer opwarmen.

Hoewel de inflatie is afgenomen, blijven de totale kosten van levensonderhoud drukken op huishoudens en kleine bedrijven.

Fietsen in Spanje? De politie treedt streng op met boetes tot €1.000 voor overtreders.

In gans Spanje zijn er verkeersregels, zelfs voor tweewielers. En hoewel fietsers vaak vrijuit gaan, kunnen degenen die de wet overtreden boetes krijgen die hun de adem zullen afsnijden en die wel tot € 1.000, om precies te zijn.

De Spaanse verkeersautoriteit, de DGT (Dirección General de Tráfico), heeft het rijseizoen voor overtreders geopend. Van helmen tot koptelefoons, van drank tot fietsverlichting, dit is waarvoor je op de fiets betrapt kunt worden.

Dronken en betrapt: Fietsen onder invloed kan je € 1.000 kosten

Laten we beginnen met de belangrijkste: alcohol. Het zijn niet alleen automobilisten die een blaastest moeten ondergaan. Fietsers in Spanje kunnen en worden ook aangehouden. Als je meer dan 0,25 mg/l blaast, kan de Guardia Civil je een boete van € 500 tot € 1.000 geven, zelfs als je geen rijbewijs hebt.

Je bent dan wel geen punten kwijt maar wel een hoop euro's. Dus, als je van de kroeg naar huis fietst en denkt dat het de "veilige" optie is... dan is het misschien wel het duurste biertje dat je ooit hebt gedronken.

Zonder licht rijden? Dat is €200 weggegooid.

Fiets je in het donker? Vergeet je lichten niet. Als je betrapt wordt zonder goede verlichting wanneer dat vereist is, krijg je een boete van €200. Reflectoren en zichtbaarheid zijn niet alleen voor de sier, ze zijn de wet.

Geen rekening houden met een zebrapad? Denk nog eens na.

Als u op een fiets bent en een zebrapad nadert, moet u afstappen. Doet u dat niet? Dan kost dat u €200. Het is het soort fout dat twee seconden duurt en u tweehonderd euro kost.

Geen helm dragen, geen excuus, tenzij het enorm warm is

Fietsen op de hoofdwegen zonder helm? Dat levert je nog eens € 200 boete op, tenzij je een lange klim maakt, het naar Spaanse maatstaven bloedheet is of je een medische vrijstelling hebt. Anders: zet hem op of betaal.

Baby's mee? Lees de kleine lettertjes

Wil je met je kind mee op de weg fietsen, omringd door auto's? Je hebt geluk, het mag. Maar je mag maar één kind onder de 7 jaar vervoeren, en alleen als die in een goedgekeurd kinderzitje zit. Want; veiligheid gaat boven alles. Maar doe je het verkeerd, dan krijg je € 100 boete.

Leg je telefoon weg en doe je koptelefoon af

Fietsen terwijl je telefoneert of muziek luistert via je koptelefoon is absoluut. Doe een van beide en je riskeert nog eens € 200 boete.

Hoe kan je geld verliezen met een fiets?

Hoewel er geen aparte wet is voor fietsers, heeft de DGT een aantal regels opgesteld die fietsers moeten volgen of anders betalen ze een prijs. Deze omvatten alles van fietsen op trottoirs (niet toegestaan ​​tenzij gemarkeerd), het volgen van de verkeerslichten en het gebruiken van aangewezen fietspaden waar nodig.

De boodschap? Een fiets is misschien klein, maar de boetes zijn hoog.

De hoogste boetes voor fietsers in Spanje in één oogopslag:

  • Fietsen onder invloed (> 0,25 mg/l) € 500–€ 1.000

  • Geen helm op de weg (indien vereist) € 200

  • Geen verlichting indien nodig € 200

  • Niet afstappen bij zebrapaden € 200

  • Gebruik van mobiele telefoon of koptelefoon tijdens het fietsen € 200

  • Een kind op de fiets vervoeren zonder toestemming € 100

Blijf scherp, nuchter en energiek

Fietsen in Spanje kan een droom zijn, zonneschijn, uitzichten, geen benzinekosten. Maar als je de regels behandelt alsof ze niet voor jou gelden, kun je een heel ander soort tocht verwachten: eentje die rechtstreeks je portemonnee raakt.

Dus of je nu een zondagsfietser bent of een dagelijkse forens, de Spaanse verkeersautoriteiten geven een duidelijke boodschap af: respecteer de weg en andere voertuigen, respecteer voetgangers, volg de regels en drink niet als je nog moet rijden.

Want op de Spaanse wegen van vandaag kijken verkeersagenten net zo goed naar het zadel als naar het stuur.

Meer informatie over fietsen in Spanje kan men vinden op Verblijven in Spanje.

De unieke registratiecode voor kortetermijnverhuur die broodnodig is vanaf 1 juli 2025

1. Algemeen

Spanje staat bekend voor het rustig leven en doet je verlangen om hier voorgoed naartoe te verhuizen maar ook op toeristisch vlak scheert het land hoge toppen. Het is geen wonder dat iedereen tegenwoordig een appartement, villa of zelfs een logeerkamer via Airbnb verhuurt. Maar vanaf deze zomer verandert er van alles voor verhuurders, en als je je verhuur legaal wilt houden (en je gasten tevreden wilt houden), zul je je moeten aanpassen aan de nieuwe Spaanse regels voor kortetermijnverhuur.

Vanaf 1 juli 2025 heeft iedereen die zijn woning, of zelfs maar een kamer, voor korte termijn in Spanje verhuurt een gloednieuwe, officiële registratiecode nodig. Deze regel is niet alleen een Spaanse aangelegenheid. Hij komt rechtstreeks uit de Europese Unie, en ja, de overheid neemt hem serieus.

Hierna kan je alles vinden wat u moet weten zodat u uw code kunt krijgen, uw boekingsagenda open kunt houden en weer kunt doen waar u van houdt, gasten van over de hele wereld verwelkomen.

2. Wat is er nieuw voor kortetermijnverhuur?

Ten eerste: dit geldt niet alleen voor grote verhuurders of makelaars. Als je je appartement aan het strand maar één keer per jaar verhuurt of gewoon wat extra geld wilt verdienen tijdens de feestdagen, dan is deze wet ook voor jou. De regel is bedoeld om de markt transparanter te maken en om louche verhuur aan te pakken. De overheid wil dat elke advertentie, op Airbnb, Booking.com, Vrbo, noem maar op, een traceerbare, door de overheid uitgegeven registratiecode heeft.

Geen code? Je advertentie wordt van platforms verwijderd en je kunt hoge boetes krijgen.

3. Stap voor stap: Hoe krijg je de registratiecode?

3.1 Verzamel je documenten

  • Het kadastrale referentienummer van je woning (je vindt dit op je eigendomsakte of zoek het snel online op de website van het kadaster).

  • Je volledige adres van de woning, precies zoals het in officiële registers staat.

  • Het type verhuur (de gehele woning of alleen een kamer).

  • Het maximale aantal gasten dat je volgens de lokale regels mag ontvangen.

  • Eventuele regionale documenten die je al hebt (zoals een lokale toeristenvergunning of energiecertificaat).

Als je je woning al legaal verhuurt, heb je waarschijnlijk al het meeste al ter beschikking.

3.2 Ga online en vraag het registratienummer aan

Spanje heeft dit deel digitaal gemaakt. Ga naar de website van het Colegio de Registradores (het officiële kadaster). Er is ook een Engelse versie beschikbaar.

Je moet het volgende doen:

  • Een account aanmaken.

  • Een eenvoudig formulier invullen met je gegevens.

  • Gescande kopieën of duidelijke foto's van je documenten uploaden.

Het is niet moeilijker dan online een vlucht boeken: controleer gewoon of je alles correct hebt ingevuld, anders kan het systeem je aanvraag weigeren.

3.3 Wacht op groen licht

Nadat je uw aangifte hebt ingediend, ontvang je een bevestigingsmail. Normaal gesproken ontvang je je code binnen een paar dagen. Als er een achterstand is moet je misschien wat langer geduld hebben.

Als er iets ontbreekt, maak je dan geen zorgen: ze sturen je een e-mail met informatie over wat je moet toevoegen.

3.4 Voeg de code OVERAL toe

Zodra je je code hebt, is dit cruciaal, voeg de code toe aan je online advertenties op Airbnb, Booking.com of waar je ook adverteert. Als je hem vergeet, moeten platforms je advertentie verwijderen en is je inkomen weg.

4. Wat gebeurt er als je de nieuwe regels voor kortetermijnverhuur negeert?

Vanaf juli 2025 weten de autoriteiten welke accommodaties geregistreerd zijn en welke niet, dankzij alle platforms die gegevens delen. Als je het zonder code probeert te doen, verdwijnt je advertentie, en als je toch betrapt wordt op verhuren, riskeer je hoge boetes en mogelijke uitsluitingen.

5. Veelgestelde vragen

Wat als ik al een regionale registratie heb?

Je moet je nog steeds landelijk registreren, maar je lokale nummer wordt wel in het systeem gekoppeld. Het doel is om één nationale database te hebben.

Zijn er kosten aan verbonden?

De code zelf zou gratis moeten zijn, maar sommige regio's kunnen extra administratiekosten in rekening brengen.

Moet ik me voor elke woning registreren?

Ja, elke woning of kamer die je verhuurt, krijgt een eigen code.

6. Waarom zou je je houden aan de regels en wat zijn de echte voordelen van registratie?

De aangifte is een gedoe, maar het geeft je ook gemoedsrust. Gasten boeken liever een legale huurwoning, buren klagen niet en je hoeft je inbox niet meer te controleren naar een nare brief van de autoriteiten. Bovendien maakt het de hele markt voor kortetermijnverhuur eerlijker voor iedereen.

Laatste tips

Wacht niet tot het laatste moment. Verzamel je papieren en begin met de aanvraag vóór de zomerdrukte.

Controleer de lokale regels. Sommige regio's (zoals de Balearen of Barcelona) hebben extra hindernissen.

Blijf op de hoogte. Dit is een nieuw systeem, dus houd de officiële updates in de gaten voor het geval er iets verandert.

Als je je huurwoning open wilt houden, registreer je dan. Het is de wet, het is niet zo moeilijk als het klinkt, en met een beetje moeite kun je nu ontspannen en uitkijken naar een nieuw druk seizoen met tevreden gasten.

Voor officiële informatie en de laatste updates kunt u terecht bij het Colegio de Registradores of op de website van uw gemeente.

Grote modernisering in de test voor het behalen van een Spaans rijbewijs

Als je u aan het voorbereiden bent op het behalen van je Spaanse rijbewijs dan kan je het beste alles vergeten wat je hebt gehoord over het uit je hoofd leren van antwoorden. Het theorie-examen voor het autorijden zal compleet veranderen.

Op dit moment is het allemaal een beetje ouderwets. Je zit voor een scherm, tikt je een weg door 30 meerkeuzevragen, duimt en hoopt dat je er niet meer dan drie fout hebt. Maar dat zal niet lang meer duren. Binnenkort krijgt het theorie-examen een moderne make-over en moet je bewijzen dat je problemen kunt herkennen voordat ze zich voordoen.

Spaanse theorie-examen: Nieuwe videoscenario's uitgelegd

In de plaats van de gebruikelijke "Wat betekent dit verkeersbord?" krijg je videoclips te zien van echte verkeerssituaties en denk daarbij aan gevaarlijke inhaalmanoeuvres, drukke oversteekplaatsen en al die kleine dingen die zelfs ervaren bestuurders verrassen. Het gaat niet langer alleen om een ​​goed geheugen. Je moet de gevaren herkennen, de risico's inschatten en laten zien dat je je hoofd koel zou houden als het echt zou gebeuren.

De tijd van alleen maar blokken voor het examen is voorbij. Je moet vanaf het begin denken als een echte bestuurder.

Verkeersveiligheid drijft veranderingen in het Spaanse rijbewijs

Laten we eerlijk zijn, de Spaanse verkeersveiligheid kan wel een oppepper gebruiken. De DGT heeft daarom besloten dat het genoeg is geweest. Het plan is om ervoor te zorgen dat nieuwe rijbewijsbezitters alert en klaar zijn voor de praktijk. Minder ongelukken, minder tragedies en wat meer gemoedsrust voor iedereen.

Zoals het er nu voor staat, is het examen digitaal, snel en eerlijk gezegd een beetje voorspelbaar. Maar met de videoscenario's in aantocht, kun je een flinke opschudding verwachten. Er is nog geen officiële lanceringsdatum, maar als je binnenkort je theorie-examen wilt halen, is het wellicht verstandig om niet alleen de basis te oefenen.

Tips om te slagen voor het vernieuwde Spaanse rijbewijs

Als je je Spaanse rijexamen aflegt, is hier wat advies: studeer niet alleen de regels en verkeersborden. Bekijk echte rijbeelden, vraag ervaren bestuurders naar de dingen die daadwerkelijk misgaan op de weg en raak eraan gewend om gevaar te herkennen terwijl het gebeurt. Want dat is straks precies wat het examen zal controleren.

Een onstuitbare groei van de luchthaven van Málaga blijkt uit de laatste passagiersstatistieken

De luchthaven van Málaga zet haar gestage en onstuitbare groei verder en overtreft daarmee het gemiddelde van het Spaanse luchthavennetwerk ...