donderdag 28 augustus 2025

Hoe en wanneer kan je de laatste totale maansverduistering van dit jaar in Spanje bekijken

Foto: bloedmaan van Robert Jay GaBany
Welkom bij de laatste Bloedmaanverduistering van 2025. Vraagt u zich af wanneer de volgende totale maansverduistering in Spanje plaatsvindt? De Bloedmaan in september 2025 zal de hemel in het hele land verlichten en belooft een van de meest spectaculaire astronomische gebeurtenissen van het decennium te worden.

De volgende totale maansverduistering die vanuit Spanje zichtbaar is, vindt plaats in de nacht van 7 op 8 september 2025. Dit biedt sterrenkijkers in het hele land de kans om getuige te zijn van het adembenemende fenomeen dat bekendstaat als de Bloedmaan.

Tijdens deze maansverduistering zal de maan dieprood lijken wanneer de schaduw van de aarde eroverheen trekt. Dit schouwspel wordt veroorzaakt door licht dat door de atmosfeer filtert en dat qua helderheid en kleur wordt beoordeeld op de Danjon-schaal. De maansverduistering in september bereikt zijn hoogtepunt om 20.11 uur lokale tijd en er is geen speciale apparatuur nodig om deze veilig te kunnen zien.

Voor wie deze gebeurtenis graag wil vastleggen, zijn fotografietips onder andere het gebruik van een statief, het aanpassen van de ISO-instellingen en het gebruik van apps om de positie van de maan te volgen.

Sterrenkijkers in het hele land zullen getrakteerd worden op een van de langste en meest levendige totale maansverduisteringen van het decennium. Gedurende 83 minuten kleurt de maan diep, roestrood en dat is een verbluffend natuurverschijnsel, veroorzaakt door de schaduw van de aarde over de maan en het filteren van zonlicht door de atmosfeer van de planeet.

Deze kosmische gebeurtenis, vanwege zijn spookachtige kleur een Bloedmaan genoemd, zal in het grootste deel van Spanje volledig zichtbaar zijn, behalve in delen van West-Galicië en de Canarische Eilanden, waar alleen het einde van de eclips te zien zal zijn.

Wat is een Bloedmaan?

Het is geen profetie of onderdeel van de plot van de nieuwe Buitenaardse Aarde. Een Bloedmaan is gewoon de populaire naam voor een totale maansverduistering. Terwijl de aarde tussen de zon en de maan beweegt, buigt en verstrooit onze atmosfeer het zonlicht, waardoor alleen de rode en oranje tinten het maanoppervlak bereiken.

Het resultaat? Een gloeiende rode maan die eruitziet alsof hij rechtstreeks uit een sciencefictionfilm komt.

Hij verschijnt slechts 2,7 dagen vóór het perigeum van de maan, wat betekent dat de maan iets groter en dichterbij lijkt dan normaal – een zogenaamde supermaan.

Belangrijke uren voor Spanje

Volgens het National Geographic Institute zal de eclips zich als volgt ontvouwen:

  • Begin van de totale eclips: 19.31 uur

  • Maximale eclips (piek van de Bloedmaan): 20.11 uur

  • Einde van de totale eclips: 20.53 uur

Met een donker wordende hemel en diepere kleuren, kunt u verwachten dat de eclips rond 20.11 uur het meest dramatisch zal zijn, net wanneer de zon ondergaat en de maan opkomt boven een groot deel van Spanje.

Waar kunt u de Bloedmaan in september bekijken?

De Bloedmaan is zichtbaar in gans Europa, Afrika, Azië en Australië, maar Spanje ligt op een toplocatie. Terwijl kijkers in Azië en West-Australië de eclips van begin tot eind zullen zien, zullen Spaanse waarnemers bijna het volledige spektakel aanschouwen, mits het weer het toelaat.

Top 4 kijktips

  • Ga zoals altijd naar een hoger gelegen gebied met minimale lichtvervuiling.

  • Gebruik een statief en een lange sluitertijd bij het fotograferen. Een speciale bril is niet nodig, het is veilig om met het blote oog te bekijken.

  • Neem wat snacks mee en als je het snel koud hebt, neem dan een lichte trui of hoodie mee voor het geval het koud wordt.

  • Apps zoals SkySafari, Stellarium of Star Walk kunnen je helpen de baan van de maan te volgen en de beste foto's te timen.

Hoe “bloederig” wordt het dan wel?

Wetenschappers gebruiken de Danjon-schaal om de duisternis van maansverduisteringen te beoordelen, van L=0 (bijna onzichtbaar) tot L=4 (helder roodoranje met een blauwe halo). De verwachting is dat de maan dit jaar in het bereik van L=2 tot L=3 valt, wat betekent dat de maan een rijke koperrode kleur heeft met een donkerder centrum en helderdere randen.

Dit is de tweede en laatste maansverduistering die in 2025 vanuit Spanje te zien is maar deze is zonder twijfel de meest spectaculaire. Dus als je de maan ooit in bloedrood licht hebt willen zien, dan is dit jouw moment.

Bewolkt of helder, de Spaanse hemel wordt een stuk dramatischer. Vergeet je camera niet, dit is een eclips die je niet wilt vergeten.

zondag 24 augustus 2025

Spanje introduceert een nieuwe afvalbelasting in 2025

Als u in een plaats met meer dan 5000 inwoners woont, kunt u de komende weken een brief van uw lokaal gemeentehuis verwachten.

Het gaat om een aangepaste afvalheffing, die inzameling, transport en verwerking omvat, die landelijk stijgt, maar lokaal wordt vastgesteld en ingezameld, waardoor het bedrag sterk varieert per postcode.

Deze afvalheffing stijgt per gemeente: het totaalbeeld en er zijn opvallende uitschieters.

Dit is geen standaardoplossing. Spaanse gemeenten passen de tarieven aan om te voldoen aan de EU-regels voor recycling en afvalverwerking. Het resultaat is een lappendeken:

  • Provincie Alicante: verschillende gemeenten melden jaarlijkse rekeningen die bijna vier keer zo hoog zijn als de vorige ontvangsten.

  • Stad Madrid: de gemiddelde huishoudelijke rekening ligt rond de € 140, maar zelfs wijken lopen sterk uiteen. Huishoudens in Aravaca kunnen rekeningen krijgen tot ongeveer € 574, terwijl de rekening in Villaverde gemiddeld ongeveer € 47 bedraagt.

  • Er zijn al brieven binnengekomen in delen van Madrid, Alicante en Valladolid en andere gebieden volgen hun eigen tijdschema.

Waarom is dat verschil er?

Omdat de wetgeving nationaal is, maar de berekeningen gebeuren gemeentelijk. Elke gemeente keurt zijn eigen tariefstructuur goed, wat betekent dat de prijzen kunnen schommelen op basis van lokale beslissingen en kosten.

Hoe wordt de afvalheffing dan berekend en waarom betaalt uw buurman een ander bedrag

De meeste gemeenten splitsen de heffing op in twee delen:

  • Een basisvergoeding (iedereen betaalt dit omdat de dienst voor uw adres bestaat).

  • Een opwekkingscomponent (die weergeeft hoeveel afval een huishouden naar verwachting produceert).

Om deze bedragen vast te stellen, kunnen gemeentehuizen een combinatie van de volgende variabelen gebruiken:

  • Vloeroppervlakte (m²) van de woning

  • Kadastrale waarde en bestemming

  • Aantal personen ingeschreven op dat adres

  • Waterverbruik als maatstaf voor bezetting/gebruik

  • Lokale exploitatiekosten voor inzameling, transport en behandeling

Kortom, twee appartementen in dezelfde straat kunnen verschillende rekeningen krijgen als hun grootte, bezetting of getaxeerd gebruik verschilt. Daarom ziet u in grote steden ook indelingen per wijk.

Hoe en wanneer moet je betalen en de EU-regel achter de verhoging

  • Betaalvenster: wanneer uw brief of e-mail binnenkomt, staan het bedrag, het referentienummer en de vervaldatum vermeld.

  • Waar te betalen: op dit moment staan de meeste gemeenten betalingen bij uw bank toe (in een filiaal of via een app) met behulp van de opgegeven referentie.

  • Automatische incasso (domiciliación): wordt vanaf 2026 breed ingevoerd. Veel gemeentehuizen staan u al toe toekomstige rekeningen vooraf te autoriseren en het is de moeite waard om dit te doen om toeslagen voor te late betaling te voorkomen.

  • Bewaar de bon: bewaar de bankafschrift/pdf; sommige gemeenten geven een kleine korting bij tijdige automatische incasso in latere cycli.

Wat is de reden voor deze wijziging?

Een EU-richtlijn uit 2018 heeft de doelstellingen voor gemeentelijk afval aangescherpt: 55% hergebruik en recycling in 2025, oplopend tot 65% in 2035. De vernieuwde Spaanse heffing formaliseert het principe 'de vervuiler betaalt'. De orspronkelijke producent van het afval, huishoudens, winkels en zelfstandigen met een bedrijfspand, draagt bij aan de financiering van de inzameling en verwerking.

Snelle antwoorden

Gaat iedereen meer betalen? In steden met meer dan 5000 inwoners wel, maar hoeveel meer hangt af van de formule van uw gemeente.

Kan ik het bedrag aanvechten? U kunt binnen de op de rekening vermelde termijn alegaciones (bezwaren/claims) indienen als bijvoorbeeld uw padrón-telling onjuist is of uw woninggegevens (m², gebruik) verouderd zijn.

Kan ik mijn rekening verlagen? Sommige gemeenten bieden kortingen voor grote gezinnen, huishoudens met een laag inkomen of thuiscomposterings-/recyclingprogramma's. Controleer de fiscale ordenanza van uw gemeente.

Dit is geen nieuwe nationale vlaktaks; het is een lokale heffing met nationale doelstellingen. Verwacht een hogere rekening, maar hoe hoog deze is, hangt af van waar u woont en de kenmerken van uw woning. Lees de kleine lettertjes wanneer de brief binnenkomt, betaal via uw bank of app vóór de deadline en overweeg om automatische overschrijving in te stellen voor 2026 en later. Als iets er niet goed uitziet, vraag het dan tijdig aan en vraag bij uw gemeente naar de beschikbare kortingen op basis van recycling of sociale criteria.

Automatische transmissie of handgeschakeld? Dit is van belang voor uw rijexamen

Algemeen

Nu ken je alle verkeersregels uit je hoofd en je kan ze in je slaap opzeggen. Maar dan komt het volgende punt waaraan je moet voldoen om je rijbewijs te halen en dat is het Spaanse praktijkexamen.

Een overgroot deel van de kandidaten zakt voor het praktijkexamen, en voor velen is dit een dure en uitputtende cyclus. Maar wat als je het moeilijkste deel, juridisch gezien, zou kunnen omzeilen? Dankzij een weinig bekend feit uit de DGT-regelgeving is er een manier om het examen sneller, goedkoper en met veel minder stress te halen. Het begint met het loslaten van de koppeling.

Waarom is het Spaanse rijexamen zo moeilijk

De cijfers spreken voor zich: jaarlijks worden er in Spanje meer dan 1,5 miljoen rijexamens afgenomen. Daarvan zakt de helft voor het theorie-examen en ongeveer zeven op de tien slagen niet voor het praktijkexamen. Het Spaanse systeem gaat ervan uit dat je in een handgeschakelde auto rijdt; de meeste rijscholen geven standaard les in handgeschakelde auto's, en van leerlingen wordt verwacht dat ze de koppeling, het schakelen en andere vaardigheden onder de druk van het examen beheersen.

Dit is geen ouderwetse traditie en dat betekent voor de kandidaat bestuurder:

  • Meer uren oefenen, vaak voordat je het examen aflegt.

  • Hogere kosten, met lessen die doorgaans tussen de € 25 en € 35 per les kosten.

  • Grotere kans op fouten, van afslaan bij een stoplicht tot schokkerig schakelen.

Voor veel kandidaten, vooral ervaren bestuurders, nerveuze bestuurders of mensen die nog nooit hebben gereden, voelt het examen hierdoor meer als een valstrik dan als een test van rijvaardigheid. Dus waarom zou je het moeilijkste deel niet weglaten?

De koppelingsvrije maas in de wet

Wat de meeste automobilisten niet weten is dat je het examen in een automaat kunt afleggen, en dat verandert alles. Zonder koppeling en zonder schakelen kunnen leerlingen zich concentreren op wat er echt toe doet: op de weg letten en veilig rijden.

Het is letterlijk dezelfde weg, dezelfde examinator, maar een compleet andere ervaring. De instructeurs bevestigen dat de slagingspercentages relatief hoger liggen voor studenten die voor de automaat kiezen. Waarom? Omdat de auto de helft van het werk doet, en dat betekent minder punten voor afslaan, overschakelen of slechte koppelingscontrole.

Er is ook een kostenvoordeel. Er zijn meestal minder lessen nodig en daardoor bespaar je honderden euro's bespaart. Dit is meer dan alleen gemak; het gaat ook om betaalbaarheid. Dus waarom doet nog niet iedereen het? Er zit echter een addertje onder het gras, namelijk code 78.

Het addertje onder het gras: wat is code 78?

Als je slaagt voor het praktijkexamen in een automaat, is je rijbewijs niet helemaal hetzelfde. De DGT geeft je een beperking die bekendstaat als code 78, wat aangeeft dat je alleen wettelijk bevoegd bent om voertuigen met een automaat te besturen.

Jaren geleden zou dit een aanzienlijk nadeel zijn geweest. Spanje was een land van schakelauto's, en rijden met iets anders beperkte je mogelijkheden, vooral in tweedehands auto's of op het platteland waar automaten zeldzaam waren.

Maar in 2025 is alles veranderd.

Meer dan 60% van de nieuwe auto's die in Spanje worden verkocht, is nu uitgerust met een automatische transmissie, dankzij de opkomst van hybride en elektrische voertuigen.

Stadsbestuurders zijn voorstander van automatische transmissies, vooral jongere generaties en stadsbewoners.

Elektrische auto's zijn van nature allemaal automatisch, en de overstap naar groene elektrificatie in Spanje betekent dat er jaarlijks minder handgeschakelde auto's op de weg zijn.

Met andere woorden, code 78 is helemaal niet beperkt tot nieuwe bestuurders. De echte vraag is dus: waarom leer ik nog steeds autorijden met een handgeschakelde versnellingsbak?

woensdag 13 augustus 2025

De regionale regering van Andalusië gaat de kosten voor de ITV-testen in de regio herzien

De regionale overheid van Andalusië zal de huidige tarieven voor de technische voertuigkeuring (ITV) herzien om deze "eenvoudiger en beter afgestemd te maken op het huidige juridische en economische kader, alsook op de doelstellingen om ervoor te zorgen dat voertuigen in goede staat verkeren vanuit het oogpunt van veiligheid en milieu tijdens het gebruik".

In Andalusië variëren de huidige ITV-tarieven afhankelijk van het type voertuig en of het een katalysator heeft. Voor auto's zonder katalysator ligt de prijs rond de 39,34 euro, terwijl die voor auto's met katalysator 43,52 euro bedraagt. Dieselvoertuigen hebben een tarief van 48,62 euro en elektrische voertuigen betalen 29,11 euro, volgens gegevens van Veiasa, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de ITV-testcentra.

De Junta de Andalucía stelt dat de huidige verordening, uit 2014, "één enkel mechanisme instelt voor de jaarlijkse actualisering van de ITV-tarieven op basis van de consumentenprijsindex (CPI) in Andalusië, om het economisch-financiële evenwicht in de dienstverlening te handhaven. De Wet 2/2015 van 30 maart betreffende de de-indexering van de Spaanse economie heeft dit mechanisme echter buiten werking gesteld, waardoor de tarieven sinds 2015 niet zijn gewijzigd".

De huidige regeling is "uiterst complex in vergelijking met die in andere regio's, met een groot aantal verschillende concepten die gecombineerd moeten worden toegepast, wat de uitvoering en het begrip voor gebruikers van de dienst bemoeilijkt". De Junta benadrukte dat er "nieuwe milieutesten" zijn ingevoerd, waaronder de classificatie van voertuigen op basis van hun vervuilingspotentieel.

Om al deze redenen is de regionale overheid van mening dat "het noodzakelijk is dit project uit te voeren om het huidige tariefsysteem voor de ITV-dienst aan te passen en te komen tot een eenvoudiger systeem dat beter aansluit bij het juridische, economische en sociale kader van het Andalusië van de 21e eeuw".

Moet u in Spanje altijd uw identiteitsbewijs bij u dragen?

In Spanje bestaat de verplichting om een identiteitsbewijs bij zich te dragen en te tonen indien de autoriteiten er naar vragen, of het nu gaat om het nationale identiteitsbewijs (DNI) voor Spaanse burgers of de vreemdelingenidentiteitskaart (TIE) voor buitenlanders, afhankelijk van verschillende factoren.

Spanjaarden ouder dan 14 jaar die in Spanje wonen, zijn verplicht hun DNI bij zich te hebben en deze te tonen wanneer de autoriteiten daarom vragen.

Buitenlanders daarentegen zijn verplicht hun TIE bij zich te hebben en deze op verzoek aan de autoriteiten te tonen.

Verplichting voor Spaanse burgers:

DNI: Spaanse burgers ouder dan 14 jaar die in Spanje wonen, zijn verplicht hun DNI bij zich te hebben en deze te tonen wanneer de autoriteiten daarom vragen.

Verplichting voor buitenlanders:

TIE: Buitenlanders die in Spanje wonen en in het bezit zijn van een TIE (Identiteitskaart voor Buitenlanders) zijn verplicht dit document bij zich te dragen en op verzoek aan de autoriteiten te tonen.

NIE: Hoewel de NIE (Identiteitsnummer voor Buitenlanders) een nummer is dat buitenlanders in Spanje identificeert, is het geen fysiek document dat men bij zich moet dragen. De TIE is de fysieke kaart die een legaal verblijf in Spanje bewijst en moet aan de autoriteiten worden getoond.

Kortom, zowel Spanjaarden als buitenlanders in Spanje zijn verplicht hun identiteitsbewijs (respectievelijk DNI of TIE) bij zich te dragen en te tonen wanneer de autoriteiten daarom vragen.

Buitenlandse toeristen vallen dus ook onder deze regel en ook zij moeten een identiteitsbewijs bij zich hebben. 

zondag 10 augustus 2025

Perseïden 2025: wanneer en hoe zie je de Tranen van Sint-Laurens in Spanje

Foto: Perseïden van Brocken Inaglory
Voor degenen die jaar na jaar naar de top van een heuvel klimmen of naar de kust afdalen om ze in stilte te kunnen observeren, om voor elke vallende ster een wens te doen, zijn deze memorabele zomernachten bijna een traditie.

Voor hen allen zullen er deze zomer verschillende meteoren zwermen op het noordelijk halfrond schijnen: de zuidelijke Aquariden, de alfa-Capricorniden en, als hoogtepunt, de Perseïden, die op hun hoogtepunt wel 100 meteoren per uur kunnen bereiken.

Wat zijn deze Perseïden en wanneer komen ze aan?

De Perseïden, afkomstig van de periodieke komeet 109P/Swift-Tuttlen, die zich relatief dicht bij de aarde bevindt, vormen een jaarlijks terugkerend schouwspel dat midden in de zomer vanaf het hele noordelijk halfrond zichtbaar is.

Wat we zien, zijn fragmenten van ruimterots die met meer dan 50 kilometer per seconde door de atmosfeer van de aarde worden aangetrokken, daarin uiteenvallen en hun karakteristieke lichtspoor vormen. Hun activiteitssnelheid kan oplopen tot 200 meteoren per uur.

Deze meteorenregen, ook bekend als de Tranen van Sint-Laurens, is te zien van 17 juli tot en met 24 augustus en bereikt zijn piek tussen 11 en 13 augustus. De pieknacht is op 12 augustus rond 22:00 uur, aldus het National Geographic Institute (IGN). 

Het instituut stelt echter dat "de maan helaas net zijn volle fase voorbij is, waardoor hij goed verlicht zal zijn."

De expert adviseert echter dat degenen die "geïnteresseerd zijn in de Perseïden", ondanks de lagere zichtbaarheidskansen dit jaar, "ver weg moeten gaan van stedelijke centra en weg van de verspreide schittering van kunstlicht."

Hoe kun je de Perseïden goed zien?

Volgens het IGN is de beste manier om de Perseïden te observeren om naar "elke locatie te gaan, mits deze een donkere hemel heeft". Ze voegen eraan toe: "Het is beter om te observeren vanaf een locatie met weinig obstakels (zoals gebouwen, bomen of bergen), en geen optische instrumenten te gebruiken die je gezichtsveld beperken."

Tot slot adviseren ze dat "het een goed idee is om je blik te richten op de donkerste gebieden, in de tegenovergestelde richting van de positie van de maan als je observeert terwijl de maan aanwezig is." De meest comfortabele manier om dit te doen, is om te gaan liggen en te wachten tot je ogen aan de duisternis gewend zijn.

Heb je hulp nodig op administratief vlak in Catalonië? De 012-hulplijn is binnenkort het ganse weekend bereikbaar.

Binnenkort is er goed nieuws voor iedereen die ooit op een zaterdag zijn administratie zaken heeft proberen te regelen, maar de helpdesk tot maandag gesloten zag. Vanaf januari 2026 is de veelgebruikte 012-hulplijn voor burgers in de regio zeven dagen per week bereikbaar en niet alleen tijdens de gebruikelijke doordeweekse drukte.

Dit gaat er veranderen. Vanaf het nieuwe jaar kunt u 012 bellen voor al uw administratieve problemen van 8.00 tot 22.00 uur van maandag tot en met vrijdag en dan ook van 9.00 tot 20.00 uur elke zaterdag en zondag (tenzij het een feestdag is). Dat betekent minder wachten, minder frustratie en een echte kans om die administratieve klussen af te vinken wanneer het u uitkomt.

Waarom Catalonië de 012-hulplijn gaat uitbreiden

De verandering volgt op wat de Catalaanse regering besefte en wat de meesten van ons al wisten: veel mensen hebben gewoon geen tijd om te bellen over hun administratie tijdens hun normale werkdag. Zoals de minister van Binnenlandse Zaken van de regio, het deze week verwoordde: "We zetten een belangrijke stap. Het was gewoon niet logisch dat 012 in het weekend zou sluiten, terwijl zovelen het het hardst nodig hebben."

De regering wil de publieke diensten beter bereikbaar maken en een beetje minder bureaucratisch. Of u nu op zoek bent naar informatie over gezondheid, huisvesting, scholen, het betalen van rekeningen of gewoon een afspraak wilt maken, de 012-hulplijn is uw directe lijn naar de mensen die er verstand van hebben. Er staat een team van 300 medewerkers klaar om de telefoon te beantwoorden, dus er is altijd iemand die u kan helpen, ongeacht uw technische vaardigheden of hoe ingewikkeld uw vraag is.

En sinds 012 vorig jaar gratis bellen werd, pakken nog meer mensen de telefoon. Alleen al in de afgelopen 12 maanden kwamen er meer dan twee miljoen telefoontjes binnen, 12% meer dan het jaar ervoor. Ook het aantal chats op sociale media is toegenomen en uit feedback blijkt dat de meeste bellers oprecht tevreden zijn met de service (met een indrukwekkende 4,8 op 5 als waarderingscijfer).

De toekomst van de Catalaanse 012-hulplijn is meer dan alleen bellen

De nieuwe openingstijden zijn nog maar het begin. De komende weken kiest de overheid een nieuw bedrijf om de uitgebreide dienst te beheren, en er wordt gesproken over het aannemen van nog meer personeel en de introductie van een paar slimme nieuwe tools. De deal is volgend jaar bijna € 17 miljoen waard en er is nog meer ruimte voor groei.

En de dienst 012 draait niet langer alleen om bellen. Catalonië rolt meer fysieke burgerservicekantoren uit in de ganse regio, waaronder vijf mobiele kantoren die naar meer dan 80 steden en plattelandsgebieden reizen. Liever online?

Binnenkort komt er ook een vernieuwd virtueel kantoor en nieuwe videochatpunten, evenals een mooiere, gebruiksvriendelijkere gencat.cat-website.

Dus waarom al die moeite? Het grote doel is ervoor te zorgen dat niemand achterblijft, ongeacht waar u woont of hoe u dingen gedaan wilt krijgen. De nieuwe, verbeterde 012-hulplijn vormt daarbij de kern en helpt digitale, sociale en zelfs taalbarrières te doorbreken.

Als je ooit moeite hebt gehad om in het weekend iets simpels te regelen, dan is deze aanpassing iets voor jou. Vanaf volgend jaar kun je bellen, dingen regelen en van je weekend genieten met één ding minder om je zorgen over te maken.

Een van de grootste megajachten ter wereld is opnieuw in Málaga aangekomen

Het 141 meter lange megajacht Yas heeft duidelijk een zwak voor Málaga en de Costa del Sol want het is een bestemming die het opnieuw als tussenstop heeft gekozen. Hoewel de namen van de gasten aan boord niet zijn bekendgemaakt, zullen ze ongetwijfeld afkomstig zijn uit de vriendenkring van de eigenaar en zijn naaste omgeving.

De Yas, afgemeerd in de megajachthaven, naast de vuurtoren in de haven van de stad, is zo groot dat hij de winkels, bars en restaurants aan het einde van Muelle Uno overschaduwt. Een echt drijvende kolos, dit is een van de grootste schepen van dit type dat ooit in deze haven is aangekomen. Het staat ook bekend om zijn ultramoderne veiligheidsvoorzieningen, waaronder diverse verdedigingssystemen.

Het is niet de eerste keer dat de eigenaar ervoor kiest om in Málaga aan te meren want het schip is hier al tweemaal eerder aangekomen.

De Yas is een van de officiële plezierjachten van de Kroon van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Het schip is eigendom van Hamdan Bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, kroonprins van Dubai en de Verenigde Arabische Emiraten. De 42-jarige prins, bekend als Fazza, is zeer actief op sociale media, waar hij meer dan 12 miljoen volgers heeft.

Het schip werd oorspronkelijk in 1978 gebouwd als fregat van de Nederlandse marine, de Hr.Ms. Piet Hein. Het werd vervolgens verkocht aan de marine van de Verenigde Arabische Emiraten voor militair gebruik en het kreeg de naam Al Emirat, volgens informatie beschikbaar op diverse gespecialiseerde nautische websites.

Tussen 2011 en 2015 onderging het fregat een complete renovatie op de ADM-scheepswerf in Abu Dhabi en is nu uitgegroeid tot het privé-superjacht Yas. Aan de buitenzijde valt het niet alleen op door zijn afmetingen, maar ook door de kenmerkende hemelsblauwe kleur van de dekken en de grote glazen voorruit.

Het biedt plaats aan meer dan 60 passagiers en 56 bemanningsleden. Tot de belangrijkste kenmerken behoren een helihaven, diverse zwembaden, een spa en bovenal de meest geavanceerde hightech navigatie- en veiligheidssystemen.

De Yas blijft tot half augustus aangemeerd in de jachthaven, een uitstekende gelegenheid voor watersportliefhebbers om Muelle Uno te bezoeken en een van de meest luxueuze jachten ter wereld van dichtbij te bekijken.

maandag 28 juli 2025

Mag men naar paddenstoelen zoeken in de bergen en bossen van de provincie Málaga?

Het paddenstoelenseizoen in de provincie Málaga valt in de herfst, hoewel de exacte datum varieert en afhankelijk is van een daling van de temperatuur en de regenval. Gebieden zoals de Serranía de Ronda, de Montes de Málaga en de Sierra de las Nieves trekken paddenstoelenliefhebbers aan. Maar welke vergunningen en vereisten zijn nodig om paddenstoelen te plukken?

Het antwoord werd gepubliceerd in het officiële BOJA-bulletin van de Junta de Andalucía op dinsdag 15 juli. "Paddenstoelen plukken in de provincie Málaga is een activiteit die steeds meer belangstelling wekt bij de lokale bevolking en uiteindelijk ook bij buitenlandse bevolkingsgroepen. 

Dit maakt een regelgeving noodzakelijk die ongecontroleerd en misbruik van paddenstoelenpluk voorkomt, die schade kan toebrengen aan het milieu en met name aan onze paddenstoelenpopulaties. Op deze manier wordt hun voortbestaan en regeneratievermogen gegarandeerd en wordt het milieu in het algemeen in een gunstige staat gehouden", aldus de regelgeving.

Punten waaraan men zich dient te houden

Het verzamelen van kleine hoeveelheden paddenstoelen in de berg- en bosgebieden van de provincie Málaga vereist geen toestemming van de Junta de Andalucía, zolang aan elf voorwaarden wordt voldaan.

Kleine hoeveelheden paddenstoelen worden gedefinieerd als paddenstoelen die voor eigen consumptie worden geoogst en die niet meer dan drie kilogram per persoon per dag wegen.

De bovengrond mag niet worden verstoord. Daarom is het gebruik van gereedschap zoals harken, schoffels of ander gereedschap dat de bodembedekking van de bodem verwijdert en zo het mycelium van de paddenstoelen beschadigt, waardoor in de toekomst geen nieuwe exemplaren meer kunnen verschijnen, uitdrukkelijk verboden.

Het verzamelen van onrijpe paddenstoelen is uiteraard verboden en oneetbare paddenstoelen, die onbekend zijn of niet worden verzameld omdat ze in slechte staat verkeren of hun beste tijd hebben gehad, moeten worden gerespecteerd.

Andere soorten of exemplaren van eetbare paddenstoelen in een andere staat en maat mogen echter wel worden verzameld voor wetenschappelijke, medicinale, informatieve of andere doeleinden die verband houden met hun behoud, met voorafgaande toestemming van de afdeling duurzaamheid en milieu van de Junta.

Niet 's nachts

's Nachts oogsten is verboden en paddenstoelen moeten in manden of bakken van riet, stro waarvan de structuur de verspreiding van de sporen mogelijk maakt, in het bos worden vervoerd en bewaard.

Het is een vrije activiteit, maar onderworpen aan de beperkingen die de junta heeft opgelegd. "Op privéterrein is voor toegang tot het terrein voor het plukken van paddenstoelen toestemming van de eigenaren vereist.

Deze resolutie is niet van toepassing op openbare en particuliere bossen met een toegestane paddenstoelen- en/of truffeloogst en deze vallen onder hun specifieke regelgeving.

De oogst binnen beschermde gebieden valt ook onder de bepalingen van hun specifieke regelgeving, waarbij voorafgaande toestemming vereist is voor de reservaatgebieden", aldus de informatie.

Verder zegt de regelgeving dat het niet is toegestaan om met motorvoertuigen off-road te rijden, door brandgangen, boswegen voor houtwinning, veepaden, droge of overstroomde waterlopen, de fauna te verstoren met lawaai of naderingen, en afval achter te laten in het bos.

Het niet naleven van deze voorwaarden vormt een administratieve overtreding die leidt tot het starten van de bijbehorende disciplinaire procedure en de inbeslagname van de verzamelde paddenstoelen."

Gele vlaggen op de Spaanse wegen, wat betekent dit signaal van de Guardia Civil



Als je ooit over een Spaanse snelweg hebt gereden en een agent van de Guardia Civil een felgele vlag omhoog zag houden, heb je misschien wel dezelfde gedachte gehad als de meeste bestuurders: 'Is dat voor mij bedoeld?'

In Spanje zijn er talloze verkeersregels en verkeerslichten, maar de gele vlag blijft een van de best bewaarde verkeersgeheimen.

Wat moet je doen als je een gele vlag ziet?

Het is eigenlijk heel simpel: de gele vlag is een waarschuwingssysteem. Het is de manier van de Guardia Civil om te zeggen: "Let op, er is iets waar je op moet letten!" Het kan dus van alles betekenen, van een plotselinge file tot een autopech, een ongeluk of gewoon een algemeen gevaar verderop. Het belangrijkste om te onthouden? Haal je voet van het gaspedaal, houd je ogen open en rijd extra voorzichtig verder.

Niet alleen gele vlaggen, ze zijn er in alle kleuren

De gele vlag is de meest voorkomende verrassing, maar het is niet de enige. Als je een groene vlag ziet, is het veilig, de weg is open en je kunt gewoon doorrijden. Zie je een rode vlag? Dan is het een noodstop. De weg is afgesloten en tenzij je door de politie wordt begeleid, moet je wachten.

Het lijkt zo wel een beetje op een live verkeerslichtsysteem.

Vlaggen zijn niet het enige waar de Guardia Civil op vertrouwt. Als je een agent gebaren ziet maken, geen paniek, hij probeert geen orkest te dirigeren. Dit is wat ze meestal bedoelen:

  • Arm recht omhoog: Stop daar.
  • Arm op en neer bewegen: Rem af.
  • Arm zijwaarts wijzen: Ga naar een andere rijstrook.
  • Met een stoplicht naar je zwaaien: Stop, je bent aan de beurt.

Soms kan het voelen als een spelletje charades, vooral als je je handsignalen op de snelweg niet meer hebt bijgespijkerd sinds je rijexamen. De belangrijkste les: Als een agent richting aangeeft, let dan goed op en doe wat je wordt opgedragen.

Meer uitleg over de armbewegingen van een agent kan je hier vinden, met foto’s.

Waarom de meeste automobilisten de Spaanse gele vlag-regel niet kennen

De waarheid is dat zelfs veel Spaanse automobilisten toegeven dat ze vergeten wat de vlaggen betekenen. Het staat diepgeworteld in de handleiding, maar wie onthoudt al die details nu echt als hij zijn rijbewijs heeft? Daarom probeert de Guardia Civil, vooral in de zomer met al het vakantieverkeer, de boodschap te verspreiden, soms met een vleugje humor, op sociale media.

En eerlijk gezegd, het maakt echt een verschil. Door deze signalen te kennen, voorkom je een boete, vertraging of zelfs een ongeluk.

Hoe te reageren op gele vlaggen op Spaanse wegen

De volgende keer dat je in Spanje onderweg bent en een gele vlag ziet wapperen op een motor van de Guardia Civil, negeer die dan niet. Zie het als een teken om scherp te blijven en je verstand erbij te houden. Het is gewoon weer een manier om de Spaanse wegen veilig te houden.

Er zijn nieuwe regels voor e-scooters en e-steps op komst voor 2026

Er staan ​​grote veranderingen op stapel voor bestuurders van elektrische scooters en e-steps in Spanje, nu het DGT (Directoraat-Generaal vo...