zondag 10 augustus 2025

Heb je hulp nodig op administratief vlak in Catalonië? De 012-hulplijn is binnenkort het ganse weekend bereikbaar.

Binnenkort is er goed nieuws voor iedereen die ooit op een zaterdag zijn administratie zaken heeft proberen te regelen, maar de helpdesk tot maandag gesloten zag. Vanaf januari 2026 is de veelgebruikte 012-hulplijn voor burgers in de regio zeven dagen per week bereikbaar en niet alleen tijdens de gebruikelijke doordeweekse drukte.

Dit gaat er veranderen. Vanaf het nieuwe jaar kunt u 012 bellen voor al uw administratieve problemen van 8.00 tot 22.00 uur van maandag tot en met vrijdag en dan ook van 9.00 tot 20.00 uur elke zaterdag en zondag (tenzij het een feestdag is). Dat betekent minder wachten, minder frustratie en een echte kans om die administratieve klussen af te vinken wanneer het u uitkomt.

Waarom Catalonië de 012-hulplijn gaat uitbreiden

De verandering volgt op wat de Catalaanse regering besefte en wat de meesten van ons al wisten: veel mensen hebben gewoon geen tijd om te bellen over hun administratie tijdens hun normale werkdag. Zoals de minister van Binnenlandse Zaken van de regio, het deze week verwoordde: "We zetten een belangrijke stap. Het was gewoon niet logisch dat 012 in het weekend zou sluiten, terwijl zovelen het het hardst nodig hebben."

De regering wil de publieke diensten beter bereikbaar maken en een beetje minder bureaucratisch. Of u nu op zoek bent naar informatie over gezondheid, huisvesting, scholen, het betalen van rekeningen of gewoon een afspraak wilt maken, de 012-hulplijn is uw directe lijn naar de mensen die er verstand van hebben. Er staat een team van 300 medewerkers klaar om de telefoon te beantwoorden, dus er is altijd iemand die u kan helpen, ongeacht uw technische vaardigheden of hoe ingewikkeld uw vraag is.

En sinds 012 vorig jaar gratis bellen werd, pakken nog meer mensen de telefoon. Alleen al in de afgelopen 12 maanden kwamen er meer dan twee miljoen telefoontjes binnen, 12% meer dan het jaar ervoor. Ook het aantal chats op sociale media is toegenomen en uit feedback blijkt dat de meeste bellers oprecht tevreden zijn met de service (met een indrukwekkende 4,8 op 5 als waarderingscijfer).

De toekomst van de Catalaanse 012-hulplijn is meer dan alleen bellen

De nieuwe openingstijden zijn nog maar het begin. De komende weken kiest de overheid een nieuw bedrijf om de uitgebreide dienst te beheren, en er wordt gesproken over het aannemen van nog meer personeel en de introductie van een paar slimme nieuwe tools. De deal is volgend jaar bijna € 17 miljoen waard en er is nog meer ruimte voor groei.

En de dienst 012 draait niet langer alleen om bellen. Catalonië rolt meer fysieke burgerservicekantoren uit in de ganse regio, waaronder vijf mobiele kantoren die naar meer dan 80 steden en plattelandsgebieden reizen. Liever online?

Binnenkort komt er ook een vernieuwd virtueel kantoor en nieuwe videochatpunten, evenals een mooiere, gebruiksvriendelijkere gencat.cat-website.

Dus waarom al die moeite? Het grote doel is ervoor te zorgen dat niemand achterblijft, ongeacht waar u woont of hoe u dingen gedaan wilt krijgen. De nieuwe, verbeterde 012-hulplijn vormt daarbij de kern en helpt digitale, sociale en zelfs taalbarrières te doorbreken.

Als je ooit moeite hebt gehad om in het weekend iets simpels te regelen, dan is deze aanpassing iets voor jou. Vanaf volgend jaar kun je bellen, dingen regelen en van je weekend genieten met één ding minder om je zorgen over te maken.

Een van de grootste megajachten ter wereld is opnieuw in Málaga aangekomen

Het 141 meter lange megajacht Yas heeft duidelijk een zwak voor Málaga en de Costa del Sol want het is een bestemming die het opnieuw als tussenstop heeft gekozen. Hoewel de namen van de gasten aan boord niet zijn bekendgemaakt, zullen ze ongetwijfeld afkomstig zijn uit de vriendenkring van de eigenaar en zijn naaste omgeving.

De Yas, afgemeerd in de megajachthaven, naast de vuurtoren in de haven van de stad, is zo groot dat hij de winkels, bars en restaurants aan het einde van Muelle Uno overschaduwt. Een echt drijvende kolos, dit is een van de grootste schepen van dit type dat ooit in deze haven is aangekomen. Het staat ook bekend om zijn ultramoderne veiligheidsvoorzieningen, waaronder diverse verdedigingssystemen.

Het is niet de eerste keer dat de eigenaar ervoor kiest om in Málaga aan te meren want het schip is hier al tweemaal eerder aangekomen.

De Yas is een van de officiële plezierjachten van de Kroon van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Het schip is eigendom van Hamdan Bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, kroonprins van Dubai en de Verenigde Arabische Emiraten. De 42-jarige prins, bekend als Fazza, is zeer actief op sociale media, waar hij meer dan 12 miljoen volgers heeft.

Het schip werd oorspronkelijk in 1978 gebouwd als fregat van de Nederlandse marine, de Hr.Ms. Piet Hein. Het werd vervolgens verkocht aan de marine van de Verenigde Arabische Emiraten voor militair gebruik en het kreeg de naam Al Emirat, volgens informatie beschikbaar op diverse gespecialiseerde nautische websites.

Tussen 2011 en 2015 onderging het fregat een complete renovatie op de ADM-scheepswerf in Abu Dhabi en is nu uitgegroeid tot het privé-superjacht Yas. Aan de buitenzijde valt het niet alleen op door zijn afmetingen, maar ook door de kenmerkende hemelsblauwe kleur van de dekken en de grote glazen voorruit.

Het biedt plaats aan meer dan 60 passagiers en 56 bemanningsleden. Tot de belangrijkste kenmerken behoren een helihaven, diverse zwembaden, een spa en bovenal de meest geavanceerde hightech navigatie- en veiligheidssystemen.

De Yas blijft tot half augustus aangemeerd in de jachthaven, een uitstekende gelegenheid voor watersportliefhebbers om Muelle Uno te bezoeken en een van de meest luxueuze jachten ter wereld van dichtbij te bekijken.

maandag 28 juli 2025

Mag men naar paddenstoelen zoeken in de bergen en bossen van de provincie Málaga?

Het paddenstoelenseizoen in de provincie Málaga valt in de herfst, hoewel de exacte datum varieert en afhankelijk is van een daling van de temperatuur en de regenval. Gebieden zoals de Serranía de Ronda, de Montes de Málaga en de Sierra de las Nieves trekken paddenstoelenliefhebbers aan. Maar welke vergunningen en vereisten zijn nodig om paddenstoelen te plukken?

Het antwoord werd gepubliceerd in het officiële BOJA-bulletin van de Junta de Andalucía op dinsdag 15 juli. "Paddenstoelen plukken in de provincie Málaga is een activiteit die steeds meer belangstelling wekt bij de lokale bevolking en uiteindelijk ook bij buitenlandse bevolkingsgroepen. 

Dit maakt een regelgeving noodzakelijk die ongecontroleerd en misbruik van paddenstoelenpluk voorkomt, die schade kan toebrengen aan het milieu en met name aan onze paddenstoelenpopulaties. Op deze manier wordt hun voortbestaan en regeneratievermogen gegarandeerd en wordt het milieu in het algemeen in een gunstige staat gehouden", aldus de regelgeving.

Punten waaraan men zich dient te houden

Het verzamelen van kleine hoeveelheden paddenstoelen in de berg- en bosgebieden van de provincie Málaga vereist geen toestemming van de Junta de Andalucía, zolang aan elf voorwaarden wordt voldaan.

Kleine hoeveelheden paddenstoelen worden gedefinieerd als paddenstoelen die voor eigen consumptie worden geoogst en die niet meer dan drie kilogram per persoon per dag wegen.

De bovengrond mag niet worden verstoord. Daarom is het gebruik van gereedschap zoals harken, schoffels of ander gereedschap dat de bodembedekking van de bodem verwijdert en zo het mycelium van de paddenstoelen beschadigt, waardoor in de toekomst geen nieuwe exemplaren meer kunnen verschijnen, uitdrukkelijk verboden.

Het verzamelen van onrijpe paddenstoelen is uiteraard verboden en oneetbare paddenstoelen, die onbekend zijn of niet worden verzameld omdat ze in slechte staat verkeren of hun beste tijd hebben gehad, moeten worden gerespecteerd.

Andere soorten of exemplaren van eetbare paddenstoelen in een andere staat en maat mogen echter wel worden verzameld voor wetenschappelijke, medicinale, informatieve of andere doeleinden die verband houden met hun behoud, met voorafgaande toestemming van de afdeling duurzaamheid en milieu van de Junta.

Niet 's nachts

's Nachts oogsten is verboden en paddenstoelen moeten in manden of bakken van riet, stro waarvan de structuur de verspreiding van de sporen mogelijk maakt, in het bos worden vervoerd en bewaard.

Het is een vrije activiteit, maar onderworpen aan de beperkingen die de junta heeft opgelegd. "Op privéterrein is voor toegang tot het terrein voor het plukken van paddenstoelen toestemming van de eigenaren vereist.

Deze resolutie is niet van toepassing op openbare en particuliere bossen met een toegestane paddenstoelen- en/of truffeloogst en deze vallen onder hun specifieke regelgeving.

De oogst binnen beschermde gebieden valt ook onder de bepalingen van hun specifieke regelgeving, waarbij voorafgaande toestemming vereist is voor de reservaatgebieden", aldus de informatie.

Verder zegt de regelgeving dat het niet is toegestaan om met motorvoertuigen off-road te rijden, door brandgangen, boswegen voor houtwinning, veepaden, droge of overstroomde waterlopen, de fauna te verstoren met lawaai of naderingen, en afval achter te laten in het bos.

Het niet naleven van deze voorwaarden vormt een administratieve overtreding die leidt tot het starten van de bijbehorende disciplinaire procedure en de inbeslagname van de verzamelde paddenstoelen."

Gele vlaggen op de Spaanse wegen, wat betekent dit signaal van de Guardia Civil



Als je ooit over een Spaanse snelweg hebt gereden en een agent van de Guardia Civil een felgele vlag omhoog zag houden, heb je misschien wel dezelfde gedachte gehad als de meeste bestuurders: 'Is dat voor mij bedoeld?'

In Spanje zijn er talloze verkeersregels en verkeerslichten, maar de gele vlag blijft een van de best bewaarde verkeersgeheimen.

Wat moet je doen als je een gele vlag ziet?

Het is eigenlijk heel simpel: de gele vlag is een waarschuwingssysteem. Het is de manier van de Guardia Civil om te zeggen: "Let op, er is iets waar je op moet letten!" Het kan dus van alles betekenen, van een plotselinge file tot een autopech, een ongeluk of gewoon een algemeen gevaar verderop. Het belangrijkste om te onthouden? Haal je voet van het gaspedaal, houd je ogen open en rijd extra voorzichtig verder.

Niet alleen gele vlaggen, ze zijn er in alle kleuren

De gele vlag is de meest voorkomende verrassing, maar het is niet de enige. Als je een groene vlag ziet, is het veilig, de weg is open en je kunt gewoon doorrijden. Zie je een rode vlag? Dan is het een noodstop. De weg is afgesloten en tenzij je door de politie wordt begeleid, moet je wachten.

Het lijkt zo wel een beetje op een live verkeerslichtsysteem.

Vlaggen zijn niet het enige waar de Guardia Civil op vertrouwt. Als je een agent gebaren ziet maken, geen paniek, hij probeert geen orkest te dirigeren. Dit is wat ze meestal bedoelen:

  • Arm recht omhoog: Stop daar.
  • Arm op en neer bewegen: Rem af.
  • Arm zijwaarts wijzen: Ga naar een andere rijstrook.
  • Met een stoplicht naar je zwaaien: Stop, je bent aan de beurt.

Soms kan het voelen als een spelletje charades, vooral als je je handsignalen op de snelweg niet meer hebt bijgespijkerd sinds je rijexamen. De belangrijkste les: Als een agent richting aangeeft, let dan goed op en doe wat je wordt opgedragen.

Meer uitleg over de armbewegingen van een agent kan je hier vinden, met foto’s.

Waarom de meeste automobilisten de Spaanse gele vlag-regel niet kennen

De waarheid is dat zelfs veel Spaanse automobilisten toegeven dat ze vergeten wat de vlaggen betekenen. Het staat diepgeworteld in de handleiding, maar wie onthoudt al die details nu echt als hij zijn rijbewijs heeft? Daarom probeert de Guardia Civil, vooral in de zomer met al het vakantieverkeer, de boodschap te verspreiden, soms met een vleugje humor, op sociale media.

En eerlijk gezegd, het maakt echt een verschil. Door deze signalen te kennen, voorkom je een boete, vertraging of zelfs een ongeluk.

Hoe te reageren op gele vlaggen op Spaanse wegen

De volgende keer dat je in Spanje onderweg bent en een gele vlag ziet wapperen op een motor van de Guardia Civil, negeer die dan niet. Zie het als een teken om scherp te blijven en je verstand erbij te houden. Het is gewoon weer een manier om de Spaanse wegen veilig te houden.

Het aantal reizigers in de hogesnelheidstreinen in Spanje stijgt met 77% en de prijzen dalen met 40%

De opkomst van concurrentie in de hoge snelheidstrein sector heeft geleid tot een ongekende passagiersexplosie. Gegevens die onlangs door de nationale markt- en mededingingsautoriteit (CNMC) zijn gepubliceerd, geven aan dat de nieuwe exploitanten (Iryo en Ouigo) erin zijn geslaagd het aantal passagiers in 2024 met 22% te verhogen ten opzichte van 2023 en met 77% ten opzichte van de cijfers van vóór de liberalisering van de sector.

Alle hogesnelheidslijnen registreerden recordaantallen passagiers, grotendeels dankzij de verlaging van de ticketprijzen.

De corridor Madrid-Valencia kende een prijsdaling tot 42% en ook de corridor Madrid-Barcelona zag de prijzen met 35% dalen, ondanks dat deze het meest gewild was.

Op de routes Madrid-Sevilla, Madrid-Malaga en Madrid-Alicante, waar 2024 het eerste volledige jaar met concurrentie was, daalden de ticketprijzen met ongeveer 20%.

Het totale aantal reizigers over alle treindiensten heen bereikte 549 miljoen in 2024, 3% meer dan in 2023 en 5% meer dan in 2019 (vlak voordat de dienst werd geliberaliseerd).

De overgrote meerderheid (82%) bestond uit reizigers die korte afstanden aflegden met Cercanías, maar het rapport benadrukt ook de 34,2 miljoen hoge snelheidspassagiers in 2024.

De lijn Madrid-Barcelona groeide proportioneel minder, maar dit kwam vooral doordat deze de eerste was met concurrentie. Het aantal reizigers op de lijn Madrid-Valencia groeide met 10%.

Qua reizigersaantallen werd deze gevolgd door Madrid-Sevilla en Madrid-Málaga/Granada, met een groei van 28%. De lijn Madrid-Alicante kende een groei van 33%.

Hoewel de nationale spoorwegmaatschappij Renfe nog steeds de marktleider is, is het marktaandeel sinds de komst van de concurrentie aan het veranderen.

Renfe behield in 2024 een aandeel tussen de 50% en 73% op de lijnen met concurrentie. Iryo bereikte 28% op de route Madrid-Andalusië, terwijl Ouigo dat aantal bereikte op de route Madrid-Alicante.

Het treinverkeer heeft ook marktaandeel gewonnen ten opzichte van het vliegverkeer.

dinsdag 22 juli 2025

Antonio Banderas keert met Godspell terug naar het theater in Málaga


Antonio Banderas regisseert vanaf 30 oktober een kleurrijke herneming van de veelgeprezen musical Godspell in het Teatro del Soho CaixaBank in Málaga, na de triomfantelijke, uitverkochte première in 2022 en een succesvolle tournee door Spanje.

Gebaseerd op het boek van John-Michael Tebelak, met muziek en tekst van Stephen Schwartz, belooft deze vernieuwde Broadway-klassieker uit de jaren 70 het publiek te boeien met een kerstvoorstelling, net als Banderas' gevierde productie van Gypsy.

Godspell, geïnspireerd op het Evangelie van Matteüs, volgt een groep jongeren in een bruisende stad. Het toneelstuk speelt zich af in een verlaten theaterloods en ontwikkelt zich tot een transformerende reis.

Door middel van ontmoetingen met Jezus verkennen de personages gelijkenissen uit het Nieuwe Testament, waardoor ze thema's als tolerantie, compassie en gemeenschapszin omarmen, terwijl ze reflecteren op gedeelde waarden zoals duurzame welvaart, vrijheid en collectieve verantwoordelijkheid.

Op het podium zorgen 14 acteurs en een liveband voor een dynamisch spektakel, waarin vaudeville, magie, schaduwen, maskers en poppen worden gecombineerd in 16 iconische musicalnummers, waaronder "Prepare Ye the Way", "Day by Day" en "Beautiful City".

Kaartjes, vanaf € 25, zijn nu te koop. Deze langverwachte Godspell-herhaling, geregisseerd door Antonio Banderas uit Málaga, belooft wederom een uitverkocht succes te worden.

Antequera opent eindelijk spectaculaire Romeinse villa voor het publiek

De Villa Romana de la Estación, een van de best bewaarde vondsten uit die tijd in Spanje, heeft officieel haar deuren geopend in Antequera.

De Romeinse villa, gelegen op een paar meter van het municipium van Antikaria, zou een prachtig en elegant paleis midden op het platteland hebben gestaan. De eigenaren concentreerden en weerspiegelden er alle luxe en pracht van de meest gewaardeerde huizen van de Romeinse wereld en gaven blijk van hun smaak en voorkeuren, met name hun extreem hoge economische en sociale status. Het is een luxe villa en het huis van een rijke familie die 2000 jaar geleden olijfolie naar Rome exporteerde.

De grote oppervlakte, meer dan 20.000 vierkante meter, waarvan slechts 20% is opgegraven, valt op door de complexe en elegante terrasvormige architectuur, de ruime recreatie- en podiumruimtes en de decoratieve en podiumelementen.

Vegetatie, en met name water, neemt een grote esthetische plaats in in deze villa, aanwezig in de meest opvallende ruimtes: de peristyle, de hellende gang, de hoofdgalerij en het nymphaeum.

Architectuur, geometrie, iconografie, natuur en water verenigen zich harmonieus en verweven zich in dit prachtige voorbeeld van een Romeinse villa, waardoor een ware oase ontstaat te midden van het platteland van Antikaria.

De culturele locatie werd onlangs geopend door burgemeester Manuel Barón.

Er is tussen 2019 en 2023 een budget van 976.000 euro geïnvesteerd. Het project heeft enige tijd op zich laten wachten vanwege een wijziging in de contracten.

Het belang van de villa en hoe kan men deze bezoeken

Het raadslid verantwoordelijk voor het Erfgoed,José Medina Galeote, benadrukte het belang van de opening van een klein deel van een grote historische locatie.

Del Pozo zei dat de inspanningen van verschillende instellingen om deze locatie open te stellen voor het publiek niet alleen vanuit archeologisch en architectonisch oogpunt van belang zijn. De villa "voert ons mee naar het tijdperk van de Romeinse aristocratie".

De Villa Romana de la Estación zal opereren onder auspiciën van het Museo de la Ciudad de Antequera.

Rondleidingen voor groepen kunnen worden gereserveerd bij het museumkantoor, telefonisch (952 70 83 00) en via het initiatief 'Luz de Luna'.

maandag 21 juli 2025

Boetes tot € 750 voor onbetamelijk gedrag in Málaga

Foto: van Málaga Turismo


Nu de zomervakantie zijn hoogtepunt bereikt, heeft de stad Málaga een vernieuwde campagne "Disfruta al máximo de Málaga / Geniet van uw verblijf in Málaga" gelanceerd. Deze campagne eist dat toeristen zich houden aan een reeks van 10 gedragsrichtlijnen die bedoeld zijn om storend gedrag tegen te gaan.

Málaga is momenteel een van de meest trendy Europese steden om te bezoeken en treedt streng op tegen onhandelbare bezoekers met boetes tot € 750 voor overtredingen zoals afval op straat gooien, openbare dronkenschap en overmatig lawaai.

De campagne "Geniet van uw verblijf in Málaga", prominent weergegeven op bussen, reclameborden en sociale media, adviseert toeristen om zich "volledig" te kleden, het geluidsniveau laag te houden en dan vooral 's nachts en te vermijden om te roepen of luide muziek te spelen in woonwijken.

Andere regels omvatten het gebruik van aangewezen vuilnisbakken en toiletten en een verbod op scooters en fietsen in voetgangersgebieden.

Het initiatief, dat oorspronkelijk in de zomer van 2022 van start ging, weerspiegelt de groeiende spanningen tussen de lokale bevolking en bezoekers in Málaga, waar veel inwoners zich overweldigd voelen door de massa's toeristen en het onbeschofte gedrag van sommige bezoekers, vooral in het centrum van de stad.

Spanje als geheel worstelt met de impact van massatoerisme in de steden.

In gans Spanje krijgen nieuwe regels vorm. De Balearen hebben strengere controles ingevoerd op alcohol en partyboten, terwijl Barcelona van plan is om appartementen voor de korte termijn voor toeristen tegen 2028 geleidelijk te verbieden ten gunste van lokale huisvesting.

De gemeente Málaga neemt momenteel maatregelen om de gevolgen van te veel toeristen in de stad te beperken.

Een van de maatregelen die wordt aangeprezen, is het beperken van hotels en appartementen van lage kwaliteit om zich te richten op meer kapitaalkrachtige bezoekers die dus ook meer uitgeven.

Burgemeester Francisco de la Torre is van het verzet tegen een moratorium op wetswijzigingen overgestapt op het steunen van een driejarig verbod op nieuwe toeristische appartementen, aangewakkerd door de publieke vraag naar betaalbare woningen.

Prijs butaangas flessen daalt voor het eerst sinds september

Na vijf opeenvolgende prijsverhogingen is de prijs van standaard butaangas flessen voor het eerst sinds september 2024 gedaald. De prijs is met 5% gedaald, van 18 euro naar de huidige 17,11 euro. De prijs was al sinds september, toen deze 15,93 euro bedroeg, aan het stijgen.

Deze daling is te wijten aan de daling van de grondstofprijzen (-14,86%), wat de stijging van de transporttarieven (+30,59%) ruimschoots compenseert.

De maximumverkoopprijs van standaardflessen is niet geliberaliseerd en wordt daarom elke twee maanden door de Spaanse overheid herzien, op de derde dinsdag van de maand. De volgende herziening vindt plaats in september.

Deze tweemaandelijkse herziening wordt berekend op basis van de grondstofkosten op de internationale markten, de vrachtkosten en de ontwikkeling van de euro-dollarkoers. Bovendien is deze prijsherziening, naar boven of naar beneden, beperkt tot 5%, waarbij het prijsverschil of -tekort wordt verrekend bij volgende herzieningen.

Politie en Guardia Civil treden hard op tegen gebruikers van jetski's

De Guardia Civil en de lokale politie van alle gemeenten aan de Costa del Sol zijn de operatie "Dispositivo Litoral" langs de kust gestart om de veiligheid van badgasten, pleziervaartuigen en jetskiërs te waarborgen.

De samenwerking, waarbij ook de fiscale en grenspolitie betrokken is, richt zich op het opsporen van nalatig of ongepast gedrag en het handhaven van de naleving van de regelgeving in badzones, havens en op strandtoegangen.

De operatie begon op zondag 13 juli van 12.00 tot 21.00 uur en bestrijkt de kustlijn van Málaga tot Sotogrande. Een belangrijke prioriteit dit jaar is ervoor te zorgen dat jetski's een minimale afstand van 400 meter tot de kust aanhouden, zoals voorgeschreven is in het besluit van de Maritieme Autoriteit van Málaga van 16 januari 2025, waarin de regels voor het gebruik van vaartuigen, pleziervaartuigen en alle drijvende motorvoertuigen zijn vastgelegd.

Tijdens de eerste dag van de operatie inspecteerden de autoriteiten de meeste vaartuigen die aan de regelgeving voldeden, maar ze deelden negen boetes uit voor diverse overtredingen:

  • Vier boetes aan twee jetski gebruikers voor het varen binnen de 400 meter van de kust en het varen in badzones.

  • Eén boete aan een plezierbootbestuurder voor het ankeren in een badzone.

  • Eén boete aan een jetski gebruiker voor het varen binnen 400 meter van de kust, in strijd met de maritieme resolutie.

  • Twee boetes aan een jetski gebruiker voor het gebruiken van een ongeldig reddingsvest en het varen binnen 400 meter van de kust.

  • Eén boete werd opgelegd aan een jetski gebruiker voor het varen buiten de 2 zeemijl van de kust zonder vergunning.

De operatie wordt ondersteund door een wet uit 2014 die gemeenten de bevoegdheid geeft om toezicht te houden op kustgebieden. Coördinatie met de Maritieme Autoriteit van Málaga en operationele ondersteuning van de Maritieme Dienst van de Guardia Civil en de Fiscale en Grenspatrouille zijn essentieel.

Bij de operatie zijn lokale politie-eenheden in burger en in uniform, de fiscale en grenspatrouille van de Guardia Civil en de patrouilleboot van de Provinciale Maritieme Dienst, die ondersteuning vanaf het water biedt, betrokken.

De autoriteiten richten zich op het verifiëren van scheepsdocumentatie, maritieme registratie, verzekeringen, kwalificaties van de exploitant en naleving van veiligheidsvoorschriften, inclusief het gebruik van goedgekeurde reddingsvesten.

Hoewel er in voorgaande zomers al vergelijkbare samenwerkingsprojecten hebben plaatsgevonden, zal de operatie in 2025 aanzienlijk worden opgevoerd na het overlijden van een 48-jarige Britse vrouw aan de kust van Manilva toen een speedboot in aanvaring kwam met haar jetski.

De regels waaraan men zich dient te houden om met een waterscooter of jetski te varen kan men hier vinden.

De regionale regering van Andalusië gaat de kosten voor de ITV-testen in de regio herzien

De regionale overheid van Andalusië zal de huidige tarieven voor de technische voertuigkeuring (ITV) herzien om deze "eenvoudiger en be...