dinsdag 3 juni 2025

De Spaanse overheid gaat roken verbieden op terrassen, bij openluchtfeesten, op universiteiten en in bedrijfsvoertuigen

Roken op terrassen, in bedrijfsvoertuigen, op universiteitscampussen, tijdens openluchtfeesten en bij feesttenten zal verboden zijn in Spanje. Volgens minister Mónica García in een interview zal de nieuwe antirookwet die het ministerie van Volksgezondheid aan het afronden is, het aantal rookvrije ruimtes uitbreiden. Ze gaf aan dat ze hoopt dat de wet "een keerpunt" zal markeren en Spanje "in de voorhoede van de strijd tegen roken" zal plaatsen.

Roken zal niet meer toegestaan zijn ​​in bedrijfsvoertuigen, noch in onderwijsinstellingen, inclusief buitenruimtes zoals schoolpleinen of universiteitscampussen. Sportfaciliteiten, openbare zwembaden, bushaltes en openluchtnachtclubs zullen ook rookvrij zijn", legde de minister van Volksgezondheid uit, na de noodzaak te hebben verdedigd om "ambitieus te zijn in de strijd tegen roken", dat 30% van de kankergevallen veroorzaakt. Al deze beperkingen gelden voor traditionele tabak, maar ook voor e-sigaretten en verwarmde tabak. Tabak verhitten is een manier om tabak te gebruiken. Hierbij wordt een tabaksstick of losse tabak in een apparaat gedaan en verhit via een verwarmingselement. De gebruiker inhaleert de stoffen die op deze manier vrijkomen.

De wet, die voortkomt uit het anti-tabaksplan dat een jaar geleden werd goedgekeurd, moet nog worden besproken in de Raad van Ministers voor een tweede stemmingsronde voordat het Congres van Afgevaardigden de wet ter goedkeuring aan het parlement kan voorleggen. Een scenario waarvan de minister van Volksgezondheid hoopt dat het "spoedig" zal gebeuren, al noemt ze geen concrete termijn.

Volgens het Ministerie van Volksgezondheid worden de maatregelen in het ontwerp, en met name de rookvrije ruimten die de nieuwe wet zal erkennen, ondersteund door wetenschappelijk bewijs van de Europese Unie en "een grote meerderheid van de burgers, inclusief rokers."

Brussel stelde al in september 2024 een document op om de lidstaten te helpen bij hun antirookwetgeving, waarin zeer vergelijkbare beperkingen werden voorgesteld. In het plan waarop de regering zich baseerde, stelde de Europese Commissie voor om roken, zowel tabak als e-sigaretten, te verbieden op terrassen, in parken, bij haltes van het openbaar vervoer en op recreatiegebieden in de open lucht waar vaak kinderen aanwezig zijn, zoals speeltuinen, pretparken, openbare gebouwen en dienstverlenende bedrijven.

In Spanje is de 5 en de 7 procent regel afgeschaft: de boetes voor te hard rijden zijn strenger geworden

Spaanse automobilisten hanteren al jaren een onuitgesproken motto: rijd een beetje harder, dan is het prima. Of het nu 5 km/u in de stad was of 7% op de snelweg, deze speling stond bekend als de "regla del 5 y 7" en werd een landelijk vangnet.

Maar nu is die regel verdwenen.

De DGT heeft officieel de rem gezet op deze onofficiële regel. Nu krijgen snelheidscamera's een update, en pas op, ze registreren de juiste snelheid.

Wat was deze bewuste regel?

Hij stond niet in de wet, maar was wel algemeen bekend. Op wegen met een snelheidslimiet van 100 km/u werden radarboetes vaak opgelegd bij een snelheid van rond de 107 km/u, een marge van 7%. Op snelwegen met een snelheidslimiet van 120 km/u werd het 128 km/u, en binnenstedelijke wegen hadden een vergelijkbare marge maar dan van van 5 km/u.

Automobilisten behandelden deze cijfers als de waarheid, in de veronderstelling dat de radar ingebouwde foutmarges had. Eerlijk is eerlijk, de oude radartechnologie was niet perfect, dus die marge werd op de een of andere manier in rekening gebracht. Maar dat was in het verleden.

Nieuw Radars laten geen ruimte voor excuses.

De Dirección General de Tráfico installeert nu meer dan 1300 nieuwe generatie snelheidscamera's in heel Spanje. Deze apparaten zijn veel nauwkeuriger en meedogenlozer. Je kunt nu een boete krijgen voor slechts 1 of 2 km/u boven de toegestane snelheid.

Het vage grijze gebied is voorbij. Er is nu de nieuwe lasernauwkeurigheid. De nieuwste claim van de DGT is dus volledige handhaving, minimale discussie en geen vertrouwen in onofficiële veilige marges.

Wat is er veranderd?

  • Oude radars hadden meettoleranties, wat kleine buffers rechtvaardigde.

  • Nieuwe radars gebruiken sensoren met een hoge resolutie die margefouten elimineren.

  • Digitale tracking en datadeling zorgen voor directe registraties of overtredingen.

Dit maakt deel uit van een bredere DGT-strategie die de handhaving wil moderniseren, de verkeersveiligheid wil verbeteren en een boete wil opleggen als je 1 of 2 km te hard rijdt. De uitrol is al begonnen, dus de verwachting is dat het in Spanje eind 2025 wordt geïmplementeerd.

Waarom is dit belangrijk voor u?

Dit is meer dan alleen strengere handhaving; het is een mentaliteitsverandering, en dit betekent het voor u:

  • Geen snelheidsbuffers meer: ​​Rijdt u 121 km/u op een snelweg met een snelheid van 120 km/u? Dan krijgt u voortaan een boete.

  • Stadswegen: Die kleine extra 5 km in stedelijke gebieden glippen niet langer door onder de radar en ook hier krijg je een boete om 1 km/u te snel te rijden.

  • Meer boetes: sneller, zelfs met de nieuwe, verbeterde camera's en directe transmissie, kunt u die boete krijgen voordat u parkeert.

De DGT stelt dat dit geen strengere aanpak is; het is een technologische upgrade. Wat dat in werkelijkheid betekent, is dat als u 1 of 2 km boven de maximumsnelheid rijdt, de boetes non-stop zullen dalen.

Ze hopen het aantal ongelukken te verminderen en de snelheidsnaleving te standaardiseren. En dit zal ongetwijfeld veel mensen tegen de haren instrijken, want de boodschap is duidelijk: in 2025 bestaat er niet meer zoiets als iets meer dan de maximumsnelheid.

Kinderen in Spanje krijgen een tussenkomst van €100 voor een bril of contactlenzen

Goed nieuws voor gezinnen: als u kinderen onder de 16 jaar heeft die een bril of contactlenzen nodig hebben, heeft u binnenkort één zorg minder. De Spaanse overheid heeft zojuist een nieuw plan aangekondigd om de kosten van brillen op sterkte voor kinderen te dekken, precies op tijd voor het volgende schooljaar.

De nationale overheid wil er zo voor zorgen dat alle kinderen, ongeacht de financiële situatie van hun gezin, goed kunnen zien. Het maakt deel uit van een groter initiatief om de volksgezondheid te verbeteren en iedereen een eerlijke kans te geven op essentiële diensten.

Hoe de nieuwe regeling voor kinderen in Spanje werkt

Laten we het simpel houden. De overheid reserveert € 48 miljoen voor het project. Gezinnen hoeven geen eindeloze formulieren in te vullen of te wachten op een vergoeding. In plaats daarvan wordt er bij een bezoek aan een erkende opticien tot € 100 direct van de rekening afgetrokken voor de nieuwe bril of lenzen van uw kind, zonder gedoe of wachttijd.

Wie heeft er baat bij:

  • Elk kind jonger dan 16 jaar met een gediagnosticeerd zichtprobleem

  • Gezinnen die hun bril of contactlenzen kopen bij een opticien die is aangesloten bij de regeling

Om recht te hebben op de vergoeding, moet het kind met een voorschrift van de oogarts naar de opticien gaan, waarin het type zichtprobleem wordt vermeld en of het om de eerste bril gaat. De vergoeding blijft echter gelijk als de bril wordt vervangen. Als de rekening minder dan 100 euro bedraagt, betaalt het gezin niets, en als het meer is, betalen ze het verschil. Voor contactlenzen zijn de vloeistof en de eenheden die nodig zijn voor een jaar inbegrepen in de verzekering.

De hele regeling zou vóór de start van het schooljaar 2025-2026 in werking moeten treden. U heeft alleen een voorschrift nodig en een bezoek aan een deelnemende opticien, zo simpel is het.

Welke stappen moeten ouders nemen om de korting voor de bril voor hun kinderen te krijgen?

Heb je een kind dat een nieuwe bril of contactlenzen nodig heeft? Houd dan de updates van je lokale opticien of gezondheidscentrum in de gaten nu het nieuwe schooljaar nadert. Het doel is om het zo eenvoudig mogelijk te houden, dus zodra het programma van start gaat, hoef je alleen nog maar je brilvoorschrift te halen en naar een erkende winkel te gaan.

Het is goed nieuws voor gezinnen in heel Spanje en een herinnering dat de overheid soms echt met praktische oplossingen voor het dagelijks leven komt.

maandag 2 juni 2025

De Junta de Andalucía verlaagt de leeftijd voor borstkankerscreening voor vrouwen naar tussen de 40 en 45 jaar

Het regionale ministerie van Volksgezondheid in Andalusië gaat de leeftijd voor borstkankerscreening verlagen naar vrouwen tussen de 40 en 45 jaar, en ook naar vrouwen tussen de 71 en 74 jaar.

Daarnaast heeft de Junta het preventie- en diagnoseprogramma uitgebreid met 30 nieuwe mammografieapparaten met tomosynthese om jonge borsten "beter" te kunnen diagnosticeren. "We doen deze zeer belangrijke investering", aldus regionaal minister Rocío Hernández en ze benadrukte dat de investeringen met 400% zijn gestegen ten opzichte van voorgaande jaren, "zowel in procedures als in diagnostische en behandeltechnologieën".

In een interview bevestigde de minister de implementatie van CAR-T-therapie in het Hospital Virgen del Rocío. Tijdens de komende maanden komt er ook een vooruitgang in de protontherapie die een grotere precisie in de stralingsverdeling mogelijk maakt, waardoor schade aan gezond weefsel rond de tumor wordt verminderd. Die therapie komt zowel in Sevilla als in Málaga beschikibaar. "We willen deze behandelingen aanbieden in provincies waar ze voorheen niet beschikbaar waren", zegde ze.

Enkele maanden geleden heeft de Andalusische Dienst voor Volksgezondheid (SAS) de screening uitgebreid naar 49-jarige vrouwen. Tot die tijd was de screening alleen beschikbaar voor vrouwen tussen de 50 en 71 jaar. Daarnaast heeft de SAS 70 professionals opgeleid om te kunnen werken met de specifieke technieken waarmee deze tumoren eerder kunnen worden opgespoord. Geleidelijk aan zal de screening worden aangeboden aan vrouwen van 47 jaar en vervolgens aan vrouwen van 40 tot 45 jaar.

De kankerstrategie in Andalusiê

In 2021 lanceerde het regionale ministerie van Volksgezondheid en Consumentenzaken de Andalusische kankerstrategie, die pleit voor een alomvattende aanpak van de ziekte, met onder andere prioritaire aandacht voor vroege opsporing en het verkorten van wachttijden voor de resultaten van diagnostische procedures.

Er werd ook een communicatiecampagne gelanceerd met beschrijvende video's en getuigenissen over verschillende screeningsprogramma's (borst-, darm- en baarmoederhalskanker) om de risicogroep aan te moedigen deel te nemen aan de kankerscreening.

Tot de genomen maatregelen behoren het bevorderen van preventie en een gezonde levensstijl, een streven naar verbetering van vaccinatie en deelname aan screeningsprogramma's en inspanningen om de coördinatie tussen de eerstelijnszorg en de ziekenhuiszorg bij de behandeling van dit type patiënt te versterken.

Het bevordert ook een actieve opleidingscultuur onder de betrokken professionals, onderzoek naar de strijd tegen de ziekte en de gevolgen ervan, en de integratie van technologieën om de gezondheid van de bevolking te verbeteren. Het doel is om een ​​patiënt die geen waarschuwingssignalen vertoont, de zorg te bieden die hij of zij op elk moment nodig heeft.

Het programma voor vroege opsporing van borstkanker bestaat uit mammografieën en andere screeningsonderzoeken om de twee jaar, met als doel borstkanker te voorkomen en op te sporen, een van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen.

Tumoren die in een eerder stadium worden ontdekt, zijn kleiner en verspreiden zich minder snel naar lymfeklieren of andere organen, wat een effectievere en minder invasieve behandeling mogelijk maakt.

vrijdag 30 mei 2025

Het mysterie van de Diamond Lane: waarom dit EU-verkeersbord uw rijstijl kan veranderen



Als je een automobilist bent die van een Europese rondrit houdt, zie je misschien binnenkort iets nieuws opduiken op de Spaanse snelwegen: een verkeersbord met een witte ruit tegen een donkere achtergrond. Dit verkeersbord is gemakkelijk over het hoofd te zien, maar deze onopvallende vorm zou binnenkort een grote rol kunnen spelen in hoe we ons allemaal op het continent verplaatsen.

Wat zit er achter dit ruitvormige bord? De Europese Unie werkt momenteel aan een ingrijpende herziening van de verkeersregels in haar lidstaten. Het doel? De verkeersveiligheid verbeteren, files verminderen en de overstap naar duurzamer vervoer ondersteunen. Als onderdeel hiervan wil de EU verkeersborden uniform maken, inclusief het symbool voor de carril para vehículos de alta ocupación (VAO)-strook (carpoolstrook) dat al wordt gebruikt in steden zoals Parijs en Nîmes.

Wie mag de ruit gebruiken?

Op het eerste gezicht lijkt de ruit misschien wat mysterieus. Maar in Frankrijk en andere steden worden er speciale rijstroken gemarkeerd voor auto's met minstens twee personen in, wat in Spanje bekendstaat als een 'carril VAO' (Vehículo de Alta Ocupación). Deze VAO-stroken zijn ontworpen om meer mensen samen te laten rijden, wat betekent dat er minder auto's zijn, minder vervuiling en een soepelere reis voor iedereen.

Maar daar blijft het niet bij. In Frankrijk mogen ook elektrische voertuigen met een 'Cero'-sticker, taxi's en bepaalde toegestane voertuigen naar binnen. Hightech camera's en sensoren houden deze rijstroken nauwlettend in de gaten, dus als u in de verleiding komt om alleen naar binnen te glippen, denk dan nog eens goed na! Betrapt worden kan leiden tot een flinke boete.

Waarom Spanje (en de rest van Europa) zich binnenkort zou kunnen aansluiten

De DGT (de Spaanse verkeersautoriteit) heeft serieuze interesse getoond in de invoering van dit ruitsymbool als onderdeel van haar streven naar modernisering van de verkeersregels en harmonisering met Europa. Er wordt zelfs gesproken over de mogelijkheid om de ruit niet alleen op verticale borden te laten verschijnen, maar ook direct op het asfalt te laten schilderen, zodat glashelder is wie deze speciale rijstroken mag gebruiken.

Wat is het nut hiervan?

Het doel is om het voor automobilisten gemakkelijker te maken om zonder verwarring de grens over te steken, en om groene initiatieven en slimme mobiliteit in de hele EU te ondersteunen. Het gaat ook niet alleen om verkeersborden. De EU plant een reeks hervormingen, van het uniformeren van boetesystemen tot de invoering van een digitaal EU-rijbewijs, waardoor het leven op de weg eenvoudiger wordt voor iedereen die zonder stapels papierwerk van Spanje naar Duitsland wil reizen. Dat pilotprogramma start in 2025.

Wat moeten automobilisten doen als ze het bord met de ruitvormige rijstrook zien?

Op dit moment zul je waarschijnlijk niet veel van deze borden op Spaanse wegen zien. Maar het advies van verkeersexperts is simpel: maak je vertrouwd met de ruit. Als je hem ziet, onthoud dan: deze rijstroken zijn gereserveerd. Laat je niet betrappen op alleen rijden, anders riskeer je boetes, vooral nu Spanje, net als Frankrijk, geautomatiseerde controles invoert.

Airbnb weigert de 66.000 huurwoningen in Spanje van zijn site te verwijderen, en gaat in beroep tegen uitspraak van de rechtbank

Airbnb heeft onlangs aangekondigd in beroep te gaan tegen een uitspraak van het Spaanse hooggerechtshof, waarin het platform voor kortetermijnverhuur wordt gelast bijna 66.000 advertenties van zijn website te verwijderen.

De Spaanse overheid heeft opgeroepen tot verwijdering van de advertenties omdat ze in strijd zijn met de regelgeving voor toeristische accommodaties.

De Spaanse minister van Sociale Rechten, Consumentenzaken en Agenda 2030, Pablo Bustinduy, zegde dat de betreffende huurwoningen "verschillende normen inzake huisvesting voor toeristisch gebruik hadden geschonden". Volgens het ministerie hadden de woningen die van het Airbnb-platform verwijderd moesten worden, geen licentienummer, een onjuist nummer of de juridische status van de eigenaar niet gespecificeerd, waaruit bleek of de huurder professioneel of als particulier huurde.

Huisvesting is momenteel een nationale zorg onder Spanjaarden vanwege de sterk stijgende huurprijzen, met name in grotere steden.

Bij het bevestigen van haar hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank, zegde Airbnb dat de overheid geen bewijs had geleverd van overtreding van de regels door verhuurders.

Airbnb verwees ook naar een uitspraak uit 2022 van het Spaanse Hooggerechtshof, waarin werd geoordeeld dat de verantwoordelijkheid voor de informatie over de advertenties bij de verhuurder van elke accommodatie ligt, niet bij het bedrijf, dat een "neutrale tussenpersoon" was en geen aanbieder van onroerend goed.

De Spaanse overheid besloot de bijna 66.000 accommodaties van Airbnb te verwijderen omdat ze de regelgeving voor toeristische accommodaties overtraden.

Strengere regels lossen woningcrisis niet op

De afgelopen jaren heeft Spanje steeds strengere regels ingevoerd voor kortetermijnverhuur om woningtekorten, verstoringen in de gemeenschap en zorgen over verzadiging van het toerisme aan te pakken. De nieuwe maatregelen omvatten:

  • Regionale en gemeentelijke beperkingen: Steden zoals Barcelona en Madrid hebben bestemmingsplannen ingevoerd die het aantal kortetermijnverhuur in specifieke gebieden beperken.

  • Vergunningsvereisten: Verhuurders moeten een vergunning verkrijgen om legaal te kunnen opereren, een proces dat kostbaar en tijdrovend kan zijn.

  • Administratieve boetes: Verhuurders die zich niet aan de regels houden, krijgen te maken met forse boetes, wat een klimaat van onzekerheid creëert voor zowel vastgoedbeheerders als incidentele verhuurders.

Banken verdienen geld, want basisrekeningen kosten tot € 160 per jaar en dat is alleen maar omdat ze bestaan

Het is nog nooit zo duur geweest om niets met je geld te doen.

De Spaanse banken hebben de kosten van betaalrekeningen in stilte opgevoerd en nu betaalt, volgens een nieuw rapport van consumentenwaakhond Asufin, de gemiddelde klant €160 per jaar om een ​​rekening open te houden.

En dat zonder een lening af te sluiten, een creditcard aan te vragen of mee te gaan in al die andere financiële producten die banken zo graag aanprijzen. Alleen al het voorrecht om je geld te mogen bewaren en de bank het te laten herinvesteren voor eigen gewin, kost mensen nu €9 meer dan vorig jaar, een stijging van 6% die de inflatie ver overtreft.

Betalen of je mond houden

Als je dacht dat je de kosten kon ontduiken door van bank te wisselen, denk dan nog maar eens goed na. Van de elf grote banken die in het Asufin-onderzoek werden onderzocht, rekent bijna de helft nu maar liefst € 240 per jaar voor een eenvoudige betaalrekening.

Bankinter en ING bieden het misschien gratis aan maar voor veel anderen is het een financiële vrijbrief. En de overeenkomsten in de prijzen van meerdere banken zijn niet onopgemerkt gebleven.

Vijf entiteiten die precies hetzelfde bedrag in rekening brengen, is duidelijk in strijd met de vrije concurrentie en schaadt consumenten, aldus Asufin.

En als je een bankpas nodig hebt? Als je bankiert bij de duurste banken, dan kun je rekenen op ongeveer € 182 per jaar, dankzij een stijging van bijna 3% in de kosten voor kaarten die gekoppeld zijn aan basisrekeningen.

Het zijn niet alleen de kosten die stijgen, banken eisen nu meer van klanten om ze te vermijden.

Wil je de kosten ontlopen? Laat dan je salaris dan maar storten maar sommige banken tellen dat zelfs niet mee, tenzij je minstens € 2.000 per maand verdient. Verdien je minder? Dan heb je pech.

Anderen verwachten dat je extra's bij elkaar optelt, denk dan aan een woonverzekering, aandelen op de bank, juridische hulplijnen met nummers die 'niet bestaan', een minimum aantal kaarttransacties, of zelfs een groot saldo op je rekening waar je niet bij kunt, tenzij je kosten wilt betalen.

Een zeldzame overwinning bij overschrijvingen?

Klanten halen wel een kleine overwinning: de overschrijvingskosten dalen eindelijk.

Dankzij nieuwe EU-regels worden banken gedwongen ermee te stoppen. Ze mogen geen extra kosten meer aanrekenen voor directe overboekingen in vergelijking met tragere overboekingen. Het resultaat? De gemiddelde kosten voor het versturen van geld zijn gedaald tot € 1,16, vergeleken met € 2,13 voor reguliere overschrijvingen en bijna € 3,70 voor snelle overschrijvingen een jaar geleden.

Dus uw geld overschrijven is eindelijk goedkoper geworden maar het gebeurt slechts onder druk van buitenaf.

Grote traditionele banken, hogere winsten

Terwijl klanten het moeilijk hebben, lachen de grote banken zich een hoedje.

De zes Spaanse giganten genoteerd aan de Ibex 35 haalden in 2024 wereldwijd € 27 miljard aan commissies binnen, een stijging van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. En 2025 is al goed begonnen: alleen al in het eerste kwartaal haalden ze € 7 miljard binnen, een stijging van 5,9% ten opzichte van vorig jaar.

Nu de rentetarieven beginnen te dalen, worden commissies snel de reddingsboei voor recordbrekende bankwinsten.

Kortom?

Het is nog nooit zo duur geweest om niets met je geld te doen. Misschien is het tijd om eens te kijken naar de meer vooruitstrevende banken?

woensdag 28 mei 2025

De regering kondigt een belastingverhoging aan voor leegstaande woningen

De Socialistische Parlementaire Fractie presenteerde vorige week een wetsvoorstel om "betaalbare huurwoningen te bevorderen." De tekst bevat het begrotingspakket dat premier Pedro Sánchez in januari aankondigde en waar het ministerie van Volkshuisvesting sindsdien aan werkt.

Het plan moet door het Congres worden goedgekeurd en omvat een btw-tarief van 21% op toeristische huisvesting, een wijziging van het SOCIMIS-regime, een belasting op de aankoop van onroerend goed door niet-EU-ingezetenen en bonussen voor verhuurders die de huur op of onder het referentietarief vaststellen. En iets nieuws: een belastingverhoging op leegstaande woningen.

Minister van Volkshuisvesting Isabel Rodríguez verklaarde dat deze fiscale maatregelen "gericht zijn op het behoud van de sociale functie van huisvesting boven elk ander doel" en deel uitmaken van "de toezeggingen die de eerste minister aan het begin van het jaar heeft gedaan." Om leegstaande appartementen, met uitzondering van vakantiewoningen, te bestraffen, stelt de PSOE voor om de inkomstenbelasting (IRPF) te actualiseren en het tarief te verhogen van 1,1% naar 2% en naar 3%.

Volgens Rodríguez is het doel van deze belastingverhoging op leegstaande woningen om "deze woningen ook onderdeel te laten worden van de verhuur." "En we verdiepen de mobilisatie van betaalbare woningen door de eigenaren die de laagste prijzen hanteren, onder de referentieprijs van het ministerie, te compenseren met maximaal 100% van de teruggave van de inkomstenbelasting." Het ministerie wil hiermee een belastingvoordeel creëren voor degenen die betaalbare huizen aanbieden en degenen straffen die huizen achterhouden terwijl er een woningcrisis heerst.

De Socialistische Parlementaire Fractie hoopt dat het door Sánchez in januari aangekondigde begrotingspakket in de eerste helft van juni in het parlement wordt behandeld. Het ministerie van Volkshuisvesting en Financiën streeft ernaar om het pakket uiterlijk in het volgende begrotingsjaar in werking te laten treden. Rodríguez erkende dat er een "parlementaire minderheid" is die de regering steunt, maar beloofde te "werken" aan de benodigde steun om ervoor te zorgen dat de maatregelen worden uitgevoerd. "Het is heel moeilijk om nee te zeggen", zeggen bronnen bij Huisvesting.

Eén van de maatregelen die in de tekst worden genoemd, is een btw-tarief van 25% voor toeristische accommodaties, "als ontmoediging", waarmee het ministerie van Volkshuisvesting "een einde wil maken aan de verkoop van toeristische appartementen". Rodríguez is van mening dat dit soort gebruik in sommige gebieden "verboden" zal moeten worden. "Het huisvestingsbeleid heeft geen plaats voor simplistische boodschappen, en niet alle situaties zijn hetzelfde", zei de minister, maar "Madrid verkeert in staat van beleg" met "15.000 illegale woningen, 15.000 gezinnen die uit hun huizen zijn gezet."

Een andere maatregel die Sánchez aankondigde en nu vorm krijgt, is de hervorming van het belastingstelsel voor beursgenoteerde vastgoedbeleggingsmaatschappijen (SOCIMI's), een type onderneming dat profiteert van aanzienlijke belastingvoordelen. Bedrijven die actief zijn op de woningmarkt betalen 25% belasting als ze een deel van hun woningvoorraad niet reserveren voor betaalbare huurwoningen.

Bovendien regelt het wetsvoorstel een deel van de werkzaamheden van de nieuwe sociale woningbouwmaatschappij, met wijzigingen in de regelgeving die vereist is voor de overdracht van grond aan Sepes, de staatsgrondentiteit, en een limiet op de verkoopprijs van woningen die eigendom zijn van laatstgenoemde, die zal worden geactiveerd in het geval van beschermde huisvesting wanneer de beschermingsperiode afloopt. Met deze wijzigingen wil het ministerie de ‘permanente bescherming van woningen op staatsgrond’ garanderen.

Ondertussen heeft het al de Vlaamse pers, HLN.be, gehaald maar het artikel staat achter een betaalmuur.

De Spaanse werkweek van 37,5 uur komt eraan en hoe gaat het nu verder

Algemeen

Spanje verkort de werkweek, een nieuwe arbeidswet is officieel van start gegaan en zal de manier waarop mensen leven en werken veranderen. De Spaanse regering heeft een ambitieus plan goedgekeurd om de wettelijke maximale werkweek te verkorten van 40 naar 37,5 uur en dat gebeurt zonder loonsverlaging. Klinkt dit als een kleine verandering? Nee, niet echt, het is de meest gedurfde stap in het Europese arbeidsbeleid dit jaar. Het heeft wel geleid tot scherpe reacties van werknemers, ondernemers en de politiek.

Wat verandert er?

De nieuwe arbeidswet zal de werkweek geleidelijk verkorten van 40 uur naar 37,5 uur tegen eind 2025. Deze verlaging is een verplichte maatregel en werknemers zullen hun volledige salaris ontvangen. Het gaat hier niet om het verkorten van uren of het werken van langere dagen, maar om minder werken. Deze hervorming brengt:

  • Een verplicht volgsysteem voor werkgevers

  • Betere bescherming van het recht om buiten werktijd offline te gaan

  • Een impuls voor het verbeteren van de balans tussen werk en privé en het verminderen van ziekteverzuim

Dit beleid werd geleid door Yolanda Díaz, de Spaanse minister van Arbeid en leider van Sumar. Zij betoogt dat de kortere werkweek een moderne interpretatie is en een eerlijke aanpassing. "Werk mag geen leven stelen", zei ze bij haar verdediging van het wetsvoorstel.

Vakbonden en veel linksgeoriënteerde coalities zien deze hervorming als een overwinning voor de balans tussen werk en privé. Veel werknemers in Spanje maken lange, onbetaalde uren, met name in de detailhandel, de technologiesector en de horeca. Maar de oppositiepartijen stellen dat deze maatregel de productiviteit kan schaden als deze niet gepaard gaat met digitalisering of efficiëntie. De behoefte aan personeel neemt toe zonder de budgetten te verhogen, en toch geven de peilingen aan dat de publieke steun voor dit wetsvoorstel hoog is, vooral onder werknemers onder de 45.

Heeft dit gevolgen voor iedereen?

Ja, op een paar uitzonderingen na geldt de wet voor alle fulltime werknemers, worden parttime contracten proportioneel aangepast en kunnen sectoren met een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) nog steeds voorwaarden toepassen of erover onderhandelen. Deze invoering verloopt gefaseerd, wat betekent dat bedrijven zich in de tweede helft van 2025 moeten aanpassen. Verwacht dus dat HR-teams in heel Spanje het de komende maanden druk zullen hebben.

Spanje is niet het enige land met een dergelijke wet. Zo hanteert Frankrijk al sinds 2000 een 35-urige werkweek. IJsland heeft een van 's werelds grootste experimenten met een vierdaagse werkweek uitgevoerd en is een succes gebleken. Maar de Spaanse maatregel valt op omdat het de uren met volledig loon verkort en het rooster niet comprimeert.

Dus, is 37,5 uur het nieuwe 40? Misschien wel, maar belangrijker nog: dit is een goed teken om opnieuw na te denken over wat een fulltimebaan in 2025 moet zijn. In een land waar de werkloosheid hoog is, burn-outs veel voorkomen en overwerk veel voorkomt, is deze wet meer dan alleen een hervorming van de arbeidsmarkt en een culturele ommekeer.

zondag 25 mei 2025

Spanje maakt zich op voor de eerste grote temperatuurverandering van 2025

Een regelrechte hittegolf aan het begin van de zomer is in aantocht, met temperaturen die in sommige delen van het land de zinderende 37ºC zullen overschrijden.

Volgens AEMET, komt er na een korte periode van koeler weer en onweersbuien halverwege de week, de temperaturen vanaf zaterdag 24 mei te stijgen en dat zal zo blijven.

De afkoeling voor de hitte

Voorlopig hebben we even rust, want een trog boven de Middellandse Zee zorgt voor lagere temperaturen in het noorden en zuidoosten. Maar tegen het weekend is die frissere lucht een vage herinnering.

Vanaf het weekend wordt het warmer

Tegen zondag zal de temperatuur landelijk boven de 20ºC uitkomen. Landinwaarts zal het op veel plaatsen de 25ºC overschrijden, en de Balearen, de Canarische Eilanden en de Middellandse Zeekust blijven niet ver achter.

In het zuiden is het echter een ander verhaal. In Extremadura, het binnenland van Castilla-La Mancha, Murcia en in heel Andalusië worden temperaturen van 30ºC en hoger verwacht. In de Guadalquivirvallei wordt het dan naar verwachting warmer dan 33-34ºC.

Volgende week zal het heter worden dan in juli

Vanaf maandag zien we een heldere hemel, stralende zonneschijn en aanhoudende temperatuurstijgingen. Het voelt als zomer in mei.

Halverwege de week liggen de temperaturen 8-10ºC boven wat 'normaal' is voor deze tijd van het jaar in de dalen van de Duero, Tajo, Guadiana, Guadalquivir en Ebro. Donderdag kan het verschil oplopen tot +12ºC in het hart van het binnenland.

De verwachting is dat in Sevilla, Cordoba, Ciudad Real, Badajoz en Jaén te maken krijgen met een zinderende 35-37ºC.

's Nachts wordt het niet veel koeler

En verwacht niet veel verlichting wanneer de zon ondergaat. Hoewel het kwik 's nachts niet zo dramatisch zal stijgen, zullen de minimumtemperaturen ook stijgen. In het noorden van het land blijft het mogelijk iets frisser, maar in een groot deel van Midden-, Zuid- en Oost-Spanje, plus de eilanden, worden de nachttemperaturen boven de 12-15ºC gehouden.

Langs de Andalusische Middellandse Zeekust zijn de warme nachten terug met Málaga en Almería die temperaturen blijven halen van 18-20ºC.

Dus wat is het oordeel?

Dit is niet de gebruikelijke warme periode in mei. Het is een vurige waarschuwing dat de zomer vroeg en met volle kracht op de deur klopt.

Dus haal je ventilators tevoorschijn, sla je voorraad ijs in en denk misschien eens na over die middagwandelingen. Het weer in Spanje verandert van mild naar warm in een oogwenk.

Een onstuitbare groei van de luchthaven van Málaga blijkt uit de laatste passagiersstatistieken

De luchthaven van Málaga zet haar gestage en onstuitbare groei verder en overtreft daarmee het gemiddelde van het Spaanse luchthavennetwerk ...