![]() |
Foto: AVLO trein van Pablo H. Plaza |
De tarieven voor hogesnelheidstreinreizen in Spanje zijn tegenwoordig tot 40% goedkoper dan toen staatsbedrijf Renfe de enige spoorwegmaatschappij in het land was, zo blijkt uit nieuwe gegevens.
De Italiaanse particuliere operator Iryo betrad in 2021 de Spaanse markt en het Franse bedrijf Ouigo volgde kort daarna.
De laatste cijfers van de Nationale Commissie voor Markten en Concurrentie (CNMC) komen te midden van spanningen tussen nieuwe, goedkopere operators Ouigo en Iryo, en minister van Transport Óscar Puente, die de lage prijzen van de nieuwe concurrent beschuldigde als de reden achter Renfe's "slechte resultaten".
De routes waar de prijsdaling het meest opvallend is, zijn de routes Madrid-Barcelona en Madrid-Valencia, met prijzen die 40% goedkoper zijn vergeleken met 2019, voordat de Covid-19-pandemie uitbrak en de eerste exploitant die met Renfe concurreerde de Spaanse markt in 2021 betrad. Nu kun je volgens de CNMC voor gemiddeld 37 euro tussen Madrid en Barcelona reizen en voor 22 euro van de hoofdstad naar Valencia.
Ouigo is de operator die de goedkoopste prijzen naar Barcelona aanbiedt (gemiddeld 37 euro), gevolgd door Iryo (43 euro) en Avlo (Renfe's 'low-cost' dienst met 44 euro). In het geval van Valencia zijn Ouigo en Avlo het goedkoopst (22,5 euro), gevolgd door Iryo (25 euro).
De toegenomen concurrentie heeft ertoe geleid dat de prijzen van de AVE-treinen van Renfe, die het afgelopen jaar hun prijzen het meest moesten aanpassen, met gemiddeld 20% zijn gedaald.
Parallel aan deze prijsdaling is dat het aantal passagiers in het laatste kwartaal van 2023 op alle routes met gemiddeld 29% gestegen is, waarbij het totale aantal passagiers bijna 8,5 miljoen mensen bedraagt.
In termen van marktaandeel blijft Renfe Viajeros de belangrijkste exploitant op alle routes, goed voor tussen de 50% en 76% van de passagiers, zo blijkt ook uit CNMC-gegevens. Iryo is goed voor tussen de 25% en 30%, behalve op de route Madrid-Alicante, waar het sinds 15 september alleen van donderdag tot en met zondag actief is, terwijl Ouigo een aandeel van ongeveer 21% behield op de route Madrid-Barcelona, Madrid-Valencia en Routes Madrid-Alicante. Het is van plan om volgend jaar april treinen te laten rijden naar Valladolid, Murcia in juni en Andalusië in de tweede helft van het jaar.
Wat de Cercanías-diensten van Avant, Media Distancia en Renfe betreft, leidden de door de overheid goedgekeurde kortingen voor reguliere passagiers tot een toename van het aantal passagiers.
Concreet steeg het aantal passagiers op de hogesnelheidstreinen Media Distancia (Avant) met 12,3% en dat op Cercanías met 6%, hoewel het aantal passagiers op conventionele Media Distancia volgens de CNMC met 6,2% daalde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten