zaterdag 30 maart 2024

Voertuigpassagiers riskeren een flinke boete als ze deze dingen op de Spaanse wegen doen

 Het is gemakkelijk om te denken dat als het gaat om het ontvangen van verkeersboetes van het Spaanse directoraat-generaal Verkeer (DGT), deze allemaal te maken hebben met slecht gedrag van automobilisten op de weg. Het niet respecteren van de veiligheidslimieten, het negeren van verkeersborden, het niet op orde hebben van de ITV-keuring zijn enkele voorbeelden waarvoor men een verkeersboete kan krijgen.

We houden er echter zelden rekening mee dat ook passagiers een fout kunnen begaan en een boete kunnen krijgen. Degenen die in een voertuig reizen, zelfs als zij niet degenen zijn die het besturen, hebben nog steeds een rol te spelen om iedereen veilig te houden.

Volgens de DGT kan een passagier ook iets doen dat de rijveiligheid in gevaar kan brengen. Daardoor kan de persoon achter het stuur plotseling afgeleid worden en een verkeersovertreding begaan. Als gevolg hiervan waarschuwt de DGT passagiers om hun verantwoordelijkheden te begrijpen en waarschuwt ze mensen voor de volgende situaties die mogelijks kunnen resulteren in boetes tot 500 euro.

Wat zijn nu de feiten die aanleiding tot een een boete kunnen zijn:

  • De bestuurder afleiden: De concentratie van de bestuurder is een van de belangrijkste zaken voor de verkeersveiligheid. Daarom kan elke handeling die ertoe bijdraagt dat de bestuurder wordt afgeleid, voor beiden fataal zijn. Daarom deelt de DGT aanzienlijke straffen uit.
  • Zoenen of ruzie maken met de bestuurder: In lijn met het bovenstaande moet de bestuurder in rustige omstandigheden kunnen rijden. Daarom kunnen acties waarbij de bestuurder zijn of haar ogen van de weg haalt of zijn of haar aandacht op een verhit gesprek vestigt, u in de problemen brengen. Ook andere handelingen, zoals het ongepast aanraken van de bestuurder, worden bestraft met boetes van tussen de 100 en 500 euro.
  • Gebruik van de veiligheidsgordel: Het gebruik van deze veiligheidsvoorziening staat voor alle inzittenden van de auto buiten kijf. Het maakt niet uit of het een voorpassagier of een achterpassagier is, iedereen moet zijn veiligheidsgordel dragen en deze gedurende de hele reis vast laten zitten. Het niet naleven van deze regel kan leiden tot boetes tot 200 euro en puntenaftrek van het rijbewijs.
  • Een goede houding in de auto: Het lijkt misschien klein, maar een verkeerde houding, zoals het plaatsen van de voeten op het dashboard of het niet goed zitten, brengt risico's met zich mee. Bij botsingen of hard remmen kan een slechte houding leiden tot ernstige verwondingen die onder normale omstandigheden niet zouden voorkomen. In deze gevallen kan de DGT boetes opleggen variërend van 80 tot 100 euro.
  • Voorwerpen uit de auto gooien: Het uit de auto gooien van een voorwerp terwijl de auto rijdt, vormt een ernstig risico voor andere weggebruikers. Bovendien kan het botsingen en ongelukken veroorzaken, omdat de snelheid van het voertuig voldoende variabel is om een ernstige botsing tussen het weggegooide voorwerp en andere voorwerpen te veroorzaken. De DGT kan u een boete opleggen van maximaal 500 euro en punten aftrekken van het rijbewijs.

De DGT waarschuwt dat ongemarkeerde politiemotoren deze zomer op de wegen in Spanje zullen patrouilleren in een poging om bestuurders die blijvend op het linker rijvak rijden te beboeten

 

Foto: X van de Guardia Civil

Het harde optreden komt er omdat het Directoraat-Generaal Verkeer ook van plan is om in het hele land nog eens 88 extra snelheidscamera's te installeren en speciale operaties uit te voeren gericht op de drukke vakantieperiodes.

“De motorrijder naast u is mogelijk een Guardia Civil agent”, zegden de verkeersautoriteiten. De waarschuwing komt in een interview met de Spaanse krant El País op woensdag 27 maart met DGT-chef Pere Navarro. 

Hij vervolgde met te zeggen dat een deel van het nieuwe optreden deze zomer bestaat uit het beboeten van automobilisten die zich op de middelste en linkerrijstrook op belangrijke rijbanen bevinden, die alleen mogen worden gebruikt om in te halen, in geval van hevige sneeuwval, of om de doorgang van voertuigen van de hulpdiensten te vergemakkelijken.

Gevraagd naar het te hard rijden achter het stuur, zei Navarro tegen de krant dat de DGT van plan is dit jaar "88 extra snelheidscamera's" te installeren. Op de Spaanse wegen "hebben ze geleid tot een enorme verlaging van de gemiddelde snelheid".

Gratis testen op baarmoederhalskanker

Na een pilootstudie in geselecteerde gezondheidscentra tijdens de komende maanden lanceert het ministerie van Volksgezondheid een campagne voor de vroege detectie van baarmoederhalskanker.

De doelgroep voor dit pilootprogramma zijn vrouwen tussen de 35 en 65 jaar. Als het programma succesvol is, zal het worden uitgebreid naar de ganse vrouwelijke bevolking.

Het doel is om premaligne laesies (niet kwaadaardig maar ook niet helemaal goedaardig) en baarmoederhalskanker in een vroeg stadium op te sporen. Dit type programma is zeer effectief gebleken en heeft in sommige landen de incidentie en mortaliteit met 70 tot 80 procent verminderd.

De screening of vroege detectietest omvat het nemen en analyseren van een monster van de cellen uit de baarmoederhals. Het type analyse en de testfrequentie variëren afhankelijk van de leeftijdsgroep.

Het nieuwe Programa de Detección temprana del Cáncer de Cuello Uterino (PDPCCU) is gericht op ongeveer 360.000 vrouwen op de Balearen, die zullen worden uitgenodigd om twee soorten tests te ondergaan, afhankelijk van hun leeftijdsgroep.

Cytologietesten en zelfafname

In de eerste groep zullen vrouwen van 25 tot 34 jaar elke drie jaar een cytologietest laten uitvoeren door medisch personeel. Als de uitslag een zeer laag risico oplevert, wordt deze test elke drie jaar herhaald.

Vrouwen tussen de 35 en 64 jaar zullen zelf bemonsteren met een dun, tamponachtig apparaatje. Als de uitslag een zeer laag risico oplevert, wordt de test elke vijf jaar herhaald.

Jaarlijks worden op de Balearen ongeveer 60 gevallen van baarmoederhalskanker vastgesteld. Baarmoederhalskanker is het gevolg van een eerdere infectie met het humaan papillomavirus (HPV), dat seksueel overdraagbaar is. Het overgrote deel van de infecties is echter niet persistent en veroorzaakt geen problemen.

Er is aangetoond dat roken een belangrijke risicofactor is, omdat het de immuunafweer tegen het virus verlaagt.

Het kan tientallen jaren duren voordat de ziekte zich na infectie ontwikkelt, dus de meeste diagnoses worden gesteld bij vrouwen tussen de 35 en 50 jaar. Vroege detectie voordat de symptomen beginnen, is essentieel om de ontwikkeling van baarmoederhalskanker te minimaliseren.


vrijdag 29 maart 2024

Overblijfselen uit de Spaanse burgeroorlog blijven gevaarlijk

 

Foto: X het oude Twitter van de Guardia Civil

Specialisten op het gebied van explosieven opruiming van de Guardia Civil uit La Rioja hebben deze week een handgranaat vernietigd die werd gevonden door enkele kinderen die in een open veld aan het spelen waren.

De Guardia Civil heeft hiervan een bericht op X gezet.

Nadat ze het protocol hadden geactiveerd dat voor dit soort incidenten is opgesteld, gingen ze verder met het verwijderen van de handgranaat, waarbij ze controleerden of de granaat niet meer gevaarlijk is en het geen explosieve lading bevatte.

Met de regelmaat van een klok worden er in Spanje nog altijd wapens gevonden uit de Spaanse burgeroorlog (1936-1939). De meeste van die wapens zijn niet meer in een schitterende toestand maar ze blijven nog altijd gevaarlijk.

De Guardia Civil herinnert er aan dat als u contact heeft met een voorwerp dat het vermoeden wekt dat het een explosief voorwerp is:

  • Raak het object niet aan, verplaats het niet en verander het niet

  • Breng een markering aan naar de plek zodat je deze later kunt herkennen

  • Laat het de Guardia Civil zo snel mogelijk weten op het telefoonnummer 062

Veilig en gemakkelijk met de auto reizen in Spanje

Op sommige dagen is er meer verkeer op de baan dan op andere dagen of in de winter zijn er een aantal wegen waar er winterse problemen zijn met sneeuw, ijzel of mist.

Ook verkeersongevallen en wegversperringen worden aangegeven door de DGT.

Daarom heeft de DGT verschillende kanalen om u in realtime te informeren over het verkeer.

woensdag 27 maart 2024

De toetreding van goedkope particuliere exploitanten van hogesnelheidstreinen Iryo en Ouigo in Spanje dwingt Renfe om de prijzen met wel 40% te verlagen

Foto: AVLO trein van Pablo H. Plaza


De tarieven voor hogesnelheidstreinreizen in Spanje zijn tegenwoordig tot 40% goedkoper dan toen staatsbedrijf Renfe de enige spoorwegmaatschappij in het land was, zo blijkt uit nieuwe gegevens.

De Italiaanse particuliere operator Iryo betrad in 2021 de Spaanse markt en het Franse bedrijf Ouigo volgde kort daarna.

De laatste cijfers van de Nationale Commissie voor Markten en Concurrentie (CNMC) komen te midden van spanningen tussen nieuwe, goedkopere operators Ouigo en Iryo, en minister van Transport Óscar Puente, die de lage prijzen van de nieuwe concurrent beschuldigde als de reden achter Renfe's "slechte resultaten".

De routes waar de prijsdaling het meest opvallend is, zijn de routes Madrid-Barcelona en Madrid-Valencia, met prijzen die 40% goedkoper zijn vergeleken met 2019, voordat de Covid-19-pandemie uitbrak en de eerste exploitant die met Renfe concurreerde de Spaanse markt in 2021 betrad. Nu kun je volgens de CNMC voor gemiddeld 37 euro tussen Madrid en Barcelona reizen en voor 22 euro van de hoofdstad naar Valencia.

Ouigo is de operator die de goedkoopste prijzen naar Barcelona aanbiedt (gemiddeld 37 euro), gevolgd door Iryo (43 euro) en Avlo (Renfe's 'low-cost' dienst met 44 euro). In het geval van Valencia zijn Ouigo en Avlo het goedkoopst (22,5 euro), gevolgd door Iryo (25 euro).

De toegenomen concurrentie heeft ertoe geleid dat de prijzen van de AVE-treinen van Renfe, die het afgelopen jaar hun prijzen het meest moesten aanpassen, met gemiddeld 20% zijn gedaald.

Parallel aan deze prijsdaling is dat het aantal passagiers in het laatste kwartaal van 2023 op alle routes met gemiddeld 29% gestegen is, waarbij het totale aantal passagiers bijna 8,5 miljoen mensen bedraagt.

In termen van marktaandeel blijft Renfe Viajeros de belangrijkste exploitant op alle routes, goed voor tussen de 50% en 76% van de passagiers, zo blijkt ook uit CNMC-gegevens. Iryo is goed voor tussen de 25% en 30%, behalve op de route Madrid-Alicante, waar het sinds 15 september alleen van donderdag tot en met zondag actief is, terwijl Ouigo een aandeel van ongeveer 21% behield op de route Madrid-Barcelona, Madrid-Valencia en Routes Madrid-Alicante. Het is van plan om volgend jaar april treinen te laten rijden naar Valladolid, Murcia in juni en Andalusië in de tweede helft van het jaar.

Wat de Cercanías-diensten van Avant, Media Distancia en Renfe betreft, leidden de door de overheid goedgekeurde kortingen voor reguliere passagiers tot een toename van het aantal passagiers.

Concreet steeg het aantal passagiers op de hogesnelheidstreinen Media Distancia (Avant) met 12,3% en dat op Cercanías met 6%, hoewel het aantal passagiers op conventionele Media Distancia volgens de CNMC met 6,2% daalde.

De Spaanse regering herstelt voor 65-plussers de toegang tot de bioscoop voor € 2

 

De Ministerraad heeft het koninklijk besluit goedgekeurd dat de tweede fase van het Senior Cinema-programma regelt.

Dankzij dit initiatief kunnen 9,5 miljoen 65-plussers op dinsdag naar de bioscoop gaan tegen een gereduceerde prijs van € 2.

In totaal zal 12 miljoen euro worden toegewezen als directe subsidies aan bioscopen, een stijging van twee miljoen ten opzichte van het jaar daarvoor, toen het programma actief was van juli tot december.

Tijdens een persconferentie na de bijeenkomst van de Raad van Ministers prees de minister van Cultuur, Ernest Urtasun, de eerste editie als een enorm succes, waarbij hij een stijging van 49% opmerkte in het bioscoopbezoek op dinsdag vergeleken met het voorgaande jaar, met cijfers die stegen van 2,7 miljoen naar 4 miljoen kijkers.

Urtasun benadrukte dat het bioscoopbezoek op dinsdag tweemaal zo hoog was als op andere dagen van de week.

Volgens gegevens van de Federación de Cines de España (FECE) profiteerden in 2023 bijna een miljoen, van de beoogde 9,5 miljoen, oudere kijkers van het programma, wat neerkomt op 25,5% van het totaal aantal verkochte kaartjes.

Een plan waar iedereen profijt van heeft

De minister benadrukte dat de filmsector, van alle culturele sectoren, aanzienlijk heeft geleden tijdens de pandemie en te maken kreeg met uitdagingen bij het herstel, vooral als gevolg van de daling van het aantal kijkers van 65 jaar en ouder. De implementatie van deze maatregel ondersteunt dus niet alleen een cruciale sector, maar stimuleert ook de economie van het land.

Nieuw dit jaar is de beschikbaarheid van kaartjes, zowel aan de bioscoopkassa's als elektronisch.

Van het totale budget is € 11.750.000 bestemd voor subsidies en € 250.000 voor financiële compensatie voor samenwerkende entiteiten. Deze uitgaven zullen worden gedekt door de begroting van het Instituut voor Cinematografie en Audiovisuele Kunsten (ICAA).

Zodra de oproep tot het indienen van aanvragen opengaat, hebben bioscopen zeven dagen de tijd om subsidies aan te vragen, waarbij het programma naar verwachting eind april of begin mei zal worden uitgerold.

DGT: de Paascampagne voor een veilig verkeer

 

Foto: website van de DGT

Het Directoraat-generaal Verkeer (DGT) heeft zijn paasverkeersoperatie gelanceerd in de verwachting van maar liefst 9,6 miljoen roadtrips tijdens de Goede Week.

Vanaf woensdag 27 maart om 15.00 uur gaat de tweede fase van de paasverkeersoperatie van het directoraat-generaal Verkeer van start, waarmee de verwachte piek in het aantal autoritten van de Goede Week wordt aangepakt.

Deze cruciale fase, die naar verwachting zal duren tot maandag 1 april middernacht, valt samen met een feestdag in zeven autonome gemeenschappen, waaronder de Balearen, Cantabrië, Catalonië, Baskenland, La Rioja, de Valenciaanse Gemeenschap en Navarra.

De boodschap van de DGT is duidelijk: 'Nul alcohol, rijd met een toegelaten snelheid, neem elke twee uur of elke 200 km een pauze, doe je veiligheidsgordel om... Tips die bij iedereen bekend zijn, maar die velen helaas negeren als ze achter het stuur van een voertuig kruipen.'

Verwachte verkeershotspots

Er wordt verwacht dat het verkeer zal toenemen vanuit stedelijke gebieden naar kustgebieden, vakantiehuizen en locaties die bekend staan om hun traditionele paasvieringen.

De toestroom zal vooral merkbaar zijn vanaf woensdag 27 maart, middag tot en met donderdag en vrijdag 29 maart, wanneer vakantiegangers de steden verlaten.

Er wordt voorspeld dat er op zaterdag een daling in het verkeersvolume zal zijn, wat een kort uitstel biedt voordat de retourspits in verschillende gemeenschappen op zondag begint en in andere gemeenschappen tot maandag doorgaat.

Strategieën voor verkeersmanagement

Om de congestie te bestrijden heeft het directoraat een robuust scala aan technische en menselijke hulpbronnen gemobiliseerd.

Vaste en mobiele flitsers, drones, helikopters en monitoringapparatuur voor het gebruik van veiligheidsgordels en mobiele telefoons maken allemaal deel uit van het arsenaal. Ter plaatse werken de Guardia Civil, het personeel van het verkeersmanagementcentrum en andere functionarissen onvermoeibaar om ervoor te zorgen dat iedereen vlot kan reizen.

Lokale ritten, vaak gemaakt op conventionele wegen bij het bereiken van vakantiebestemmingen, zullen ook nauwlettend worden gecontroleerd op snelheid, gordelgebruik en naleving van inhaalregels, naast controles op alcohol- en drugsgebruik.

Rijden is delen’

De campagneboodschap van dit jaar ‘Rijden is delen’ herinnert op aangrijpende wijze aan de collectieve verantwoordelijkheid van alle weggebruikers. Het juiste gedrag op de weg zorgt niet alleen voor de persoonlijke veiligheid, maar waarborgt ook het welzijn van anderen in het verkeerssysteem.

Deze alomvattende aanpak voor het beheersen van de verkeerstoename tijdens Pasen weerspiegelt een scherp bewustzijn van de uitdagingen die de seizoenstoename van het reizen met zich meebrengt.

Met een zorgvuldige planning en de medewerking van alle weggebruikers wil de DGT de risico’s beperken en een veiliger reis voor iedereen garanderen.

dinsdag 26 maart 2024

Barcelona verhoogt de toeristenbelasting en wil prioriteit geven aan kwaliteitstoerisme

Vanaf 1 april gaat Barcelona de toeristenbelasting verhogen om het toerisme beter te kunnen beheren en om prioriteit te geven aan kwaliteit boven kwantiteit.

Deze belasting werd voor het eerst ingevoerd in 2012 om duurzamer toerisme aan te moedigen en om zo de uitdagingen van te veel toeristen aan te pakken.

Volgens de nieuwe regels betalen bezoekers aan Barcelona zowel een regionale toeristenbelasting als een stadstoeslag.

De regiobelasting is afhankelijk van het type accommodatie en varieert van € 1,70 tot € 3,50 per nacht. Cruisepassagiers betalen ook tussen de € 2 en € 3.

De toeristenbelasting, van toepassing voor maximaal zeven nachten, gaat vanaf april 2024 omhoog van € 2,75 naar € 3,25 per nacht.

Dit betekent een extra € 0,50 per nacht, bovenop de totale verblijfskosten.

Gasten die in vijfsterrenhotels verblijven, betalen bijvoorbeeld € 6,75 per nacht, wat neerkomt op € 47,25 voor een week.

Huurgasten betalen € 5,50 per nacht of € 38,50 voor een week. Cruisepassagiers betalen € 6,25.

Deze maatregelen zijn bedoeld om een toerisme van hogere kwaliteit aan te moedigen en de druk op de infrastructuur en het milieu van Barcelona te verminderen.

De hogere inkomsten uit de toeristenbelasting zullen belangrijke projecten financieren, zoals wegverbeteringen, busdiensten en roltrapinstallaties om de aantrekkingskracht en functionaliteit van de stad te vergroten.

De aanpak van Barcelona sluit aan bij een bredere strategie voor duurzaam toerisme.

Andere Spaanse bestemmingen zoals de Balearen hebben soortgelijke maatregelen getroffen om hun natuurlijk erfgoed te beschermen.

Het niveau van de waterreservoirs in Andalusië klimt na de recente regenval naar 30%

De recente zware regenval in Andalusië is erin geslaagd de stuwmeren in de regio een kleine opleving te geven.

Vanaf maandag hebben de reservoirs in de hele regio nu een capaciteit van 29,77% bereikt, nadat er de week ervoor 29 miljoen liter regen was gevallen.

Hoewel het een stijging is van slechts 0,37%, wordt er nog een week van onrustig en regenachtig weer voorspeld.

In Málaga is de watervoorraad door 1,7 miljoen liter neerslag gestegen tot een nog steeds zorgwekkende 18,7%, terwijl Cadiz een gezonde 4,2 miljoen liter regen zag neervallen, waardoor de meren tot 22,5% werden aangevuld.

Het door de crisis getroffen Almeria staat echter nog steeds diep in de rode cijfers, met een capaciteit van 8,2% van de reservoirs nadat er slechts 200.000 liter regen viel.

De droogtesituatie in heel Spanje is zeer ongelijk, waarbij Andalusië en Catalonië enorm te lijden hebben, ook al bevatten de waterreservoirs in het hele land gezamenlijk 57,8%.

In Galicië, aan de Atlantische kust, zijn ze met 87% explosief gevuld.

Ondanks het over het algemeen positieve nieuws waarschuwde de minister van Duurzaamheid en Milieu van Andalusië, Ramón Fernández-Pacheco, voor zelfgenoegzaamheid.

Hij benadrukte de ernstige bedreiging die de droogte vormt voor de economie en de algehele groei van Andalusië.

Het Spaanse Hooggerechtshof heeft zojuist de regels van het huren en verhuren hertekend

Eindelijk is de kogel door de kerk. Als u een woning in Spanje bezit, kent u waarschijnlijk iemand die een nachtmerrie-huurder heeft gehad. ...