woensdag 25 juni 2025

De waterreservoirs in de provincie Málaga beleven hun beste zomer in vijf jaar: de reserves bedragen bijna 60%

Zelfs de meest optimistische mensen zouden bij het begin van het hydrologische jaar op 1 oktober graag het idee hebben aanvaard dat de provincie Málaga de zomer in zou gaan met reservoirs die de capaciteit van bijna 60% naderden. Op dat moment waren de niveaus opnieuw onder de drempel van 100 miljoen kubieke meter gezakt. Op maandag 24 juni stond dit cijfer op 365,52 kubieke meter.

Door de consumptie in het hoogseizoen, de irrigatie en de effecten van verdamping zijn de oppervlaktereserves echter al met 4 miljoen kubieke meter per week afgenomen. Alleen al in de afgelopen maand (sinds eind mei) is 13 miljoen kubieke meter verbruikt. Eind vorige maand had de afvoer van de stormen en 'dana's' die de weersvoorspellingen in de herfst van vorig jaar en de lente van dit jaar domineerden, de reserves opgevoerd tot 378 miljoen kubieke meter.

Sterkste records sinds 2020

Dit zijn de beste cijfers sinds 2020, ruim boven het historische gemiddelde van de afgelopen tien jaar. Vorig jaar rond deze tijd bedroegen de volumes minder dan 210 miljoen kubieke meter. In ieder geval is alleen de Costa del Sol officieel gecertificeerd als zijnde buiten de droogtecrisis. De stad Málaga bevindt zich in de gematigde fase en de Axarquia bevindt zich nog steeds in een ernstige fase, hoewel het niveau van de beperkingen in eerstgenoemde stad een normale consumptie mogelijk maakt en, in het geval van laatstgenoemde, 90% van de gebruikelijke vraag dekt.

Kust

Voor de eerste keer ooit hebben technici van La Concepción om veiligheidsredenen de onderste overlaat moeten openen. De afgelopen weken liep het water ook via de bovenste overlaat weg. Het is bijna vol, met 55,77 miljoen kubieke meter (39,81 vorig jaar). Bovendien is de uitbreiding van de ontziltingsinstallatie van Marbella, die 20 miljoen kubieke meter per jaar aan de kust zal kunnen leveren, nu volledig operationeel.

Málaga

De twee reservoirs bij de stad Málaga, Casasola en Almogía, bevatten respectievelijk 14,70 (vergeleken met 5,90 vorig jaar) en 13,81 (4,35) miljoen kubieke meter. Casasola kampt met ernstige sedimentatieproblemen en de schoonmaakwerkzaamheden zijn nog steeds aan de gang. Een derde van de inhoud bestaat uit slib en aarde, wat de afgelopen maanden voor talloze problemen heeft gezorgd. Als gevolg van een defect aan de onderste overlaat kwam de dam dagenlang alleen maar los van de bovenste.

Deze zomer zullen de Bajo Guadalhorce-putten op het netwerk worden aangesloten, wat 900 liter per seconde oplevert. Openbaar waterbedrijf Emasa wil deze reserves, die in het kader van het droogteplan van de regionale overheid na een investering van 16 miljoen euro in gebruik zijn genomen, zorgvuldig beheren. Het doel van de Junta was ervoor te zorgen dat ze niet uitgeput zouden raken in termen van kwaliteit of kwantiteit. In het exploitatieplan is externe monitoring opgenomen om de beste doorstroming te bepalen en een vervolg uit te voeren. Deze putten ondersteunen het werk van Fahala en Aljaima, gelegen in de gemeente Cártama. Twee derde van de waterbehoefte van de stad zou door deze twee bronnen kunnen worden gegarandeerd.

Wat de bovenwaterreservoirs betreft, bevat de Guadalteba 82,55 miljoen kubieke meter (31,87 een jaar geleden); de verzilte Guadalhorce, 58,72 (21,11); en de Conde de Guadalhorce, 58,51 (21,84). Ook de Conde moest de afgelopen maanden water lozen, omdat het zijn maximale niveau had bereikt.

Axarquia en irrigatie

Het La Viñuela-reservoir ademt eindelijk weer na de beproeving van de afgelopen droge jaren. Het bevat 81,45 miljoen kubieke meter, vergeleken met slechts 30,17 miljoen kubieke meter vorig jaar.

Deze zomer zal er eindelijk consistente irrigatie plaatsvinden met water uit het reservoir. Voor het Guadalhorce-gebied, dat te lijden heeft onder de slechte staat van de kanalisatie, zal 30 miljoen kubieke meter worden toegewezen. Het Axarquia-district zal 12 miljoen kubieke meter kunnen gebruiken, plus irrigatiewater van de zuiveringsinstallaties in het gebied en van Peñón del Cuervo in Málaga.

dinsdag 24 juni 2025

Een Spaanse geldautomaat slikt uw bankkaart in, wat nu?

Geldautomaten slikken nog steeds vaker kaarten in dan je zou verwachten, waardoor nietsvermoedende gebruikers in paniek raken. Raak niet in paniek als een geldautomaat je kaart inslikt.

Druk gewoon enkele seconden op de rode knop 'Sluiten' om de sessie te beëindigen en de kaart terug te sturen. Als de kassa de kaart niet direct terugstuurt, blijf dan bij de automaat, want hij kan de kaart later weer uitspugen. Lukt dat niet, neem dan onmiddellijk contact op met je bank en deel je gegevens en de ID van de geldautomaat om de kaart te blokkeren en een nieuwe aan te vragen.

Omdat kaartslikproblemen verrassend vaak voorkomen, is de veiligste oplossing op de lange termijn contactloos betalen: zwaaien, tikken en de stress vermijden.

In een tijdperk van Apple Pay en contactloos betalen zou je denken dat de tijd dat je je betaalpas in een automaat stopte alsof het een boterham was, allang voorbij was. Maar nee, de bescheiden geldautomaat is nog steeds springlevend... en slikt soms nog steeds kaarten in.

Het gebeurt vaker dan je zou denken, en hoewel het niet bepaald de misdaad van de eeuw is, kan het wel voor behoorlijk wat commotie zorgen.

Stap 1: Druk letterlijk op de 'paniekknop'

Voordat je de machine begint te schoppen of de bank belt, probeer eerst dit: houd de rode 'Cerrar'-knop (sluiten) ingedrukt, meestal gemarkeerd met een kruisje. Spaanse banken hebben deze levensredder ontworpen om je sessie te beëindigen en de teruggave van je pas te activeren, zelfs als je wat traag was met het pakken ervan na je transactie.

Bij touchscreen-geldautomaten kan het handmatig sluiten van alle open schermen hetzelfde effect hebben. Sommige nieuwere modellen hebben zelfs een specifieke optie om je pas terug te halen, waarmee je een haperende sessie kunt overschrijven.

Stap 2: Blijf zitten en laat niet los

Wat je ook doet, loop NIET weg. Dat is regel nummer één in het handboek voor het overleven van geldautomaten. Je pas kan er nog steeds uitspringen wanneer de machine reset en als je er niet bent, kan iemand anders hem pakken. Erger nog, als de machine opnieuw opstart en je pas in een openbare ruimte uitspuugt, heb je geen idee wat ermee is gebeurd.

Stap 3: Bel de bank en doe dat snel

Als de knoptruc niet werkt, bel dan zo snel mogelijk je bank. Je moet je volledige naam, rekeningnummer en idealiter het identificatienummer van de geldautomaat opgeven (meestal afgedrukt op de zijkant van de machine of op het scherm).

Na een melding blokkeren ze de kaart onmiddellijk, waardoor deze onbruikbaar wordt voor iedereen die hem in handen krijgt. Vervolgens starten ze het proces om een ​​vervangende kaart te verstrekken en die ontvang je dan meestal binnen een paar dagen.

Stap 4: Ga contactloos en blijf stressvrij

Laten we eerlijk zijn: kaarten beginnen een beetje… 2005 aan te voelen. Steeds meer banken introduceren contactloze opties met je smartphone of een handige NFC-chipkaart. Met deze nieuwere systemen kun je zwaaien, tikken en gaan en belangrijker nog, je hoeft je kaart niet in een automaat te steken.

Als de geldautomaat je kaart inhoudt, verlies dan niet je kalmte. Bel dan de bank, bewaak de machine alsof het Fort Knox is en overweeg misschien om de gokautomaat helemaal te laten staan ​​en over te stappen op contactloos betalen.

15 verkeersongevallen met dieren per dag op Catalaanse wegen en dat is een stijging van 50% in vijf jaar

Volgens gegevens van het Catalaanse Verkeersagentschap (SCT) vonden er in 2024 gemiddeld 15 verkeersongevallen met dieren per dag plaats op de Catalaanse wegen.

In totaal vonden er vorig jaar 5.754 van dergelijke ongevallen plaats, een stijging van bijna 50% ten opzichte van vijf jaar eerder, toen er 3.843 incidenten werden geregistreerd.

Wilde zwijnen waren bij de meeste van deze aanrijdingen betrokken, goed voor 63% van de gevallen. Nog eens 27% betrof verschillende soorten herten, met name reeën.

De twee districten met het hoogste aantal van deze ongevallen waren La Noguera in West-Catalonië en Alt Empordà in het noorden.

Lleida was verreweg de stad met het hoogste aantal incidenten, gevolgd door Artesa de Segre (ook in West-Catalonië) en Sant Feliu de Buixalleu in de regio Girona.

Wilde zwijnen werden het vaakst aangetroffen tijdens winternachten, terwijl reeën vaker in lentenachten werden gezien.

Gelukkig leidt 95% van deze aanrijdingen niet tot verwondingen. Enkele van de ernstigste ongevallen zijn echter fataal geweest.

Tot nu toe zijn in 2025 drie mensen omgekomen bij aanrijdingen met dieren, van wie twee motorrijders die wilde zwijnen aanreden.

De Catalaanse politie Mossos d'Esquadra raadt af om plotselinge manoeuvres te maken als er een dier op de weg verschijnt.



maandag 16 juni 2025

Het Spaanse Hooggerechtshof heeft zojuist de regels van het huren en verhuren hertekend

Eindelijk is de kogel door de kerk. Als u een woning in Spanje bezit, kent u waarschijnlijk iemand die een nachtmerrie-huurder heeft gehad. Misschien heb je het zelf al meegemaakt, je vindt de perfecte huurder, overhandigt de sleutels en alles lijkt in orde. Maar maanden later, wordt de huur niet meer betaald. Je vraagt ​​het vriendelijk, dan vraagt ​​je het nog eens maar niet meer zo aardig, maar er gebeurt nog steeds niets. Voor je het weet, zit je vast in een juridische puinhoop en de huurder, nu een ‘inquiokupa’ genoemd, weigert te vertrekken en beweert dat hij of zij kwetsbaar is.

Het is een scenario dat veel te vaak voorkomt, en voor veel verhuurders zorgt het ervoor dat ze zich machteloos voelen. De Spaanse wet beschermt ‘kwetsbare’ huurders immers zeer goed en dan vooral sinds de coroniepandemie. En hoewel dat belangrijk is, heeft het ook de deur geopend voor een aantal mensen om het systeem te misbruiken, soms maanden of zelfs jaren achter elkaar.

Maar nu is eindelijk het nieuws dat veel verhuurders een zucht van verlichting zal doen slaken: het Spaanse Hooggerechtshof heeft eindelijk gezegd: ‘Genoeg is genoeg.’ In een uitspraak die in het hele land al furore maakt, heeft de rechtbank besloten dat huurders die hun huur niet betalen, niet zomaar in beroep kunnen gaan tegen hun uitzetting en het proces voor altijd kunnen uitstellen,. Ze moeten daadwerkelijk eerst een schikking treffen en eerst betalen wat ze nog verschuldigd zijn.

Dit is niet alleen een klap voor slechte huurders. Het is een fundamentele verandering in de manier waarop deze zaken worden afgehandeld. Tot nu toe konden huurders eenvoudigweg in beroep gaan als een huisbaas in de rechtszaal won en de rechter zei: ‘Je hebt gelijk, je krijgt je appartement terug’. Daar bovenop hoefden ze in de meeste gevallen geen cent betalen van de huur die ze al verschuldigd waren, terwijl het beroep langzaam door het systeem ging.

Voor veel verhuurders voelde dit als een eindeloze lus: je wint, je wacht, je verliest geld en de huurder blijft zitten, huurvrij.

Dit is de kern van de zaak, uitgelegd in een gewone taal. Als een huurder voortaan in beroep wil gaan tegen een uitzetting, moet hij bewijzen dat hij alle openstaande huur heeft betaald. Het maakt niet uit of ze gratis rechtsbijstand hebben gekregen, of dat ze beweren kwetsbaar te zijn. Geen excuses meer, geen eindeloze oproepen meer terwijl de verhuurders de rekening betalen.

Het Hooggerechtshof was er vrij duidelijk over, het terugbetalen van de huur is niet zomaar een vakje dat je moet afvinken, het is een echte, betekenisvolle vereiste. De rechters wezen er ook op dat er geen universeel recht bestaat om in beroep te gaan als je je niet aan de regels houdt. Als je gebruik wilt maken van het rechtssysteem, moet je je aan de afspraak houden.

Het volledige artikel staat op Verblijven in Spanje.

Parkeren voor een garage in Spanje, het is toch niet aan te raden

Je denkt misschien dat het geen probleem is, snel even vijf minuten naar de winkel, dus waarom zou je je auto niet voor een garagedeur laten staan? Veel automobilisten in Spanje hebben hetzelfde idee, vooral als parkeren een nachtmerrie is en je wanhopig bent.



Maar de waarheid is: parkeren voor een garagepoort, of er nu een officieel "vado permanente"-bord staat of niet, is een gegarandeerde manier om de buren te irriteren, en mogelijk een flinke boete te krijgen.

Parkeren voor een garage in Spanje: Maakt het "vado permanente"-bord echt uit?

Laten we meteen een mythe ontkrachten. Dat je het blauw-witte "vado permanente"-bord niet ziet, betekent niet dat je veilig bent. De Spaanse wet zegt dat je geen toegang mag blokkeren die bedoeld is voor voertuigen. Dat is alles. Geen speciale waarschuwingsborden of zwaailichten nodig.

Het officiële "vado permanente"-bord is trouwens niet zomaar een decoratie. Als dat op de garage staat, is het in feite een VIP-pas waarmee de eigenaar zonder nadenken de sleepwagen kan bellen. Je parkeert daar en je auto kan al weg zijn voordat je je boodschappen hebt gedaan en je krijgt er ook nog eens een rekening bovenop die je dag echt verpest.

Geen bord? Je denkt misschien dat je veilig bent, maar de wet staat nog steeds niet aan jouw kant. De politie kan en deelt boetes uit voor het blokkeren van een garage, zelfs als die niet met officiële stickers is beplakt.

Wat gebeurt er nou echt als je voor een garage in Spanje parkeert?

Met een "vado"-bord zijn de regels streng. Als je de ingang blokkeert, belt de eigenaar de gemeente of de politie en komt de grúa (sleepwagen) tevoorschijn. Je auto staat bij de garage en je krijgt een boete, meestal rond de € 200 of meer als je de sleepkosten erbij optelt.

Geen "vado"-bord? Je loopt nog steeds een risico. De politie sleept je niet altijd meteen weg, maar je kunt nog steeds een boete krijgen voor het blokkeren van een toegang. Als de agent vindt dat je de eigenaar echt hoofdpijn bezorgt, kun je er nog steeds vanuit gaan dat je auto wordt afgevoerd. Je krijgt op zijn minst een boete en een standje.

Voor de eigenaar van een garage, als iemand je oprit blokkeert, begin dan met het maken van een paar foto's. Zorg ervoor dat de kentekenplaat en de geblokkeerde deur vrij zijn. Probeer de bestuurder te vinden als je kunt. Lukt het niet? Bel de politie. Zelfs zonder bord heb je de wet aan je kant, en de dader krijgt op zijn minst een boete.

Is het echt riskant om voor een garage te parkeren in Spanje als iedereen het doet?

Dit is het klassieke excuus! Je ziet misschien wel andere auto's voor garages geparkeerd staan. Maar zoals het gezegde luidt: "Alleen omdat je het kunt, wil nog niet zeggen dat je het moet doen."

Naast de boete, gok je eigenlijk op de dag van iemand anders. Stel je voor dat je na een lange dienst thuiskomt en je auto niet in je eigen garage krijgt. Zo boos maak je mensen, en in Spanje mopperen mensen niet zomaar zachtjes!

Waarom je in Spanje nooit het risico moet nemen om voor een garage te parkeren

Dit is het beste advies dat je deze week zult krijgen: parkeer niet voor een garage, punt uit. Het maakt niet uit of er een bord staat of dat je maar "twee minuten" hebt. De wet is duidelijk, het risico is reëel en eerlijk gezegd is de moeite het gewoon niet waard.

En als je een garage hebt en je het zat bent dat mensen je in de weg staan, overweeg dan om dat officiële vado-bord te laten repareren. Het maakt het leven een stuk makkelijker als je ooit de hulp van de politie moet inroepen.

Dus de volgende keer dat je in de verleiding komt om die "bijna perfecte" plek te bemachtigen, rijd dan gewoon door. Je portemonnee, en je buren, zullen je dankbaar zijn.

zaterdag 14 juni 2025

Mag u barbecueën op het balkon of terras van uw appartement in Spanje?

Met de komst van de zomer nemen familie- en vriendenbijeenkomsten opnieuw toe. Als het om eten gaat, is een barbecue thuis een must, maar denk eraan, in de zomer, vanaf 1 juni, is dat op het platteland verboden.



Maar zijn barbecues toegestaan ​​voor mensen die in flats wonen? Voor degenen die een huis of villa met tuin hebben: er bestaat geen twijfel over, maar wat gebeurt er als je in een flatgebouw woont?

De wet verbiedt het gebruik van een barbecue op privéterrein niet, of het nu een balkon of een terras is, dus a priori zou het niet nodig zijn om toestemming te vragen aan uw buren, maar het is wel belangrijk om op de hoogte te zijn van bepaalde voorwaarden.

Volgens de wet is het “de eigenaar en de bewoner(s) van de flat of het pand niet toegestaan ​​activiteiten uit te voeren die in de statuten verboden zijn” en die schadelijk zouden kunnen zijn voor de eigendommen of die in strijd zouden kunnen zijn met de algemene regels inzake “storende, ongezonde, schadelijke, gevaarlijke of illegale activiteiten”. Sancties van lokale overheden kunnen oplopen van 10.000 tot 100.000 euro.

Daarom hebben buren het recht om te verzoeken dat er in het appartementsgebouw geen barbecues worden gebruikt als deze hinderlijk of gevaarlijk zijn. Als er echter geen uitdrukkelijk verbod op barbecues geldt, vastgesteld door de bewonersvereniging, en er geen klachten zijn, mogen er barbecues worden gehouden.

Als algemene regel geldt dat om onaangenaamheden te voorkomen, een reeks aanbevelingen moet worden opgevolgd zoals:

  • het naleven van de voorschriften, zowel die van het gemeentehuis als die van de bewonersvereniging
  • laat de barbecue nooit onbeheerd branden
  • houd een brandblusser of water bij de hand
  • houd rook en geuren onder controle
  • houd de grills en nabijgelegen gebieden schoon.
 Rook zou een van de grootste nadelen zijn van het hebben van een barbecue in huis, dus het gebruik van gas- of elektrische barbecues kan een goede optie zijn.

donderdag 12 juni 2025

Een slimmere manier om water te gebruiken: Andalusië's hergebruikplan van € 165 miljoen

Afvalwater is in Andalusië niet zomaar afval, het is een toekomstige oogst. Nu de klimaatdruk toeneemt en de traditionele waterbronnen opdrogen, maakt de regio een sterke omslag. Door € 165 miljoen te investeren in hergebruik van gezuiverd water voor de landbouw. ​​Dat gaat niet alleen over wetgeving, maar vooral over veerkracht.

In plaats van toe te kijken hoe miljoenen liters water de zee in stromen, is Andalusische regionale overheid van plan om het water een tweede leven te geven, zodat het gewassen kan voeden, lokale boeren kan ondersteunen en noodzaak kan omzetten in innovatie. Het is een slimme heroverweging van hoe we omgaan met een van onze meest waardevolle hulpbronnen, en het zou Andalusië weleens koploper kunnen maken in waterbesparende landbouw in heel Europa.

Wat is Plan Parra?

Het is het plan van € 165 miljoen van de regionale overheid van Andalusië om gezuiverd afvalwater rechtstreeks naar de landbouwbedrijven te sturen die het het hardst nodig hebben. In plaats van dat water in zee te lozen, geeft de regio het een tweede leven, dit keer ter ondersteuning van olijfbomen, wijngaarden en groenten.

Het doel hiervan is om elke liter te laten tellen, en om dat te bereiken, omvat het plan het volgende:

  • Het moderniseren van afvalwaterzuiveringsinstallaties met een derde-fase-behandeling

  • Het bouwen van nieuwe pijpleidingen om schoon en gezuiverd water rechtstreeks naar boeren te transporteren

  • Het helpen van 25 irrigatiegemeenschappen in belangrijke provincies zoals Córdoba, Málaga, Jaén, Granada, Sevilla en Almería

Dit vertegenwoordigt een verandering in mentaliteit en de toepassing ervan, aangezien rivieren droogvallen en de regenval in de loop der tijd steeds onbetrouwbaarder wordt. Plan Parra is de boodschap van Andalusië dat we niet kunnen wachten op de wolken; we moeten ons nu aanpassen.

Van olijven tot ecosystemen

Als je denkt dat dit alleen om de waterleidingen gaat, denk dan eens wat groter. Plan Parra heeft de manier waarop Andalusië zijn agrarisch milieu voedt en zelfs beschermt, compleet veranderd. Voor boeren hebben de droogte, droge waterputten en krimpende reservoirs velen gedwongen hun oogsten te verminderen of hun land helemaal op te geven.

Met Plan Parra wordt het veel betrouwbaarder, ongeacht de regenval. Citrusvruchten krijgen de benodigde bewatering en boeren zouden zelfs hun gebruik van meststoffen kunnen verminderen; behandeld water bevat vaak voedingsstoffen.

Voor de economie is landbouw de drijvende kracht achter een aanzienlijk deel van de Andalusische economie, wat betekent dat stabielere gewassen meer banen, meer export en een grotere veerkracht opleveren.

Een overwinning voor boeren, de natuur en je bord

Het Andalusische waterhergebruiksplan van 165 miljoen euro draait meer om de bescherming van de hele voedselketen: door water voor de landbouw veilig te stellen, profiteren consumenten van:

  • Stabielere voedselprijzen, met name voor lokale producten zoals fruit, groenten en olijfolie.

  • Minder tekorten in het aanbod worden veroorzaakt door de door droogte veroorzaakte mislukte oogsten die we dit jaar zien.

  • Betere voedselzekerheid voor de regio.

Als water stroomt, stroomt alles: banen, de oogst en de economie. Deze keer stroomt het innovatiever, niet sneller. Plan Parra laat zien hoe een simpele verandering in denken een hele regio en haar economie kan beïnvloeden. Het is niet flitsend. Het is niet futuristisch.

Maar het is precies het soort nuchtere oplossing dat de huidige klimaatcrisis vereist. Want zelfs het afvalwater van Andalusië is waardevol als je weet wat je ermee moet doen.

Hoe moeten we reageren op de hittewaarschuwingen nu het kwik in Spanje stijgt?

Op mijn andere site kan men nog meer informatie vinden over hoe men in de praktijk de hitte kan verslaan door zijn leefomgeving te controleren.

In gans Spanje begonnen de thermometers eind mei te stijgen en worden er veel meer dagen met hoge of zeer hoge temperaturen en een toename van hittegolven verwacht.

Daarom zal het Spaanse ministerie van Volksgezondheid van 15 mei tot en met 30 september een speciaal plan in voege brengen om de impact van hoge temperaturen te bestrijden. Dit plan omvat de activering, in samenwerking met de regionale overheden, van meerdere protocollen en maatregelen om de tienduizenden ziekenhuisopnames en de sterfgevallen (minstens 2000 in 2024) die in Spanje worden veroorzaakt door extreme hitte, te minimaliseren, met name onder 75-plussers.

Het centrale element van het plan is het gezondheidswaarschuwingssysteem 'meteosalud', dat zowel het publiek als instellingen vooraf waarschuwt voor het specifieke hitterisiconiveau dat zij dagelijks in elke Spaanse regio zullen ervaren.

Inwoners kunnen zo individuele voorzorgsmaatregelen nemen en overheidsfunctionarissen kunnen de nodige maatregelen nemen om de algemene gezondheid te beschermen op basis van het waarschuwingsniveau.

De autoriteiten moeten deze waarschuwingsniveaus dagelijks publiceren, maar op de website van het ministerie is ook een zoekmachine voor live updates beschikbaar. Deze website is ook in het Engels en Frans beschikbaar.

Ook is er een abonnementssysteem waarmee gebruikers dagelijkse waarschuwingen per e-mail of mobiele telefoon kunnen ontvangen.

Het waarschuwingssysteem biedt on-demand informatie voor elk van de 182 zones waarin het land is verdeeld. Veel van deze zones bestaan ​​uit gemeenten in verschillende provincies. Elke zone heeft een eigen waarschuwingsniveau, gebaseerd op de temperatuurdrempels die voor dat specifieke gebied zijn vastgesteld door het Instituto de Salud Carlos III. De site is beschikbaar in het Spaans en het Engels. Dit zijn de temperaturen waarboven de inwoners een toename in ziekenhuisopnames of sterfgevallen beginnen te ervaren. Dit maakt het mogelijk om de juiste mensen op de juiste plaats te waarschuwen voor het risico.

Het netwerk kent vier risiconiveaus, gebaseerd op het toenemende gezondheidsrisico door stijgende temperaturen, aangegeven met een kleurcode: niveau nul (geen risico), geel, oranje en rood (maximaal risico). Hoewel extreme temperaturen ons allemaal negatief kunnen beïnvloeden, zijn er risicofactoren, met name die welke verband houden met leeftijd, armoede of ziekte. Dit betekent dat iedereen zelf moet bepalen welke specifieke maatregelen en voorzorgsmaatregelen hij of zij moet nemen op basis van de kleur van het waarschuwingsniveau voor die dag in zijn of haar gebied.

Om het publiek, zorgprofessionals en teams voor civiele bescherming te helpen elk van deze hittewaarschuwingen correct te gebruiken, heeft het Ministerie van Volksgezondheid dit jaar een gids gepubliceerd waarin ze worden uitgelegd. Het eerste essentiële element om te begrijpen wie welke kleur beïnvloedt en hoe, is te weten of iemand tot een van de risicogroepen behoort vanwege persoonlijke, omgevings-, beroeps- of sociale kenmerken.

Een bijzonder persoonlijk risico op hitte lopen baby's en kinderen jonger dan vier jaar, 65-plussers, zwangere vrouwen en mensen met hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen of andere chronische aandoeningen, evenals mensen die een medische behandeling ondergaan, of mensen die lijden aan psychische en geheugenstoornissen, problemen met begrip of oriëntatie, of een beperkte autonomie in het dagelijks leven.

Ook mensen die een hitterisico lopen, zijn onder meer alleenstaanden, daklozen en toeristen. Ook mensen die in armoede of zelfs absolute armoede leven en vaak in slecht aangepaste woningen wonen. Tot slot zijn er mensen die overmatig aan hitte worden blootgesteld voor werk of sport, vooral tussen 14.00 en 19.00 uur.

Geel, oranje en rood

Gezien bovenstaande factoren geeft het Ministerie van Volksgezondheid aan dat de gele kleur alleen als een (en bovendien een licht) gevaar moet worden beschouwd door 65-plussers met andere risicofactoren dan hun leeftijd.

Het oranjekleurige niveau, het tussenliggende niveau, vertegenwoordigt een licht risico voor de algemene bevolking en een matig risico voor mensen ouder dan 65 (hoog risico als er meer complicaties zijn dan de leeftijd) en voor kinderen, maar alleen voor degenen met meerdere persoonlijke, beroepsmatige of sociale risicofactoren.

Het rode niveau zou alarmbellen moeten doen rinkelen bij iedereen in het gebied waar het alarm voor die dag is afgekondigd. Het is een matig risico voor iedereen, een hoog risico voor 65-plussers en kinderen met risicofactoren, maar een extreem risico voor 65-plussers met extra elementen die hen een groot risico opleveren.

Er is wat beschouwd kan worden als een vijfde alarmniveau. Dit zijn de dagen waarop er rode temperaturen zijn, meestal als gevolg van hittegolven. Dit zou een waarschuwing voor extreem risico vormen voor de hele bevolking, met name voor de meest kwetsbaren.

Samenvatting van essentiële zomermaatregelen van de Spaanse gezondheidsautoriteiten:

1. Beperk fysieke activiteit en buitensporten op het middaguur.

2. Drink regelmatig water, zelfs als u geen dorst heeft.

3. Vermijd alcoholische dranken, suikerhoudende frisdranken en cafeïne zoveel mogelijk, aangezien deze allemaal uitdroging veroorzaken.

4. Blijf zo lang mogelijk op koele, schaduwrijke of geklimatiseerde plaatsen en koel af wanneer nodig.

5. Draag lichte, loszittende, ademende kleding.

6. Eet lichte maaltijden die helpen het zoutverlies door zweten aan te vullen (salades, fruit, groenten, sappen).

7. Besteed speciale aandacht aan baby's, zwangere vrouwen, chronisch zieken en ouderen.

8. Raadpleeg een arts bij het minste vermoeden van hittegerelateerde symptomen die langer dan een uur aanhouden.

9. Laat nooit iemand, mens of dier, achter in een geparkeerde, afgesloten auto.

10. Bewaar medicijnen altijd op een koele plaats, aangezien hitte de samenstelling en werking ervan kan veranderen.

Er komt een einde aan de gratis treinreizen aan de Costa del Sol

De dagen van gratis door de overheid gesubsidieerde reiskaarten voor het openbaar vervoer in Spanje zijn geteld. In september 2022 heeft het nationale ministerie van Transport een buitengewone maatregel ingevoerd, met als doel mensen aan te moedigen om terug te keren naar het openbaar vervoer na de Covid-19-pandemie; Dat heeft de overheid gedaan door de seizoenskaarten van Renfe's Cercanías (korte afstand) en middel langeafstandstreinen te subsidiëren. De maatregel, die per 1 juli wordt opgeheven, omvat ook de 50% korting op EMT- en Consorcio-bussen, evenals op de metrodiensten.

Zoals gezegd zal dit allemaal binnen een paar weken veranderen. De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe heeft zojuist de nieuwe Cercanías-tarieven aangekondigd, die ook door de staat zullen worden gesubsidieerd, zij het in mindere mate. Vanaf 1 juli moet een deel van de pas door de passagier worden betaald. De maandpas, de meest populaire, zal dan 20 euro kosten. Het kan tot tien dagen vóór het eerste gebruik via de gebruikelijke kanalen worden gekocht en is geldig voor alle zones, in alle gebieden.

Ook komt er een jongerenmaandpas, die gekocht kan worden door jongeren van 15 tot en met 26 jaar. De prijs voor deze kaart bedraagt ​​10 euro. Kinderen jonger dan 15 jaar reizen gratis en hun pas is geldig tot het einde van het jaar.

Voor degenen die slechts af en toe de trein gebruiken, is er een tienrittenkaart beschikbaar. De prijs zal afhangen van de zones binnen het specifieke gebied waar de gebruiker naartoe wil reizen. Het voordeel van deze pas is dat deze niet gepersonaliseerd is en door twee of meer personen kan worden gedeeld. De geldigheidsduur bedraagt ​​één jaar vanaf de datum van aankoop.

Gratis reiskaarten

De gratis reiskaarten hebben hun missie ruimschoots vervuld. Niet alleen is het gebruik van het openbaar vervoer hersteld, na een periode van drastische daling als gevolg van de angst voor de verspreiding van het coronavirus. De twee forensenlijnen in de provincie Málaga (C1 en C2) hebben vorig jaar ook alle passagiersrecords gebroken, met 17.128.000 passagiers (de overgrote meerderheid daarvan op de Costa-lijn, hoewel de diensten in de Guadalhorce-vallei ook sterk zijn gestegen).

Dit is een stijging van 6,6% vergeleken met 2023, dat volgens gegevens van het Ministerie van Transport (16,06 miljoen) al het beste jaar was sinds de inhuldiging ervan.

Gratis tot 14 jaar

Het nieuwe plan van de regering voor speciale subsidies voor het openbaar vervoer zal ook betrekking hebben op de EMT-bussen van Málaga. Vorig jaar bereikte ook het busvervoer in de stad een historische mijlpaal van ruim 50 miljoen passagiers. Volgens de nieuwe regelgeving reizen kinderen tot 14 jaar vanaf 1 juli gratis, met subsidies van het Ministerie van Verkeer. Er wordt geschat dat er 75.000 begunstigden zullen zijn van de maatregel, die dinsdag werd gepresenteerd door de burgemeester van Málaga, Francisco de la Torre, mobiliteitsraadslid Trinidad Hernández en EMT-manager Miguel Ruiz.

Hetzelfde zal gelden voor de metro van Málaga. Volgens de regionale regering van Andalusië zal het metrovervoer ook gratis zijn voor jongeren. De regionale minister van openbare werken, kondigde deze maatregel aan, samen met de voortzetting van aanvullende subsidies voor alle gebruikers van openbaar vervoer in Andalusië.

In dit geval zijn er drie soorten kortingen, waarvan twee voor jongeren. Naast het gratis tarief voor kinderen onder de 14 jaar, geldt er een korting van 50% voor jongeren onder de 30 jaar, op voorwaarde dat ze in het bezit zijn van de jeugdvervoerkaart uitgegeven door de regionale overheid (Junta de Andalucía). Er geldt nog steeds een extra korting voor alle gebruikers van de Andalusische consortiumkaarten, metropassen en intercity-passen voor meerdere reizen. De korting bedraagt ​​vanaf 1 juli 40% (20% bij de betreffende gebruikersafdeling en de overige 20% bij het Ministerie van Verkeer).

Overheid verhoogt AP7 tol met 62%

De lokale overheid van Marbella heeft er bij de centrale overheid op aangedrongen een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar het vrijgeven van de tolweg AP-7 Costa del Sol, terwijl zij een stijging van de tolprijzen met 62 procent voor het zomerseizoen veroordeelt.

Tijdens een persconferentie bestempelde de woordvoerder de AP-7-tolheffing als ‘de duurste van Spanje’, waarbij hij de verhoging ‘beledigend en beschamend’ noemde en de regering ervan beschuldigde inwoners en werknemers in de regio te ‘wurgen’.

Zo zijn de tolprijzen vanaf 1 juni aanzienlijk gestegen. Het Calahonda-traject is gestegen van € 5,50 naar € 8,90, terwijl de tol voor San Pedro nu meer dan € 6 bedraagt. Tijdens deze persconferentie gaf men een treffend voorbeeld: een werknemer die dagelijks van San Pedro naar Málaga pendelt, zou te maken krijgen met maandelijkse tolkosten van meer dan € 500. Met het gemiddelde salaris in Málaga van € 1.436 vertegenwoordigt dit ruim 30 procent van het inkomen van een werknemer, wat een enorm zware financiële last voor gezinnen legt.

Regering wordt ervan beschuldigd te profiteren van de tolweg aan de Costa del Sol

De regeringswoordvoerder bekritiseerde de centrale overheid omdat zij jaarlijks meer dan 30 miljoen euro opstrijkt van de AP-7-tolheffingen zonder te herinvesteren in de infrastructuur van de Costa del Sol, bijvoorbeeld door de treinverbinding vanuit Fuengirola uit te breiden. Hij zei dat de snelweg A-7, een gratis alternatief, steeds meer overbelast raakt waardoor bewoners gedwongen worden de dure AP-7 te gebruiken, wat de overheidsinkomsten verder vergroot.

De woordvoerder wees ook op regionale verschillen en merkte op dat tolwegen in Galicië, Alicante en León aanzienlijke subsidies of liberalisering ontvangen, terwijl de Costa del Sol jaar na jaar wordt verwaarloosd.

In 2024 beloofde het ministerie van Transport een kortingssysteem voor AP-7-tolgelden te onderzoeken en stelde het € 1 miljoen aan subsidies voor na ontmoetingen met burgemeesters van de Costa del Sol.

Maar deze kortingen zouden deze zomer niet van toepassing zijn, waardoor pendelaars geen verlichting zullen hebben.

De gemeenteraad van Marbella eist nu de volledige liberalisering van de AP-7 en, in de tussentijd, een sterker kortingssysteem, vergelijkbaar met dat in Galicië en León.

Men roept nu op tot een eerste studie om de economische haalbaarheid van liberalisering te beoordelen, inclusief de kosten voor het compenseren van de exploitant van de infrastructuur of het ontwikkelen van nieuwe wegen.

Een onstuitbare groei van de luchthaven van Málaga blijkt uit de laatste passagiersstatistieken

De luchthaven van Málaga zet haar gestage en onstuitbare groei verder en overtreft daarmee het gemiddelde van het Spaanse luchthavennetwerk ...