donderdag 4 september 2025

Er zijn nieuwe regels voor e-scooters en e-steps op komst voor 2026

Er staan ​​grote veranderingen op stapel voor bestuurders van elektrische scooters en e-steps in Spanje, nu het DGT (Directoraat-Generaal voor Verkeer) een nieuwe regelgeving door het Congres heeft laten bekrachtigen.

De maatregel, die bedoeld is om de verkeersveiligheid te verbeteren en een juridisch gat te dichten, is in overeenstemming met de vastgestelde normen van de Europese Unie en is gericht op alle persoonlijke mobiliteitsvoertuigen (PMV's), zoals elektrische scooters, e-steps en sommige elektrische fietsen, maar geldt niet voor traditionele fietsen.

De nieuwe, langverwachte wet is een reactie op de snelle opkomst van elektrische voertuigen, die de stedelijke mobiliteit in Spaanse steden radicaal hebben veranderd. 

De wet, die is goedgekeurd via een amendement op de Wet op de Autoverzekering, vereist dat eigenaren van elektrische scooters een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten om schade aan derden te dekken, zodat slachtoffers van ongevallen niet onbeschermd achterblijven, iets wat tot nu toe een veelvoorkomend probleem was wanneer insolvente bestuurders ongevallen veroorzaakten zonder dekking.

Deze voertuigen moeten worden geregistreerd bij de autoriteiten.

Daarnaast moeten deze e-voertuigen worden ingeschreven in een officieel DGT-register. Naar verwachting moeten voertuiggegevens zoals merk, model en serienummer worden ingediend, hoewel de exacte procedures en kosten nog moeten worden vastgesteld. 

E-voertuigen die na 22 januari 2024 worden verkocht, moeten al een VMP-certificaat hebben dat aantoont dat ze voldoen aan de veiligheidsnormen (bijv. remsystemen, verlichting en een maximumsnelheid van 25 km/u). 

E-voertuigen die eerder zijn gekocht, kunnen tot 22 januari 2027 worden gebruikt, maar moeten vóór januari 2026 worden geregistreerd.

Alleen langzame e-voertuigen zijn toegestaan ​​onder de nieuwe regels.

Om de veiligheid verder te verbeteren, stelt de wet een maximumsnelheid van 14 km/u in, waarmee de zorgen over rijden op hoge snelheid worden weggenomen. De DGT overweegt ook zichtbare identificatie, zoals kentekenplaten, om de verantwoording te vergemakkelijken, hoewel dit nog niet is bevestigd.

De hervorming is vergelijkbaar met wat er is gebeurd in landen als Frankrijk en Duitsland, waar vergelijkbare regels gelden. E-voertuigen worden getransformeerd van ongereguleerde voertuigen naar voertuigen met duidelijke verplichtingen voor een veiliger samenleven op de weg en tussen voetgangers.

Koop een fiets, de enige oplossing voor de nieuwe regels voor e-voertuigen

Traditionele fietsen en pedelecs (e-bikes met trapondersteuning tot 25 km/u) blijven daarentegen vrijgesteld van deze eisen.

Hoewel sommige e-bikes met de classificatie L1e-A (elektrische fietsen tot 25 km/u en 1000 W) mogelijk onder de PMV-regels vallen, worden de meeste e-bikes tot nu toe volgens de Spaanse en EU-wetgeving als gewone fietsen beschouwd en is er geen verzekering of registratie nodig.

Fietsers moeten zich blijven houden aan de bestaande DGT-regels, zoals het dragen van een helm voor fietsers jonger dan 16 jaar of buiten de bebouwde kom, verlichting 's nachts, naleving van fietspaden en rijden onder invloed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Er zijn nieuwe regels voor e-scooters en e-steps op komst voor 2026

Er staan ​​grote veranderingen op stapel voor bestuurders van elektrische scooters en e-steps in Spanje, nu het DGT (Directoraat-Generaal vo...