De regionale regering van Andalucía is van plan de wet inzake administratieve vereenvoudiging, die tot doel heeft Andalusië de regio met "de minste bureaucratie" in Spanje te maken, tegen het einde van het jaar goed te keuren en bij het parlement in te dienen. Deze wet moet van Andalusië de regio met "de minste bureaucratie" in Spanje maken.
De Junta werkt aan het opstellen van deze nieuwe verordening, die een einde zal maken aan het beleid van de afgelopen vijf jaar om administratieve obstakels en formaliteiten te verminderen en de werking van de regionale overheid te stroomlijnen door de goedkeuring van maximaal vijf eerdere decreten.
Deze wet moet de bekroning vormen van een regelgevingsproces dat in 2019 is begonnen. Volgens het regionale ministerie van het presidentschap heeft de wet meer dan 850 actieve vereenvoudigingsmaatregelen opgeleverd, die zijn opgedeeld door vijf eerdere regionale decreten.
Het hoofddoel is om de maatregelen die in eerdere decreten verspreid lagen te consolideren en te verenigen tot een coherente en toegankelijke wettekst die versnippering van de wetgeving voorkomt. De nieuwe verordening is er tevens op gericht de economische ontwikkeling, werkgelegenheid en investeringen te stimuleren door rechtszekerheid te garanderen via een faciliterende, wendbare en digitale overheid.
Deze wet is een uitbreiding van de reeds bestaande maatregelen en wordt ondersteund door concrete en kwantificeerbare resultaten, zoals die van het 'Andalucía Simplifica'-plan. Dat is een project dat het mogelijk heeft gemaakt om talloze onnodige procedures te elimineren en deadlines te verkorten, voorafgaande vergunningen te vervangen door verantwoordelijke verklaringen, de interne coördinatie te verbeteren en dubbel werk te elimineren, naast andere doelstellingen.
Dit alles is bereikt door de goedkeuring van bijna 600 maatregelen, die hebben geleid tot de aanpassing van 176 verordeningen. Bovendien is 90% van de aanvragen die bij de Junta worden gebruikt, teruggebracht van meer dan duizend naar minder dan 100.
Digitaal documentbeheer
Een van de resultaten van deze maatregelen is de radicale vermindering van het papiergebruik, aangezien 87,4% van de documentatie nu digitaal is en elektronisch bij de Junta binnenkomt.
De Spaanse regio loopt ook voorop in het aantal elektronische certificaten voor natuurlijke personen en het gebruik van de Carpeta Ciudadana is hier verdrievoudigd, met meer dan 400 procedures en diensten, samen met een opmerkelijke groei van het aantal inschrijvingen via het elektronische loket, dat nu meer dan een miljoen bedraagt.
Voortaan kunnen inwoners van Andalusië hiermee rechtstreeks vanaf hun mobiele telefoon toegang krijgen tot hun documentatie, waar en wanneer dan ook, zonder dat ze hoeven te reizen en verschillende procedures hoeven te doorlopen om hun vragen aan de overheid te stellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten