De opkomst van concurrentie in de hoge snelheidstrein sector heeft geleid tot een ongekende passagiersexplosie. Gegevens die onlangs door de nationale markt- en mededingingsautoriteit (CNMC) zijn gepubliceerd, geven aan dat de nieuwe exploitanten (Iryo en Ouigo) erin zijn geslaagd het aantal passagiers in 2024 met 22% te verhogen ten opzichte van 2023 en met 77% ten opzichte van de cijfers van vóór de liberalisering van de sector.
Alle hogesnelheidslijnen registreerden recordaantallen passagiers, grotendeels dankzij de verlaging van de ticketprijzen.
De corridor Madrid-Valencia kende een prijsdaling tot 42% en ook de corridor Madrid-Barcelona zag de prijzen met 35% dalen, ondanks dat deze het meest gewild was.
Op de routes Madrid-Sevilla, Madrid-Malaga en Madrid-Alicante, waar 2024 het eerste volledige jaar met concurrentie was, daalden de ticketprijzen met ongeveer 20%.
Het totale aantal reizigers over alle treindiensten heen bereikte 549 miljoen in 2024, 3% meer dan in 2023 en 5% meer dan in 2019 (vlak voordat de dienst werd geliberaliseerd).
De overgrote meerderheid (82%) bestond uit reizigers die korte afstanden aflegden met Cercanías, maar het rapport benadrukt ook de 34,2 miljoen hoge snelheidspassagiers in 2024.
De lijn Madrid-Barcelona groeide proportioneel minder, maar dit kwam vooral doordat deze de eerste was met concurrentie. Het aantal reizigers op de lijn Madrid-Valencia groeide met 10%.
Qua reizigersaantallen werd deze gevolgd door Madrid-Sevilla en Madrid-Málaga/Granada, met een groei van 28%. De lijn Madrid-Alicante kende een groei van 33%.
Hoewel de nationale spoorwegmaatschappij Renfe nog steeds de marktleider is, is het marktaandeel sinds de komst van de concurrentie aan het veranderen.
Renfe behield in 2024 een aandeel tussen de 50% en 73% op de lijnen met concurrentie. Iryo bereikte 28% op de route Madrid-Andalusië, terwijl Ouigo dat aantal bereikte op de route Madrid-Alicante.
Het treinverkeer heeft ook marktaandeel gewonnen ten opzichte van het vliegverkeer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten