Geldautomaten slikken nog steeds vaker kaarten in dan je zou verwachten, waardoor nietsvermoedende gebruikers in paniek raken. Raak niet in paniek als een geldautomaat je kaart inslikt.
Druk gewoon enkele seconden op de rode knop 'Sluiten' om de sessie te beëindigen en de kaart terug te sturen. Als de kassa de kaart niet direct terugstuurt, blijf dan bij de automaat, want hij kan de kaart later weer uitspugen. Lukt dat niet, neem dan onmiddellijk contact op met je bank en deel je gegevens en de ID van de geldautomaat om de kaart te blokkeren en een nieuwe aan te vragen.
Omdat kaartslikproblemen verrassend vaak voorkomen, is de veiligste oplossing op de lange termijn contactloos betalen: zwaaien, tikken en de stress vermijden.
In een tijdperk van Apple Pay en contactloos betalen zou je denken dat de tijd dat je je betaalpas in een automaat stopte alsof het een boterham was, allang voorbij was. Maar nee, de bescheiden geldautomaat is nog steeds springlevend... en slikt soms nog steeds kaarten in.
Het gebeurt vaker dan je zou denken, en hoewel het niet bepaald de misdaad van de eeuw is, kan het wel voor behoorlijk wat commotie zorgen.
Stap 1: Druk letterlijk op de 'paniekknop'
Voordat je de machine begint te schoppen of de bank belt, probeer eerst dit: houd de rode 'Cerrar'-knop (sluiten) ingedrukt, meestal gemarkeerd met een kruisje. Spaanse banken hebben deze levensredder ontworpen om je sessie te beëindigen en de teruggave van je pas te activeren, zelfs als je wat traag was met het pakken ervan na je transactie.
Bij touchscreen-geldautomaten kan het handmatig sluiten van alle open schermen hetzelfde effect hebben. Sommige nieuwere modellen hebben zelfs een specifieke optie om je pas terug te halen, waarmee je een haperende sessie kunt overschrijven.
Stap 2: Blijf zitten en laat niet los
Wat je ook doet, loop NIET weg. Dat is regel nummer één in het handboek voor het overleven van geldautomaten. Je pas kan er nog steeds uitspringen wanneer de machine reset en als je er niet bent, kan iemand anders hem pakken. Erger nog, als de machine opnieuw opstart en je pas in een openbare ruimte uitspuugt, heb je geen idee wat ermee is gebeurd.
Stap 3: Bel de bank en doe dat snel
Als de knoptruc niet werkt, bel dan zo snel mogelijk je bank. Je moet je volledige naam, rekeningnummer en idealiter het identificatienummer van de geldautomaat opgeven (meestal afgedrukt op de zijkant van de machine of op het scherm).
Na een melding blokkeren ze de kaart onmiddellijk, waardoor deze onbruikbaar wordt voor iedereen die hem in handen krijgt. Vervolgens starten ze het proces om een vervangende kaart te verstrekken en die ontvang je dan meestal binnen een paar dagen.
Stap 4: Ga contactloos en blijf stressvrij
Laten we eerlijk zijn: kaarten beginnen een beetje… 2005 aan te voelen. Steeds meer banken introduceren contactloze opties met je smartphone of een handige NFC-chipkaart. Met deze nieuwere systemen kun je zwaaien, tikken en gaan en belangrijker nog, je hoeft je kaart niet in een automaat te steken.
Als de geldautomaat je kaart inhoudt, verlies dan niet je kalmte. Bel dan de bank, bewaak de machine alsof het Fort Knox is en overweeg misschien om de gokautomaat helemaal te laten staan en over te stappen op contactloos betalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten