donderdag 30 januari 2025

Spanje zou kunnen terugkeren naar de jaren tachtig met een statiegeldsysteem voor flessen

Consumenten in Spanje konden de terugkeer zien van het statiegeldsysteem dat de jaren tachtig kenmerkte en dat destijds de inning van statiegeld op glazen flessen vereiste. Deze keer gaat de belasting over het retourneren van plastic verpakkingen. De nieuwe wetgeving werd voorspeld in het afvaldecreet van 2022 en komt voort uit een mislukking.

In dat decreet stond dat, als het huidige systeem van gescheiden inzameling, de bekende gele bakken, niet zou voldoen aan de recyclingdoelstellingen die de EU heeft gesteld voor plastic wegwerpflessen tot drie liter, inclusief doppen en deksels, er statiegeld, retourzending en een restitutiesysteem (DRS) zou worden opgelegd.

Na analyse van de gegevens met de officiële methodologie van de EU concludeerde het ministerie van ecologische transitie (Miteco) dat, als er in november 2026 sprake is van een duidelijk “falen om de doelstellingen te halen”, de Spaanse inwoners plastic verpakkingen zullen moeten retourneren naar het winkelgedeelte van hun dagelijkse aankopen.

De verordening stelde duidelijke termijnen en cijfers vast. In 2023 zou 70% van het totale gewicht van de plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik op de markt gescheiden ingezameld moeten zijn voor recycling. Het was de bedoeling dat dit percentage in 2025 zou stijgen naar 77%, om uiteindelijk in 2029 90% te bereiken.

Maar de werkelijkheid voldoet niet aan de norm. Om de efficiëntie van het huidige systeem te analyseren heeft het ministerie in 2023 een berekening gemaakt door het aantal gescheiden ingezamelde flessen te delen door het totaal aantal op de markt gebrachte flessen.

Bij de berekeningen werd rekening gehouden met zowel het afval dat werd ingezameld in de gele bakken, beheerd door de lokale autoriteiten, als met het afval dat ‘buitenshuis’ werd ingezameld door complementaire particuliere afvalbeheerders met een samenwerkingsovereenkomst met stichting Ecoembes.

Na alle omstandigheden te hebben behandeld die zouden kunnen leiden tot gegevensfouten, waaronder fraude en gebrek aan zorgvuldigheid bij het rapporteren van gegevens door verpakkers, concludeerde Mireco in haar rapport dat in 2023 214.039 ton flessen binnen de bovengenoemde classificatie op de Spaanse markt was gebracht.

Volgens de gegevens die zijn verzameld bij de 92 recyclingfabrieken in Spanje, waarbij alleen de informatie is verzameld over de containers waarop de regelgeving betrekking heeft, bedroeg het totale gewicht van de afzonderlijk ingezamelde flessen 74.482 ton.

De hoeveelheden afkomstig uit afzonderlijke of particuliere aanvullende collecties van Ecoembes (scholen, stations en luchthavens, ministeries en andere instellingen, sport- en onderwijscentra, ziekenhuizen, winkelcentra) bedroegen 14.000 ton. Alles bij elkaar bedroeg het percentage gescheiden inzameling van SUP-flessen voor 2023 41,3% en dat is ver beneden de doelstelling van 70%.

Bronnen van het ministerie zegden dat het volgens de wetgeving "de bedrijven zijn die deze producten produceren die de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de verpakking en verantwoordelijk moeten zijn voor de implementatie en financiering van de nieuwe DRS". De technici van Miteco werken weliswaar samen met de producenten, maar het zijn laatstgenoemden die de regelgeving moeten ontwerpen en implementeren.

Nadat de verpakkingssector zich eind vorig jaar bewust werd van de verplichting om dit systeem te implementeren, bevindt zij zich nu in de ontwerpfase. Aecoc, de belangrijkste vereniging van Spanje die fabrikanten en distributeurs vertegenwoordigt, heeft gezegd dat zij “toegewijd” is aan de uitdaging, ook al vergt dit veel verschuivingen in de processen van productie, distributie en verkoop, veranderingen die daaruit voortvloeiende “economische gevolgen voor bedrijven” zullen hebben.

Welk stadium van dit proces is tot nu toe bereikt? Momenteel bevinden de verantwoordelijken zich in de fase van het ontwerpen van aangepaste labels, waarbij de prijs van statiegeld en retour vermeld moet worden. Op deze manier komt alle informatie bij het personeel terecht. Wat volgt is het veranderen van de computersystemen en het beheren van de ruimtes die zijn aangewezen voor de inzameling van lege containers in de winkels. "We identificeren al deze implicaties om het best mogelijke systeem te implementeren, met de consument in gedachten", aldus Aecoc.

Wat al bekend is, is dat de startprijs voor het statiegeld per fles tien cent zal bedragen. De belasting is niet inbegrepen in de uiteindelijke prijs van de producten en moet apart worden betaald. Bij teruggave van de gebruikte fles wordt het bedrag terugbetaald. De verordening stelt dat "om de technische, ecologische en economische haalbaarheid van de implementatie van deze systemen te garanderen, naast plastic flessen, blikjes en kartonnen drankverpakkingen voor dezelfde producten de wetgeving zal worden ingevoerd".

Verschillende Europese landen, waaronder Duitsland (sinds 2003), kennen al jaren het containerstatiesysteem. Hun voorbeeld dient als model voor Spaanse bedrijven, die specifiek de valkuilen analyseren die ze onderweg zijn tegengekomen en het recyclingpercentage dat tot nu toe is bereikt.

In Spanje werden in de jaren tachtig terugnames van flessen uitgevoerd in winkels en supermarkten. Winkels waren toen verantwoordelijk voor het rechtstreeks betalen van de consument. Aecoc overweegt hetzelfde proces, zonder de mogelijkheid uit te sluiten om ‘intelligente’ containers te installeren.

Leonor Pascual, lid van de verpakkingseenheid bij Ainia, een onderzoeksvereniging voor de landbouw- en voedingsindustrie, zei dat, met de vooruitgang van de technologie, het plaatsen van slimme containers "misschien wel de meest handige, toegankelijke en onafhankelijk van de openingstijden van winkels"-strategie is. Ze zei dat de methode al in verschillende Europese steden wordt toegepast, waar over het algemeen "de resultaten goed lijken te zijn".

Zal het retoursysteem voldoende zijn om te voldoen aan de eisen voor het recyclen van plastic? Plastics Europe, de Europese vereniging van kunststoffabrikanten, zegde dat het nog te vroeg is om te zeggen of de nieuwe wetgeving de recyclingdoelstellingen zal helpen bevorderen. "Het nieuwe DRS-systeem is slechts voor één type plastic bedoeld, PET. Daarom zullen we moeten wachten op de eerste resultaten om te kunnen inschatten of dit nieuwe systeem de recyclingpercentages voor alle plastics zal verhogen.

Volgens Alianza Residuo Cero en de Plataforma Ley de ResiduosYA, de twee organisaties die de veranderingen het meest ondersteunen, is het doel om de methode “voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken”. Ze pleiten voor alle supermarkten en winkels die dranken verkopen en roepen ook op tot een uitbreiding van de producten die onder het retoursysteem vallen, zodat daar ook glas en andere herbruikbare verpakkingen in zullen zitten, en niet alleen verpakkingen voor eenmalig gebruik.

Ten slotte zegde Ecoembes dat de gele bak niet zal verdwijnen, omdat de verordening betrekking heeft op een specifiek type verpakking, waardoor de noodzaak om ander plastic afval (snackzakjes, wasverzachterflesjes, blikjes etc.) te blijven scheiden nog steeds van kracht is.

Samen zullen de gele bak en het nieuwe retoursysteem naast elkaar moeten bestaan.

Murcia voert haar inspanningen op om de processierups te bestrijden

De regionale overheid in Murcia heeft een nieuwe fase gelanceerd van haar plan om de processierups te bestrijden, waarbij de nadruk ligt op bosgebieden in de hele regio. De eerste behandelingen zijn onlangs in Calasparra begonnen en zullen doorgaan vanaf dinsdag 30 januari en zullen worden uitgevoerd in het Torreagüera-gebied en andere gebieden in het regionale park El Valle en Carrascoy; in het Pliego-kasteel, in de Sierra de la Muela de Albudeite, in Bullas en in openbare gebieden van de gemeenten Moratalla, Calasparra, Blanca, Ricote, Jumilla, Alhama, Lorca, Puerto Lumbreras en Mazarrón.

Deze campagne heeft een budget van ongeveer 100.000 euro en het is de bedoeling om de acties te intensiveren om zakken en rupsen in recreatiegebieden en drukke gebieden te elimineren.

Gericht op openbare bossen en populaire buitenplekken

De behandelingen worden uitgevoerd in openbare bossen die veel worden gebruikt voor buitenactiviteiten zoals wandelen en fietsen. Belangrijke gebieden zijn onder meer Cresta del Gallo en het Heiligdom van de Maagd van Esperanza in Calasparra.

Waarom de processierups gevaarlijk is

De processierups is een schadelijke plaag voor de mediterrane ecosystemen. In hun larvale stadium ontwikkelen de rupsen giftige haren die ernstige allergische reacties kunnen veroorzaken bij mens en dier. Deze rupsen bewegen zich in de winter in lange ‘processies’ naar de grond, waardoor het risico op contact toeneemt. Reacties omvatten huiduitslag, oogontsteking en zelfs ernstige ademhalingsproblemen. Voor dieren kunnen de symptomen dodelijk zijn.

Overheidsmaatregelen om de rupsen te bestrijden

Het plan van de regionale overheid omvat een mix van methoden om de besmetting aan te pakken:

  • Spuiten van insecticiden in getroffen gebieden.

  • Handmatig verwijderen van rupsnesten.

  • Milieuvriendelijke oplossingen, zoals het plaatsen van vogelnesten en schuilplaatsen voor vleermuizen om natuurlijke vijanden te stimuleren.

Ondanks uitdagingen zoals aanhoudende droogtes zijn deze behandelingen effectief gebleken, waarbij het aantal getroffen gebieden in de loop der jaren gestaag afneemt.

Advies om veilig te blijven

Bewoners wordt geadviseerd om gebieden met zichtbare nesten of rupsen te vermijden, vooral op zonnige of winderige dagen wanneer de kans groter is dat rupsharen zich verspreiden. De regering benadrukt voorzichtigheid en dringt er bij mensen op aan waarnemingen te melden om de plagen effectiever te kunnen beheersen.

Meer informatie over de processierups kan men vinden op Verblijven in Spanje.

De brandstofprijzen rijzen de pan uit: de kosten van benzine en diesel schieten in heel Spanje omhoog

De brandstofkosten hebben in Spanje een scherpe prijsstijging meegemaakt, waardoor automobilisten dieper in hun portemonnee moeten tasten. De prijs van benzine is met 1,29% gestegen tot gemiddeld € 1,571 per liter, terwijl diesel niet ver achterblijft en met 1,9% stijgt naar € 1.499. Deze cijfers markeren, volgens het European Union Petroleum Bulletin voor de week van 14 tot 21 januari 2025 de sterkste stijging sinds de zomer van 2024.

Het is geen geheim dat de brandstofkosten stijgen en dat de prijzen nu hoger zijn dan die van een jaar geleden. Experts zeggen dat de trend sinds eind 2024 gestaag is gestegen, en de cijfers liegen niet: benzine is sinds het begin van het jaar met 3,76% in priijs gestegen en diesel met maar liefst 4,67%.

Prijzenachtbaan: Van zomerdips tot winterpieken

Het is nog niet zo lang geleden dat chauffeurs zich verheugden aan de pompen. In oktober 2024 daalden de benzineprijzen met 8,9%, terwijl diesel een nog sterkere daling kende van 9,2%. De zomer van 2024, vaak een tijd van torenhoge prijzen als gevolg van vakantieverkeer, bracht onverwachte verlichting, maar dat is nu een verre herinnering.

Koopjesjagers: waar vindt u de goedkoopste brandstof van Spanje?

Niet alle hoop is verloren voor chauffeurs die bereid zijn om rond te shoppen. De goedkoopste brandstof op het vasteland van Spanje is te vinden in Zamudio, Bizkaia. Bij Gasolinera Zamudio en Petroprix kost een liter benzine met een octaangetal van 95 slechts € 1.349, een zeldzaam lichtpuntje in een verder bewolkte weersvoorspelling.

Voor degenen die de prijzen in hun regio willen volgen, biedt deze site in het Spaans dagelijks bijgewerkte informatie, waardoor chauffeurs kunnen voorkomen dat ze een gat in hun zakken branden bij de pomp.

Het eindresultaat? De brandstofprijzen stijgen weer en het is niet te zeggen wanneer de pijn aan de pompen zal verdwijnen. Voorlopig worden chauffeurs dringend verzocht verstandig te tanken en te profiteren van de weinige stations die verlichting bieden.

vrijdag 24 januari 2025

De kortingen op het openbaar vervoer zijn afgeschaft nadat parlementsleden het decreet hebben vernietigd

De miljoenen gebruikers van het openbaar vervoer zullen de tarieven zien terugkeren naar de oorspronkelijke prijs van vóór de kortingen, nadat het decreet waarin deze subsidies waren opgenomen, in het Congres werd verworpen door de tegenstemmen van Partido Popular, Vox, Junts en de onthouding van UPN.

Uiteindelijk waren er 171 stemmen voor en 177 tegen. Deze 'omnibus'-decreetwet (een decreet dat verschillende wetten wijzigt), die in december vorig jaar door de centrale overheid werd goedgekeurd en die ook de herwaardering van pensioenen en het verbod op het stopzetten van basisvoorzieningen voor kwetsbare mensen omvatte, vervalt op donderdag 23 januari.

De subsidies hadden betrekking op nationale, regionale en lokale bussen en treinen. De subsidies waren van kracht tot 30 juni 2025. Omdat het decreet nu is verlopen, hoeft men echter niet te wachten tot 30 juni, maar de subsidies voor al het openbaar vervoer worden nu afgeschaft. Bij Renfe vervallen de gratis passen voor de treinen Cercanías, Rodalies en Media Distancia, evenals de korting van 50% op de treinen Avant.

Hetzelfde geldt voor gratis reizen voor frequente passagiers op staatsbuslijnen en de hulp aan regio's en de grote stadsbesturen om een verlaging van 50% te bevorderen in de prijs van reispassen en meerritten aarten voor stadsbussen, intercitybussen, trams en de metro.

De instanties die het vervoer in elke regio beheren, moeten nu meer details geven over het gebruik dat kan worden gemaakt van de seizoenskaarten die al met korting zijn gekocht en of ze de kortingen of een deel ervan zelf zullen blijven financieren.

Een van de eersten die zich uitsprak, was de regio Madrid, die verklaarde dat "ondanks de onverantwoordelijkheid" van de centrale overheid, zij de tarieven voor alle gebruikers van het openbaar vervoer zal handhaven. In een verklaring eist de regionale overheid "dat de centrale overheid de toezegging nakomt die zij aan de bevolking van Madrid heeft gedaan en kortingen op het openbaar vervoer financiert, zoals de regionale overheid van Madrid al jaren doet."

“Wat een onverantwoordelijkheid", was de opmerking van minister van Transport Óscar Puente, die echter bevestigde dat het einde van de kortingen niet geldt voor degenen die al een geldig seizoensabonnement hebben. "De reeds uitgegeven seizoensabonnementen hebben een recht gegenereerd en deze zullen kunnen worden gebruikt. Degenen die eerder al een seizoensabonnement hebben aangeschaft, zullen deze kunnen gebruiken. Wat niet meer mogelijk zal zijn, is om morgen seizoensabonnementen te kopen tegen dezelfde prijs, noch vervoersbewijzen, tegen de prijs die ze hadden met de kortingen", verklaarde hij.

woensdag 22 januari 2025

Prijs van een butaangasfles blijft stijgen in Spanje: dit gaat het vanaf gisteren kosten

Volgens een artikel in het Staatsblad ( BOE) zal de maximale verkoopprijs van een standaard butaangasfles in Spanje vanaf dinsdag 21 januari met 0,18% stijgen en 16,64 euro kosten, waarmee de opwaartse trend wordt verder gezet die in september vorig jaar begon.

Concreet is de stijging in deze laatste tweemaandelijkse herziening het gevolg van een stijging van de grondstoffenprijzen met 0,43% en de vrachtprijzen (-1,18%). Ook de depreciatie van de euro ten opzichte van de dollar (-4,1%) speelde mee.

De Spaanse consumenten- en gebruikersorganisatie OCU zei dat de stijging een stijging is van 75 cent vergeleken met een jaar geleden, toen de prijs 15,89 euro bedroeg. “Dit is een stijging van 4,7% op jaarbasis, ruim boven de gemiddelde CPI”, aldus het rapport. "In september steeg de prijs van een cilinder met 60 cent, in november met 68 cent en nu iets meer, met 3 cent", voegde zij eraan toe.

De overheid geeft een extra subsidie van € 1.000 aan ouders van kinderen geboren na 2007

Goed nieuws voor ouders van tieners in Spanje! Het Spaanse socialezekerheidsstelsel biedt een speciale uitkering aan aan gezinnen met kinderen geboren na 2007. Een nieuwe subsidie van € 1.000 is bedoeld om de financiële druk van het opvoeden van kinderen te verlichten en hun welzijn te verbeteren. Maar voordat je begint te dromen over alle dingen waaraan je die € 1.000 zou kunnen uitgeven, lees eerst de tekst van dit artikel goed na.

Deze financiële impuls, vastgelegd in het Koninklijk Wetsbesluit 6/2019, heeft tot doel de stijgende kosten van het opvoeden van kinderen aan te pakken. Het is een initiatief van het Ministerie van Inclusie, Sociale Zekerheid en Migratie om gezinnen met kinderen onder de 18 jaar te helpen, vooral degenen die moeite hebben om rond te komen.

Wie komt in aanmerking voor de € 1.000?

Om voor het volledige bedrag in aanmerking te komen, moet u aan bepaalde inkomensgrenzen voldoen. Voor een gezin met één kind wordt de inkomensgrens vastgesteld op € 14.011. Maar voor grotere gezinnen gaat deze grens omhoog: € 16.112,65 voor twee kinderen en € 18.214,30 voor drie kinderen. Het idee is simpel: hoe meer kinderen je hebt, hoe hoger de inkomensgrens.

Maar raak niet in paniek als uw gezinsinkomen de limiet overschrijdt; het kan zijn dat u nog steeds in aanmerking komt voor wat geld. Gedeeltelijke toegang is mogelijk als u meer verdient dan de maximale drempel. Het bedrag waarop u recht heeft, wordt gebaseerd op het verschil tussen uw inkomsten en het inkomensplafond. De daling van het bedrag gaat dus geleidelijk aan.

Hoe vraagt u de deze subsidie van € 1.000 aan?

Je kan het online of persoonlijk doen. Het papierwerk is eenvoudig maar cruciaal: zorg ervoor dat u alles op orde heeft, inclusief bewijs van inkomen, familieleden en uw legale verblijfplaats in Spanje.

Hoe vraag je die € 1.000 aan?

Als u de traditionele route verkiest, ga dan vooraf naar een Centrum van de Sociale Zekerheid. Als u liever digitaal gaat, kunt u deze subsidie ook online aanvragen via de website van de sociale zekerheid. Deze site is ook beschikbaar in het Engels en Frans.

Het is een eenvoudige maar belangrijke hulp voor veel ouders in heel Spanje, dus laat het niet door je vingers glippen als je denkt dat je daarvoor in aanmerking komt!

Zware gebruikers van Bizum kunnen beter oppassen, geef alles aan of riskeer hoge boetes!

Hacienda heeft deze keer zijn zinnen gezet op Bizum. De Spaanse belastingdienst heeft onlangs aangekondigd dat ze achter de Bizum-overdrachten aan gaan. Het is allemaal leuk totdat de belastingdienst aanklopt.

Bizum is de afgelopen jaren dé betaalmethode in Spanje geworden. Van het betalen voor een gedeelde boeking of het doneren van een cadeau tot het terugbetalen van je vrienden voor taxiritten. Met maar liefst 27 miljoen gebruikers in Spanje is het volgens het laatste rapport van Funcas veilig om te zeggen dat Bizum een grote greep heeft op de transacties in het land.

Wanneer moet u Bizum-betalingen aangeven?

Als u in een jaar meer dan € 10.000,- via Bizum ontvangt, moet u dit vermelden in uw jaarlijkse belastingaangifte. En denk niet dat u van de kaart bent als u onder die drempel blijft, elk inkomen dat via Bizum wordt ontvangen, hoe klein ook, moet worden aangegeven als het belastbaar is. Ja, je leest het goed, zelfs de kleine dingen tellen.

Als u Bizum-betalingen niet aangeeft kunt u in de problemen komen, met boetes variërend van € 600 tot maar liefst 50% van het niet-aangegeven bedrag, afhankelijk van hoe ernstig zij de overtreding vinden. En laten we duidelijk zijn: Hacienda is serieus als het gaat om wat zij als ‘hun’ geld beschouwen.

Let op: Bizum-betalingen zijn niet van de radar verdwenen

Zelfstandigen moeten echt oppassen. Als u een autónomo (zelfstandige eenmanszaak) bent, zijn de regels glashelder: elke cent telt, ongeacht of deze wordt overgemaakt via Bizum, contant of per bankoverschrijving. Al uw inkomsten moeten worden gerapporteerd als onderdeel van uw inkomsten voor de IRPF (de inkomstenbelasting) en er zijn geen uitzonderingen. Het maakt de wet niet uit of u betaald wordt via Bizum, contant of per bankoverschrijving; het is allemaal belastbaar.

Voor zelfstandigen vereist Wet 20/2007 betreffende het Autonomiestatuut voor Werknemers dat alle inkomsten worden verantwoord. Deskundigen stellen zelfs voor om verschillende telefoonnummers te gebruiken voor persoonlijke en zakelijke transacties, dat is het ‘detailniveau’ dat Hacienda eist. Zo beheert u uw rekeningen goed en houdt u de belastingdienst buiten de deur voor extra controles.

Verhuurders opgelet: Bizum-huurbetalingen moeten worden aangegeven

Het zijn niet alleen zelfstandigen en alledaagse transacties die onder de loep worden genomen maar ook voor verhuurders geldt hetzelfde , pas op! Ontvangt u huurbetalingen via Bizum, dan moet u deze aangeven bij uw belastbaar inkomen.

Hoewel Bizum het betalen voor het avondeten of de kinderbijslag net zo eenvoudig maakt als het sturen van een sms, is het van cruciaal belang om te onthouden dat de belastingdienst altijd meekijkt. En nu Spanje plannen heeft voor een volledige herziening van zijn volkshuisvestingsstelsel, zou het land extra gemotiveerd kunnen zijn om in de nabije toekomst de transacties nauwkeuriger af te stemmen. Een gemotiveerde belastingman is niet iemand om mee te sollen.

donderdag 16 januari 2025

Bijna de helft van de dorpen in Andalusië loopt risico op leegloop

Andalusië staat voor een demografische uitdaging: bijna de helft van de dorpen, 426 om precies te zijn, loopt het risico op leegloop.

Dit blijkt uit recente cijfers van de regionale overheid. Deze dorpen hebben minder dan 3.000 inwoners en bevinden zich voornamelijk in landelijke gebieden die te maken hebben met bevolkingskrimping.

De extreemste gevallen zijn kleine dorpen zoals Benitagla in Almería, dat met slechts 53 inwoners het kleinste dorp van de regio is. Granada telt het hoogste aantal bedreigde dorpen (121), gevolgd door Jaén (56) en Málaga (59).

Om deze negatieve trend te keren, heeft de regionale regering van Andalusië verschillende fiscale maatregelen aangekondigd. Zo kunnen inwoners van deze dorpen 400 euro aftrekken bij de geboorte of adoptie van een kind, of bij de opvang van minderjarigen.

Daarnaast wordt het voordeliger om een woning te kopen in deze dorpen. Het belastingtarief op overdrachtsbelasting en juridische kosten wordt verlaagd van 8% naar 3,5%, zolang de woning als hoofdverblijf wordt gebruikt en niet meer dan 150.000 euro kost. Dit kan een besparing opleveren van maximaal 6.750 euro.

De maatregelen moeten niet alleen de bevolkingsdaling tegengaan, maar ook gezinnen aantrekken en zorgen voor een economische impuls in deze regio’s. Sinds de invoering van vergelijkbare maatregelen in 2019 is het aantal begunstigden al aanzienlijk toegenomen. De belastingvoordelen richten zich niet alleen op gezinnen, maar ook op groene donaties en onderwijskosten.

De daling van de bevolking legt tevens de nadruk op het gebrek aan voorzieningen in deze dorpen. Lokale gemeenschappen pleiten voor meer infrastructuur en sociale diensten om de leefbaarheid te verbeteren. Alleen zo kan de leegloop worden gestopt en kunnen deze dorpen opnieuw aantrekkelijk worden gemaakt voor huidige en nieuwe inwoners.

Antibiotica in Spaanse apotheken: Wat je moet weten over doktersrecepten en het gebruik

Wat zijn antibiotica?

Een antibioticum is een geneesmiddel dat bacteriële infecties bestrijdt (meervoud: antibiotica). Ook is het een populair middel in de veeteelt wereldwijd om dieren sneller te laten groeien.

Oorspronkelijk betekende antibioticum een medicijn van biologische oorsprong, dat ziekteverwekkers (bacteriën in het menselijk lichaam) bestrijdt.

Middelen die ziekteverwekkers doden die zich niet in het lichaam maar bijvoorbeeld op de huid of op een bureautafel bevinden, worden desinfectantia of antiseptica genoemd.

Er zijn twee belangrijke groepen antibiotica: de bacteriedodende, en de bacterieremmende. De laatste soort antibiotica gaat de uitbreiding van de reeds aanwezige bacteriepopulatie tegen.

Bij gebruik van bacteriedodende middelen (bijvoorbeeld penicilline) moet men een aanwezige bacteriepopulatie wel laten groeien, alvorens het middel werkzaam wordt. Dergelijke middelen kunnen in principe beter niet met een antibioticum uit de bacterieremmende groep (zoals doxycycline) worden gecombineerd.

Antibiotica zijn dus een essentieel medicijn voor de behandeling van bacteriële infecties, maar in Spanje zijn er specifieke regels en gewoonten rondom het gebruik en de verkrijgbaarheid ervan. In dit artikel probeer ik een overzicht te geven van welke antibiotica verkrijgbaar zijn, hoe je ze kunt kopen en wat de meest gebruikte varianten zijn.

In Spaanse apotheken vind je een breed scala aan antibiotica, variërend van zogenaamde breedspectrum tot smalspectrum varianten.

Smalspectrum antibiotica pakken infecties aan die door een specifieke groep bacteriën worden veroorzaakt, terwijl breedspectrum antibiotica meerdere soorten bacteriën aanpakken. De meest voorkomende soorten zijn:

  • Amoxicilline: Vaak voorgeschreven voor luchtweginfecties en oorontstekingen.

  • Azitromycine: Bekend om zijn korte kuur en werkzaam tegen luchtweginfecties en seksueel overdraagbare aandoeningen.

  • Ciprofloxacine: Effectief bij urineweginfecties en sommige huidinfecties.

  • Claritromycine: Gebruikt voor maag- en darmzweren, vaak in combinatie met andere medicijnen.

  • Doxycycline: dit is vaak de eerste keus bij een groot aantal infectieziekten, onder andere van bacteriële luchtweginfecties tot chlamydia en de ziekte van Lyme. Doxycycline mag niet gebruikt worden door zwangere vrouwen of kinderen onder de 8 jaar vanwege het risico van aantasting van botten of tanden.

  • Metronidazol: doodt bepaalde bacteriën en parasieten. Artsen schrijven het voor bij infecties van darmen, huid, geslachtsorganen, mond, keel en maag.

Hoe kun je antibiotica kopen?

In Spanje is de verkoop van antibiotica strikt gereguleerd. Sinds 2010 is het wettelijk verplicht om een doktersrecept te hebben voor de aankoop van antibiotica. Dit beleid is ingevoerd om de verspreiding van antibioticaresistentie tegen te gaan, een wereldwijd probleem dat veroorzaakt wordt door overmatig en onjuist gebruik.

Het proces is relatief eenvoudig:

  1. Doktersbezoek: Een arts beoordeelt of een antibioticum nodig is.
  2. Recept ontvangen: Bij een goedkeuring schrijft de arts een recept uit dat digitaal of op papier kan worden meegegeven.
  3. Apotheekbezoek: Het recept wordt afgegeven bij de apotheek, waar je het antibioticum afhaalt.

Belang van verantwoord gebruik

Spanje heeft lange tijd een hoog verbruik van antibiotica gehad in vergelijking met andere Europese landen. Campagnes van de overheid hebben het bewustzijn over verantwoord gebruik aanzienlijk verhoogd. Antibiotica worden nu alleen voorgeschreven als ze echt nodig zijn, en patiënten worden aangemoedigd om de volledige kuur af te maken, zelfs als de symptomen verdwenen zijn.

Meer uitleg over medicijnen en hun kostprijs kan men vinden op Verblijven in Spanje.

Is het nog steeds verplicht om de ITV sticker op de voorruit aan te brengen?

Foto: ITV sticker van ITV


De "Distintivo de Inspección Técnica Periódica del Vehículo" wordt aan de bestuurder van een voertuig gegeven zodra deze met succes de ITV-technische keuring heeft doorstaan. Deze sticker moet op een zichtbare plaats worden aangebracht, normaal gesproken in de rechterbovenhoek aan de binnenkant van de voorruit. Bij motorfietsen moet de sticker goed zichtbaar zijn.

Met deze uitleg heeft de Spaanse vereniging van entiteiten die samenwerken met de administratie bij de technische keuring van voertuigen (AECA-ITV) duidelijk gemaakt dat de informatie die op sociale media circuleert over de sticker die niet langer op de voorruit hoeft te worden weergegeven een hoax is.

De regelgeving rondom de keuring is op dit punt niet veranderd en daarom is het nog steeds verplicht om de sticker correct op de voorruit van het voertuig aan te brengen.

De AECA-ITV heeft aangegeven dat het gebruik van de ITV-sticker in 2025 verplicht blijft. Het niet op het voertuig tonen van deze sticker wordt beschouwd als een lichte verkeersovertreding, waarvoor de bestuurder een boete van 100 euro kan krijgen.

De regeling inzake de ITV-sticker is opgenomen in de algemene voertuigregelgeving, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit 2822/1998 van 23 december (bijlage XI-borden op voertuigen), dus een wijziging van deze regeling zou moeten worden doorgevoerd via een regeling van dezelfde juridische rang, d.w.z. een Koninklijk Besluit, of een hogere rang, wat tot nu toe niet is voorzien.

AECA-ITV legde ook uit dat de ITV-sticker, in overeenstemming met het Algemeen Voertuigreglement, V-19 wordt genoemd en dat het voornaamste doel ervan is om de autoriteiten in één oogopslag te laten weten of het voertuig al dan niet een geldige ITV heeft. "Het is geen simpele sticker. Het heeft dezelfde relevantie als de rest van de officiële documenten van het voertuig", aldus Guillermo Magaz, algemeen directeur van AECA-ITV.

De verschillende kleuren van de sticker

De ITV-sticker kan geel, rood of groen zijn. De kleur geeft het jaar aan waarin de APK van het voertuig moet worden betaald, zodat de autoriteiten snel kunnen zien of het voertuig is gekeurd of niet. Daarom is het zo belangrijk om alleen de huidige ITV-sticker mee te nemen, en alle andere stickers van eerdere inspecties te verwijderen.

De kalender is in een specifieke volgorde ingesteld en elke kleur is toegewezen aan een specifiek jaar. Bijvoorbeeld: groene stickers komen overeen met ITV's die vervallen in 2025, 2028, 2031. De gele zijn stickers die vervallen in 2026, 2029, 2032. Rode stickers zijn stickers die verlopen in 2027, 2030, 2033.

De sticker bevat ook andere informatie over het voertuig. De belangrijkste informatie is het jaar waarin de ITV van het voertuig vervalt, waarvan de laatste twee cijfers op de sticker staan.

Er zijn ook Romeinse cijfers die de vervalmaand aangeven, die worden geperforeerd voordat ze door de inspecteur worden overhandigd. Het nummer van het ITV-station dat de inspectie heeft uitgevoerd en het wapen van de regio (bijvoorbeeld Andalusië) waarin het zich bevindt, worden ook vermeld.

Spanje heeft een van de hoogste immigratiecijfers in de EU

Spanje heeft een van de hoogste aantallen buitenlandse immigranten en die cijfers liggen aanzienlijk hoger dan in andere Europese landen, wa...