zondag 7 september 2025

Marbella staat op het punt de beperkingen voor de LEZ-zone in te voeren

Marbella is begonnen met de voorbereidingen voor de lage-emissiezone (Zona de Bajas Emisiones, of ZBE), zoals voorgeschreven door het Europees Parlement, door vier luchtkwaliteitssensoren in het centrum te installeren.

De apparaten zijn nu operationeel en volgen de luchtkwaliteit in realtime ter ondersteuning van de doelstellingen van de bescherming van de volksgezondheid en de naleving van Europese milieunormen. Steden als Madrid en Barcelona hebben al lang beperkingen voor voertuigen met hoge vervuiling in specifieke zones, en het initiatief van Marbella volgt dit voorbeeld, hoewel het al enkele jaren achterloopt.

Aftellen naar de LEZ-beperkingen in Marbella

Het drie maanden durende project omvat het installeren en verfijnen van de sensoren, het verzamelen van continue gegevens over de luchtkwaliteit, het identificeren van hotspots, trends en bronnen van vervuiling, en het opstellen van een rapport met aanbevelingen voor de milieustrategie van Marbella.

Deskundigen zijn het erover eens dat dergelijke zones essentieel zijn in de strijd tegen stedelijke vervuiling. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is deze vervuiling verantwoordelijk voor 4,2 miljoen vroegtijdige sterfgevallen per jaar door fijnstof, dat verband houdt met hart- en longziekten en kanker.

Om de LEZ te laten slagen, willen critici bredere veranderingen in het stedelijk landschap van Marbella, zoals de uitbreiding van voetgangersgebieden, de aanleg van meer fietspaden, beter openbaar vervoer en de creatie van meer groene ruimtes. Deze inspanningen zouden het stadscentrum veiliger, uitnodigender en commercieel aantrekkelijker kunnen maken, en daardoor mogelijk het toerisme en lokale bedrijven ten goede komen.

LEZ-beperkingen in Marbella straffen armen, zeggen critici

Het plan heeft echter tot gemopper geleid over de maatregelen die gezinnen met een lager inkomen onterecht treffen. Velen vrezen dat het beperken van oudere voertuigen met een hogere uitstoot inwoners met een lager inkomen onterecht zou kunnen treffen. Deze gezinnen zijn afhankelijk van deze oudere auto's en zij kunnen zich nieuwere, groenere alternatieven niet gemakkelijk veroorloven, zelfs niet met overheidssteun.

Dat gevoel van straf leidt tot weerstand. Er is ook bezorgdheid over een "grenseffect", waarbij de vervuiling zich verplaatst naar nabijgelegen wijken als de LEZ geen onderdeel wordt van een regiobrede strategie, waardoor de concentratie van het probleem alleen maar wordt verplaatst in plaats van opgelost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Marbella staat op het punt de beperkingen voor de LEZ-zone in te voeren

Marbella is begonnen met de voorbereidingen voor de lage-emissiezone (Zona de Bajas Emisiones, of ZBE), zoals voorgeschreven door het Europe...