De lokale overheid van Marbella heeft er bij de centrale overheid op aangedrongen een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar het vrijgeven van de tolweg AP-7 Costa del Sol, terwijl zij een stijging van de tolprijzen met 62 procent voor het zomerseizoen veroordeelt.
Tijdens een persconferentie bestempelde de woordvoerder de AP-7-tolheffing als ‘de duurste van Spanje’, waarbij hij de verhoging ‘beledigend en beschamend’ noemde en de regering ervan beschuldigde inwoners en werknemers in de regio te ‘wurgen’.
Zo zijn de tolprijzen vanaf 1 juni aanzienlijk gestegen. Het Calahonda-traject is gestegen van € 5,50 naar € 8,90, terwijl de tol voor San Pedro nu meer dan € 6 bedraagt. Tijdens deze persconferentie gaf men een treffend voorbeeld: een werknemer die dagelijks van San Pedro naar Málaga pendelt, zou te maken krijgen met maandelijkse tolkosten van meer dan € 500. Met het gemiddelde salaris in Málaga van € 1.436 vertegenwoordigt dit ruim 30 procent van het inkomen van een werknemer, wat een enorm zware financiële last voor gezinnen legt.
Regering wordt ervan beschuldigd te profiteren van de tolweg aan de Costa del Sol
De regeringswoordvoerder bekritiseerde de centrale overheid omdat zij jaarlijks meer dan 30 miljoen euro opstrijkt van de AP-7-tolheffingen zonder te herinvesteren in de infrastructuur van de Costa del Sol, bijvoorbeeld door de treinverbinding vanuit Fuengirola uit te breiden. Hij zei dat de snelweg A-7, een gratis alternatief, steeds meer overbelast raakt waardoor bewoners gedwongen worden de dure AP-7 te gebruiken, wat de overheidsinkomsten verder vergroot.
De woordvoerder wees ook op regionale verschillen en merkte op dat tolwegen in Galicië, Alicante en León aanzienlijke subsidies of liberalisering ontvangen, terwijl de Costa del Sol jaar na jaar wordt verwaarloosd.
In 2024 beloofde het ministerie van Transport een kortingssysteem voor AP-7-tolgelden te onderzoeken en stelde het € 1 miljoen aan subsidies voor na ontmoetingen met burgemeesters van de Costa del Sol.
Maar deze kortingen zouden deze zomer niet van toepassing zijn, waardoor pendelaars geen verlichting zullen hebben.
De gemeenteraad van Marbella eist nu de volledige liberalisering van de AP-7 en, in de tussentijd, een sterker kortingssysteem, vergelijkbaar met dat in Galicië en León.
Men roept nu op tot een eerste studie om de economische haalbaarheid van liberalisering te beoordelen, inclusief de kosten voor het compenseren van de exploitant van de infrastructuur of het ontwikkelen van nieuwe wegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten