Na de goedkeuring van de Euro 7-norm, die in 2027 van kracht wordt, heeft de Europese Unie het tijdschema vastgesteld waarop de Europese wegen moeten afstappen van verbrandingsmotoren en dat voertuigen op hernieuwbare energie te rijden.
De nieuwe verordening stelt de NOx-limiet voor diesel vast op 80 mg/km, een cijfer dat niet is gewijzigd. Wat wel veranderd is, is dat dit cijfer 10 jaar en 200.000 kilometer gehandhaafd moet blijven.
Het meest controversiële besluit is de datum waarop het op de markt brengen van auto's op diesel en benzine verboden zal worden: 2035. Hoewel Spanje had gevraagd de datum uit te kunnen stellen naar 2040, zal dit niet het geval zijn.
Bovendien zal het einde van de verbrandingsmotoren, volgens het tijdschema van de EU, niet lang meer op zich laten wachten. In 2050 zullen, zoals in juni 2022 door het Europees Parlement is overeengekomen, auto's die op fossiele brandstoffen rijden, van alle wegen in Europa worden verbannen.
Sommige deskundigen voorspellen echter dat er nog steeds een aantal benzine- en dieselauto's op de weg zullen zijn en dat het enkele jaren later zal duren voordat alle auto's in de EU op duurzame energie zullen rijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten